Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1937
Hei håper det er noen som kan hjelpe meg her inne!

Har bodd og jobbet for et utenlandsk firma på Malta i litt over 3 år nå. Problemet er at jeg ikke har rapportert dette eller betalt folketrygd / skatt til Norge i denne perioden. Visste ikke at man trengte det ettersom Malta har skatteavtale med Norge og er medlem i EØS.

Har egen helseforsikring og betaler skatt som normalt til Malta.

Vi har fått til en ny ordning, slik at jobben kan betale den norske skatten og folketrygden for meg. De vil kun betale for det forrige året (og fremover).

Har ikke så veldig lyst å ta kontakt med skattetaten i tilfelle de finner ut at jeg ikke har betalt på 3 år. Selvangivelsen skulle også vært fylt ut og sendt for lenge siden. Samtidig har jeg lyst til å gjøre dette riktig, og betale fremover. La oss si at jeg har tjent totalt 1 mill NOK (før skatt) på de 3 årene.

Kan de på noen som helst måte spore å se at jeg har jobbet her lengre? Er det noen som har forslag på hva jeg kan gjøre? Nav nevnte ingenting om dette når jeg fant jobben via de.
Nav er heller ikke pliktige til å informere om at folk skal betale skatten sin. Eller at du skal ha korrekt adresse i folkeregisteret. Det er hva man må kunne regne som allmennkunnskap.

Tror jeg ville forsøkt å ringe skattefuten å sjekket, gjerne snakket såpass generelt at det ikke kan peke tilbake på deg selv. Skatt kan må få baksmell på i hele ti år mener jeg å ha hørt. Du skulle jo egentlig ha fylt ut selvangivelse samt meldt utflytting. Worst case så tenker jeg du kan risikere at du må skatte for alle årene, pluss at du kan få straffeskatt da blir skatten på nærmere 60% av inntekt.

Best case så har du ditt på det tørre siden det er skatteavtale, og du kan vise til at du har betalt skatt til Malta. Da kan du gjøre ting korrekt fremover slik at du slipper angsten for å bli tatt. Men som sagt, ta en telefon og forsøk å avdekke hva som er korrekt fremgangsmåte, hva som skjer med tidligere inntekt. Det er jo slik at man ikke skal betale dobbelt opp i skatt, siden du alt har betalt til Malta så er du kanskje trygg?
Tror ikke skatteetat har innsyn i eventuelle bankinnskudd på malta-er vel og lov på at dobbelbeskattning ikke skal skje.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har du funnet ut av det? Har lekt med tanken på å jobbe i Malta selv. Burde jeg få med i kontrakten fra start at arbeidsgiver skal betale skatt for meg i Norge? Visste ikke at dette var noe vi måtte gjøre engang.
Jeg jobbet på Malta i 2007. Skattet ikke til Norge da. Men mulig det kommer an på hvor lenge man skal være der? Dette får man sikkert svar på hvis man tar en telefon til skatte etaten eller får en venn til å ringe.