Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5214
Sjaman, en ny vei.
Martypewz's Avatar
Hei freaks!

Noen av dere som vet hvordan man går frem for å få utdanning og fagbrev som renholder ?

Hvilken utdanning trenger du fra før av og hvilke kurs/skoler er best?
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Hei!

Fett at du vil bli renholder!

Står veldig mye nyttig på utdanning.no (linker her: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/renholdsoperator)
En annen link https://utdanning.no/studiebeskrivel...ldsoperatorfag, her står det at du må gå 1. klasse bygg og anleggsteknikk, 2. klasse overflateteknikk, så skaffe deg en praksisplass eller ta 3. klasse renholdsopperatørfaget

Lykke masse til!
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er vitsen med å ta fagbrevet? Skal du vaske gulv resten av ditt liv?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er vitsen med å ta fagbrevet? Skal du vaske gulv resten av ditt liv?
Vis hele sitatet...

Er jo ikke slik at man får mer lønn når man har utdanning i tillegg eller noe .
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er vitsen med å ta fagbrevet? Skal du vaske gulv resten av ditt liv?
Vis hele sitatet...
Tar man fagbrev som renhoder så er det mye annet enn kun vasking av gulv som kan være jobben man blir satt til.
Sist endret av ImnotEmo.; 19. mai 2017 kl. 22:41.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Tar man fagbrev som renhoder så er det mye annet enn kun vasking av gulv som kan være jobben man blir satt til.
Vis hele sitatet...
Som hva ? Såpeansvarlig?
Tror ikke du har så stor interesse for faget uansett, så det er kanskje like greit la være svare.

Vil nå trådstarter ta fagbrevet som renholder, må han få lov til det, uten at andre skal komme med kvalm.
Renholdere får jo relativt bra betalt. (Bedre enn de fleste i butikk). Jobben er ofte selvstendig, og når du er ferdig kan du gå hjem.
Mener også at fagbrev gir deg automatisk litt høyere lønn så lenge du er underlagt en tariffavtale.
Sjaman, en ny vei.
Martypewz's Avatar
Trådstarter
Takk for gode svar!

Har stusset litt på å få meg jobb innen faget for så å ta fagbrev etter en periode på 5 år.
Renholdsoperatør er ikke bare å vakse gulv, det er meget mere enn dette. Tror det kan være midt i blinken for meg, selv om jeg har bla. både Elektro og IKT bakgrunn. Tipper det er ganske greit å få seg renholdsjobb som mannfolk, siden det er en kvinnedomintert yrke


Hvis noen har erfaringer så gjerne del dem her. Allt hjelper på :-D
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som hva ? Såpeansvarlig?
Vis hele sitatet...
Jeg synes du kan drite i å rakke ned på renholderyrket. Renhold er et essensielt arbeid som må gjøres for at hjulene i samfunnet skal kunne gå rundt. Du kan glemme å drive et sykehus eller et legekontor om det ikke blir holdt skikkelig rent. Storkjøkkener og restauranter må være rene for å ikke bli smittebomber. Skoler, barnehager og offentlige kontorer kan ikke drives i særlig mange dagene uten renhold, og hvem vil vel kjøpe maten sin i en skitten butikk?
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Flere sier at det er så mye mer enn bare å vaske gulv etter fagbrev, tør jeg å spørre om hva slags nye oppgaver dette er?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Flere sier at det er så mye mer enn bare å vaske gulv etter fagbrev, tør jeg å spørre om hva slags nye oppgaver dette er?
Vis hele sitatet...
Mye trenger renhold - ikke bare gulv. Renholdsoperatører jobber med rengjøring av og vedlikehold av alt fra fly til grafittifjerning. Dette innebærer derfor god kjennskap til kjemikalier og blandinger for å finne de beste løsningene basert på arbeidsoppgaven. Teknologien innenfor renhold er også i stadig utvikling, og innebærer dermed også å føre maskiner av forskjellige slag, og operere renholdsverktøy.

Det er mye mer enn å bære "fjerne" skitt. Du må tenke lenger enn vaskedama som vasker dassen på jobb. Blir som å si at en snekker kun slår spiker med hammer.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er vitsen med å ta fagbrevet? Skal du vaske gulv resten av ditt liv?
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager? For noen holdninger!
Hadde alle tenkt på samme måte som deg hadde det virkelig vært en kjip verden å leve i!

Jeg synes det er bra at TS ønsker å bli renholder, det er en jobb det virkelig er behov for og som altfor mange bare tar som en selvfølge! Hva med å motivere personen som faktisk har lyst til arbeide med renhold fremfor å skape kvalme?

"Skal du vaske gulv resten av ditt liv?"

Sjekk opp i hva en renholder gjør før du kommer med kvasse kommentarer.

All creds til TS! Lykke til med valget ditt!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er vitsen med å ta fagbrevet? Skal du vaske gulv resten av ditt liv?
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som hva ? Såpeansvarlig?
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Flere sier at det er så mye mer enn bare å vaske gulv etter fagbrev, tør jeg å spørre om hva slags nye oppgaver dette er?
Vis hele sitatet...
Du tør ikke å vise brukernavnet ditt da...?

Renholder er ikke et yrke jeg akkurat hadde lengtet etter, men renholdere trengs faktisk overalt. Restauranter, Sykehus, Skoler, Fengsler, Stortinget, Barnehager, Kontorer... etc.

Har du tenkt over at det faktisk er en renholder som sørger for at kontoret til Statsministeren vår ser rent ut også.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Flere sier at det er så mye mer enn bare å vaske gulv etter fagbrev, tør jeg å spørre om hva slags nye oppgaver dette er?
Vis hele sitatet...
Innkjøp, håndtering av ansatte, renholdsplanlegging som forøvrig er et ganske stort tema i Hotell&næringsbransjen, de har ofte flere tusen kvadratmeter med plass og man må prioritere rom ut i fra bruk.
Vi har hyrt inn en slik konsulent nylig og de tjener ikke akkurat minstelønn.
Sist endret av Dodecha; 20. mai 2017 kl. 10:02.
Og glem ikke behovet for faglærte renholdere innen offshoreindustrien. Da snakker vi både pose & sekk hva lønn og fritid angår.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Boning av gulv er også en viktig del av renholdet, det gjør det enklere å holde gulvet rent og gjør at det ser bedre ut.
Godt renhold gjør det triveligere for brukerne å oppholde seg i et bygg.

Sitat av Martypewz Vis innlegg
Tror det kan være midt i blinken for meg, selv om jeg har bla. både Elektro og IKT bakgrunn. Tipper det er ganske greit å få seg renholdsjobb som mannfolk, siden det er en kvinnedomintert yrke
Vis hele sitatet...
Det kan være nyttig å ha elektrokunnskaper som renholder, du bruker elektriske maskiner som det er greit å ha litt kunnskap om hvordan fungerer.
Et konkret eksempel er å ha en anelse om hvor mye belastning det er på en kurs før du plugger inn en strømkrevende maskin.
Sist endret av datagutten; 20. mai 2017 kl. 21:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.