Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 108286
Sitat av paranoy Vis innlegg
...GHB er i utgangspunktet absolutt giftfri, kombinert med andre typer medikamenter og især alkohol og bensoer er dens giftighet betraktelig økt. Kjenner man i utgangspunktet doseringen som skal til for å få en rus på dette stoffet, er den totalt ufarlig. Det gir ingen økt toleranse, heller ikke abstinens- eller avhengighetsskapende symptomer. ... ...
Vis hele sitatet...
Først - jeg snakker under om kork i flytende form, men ikke av den utpissede og svakeste sorten.

Fravær av økt toleransegrense? - Pøh - den økes dersom man kjøper seg noen dl og har stående og over noen dager/uker tar litt og litt og litt... Men det skal sies, det er ikke sånn at de fleste som har brukt det mye må ta et Norgesglass for å bli "korka".

For en "hobbybruker" er doseøkningen mer i størrelsesordenen fra den 3/4 korken man begynte med (avh. av kroppsmasse og generell mottagelighet for stoffet), og opp til 1 eller 1 og en kvart kork, ca. ((Alt likt, selvsagt -> som varens renhetsgrad, hvor sliten man er, har man spist, tar man man stimulerende midler ved siden av osv).

Meeen - mange som bruker jevnlig/daglig (i kortere eller lengre perioder), tar 1,5++ kork i timen ca, og stopper ikke før det er tomt og de MÅ "face the music and try to go to sleep before they wake up sober again...". Ikke blir de så fryktelig griserusa, heller, med mindre de da faktisk hiver innpå 2-3 korker. Så det kan bli någet kostbart i lengden. - Og slitsomt for huden osv. Noen (unntaksvis, eller?) får psoriasisflekker selv om de aldri har hatt det før - og de som HAR psoriasis, opplever at den forverrer seg VELDIG ved bruk av mye kork.

Ikke avhengighetsskapende???
Nuvel - ta eksempelbrukeren i avsnittet over, som har brukt det jevnlig i et par uker eller mer. Dersom h*n for eksempel plutselig skulle glemme igjen de siste par dl. sine i baksetet på en drosje - uten å ha mulighet/råd til å skaffe mere i løpet av noen timer/et døgns tid eller kanskje på en uke... - DA kan h*n være så heldig å få oppleve mange døgn under dyna med fantastisk angst, skjelvinger, hjertebank, mareritt, en helvetes depresjon og sånn der faenskap. Men - problem solved Alt roer seg jo nemlig ned og forsvinner med litt kork igjen. Phew! ???? .... Så man kan utmerket godt bli avhengig av å være i den rusen, og oppleve psykiske abstinenssymptomer (som as always vil dårlig økonomi, konflikter man evt. har rotet seg oppi i løpet av helgen/uken og fysisk utslitthet bidra til å fyre opp de psykiske "symptomene" som er en del av "GBH-avrusingen".
- Imidlertid er det ingen automatikk i at brukere blir avhengige: Andre individer som bruker "Gro" på samme måte, vil aldri noensinne gjennomgå så sterke kvaler ved plutselig korketørke uten tilgang på valium/sovepiller e.l.
- Man får bare håpe at man er blant de heldige, hvis man skulle ha som mål å korke oftere enn litt nu og da.

Bidra gjerne med egne erfaringer/observasjoner i egen omgangskrets, om dere føler for det!
Ca hvor mange % av korkebrukerne du kjenner, er avhengige på den ubehagelige måten? Hos mine folk - ca 5%. Men i gruppen på 95% uten avhengighet, er det kanskje bare 2-3% "heavy users", for å si det sånn... Ikke akkurat et statistisk gyldig utvalg, derfor er det interessant å høre fra flere.

Uansett folkens, nå er jeg sulten og stikker og ordner meg noe mat på kjøkkenet mitt! Nam nam! Gimme your 2 cents worth, please?

Sitat av ninjatriks Vis innlegg
... Jeg hadde dessuten veldig høy puls og høyt blodtrykk - .....
Vis hele sitatet...
Hørtes veldig kjent ut, ja! En venn som er anestesisykepleier, fortalte meg da G. nevnte hva pulsen lå på sånn ca en gang i løpet av en dårlig korkekveld - at hjertet da slo så fort at det var FARLIG nær grensen for hjerteflimmer og hjertestans. Og med et hjerte som går alt for fort - da skal jeg love deg at det ikke hjelper å "blåse pepper inn i nesa" på den personen som ligger der og svetter som en gris og er helt slått ut.
Sjekk pulsen på dem som har gått ned for telling og ikke ser ut til å ha det bra, fordi de kan SE ut som systemet går sakte, da kroppen er like slapp som ved en vanlig "faen-nå-fikk-jeg-alt-for-mye-kork"-komaepisode hvor det iblant kan være fare for at ting tvert imot skal gå for SAKTE der inne, og lungene skal ta kvelden.

Etterhvert lærer man (med unntak av enkelte glipper, kanskje) å passe på doseringene sine bedre + at klokka (eller hva som helst annet som kan hjelpe deg å holde orden på tiden), er din beste venn når du er i knallform.

Kork kan være digg, det. Men faktisk så fraråder jeg vel egentlig "nye" folk å ta det inn i rusporteføljen sin. Man kan få en lignende, kul, rus ved å kombinere f.eks cannabis i lungene med pepper opp i nesa og kanskje litt whiskey i magen, or what have you. Noe som ikke tar livet av deg uansett hvor mye du prøver, nesten.
(Med mindre "man er allergisk mot laktose/glukose/psykose/osmose da Hehe.... (Skjønner det kan være dumt for de som skyter OG er diabetikere eller laktoseintolerante å få det i seg, men)
Noia, dårlig hud, at det smaker HÆLVETE osv osv - er også med i betraktningen når jeg fraråder folk å begynne å korke (Henger ikke på beinet deres og griner, men jeg hjelper ikke en kid å hooke opp med noen som skaffer det, HELL NO!
Kan fremdeles ta en liten korketrekker en gang eller to i måneden, og liker det jo , så jeg er ikke FANATISK (FANTASTISK, ja, men ikke ...). Men jeg oppdaget at hodet MITT i alle fall er alt for skjørt til at jeg kan kjøpe og ha noen dl stående! (Ikke det at de blir stående så lenge, da, men.... det er jo litt av problemet).
Sist endret av Grin RidingHood; 1. september 2009 kl. 19:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Grin RidingHood Vis innlegg
Noen (unntaksvis, eller?) får psoriasisflekker selv om de aldri har hatt det før - og de som HAR psoriasis, opplever at den forverrer seg VELDIG ved bruk av mye kork.
Vis hele sitatet...
Dette vil jeg gjette på at har med restprodukter i dårlig GHB å gjøre, ikke med stoffet selv. Jeg har aldri hørt om denne bivirkningen før. I følge felleskatalogen er det < 1/1000 som får "utslett" og <1/10 000 som får "urticaria" (mer alvorlig utslett) av Xyrem.

Sitat av Grin RidingHood Vis innlegg
Hørtes veldig kjent ut, ja! En venn som er anestesisykepleier, fortalte meg da G. nevnte hva pulsen lå på sånn ca en gang i løpet av en dårlig korkekveld - at hjertet da slo så fort at det var FARLIG nær grensen for hjerteflimmer og hjertestans.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg heller aldri hørt om. Hvem var det egentlig som hadde inntatt GHB her? Og hvem målte pulsen?

Sitat av Grin RidingHood Vis innlegg
Man kan få en lignende, kul, rus ved å kombinere f.eks cannabis i lungene med pepper opp i nesa og kanskje litt whiskey i magen, or what have you. Noe som ikke tar livet av deg uansett hvor mye du prøver, nesten.
Vis hele sitatet...
Cannabis, amfetamin og alkohol til sammen er WAY mer fysisk skadelig enn GHB. På sikt vil det ta knekken på deg MYE raskere. Jeg vil påstå at GHB er tryggere enn denne komboen, så lenge man doserer forsvalig og ikke blander med andre "downers".
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette vil jeg gjette på at har med restprodukter i dårlig GHB å gjøre, ikke med stoffet selv. Jeg har aldri hørt om denne bivirkningen før. I følge felleskatalogen er det < 1/1000 som får "utslett" og <1/10 000 som får "urticaria" (mer alvorlig utslett) av Xyrem.
Vis hele sitatet...
Det kan godt stemme! De fleste brukerne har nok ikke tilgang til de reneste varene, dessverre.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Cannabis, amfetamin og alkohol til sammen er WAY mer fysisk skadelig enn GHB. På sikt vil det ta knekken på deg MYE raskere. Jeg vil påstå at GHB er tryggere enn denne komboen, så lenge man doserer forsvalig og ikke blander med andre "downers".
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende, også. Men da under forutsetningen av at varene er rene og at styrken på dem er "standard". Men sjansen for en plutselig død er så vidt jeg kan bedømme, høyere ved bruk av (flytende gate-)kork, selv om ingen jeg kjenner enda har mistet livet som en direkte følge av GHB-rus.
Digital nomade
trippy's Avatar
Vær forsiktig med GHB, mistet en god venn som døde av overdose på lørdag, så vær ekstremt forsiktig, eller hold dere unna.
Mistenker at det for det meste er snakk om GBL her i de siste innleggene... Ytterst få selger GHB den dag i dag, da det ikke lønner seg i forhold til det potensielt skadeligere GBL.
Sitat av trippy Vis innlegg
Vær forsiktig med GHB, mistet en god venn som døde av overdose på lørdag, så vær ekstremt forsiktig, eller hold dere unna.
Vis hele sitatet...
Kondolerer. Å være forsiktig er et godt råd, uansett hvilket rusmiddel det gjelder.

Jeg regner med at kameraten din kombinerte stoffet med alkohol, piller, eller andre cns-dempere?
Digital nomade
trippy's Avatar
Er ikke sikker, fikk bare vite at han hadde tatt overdose på GHB av foreldrene. Trist når sånt skjer.
Selvfølgelig er det trist, både for familien, venner og alle som stod den omkomne nær.

Grunnen il at jeg spør, er at alt for mange dødsfall tilskrives GHB, mens de egentlig skyldes uvettig kombinering av GHB med andre stoffer, eller massiv overdosering som igjen leder til at overdoseofferet kveles av eget oppkast. Dette bidrar til å svartmale og demonisere et stoff, som brukt forsvarlig, egentlig er blant de minst skadelige rusmidlene vi kjenner til.
▼ ... over et år senere ... ▼
RESPEKT FOR GHB/GBL

Jeg er meget fornøyd med GHB/GBL! så lenge man respekterer stoffet skal det gå helt fint!
Jeg fikk en overdose GBL, sov i 6 timer! drakk en liten kopp med utvannet gbl så kjente jeg bare at det prikket i hele meg, det svartnet og jeg skjønte fort at dette kom til å gå _galt..
Det neste jeg husker er at kjæresten min holder meg oppreist utendørs å roper navnet mitt å prøver å holde meg bevisst, også husker jeg at han holder meg oppreist på badet å sier jeg må vaske ansiktet mitt, jeg ser opp i speilet og innser at jeg står/henger å skriker..!
Jeg husker også at kjæresten min satt å slo meg og jeg skjønte ikke hvorfor.
Når jeg endelig kommer til meg selv setter jeg meg opp, smiler å ser på kameratene mine som bare ser dumt på meg å sier "det der gjør du ikke flere ganger!" akkurat da skjønte jeg ingenting! de neste minuttene begynte det å demre for meg..
Det som hadde skjedd var:
1. det jeg drakk var GBL
2. jeg trodde det var blandet ut 1/3 med vann, men det var bare blandet ut 1/2 og det var FØR jeg blandet det ut med brus, da blandet jeg det 1/4 i en liten kopp, tydeligvis ikke tilstrekkelig.
Jeg var bevisstløs i 6 timer! jeg lå å hadde muskelspasmer og gurglet.. jeg skjønner godt kompisene mine som var livredde, heldigvis hadde kjæresten min vært borti dette opptil flere ganger så han hadde en viss peiling hadde det vært meg som var bevisst å dette skjedde med en av mine kompiser hadde jeg nok vært livredd og ringt ambulansen..
Mens jeg var bevisstløs hadde jeg begynt å skrike og utrykket smerte, visst nåkk i hodet, men det husker jeg ikke noe som helst av.. det var da kjæresten min hadde begynt å vekke meg.
I ettertid er det ganske skummelt å tenke på hvor ille det egentlig var.. Når jeg våknet husket jeg ingenting og kjente meg i helt fin form og skjønte ikke hvorfor de syntes det hele var så ille.. og jeg innså hvor ille stoffet kan være og er glad det gikk så bra som det gjorde! Det var først da jeg begynte å lese om det og jeg har nå fått en bedre forståelse av det hele.
Jeg skjønner og hvorfor de som er imot det er det, jeg hadde nåkk ikke brukt det igjen om det hadde vert jeg som var bevisst og bevitnet det hele.
Jeg ville bare fortelle om min erfaring og dele det _jeg vet om dette, det er ikke så mye fakta, mer erfaring Jeg setter pris på komentarer, synspunkter og invendinger og andre erfaringer!

Med vennlig hilsen meg!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvordan gjør man om GHB til Na-GHB, altså hvordan gjør man om flytende GHB til saltformen?
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Hvordan gjør man om GHB til Na-GHB, altså hvordan gjør man om flytende GHB til saltformen?
Vis hele sitatet...
Flytende GHB er Na-GHB oppløst i vann om GHBen din er ren nok(altså uten eddik/andre ting), så er det bare å koke bort vannet!

Du trenger ikke koke vekk alt, men kok 50-75% av vannet, så kan du helle resten på f.eks en langpanne og sette den i ovnen på rundt 80-100 grader en plass. La det stå til alt har fordampet. Du skal da i teorien ha et lag med Na-GHB på langpannen som du kan skrape av.
Sist endret av Revbatim; 19. september 2012 kl. 02:09.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Flytende GHB er Na-GHB oppløst i vann om GHBen din er ren nok(altså uten eddik/andre ting), så er det bare å koke bort vannet!

Du trenger ikke koke vekk alt, men kok 50-75% av vannet, så kan du helle resten på f.eks en langpanne og sette den i ovnen på rundt 80-100 grader en plass. La det stå til alt har fordampet. Du skal da i teorien ha et lag med Na-GHB på langpannen som du kan skrape av.
Vis hele sitatet...
Hvis man lager GHB fra GBL som vil den da inneholde "eddik/andre ting" -Caustic soda ???

så om man da lager det på den måten, så er det bare å la den den stå og småputre ekstra lenge etter man har hatt oppi gbl, vann og CS?
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Hvis man lager GHB fra GBL som vil den da inneholde "eddik/andre ting" -Caustic soda ???

så om man da lager det på den måten, så er det bare å la den den stå og småputre ekstra lenge etter man har hatt oppi gbl, vann og CS?
Vis hele sitatet...
Står litt bedre forklart her. Dog på engelsk. Kikk under Sodium GHB
Lykke til!
http://www.erowid.org/archive/rhodiu...istry/ghb.html
Hva smaker egentlig GHB?
Sitat av TheSunshine Vis innlegg
Hva smaker egentlig GHB?
Vis hele sitatet...
salt (ti tegn)
▼ ... over en uke senere ... ▼
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
http://www.skoleforum.com/stiler/rap...t.aspx?id=2353

Ovenfor er et skoleforsøk som viser prinsippet i syntetiseringen av GBL->GHB-salt ved nøytralisering. Dette prinsippet blir også brukt for fremstilling av salter fra baser av andre rusmidler for distribusjon/bruk i en håndterbar form. Valg av salt kan ha stor påvirkning på stoffets egenskaper og hvor lett opptakelig det er.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av ztaale Vis innlegg
Det kan jeg ikke forestille meg i mine villeste fantasier... tror nok det finnes andre stoffer som egner seg bedre som medikamenter...
Vis hele sitatet...
der tok du feil

http://www.felleskatalogen.no/medisin/xyrem-ucb-565556
Den 28. juni 2012 avsa Høyesterett dom i HR-2012-01340-A, (sak nr. 2012/488), straffesak, anke over dom angående GHB/GBL. Her blir farligheten drøftet.

Utdrag: "Lagmannsretten har konkludert med at "straffenivået for GBL bør ligge mellom hasjisj og heroin, men noe nærmere hasjisj". Jeg er enig i at faremomentene knyttet til overdose kan tale for en slik angivelse av straffenivået. På den annen side er faremomentet ved overdose ved GBL/GHB en annen enn ved for eksempel heroin, og det er i liten grad påvist dødsfall som har sin hovedårsak i bruk av GBL/GHB.

Jeg viser også til at i en artikkel fra november 2010, inntatt i det anerkjente medisinske tidsskriftet The Lancet, Vol. 376 No. 9752 side 1558 til 1565, er faregraden ved GHB og cannabis så godt som likestilt. Sivilingeniør Bønes og overlege Aamo uttaler at artikkelen gir "en svært god og nyansert framstilling av de mest aktuelle faktorer som vanligvis benyttes i forbindelse med etablering og opprettholdelse av kontroll og restriksjoner av illegale stoffer og skadelig bruk av legale stoffer"
▼ ... noen uker senere ... ▼
Her er hele dommen:

2012-06-28. Rt 2012 1120. Norges Høyesterett - dom.


Stikkord: Strafferett. Narkotika. GBL. Lovanvendelse. Straffutmåling.

Sammendrag: Tre menn var domfelt for innførsel av gammaburtyrolakton (GBL). På grunnlag av sakkyndige uttalelser, som blant annet sammenliknet brukerdosene for GBL og hasj, kom Høyesterett til at ett kilo hasj tilsvarer ca. 10 liter GBL. Befatning med ca. 10 liter GBL var da tilstrekkelig til at forholdet måtte bedømmes som grovt, jf. strl. § 162 første jf. annet ledd. Straffen for innførsel av 100 liter og forsøk på innførsel av 80 liter ble satt til fengsel i tre år. Straffen for innførsel av 60 liter som kurer ble satt til fengsel i ett år og ni måneder. Straffen for medvirkning til innførsel av 60 liter ble også satt til fengsel i ett år og ni måneder.

[Saksgang: TBBYR-2011-025993, LG-2011-162030, HR-2012-01340-A.]

Den 28. juni 2012 avsa Høyesterett dom i

HR-2012-01340-A, (sak nr. 2012/488), straffesak, anke over dom,

A (advokat Erling O. Lyngtveit)
B (advokat Erik Ulvesæter - til prøve)
C (advokat Anders Brosveet)
mot
Den offentlige påtalemyndighet (statsadvokat Arild Oma)


STEMMEGIVNING:

(1) Dommer Tønder: Saken gjelder lovanvendelsen og straffutmålingen ved domfellelse for befatning med gammaburtyrolakton (GBL).

(2) I forbindelse med to tilfelle av ulovlig innførsel av det narkotiske stoffet GBL fra Polen til Norge og ett forsøk på det samme, utferdiget Hordaland statsadvokatembeter 10. februar 2011 tiltalebeslutning, som for disse forhold lød:

"I Straffeloven § 162 første og andre ledd

For ulovlig å ha innført eller oppbevart narkotika, og overtredelsen anses som grov, idet det særlig legges vekt på hva slags stoff det gjelder, kvantum og overtredelsens karakter.

Grunnlag er følgende forhold eller medvirkning til dette:

a) Gjelder nr 1 A og nr 2 C

Fredag 30. april 2010 innførte de 60 liter GBL fra Polen via Tyskland og Sverige til Norge. De transporterte og leverte stoffet til mottakere i området Bergen - Stavanger.

b) Gjelder alle

Torsdag 5. til fredag 6. august 2010, innførte A, C, D, E 60 liter GBL fra Polen via Tyskland og Sverige til Norge. De transporterte stoffet for å levere det til mottakere i området Bergen - Stavanger, men ble pågrepet av politiet på Søfteland i Os kommune om ettermiddagen 6. august 2010, og stoffet ble beslaglagt. B medvirket til å organisere innførselen ved at han formidlet instrukser og informasjon mellom de som skulle motta stoffet, og A.

II Straffeloven § 162 første ledd og annet ledd, jf strl § 49

For ulovlig å ha forsøkt å innføre og oppbevare narkotika, og overtredelsen anses som grov, idet det særlig legges vekt på hva slags stoff det gjelder, kvantumet og overtredelsens karakter.

Grunnlag er følgende forhold eller medvirkning til dette:

Gjelder nr 1 A og nr 2 C:

Fredag 7. mai 2010 forsøkte de å innføre 80 liter GBL fra Polen via Tyskland og Sverige til Norge. De skulle transportere stoffet til mottakere i området Bergen - Stavanger, men mislyktes fordi de ble stanset i tollkontroll i Ystad, og stoffet ble beslaglagt."

(3) I tillegg ble A og C tiltalt for innførsel av henholdsvis 0,64 gram amfetamin og 1,78 gram cannabis. B ble dessuten tiltalt for ett tilfelle av forsikringsbedrageri og ett tilfelle av overtredelse av tolloven.

(4) D og E er senere frifunnet, og jeg omtaler ikke forholdene for disse nærmere.

(5) I Bergen tingrett ble A dømt i samsvar med tiltalen til en straff av fengsel i tre år og seks måneder. Han ble også dømt til inndragning av en bil og et kontantbeløp og fradømt retten til å føre motorvogn i Norge for en periode på fire år. C ble, med unntak for forsøket på innførsel av cannabis, dømt i samsvar med tiltalen til en straff av fengsel i tre år. Han ble også dømt til inndragning av bil og fradømt retten til å føre motorvogn. B ble dømt i samsvar med tiltalen post I b og de andre postene i tiltalen som gjaldt ham, til en straff av fengsel i to år. Han ble videre dømt til inndragning av et pengebeløp.

(6) A anket til lagmannsretten over domfellelsen etter tiltalen post I a og post II. B anket over domfellelsen etter tiltalen post I b. C anket over samtlige poster han ble domfelt for.

(7) Gulating lagmannsrett avsa 2. februar 2012 dom med slik domsslutning:

"1. A, født *.*.1977, dømmes for overtredelse av straffeloven § 162 første ledd og annet ledd, straffeloven § 162 første ledd og annet ledd jf straffeloven § 49, samt de forhold hvor skyldspørsmålet ble rettskraftig avgjort ved tingrettens dom 11.07.2011, alt sammenholdt med straffeloven § 62 og § 63 annet ledd, til fengsel i 3 - tre - år og 6 - seks - måneder.

Varetekt kommer til fradrag med 560 - femhundreogseksti - dager.

I medhold av straffeloven § 34 inndras 10 000 - titusen - kroner.

I medhold av straffeloven § 35 inndras:

Mitsubishi Galant personbil med kjennetegn ***.

Han fradømmes retten til å føre motorvogn i Norge for en periode på 4- fire - år, jf vegtrafikkloven § 33 nr 1, jf førerkortforskriftens § 11-3, jf forskrift om tap av retten til å føre motorvogn § 2-6 nr 3.

2. C, f. *.*.1979, frifinnes for tiltalebeslutningen post I a (hovedspørsmål 1) og II (hovedspørsmål 5).

C, f. *.*.1979 dømmes for overtredelse av straffeloven § 162 første ledd og annet ledd til fengsel i 2 - to - år og 3 - tre - måneder.

Varetekt kommer til fradrag med 558 - femhundreogfemtiåtte - dager.

I medhold av straffeloven § 35 inndras:

VW Golf personbil med polske kjennetegn ***.

Han fradømmes retten til å føre motorvogn i Norge for en periode på 3 - tre - år, jf vegtrafikkloven § 33 nr 1, jf førerkortforskriften § 11-3, jf forskrift om tap av retten til å føre motorvogn § 2-6 nr 3.

3. ...

4. B, f. *.*.1983, dømmes for overtredelse av straffeloven § 162 første ledd og annet ledd og for de forhold hvor skyldspørsmålet ble rettskraftig avgjort ved tingrettens dom, nemlig overtredelse av straffeloven § 272 første ledd, tolloven § 16-1 jf § 16-2 jf § 3-1 første og annet ledd, jf tollovforskriftens punkt 4.5.1, jf punkt 4.7.2, alt sammenholdt med straffeloven § 62 til fengsel i 2 - to - år.

Varetekt kommer til fradrag med 551 - femhundreogfemtien - dager.

Den av tingretten fastsatte inndragning i punkt 6 tredje avsnitt er rettskraftig."

(8) For Cs del svarte lagretten nei på spørsmålet om han var skyldig etter tiltalens post I a og II og ja på spørsmålet om han var skyldig etter post I b. A og B ble domfelt for de forhold som de hadde anket over.

(9) Alle tre har anket lagmannsrettens dom til Høyesterett. Ankene gjelder lovanvendelsen under skyldspørsmålet og straffutmålingen.

(10) A, C og B har anført at lagmannens angivelse av den nedre grensen for grov narkotikaforbrytelse for GBL til 10 liter, gir uttrykk for feil rettsanvendelse. Uttalelsen om dette i rettsbelæringen bryter med fast etablert rettspraksis, som bygger på Høyesteretts uttalelse i Rt. 2009 side 780 om det strafferettslige forholdet mellom gammahydroksybutyrat (GHB) og hasj. Det som førstvoterende her uttaler, må gjelde tilsvarende for forholdet mellom GBL og hasj. Feilen kan ha hatt betydning for lagrettens svar på tilleggsspørsmålet om overtredelsen er å regne som grov. Selv om domfellelsen for alle tre objektivt sett gjelder et kvantum som også overstiger den riktige nedre grensen for grov narkotikaforbrytelse, kan det ikke utelukkes at feilen har hatt betydning for lagrettens avgjørelse av om de subjektive vilkår for straff er oppfylt. Lagmannsrettens dom må derfor oppheves.

(11) Subsidiært har alle tre anført at den feilaktige angivelsen av forholdet mellom GBL og hasj har hatt betydning for straffutmålingen, og at straffen under enhver omstendighet må settes ned.

(12) Påtalemyndigheten bestrider at lagmannens rettsbelæring gir uttrykk for feil lovanvendelse. Ut fra dagens kunnskap er det riktig å ta som utgangspunkt at 10 liter GBL ekvivalerer ca. ett kilo hasj, som er etablert nedre grense for grov narkotikakriminalitet ved befatning med hasj. Uttalelsen i Rt. 2009 side 780 gjelder det tilfellet at GBL omdannes til GHB før inntak. Den er derfor ikke anvendelig i et tilfelle som her, hvor GBL inntas direkte. Rettskildemessig har uttalelsen dessuten liten verdi siden hovedspørsmålet i saken gjaldt noe annet. Det er ikke grunn til å sette ned straffen for noen av de tiltalte.

(13) Jeg er kommet til at det ikke er grunnlag for å oppheve lagmannsrettens dom, men at straffen for alle tre må settes noe ned.

(14) Av lagmannsrettens dom framgår at spørsmålet om hva som er den nedre grensen for grov narkotikakriminalitet for GBL, ble reist av en av forsvarerne i forbindelse med lagmannens rettsbelæring. På forespørsel uttalte aktor at nedre grense lå på rundt 10 liter GBL, basert på rettspraksis. Forsvareren krevde rettsbelæringen om grensen mellom straffeloven § 162 første og andre ledd protokollert. Protokollatet lyder:

"Når det gjelder spørsmålet om hva som anses som grov narkotikaforbrytelse, skal det skje en totalvurdering av de omstendigheter som lagretten legger vekt på, herunder stofftype, kvantum og overtredelsens karakter. Det ble sagt i rettsbelæringen at et kvantum på rundt 10 liter GBL kunne være tilstrekkelig for å bringe forholdet inn under tilleggsspørsmålet, men som nevnt at det må foretas en totalvurdering og presisert at de subjektive vilkår må være oppfylt også her - altså at den enkelte tiltalte er klar over den aktuelle mengde."

(15) Det som her sies, har sin bakgrunn i at det ved spørsmål om anvendelse av straffeloven § 162 andre ledd og ved straffutmålingen i forbindelse med GBL og GHB har vært vanlig å sammenligne med det som gjelder for hasj. I Riksadvokatens rundskriv 30. oktober 1998 angis grensen mellom straffeloven § 162 første og andre ledd til ett kilo ved befatning med hasj. De grensene som er angitt i rundskrivet, synes også å bli lagt til grunn i praksis, jf. Matningsdal, Norsk spesiell strafferett (2010) side 32-33, likevel slik at de bare er ment som et utgangspunkt for den skjønnsmessige vurderingen, jf. for eksempel Rt. 1997 side 426. Når lagmannen i rettsbelæringen angir denne grensen for GBL til 10 liter, innebærer det at en kilo GBL strafferettslig har vært ansett å tilsvare 100 gram hasj, det vil si et forhold mellom hasj og GBL på 1:10, der jeg foreløpig ser bort fra at egenvekten for GBL ikke er nøyaktig 1.

(16) Forsvarerne har vist til at rettsbelæringen på dette punkt ikke er i samsvar med det som førstvoterende i Rt. 2009 side 780 uttalte om forholdet mellom GHB og hasj. I avsnitt 37 uttales følgende:

"Lagmannsretten har ut fra en vurdering av brukerdoser og farlighetsgrad kommet til at 1 kg GHB ved straffutmålingen kan sammenlignes med 50 gram hasj. Denne vurdering deler jeg."

(17) Førstvoterende viser her til Borgarting lagmannsretts dom 28. mai 2008, LB-2007-172337. Etter å ha sitert den sakkyndiges vurdering av hva som er størrelsen av rusdoser for GBL/GHB og for hasj, uttalte lagmannsretten i den saken om forholdet mellom GBL/GHB og hasj:

"Med bakgrunn i ovenstående, finner lagmannsretten at 1 kg GBL/GHB kan sammenlignes med 50 gram hasjisj. Grensen for grov narkotikaforbrytelse ved hasjisj går ved en kg. Det følger av dette at grensen for grov narkotikaforbrytelse ved befatning med GBL og GHB går ved 20 kg. Dette er i samsvar med hva det ble gitt uttrykk for i rettsbelæringen."
(18) Sitatet viser at man har lagt til grunn et forhold mellom hasj og GHB på 1:20.

(19) Generelt om GHB og GBL som rusmiddel

(20) Før jeg går inn på en vurdering av lagmannens rettsbelæring, finner jeg grunn til å gi en kortfattet redegjørelse for utviklingen av GHB og GBL som rusmiddel i Norge.

(21) Om GHB som rusmiddel heter det i sakkyndig uttalelse 15. september 2010 fra avdelingsdirektør dr. scient. Asbjørg S. Christophersen ved Nasjonalt folkehelseinstitutt:

"GHB er et stoff som finnes naturlig i kroppen og som inngår i kroppens normale stoffskifte.

GHB har blitt anvendt som legemiddel, og blir anvendt som kosttilskudd og rusmiddel. De konsentrasjoner som vil være aktuelle ved inntak av GHB (og GBL) som f. eks rusmiddel, vil da gi langt høyere nivåer i kroppen enn det som er et naturlig forekommende nivå.

GHB har i hovedsak dempende virkninger, dvs virkningene vil være preget av sløvhet og tretthet. Stoffet har således felles virkninger med alkohol og benzodiazepiner (eks diazepam, eks Valium, Vival, eller flunitrazepam, eks Rohypnol).

…

Virkning

Etter inntak av GHB (eller GBL) vil det foreligge så vel subjektiv rus som objektive tegn til påvirkning. Stoffet vil svekke konsentrasjonsevnen, oppmerksomhet, hukommelsen og føre til tregere reaksjonsmønster. Stoffet vil kunne svekke ferdigheter i forhold til f. eks bilkjøring. Virkningen vil vanligvis være kortvarig, da GHB nedbrytes svært raskt i kroppen (halveringstid ca. 20-30 minutter).

Ved samtidig inntak av andre rusmidler vil GHB vanligvis virke rusforsterkende. Dette vil f. eks spesielt gjelde medikamenter som tilhører benzodiazepingruppen (eks. Valium, Rohypnol) eller ved inntak av alkohol.

Det er også rapportert at jevnlig bruk av GHB kan føre til avhengighet, kjennetegnet ved et ønske om gjentatt bruk av stoffet. Det er også rapportert om toleranseutvikling med tendens til bruk av økende doser for å oppnå den ønskende effekt."

(22) GHB ble oppført på narkotikalisten 12. juli 2000. Før det var den klassifisert som legemiddel.

(23) Om GBL heter det i avdelingsdirektør Christophersens uttalelse:

"Den kjemiske forbindelse GBL … som foreligger i væskeform, er et forstadium til GHB … og kan omdannes til GHB ved en enkel kjemisk reaksjon. GBL er derfor et vanlig utgangspunkt for syntese av stoffet GHB som er den vanligste brukte formen av denne stoffkategori som benyttes som rusmiddel. Legalt brukes GBL i industrien knyttet til maling-, lakk-, oljeprodukter, samt i elektronisk industri.

GBL finnes også naturlig i kroppen og omdannes her videre raskt til GHB. Virkningen av GBL vil derfor være analogt med virkningen av GHB. Beskrivelser av farlighet, ruspotensiale og anvendelighet vil derfor være analogt med tilsvarende beskrivelse som for GHB."

(24) Som det framgår av uttalelsen, er betydningen av GBL som rusmiddel at dette kan omdannes til GHB. Dette kan gjøres syntetisk ved en enkel kjemisk reaksjon. Men dessuten vil GBL bli omdannet til GHB i kroppen ved direkte inntak. GBL vil ved direkte inntak gi samme rusvirkning som direkte inntak av GHB, siden det i begge tilfelle er samme stoff, GHB, som skaper rusvirkningen.

(25) Lenge var det en alminnelig oppfatning at syntetisk omdanning var eneste praktiske framgangsmåte for bruk av GBL som rusmiddel, da direkte inntak ble ansett som vanskelig på grunn av smaken. Saken i Rt. 2009 side 780, som jeg har sitert fra, gjaldt et slikt tilfelle. På dette tidspunkt var GBL klassifisert som legemiddel, men sto ikke på narkotikalisten. Hovedspørsmålet i saken var om GBL kunne anses som et derivat av GHB, som da sto på narkotikalisten, og som sådan anses som straffbart å importere, jf. narkotikaforskriften § 2 andre ledd. Høyesterett kom til at GBL ikke kunne anses som et derivat av GHB, slik at tiltalte ikke kunne dømmes etter straffeloven § 162 for import av GBL. GBL ble oppført på narkotikalisten 24. mars 2010.

(26) Det har senere vist seg at brukerne likevel kan innta GBL direkte når dette blandes med vann. Det er en slik bruk av GBL - det vil si uten etter en forutgående kjemisk omdanning til GHB - tingretten og lagmannsretten har lagt til grunn ved behandlingen av herværende sak.

(27) Sammenligningen mellom GBL og hasj

(28) Jeg skal så se nærmere på det rettslige innhold av lagmannens rettsbelæring. Spørsmålet er om det er rettslig holdbart å ta utgangspunkt i et kvantum av 10 liter GBL for vurderingen av om tilfellet skal subsumeres under straffeloven § 162 andre ledd når GBL sammenlignes med hasj.

(29) Når det skal foretas en sammenligning mellom to ulike kategorier narkotisk stoff med sikte på fastlegging av et straffenivå for ett av stoffene, er det vanlig å ta utgangspunkt i det kvantum av de respektive stoffarter som trengs for å utgjøre en rusdose, gjerne også kalt brukerdose.

(30) Om størrelsen av en rusdose med GBL uttaler de sakkyndige, sivilingeniør Tormod Bønes og overlege Trond Oskar Aamo, i uttalelse for Høyesterett:

"Basert på studier og informasjon fra internett, ser det ut til at det er vanlig å innta doser i størrelsesorden 1 - 4,5 g for å oppnå disse effektene.

De laveste dosene brukes for å oppnå avslappende hemningsdempende effekt samt velvære, mens doser i øvre ende av doseringsintervaller brukes hvis man i russammenheng ønsker sedasjon og søvn. Det er anført at en vanlig brukerdose er i størrelsesorden 2 - 3 g."

(31) Avdelingsdirektør Christophersen har vist til en rapport av desember 2010 fra en faglig rådgivningsgruppe nedsatt av Samferdselsdepartementet for etablering av faste grenser for påvirkning av andre stoff enn alkohol. Rapporten er ment å gi Samferdselsdepartementet faglig grunnlag for å kunne forskriftsfastsette forbudsgrenser og straffutmålingsgrenser for påvirkning av andre berusende og bedøvende middel enn alkohol, jf. forskrift 20. januar 2012 nr. 85. I rapporten opereres det med "rusdose"/påvirkningsdose som anses å medføre påvirkning svarende til ca. 1 promille alkoholkonsentrasjon i blodet. For GHB er en slik rusdose satt til 2 gram. Denne kvantifiseringen av en rusdose for GHB er 8. juni 2011 anvist av Den rettsmedisinske kommisjon, Toksikologisk gruppe, for bruk i denne straffesaken.

(32) Sivilingeniør Bønes og overlege Aamo har redegjort for at det i brukermiljøet opereres med dosering i form av en halv til en kork GBL/GHB, hvilket kan utgjøre et større kvantum enn det jeg her har nevnt. Det er på det rene at doseringen vil variere alt etter hva man vil oppnå med rusen, og dessuten med hvilken toleranse man har utviklet for bruk av GBL/GHB. Ved en gjennomsnittsbetraktning må det imidlertid ses bort fra slike variabler. Utgangspunktet skal tas i en rusdose som normalt vil være tilstrekkelig for en ikke-tilvendt person, jf. Rt. 2010 side 1391 avsnitt 15.

(33) Jeg er etter dette blitt stående ved at en normal rusdose kan kvantifiseres til to gram GBL eller noe i overkant av det. Det må imidlertid understrekes at dette kun er ment som et utgangspunkt da tallene vil kunne variere alt etter renhetsgraden.

(34) For cannabis er en rusdose av avdelingsdirektør Christophersen angitt til 25 mg THC (tetrahydrocannabinol). Dette er også uttalt å skulle legges til grunn av den Rettsmedisinske kommisjon i uttalelsen 8. juni 2011. THC-innholdet i hasj er angitt i de senere år til å ha vært 10 % i gjennomsnitt. Dette gir et kvantum på 0,25 gram for en rusdose hasj. Også dette er kun å regne som et utgangspunkt da tallet vil kunne variere alt etter hvor mye av virkestoffet THC som er i hasjen.

(35) De sakkyndige sivilingeniør Bønes og overlege Aamo har ut fra disse forutsetninger og med utgangspunkt i en renhetsgrad på 95 %, som er situasjonen i vår sak, kommet til at en ekvivalent mengde hasj til 60 liter GBL utgjør 7,125 kilo, når en rusdose utgjør to milliliter. Det er videre opplyst at 2 milliliter GBL har en vekt på 2.24 gram. Uttalelsen viser at tilnærmet 100 % ren GBL gir som resultat at en kilo hasj tilsvarer i underkant av 10 liter GBL.

(36) Avdelingsdirektør Christophersen har lagt til grunn temmelig like tall, når det er hensyntatt de forutsetninger som er oppstilt av Den rettsmedisinske kommisjon.

(37) Etter mitt syn er det etter dette naturlig å ta utgangspunkt i et forhold på 1:10 mellom hasj og GBL når det legges til grunn en normaldose på to gram eller noe over det.

(38) Det forelå sakkyndige erklæringer for lagmannsretten som i det vesentlige ga uttrykk for samme resultat som de sakkyndiges uttalelser for Høyesterett. Lagmannsretten og Høyesterett synes således i hovedsak å ha bygget på samme sakkyndige grunnlag.

(39) Betydningen av uttalelsen i Rt. 2009 side 780 avsnitt 37

(40) Spørsmålet er så hvordan lagmannens rettsbelæring samsvarer med førstvoterendes uttalelse i Rt. 2009 side 780. I rettsbelæringen i vår sak omtales GBL, mens førstvoterende i Rt. 2009 side 780 omtaler GHB. Som det framgår av det jeg har sitert fra avdelingsdirektør Christophersens uttalelse, vil virkningen av GBL være analog med virkningen av GHB, blant annet med det samme ruspotensialet. Selv om uttalelsene gjelder to ulike stoff, er det med andre ord likevel den samme rusmengde som omtales. Det kan derfor synes som at de to uttalelsene står i motstrid til hverandre. For å avklare dette, må det foretas en sammenligning av premissene som uttalelsene bygger på.

(41) Som jeg tidligere har nevnt, gjelder Rt. 2009 side 780 et tilfelle av syntetisk omdanning av GBL til GHB. Ved en slik kjemisk omdanning vil vanligvis ikke all GBL bli omdannet. Det framgår av lagmannsrettens dom i sak LB-2007-172337 at kvantumet GHB har vært redusert med 30 % sammenlignet med GBL-kvantumet ved de utregninger som ligger til grunn for lagmannsrettens konklusjon. Opplysningen i saken viser at når GBL inntas direkte, regnes det med at så godt som 100 % omdannes til GHB. Allerede av denne grunn gir uttalelsen i Rt. 2009 side 780 liten veiledning for vår sak.

(42) Det følger videre av premissene hos lagmannsretten i 2009-saken at den har lagt til grunn det for de tiltalte gunstigste utgangspunkt. Dette er feil rettsanvendelse. I Rt. 2010 side 1391 avsnitt 12 uttaler førstvoterende at ved en omregning som skal danne utgangspunkt for en skjønnsmessig sammenligning med andre stoff ved straffutmålingen, må det foretas en "realistisk og nøktern sammenligning". Jeg er enig i dette. Feilen har i dette tilfellet ført til at lagmannsretten bygde på en rusdose GHB på fem gram, hvilket er betydelig over det jeg ut fra uttalelsene til de sakkyndige har kommet til som en normaldose.

(43) Jeg har på denne bakgrunn vanskelig for å se at lagmannsrettens konklusjon i LB-2007-172337 bør benyttes som utgangspunkt ved sammenligning mellom GBL/GHB og hasj.

(44) Jeg kan for øvrig vanskelig se at avsnitt 37 i Rt. 2009 side 780 på dette punkt kan tillegges avgjørende vekt. Uttalelsen framstår som en ren henvisning til lagmannsrettens dom uten noen drøfting av de premisser som den bygger på. Dette har igjen sammenheng med at hovedspørsmålet i saken gjaldt derivatproblematikken og forholdet til EMK artikkel 7, og ikke hvordan de enkelte faktorer som har betydning for omregningen, skulle fastlegges.

(45) Konklusjon om lagmannens rettsbelæring

(46) Som jeg har redegjort for, er det vanskelig å operere med en eksakt størrelse for hva som utgjør en rusdose, og, som det heter i lagmannsrettens protokollasjon, er en slik angivelse kun et utgangspunkt for en totalvurdering. Med dette forbehold er min konklusjon at angivelsen i rettsbelæringen av et kvantum på rundt 10 liter GBL som tilstrekkelig til å subsumere forholdet under straffeloven § 162 andre ledd, ikke er uttrykk for feil lovanvendelse. Anken kan på dette punkt ikke føre fram.

(47) Straffutmålingen

(48) Påtalemyndigheten har reist spørsmål om det er riktig i straffutmålingssammenheng å sammenligne bruk av GBL/GHB med hasj. Selv om rusvirkningen har likhetstrekk, er det anført at bruk av GBL/GHB innebærer andre faremomenter enn det som er forbundet med hasj. I denne forbindelse er det særlig pekt på at avstanden mellom normal dose og overdose er liten, noe som har gitt en relativt høy frekvens av ambulanseutrykkinger på grunn av overdoser.

(49) Lagmannsretten har konkludert med at "straffenivået for GBL bør ligge mellom hasjisj og heroin, men noe nærmere hasjisj". Jeg er enig i at faremomentene knyttet til overdose kan tale for en slik angivelse av straffenivået. På den annen side er faremomentet ved overdose ved GBL/GHB en annen enn ved for eksempel heroin, og det er i liten grad påvist dødsfall som har sin hovedårsak i bruk av GBL/GHB. Jeg viser også til at i en artikkel fra november 2010, inntatt i det anerkjente medisinske tidsskriftet The Lancet, Vol. 376 No. 9752 side 1558 til 1565, er faregraden ved GHB og cannabis så godt som likestilt. Sivilingeniør Bønes og overlege Aamo uttaler at artikkelen gir "en svært god og nyansert framstilling av de mest aktuelle faktorer som vanligvis benyttes i forbindelse med etablering og opprettholdelse av kontroll og restriksjoner av illegale stoffer og skadelig bruk av legale stoffer".

(50) Både aktor og Christophersen har reist spørsmål om GBL/GHB bør sammenlignes med andre stoffer enn hasj - i praksis syntetiske stoffer med en gitt styrkegrad. Stoffer som diazepam, som er virkestoff i medikamentene Valium, Vival og Stesolid, og flunitrazepam, som er virkestoff i Rohypnol, har vært nevnt. Spørsmålet har ikke vært gjenstand for nevneverdig prosedyre, og jeg går derfor ikke nærmere inn på det.

(51) Jeg finner på denne bakgrunn å måtte konkludere med at straffenivået for befatning med hasj fortsatt bør være retningsgivende. På den annen side kan jeg, ut fra de sakkyndiges uttalelser, ikke se at det er grunnlag for å skille mellom GBL og GHB, slik lagmannsretten har gjort.

(52) Jeg ser så på den konkrete straffutmålingen for de ankende parter.
(53) Lagmannsretten har lagt til grunn at A skal holdes ansvarlig for to tilfelle av innførsel av til sammen 100 liter (40 liter innført 30. april 2010 til tross for at det i tiltalebeslutningen post I a står 60 liter) og et forsøk på innførsel av 80 liter, tilsammen 180 liter GBL. Jeg tar utgangspunkt i et kvantum av ca. 18 kg hasj som sammenligningsgrunnlag. I Rt. 2007 side 1341 ble utgangspunktet for straffutmålingen satt til noe over fengsel i tre år ved innførsel av 20 kilo hasj for en kurer. Det samme bør gjelde i As tilfelle. Jeg tar da hensyn til at hans medvirkning går ut over ren kurervirksomhet, siden han også anskaffet stoffet i Polen og foresto organiseringen av transporten fra Polen til Norge. På den annen side er han for ett av tilfellene kun dømt for forsøk på innførsel.

(54) Lagmannsretten har i formildende retning gjort et fradrag i straffen for hans bidrag til oppklaring av egen og de øvriges befatning med saken, jf. straffeloven § 59 andre ledd. Tingretten har for dette gitt et fradrag på seks måneder, og det kan se ut som om lagmannsretten har gjort et tilsvarende fradrag. Også jeg finner det riktig å gjøre et slikt fradrag.

(55) Etter dette er jeg kommet til at straffen for A bør settes til fengsel i tre år.

(56) C er domfelt for innførsel av 60 liter GBL som kurer. Dette kan tilsvare en hasjmengde på omkring seks kilo. I Rt. 2011 side 958 ble en mann dømt for en begrenset befatning med fem kilo hasj som kurer innenfor Norges grenser. Her hadde lagmannsretten, som Høyesterett ikke hadde innvendinger mot, tatt utgangspunkt i en straff av fengsel i ett år og seks måneder. Siden det for C gjelder kurer ved innførsel, som er skjerpende, antar jeg utgangspunktet bør ligge opp mot to år.

(57) Jeg er kommet til at straffen passende kan settes til fengsel i ett år og ni måneder.

(58) B er domfelt for medvirkning til innførsel av 60 liter GBL. Medvirkningen har bestått i formidling av informasjon og beskjeder mellom A og de norske bakmennene i forbindelse med innførselen i august 2010. Selv om hans bidrag til gjennomføringen gjaldt et kortere tidsrom, har han likevel vært et nødvendig bindeledd mellom de øvrige aktørene. I tillegg kommer domfellelsen for medvirkning til forsikringsbedrageri og for smugling av alkohol og sigaretter, som er rettskraftig avgjort ved tingrettens dom.

(59) Jeg finner at straffen også for B passende kan settes til fengsel i ett år og ni måneder.

(60) Jeg stemmer for denne

DOM:

1. I lagmannsrettens dom gjøres følgende endringer:

a) Straffen for A settes til fengsel i 3 - tre - år med fradrag av 707 - syvhundreogsyv - dager for varetektsfengsel.

b) Straffen for C settes til fengsel i 1 - ett - år og 9 - ni - måneder med fradrag av 566 - femhundreogsekstiseks - dager for varetektsfengsel.

c) Straffen for B settes til fengsel i 1 - ett - år og 9 - ni - måneder med fradrag av 559 - femhundreogfemtini - dager for varetektsfengsel.

2. For øvrig forkastes anken.

(61) Dommer Indreberg: Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med førstvoterende.

(62) Dommer Falkanger: Likeså.

(63) Dommer Matheson: Likeså.

(64) Dommar Utgård: Det same.

(65) Etter stemmegivningen avsa Høyesterett denne

DOM:
1. I lagmannsrettens dom gjøres følgende endringer:

a) Straffen for A settes til fengsel i 3 - tre - år med fradrag av 707 - syvhundreogsyv - dager for varetektsfengsel.

b) Straffen for C settes til fengsel i 1 - ett - år og 9 - ni - måneder med fradrag av 566 - femhundreogsekstiseks - dager for varetektsfengsel.

c) Straffen for B settes til fengsel i 1 - ett - år og 9 - ni - måneder med fradrag av 559 - femhundreogfemtini - dager for varetektsfengsel.

2. For øvrig forkastes anken.

The Lancet, Volume 376, Issue 9752, Pages 1558 - 1565, 6 November 2010
Drug harms in the UK: a multicriteria decision analysis
http://www.thelancet.com/journals/la...462-6/fulltext
Sist endret av broke; 27. november 2012 kl. 13:52.
▼ ... over en måned senere ... ▼
For en tid tilbake oppdaget jeg Ehlrich Pathway for Fermenting Ammino Acids. Jeg fant også ut at denne lett kunne brukes for å produsere GHB. Alt man trenger er:

MSG/Monosodium Glutamate - En billig smaksforsterker
Sukker
Våt gjær til baking
Vann
Noe kobber - 50-øringer er perfekt, vask dem godt
Noe med en gjærlås - Vinballong, colaflaske med ballong med et lite hull i.

Oppskriften er som følger: 300 gram MSG, 600 gram sukker, 2/3 av en våtgjærpakke, og 25 liter vann. Med enkel regning kan du finne ut størrelsen for andre mengder. Det er 18/34 til 1.5 liter vann. For 25 liter vil du få i underkant av 180 gram naGHB (smaker sinnsykt salt). Kobberet er kun der for å oppfordre gjæren til å lage fussel isteden for ethanol.

Det er også noen som har foreslått å legge til 1-5 gram MSG per liter vann i øl, og cider. Dette ambefales ikke da GHB og alkohol ikke bør kombineres.

Når gjæringen er ferdig venter du til grumset legger seg nederst, bruk en hevert eller noe kreativt til å få ut den klare væsken. Så koker du bort alkoholen (det blir omtrent 1.6% alkohol av 600 gram sukker), og vannet. Da vil du sitte igjen med naGHB, dette smaker grusomt salt, mer salt enn salt synes jeg. Vei mengden, så vanner du det ut etter behov.

Det tar 3 uker (2 hvis man er utålmodig) for gjæret til å bli ferdig. Alt innholdet i oppskriften vil koste et sted mellom 42 og 58 kroner. 180 gram er mellom 90 og 40 brukerdoser.
Sist endret av frustratedHawk; 8. januar 2013 kl. 13:55. Grunn: Staving
source? dette ser ut som en oppskrift på hvordan man lager sats
denne oppskriften ser ihvertfall helt annerledes ut enn ghb syntesis som er på erowid...
Sist endret av desobeissanCe; 8. januar 2013 kl. 14:00.
GHB Apple Cider - Her har de gjort det.

R-CH(NH2)COOH --fermentation--> R-CH2OH + CO2 + H2O + NH3
MSG --> GHB + kullsyre + vann + ammoniakk

Ammoniakken blir spist opp av gjæret.
Hvis du bruker søkefunksjonen så finner du mange oppskrifter. Men disse bruker GBL og kaustisk soda, som er langt farligere enn denne oppskriften. Det er tryggere å lage selv enn å kjøpe noe man ikke vet hva er eller styrken på. Jeg tviler på at noen ser oppskriften og så bestemmer seg for å begynne å bruke GHB.
Bare hive alle ingrediensene i noe slikt: http://www.bryggselv.no/products/gja...an-og-gjaerlas og vente tre uker??
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Bare hive alle ingrediensene i noe slikt: http://www.bryggselv.no/products/gja...an-og-gjaerlas og vente tre uker??
Vis hele sitatet...
Akkurat. Men når det er ferdig ville jeg filtrert det gjennom aktivt kull (eller ventet til gjæret legger seg på bunnen) og så kokt bort vannet for så å vanne det ut til passe styrke. Det smaker grusomt. De selger vinsett på Europris for omtrent samme prisen hvis du ikke vil bestille på nett.

Sitat av Revbatim Vis innlegg
Flytende GHB er Na-GHB oppløst i vann om GHBen din er ren nok(altså uten eddik/andre ting), så er det bare å koke bort vannet!

Du trenger ikke koke vekk alt, men kok 50-75% av vannet, så kan du helle resten på f.eks en langpanne og sette den i ovnen på rundt 80-100 grader en plass. La det stå til alt har fordampet. Du skal da i teorien ha et lag med Na-GHB på langpannen som du kan skrape av.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke helt korrekt. GHB i sin frisyre form er flytende. NaGHB er vanligvis flytende da det er svært vannskelig å fjerne vannet, men MgGHB og andre varianter kan også være flytende.
Sitat av frustratedHawk Vis innlegg
Akkurat. Men når det er ferdig ville jeg filtrert det gjennom aktivt kull (eller ventet til gjæret legger seg på bunnen) og så kokt bort vannet for så å vanne det ut til passe styrke. Det smaker grusomt. De selger vinsett på Europris for omtrent samme prisen hvis du ikke vil bestille på nett.


Vis hele sitatet...
For en som er vandt med ren GBL så tror jeg nok det skal gå greit
Sitat av frustratedHawk Vis innlegg
For en tid tilbake oppdaget jeg Ehlrich Pathway for Fermenting Ammino Acids. Jeg fant også ut at denne lett kunne brukes for å produsere GHB. Alt man trenger er:

MSG/Monosodium Glutamate - En billig smaksforsterker
Sukker
Våt gjær til baking
Vann
Noe kobber - 50-øringer er perfekt, vask dem godt
Noe med en gjærlås - Vinballong, colaflaske med ballong med et lite hull i.

Vis hele sitatet...

Er det så enkelt altså? Noen som har testet dette? Og hvor kan man skaffe MSG?

Hva skjer når en har kobber i gjæringskaret? Og hva er oppgaven til MSG? Trenger det inn med teskje da jeg var syk den dagen vi lærte kjemi.

Denne oppskriften er jo ikke veldig ulik det en bruker til sats eller ølbrygging.
En velger seg korrkt gjær for oppgaven. Søtstoffer kan komme fra korn til øl eller sukker til sats. Eneste forskjellen her er jo kobberet og denne MSG.

Noen som kan forklare dette for en helt vanlig mann?

Skal man koke kjelen tørr slik at man har rent pulver igjen? Må vel nesten det for å kunne beregne styrken når en skal blande ut med vann igjen?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Er det så enkelt altså? Noen som har testet dette? Og hvor kan man skaffe MSG?

Hva skjer når en har kobber i gjæringskaret? Og hva er oppgaven til MSG? Trenger det inn med teskje da jeg var syk den dagen vi lærte kjemi.

Denne oppskriften er jo ikke veldig ulik det en bruker til sats eller ølbrygging.
En velger seg korrkt gjær for oppgaven. Søtstoffer kan komme fra korn til øl eller sukker til sats. Eneste forskjellen her er jo kobberet og denne MSG.

Noen som kan forklare dette for en helt vanlig mann?

Skal man koke kjelen tørr slik at man har rent pulver igjen? Må vel nesten det for å kunne beregne styrken når en skal blande ut med vann igjen?
Vis hele sitatet...
Jeg tester det as we speak. Det er ferdig rundt 25. Januar, da kan jeg gi en tripprapport. MSG kan du kjøpe i typiske innvandrersjapper, eller Asiatiske butikker. Merket jeg kjøpte var merket som "Asian Salt".

Kobberet provoserer gjæren til å lage mer fussel (ie naGHB). MSG blir brutt opp til naGHB, ammoniakk, co2, og vann. Ammoniakken blir spist opp av gjæren.

Ehlrich som oppfant gjæring av amminosyrer kan sikkert forklare det, men han er død.

Du vil få en ikke helt pulveraktig, men en klissete gugge. naGHB holder vann godt, så det er tilnærmet umulig å fjerne vannet (uten vakum el). Av 300 gram MSG får du maks 180 gram naGHB. Sånn kan du beregne styrken.

Sitat av gammahydro Vis innlegg
GHB er vel det stoffet nå til dags som er mest farlig vil jeg tro.. Selv garva heroinister på plate skyr unna!
Vis hele sitatet...
Garva heroinister på plata spiser heller ikke grønnsaker, de trener ikke og de spiser feil. Betyr det at grønnsaker, trening og sunt kosthold ikke er sunt?

De røyker, betyr det at røyking er sunt?

Jeg ville ikke brukt rusmisbrukere som rådgivere for rusbruk, spessielt ikke for annen rusbruk enn de driver med. GHB finnes naturlig i kroppen, det brytes ned til CO2 og vann. Det er en viss fare for overdose, ved at du sovner og så spyr og kveles i ditt egent spy. Men det finnes veldig få rusmiddler som ikke har potensiale til å drepe deg hvis du bruker det feil. Hvis du drikker deg drita og så kjører bil, så kan du dø. Hvis du drikker dobbelt så mye som du (jeg?) bruker, så dør du.

GHB har også til en viss grad avhengighetspotensiale, men hvilket rusmiddel har ikke det?
Mener ikke å være en surmaga skeptiker her men det er altså aminosyrer som skal danne GHB?
Aminosyrer er proteiner som er brutt ned. Gjæren vil spise karbohydratene i løsningen, og normalt så dannes da alkohol (etanol) og estere. Kobber brukes av noen bryggerier i deler av bryggeutstyret for å tilføre kobber til vørteren. Kobberet skal da sørge for at det dannes næringsstoffer til gjæren, stoffer som vil øke produksjonen av gjærceller. Ser ikke at kobber vil øke produksjon av fusel eller hemme produksjon av etanol.

Hva og hvordan MSG reagerer sammen med kobber har jeg ingen formening om. Det kan jo være at det blir en magisk kombo. Men hvordan dette skal hindre danning av etanol og fremme danning av naGHB ser jeg ikke. Men hva vet vel jeg, jeg er jo ikke kjemiker.

Om dette virker blir jo spennende å se, da må en en vel være raskt ute å sikre seg mengder av MSG for da er det nok ganske kjapt umulig å fremskaffe på lovlig vis.

Dette skulle en jo vist om før 50 øringen forsvant. Er jo avsindige kobberpriser om dagen.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Mener ikke å være en surmaga skeptiker her men det er altså aminosyrer som skal danne GHB?
Aminosyrer er proteiner som er brutt ned. Gjæren vil spise karbohydratene i løsningen, og normalt så dannes da alkohol (etanol) og estere. Kobber brukes av noen bryggerier i deler av bryggeutstyret for å tilføre kobber til vørteren. Kobberet skal da sørge for at det dannes næringsstoffer til gjæren, stoffer som vil øke produksjonen av gjærceller. Ser ikke at kobber vil øke produksjon av fusel eller hemme produksjon av etanol.

Hva og hvordan MSG reagerer sammen med kobber har jeg ingen formening om. Det kan jo være at det blir en magisk kombo. Men hvordan dette skal hindre danning av etanol og fremme danning av naGHB ser jeg ikke. Men hva vet vel jeg, jeg er jo ikke kjemiker.

Om dette virker blir jo spennende å se, da må en en vel være raskt ute å sikre seg mengder av MSG for da er det nok ganske kjapt umulig å fremskaffe på lovlig vis.

Dette skulle en jo vist om før 50 øringen forsvant. Er jo avsindige kobberpriser om dagen.
Vis hele sitatet...
Ikke amminosyrer, aminosyre. Forskjellige aminosyrer leder til forskjellige resultater. Glutamin/glutamate eller hva det heter på norsk er en aminosyre. Det vil dannes alkohol, men med den mengden sukker vil det ikke bli mer enn 1.6% (omtrentlig).

Den er næring for gjæren, da er det iallefall ikke negativt å putte det i. Hvorvidt det gir mer GHB er jeg litt usikker på. Men det skal visst ikke skade.

Begge deler dannes, både naGHB, og ethanol.

MSG er en smakstilsettning som brukes i uttallige matvarer, jeg tviler på at det blir ulovlig. Dessuten finnes det i kjøtt og sånt.

Har heldigvis 50-60 femtiøringer. Men de kan brukes flere ganger, og du trenger bare litt. Kobberspiker eller en gammel ledning er ikke dyrt.

The Ehrlich pathway. Catabolism of branched-chain amino acids (leucine, valine, and isoleucine), aromatic amino acids (phenylalanine, tyrosine, and trytophan), and the sulfur-containing amino acid (methionine) leads to the formation of fusel acids and ...
Vis hele sitatet...
Disse amminosyrene brukte Felix Ehrlich. Jeg skal lete litt etter en vitenskaplig artikkel som forklarer prosessen.
Jo mer jeg har tenkt på dette jo mer virker det som hoax.
Om det virkelig var så enkelt å lage GHB hvorfor ville folk da stresset rundt med farlige kjemikalier og slikt?

Hva som skjer med aminosyren som kan danne naGHB i tillegg til etanol kan jeg ikke for mitt bare liv klare å forestille meg. Sjekket litt i noen notater fra et bryggetreff jeg var på engang og der ble det sagt at kobber ble brukt for å redusere mengden fusel. Og nå skal liksom kobberet virke helt motsatt her? Nei det finner lite trolig.
En annen ting å være oppmerksom på er at en bør være pinlig nøyaktig med renhold og huske å desinfisere alt som skal i kontakt med brygget. Faren for infeksjon vil være veldig stor. Når en brygger øl så skjer det stormgjæring nesten umiddelbart etter at gjæren tilsettes. Da produseres det ganske store mengder etanol og det blir vanskeligere for bakterier å slå rot i brygget. Men selv ølbryggere får infiserte brygg nå og da. Her er det minimalt meg etanol samt at man tilsetter MSG. Hvordan MSG påvirker brygget vet jeg ikke, men proteiner brytes ned av varme, så å kjøre en kjapp pasteurisering vil potensielt kunne gjøre MSG uvirksomt. Men jeg tror nok jeg definitivt ville kokt opp sukker og vann i ca 15 minutter. Og kanskje forsøkt å tilsatt MSG med 2 minutters koketid igjen.

Men for all del - gjør en test og se hva du får ut. Om det virker så er det jo gull.

Enn så lenge tror jeg dette er en virkelig god hoax.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hva som skjer med aminosyren som kan danne naGHB i tillegg til etanol kan jeg ikke for mitt bare liv klare å forestille meg.
Vis hele sitatet...
H2O + C12H22O11 + C5H8NO4Na = H2O + C2H5OH + NH3 + CO2 + C4H7NaO3

Vann + Sukker + MSG -> (Gjær) -> Vann + Etanol + Ammoniakk + Karbondioksid + NaGHB

Gjæren inneholder enzymer som reduserer karbonylgrupper til hydroksylgrupper.

Natriumglutamat -> Glutaminsyre -> Gamma-aminosmørsyre (GABA) -> GHB

Mangler mye i denne kjemien her, men det er hvertfall slik jeg ser det for meg.

Litt bedre oppsett av reaksjonslikningnen:
H₂O + C₁₂H₂₂O₁₁ + C₅H₈NO₄Na -> H₂O + C₂H₅OH + NH₃ + CO₂ + C₄H₇NaO₃
▼ ... noen uker senere ... ▼
Etter litt forskning har jeg funnet ut at å legge til litt og litt sukker er mer fordelaktig enn å ha i mye på en gang. Hver gang det går tom for sukker går det bedre.

Kullfiltrering gikk til helvette, så jeg vil ikke anbefale det.

Det finnes også GHB i øl og vin, i små mengder. Søk det opp.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har sett litt etter ting som kan inneholde MSG, fant ut at krydderet "Gastromat" inneholder for det meste MSG. Er ganske sikker på at dette krydderet, kan kjøpes på alle matvare forretninger. Kan dette brukes ?

Virket det? Hva ble resultatet av bryggingen ?

Hadde vert svært takknemlig hadde du samlet info-en litt mer, kanskje en ny tråd?
Sist endret av drillo82; 25. mai 2013 kl. 11:49.
Mange butikker selger ren MSG til bruk i mat, har det selv i krydderskapet mitt.

Kolonialer selger også MSG, men på mye større beholdere. Har sett kiloposer med MSG på forskjellige steder.
Sitat av frustratedHawk Vis innlegg
Jeg tester det as we speak.
Vis hele sitatet...
hvordan gikk det?
Sist endret av Meteor Freak; 29. mai 2013 kl. 12:02.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hadde vært fint med en oppdaterting her ja. Leste gjennom tråden på shroomery og det ser jo faktisk litt lovende ut. Ganske merkelig tanke at det er mulig å produsere GHB ved hjelp av så enkle ingredienser. Med en liten raffinering av oppskriften og litt mer fokus på å renske opp i det ferdige produktet vil det resultere i at GHB vil bli tilnærmet umulig å få fjernet fra markedet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som vet om dette faktisk funker og ikke bare er placebo?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er det vanlig å sikle på GHB? Skjedd meg flere ganger.
Tror ikke det er uvanlig, akkurat. Sett det på flere kompiser, hender det skjer med meg også.
▼ ... noen uker senere ... ▼
noen som vet om trykkkoke oppskrift? erfaring med dette?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Poenget er vel at en trykkoker tillater en større reaksjon/varmeutvikling ved nøytraliseringen av syre/base uten tap i form av fordamping. Det samme kan også oppnås ved koking under reflux
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Problemet med ghb for meg.. er sex... ikke prøvd?? da anbefaler jeg det ikke... for det er den råeste sex-opplevelsen noen gang... og det kan man bli sykt hekta på..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av frustratedHawk Vis innlegg
For en tid tilbake oppdaget jeg Ehlrich Pathway for Fermenting Ammino Acids. Jeg fant også ut at denne lett kunne brukes for å produsere GHB. Alt man trenger er:

MSG/Monosodium Glutamate - En billig smaksforsterker
Sukker
Våt gjær til baking
Vann
Noe kobber - 50-øringer er perfekt, vask dem godt
Noe med en gjærlås - Vinballong, colaflaske med ballong med et lite hull i.

Oppskriften er som følger: 300 gram MSG, 600 gram sukker, 2/3 av en våtgjærpakke, og 25 liter vann. Med enkel regning kan du finne ut størrelsen for andre mengder. Det er 18/34 til 1.5 liter vann. For 25 liter vil du få i underkant av 180 gram naGHB (smaker sinnsykt salt). Kobberet er kun der for å oppfordre gjæren til å lage fussel isteden for ethanol.

Det er også noen som har foreslått å legge til 1-5 gram MSG per liter vann i øl, og cider. Dette ambefales ikke da GHB og alkohol ikke bør kombineres.

Når gjæringen er ferdig venter du til grumset legger seg nederst, bruk en hevert eller noe kreativt til å få ut den klare væsken. Så koker du bort alkoholen (det blir omtrent 1.6% alkohol av 600 gram sukker), og vannet. Da vil du sitte igjen med naGHB, dette smaker grusomt salt, mer salt enn salt synes jeg. Vei mengden, så vanner du det ut etter behov.

Det tar 3 uker (2 hvis man er utålmodig) for gjæret til å bli ferdig. Alt innholdet i oppskriften vil koste et sted mellom 42 og 58 kroner. 180 gram er mellom 90 og 40 brukerdoser.
Vis hele sitatet...

Noen som har prøvd dette enda?
Noen som har prøvd det ja.

Kort fortalt så er det veldig mye arbeid for veldig lite utbytte.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Noen som har prøvd det ja.

Kort fortalt så er det veldig mye arbeid for veldig lite utbytte.
Vis hele sitatet...
Tja, da blir det MSG i det neste brygget. Trist yield men det er jo ikke snakk om mye jobb når man alt driver med brygginng takk for linken hvertfall, greit å få bekreftet at det ikke er bs
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvorfor kjøper dere ikke GBL?

Det selges enda.... også til privatpersoner