Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1062
Hvis man tenker for seg at vekt ikke vil ha noe å si, kunne man spart batteri hvis man fjerner en stor motor på 400W, og legger inn to mindre på 200W hver, og kun bruker motor nr. 2 når motor nr. 1 har behov for støtte til å opprettholde hastigheten?

Det jeg prøver å finne ut er altså hvor stor forskjellen egentlig er, og om forskjellen er verdt bryet.
Ikke helt min ekspertise, men siden det er umulig å oppnå en virkningsgrad på 100% så vil jeg tro at 2 motorer sløser mer energi enn en motor. Hvis du er med på tanken min om at noe energi alltid vil gå over i varme.
Motor til hva? hvis det er er girkasse på vær motor så blir det jo mer motstand.
En elektromotor er så godt som 100% effektiv. Jeg mener det er bedre å kjøre den store på 200W bare. Er spent på hva Vidarlo mener.
Ja, det jeg prøver å finne ut av er om en 400W motor som kjører på 200W kan være like effektiv som en 200W motor som kjører på maks.
Så lenge begge motorene tåler samme mengde strøm, så skal det være likt.

Teoretisk følger man Ohm's lov for å finne det.

Jeg vil tro du kommer marginalt bedre ut med én 400w motor, for da slipper du den oppstarts strømtoppen vær gang motor nr.2 starter opp. Dette sagt uten at jeg vet om det vil merkes betydelig på batteriet.

Det er forøvrig sikkert mange andre variabler å måle output på, avhengig av hva som er bruksområdet.
Om du har et multimeter med mulighet for amp, kan du vel måle dette? (Om du allerede har motorer og teste med såklart).
Enig i at dette blir likt i teorien. Spørs bare hva men skal ta med i betraktning.
Generelt er det jo fordeler med overdimensjonering.
En motor som går på maks vil kanskje ha en varmgang som du ikke får tilsvarende på 50%>