Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6097
Yo!
Har hørt om folk som har mistet lappen pga positiv spyttprøve på cannabis, flere dager etter vedkommende hadde røyket. Han ene var ca en uke etter siste røyking.

Noen som vet hvor lang tid det tar før man er safe på spyttprøve etter speed?

Mvh
Sist endret av Bobben79; 5. september 2022 kl. 10:11. Grunn: Tyrkleif
Spyttprøver er ikke juridisk brukbar, man blir alltid sendt til legen for å ta blodprøve ved positivt spytt og en negativ blodprøve renvasker deg uansett hvor mange positive spyttprøver man tar.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Spyttprøver er ikke juridisk brukbar, man blir alltid sendt til legen for å ta blodprøve ved positivt spytt og en negativ blodprøve renvasker deg uansett hvor mange positive spyttprøver man tar.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge må en daglig røyker gå uten for å komme under 0.2 I omregnet promille?
Joa, men nå var jo poenget å ikke få positiv spyttprøve.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Hvor lenge må en daglig røyker gå uten for å komme under 0.2 I omregnet promille?
Vis hele sitatet...
Ifølge jørg mørland intill 14 dager ved daglig røyking

Sitat av gekko4u Vis innlegg
Ifølge jørg mørland intill 14 dager ved daglig røyking

Vis hele sitatet...
Hvordan kan folk akseptere det? Hvorfor snakker ikke flere om dette i rus-debatten osv? Er jo helt sykt.
Sist endret av Bluesky_; 5. september 2022 kl. 21:47.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Hvordan er dette akseptert? Hvorfor snakker ikke flere om dette i rus-debatten osv? Er jo helt sykt.
Vis hele sitatet...
Fordi folk tydeligvis finner ut av sånt først nå... Og fordi folk for lengst har glemt "Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv!". Det er så enkelt
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Ifølge jørg mørland intill 14 dager ved daglig røyking

Vis hele sitatet...
Vel, nå tror jeg ikke stonere er de som kjører bil mest da men..
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Hvordan kan folk akseptere det? Hvorfor snakker ikke flere om dette i rus-debatten osv? Er jo helt sykt.
Vis hele sitatet...
Man har prøvd i lang tid
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
TS spurte om spyttprøve og SPEED.
Dette er så bra, først kommer superspurv med tidenes utsagn, for av alle narkomane der ute så er det høyst usansynlig at en hasjrøyker har lappen og lever et ellers normalt liv hvor de kjører til jobb eller butikk. Kan jeg ikke teeeenke meg i mine villeste fantasier altså. Også plutselig etter en haug med inlegg så må det påpekes at vi sitter å svarer på alt annet enn hva TS spør etter.

I'm lovin' it
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Altså hvor mange som røyker hver dag i Norge, og som kjører bil dagen etter; er mange. Tror det er mye mørketall på det. Om det finnes noen tall på det.
Men når det kommer til spyttprøver, så må det være mulig å lure den? Bare å helle innpå med kaffe og fisherman, om ikke annet så er vell sannsynligheten for å bli stoppet med spyttprøver veldig lav. Så om man ikke gjør NOE for å fremprovosere en kontroll. Så er det bare veldig uflaks om man blir stoppet. Da hadde jeg sakt at jeg prøvde for første gang i helgen, men ga ikke mer smak.
Det svarer heller ikke på det TS lurte på..
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Yo!
Har hørt om folk som har mistet lappen pga positiv spyttprøve på cannabis, flere dager etter vedkommende hadde røyket. Han ene var ca en uke etter siste røyking.

Noen som vet hvor lang tid det tar før man er safe på spyttprøve etter speed?

Mvh
Vis hele sitatet...
Etter litt googling virker det som om det sitter 1-2 dager i spytt så kanskje safe på dag 3?

Bruk av amfetamin vil normalt kunne spores med både spyttprøver og blodprøver i 1-2 dager etter siste inntak, i noen tilfeller også noe lengre enn dette (ved større forbruk).

Kilde Usikker på hvor bra kilde rusinfo er ironisk nok.
Sist endret av NokErNok; 6. september 2022 kl. 14:49.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men når det kommer til spyttprøver, så må det være mulig å lure den? Bare å helle innpå med kaffe og fisherman,
Vis hele sitatet...
Til nå er det ikke funnet noen sikker måte for å lure spyttprøver. Satt på med en som ble stoppa og han stappa kjeften full av sjokolade før han rulla ned vindu. Det hjalp ingenting, ble positiv. Eneste jeg har hørt som kan hjelpe litt er visst HydrogenPeroksid (har ingen dokumentasjon). Pusse tenna godt før man kjører og så skylle med det er anbefalt men vil som regel ikke hjelpe.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
om ikke annet så er vell sannsynligheten for å bli stoppet med spyttprøver veldig lav. Så om man ikke gjør NOE for å fremprovosere en kontroll. Så er det bare veldig uflaks om man blir stoppet.
Vis hele sitatet...
Det spørs helt hvor man bor. Her i distriktet har sikkert 90% av alle ungdommer som bruker eller har brukt rus blitt stoppa for spyttprøve minst én gang, i tillegg til folk som ikke engang tar noe men "ser sånn ut". Over halvparten av min omgangskrets har mistet lappen pga av spyttprøver og mesteparten har vært dagen derpå.

Det er helt ubegripelig hvordan politiet ødelegger så mye som de gjør for unge mennesker, helt i begynnelsen av voksenlivet, som ikke fortjener det. For mange mister også jobben sin når de mister lappen, og det er ikke snakk om 6 mnd osv som med fartsbøter, neida man mister den i 2-5 ÅR! Og når den tida er over så må man plutselig vente 6-12 mnd EKSTRA fordi man blir bedt om å dokumentere edruelighet, først da kan man få lappen, ofte bare for 1 år av gangen. Da er det plutselig veldig lite igjen av 20-åra for mange. Så skal man liksom prøve å komme tilbake til arbeidslivet igjen som er grisetungt fordi man har gått så lenge og mange mister motivasjonen her og kommer seg aldri tilbake til karrieren de var i gang med og ender opp på NAV. Kun fordi at dem hadde litt sporstoffer etter rusmidler i kroppen sin fra 36 timer tilbake.

Håper ikke det var for OT, forresten TS så vet ikke jeg svaret på spørsmålet ditt

EDIT:

Vet ikke hvor lenge speed er sporbart i spytt men det er nok fort en dag eller to. Men hvis du slår ut er det ikke så farlig så lenge det er over 12 timer siden for da er det ute av blodet ihvertfall. Metamfetamin er nok i blodet en del lengre enn vanlig amfetamin da.
Sist endret av Bluesky_; 6. september 2022 kl. 20:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Nervøs Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kommer vel an på inntaksmåte? Northug fikk jo positiv prøve på kokain to døgn etter inntak. Det ble forklart med at det blir liggende igjen spor av stoffet i nesen som renner ned i svelget.

Mulig å gjøre noe for å få korte ned dette vinduet? Kokain i blod er jo ute etter få timer. Men man har likevel ikke lyst på ubehagelighetene det medfører å bli taua inn på legevakta osv osv 2-3 dager etter inntak.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kommer vel an på inntaksmåte? Northug fikk jo positiv prøve på kokain to døgn etter inntak. Det ble forklart med at det blir liggende igjen spor av stoffet i nesen som renner ned i svelget.

Mulig å gjøre noe for å få korte ned dette vinduet? Kokain i blod er jo ute etter få timer. Men man har likevel ikke lyst på ubehagelighetene det medfører å bli taua inn på legevakta osv osv 2-3 dager etter inntak.
Vis hele sitatet...
Ofte ser de etter metabolittene på stoffet da det kan spores mye lengre enn stoffet i seg selv.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Dette er så bra, først kommer superspurv med tidenes utsagn, for av alle narkomane der ute så er det høyst usansynlig at en hasjrøyker har lappen og lever et ellers normalt liv hvor de kjører til jobb eller butikk.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var det at jeg tror det er flere som går under punkt 1 og 2 på det bildet enn punkt 3. Dermed kan de som røyker en sjelden gang slippe å holde seg unna veien i 2 uker for å være på den sikre siden.
Sist endret av Superspurv; 14. september 2022 kl. 14:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ofte ser de etter metabolittene på stoffet da det kan spores mye lengre enn stoffet i seg selv.



Poenget mitt var det at jeg tror det er flere som går under punkt 1 og 2 på det bildet enn punkt 3. Dermed kan de som røyker en sjelden gang slippe å holde seg unna veien i 2 uker for å være på den sikre siden.
Vis hele sitatet...
er nok en god del som kjører bil og røyker hver kveld altså og samme hvor mange mennesker det gjelder så er vel 2 uker drøyt? Hvis jeg slutter idag er ikke jeg en fare i trafikken de neste 14 dagene vel? men fortsatt , folk som røyker 1 gang i uka eller to, det er mange som ikke kan vente 24-48 timer hver gang de har røyka før de kjører bil.

Det er jo ikke riktig at man skal måtte bli hjemme fra jobb på mandag om man røyker fredag og lørdag fordi at det "bare" er si 30+ timer siden du røyka
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Ifølge jørg mørland intill 14 dager ved daglig røyking

Vis hele sitatet...
Alt av info jeg finner på nettet sier at cannabis kan påvises i spytt i bare 12-24 timer..

Noen som vet noe sikkert? Tar spyttprøver (lab) og tenkte å fyre litt
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du zoomer inn på bildet så står det faktisk blod, ikke spytt
Hvorfor nekter ikke bare folk å ta spytteprøve ute i felten ? Hvis ikke de får tak i en lege eller annen kvalifisert der og da, så lar de deg kjøre vidre eller så er det inn på cella frem til de har en som kan ta spytteprøva

Blir man tatt ned til legevakta, så tar de blodprøve istedenfor siden det er det som gjelder, blodprøvene er jo oftere snillere enn spytteprøvene

Hei

I vegtrafikkloven § 22a fremgår det at dersom testresultatet av en alkotest, eller andre forhold, gir politiet grunn til å tro at fører av en motorvogn (bil, motorsykkel, moped etc.) er ruspåvirket, kan politiet kreve spyttprøve fra sjåføren.

Prøven må imidlertid tas av lege, sykepleier, helsesekretær eller bioingeniør.

Hilsen juristen, Ung.no
Sist endret av Båtbåtbåt; 8. mars 2023 kl. 17:33.
Tror den akkumuleringsgreia han gjøken Mørland har klart å få til å bli praksis i saker om kjøring og cannabis er basert på piss, urin og generelt illeluktende kroppsvæsker. Det er feil rett og slett.

Men jeg mener grensa akkurat har blitt senka til 5 dager. Altså at du regnes som påvirket hvis du kjører bil mindre enn 5 dager siden du røyka. Latterlig men tror #narkotwitter er på saken og de er en force to be reckoned with. Gå på Twitter folkens og #narkotwitter. Der skjer det mye
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Stopper de virkelig tilfeldige folk og tar spyttprøve uten noen videre mistanke? Jeg er en av dem som kjører dagen etter… hvor i landet er dette praksis?
Ja det gjør de. Østlandet spesielt og spesssssielt Fredrikstad og Østfold.
Her har de for et par uker siden hatt noen kontroller. Da stopper de 140 stk, og sier da at 138 var rene og 2 ble tatt med videre.
Så de tar spyttprøver uansett nå. Uten mistanke. Har de EN liten tanke som sier «Hm; han der skjønner jeg røyker e.l men jeg ser og han er streit, men tar jeg han gagner det meg».
SÅNN er de.

SNUT ER UT. Fuck snuten ass. Spesielt her.

Men man skal uansett bli tatt med til legevakt. Er man en som røyker fast, og ikke er fjern der og da, så sier og legen at han er nykter og skal ikke ha førerkortbeslag. Dette skjer mer og mer nå. Og jeg tror dette blir det «nye».

Vi må bare få avkriminalisert den driten her nå. Det er det eneste politi konsentrerer seg om. Å ta folk. Ikke hjelpe.
Sist endret av Peter4ndreas; 8. mars 2023 kl. 20:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei altså jeg tar jo spyttprøver frivillig for å beholde lappen, så blir litt dumt å nekte?
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Uansett. Hvor lenge vises cannabis?
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Hvorfor nekter ikke bare folk å ta spytteprøve ute i felten ? Hvis ikke de får tak i en lege eller annen kvalifisert der og da, så lar de deg kjøre vidre eller så er det inn på cella frem til de har en som kan ta spytteprøva

Blir man tatt ned til legevakta, så tar de blodprøve istedenfor siden det er det som gjelder, blodprøvene er jo oftere snillere enn spytteprøvene

Hei

I vegtrafikkloven § 22a fremgår det at dersom testresultatet av en alkotest, eller andre forhold, gir politiet grunn til å tro at fører av en motorvogn (bil, motorsykkel, moped etc.) er ruspåvirket, kan politiet kreve spyttprøve fra sjåføren.

Prøven må imidlertid tas av lege, sykepleier, helsesekretær eller bioingeniør.

Hilsen juristen, Ung.no
Vis hele sitatet...
Utåndingsprøve tas av politiet. Blodprøve og spyttprøve kan tas av lege, sykepleier, helsesekretær eller bioingeniør. Klinisk legeundersøkelse foretas når det er mistanke om påvirkning av andre midler enn alkohol eller andre særlige grunner taler for det.

Departementet gir nærmere bestemmelser om undersøkelsene nevnt i de foregående ledd.



Hva menes med det siste der?
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Stopper de virkelig tilfeldige folk og tar spyttprøve uten noen videre mistanke? Jeg er en av dem som kjører dagen etter… hvor i landet er dette praksis?
Vis hele sitatet...
Ja de tar dette helt tilfeldig, på samme måte som alkotest. Dette blir gjort i hele landet. Alle up biler har spyttprøveapperat i bilen, de fleste andre politibiler også. Min fetter er politi, så regner med han snakker sant.
Ja hvis politiet har lyst så tar de spyttprøver av tilfeldige folk, skjer hele tiden og hundrevis mister lappen årlig pga det
Sist endret av Bluesky_; 9. mars 2023 kl. 22:57.