Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 6644
Hei. Har fått tilbudt opphold i 6/12mnd i en døgnbehandling. Ønsker primært å bruke 6mnd der. Får AAP nå fra NAV og får innvilget 3 nye med det straks. Hva sier loven om stønad fra nav når man er i døgnbehandling, hva har man rett på? Sliter med å finne noe på nett
Har vært 2x12mnd i døgnbehandling siden 2019, sist utskrevet august 2021.

Jeg hadde full AAP begge rundene mine samt bostøtte pga. husleie. I løpet av den siste runden opplevde jeg at flere av de jeg var i behandling med, ikke fikk full AAP selv om de ordnet seg leilighet mot slutten av oppholdet.

Derfor vil jeg anbefale deg å ordne deg en leilighet som er ca 50% eller lavere av hva en full AAP vil se ut for deg. Bruk kåken som lager, lei den videre på Airbnb eller hva faen. Holder du deg under 51% i husleie tjener du penger. Du kan i tillegg kvalifisere til bostøtte. Husleia mi var 700 lavere enn 50%AAP og bostøtten på snaut 2k. Nesten 3000 ekstra i måneden på å leie en leilighet mens jeg var i behandling.
Du har i utgangspunktet rett på 3 mnd med full ytelse fra den første i mnd påfølgende måned etter innleggelse. Dvs at viss du feks blir innlagt 22/8 har du krav på 3 mnd fra 1/9 altså da ut november.

Etter dette kan du søke NAV om å få beholde full ytelse videre dersom særskilte grunner tilsier dette. Dette kan feks være at du må betale utgifter som husleie, dersom det ansees som viktig å opprettholde boforhold under behandling. Dette kan behandlingsplassen hjelpe deg med å søke om og begrunne ovenfor NAV.
Det siste jeg hørte var at du har krav på aap under hele oppholdet, og sannsynligvis en god stund etterpå også om du spiller kortene dine riktig
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Det siste jeg hørte var at du har krav på aap under hele oppholdet, og sannsynligvis en god stund etterpå også om du spiller kortene dine riktig
Vis hele sitatet...
Dette reguleres av Rundskriv til ftrl kap 11: Arbeidsavklaringspenger:

Paragraf 11-25 :

"Som hovedregel skal arbeidsavklaringspengene avkortes ved lengre opphold i helseinstitusjon for personer som ikke har forsørgeransvar.

Ved kortere institusjonsopphold gis det unntak fra reduksjonsregelen. Hensikten er å unngå at medlemmet får økonomiske problemer i tillegg til helseproblemene. Med kortere institusjonsopphold menes opphold som varer under fire måneder, se bestemmelsen i andre ledd"

Som sier;

" Arbeidsavklaringspengene gis uten reduksjon i innleggelsesmåneden samt de tre påfølgende månedene. Deretter blir de redusert med halvparten. Dette innebærer at reduksjonstidspunktet blir fjerde måned etter innleggelsesmåneden."
Ha minst mulig kontakt med NAV så er det enklere å være litt lur
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg var just i døgnbehandling i 12 mnd. Di første 6 mnd gikk greit med aap, men den 6 mnd begynte di som jobbet der å spørre om leilighet og stønad osv, og tok kontakt med nav for ansvarsgruppe møter så skaffet meg veldig fort en leilighet. Mange som er i behandling skriver gjerne en "kontrakt" på foreldrene sine/ bekjente og kommer unna med det iforhold til husbanken osv. Prøv å ha minst mulig kontakt med nav og kun la di vite du er i behandling så vill det gå greit.
Ikke informer stedet om at du får penger fra Nav