Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1971
Etter at bankene sluttet med å ha bilde på bankkortet så er jeg nå helt uten legitimasjon, iom at det er kommet krav fra bankene om legitimering så lurer jeg enkelt og greit på hvordan jeg går fram for å få utstedt enten pass eller politiets id-kort uten å ha noen form for legitimasjon fra før av ?
Jeg måtte ha med alle papirer fra folkeregister og fødselsattest og så måtte jeg ha med moren min. Det kunne selfølgelig ha vært faren min eller annen nært anhørig.

Men ta og ring til politiets passkontor.
Sitat av Hårnett Vis innlegg
Jeg måtte ha med alle papirer fra folkeregister og fødselsattest og så måtte jeg ha med moren min. Det kunne selfølgelig ha vært faren min eller annen nært anhørig.

Men ta og ring til politiets passkontor.
Vis hele sitatet...
Spørsmål!
Er du registrert i fingeravtrykkregisteret? Det er du hvis du har hatt negativ kontakt med politiet. Jeg husker ikke nøyaktig hva som må til for at de kan kreve at fingeravtrykket registreres, lenge siden jeg ble registrert.

Jeg spør fordi jeg lurer på om politiet ikke bare enkelt og greit kunne ha sjekket fingeravtrykket ditt og funnet deg i databasen.
Sitat av eyecandy654 Vis innlegg
Etter at bankene sluttet med å ha bilde på bankkortet så er jeg nå helt uten legitimasjon, iom at det er kommet krav fra bankene om legitimering så lurer jeg enkelt og greit på hvordan jeg går fram for å få utstedt enten pass eller politiets id-kort uten å ha noen form for legitimasjon fra før av ?
Vis hele sitatet...
Dro med utgått pass, og det gikk helt fint
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jeg ordna det faktisk igår. Da hadde jeg kun med et utgått bankkort med bilde (ganske gammelt bilde også) + at jeg ble spørt typ 40 kontroll spørsmål om bursdag til familie medlemmer navn på besteforeldre tidligere adresser jeg har bodd på etc. Det gikk veldig fint, de sa det at de viste stor forståelse for at folk ikke har gyldig ID om dagen.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg husker ikke nøyaktig hva som må til for at de kan kreve at fingeravtrykket
registreres, lenge siden jeg ble registrert.
Vis hele sitatet...
For registrering er det (tror jeg) for forhold som kan straffes med fengsel.
I etterforsknings sammenheng tas det hvis det trenges.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Man får ikke pass eller id uten å registrere fingeravtrykk lenger.
men det er vel mer kanskje for å ha det i passet, jeg spurte faktisk om de lagra den infoen igår og de sa at de lagrer verken bilde eller avtrykk..
Sist endret av Absurd; 29. juli 2022 kl. 15:36.
Nei, kunne ikke gå den veien. Vil tro at det har med personvern å gjøre, hvem som kan bruke slik info.

Sitat av Tysteren Vis innlegg
Spørsmål!
Er du registrert i fingeravtrykkregisteret? Det er du hvis du har hatt negativ kontakt med politiet. Jeg husker ikke nøyaktig hva som må til for at de kan kreve at fingeravtrykket registreres, lenge siden jeg ble registrert.

Jeg spør fordi jeg lurer på om politiet ikke bare enkelt og greit kunne ha sjekket fingeravtrykket ditt og funnet deg i databasen.
Vis hele sitatet...
Ordnet internasjonalt id-kort forrige uke uten noe form for legitimasjon. Dem spurte bare noen kontrollrom. Som typ når mor og far er født og tidligere adresser jeg har bodd på. Var ikke mer enn typ 10 som så var en relativt grei prosess.
BRAND ∞ STRONG
Legitimasjon med fødselsnummer og bilde for eksempel førerkort (ikke digitalt)
godtas som legitimasjon ved bestilling av pass/ID.

Som en siste løsning kan man ha med en bekreftelse fra f.eks arbeidsgiver på identiteten din.
Hvis du aldri har hatt ID, så er fødselsattest det eneste du faktisk har. Så da blir det Politiets oppgave å finne ut om det faktisk er deg. Og du har jo ikke levd 18 år uten å legge igjen noe spor, som feks skole og lignende.
Har selvfølgelig hatt både pass og bankkort tidligere men er pr dags dato uten noe som helst.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av eyecandy654 Vis innlegg
Har selvfølgelig hatt både pass og bankkort tidligere
men er pr dags dato uten noe som helst.
Vis hele sitatet...
Har du kastet/mistet de?
For ellers er det gamle alt du trenger for å nytt pass/ID
En kompis mistet alt han eide i en husbrann for noen år siden. Når han skulle ordne seg nødpass i etterkant viste det seg at det finnes et tilfelle der det er lønnsomt å være en "kjenning av politiet"