Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 5195
Fikk beskjed i dag om at jeg er nr 19 på venteliste på første valget mitt på vgs og jeg har ikke opplæringsrett. Jeg er snart 21 og har ikke fullført vgs enda. Vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre om jeg ikke kommer inn. Jeg har prøvd å søkt på hundrevis av jobber uten noe suksess, det hjelper ikke at jeg er 21 år og ikke har fullført vgs. Jeg har absolutt ingen erfaring heller. Jeg må komme meg bort fra denne bygda men det er usannsynlig om jeg ikke får skoleplass. Noen som har noe tips?
Ta kontakt med skolene, helst møt opp der første skoledag og hør med de om det er noe ledige plasser. Som oftest pleier det å være noen som ikke møter opp og mister plassen sin.
Sist endret av JatterMed; 7. juli 2022 kl. 21:42.
Bare skriv på cv at du har gjort unna vgs. Ikke en kjeft som kommer til å sjekke. Hvis du bare mangler noen fag her og der kan du jo ta det gjennom voksenopplæringa
Sitat av Brah123 Vis innlegg
Fikk beskjed i dag om at jeg er nr 19 på venteliste på første valget mitt på vgs og jeg har ikke opplæringsrett. Jeg er snart 21 og har ikke fullført vgs enda. Vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre om jeg ikke kommer inn. Jeg har prøvd å søkt på hundrevis av jobber uten noe suksess, det hjelper ikke at jeg er 21 år og ikke har fullført vgs. Jeg har absolutt ingen erfaring heller. Jeg må komme meg bort fra denne bygda men det er usannsynlig om jeg ikke får skoleplass. Noen som har noe tips?
Vis hele sitatet...
Du vet du kan finne deg leilighet/hybel/whatever omtrent hvor som helst i landet, få leiekontrakt, dra på nav og vipps så har du kommet deg vekk fra bygda uten skoleplass.
Du kan også spare opp til lappen og bil også gi full gass vekk
Trådstarter
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Du vet du kan finne deg leilighet/hybel/whatever omtrent hvor som helst i landet, få leiekontrakt, dra på nav og vipps så har du kommet deg vekk fra bygda uten skoleplass.
Du kan også spare opp til lappen og bil også gi full gass vekk
Vis hele sitatet...
Det er ikke så enkelt som du skal ha det til. Jeg har vært i nav systemet lenge. I prinsippet funker det slik ja, men i praksis er en helt annen historie. Nav kan vare plutselig bestemme seg for å ikke gi deg støtte mer og da er du fucked, trust me, det har skjedd meg flere ganger.
New generation
colakork's Avatar
Brah. Du kan ta et arbeidsår hos et bygg firma, tekker firma eller lignende.

Dem ansetter ungdommer på flekken om dem viser villighet til å reise rundt på jobber, er litt sulten og villig..

Jeg søkte på en prosjekt-leder annonsene som ungdom, ble utrolig nok (det er ganske normalt, ikke utrolig) kalt inn på intervju, sjefen var selfølgelig interessert i en ung kar som er villig til å snike for å få spist.. Ikke sant.

Du må være på suget, virk sulten og nesten litt aggresiv på at du skal ha jobb, så får du fort jobb, i industrien.

"Ned siden" er at dette er jobber uten norsk ungdom, det er flest reisende europeere. Så du får ikke masse venner her, men gode referanser.

Det bygger utrolig mye karakter å få jobbet 1 år eller 2 med hendene.

Kanskje du ender opp med å ta fagbrev igjennom en sånn jobb istedet for å gå normal skole?

Kjenner flere fagmestere som spiser godt og bor fint nå, selv om dem kastet bort alle studieårene sine..

Det blir fort reisejobb om du kommer tidsnok hver dag og ikke ruser deg på jobb. Større krav er det ikke i voksenlivet som en arbeider.
Sist endret av colakork; 8. juli 2022 kl. 01:00.
Det finnes da flere skoler. Finn en med lave karakterkrav så kommer du nok inn der. Første året mitt på Vgs måtte jeg ta til takke med 3je valget mitt. Og det er jeg faktisk glad for, da jeg fikk erfaring innen kjemi/prosess.
Sitat av Brah123 Vis innlegg
Det er ikke så enkelt som du skal ha det til. Jeg har vært i nav systemet lenge. I prinsippet funker det slik ja, men i praksis er en helt annen historie. Nav kan vare plutselig bestemme seg for å ikke gi deg støtte mer og da er du fucked, trust me, det har skjedd meg flere ganger.
Vis hele sitatet...
Joda, det er så enkelt.
Grunnen til at de slutter å gi deg støtte er fordi du ikke gjør kravene de setter til deg. Nav gjør ikke folk til uteliggere bare fordi de har en dårlig dag på kontoret.
Trådstarter
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Joda, det er så enkelt.
Grunnen til at de slutter å gi deg støtte er fordi du ikke gjør kravene de setter til deg. Nav gjør ikke folk til uteliggere bare fordi de har en dårlig dag på kontoret.
Vis hele sitatet...
Ikke i min erfaring. De har blandt annet lovt meg å støtte med å betale til skoleplass, men når jeg har nevnt det til dem ved senere anledninger så har de bare avslått det fullstendig og sagt at det kommer ikke de til å stille opp med.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det finnes da flere skoler. Finn en med lave karakterkrav så kommer du nok inn der. Første året mitt på Vgs måtte jeg ta til takke med 3je valget mitt. Og det er jeg faktisk glad for, da jeg fikk erfaring innen kjemi/prosess.
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at søknadsfristen er over for mange måneder siden, og andre skolene jeg har søkt på (sånn ca alle skolene i trondheim) har også plassert meg på ventelister, bare enda lavere på lista.
Sist endret av Brah123; 8. juli 2022 kl. 04:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøv deg innen bygg, akutt mangel på kompetanse, så vi tar til takke med hva som helst. Kjenner flere som bare har dukka opp på en byggeplass, og spurt om jobb, som fikk jobb. Det gir deg innsikt i hvordan samfunnet er bygget opp, og en liten virkelighetes sjekk. Du kan prøve videre på skole til neste år.
Sitat av Gharial Vis innlegg
Bare skriv på cv at du har gjort unna vgs. Ikke en kjeft som kommer til å sjekke. Hvis du bare mangler noen fag her og der kan du jo ta det gjennom voksenopplæringa
Vis hele sitatet...
Men hvis man skriver at man er ferdig med videregående, så er det selvfølgelig normalt å legge ved vitnemål / hva slags karakterer man hadde fått fra vgs.

noe tråd-starter selvfølgelig ikke klarer, hvis man aldri har gått på videregående.
Ikke lyg om videregående ihvertfall. I din alder kommer dem til å kommentere dersom du ikke legger ved karakterene dine I CVen.
Anbefaler deg og ta kontakt direkte med noen videregåender skoler. Kjenner flere som har fått skoleplass på denne måten.
Sitat av Brah123 Vis innlegg
Fikk beskjed i dag om at jeg er nr 19 på venteliste på første valget mitt på vgs
Vis hele sitatet...
og 2. og 3. valg er uaktuelle?
Du er 21 år, stram deg opp og gå på en annen skole enn førstevalget ditt. Hvis du virkelig er så interessert i å fullføre vgs så er du ikke kravstor. Det er alltid skoler som ikke har karakterkrav hvor alle kommer inn.
Er forresten fullt mulig å få jobb uten fullført vitnemål, det går på trynefaktor med en gang du er på intervjuet. Er selv 23 år og strøyk i noen fag siste året pga depresjon og har enda ikke fullført. Når jeg har sagt det på intervjuer så har det ikke hatt noe å si.

TLDR:

Ikke vær kravstor til skolevalg hvis du faktisk vil fullføre, eller søk på hver eneste jævla jobb i Norge helt til du får napp. glhf
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
og 2. og 3. valg er uaktuelle?
Vis hele sitatet...
Jojo men har enda verre posisjon på 2. og 3. valgene, tror det er plass nr 40 og 43.
Sitat av Brah123 Vis innlegg
Jojo men har enda verre posisjon på 2. og 3. valgene, tror det er plass nr 40 og 43.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde man hadde krav om plass på iallefall en skole. Nå er kanskje reglene annerledes for unge voksne enn 16 åringer da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg trodde man hadde krav om plass på iallefall en skole. Nå er kanskje reglene annerledes for unge voksne enn 16 åringer da.
Vis hele sitatet...
Du har rett på tre år. Har du brukt opp dei tre åra utan å verte ferdig med ei linje stiller du bak dei som har den retten. Då må du velje mindre populære alternativ, flytte, eller ta det på andre vis.
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg trodde man hadde krav om plass på iallefall en skole. Nå er kanskje reglene annerledes for unge voksne enn 16 åringer da.
Vis hele sitatet...
Jo det er sånn om du fortsatt har ungdomsrett/opplæringsrett men den har jeg dessverre mista.
Sitat av Brah123 Vis innlegg
Ikke i min erfaring. De har blandt annet lovt meg å støtte med å betale til skoleplass, men når jeg har nevnt det til dem ved senere anledninger så har de bare avslått det fullstendig og sagt at det kommer ikke de til å stille opp med.



Poenget er jo at søknadsfristen er over for mange måneder siden, og andre skolene jeg har søkt på (sånn ca alle skolene i trondheim) har også plassert meg på ventelister, bare enda lavere på lista.
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi du ikke har gjort som du skal og bør, ikke dokumenterer det du får beskjed om og mer. Du slår meg som en som ikke kan regelverket godt nok til å klage på det og tror nav bare skal gi deg alt uten at du trenger å gjøre en dritt selv og ikke må jobbe for det. De har ALDRI lovet deg at de skal betale for skoleplassen din, det kan jeg love deg.
Trådstarter
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Kanskje fordi du ikke har gjort som du skal og bør, ikke dokumenterer det du får beskjed om og mer. Du slår meg som en som ikke kan regelverket godt nok til å klage på det og tror nav bare skal gi deg alt uten at du trenger å gjøre en dritt selv og ikke må jobbe for det. De har ALDRI lovet deg at de skal betale for skoleplassen din, det kan jeg love deg.
Vis hele sitatet...
Veilederen min sa ord for ord «skoleplass skal vi fikse, om vi så må betale så skal det ordnes, det er en garanti.» jeg har gjort alt jeg har fått beskjed om så det er ikke noe stress.

Sitat av JatterMed Vis innlegg
Kanskje fordi du ikke har gjort som du skal og bør, ikke dokumenterer det du får beskjed om og mer. Du slår meg som en som ikke kan regelverket godt nok til å klage på det og tror nav bare skal gi deg alt uten at du trenger å gjøre en dritt selv og ikke må jobbe for det. De har ALDRI lovet deg at de skal betale for skoleplassen din, det kan jeg love deg.
Vis hele sitatet...
Veilederen min sa ord for ord «skoleplass skal vi fikse, om vi så må betale så skal det ordnes, det er en garanti.» jeg har gjort alt jeg har fått beskjed om så det er ikke noe stress.
Sist endret av Brah123; 8. juli 2022 kl. 15:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Brah123 Vis innlegg
Veilederen min sa ord for ord «skoleplass skal vi fikse, om vi så må betale så skal det ordnes, det er en garanti.» jeg har gjort alt jeg har fått beskjed om så det er ikke noe stress.



Veilederen min sa ord for ord «skoleplass skal vi fikse, om vi så må betale så skal det ordnes, det er en garanti.» jeg har gjort alt jeg har fått beskjed om så det er ikke noe stress.
Vis hele sitatet...
Jeg håper du har dette skriftelig, elleres er det like mye verdt som dopapir.
Kan du ta det som privatist? Tok påbygg som privatist ved siden av full jobb og det var latterlig lite øving som skulle til for min del for å få gode karakterer.
Du må bare manne deg opp og slutte å sutre. Du finner en skole hvis du vil, og får hjelp av NAV hvis du spør...
Det er mange som jobber uten fullført videregående, og det er mange som mottar NAV-stønad og bostøtte som klarer å bo for seg selv...
Virker som du bare leter etter unskyldninger for å bli boende hos mor di?
Trådstarter
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Du må bare manne deg opp og slutte å sutre. Du finner en skole hvis du vil, og får hjelp av NAV hvis du spør...
Det er mange som jobber uten fullført videregående, og det er mange som mottar NAV-stønad og bostøtte som klarer å bo for seg selv...
Virker som du bare leter etter unskyldninger for å bli boende hos mor di?
Vis hele sitatet...
Tro meg, det er ingenting jeg vil mer enn komme meg så langt bort fra hjembyen min sim mulig, men det er vanskelig når jeg har søkt på muligens alle skolene i Trondheimsdistriktet og har blitt satt på venteliste på alle sammen. Men, jeg skal ta meg en ringerunde på mandag å høre litt rundt. Å gå vgs i hjembyen min er faktisk ikke et alternativ.
Men MÅ det være Trøndelag? Har du sjekket nordpå/sydpå? Skulle være rart om du ikke finner en skole på feks østlandet.
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Men MÅ det være Trøndelag? Har du sjekket nordpå/sydpå? Skulle være rart om du ikke finner en skole på feks østlandet.
Vis hele sitatet...
Nei har ikke sjekka lengre sør kan godt gjøre det men da må jeg få en slags garanti fra psykologen min her at jeg blir overført til Østlandet da jeg er midt i en utredning.
Ta truckfører bevis og jobb på lager.
Ta det skolevalget du får. Hvis du har studier som gir studiekompetanse på 2 og 3 valg spiller det ikke så stor rolle hva du går, siden dette gir deg mulighet til å søke de fleste høgskoleutdanninger senere. Bare sørg for å få studiekompetanse!! Og gå det du får servert, om det ikke er studiekompetanse heller. Du vil angre FOR ALLTID hvis du ikke tar VGS. Ta det du får og gjennomfør. Når du evt er over 23 år og vil ta høgskoleutdanning kan du søke deg inn på bachelorstudier ved høgskoler ved hjelp av noe som heter realkompetanse. Venn deg til å gjennomføre ting selv om det er kjedelig... Det er mitt beste og mest velmenende råd. Jeg droppet ut av VGS... Måtte ta opp igjen fag 1 år, så ta voksen opplæring 2 år, så søke meg inn på realkompetanse, var heldig å kom inn på høgskole, måtte ta 4 år istedet for 3 år pga at jeg var voksen med barn, snart ferdig mastergrad, men har jobbet usannsynlig mye og unødvendig mye for å komme hit bare fordi jeg ikke gjennomførte siste 6 mnd på VG3. Altså ta det du får!!
Jeg kom heller ikke inn på førstevalget, men fullførte og tok fagbrev tilslutt selv om jeg ikke jobber med det idag. Angrer ikke uansett
Sitat av tullekontohehe Vis innlegg
Ikke lyg om videregående ihvertfall. I din alder kommer dem til å kommentere dersom du ikke legger ved karakterene dine I CVen.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt mange jobber etter videregående og aldri blitt spurt om karakterer eller noen ting. Aldri lagt med noe sånt. Siste jobben jeg fikk nå sa jeg bare at helt ærlig har jeg drite meg mye ut, men jeg er flink til å jobbe. Fikk jobb med en gang da også. Har også fått jobber tidligere med å juge i CV og bruke bekjente som referanser. Aldri noen som har sjekket en dritt. (kriteriet er at man kjenner noen med firma som vet om det ofc..) Fått alle jobber jeg har vært i intervju på.
Vet om flere som fikk bra jobber i ung alder og CV-en er bare bullshit. Så det der stemmer ikke nødvendigvis.
En ble også tatt for det i ettertid, men fortsatt ansatt da han gjør en god jobb. Men det er en annen sak. Kom deg innafor et sted og vis hva du er god for. Ikke alle trenger videregående og høyere utdanning for å gjøre den samme jobben, gap høyt og stå på ta plassen..
Trådstarter
Sitat av *smil* Vis innlegg
Ta det skolevalget du får. Hvis du har studier som gir studiekompetanse på 2 og 3 valg spiller det ikke så stor rolle hva du går, siden dette gir deg mulighet til å søke de fleste høgskoleutdanninger senere. Bare sørg for å få studiekompetanse!! Og gå det du får servert, om det ikke er studiekompetanse heller. Du vil angre FOR ALLTID hvis du ikke tar VGS. Ta det du får og gjennomfør. Når du evt er over 23 år og vil ta høgskoleutdanning kan du søke deg inn på bachelorstudier ved høgskoler ved hjelp av noe som heter realkompetanse. Venn deg til å gjennomføre ting selv om det er kjedelig... Det er mitt beste og mest velmenende råd. Jeg droppet ut av VGS... Måtte ta opp igjen fag 1 år, så ta voksen opplæring 2 år, så søke meg inn på realkompetanse, var heldig å kom inn på høgskole, måtte ta 4 år istedet for 3 år pga at jeg var voksen med barn, snart ferdig mastergrad, men har jobbet usannsynlig mye og unødvendig mye for å komme hit bare fordi jeg ikke gjennomførte siste 6 mnd på VG3. Altså ta det du får!!
Vis hele sitatet...
Jeg er på venteliste på alle valgene, 2. og 3. valg også. Så jeg kommer nok ikke inn i det hele tatt med mindre et mirakel skjer.
Sitat av Brah123 Vis innlegg
Jeg er på venteliste på alle valgene, 2. og 3. valg også. Så jeg kommer nok ikke inn i det hele tatt med mindre et mirakel skjer.
Vis hele sitatet...
men det kan vel hende at flere andre studenter dropper ut like etter et skolen begynner.

skole-start er vel ikke før ett godt stykke ut i august, og så er det folk som velger noe helt annet etter kanskje en ukes tid.
Ring andre vgs skoler og be om å få til en løsning. Får du smekk der, så kan du få hjelp fra lånekassen med et nærmere sted å bo også regner jeg med.
Sitat av Brah123 Vis innlegg
Jeg er på venteliste på alle valgene, 2. og 3. valg også. Så jeg kommer nok ikke inn i det hele tatt med mindre et mirakel skjer.
Vis hele sitatet...
Vi var tre stk i klassen som fikk det mirakelet, da vi alle tre var over nr 100 på venteliste, så der må det ha skjedd ett eller annet veldig feil. Kommer du ikke inn i år, så prøver du igjen neste år. Du er 21 år og har hele livet foran deg og på ingen måte dårlig tid.

Lykke til TS