Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4732
Hei,

Dine Jabra ørepropper som ble levert inn i går må sendes til kontroll hos verkstedet vårt. Det vil bli fikset kostnadsfritt hvis verkstedet finner feil ved produktet. Hvis det ikke blir funnet feil vil det koste 5-600kr for frakt og arbeid.
Ønsker du at vi sender inn øreproppene dine?

Mvh Elkjøp Phonehouse

Er dette innenfor kjøpslovens rammer?
Kan de ikke bare teste dem kjapt i butikken og avgjøre om begge virker eller ikke?
Du har da vel ikke levert de inn hvis de er i orden eller?

Elkjøp phonehouse har sannsynligvis ingen andre forutsetninger for å teste de kjapt i butikken enn det du selv har.
Sist endret av Dough; 24. juni 2022 kl. 11:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg finner det rart at dem skriver dette. Det burde være et "sikkerhetsledd" i det at Elkjøp Phonehouse finner det nødvendig å sende dem inn til kontroll in the first place. Hvis teknikerene hos Elkjøp ikke klarer å ordne det, og velger å sende dem inn til et verksted så tyder det jo på at dem har tatt en vurdering på at ting ikke er i orden. Hvis denne personen har gjort en feil, så er det du som må betale for det i dette tilfelle. Hvis det blir tilfellet at du må betale her, så hadde jeg sendt en mail til en "gratisjurist" og hørt hva dem mener. Om du vil dra det så langt da.
Sist endret av IW2022; 24. juni 2022 kl. 11:45.
Hva med å gidde å gå i en ordentlig Elkjøpsjappe å høre hva de sier? Phonehouse er jo bare en liten "kiosk" til sammenligning.

Btw så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder og jeg kan ikke helt se hva som ikke er innafor her. Dette har vært vanlig praksis.
Sitat av Dough Vis innlegg
Hva med å gidde å gå i en ordentlig Elkjøpsjappe å høre hva de sier? Phonehouse er jo bare en liten "kiosk" til sammenligning.

Btw så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder og jeg kan ikke helt se hva som ikke er innafor her. Dette har vært vanlig praksis.
Vis hele sitatet...
Var opprinnelig litt skeptisk. Men når jeg ser at dem spør om lov på å sende dem inn så vil jeg si at dette er innafor fra dems side. Litt skeptisk til formuleringen dem har gitt, men ellers så er det opp til kjøper om han vil gå med på det eller ei.
Kjøpsloven gjelder mellom privatpersoner, sjekk heller i Forbrukerkjøpsloven da det er den som gjelder for handel hos bedrifter
Trådstarter
43 5
Sitat av Dough Vis innlegg
Du har da vel ikke levert de inn hvis de er i orden eller?

Elkjøp phonehouse har sannsynligvis ingen andre forutsetninger for å teste de kjapt i butikken enn det du selv har.
Vis hele sitatet...
Den ene funker, den andre ikke... Testet det foran dem i butikken.

Sitat av TheGoodestBoy Vis innlegg
Kjøpsloven gjelder mellom privatpersoner, sjekk heller i Forbrukerkjøpsloven da det er den som gjelder for handel hos bedrifter
Vis hele sitatet...

Riktig! Jeg var for kjapp i avtrekkeren.
Sist endret av Eckhard; 24. juni 2022 kl. 12:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Eckhard Vis innlegg
Den ene funker, den andre ikke... Testet det foran dem i butikken.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har gjort det så tester du på flere enheter. Om feilen er den samme er det jo bare å sende inn da du er oppe i nærmere 100% sannsynlighet for at det er en feil de vil finne å fikse kostnadsfritt.
Sist endret av Dough; 24. juni 2022 kl. 12:12.
Trådstarter
43 5
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Var opprinnelig litt skeptisk. Men når jeg ser at dem spør om lov på å sende dem inn så vil jeg si at dette er innafor fra dems side. Litt skeptisk til formuleringen dem har gitt, men ellers så er det opp til kjøper om han vil gå med på det eller ei.
Vis hele sitatet...
I følge FORBRUKERKJØPSLOVEN :-) kan kjøper kreve at selger leverer en tilsvarende ting på ny, retter feilen, gir prisavslag, hever kjøpet og/eller gir erstatning. De har vel maks 3 forsøk på å rette feilen også om jeg ikke tar feil.

Det jeg reagerer på er ordlyden. De kan jo i teorien ta varen inn, fikse den og ta betalt fordi det ikke var noe "galt" med den.

Sitat av Dough Vis innlegg
Hva med å gidde å gå i en ordentlig Elkjøpsjappe å høre hva de sier? Phonehouse er jo bare en liten "kiosk" til sammenligning.

Btw så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder og jeg kan ikke helt se hva som ikke er innafor her. Dette har vært vanlig praksis.
Vis hele sitatet...
Er dette vanlig praksis? Jeg syns ordlyden var merkelig.

Sitat av IW2022 Vis innlegg
Jeg finner det rart at dem skriver dette. Det burde være et "sikkerhetsledd" i det at Elkjøp Phonehouse finner det nødvendig å sende dem inn til kontroll in the first place. Hvis teknikerene hos Elkjøp ikke klarer å ordne det, og velger å sende dem inn til et verksted så tyder det jo på at dem har tatt en vurdering på at ting ikke er i orden. Hvis denne personen har gjort en feil, så er det du som må betale for det i dette tilfelle. Hvis det blir tilfellet at du må betale her, så hadde jeg sendt en mail til en "gratisjurist" og hørt hva dem mener. Om du vil dra det så langt da.
Vis hele sitatet...
Jeg finner argumentasjonen din fornuftig. Det er ikke snakk om mange tusenlappene, men jeg blir irritert av å bli forsøkt lurt/kødda med
Sist endret av Eckhard; 24. juni 2022 kl. 12:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Eckhard Vis innlegg
I følge FORBRUKERKJØPSLOVEN :-) kan kjøper kreve at selger leverer en tilsvarende ting på ny, retter feilen, gir prisavslag, hever kjøpet og/eller gir erstatning. De har vel maks 3 forsøk på å rette feilen også om jeg ikke tar feil.

Det jeg reagerer på er ordlyden. De kan jo i teorien ta varen inn, fikse den og ta betalt fordi det ikke var noe "galt" med den.



Er dette vanlig praksis? Jeg syns ordlyden var merkelig.



Jeg finner argumentasjonen din fornuftig. Det er ikke snakk om mange tusenlappene, men jeg blir irritert av å bli forsøkt lurt/kødda med
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig. Syntes formuleringen av det dem skriver er meget spesiell.
Sitat av Eckhard Vis innlegg
Er dette vanlig praksis? Jeg syns ordlyden var merkelig.


Vis hele sitatet...
Ja det er vanlig praksis at verksteder ikke driver med feilsøking "free of charge".

Og nei det er ikke noe forsøk på å lure folk.

I de fleste tilfellene er jo dette grei skuring da ting har en feil som i ditt tilfelle. Det er mye verre når det er feil som er vanskelig å påvise, f.eks periodiske feil er noe verre.

Get over it, send de inn hvis det er feil på de.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ja det er vanlig praksis at verksteder ikke driver med feilsøking "free of charge".

Og nei det er ikke noe forsøk på å lure folk.

I de fleste tilfellene er jo dette grei skuring da ting har en feil som i ditt tilfelle. Det er mye verre når det er feil som er vanskelig å påvise, f.eks periodiske feil er noe verre.

Get over it, send de inn hvis det er feil på de.
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at det er elkjøp som har valgt å sende dem inn etter en sjekk av dem. Hvis det da viser seg at det ikke er feil, men at den ansatte på phonehouse likevel har valgt å anbefale verksted. Så er jo dette svært irriterende?

Har sendt deg en PM Eckhard.
Sist endret av IW2022; 24. juni 2022 kl. 12:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må gjerne kalle det irriterende men det er og en stor vrangforestilling at "phonehouse" stiller med teknisk support.

Det er en "kiosk" som pusher telefoner til folk på farta som er villig til å dra kortet på impulskjøp.

Her er hva de selv skriver:

Hos Elkjøp Phonehouse finner du alt du behøver innen mobiltelefoni, inkludert høyttalere, hodetelefoner, nettbrett, wearables og naturligvis abonnementstjenester.


Elkjøp Phonehouse medarbeidere er spesialister i feltet, og veileder deg gjennom mangfoldet av telefoner og abonnementer slik at du får en løsning som passer dine behov. Fordi Elkjøp Phonehouse ikke er bundet til kun én operatør vil du kunne få råd om de ulike valgmulighetene i markedet.


I Phonehouse-butikkene selges også et bredt utvalg av tilbehør som deksler og ladere. Ønsker du oppsett av ny telefon kan du også få assistanse til dette slik at du kan ta i bruk produktet helt uten stress.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dough Vis innlegg
Du må gjerne kalle det irriterende men det er og en stor vrangforestilling at "phonehouse" stiller med teknisk support.

Det er en "kiosk" som pusher telefoner til folk på farta som er villig til å dra kortet på impulskjøp.

Her er hva de selv skriver:
Vis hele sitatet...
Jeg har spurt en advokat om dette nå. Oppsummert svar som ble gitt er han stiller seg svært kritisk til denne praksisen men tror at forbrukerrådet har godtatt denne praksisen. Hvis den ansatte i phonehouse anbefaler innsending av produktet og dette kan dokumenteres så hadde han sannsynligvis ikke betalt kravet om det skulle kommet, da elkjøp allerede har foretatt seg en vurdering om at produktet må sendes inn.
Sist endret av IW2022; 24. juni 2022 kl. 12:57.
Trådstarter
43 5
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Jeg har spurt en advokat om dette nå. Oppsummert svar som ble gitt er han stiller seg svært kritisk til denne praksisen men tror at forbrukerrådet har godtatt denne praksisen. Hvis den ansatte i phonehouse anbefaler innsending av produktet og dette kan dokumenteres så hadde han sannsynligvis ikke betalt kravet om det skulle kommet, da elkjøp allerede har foretatt seg en vurdering om at produktet må sendes inn.
Vis hele sitatet...
1000 takk for hjelpen.. og mailen :-)
Poenget her er jo at den kioskansatte ikke tar stilling til saken ei har hen noen forutsetning for å gjøre det. Avgjørelsen er derfor gitt til kunden om hen ønsker å sende den inn. Ja eller nei?
Sist endret av Dough; 24. juni 2022 kl. 15:17.
Sitat av Dough Vis innlegg
Poenget her er jo at den kioskansatte ikke tar stilling til saken ei har hen noen forutsetning for å gjøre det. Avgjørelsen er derfor gitt til kunden om hen ønsker å sende den inn. Ja eller nei?
Vis hele sitatet...
Anbefalingen ifra den ansatte står alikevel helt klart. "Du må sende inn øreproppene til et verksted da jeg ikke kan si hva som er gale med dem". Hvis jeg tar feil her angående anbefalingen, så må TS rette opp i meg. Da endrer saken seg.
Sist endret av IW2022; 24. juni 2022 kl. 15:21.
Dette er vanlig praksis, som for øvrig både er logisk og rettferdig.

Det er logisk i den forstand at det er du som påstår at det er noe galt med produktet du har kjøpt, som ikke skyldes brukerfeil, og som derav faller inn under reklamasjonsretten, eller subsidiært selgers/produktets egen garanti dersom det er en mulig case.

For å finne ut hva som er galt med produktet, om det skyldes brukerfeil, produksjonsfeil eller dårlig kvalitet knyttet til hva som er forventet av et slikt produkt med hensyn til pris og levetid, må det sendes inn til et verksted. Dersom det er som du sier at det er noe galt med produktet, som ikke skyldes brukerfeil, tar de regningen for dette og retter feilen. Skulle det imidlertid vise seg at feilen på produktet ikke faller inn under reklamasjonsretten evt. produktets garanti, må du naturligvis ta regningen for kontrollen.

Dette må sees i sammenheng at det ville ha blitt uhorvelig dyrt for elektronikkjedene å skulle ta regningen for kontrollen i alle tilfellene hvor feilen på produktet faktisk skyldes brukerfeil. Det er derfor det går for kjøpers, den som påstår at noe er feil, sin regning og risiko å sende inn produktet til kontroll.
Sist endret av Dreams; 24. juni 2022 kl. 15:36.
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Anbefalingen ifra den ansatte står alikevel helt klart. "Du må sende inn øreproppene til et verksted da jeg ikke kan si hva som er gale med dem". Hvis jeg tar feil her angående anbefalingen, så må TS rette opp i meg. Da endrer saken seg.
Vis hele sitatet...
Ja når du tar "må" ut av konteksten om at det er alternativet for å få den undersøkt og potensielt fikset så kan du jo få det til å høres ut som hva som helst ..
Jeg har vært i en lignende situasjon. Jeg fikk ikke valget på forhånd, men sendte den inn på reklamasjon, varen kom bare i retur fra verkstedet, uten at de hadde funnet noe feil, og med regning på 600 kroner eller hva det var.

Det er dobbelt irriterende – ikke bare får du varen ødelagt tilbake, men du må attpåtil betale ekstra for det. Dessuten har verkstedet her insentiv til å ikke finne feil.

Jeg formulerte en skriftlig epost til butikken, der jeg skrev at jeg ikke godtok dette, og at det var en reklamasjon, ikke en serviceforespørsel. Som noen andre her påpekte, hvorfor i alle verden skulle jeg sendt den inn dersom det ikke var noe galt med den? Jeg skrev også en detaljert liste med hva som var galt, og at jeg regnet dette som et mislykket forsøk på reparasjon, slik at den telleren starter på 2 ved neste innsending. Butikksjefen slo seg vrang og blånektet, så etter en lang og slitsom diskusjon med vedkommende, videresendte jeg eposttråden til regionskontoret. De hadde tydeligvis bare sendt det videre til norgeskontoret sentralt, for det var dem jeg fikk svar fra, og etter en kort passiar med dem, så fikk jeg fullt medhold, og bekreftet at jeg skulle få ny vare, med min lokale butikksjef på kopi.

Må innrømme at det var usedvanlig fornøyelig å se det ufattelig påtatt hyggelige smilet til butikksjefen da jeg stakk innom og fikk overlevert varen av ham personlig. Mitt smil var derimot meget genuint, og meget stort.


tl;dr:
Jeg ville ikke godtatt det, og ville av prinsipp strukket meg ganske langt for å få fikset dem gratis på reklamasjon, selv om både butikksjef og verksted skulle være uenige.
Sist endret av Realist1; 24. juni 2022 kl. 19:53.
Sitat av Realist1 Vis innlegg

tl;dr:
Jeg ville ikke godtatt det, og ville av prinsipp strukket meg ganske langt for å få fikset dem gratis på reklamasjon, selv om både butikksjef og verksted skulle være uenige.
Vis hele sitatet...
Ingenting som tilsier at noen skulle være uenige her.

Tvertimot er det bekreftet fra sjappa at den vil bli fikset hvis er påvises feil slik TS beskriver.
Sist endret av Dough; 25. juni 2022 kl. 00:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg jobber daglig med servicer i en av elektronikkbutikkene i Norge. Skal ikke nevne om det er de grønne eller oransje.

At det bare er lyd på den ene proppen på Jabra plugger skjer ganske ofte og er en garantisak. Den blir nok sendt inn og deretter godkjent på verksted og du får nye propper Slik det fungerer der jeg jobber ihvertfall.

Derfor de skriver en slik melding er antageligvis for at du ikke har skrevet under noe serviceark der du godtar at hvis det ikke blir funnet feil så blir du belastet undersøkelsegebyr og frakt. Så de vil bare ha dette på sitt gode først at kunde er innforstått med at enten selvpåskyldt feil eller ingen feil er ikke noe butikken skal betale for. Selvfølgelig kan de teste i butikk, men selger vet jo ikke om du f.eks. har tråkket på proppen som har gjort at høyttalerelementet har sprengt. Men dette finner verksted ut.

Mange kunder truer med forbrukerrådet før butikken i det hele tatt har fått lov til å sende inn produktet og undersøke feilen. Og igjen butikken er ikke sertifisert verksted og kan ikke stå der og si at dette er garantisak fordi da står plutselig butikken i saksa når produktet kommer tilbake med selvpåskyldt feil. Så butikken prøver som regel å være så nøytral i en sak selvom de kan ha sine anelser.

Du kan jo tenke selv, hadde en selger stått i butikk og sagt at nei det her går ikke på garanti og vil ikke sende inn, men du er 100% sikker på at det gjør det. Så står man der med en konflikt og kunde truer mes forbrukerrådet som vanlig. Så butikken sender bare til en nøytral part som er sertifisert til å gjøre en avgjørelse om garanti eller ikke.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ingenting som tilsier at noen skulle være uenige her.

Tvertimot er det bekreftet fra sjappa at den vil bli fikset hvis er påvises feil slik TS beskriver.
Vis hele sitatet...
Stikkordet der er «hvis». TS er da prisgitt at verkstedet/produsenten, som vil tjene penger på å ikke finne noe, skal «finne» den samme feilen som ham. Og at hvis de ikke gjør det, så må han betale mange hundre kroner for å få det ødelagte produktet tilbake igjen. Det er et premiss jeg ikke ville godtatt for varen jeg vet det er feil på. Selv om det sikkert er 90% sannsynlighet for at de finner feilen, så er ikke det der et spill jeg vil spille. Produktet er ødelagt, det betyr at produktet skal repareres eller erstattes. Ikke noe om og hvis og men. Kommer de tilbake med «ingen feil», så kan de regne med å få klagebrev, ikke penger. Så å skulle akseptere disse vilkårene ville jeg ikke gjort. Det er ikke nødvendig. Reklamasjonsretten gjelder like fullt.

Edit:
Noen kan kanskje innvende at dersom verkstedet er uavhengig, så vil de kanskje tjene like mye på en reparasjon som på en rask retur. Men det endrer uansett ikke konklusjonen min.
Sist endret av Realist1; 25. juni 2022 kl. 01:10.
Sitat av Realist1 Vis innlegg

Edit:
Noen kan kanskje innvende at dersom verkstedet er uavhengig, så vil de kanskje tjene like mye på en reparasjon som på en rask retur. Men det endrer uansett ikke konklusjonen min.
Vis hele sitatet...
Vi skjønner at du har hatt en dårlig erfaring. Det er fortsatt bare en stk dårlig erfaring som ikke beviser noe annet enn at for deg var dette en stk dårlig erfaring.
Sitat av Dough Vis innlegg
Vi skjønner at du har hatt en dårlig erfaring. Det er fortsatt bare en stk dårlig erfaring som ikke beviser noe annet enn at for deg var dette en stk dårlig erfaring.
Vis hele sitatet...
Erfaringen jeg deler er strengt tatt ikke noe annet enn et eksempel på hvordan det går an å gjøre det.

Poenget er uansett at jeg ikke ville godtatt vilkårene som «tilbys» her. Hvorfor i all verden skulle man noensinne ville godta noe sånt når man ikke må? Det eneste man i så fall gjør, er å forhåndsakseptere en helt unødvendig og urimelig potensiell utgift.
Dersom de ikke hadde tatt betalt for å feilsjekke fungerende gjenstander så hadde noen blakket dem helt ved å trolle.
Sitat av Realist1 Vis innlegg

Poenget er uansett at jeg ikke ville godtatt vilkårene som «tilbys» her. Hvorfor i all verden skulle man noensinne ville godta noe sånt når man ikke må? Det eneste man i så fall gjør, er å forhåndsakseptere en helt unødvendig og urimelig potensiell utgift.
Vis hele sitatet...
Ingen som tvinger noen til å godta de vilkårene. Du står helt fritt til å rusle slukøret hjem med en ørepropp som virker og en som ikke virker.

Ditt valg.

Det er bare å se hva flere her skriver om hvordan dette funger, jeg har også erfaring med serviceverksted og min erfaring er nøyaktig den samme. Det er ingen med et minste minimum av næringsvett som feilsøker gratis.

Sitat av Drømmejobben Vis innlegg

At det bare er lyd på den ene proppen på Jabra plugger skjer ganske ofte og er en garantisak. Den blir nok sendt inn og deretter godkjent på verksted og du får nye propper Slik det fungerer der jeg jobber ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Det er også min erfaring når det gjelder konsumerprodukter i denne prisklassen +/- et par tusen. Så blir de ikke reparert, de skal bare ha en kyndig bekreftelse på at feilen er en rekalamasjon så får man nytt. Selger får igjen dette refundert/erstattet av produsenten. Derfor er det igjen viktig at man har orden på hvorvidt det er reklamasjon/garanti eller brukerfeil.
Sist endret av Dough; 25. juni 2022 kl. 11:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ingen som tvinger noen til å godta de vilkårene. Du står helt fritt til å rusle slukøret hjem med en ørepropp som virker og en som ikke virker.

Ditt valg.
Vis hele sitatet...
Jeg ville definitivt ikke gått hjem slukøret med en ødelagt ørepropp.

Sitat av Dough Vis innlegg
Det er bare å se hva flere her skriver om hvordan dette funger, jeg har også erfaring med serviceverksted og min erfaring er nøyaktig den samme. Det er ingen med et minste minimum av næringsvett som feilsøker gratis.
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg at de ikke har lyst til. De har sikkert ikke lyst til å verken reparere den gratis eller gi ut ny vare gratis heller. Men enkelte lover må rett og slett bare følges. I alle fall så lenge kundene ikke legger seg på rygg.

Antakelig så feilsøker ikke verkstedet gratis uansett. Jeg vet ikke hva slags avtaler de gjør, men jeg vil tro de får betalt fra varens selger, som jo står ansvarlig ovenfor forbrukeren ihht. Forbrukerkjøpsloven.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Men enkelte lover må rett og slett bare følges.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hvilke lover og paragrafer er du du mener som rett og slett bare må følges her og som du sier implisitt at ikke blir fulgt?
Sitat av Dough Vis innlegg
Nøyaktig hvilke lover og paragrafer er du du mener som rett og slett bare må følges her og som du sier implisitt at ikke blir fulgt?
Vis hele sitatet...
Forbrukerkjøpsloven § 30, første ledd.

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Vis hele sitatet...
Hvis de reparerer den gratis, så følger de jo loven. Men det finnes ikke én eneste god grunn til at jeg skal forhåndsakseptere en avregning dersom verkstedet ved første åsyn ikke skulle være kompetente nok til å finne feilen (noe som har skjedd mang en gang, både med meg og andre).
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Forbrukerkjøpsloven § 30, første ledd.



Hvis de reparerer den gratis, så følger de jo loven. Men det finnes ikke én eneste god grunn til at jeg skal forhåndsakseptere en avregning dersom verkstedet ved første åsyn ikke skulle være kompetente nok til å finne feilen (noe som har skjedd mang en gang, både med meg og andre).
Vis hele sitatet...
Men da er du i "hvisomatte" hypetese kategorien. Du vil aldri finne noen garantier mot at ingen regel uten unntak inntreffer.

Murphy's law osv.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Antakelig så feilsøker ikke verkstedet gratis uansett. Jeg vet ikke hva slags avtaler de gjør, men jeg vil tro de får betalt fra varens selger, som jo står ansvarlig ovenfor forbrukeren ihht. Forbrukerkjøpsloven.
Vis hele sitatet...
Det man skiller på her er om stort sett om noe går på garanti eller reklamasjon, eller om en skade eller feil er selvforskyldt. Under min tid som "tekniker" i en av de store kjedene opplevde jeg nesten aldri noen overraskelser på dette her. Tvert imot så pleier verkstedene å være utrolig snille her i Norge, og jeg har sett mange saker der slitte datamaskiner helt på grensa av reklamasjonstiden blir reparert eller bytta ut, no questions asked. Det er stort sett to tilfeller der man vil måtte velge mellom å få returnert varen og betale for frakt og undersøkelse, eller å måtte betale for service. Det er når det er helt åpenbart at feilen ikke dekkes av garanti eller reklamasjon, eller når de ikke klarer å gjenskape feilen. Sistnevnte er jo litt vag, og her burde man egentlig alltid være innom en tekniker i butikken først for å unngå at dette skjer. Førstnevnte slår inn når de oppdager åpenbare skader på produktet osv. Garanti eller reklamasjon gjelder naturligvis ikke hvis du søler brus på maskinen din, eller mister den i bakken.

Det eneste jeg har erfart at kan skape litt krøll her er at kunnskapsnivået hos de ansatte i butikkene spriker voldsomt. En ansatt som jobber i service-avdelingen, og gjerne har en del erfaring og relevant kunnskap, vil være mye flinkere på å luke ut service-saker som er "risikabelt" å sende inn. Dessverre er det ikke alltid slike ansatte på jobb, og de som kun driver med salg roter ofte mer når det kommer til service. Disse kjedene er også veldig glad i unge deltidsansatte, og med en stor gjennomstrømming av nye ansatte er det ofte mange ferske og uerfarne medarbeidere på jobb. Om man melder inn service hos en ny deltidsansatt kan det hende at en service sendes inn når den ikke burde det, eller at de glemmer å informere om de potensielle kostnadene. Om det var vår feil at en kunde fikk slike kostnader, og spesielt om de aldri ble informert om de mulige kostnadene, pleide vi ikke å være veldig vanskelige på å ordne opp.

Jeg skjønner tanken om at det kan virke som en måte for verkstedene å gjøre det vanskelig for kunder å få ordnet garantisaker eller reklamasjoner. I praksis er min erfaring at det ikke er et problem. Om verksteder faktisk misbrukte dette ville det blitt lagt merke til, og man ville fått veldig mange misfornøyde kunder. Jeg tror man veldig fort vil ende opp med å tape mer på å misbruke ordningen enn å bare yte god service.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Forbrukerkjøpsloven § 30, første ledd.



Hvis de reparerer den gratis, så følger de jo loven. Men det finnes ikke én eneste god grunn til at jeg skal forhåndsakseptere en avregning dersom verkstedet ved første åsyn ikke skulle være kompetente nok til å finne feilen (noe som har skjedd mang en gang, både med meg og andre).
Vis hele sitatet...

Her mangler du bakkekontakt, og det er litt søtt hvordan du og andre i tråden tror dere kunne snakket dere ut av det som er bransjestandard for absolutt alle reklamasjonshenvendelser i elektronikkbransjen og har vært det i minst 15 år…

Du betaler ingenting for retting av mangel, dersom du kan vise til en mangel i tråd med lovverket. Etter 6mnd så er det du som forbruker som har ansvaret for å dokumentere mangelen. Det kan de færreste forbrukere gjøre på skikkelig vis, og følgelig gjør verkstedene det for kundene. Disse verkstedene jobber selvsagt ikke gratis, så hvis man hevder en mangel som ikke kan dokumentere må man betale for jobben de gjør.

Konspirasjonsteoriene om at verkstedene spekulerer i å tjene penger på å «ikke finne feil» er direkte latterlige og faller på egen urimelighet. Det ville blitt (og blir) avslørt ekstremt enkelt om dette var standard praksis. Hverken verksted eller produsent er er villig til å gamble med eget varemerke på så tynt grunnlag.

TS: hvis det faktisk er feil på produktet så er det bare å sende inn produktet. Spesielt relativt billige produktet brukes det ikke all verdens tid på og blir som regel godkjent over en lav sko. Hvis det er en periodisk feil er det viktig å beskrive det nøye så produktet testes deretter.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Her mangler du bakkekontakt, og det er litt søtt hvordan du og andre i tråden tror dere kunne snakket dere ut av det som er bransjestandard for absolutt alle reklamasjonshenvendelser i elektronikkbransjen og har vært det i minst 15 år…
Vis hele sitatet...
"Søtt"? Det tror jeg ikke du mener, så dette var overraskende nedlatende fra deg, Cikey.

Og som nevnt, så trenger jeg ikke å bare tro at dette er noe jeg kunne ha gjort. Dette er altså noe jeg har gjort, flere ganger, og kommer til å gjøre neste gang også.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
"Søtt"? Det tror jeg ikke du mener, så dette var overraskende nedlatende fra deg, Cikey.

Og som nevnt, så trenger jeg ikke å bare tro at dette er noe jeg kunne ha gjort. Dette er altså noe jeg har gjort, flere ganger, og kommer til å gjøre neste gang også.
Vis hele sitatet...

Ja, det var kanskje ukarakteristisk nedlatende, men det reflektere dessverre troen jeg har på alle de som påstår de enkelt omgår det som er helt bransjestandard, og kun en meget uerfaren servicemedarbeider ville latt passere…

Man trenger selvsagt ikke godta vilkårene for å sende et elektronikk produkt inn til undersøkelse, man kan kan også ta det med seg hjem igjen.

I tilfeller hvor produktet byttes uten innsending etc. er det naturligvis noe annet, men når produktet sendes inn for undersøkelse / reparasjon bærer kunden en potensiell kostnad.