Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3651
Hei!

Har en plan om å plassere 4 Bluetooth-høytalere høyt oppe i de fire hjørnene av stua. Planen er at disse skal kobles opp mot TV og alt annet en kan spille musikk fra.

Jeg er temmelig grønn, bare så det er sagt. Trenger tips om hvilket annlegg jeg evt. bør kjøpe.

Ser etter følgende:

- Trådløst både når det gjelder strøm og tilkobling. Ser for meg noen som lever lenge på batteri, og som jeg kun en sjelden gang må ta ned og lade opp. Trenger gardintrapp for å få dem ned, så det blir litt krøkkete om jeg må lade dem ofte.

- Ingen subwoofer eller noe annet tillegg til de fire høytalerne. Så hele spekteret av lyd må kunne fylles av disse fire høyttalerne alene.

- Jeg er ingen lydekspert, og hører neppe forskjellen på "god lyd" og "veldig god lyd". Men jeg hører forskjellen på "god lyd" og "dårlig lyd".

- Pris er definitivt en faktor. Så billig som mulig, uten at det blir dritt med både lyd og lading.

- De fire høytalerne må på en eller annen måte være integrerte med hverandre, fungere som ett system. Gjerne med mulighet til å slå av noen av høytalerne.

- Høytalerne må kunne slå seg selv av når de ikke er i bruk - dette for å spare på batteritid.

- Høytalerne må kunne brukes til avspilling fra hvilken som helst kilde. Så Sonos og lignende, hvor en kun får spille av fra godkjente kilder (som f.eks. Spotify) er neppe aktuelt. Jeg vil kunne koble alt fra kassettspiller til cd-spiller, TV og YouTube opp mot det her.


Er dette i det hele tatt et realistisk oppsett? Og i så fall, kan dere anbefale meg noen lydsystemer?

På forhånd takk!
Trådstarter
Snakket med en kompis som er automatiker og generelt duppeditt-ekspert om dette, og han mente det var lite sannsynlig å kjøre batteridrevet opplegg uten at det blir masse styr med lading.

Så dette prosjektet er offisielt skrotet!
Tipper det var derfor du ikke fikk respons.
Trådstarter
I følge ordtaket "den som tier samtykker" skulle en tro dette var kjemperealistisk basert på responsen.
Dette vil bli helt håpløst med tanke på batteritid. Og ikke minst, lydkvalitet. Med batteridrevne, ikke regn med mer enn realistisk, 12-15 timers total spilletid. Bluetooth vil også dra strøm selv om du ikke spiller av lyd.

Gå heller for et par med gode trådløse aktive høyttalere som du setter ved siden av tv'en.
Nå vet jeg ikke hva du har av budsjett, men har du en del tusen å bruke, ville jeg prøvd å finne et brukt sett med KEF LS50 Wireless.
Har disse selv etter å ha testet ut mange, både aktive og passive høyttalere. Disse ble fort favoritten da de har et meget behagelig lydbilde, samtidig som de kan spille høyt og med bra slam. Byttet ut mine gamle B&W CM5 S2 (passive) med disse.
Jeg har også et sett med KEF LSX, som jeg bruker som pc-høyttalere.

Om du ikke vil bruke så mye, så er Kanto YU-serie eller Hi-fi Klubben's Argon Forte/Fenris bra alternativer til ganske greie priser.

Alle disse har også RCA, så du kan koble til kassett eller platespiller.
Rip 8-4-23
Vis han vil ha trådløst så burte det jo akkurat være trådløst. Trådløse høyttalere er ikke trådløs fordi du må ha en strømkabel.ja du blir kvitt lydkabelen men du må fortsatt strekke strømkabel.så.. blir ikke ordet trådløs høyttaler misbrukt her? Jeg personlig mener at trådløs høytaller er en høyttaler uten noe form for ledning.. trådløs høytaller er vel tiårets største scam.
Sist endret av Sæd; 21. april 2022 kl. 16:56.
Sitat av Sæd Vis innlegg
Vis han vil ha trådløst så burte det jo akkurat være trådløst. Trådløse høyttalere er ikke trådløs fordi du må ha en strømkabel.ja du blir kvitt lydkabelen men du må fortsatt strekke strømkabel.så.. blir ikke ordet trådløs høyttaler misbrukt her? Jeg personlig mener at trådløs høytaller er en høyttaler uten noe form for ledning.. trådløs høytaller er vel tiårets største scam.
Vis hele sitatet...
Fordelen med dagens "trådløse" aktive høyttalere er at de har innebygd forsterker og DAC.

Mens med passive måtte man hatt en egen stand-alone forsterker og eventuelt en DAC i tillegg.

Største fordelen er at aktive høyttalere lett kan bli mer plasseringsvennlige hvor man har begrenset med plass.

Det trådløse begrepet i denne sammenheng blir at de har bluetooth eller wifi for å kunne streame lyden fra pc/mobil/tv eller hva man foretrekker.

Gode aktive høyttalere kan lett dra 100+ Watt om man kjører litt volum på de. Skulle man gjort det med batteridrevne, så ville batteriet tømt seg fort.
Man kan jo argumentere med at da er det jo bare å kjøre på med store batterier. Men da blir de jo ikke akkurat plasseringsvennlig lenger.

Det trådstarter ønsker, finnes det pr dags dato rett og slett ingen god løsning på.
Sitat av Rupert_S Vis innlegg
Så dette prosjektet er offisielt skrotet!
Vis hele sitatet...
Kjente et øyeblikk på følelsen av trua på menneskeheten igjen når jeg leste dette.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Kjente et øyeblikk på følelsen av trua på menneskeheten igjen når jeg leste dette.
Vis hele sitatet...
Hvafornoe? Det hadde jo vært genialt om dette var mulig ved bare å lade høytalerne type en gang hver annen måned eller noe sånt
Jeg klarer ikke se problemet med og legge opp strøm...
Trådstarter
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg klarer ikke se problemet med og legge opp strøm...
Vis hele sitatet...
Styrete. Enten må man ha tilgjengelige kontakter i nærheten, eller så blir det et ledningehelvete. Evt. kan må få lagt inn nye veggkontakter, men det er ihvertfall styrete.

Men uansett, dette vil løse seg den dagen atomkraft blir dagligdags og brukervennlig. Da vil man ha et mikro-atomkraftverk inni hver enkelt høytaler for fullstendig trådløse løsninger.
Sist endret av Rupert_S; 22. april 2022 kl. 11:48.
Sitat av Rupert_S Vis innlegg
Hvafornoe? Det hadde jo vært genialt om dette var mulig ved bare å lade høytalerne type en gang hver annen måned eller noe sånt
Vis hele sitatet...
Ønsker du å spille med noe volum, må du nok heller regne med å lade hver tredje time istedenfor, med mindre du ønsker et batteri som er mindre enn stua di. Det er en grunn til at utendørskonserter bruker generator istedenfor batterier.

Atomkraftverk i hver høyttalere? Nå måtte jeg faktisk le litt. Skal bli artig å se om Vidarlo mener det er mulig.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg klarer ikke se problemet med og legge opp strøm...
Vis hele sitatet...
Defintivt bedre enn å legge opp signal/Høyttalerkabel.
Jeg har trådløse høyttalere og bakhøyttalere har da "lokal" strøm og jeg slipper kabel rundt hele forbanna stua.

Trådløse høyttalere er faktisk et av privilegiene med å leve i en ellers fucked up tid med krig og elendighet.
Sist endret av Dough; 22. april 2022 kl. 13:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Atomkraftverk i hver høyttalere? Nå måtte jeg faktisk le litt. Skal bli artig å se om Vidarlo mener det er mulig.
Vis hele sitatet...
Du må bare fylle på med thorium-perler oppi beholderen for disse en gang i skuddåret. Disse vil du kunne få kjøpt billig på Biltema og Clas Ohlson.

Og så kommer de til å ha en sånn egen dunk for atomavfall utenfor Rema 1000 - butikken, hvor du da kan kaste de gamle perlene på en forsvarlig måte.
Sist endret av Rupert_S; 22. april 2022 kl. 13:32.
Med mindre du har vegger av betong eller murstein så er det ofte en smal sak trekke strøm inne i veggen. Høytalerene selv kan være trådløse, og det funker egentlig ganske bra i dag. Jeg har et surround-opplegg fra Samsung med trådløse høytalere og bass. Hvis det primært er musikk du skal høre på så ville jeg droppet surround og heller brukt pengene på noen bedre fronthøytalere.
Hva med 4 stk jbl boombox. Holdet jo dinnsykt msnge timer per lading når man ikke spiller på full guffe