Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1559
Hva gjør dere for best mulig kommunikasjon når dere skal snakke med legen? Jeg blir alltid så nervøs når jeg skal snakke med lege, og det hender jeg glemmer hva jeg vil si eller at jeg ikke får frem det jeg tenker på.

Jeg har en del forskjellige ting jeg trenger hjelp til, hovedsakelig psykiske, men vet ikke helt hvordan jeg skal ta opp dette. Det er også begrensa hvor mye en får tid til på den avsatte timen.

Jeg har også en mistanke om at jeg har autisme (er ikke diagnostisert), og synes generelt det er vanskelig å vite hva eller hvordan man skal si noe. Jeg er imidlertid på et sted i livet hvor jeg virkelig trenger hjelp til å komme meg videre, og jeg er redd jeg ikke får kommunisert dette godt nok. Legen er i tillegg relativt ny for meg, og ikke noen jeg har snakket med så mye tidligere, så vi kjenner hverandre heller ikke så godt.
Går sjeldent til legen. Og sliter en del med rygg skuldre og mye annet. Kam gå i 2 år og plages og tenker alltid dette skal jeg ta opp med legen neste gang jeg skal der. Si at jeg da plutselig måtte trenge en tur for og få for exe en penecelin kur. Så glemmer jeg altid hva jeg skulle sagt. Helt til jeg kommer til bilen. Og så går det noen år
Til neste gang. Mitt tips må være og skrive alt ned på en lapp mens man er hjemme. For så og ta denne med til legen. For og få best mulig kommunikasjon med legen som du spør om. Så anbefaler jeg deg bare og være ærlig og ikke vær flau for noe. Legen din har garantert pasienter som sliter med ting som er mye værre en det du har problemer med
En periode før jeg skal til legen (eller generelt hvis jeg har problemer jeg tenker å gå til legen med), så skriver jeg det ned i notater på telefonen. Så sjekker jeg alltid telefonen hos legen, og sørger for at jeg får med meg alt som er viktig.
Skriv en huskeliste. Enten leser du den opp for legen, eller bare gir den til legen. Jeg skriver en hvis jeg har mye å huske.
Legen min er så treg og fjern at har jeg mere enn en ting og ta opp må jeg ha med ruskonsulenten på legetimen da hun er veldig streng og slår gjennom på neste sak når han har hengt seg opp og ikke går videre. Hørt pm flere som tar med et familiemedlem / samboer for hjelp under legetimer.
Huskeliste er flott, men og å ha med noen som du stoler på.

Du kan også be om dobbelttime hvis det er mye å ta opp.

Og timer tidlig på dagen er å foretrekke.
Ta notater. Sliter med samme selv, for litt sia da jeg skulle til legen ble det snakk om ski og vi ble sittende på finn.no å se etter ski. Både legen og jeg er glad i å ut i marka, så det er ofte google maps blir dratt fram for turtips under legetimen.
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Legen min er så treg og fjern at har jeg mere enn en ting og ta opp må jeg ha med ruskonsulenten på legetimen da hun er veldig streng og slår gjennom på neste sak når han har hengt seg opp og ikke går videre. Hørt pm flere som tar med et familiemedlem / samboer for hjelp under legetimer.
Vis hele sitatet...
Du burde vurdere å bytte fastlege. Helst en yngre.
Overrasket over at ingen har nevnt helsenorge.no.
Gå inn der, for der kan du skrive en melding til fastlegen din.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ta notater. Sliter med samme selv, for litt sia da jeg skulle til legen ble det snakk om ski og vi ble sittende på finn.no å se etter ski. Både legen og jeg er glad i å ut i marka, så det er ofte google maps blir dratt fram for turtips under legetimen.
Vis hele sitatet...
Så koselig da men du er klar over at taksameteret tikker og går mens dere driver med det der? Her hadde min kommunikasjon blitt å slå knyttneva mo hardt i bordet og bedt han holde seg til saken. Jeg hadde blitt fly forbanna hvis min lege tok til finn.no mens jeg satt der
Sitat av Hidden_sniper Vis innlegg
Så koselig da men du er klar over at taksameteret tikker og går mens dere driver med det der? Her hadde min kommunikasjon blitt å slå knyttneva mo hardt i bordet og bedt han holde seg til saken. Jeg hadde blitt fly forbanna hvis min lege tok til finn.no mens jeg satt der
Vis hele sitatet...
Ja er klar over det, men har alltid betalt det samme når jeg har vært der (nesten). Har også stort sett frikort.