Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2879
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har en venn som har hatt rusproblemer med alkohol, han har også hatt mye angst problematikk osv, så han har fått valium av legen i perioder som brannslukking om angsten skulle bli for ille.

Han begynte å blande valium og alkohol en periode og var ikke seg selv. Og det gikk utover både han og hans nære relasjoner. Han ble en litt annen person med den komboen der, bare rølpete forsovet, men var ikke helt greit å være vitne til.

For å roe det litt ned har jeg vært der for han og hatt kvelder uten alkohol der vi bare har hengt sammen og sett på film eller bare snakka og vært sosiale sammen.

Har stått sammen med han og backet han og lyttet til han og det han sliter med når det ikke har vært så mange andre der for han.

Det som er greia er at han nå er altfor hyggelig på meldinger, han var det litt før alt dette skjedde, men nå har det tatt helt av.. på hver eneste melding så er det sånt som: du er best. Verdens bestevenn, du betyr alt for meg. husk alt etc.

Har sagt ifra om at jeg syntes vennligheten går for langt, at det er hyggelig å få en sånn melding innimellom, men ikke på nesten hver eneste melding.

Etter at jeg har sagt ifra går det en til to dager med normale meldinger også er det på’n igjen

det er på det punktet at jeg blir satt ut og innimellom ganske irritert, var en dag jeg hadde lyst til å kaste mobilen i veggen når han tekstet meg.

Tenker at det er mest for å få noe av det samme tilbake. Selvbekreftelse og annerkjennelse, men når det bare blir fisking etter sånt så blir det hele bare kunstig for meg, selvom det sikkert ikke egentlig er ment sånn.

Går for meg over til å bare bli smisking. Å det liker jeg svært dårlig.

Har tenkt tanken på at det bare er sånn han er og kommuniserer også, men det blir så jævlig unaturlig og rart.

( han er som regel ikke overhyggelig når vi møtes irl, så er stort sett over meldinger dette skjer )

Nå har det gått noen dager der jeg har svart at jeg ikke kan være med han de dagene. Funnet på unnskyldninger. fordi jeg rett og slett ikke orker og har vært sliten.

Og det går ikke en dag uten at han spør om vi skal finne på noe, svarer jeg at jeg ikke kan den dagen så spør han om vi skal finne på noe neste dag. Han spør alltid om vi skal finne på noe dagen etterpå når vi sier hade til hverandre de dagene vi henger sammen også.

Jeg er egentlig ikke typen som verken liker eller har energi til å være med folk hver eneste dag etter jobb. Trenger litt alene tid også

Jeg er kanskje litt pushover og sier for mye ja til andre uten å ta hensyn til meg selv…
Noe som fører til at jeg kan havne i situasjoner som dette.

Føler det blir alt for pågående rett og slett

Det som blir spørsmålet til dere der ute er hva hadde dere gjort?

Har dere vært i samme situasjon og hva gjorde dere for å få roet det ned?

Er glad i fyren, men føler det har gått for langt..

Tips, triks, innspill?

Trenger noen andres vinkling på det her.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres kansje jævlig weird ut men en samme type kompis,det er når vi snakker på telefon høres ut som en pusekatt å ett helt annet ordforåd når vi snakker ikke nært sånn når vi møtes,må no bare si ifra å slutt å svar på sånne smser
Hadde blitt irritert selv om jeg fikk sånne meldinger. Høres ut som vedkommende suger ut energi av deg. Ville stilt et ultimatum til han, om at han slutter å sende disse "hyggelig meldingene" om han er interessert i å ha et vennskap med deg. Blir bare jævlig rart å være så "hyggelig" på meldinger når det ikke er tilfellet i virkeligheten.
Hvorfor lar du deg irritere av det? Det viser jo egentlig mer at du er lettirritert.
Bare å overse de ordene.. Er ikke verre xD
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Hvorfor lar du deg irritere av det? Det viser jo egentlig mer at du er lettirritert.
Bare å overse de ordene.. Er ikke verre xD
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi det er veldig unormal oppførsel, samtidig som det bare er drittprat siden vedkommende ikke gjør det når de møtes. Fremstår jo bare som falskt pisspreik. De aller fleste ville blitt jævlig irritert av sånn oppførsel i lengden.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Etter at jeg har sagt ifra går det en til to dager med normale meldinger også er det på’n igjen
Vis hele sitatet...
Har han noen diagnose? Minner litt om en jeg kjenner som har
diagnosen bipolar. Hører bare fra ham når han er "ovenpå", men
da kan han være rimelig intens, nærmest manisk positiv til alt.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Høres ut som noe man kunne finne på å skrive under sterk påvirkning av f.eks valium og alkohol
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Ta en skikkelig prat med han om det. Åpenbart at han setter pris på at noen er der for han men du må snakke med han om grenser, og ikke få det til å høres ut som om du ikke vil ha noe med han å gjøre. Bare si du trenger tid for deg selv av og til. Det kan virke sårende siden han nå på en måte bruker deg som krykke høres det ut som men grenser må settes. Vært i akkurat samme posisjon, og klarer du å si det på en ordentlig måte så setter han sikkert pris på det og. Han vil jo garantert ikke at du skal bli lei av han. Bra du støtter en som sliter forresten
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
La nå mannen få uttrykke følelsene sine og takknemligheten til deg. Mange som syns det er vanskelig å sette ord på ting face to face og mulig han bærer mye skam også fordi han har vært en dust i rus, fullt forståelig at han setter umåtelig pris på deg som fortsatt er der for han. Ikke tenk det værste om folk og at han bare skulle si det for å få noe tilbake for han veit nok godt at han ikke er best og lever på nåde sosialt!
Kanskje du skulle bli flinkere til å ta i mot komplimenter og øve på å bli mer komfortabelt med at andre uttrykker varme følelser du også? Kjip sånn menneskeheten har blitt at alt er så overfladisk og ingen tør å gi kompisen sin en varm klem og snakke om følelser lenger..
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Han setter nok pris på at du er der for han og viser at du er en god kompis som stiller opp. Men du skal ikke gi så mye at det begynner å ta av deg selv. Gir å gir å til slutt blir det for mye som det nesten høres ut som når du vurderer å kaste mobilen i veggen. Føler du for å si nei en dag så gjør du det uten dårlig samvittighet. Din psyke og helse kommer først.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
La nå mannen få uttrykke følelsene sine og takknemligheten til deg. Mange som syns det er vanskelig å sette ord på ting face to face og mulig han bærer mye skam også fordi han har vært en dust i rus, fullt forståelig at han setter umåtelig pris på deg som fortsatt er der for han. Ikke tenk det værste om folk og at han bare skulle si det for å få noe tilbake for han veit nok godt at han ikke er best og lever på nåde sosialt!
Kanskje du skulle bli flinkere til å ta i mot komplimenter og øve på å bli mer komfortabelt med at andre uttrykker varme følelser du også? Kjip sånn menneskeheten har blitt at alt er så overfladisk og ingen tør å gi kompisen sin en varm klem og snakke om følelser lenger..
Vis hele sitatet...
THIS!!!!!!
Synd folk ikke skjønner det og skal tro det er noe galt med folk istedenfor... Fordommer er flott...
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
THIS!!!!!!
Synd folk ikke skjønner det og skal tro det er noe galt med folk istedenfor... Fordommer er flott...
Vis hele sitatet...
da har du faen aldri hatt en slik person som venn før, jeg tror ikke du vet hvor plagsomt det er å høre "du er min bestevenn" "kan jeg få bilde av deg bestevenn" "er du glad i meg kompis" "hva syntes du om meg kompis" "vi er bestevenner!" 20 ganger på en dag.

det mister jo faen meg all betydning og er ett helvette å forholde seg til.

hadde en slik person på snap, jeg sa hade bra og blocka han. jeg skal faen ikke ha folk i livet mitt som bruker opp min energi. jeg har så vidt energi til å dra på jobb. også skal jeg miste masse energi på en som bare skriver vas og tull.

nei! røsk meg i balla.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Minner meg om en jeg kjente før som var akkurat slik. Han var tilbakestående. Aspergers/autist.
Skjønner godt at det er ukomfortabelt, jeg hadde fått totalt hetta. Folk som sier det bare er koselig har jo ikke skjønt hva det handler om. Alt som er koselig blir creepy når du ganger det med tusen.

Hvis du klarer å sette helt krystallklare grenser for ham som gjør at du orker å fortsatt være vennen hans og ikke bare trekke deg stille vekk, så er du et bedre menneske enn meg.
Neida, vi skjønner ikke hva det handler om *facepalm*... Må være moro å sette labels på ting uten å vite hva som ligger bak og bare finne på at de har en diagnose eller ett problem...

Blir som om jeg skulle sagt du er en sprøytenarkoman gigolo bare fordi jeg sier det. Så har du i tillegg masse diagnoser som gjør at du ikke taklet hyggelige folk.
Jeg hsr bestemt det er sånn, så da er det sant også...
See the logic?

Du innrømmer også I innlegget ditt at du ikke takler hyggelige mennesker, så igjen, problemet ligger ikke hos de som er hyggelige, det ligger hos deg.
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Nøddy Vis innlegg
da har du faen aldri hatt en slik person som venn før, jeg tror ikke du vet hvor plagsomt det er å høre "du er min bestevenn" "kan jeg få bilde av deg bestevenn" "er du glad i meg kompis" "hva syntes du om meg kompis" "vi er bestevenner!" 20 ganger på en dag.

det mister jo faen meg all betydning og er ett helvette å forholde seg til.

hadde en slik person på snap, jeg sa hade bra og blocka han. jeg skal faen ikke ha folk i livet mitt som bruker opp min energi. jeg har så vidt energi til å dra på jobb. også skal jeg miste masse energi på en som bare skriver vas og tull.

nei! røsk meg i balla.
Vis hele sitatet...
En som maser etter bekreftelser hele tiden er ikke det samme som en som viser at han setter stor pris på kompisen sin som er det trådstarter beskriver.

Når noen har vært i en livskrise og vet at de har fucka opp så skjønner de hvor heldige de er som fortsatt har noen. Bedre å være glad for det enn at han fortsatt oppfører seg som en kødd som driter i folka han har i livet sitt

Eneste gode ord kan bli negativt er hvis det brukes for å manipulere og man gir falske komplimenter for å bygge tillitt for så å bryte en ned og bruke en på grove iskalde kyniske måter men da er man over på psykopatspekteret. Det er ikke no galt i å vise takknemlighet generelt..

Det jeg hadde gjort i situasjonen er å svare med noen oppbyggende stå-på ord om at jeg unner han det beste, oppfordra han til å gjøre noe med livet sitt og få nye venner så jeg slapp å føle at alt ansvar lå på meg og sagt fra om at jeg ikke kunne være støttekontakten hans hver dag men en kompis som kan møtes i blandt og hvis jeg mistenkte at meldingene var skrevet i rus hadde jeg konfrontert han med det og sagt at det er slitsomt å forholde seg til han når han er rusa.

Ikke rart at mange sitter fast i rus og ensomhet når folk kapper hånda av en bare fordi man uttrykker følelsene sine. Skulle virkelig trodd det skulle mer til!
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for gode innspill, og takk til deg nodsquad, er nok det mest fornuftige å gjøre.

Har ingen problemer med at folk uttrykker følelser, er ikke det det handler om her, selvom det kanskje kan vinkles sånn.

Blir heller ikke så veldig lett irritert til vanlig, dette her er noe som har bygd seg opp over tid og blitt mer og mer irriterende ��