Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2785
Anonym bruker
"Kjær Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg har utvilsomt en udiagnotisert ADHD, eller det som før ble kalt ADD. Med andre ord store problemer med konsentrasjon. Jeg vurderer nå en ADHD konsultasjon hos en psykriater.

Vil det få konsekvenser for arbeidslivet om jeg får ADHD diagnosen, eller medisin?

Vil de og rusteste meg selv om jeg har rent rulleblad og svært sjeldent THC i urinen? Ikke at jeg vil nevne noenting om det.
Om du ikke har noe rus i historikken fra før så sjekker de nok ikke det. Kan hende blodprøve må tas for å utelukke andre ting.
Fra min forståelse får du ikke jobbe offshore om du har adhd. Konsentrasjonen skal være på topp når du jobber ute der..
Sitat av colakork Vis innlegg
Fra min forståelse får du ikke jobbe offshore om du har adhd. Konsentrasjonen skal være på topp når du jobber ute der..
Vis hele sitatet...
Fra din forståelse? Hva betyr det?

Her er sitat fra veileder til forskrift om helsekrav for personer i arbeid på innretninger i petroleumsvirksomheten til havs (tldr: Det er en individuell vurdering av funksjonsnivået ditt):

En person med slik diagnose må søke dispensasjon fra helsekravene. Grunnen er at
denne pasientgruppen er svært heterogen og det er vanskelig å gjøre en korrekt
vurdering. Personen må vurderes ut fra impulsivitet og hvordan personens adferd
virker på andre. Det er særlig viktig at forhold omkring risikofaktorene svekket
konsentrasjonsevne (”oppmerksomhetsvikt”), impulsivitet, aggresjon/sinne,
rusmisbruk og kriminalitet blir belyst. Eventuelle konsekvenser av bortfall av
medikasjon under opphold offshore må vurderes. Disse risikoene kan være så
betydelige at de er uforenlige med sikkerhetskravene i offshorearbeidet, eller med
evnen til å bo i et fellesskap.
De som har adferdsforstyrrelser, problemer med impulskontroll og asosial adferd vil
representere en sikkerhetsrisiko og bør ikke tillates å arbeide offshore. For å kunne
ta stilling til dette er det nødvendig med utførlige opplysninger fra fastlege og ev.
spesialist.
Tradisjonelt har en skilt mellom de som bruker sentralstimulerende medikamenter og
de som greier seg uten. Bruk av slike medikamenter vil imidlertid ofte være en
forutsetning for at vedkommende kan fungere tilfredsstillende. Etter en konkret og
individuell vurdering vil det være mulig å gi helseerklæring til enkelte velfungerende
personer med ADHD. Bruk av sentralstimulerende medikamenter for behandling av
ADHD er i seg selv ikke en kontraindikasjon for utstedelse av helseerklæring
Vis hele sitatet...
Sist endret av *pi; 8. februar 2022 kl. 20:58.
Jeg hadde ikke gått på utredning for adhd om jeg håpet på å få meg jobb offshore senere i livet
Måtte på rus tester en gang i mnd i 6 mnd.når jeg ble utreddet.
Anonym bruker
"Kjær Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Freskern Vis innlegg
Måtte på rus tester en gang i mnd i 6 mnd.når jeg ble utreddet.
Vis hele sitatet...
Men oppgav du at du hadde noen rusbakgrunn? De kan vel ikke bare rusteste folk pga av en antagelse om at "mange med ADHD" bruker alternative rusmidler i stedenfor alkohol.
Sitat av colakork Vis innlegg
Fra min forståelse får du ikke jobbe offshore om du har adhd. Konsentrasjonen skal være på topp når du jobber ute der..
Vis hele sitatet...
Bare tull, jeg har både ADHD, rushistorie, fengelshistorie og i det hele tatt, har vært offshore i flere forskjellige bedrifter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men oppgav du at du hadde noen rusbakgrunn? De kan vel ikke bare rusteste folk pga av en antagelse om at "mange med ADHD" bruker alternative rusmidler i stedenfor alkohol.
Vis hele sitatet...
Nope, sa ingenting.
  • Har hele livet tenkt at jeg har ADHD
  • En psykiater jeg snakket med i forbindelse med noe annet slo fast på slutten av dagen at jeg uten tvil hadde ADHD
  • Har brukt "gate speed" hele mitt voksne liv og tenkte det kunne vært greit med noe av bedre kvalitet så jeg slipper å dø av dritten
  • Har sluttet å juge, så jeg sa det som det var, at jeg er misbruker og kommer til å fortsette å være det.
  • Ble forespeilet ukentlig pisseprøver i 7mnd frem til DPS vurdering. Mest sannsynlig like lenge i etterkant hvis jeg hadde fått resept.
  • Ga opp før jeg hadde begynt
Konklusjon.
Skal du bare ha resept: Lyv
Skal du jobbe på platform og dette er noe du må svare på ved ansettelse: Vær ærlig
Har en kompis med fullblods adhd å går på elvanse, jobber fast i nordsjøen
Sitat av Freskern Vis innlegg
Nope, sa ingenting.
Vis hele sitatet...
Det høres veldig diskriminerende ut og ulovlig.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Rart om det skulle være ett tema da det finnes både leger og piloter med adhd? Folk kjører da bil blant tusenvis av andre bilister med adhd hver dag. Er offshorearbeidere sine liv verdt mer enn andres?