Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5322
Hei! Jeg leier nå en bolig som vi mener ikke oppfylte kravene som sto i kontrakten, og har vært veldig misfornøyde fra dag 1 på overtakelse. Jeg har siden jobbet på min side, for å finne ny bolig og har nå funnet noe som jeg er sikker vil være veldig fornøyd med. Vi har da gitt oppsigelse til huseier for et par uker siden, og flytter ut 1 oktober. Jeg prøver å hjelpe huseier med å finne en løsning for å finne nye leietakere for å dekke de månedene hvor boligen kommer til å stå tom, og kunne dekke husleie i oppsigelsestiden. Jeg har funnet mange gode potensielle ny kandidater som virker veldig interesserte. Problemet er at huseier nekter å samarbeide på å finne ny leietakere og virker som hun heller ønsker å la boligen stå tom en å bidra med en innsats på å finne nye leietakere. Jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre, har prøvd å være diplomatisk og gjøre meste parten av jobben for huseieren, men det er som å stå foran en vegg. Jeg har lest litt om loven og hverandres lojalitetsplikt og tapsbegrensningsplikt i en felles kontrakt.
Huseieren har vært veldig sur når jeg fortalte at jeg la ut en helt lik annonse som hun hadde lagt ut når vi skulle leie, for å bidra med å finne nye leietakere (betalte annonsen av mine penger). Hun mener jeg ikke hadde lov til å legge ut hennes bolig uten samtykke.
Hun krevde at jeg skulle fjerne den umiddelbart, så jeg gjorde det.
Det ble på den korte tiden boligen lo ute, mange interesserte som var villig til å flytte veldig veldig snart.

Hun mener samtidig at hun ikke plikter med å leie boligen på nytt, at det er hennes hus og hun velger selv om hun vil få inn nye leietakere eller ikke.
Det virker som hun helst bare vil la de 3 måneder i oppsigelsestiden gå og helst ikke leie ut igjen.
Hun nekter oss å legge ut annonse, nekter oss å ta visning, og vil ikke legge ut noe form for annonse selv...

Er det sånn at hun virkelig ikke plikter til å prøve leie ut på nytt i denne perioden om hun ikke ønsker det?

På forhånd takk for svar og tips!
Er du i kontrakten begrenset fra å fremleie boligen? Det vil si leie ut en bolig du leier.
Trådstarter
2 0
Ja det er jeg.
Ikke tillatt med fremleie.

Men jeg har lest om lojalitetsplikt og tapsbegrensningsplikt, og regnet med at det måtte gjøres noe for å prøve å få leid ut igjen fortest mulig..
Sist endret av Milie; 27. september 2021 kl. 19:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må nok bare belage deg på å betale ut oppsigelsestiden.

Tapsbegrensningsplikt og lojalitetsplikt? Hvor har du lest om det og hva har det med en leiekontrakt å gjøre? Referer gjerne til gjeldende lovverk.
Sist endret av loppetrusa; 27. september 2021 kl. 19:35. Grunn: Skriveleif
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av atom Vis innlegg
Tapsbegrensningsplikt og lojalitetsplikt? Hvor har du lest om det og hva har det med en leiekontrakt å gjøre? Referer gjerne til gjeldende lovverk.
Vis hele sitatet...
Grunnleggande sett prinsippet om at to kontraktsparter har ansvar for å forsøke å forhindre tap hos motparten så langt som mogeleg.
https://www.leieboerforeningen.no/hj...nsningsplikten
https://bora.uib.no/bora-xmlui/bitst...=1&isAllowed=y
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Grunnleggande sett prinsippet om at to kontraktsparter har ansvar for å forsøke å forhindre tap hos motparten så langt som mogeleg.
https://www.leieboerforeningen.no/hj...nsningsplikten
https://bora.uib.no/bora-xmlui/bitst...=1&isAllowed=y
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om det der før i forbindelse med leieforhold, kanskje fordi det ikke er lovfestet. I stand corrected!

Hvordan går man frem for å benytte seg av denne plikten? Gjøres dette via konfliktråd, eller via advokat og eventuelt et sivilt søksmål ( i verste fall). Sistnevnte byr på endel utgifter og man er ikke gitt at saken går i saksøkers favør.

Hvor mye penger er det snakk om?
Dokumenter i det minste at det er flere som er villige til å flytte inn i leiligheten og at det er huseier som ikke er interessert i dette.
Hun vil jo fort tape penger fordi hun ikke får vist leiligheten til noen i oppsigelsestiden. Er hun sær så leverer jo ikke du nøkler før absolutt siste mulighet og nekter henne tilgang til leiligheten.
Sitat av dggr Vis innlegg
Hun vil jo fort tape penger fordi hun ikke får vist leiligheten til noen i oppsigelsestiden. Er hun sær så leverer jo ikke du nøkler før absolutt siste mulighet og nekter henne tilgang til leiligheten.
Vis hele sitatet...
Problemet er vel at trådstarter må betale i oppsigelsestiden, dermed taper ikke huseier noe
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Hvis du har godtatt en kontrakt hvor det står at du ikke har lov til å leie ut leiligheten du leier og du fortsatt legger ut en annonse angående det, så hadde jeg aldri i verden samarbeidet med deg videre angående det. sikkert kjipt for utleier også at noen vil flytte så kjapt også legger dem ut kåken til leie i tillegg.

Har du forklart til de potensielle nye leiere hvor misfornøyd du er, og tenker dere og bruke samme kontrakt som dere mener ikke oppfyller krav?
Sitat av Absurd Vis innlegg
Har du forklart til de potensielle nye leiere hvor misfornøyd du er,
og tenker dere og bruke samme kontrakt som dere mener ikke oppfyller krav?
Vis hele sitatet...
Det er et godt poeng. Kjipt å lure andre til å leie en leilighet man selv syntes var langt under pari.
Man har ikke noe plikt selvsagt til å være snill, men likevel. Man bør føle litt solidaritet med andre som leier.