Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2392
hei kjære medfreaks.

nettopp gått gjennoms et samlivsbrudd og har derfor litt mer fritid en det jeg ellers pleier å være vandt til.

så derfor trenger jeg flere hobbier xD ,utenom de jeg allerede har.

så tenkte da kanskje litt hobby dirking kunne slå an som en fritidssyssel

har dere noen erfaringer med dette? hvor bestiller man utstyr, og er det mulig i det hele tatt og dirke noe som helst? utenom låser som er 20år gamle.

kom gjerne med innspill og erfaringer
Sist endret av hotpotato; 5. juli 2021 kl. 17:46.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Jeg hadde et dirkesett fra wish for noen år siden. Det inneholdt en gjennomsiktig hengelås, og dirkere. Jeg tror den låsen var lett, for jeg fikk ikke til å dirke de to-tre dørlåsene jeg prøvde på. Men det var gøy en liten periode, og etterhvert kunne jeg dirke den opp i blinde.
Jeg skal ikke påstå at jeg noensinne har blitt veldig god, men de fleste små hengelåser får jeg opp på ganske kort tid. Og jeg har fått anledning til å "redde dagen" noen ganger med mine begrensede ferdigheter, det er ganske tilfredsstillende.

Selv har jeg et bittelite sett med noen billige tulledirker, men to av de er overraskende gode. De øvrige er bortkasta metall jeg strengt talt burde slipt om til noe bedre. I tillegg har jeg hatt suksess med å lage en del selv fra baugfilblader. Det er ikke vanskelig, men skal du lage noe må du ha en idé om hva du vil lage. Greit at en tegning gir deg teoretisk kunnskap om form og slikt, men størrelser, vinkler og tykkelse er litt mer en smakssak. Mitt forslag er at du begynner med noe crap fra ebay og en håndfull enda mer crappy hengelåser - verste knockoffs til gi-bort-pris fra Nille eller Jula. Skaff deg et sett med dirker og dilldall på ebay eller lignende; du må få et minimum av ferdigheter før du kan begynne å tanke på hva slags typer og utforming som passer best for deg.
Ah, godt valg. Jeg startet med MITs guide to lockpicking den gangen Palladin Press var beste kilde til slik info.

Det finnes mye billig og bra på ebay og DX, men favorittene mine har jeg laget selv.
Fjærstål: https://www.biltema.no/bygg/vvs/avlo...off-2000034471
Skaft: https://www.biltema.no/bygg/maling/m...ner-2000043283

Så trenger du bare en benkesliper e.l. Pass på temperaturen, blir stålet for varmt mister det herdingen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg snublet over et dokument som hadde en tittel i nærheten av "detail overkill". Ikke akkurat profesjonell sakprosa, men en god nok innføring. Ellers har jeg klart meg ganske greit med et par tilfeldige shitty sett fra Ebay ol., og tilfeldige billiglåser fra type Clas, Jernia og slikt.
Hadde et bra kit fra ebay en gang i tida, fulgte med DVD og håndbok.
En kamerat som startet med det som hobby kjøpte seg noen gjennomsiktige øvingslåser hvor man kan se hva som skjer inni, for å få mer forståelse for hvordan det funker.

Ellers er overraskende mange låser man kjøper i dag utrolig lette å dirke. Så om du kjøper deg et lite utvalg av diverse billige låser burde det gå fint å dirke de når du får litt teknikk på det.
Trådstarter
4 0
takker for alle gode svar
fått karret meg til å bestille et starter kit på nettet med gjennomsiktig øvingslås. så da blir det vel bare å øve seg en del etterhvert.
Sjekk ut denne YT-kanalen:

https://www.youtube.com/channel/UCm9...8W8JigLoZOh6FQ

Har forstått det slik at han også har en webshop med verktøy
Den YouTube linken er golden. Har sett mye på ham. En kannal som anbefales, og jeg bryr meg ikke engang om lickpicking, men han gjør det interessant.
LockPickibgLawyer er morsom å se på, men man lærer utrolig lite om faktisk dirking. Hvis man ønsker tutorials finnes nok langt bedre kanaler. Også verdt å nevne at kinesiske starterkit med gjennomsiktig hengelås er så som så i kvalitet. Vanligvis er låsen alt for lett å dirke, samt at dirkene er heller laber.