Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1521
Pros:

Coffeshops og psykedeliske trøfler

Nederland er medlem av EU, så blir lettere å komme inn og billigere

Billig, raskt og trygt å komme seg rundt med sykkel

Pen og romantisk by

Universitet van Amsterdam snakker de engelsk, så kan møte folk fra hele verden

Kjent for god ost og øl

Kort flytur hjem

Spennende å leve i et annet land enn Norge

Cons:

Veeeeldig mye dyrere enn å studere i Norge!!



Hadde vært gøy å hørt om dere har noen meninger? Evt andre pros/cons
Jeg synst ikke du skal velge plassen du vil studere utifra rusmulighetene der. Du lister opp mange grunner ja, men har jo en snikene mistanke om at det er derfor du har lyst.

Utifra tingene du listet opp hørest det ut som en fantastisk opplevelse. Du vil lære mye og oppleve mye, samt bli kjent med mange nye folk fra forsjellige nasjonaliteter.

Har litt du burde tenke over før du begir deg ut på dette. Har du noe og studere ? Har du økonomien til dette? Har du satt deg inni hvordan du søker etter støtte?

Sitat av Ung og dum Vis innlegg
Snus er liksom det eneste jeg har om dagen. Urinprøver ukentlig også liker jeg ikke alkohol så veldig (greit men overvurdert).
Vis hele sitatet...
Har du tenkt over hvordan familien din vil reagere på at du vil studere Amsterdam?

Er du ferdig på urinprøver til da ??

Trur du har endel ting du må tenke over før du begir det ut på dette, men ja er sikkert en fantastisk opplevelse.
Det finnes masse land hvor cannabis er dekriminalisert, med klubber som har både bedre og billigere weed enn i amster. Bare i Rotterdam er turistpreget og prisene lavere. I tillegg er det en flat og relativt klaustrofobisk by med et helt jævlig indre bysentrum. Horer, «hjelpere» aka. ransmenn og innkastere på smale gater. Bra uteliv og nederlendere er ålreite folk. Kanskje en idé å prioritere studiested etter parametre som studie, studentmiljø og pris, heller? Du fremstår ikke akkurat bereist, kanskje ta deg en ferietur og sjekk stemninga først.
Billig ? Amsterdam er mucho expensivo

alt koster penger der.

Kanskje du finner noen universitet som har gode ordninger, eller norske vennskapsskoler der nede
Sitat av Ung og dum Vis innlegg
Pros:

Coffeshops og psykedeliske trøfler
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis et plusspoeng i studiesammenheng.

Nederland er medlem av EU, så blir lettere å komme inn og billigere
Vis hele sitatet...
Billigere og enklere enn hva da? USA? Frankrike? Sverige?

Billig, raskt og trygt å komme seg rundt med sykkel
Vis hele sitatet...
Dette gjelder jo veldig mange andre byer også, selv her i landet.

Pen og romantisk by
Vis hele sitatet...
Subjektivt, det finnes deler av Amsterdam som ikke passer den beskrivelsen.

Universitet van Amsterdam snakker de engelsk, så kan møte folk fra hele verden
Vis hele sitatet...
De gjør de på mange andre steder også.

Kjent for god ost og øl
Vis hele sitatet...
Såfremt du ikke skal bli kokk så bør ikke landets oster avgjøre studiested.

Kort flytur hjem
Vis hele sitatet...
Ja.

Spennende å leve i et annet land enn Norge
Vis hele sitatet...
Ja, men det finnes kulere steder enn Nederland og Amsterdam.

Noe sier meg at det å bo i en utenlandsk storby er hovedmotivasjonen og selve studiet kommer i andre rekke, eller?
For kun ett av dine "pros" handler om selve studiet.

Du bør også sjekke hvor mye det koster å bo og leve der du skal studere, det hjelper ikke at Amsterdam er romantisk om du må bo i en fuktig kjeller 45 minutter utenfor bysentrum.
Uff, nei dere har vel rett. Det at de selger weed har jo ikke stort med studier å gjøre.

Allikavel blir Oslo for nært. Jeg vil liksom ut av Norge, ut å se verden. Spania hadde jo vært drit tøft å studert i.

Beste for selve studiene og økonomien er vel å studere i Norge en plass.
Min evaluering hadde vært noe som dette:

1. Hvilket studie?

2. Hvilke skoler tilbyr det valgte studiet.

3. Måle de forskjellige skolene opp mot hverandre.

4. Dersom jeg sitter med 2-3 alternativer som er ganske likeverdige så ville jeg målt landene/byene opp mot hverandre helt til slutt.

Det var en periode hvor alle skulle studere på Bali, de fleste gjorde det vel utelukkende fordi det var på Bali og ikke fordi de hadde ambisjoner om gode jobber etterpå.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Min evaluering hadde vært noe som dette:

1. Hvilket studie?

2. Hvilke skoler tilbyr det valgte studiet.

3. Måle de forskjellige skolene opp mot hverandre.

4. Dersom jeg sitter med 2-3 alternativer som er ganske likeverdige så ville jeg målt landene/byene opp mot hverandre helt til slutt.

Det var en periode hvor alle skulle studere på Bali, de fleste gjorde det vel utelukkende fordi det var på Bali og ikke fordi de hadde ambisjoner om gode jobber etterpå.
Vis hele sitatet...
1. Er 2 år til jeg må velge hva jeg skal studere videre, men jeg tror journalistikk hadde vært en gøyal jobb.

2. De fleste høyskoler/universitet i Norge tilbyr journalistikk.

3. Ikke for å hate på folk som studerer i Oslo men, det ække det jeg vil liksom. Ved første prioritering er studie, så kan jeg tenke på plassering etterpå. Liksom, folk drar jo til USA for å studere, jeg vil også noe sånt.

Har ikke så store forventninger til livet mitt, trenger ikke tjene millioner eller få en perfekt familie osv, vil egt bare se litt av verden (ikke ferie, men bo rundt i verden). Studie tida hadde jo vært en mulighet for dette. Tenk når du er ferdig med å studere for dagen så har du et helt nytt land å oppleve.

Vet at jeg spurte om plassering av skole, men jeg slenger dette inn også. Vil si jeg er en ganske filosofisk kar, kunnskap er verdt mer en penger hvis du spør meg. Er veldig interessert i hvordan forskjellige stoffer funker på kroppen (kanskje dette er fordi jeg er en ung rebelsk drittunge, who knows). Har tenkt over å jobbe med type kjemi av noe slag. Lenge vært viktig for meg med likestilling og det å belyse problemer i verden som vi ofte vender hode vekk fra. Idk, hvis noen vet om et studie som hadde passe hadde det vært fett.

(Har en tråd hvor jeg spurte litt om dette, men kan ikke gå inn på de gamle trådene mine)
Har du vurdert Trondheim eller Bergen? Det er første steg. Dra på utveksling til Nederland (det gjorde jeg). Ha deltidsjobb, få gode resultater og spar opp penger sånn at du evt har muligheten til å ta en master i utlandet.

Ikke glem at det er viktig å stikke fingeren i jorda og jobbe hardt. Du drømmer mye men handling sier mer enn ord!
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Har du vurdert Trondheim eller Bergen? Det er første steg. Dra på utveksling til Nederland (det gjorde jeg). Ha deltidsjobb, få gode resultater og spar opp penger sånn at du evt har muligheten til å ta en master i utlandet.

Ikke glem at det er viktig å stikke fingeren i jorda og jobbe hardt. Du drømmer mye men handling sier mer enn ord!
Vis hele sitatet...
Det er sant!! Hadde helt glemt at master finnes. Kan jo bare være her i Norge å ta bachelor så jeg vertfall har noe utdanning.

Hvordan var det å være utvekslingstudent i Nederland? (2 året vgs?)