Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1744
Fikk idag beskjed at jeg får besøk av DLE om noen uker. De skal bla gjøre kontroll av det elektriske anlegget mitt. For ca 6 år siden kjøpte jeg leiligheten min og pusset opp hele. på den tiden ordnet en kompis av meg alt sammen,betaling var vennepris uten kvittering. Dvs at jeg ikke har papir på nye spotter samt varmekabler bad. Vil jeg få pes for dette på tilsynet? Takk på forhånd.

Tråden må gjerne flyttes til undergrunn om den passer bedre der
Hvis DLE utfører kontroll av anlegget ditt, vil de se med en gang at arbeidet er av nyere dato. Deretter vil de be deg framlegge samsvarsærklæring fra godkjent installatør. Kan du ikke det, så ber de deg framskaffe det innen en tidsfrist. Det er derimot mulighet å ringe installatørfirma og betale for en gjennomgang og få samsvarserklæring, koster 3-4000 kr, men her er det også viktig at kompisen din har gjort arbeidet riktig.
Da de var her var det veldig fort gjort. De kikket på et par stikk, og kjørt strøm til jord på stikket lengst fra sikringsskapet for å sjekke JFB.
Jeg trodde det var langt mer omfattende, men var mer en visuell inspeksjon.
Er kabler festet slik en elektriker ville gjort det, og ser arbeidet proft ut?
Aldri vært borti at man må fremlegge dokumentasjon under kontrollen. Det som derimot kan skje, er hvis du får pålegg om å utbedre noe. Da må godkjent elektriker på besøk, og samme elektriker lukke saken.
Sitat av raze Vis innlegg
Aldri vært borti at man må fremlegge dokumentasjon under kontrollen. Det som derimot kan skje, er hvis du får pålegg om å utbedre noe. Da må godkjent elektriker på besøk, og samme elektriker lukke saken.
Vis hele sitatet...
Det er lovpålagt med dokumentasjon på el-arbeid utført etter 1999. Om du må vise dette kommer nok an på alder, tidligere eiere av boligen osv.

https://www.boligmappa.no/derfor-bor...-elektrikeren/
Jeg hadde EL-tilsynet innom for to år siden. Vi hadde da gjort noen oppgraderinger av det elektrikse anlegget uten dokumentasjon, og den ble heller aldri etterspurt. Det var derimot noen jordfeil på den eldre delen av anlegget, hvor tilsynet ba oss om å gjøres utbedringer med godkjent elektriker. Disse utbedringene måtte rapporters inn innen fristen på to-tre måneder.
Tips: Ta en sjekk selv før de kommer. Jeg fikk påpakning pga seriekoblet skjøteledning, og selv om jeg fjernet det mens han var der kom det på rapporten. Jeg hadde annet som måtte fikses uansett, men om det var eneste feil ville det kostet meg et besøk bare for å verifisere at det var gjort.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er lovpålagt med dokumentasjon på el-arbeid utført etter 1999. Om du må vise dette kommer nok an på alder, tidligere eiere av boligen osv.

https://www.boligmappa.no/derfor-bor...-elektrikeren/
Vis hele sitatet...
Det vet jeg. Har fortsatt aldri vært borti at dokumentasjonen må fremvises under kontrollen.
Det er desverre litt avhengig av kontrollør. Stort sett sjekker de bare at anlegget er sikkert, dvs kontinuitet til jord der det er jordet stikk og at ikke fastmontert utstyr er tilkoblet med skjøteledning.

Får du en skikkelig ærekjær kontrollør kan det bli snakk om dokumentasjon og sjekk av riktig montasje av downlights ol.

Gjør som en over her sier, rydd unna skjøtledninger og få anlegget til å se ryddig ut så går det nok bra hvis kompisen din har gjort en grei jobb.
Du kan jo prøve med: "Jammen, det var jo slik når jeg fløtta inn. Det må være forrige eiern som gjorde det".

Hvis det er gjort skikkelig arbeid, vil en autorisert elektrikker kunne godkjenne det, bare ikke si at det er gjort privat. Jeg har selv fått godkjent el-installasjoner jeg har gjort selv, uten merknader.
Husk å fjern alle skjøteledninger før de kommer.