Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2877
først og fremst så ønsker jeg inspill, tips og triks.

Vi har alle, eller de fleste av oss opplevd fyllesyke før eller siden. Gjerne en søndag eller etter et julebord, enkelte her inne opplever kanskje daglig eller flere dager i uken.

Så, hvorfor blir man fyllesyk, eller i beste fall litt redusert etter en litt for sen kveld.

Jeg kan drikke mye, omså det er en lørdag eller en mandag - Jeg mener det er "sunt" å holde det til helgedager som fredag og lørdag.

Hvorfor blir man såpass dårlig? Hvorfor kan man bli så dårlig og i så lang tid? Det er kanskje ikke fremmed at man fortsatt er litt paff selv når det jeg kaller djevel-dagen altså mandag intreffer. Angst, skjelvinger, kaldsvetting, irritasjon, og et enormt ubehag intreffer?

Glutamat - kanskje hjernens viktigste NT(Nevrotransmiter) står i stadig "krig" med en annen vesentlig NT, nemlig GABAa.( gammaaminosmørsyre, butansyre og med flere) og vi holder oss til alkohol/etanol.

Når vi holder oss til en lav mengde alkohol så vilmde fleste av oss fint komme seg opp dagen etterpå, ta en kopp kaffe og være i stand til å fungere som vanlig - men hva om kvelden blir sen, og inntaket strekker seg langt over det vi egentlig tåler?

Vi har alle våknet opp en dag, for sent til å rekke toalettet for å spy, passifisering og enorm kvalme er det som treffer de fleste av oss.

Hvorfor er det sånn? for majoriteten her inne har det ikke bare vært alkohol, men kanskje kokain, amfetamin MDA/MDMA, Lsd eller andre rusmidler.

I gitt tilstand har en belastet GABAa(eller GABAb som ved GBL/GHB) eller tilsvarende. En hangover er en akutt abstinens-tilstand. Kortvarig, men likevel enormt skadelig. Alkohol er ikke en gift men omdannes til det via CYP-Systemet i lever(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3959903/)

Hva gjør man for å forhindre dette? De fleste har vel hørt om en "reparerings pils, eller 2"

Min strategi, og grunnlaget for at jeg ikke har vært hangover/fyllesyk på 12 år er som følgende:Når kvelden er over, velg et antihistamin(H2), vitamin C, Melatonin, H1(antihistamin, eks Zonat)

Men dette holder ikke og vi går til den "ille" delen. Her gjelder det å ha vann, Omeprazol, Novaluzid, Postafen raskt tilgjengelig.

Du er fortsatt ikke "frisk" og du har naturligvis noe alkohol igjen fra kvelden før - og her er det medikament av klassen BZD(Benzodiazepin) kommer inn i bildet.

fungerer tiltakene nevnt så vil et benzodiazepin lede til en noe gal retning. I Norge har vi BZD som Diazepam, oksasepam, nitrazepam, alprazolam og klonazepam. De fem nevte har hver sin effekt, det tryggeste, raskeste og mest effektive er diazepam(Valium, vival, stesolid) etter min mening. 10-20mg kombinert med en backup på ikke mer enn 100ml vodka eller sprit på unnder 40% gjøre susen.

Dette har jeg gjort i som nevnt 11-12år, og det fungerer hver gang. Det ble en lang liste, og alt nevnt er ikke nødvendig i de fleste tilfeller. Skulle man ikke ha et BZD tilgjengelig så vil en dose med zopiclon(Imovane/Zopitin) også være ved stor hjelp. '
'
Hvorfor fungerer det? Glutamat regjerer fordi GABA er så lemlestet og ikke fungerende før mange timer har gått.

Dette er overhode ingen dagligløsning da sistnevnte legemiddelgruppe er verre enn verst, men har du problemer med å fungere etter en skikkelig kule, så er det faktisk verre å avstå enn å gjøre dettte. Som nevnt er en hangover virkelig skadelig og alt jeg har nevnt til nå er mer "helsebringende" enn å la være.
Sånn jeg leser dette kunne du like gjerne ha skrevet
"Jeg har lyst til å sage av meg benet, men det skal helst ikke gjøre vondt. Forslag?"
Folie à deux
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Sånn jeg leser dette kunne du like gjerne ha skrevet
"Jeg har lyst til å sage av meg benet, men det skal helst ikke gjøre vondt. Forslag?"
Vis hele sitatet...
Nja, litt vel kritisk nå kanskje? Jeg ønsker bare å videreføre min erfaring etter alle disse år til resten av dette forum. Eksempelet og sammenligningen du kommer med settes mot det ekstreme, dette er hva som fungerer hos meg og andre jeg har indusert dette for.

Ingen grunn til å være kvass og kritisk, men jeg setter pris på tilbakemeldinger, både kritiske - som deg, og andre som vil vite mer.
Beste måten jeg har funnet for å unngå fyllesyke, er rett og slett å ikke legge seg til å sove mens man fortsatt kan kjenne noe av rusen. Gjerne drikke litt vann og spise litt mens man venter på at rusen skal gå bort.
Jeg ble fyllesyk da jeg var 15-19/20 ca, etter det begynte jeg å drikke ganske tett og ble ikke særlig dårlig annet enn litt trøtt dagen derpå. Så om du vill unngå fyllesyka er det bare å drikke mye over en lengre periode, funka for meg. Anbefales? nei.
Folie à deux
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Beste måten jeg har funnet for å unngå fyllesyke, er rett og slett å ikke legge seg til å sove mens man fortsatt kan kjenne noe av rusen. Gjerne drikke litt vann og spise litt mens man venter på at rusen skal gå bort.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg enig i. Jeg glemte salvsagt gruppen NSAID som mange av dere sikkert tar et par av en tidlig søndags morgen(Ibux, Paracet)

Mat som du nevner er definitivt også viktig, jeg ønsket først og fremst å fremlegge en farmakologisk modell for å motkjempe en hangover(når du er så fyllesyk at du ikke klarer spise)

Så her skal jeg ikke argumentere om formen er så stabil at du faktisk klarer å sove, og spise

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg ble fyllesyk da jeg var 15-19/20 ca, etter det begynte jeg å drikke ganske tett og ble ikke særlig dårlig annet enn litt trøtt dagen derpå. Så om du vill unngå fyllesyka er det bare å drikke mye over en lengre periode, funka for meg. Anbefales? nei.
Vis hele sitatet...
Høres ut som du har funnet "the secret" da i såfall, lær meg gjerne
Sist endret av noguhso; 18. november 2022 kl. 16:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Drikk blank sprit. Ikke bland for mye drikke. Unngå sukkerdrikker. Spis og drikk vann før du legger deg. Ikke legg deg på stigende rus.
Folie à deux
Trådstarter
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Drikk blank sprit. Ikke bland for mye drikke. Unngå sukkerdrikker. Spis og drikk vann før du legger deg. Ikke legg deg på stigende rus.
Vis hele sitatet...
Det fungerer utmerket for de som møyer seg med 3 pils.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Det fungerer utmerket for de som møyer seg med 3 pils.
Vis hele sitatet...
Jeg drikker en halvliter rom og 4-6 pils på vorsj. Jeg blir aldri dårlig. Blander med sukkerfri coca cola og sitron. Blir derimot jævlig dårlig om jeg drikker en halvliter jeger istedenfor en halvliter blank rom f.eks.
Sist endret av IW2022; 18. november 2022 kl. 16:57.
Aldri stopp å drikke. Problem løst.
Altså, at dop hjelper mot fyllesjuke er ikke akkurat en overraskelse for noen her inne. Tror heller man burde fokusere på å drikke mindre/mer kontrollert og unngå den farlige spiralen dagen derpå-dop kan være
Sist endret av Jorg; 18. november 2022 kl. 17:09.
2 halvitere med engang man står opp og en skikkelig fet frokost med 4 egg og en pakke bacon med en boks tomat bønner .
Jeg føler innlegget ditt er preget av noe broscience, men mest av alt; hvordan håndtere bivirkningene av alkohol koste hva det koste vil.

Det er i og for seg helt greie tips, men for min egen del tar jeg heller bivirkningene av alkoholen enn å ta XYZ antall medikamenter for å ha en litt bedre søndag. (:
Unngå å sovne på stigende rus, helst hold deg våken til rusen er over. Sentralstimulerende hjelper også dagen derpå. Personlig trenger jeg bare noen linjer med kokain for å unngå fyllesjuke.
Hasj. Under eller etter drikkinga reduserer fyllesjuka mi betraktelig.
Folie à deux
Trådstarter
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Jeg drikker en halvliter rom og 4-6 pils på vorsj. Jeg blir aldri dårlig. Blander med sukkerfri coca cola og sitron. Blir derimot jævlig dårlig om jeg drikker en halvliter jeger istedenfor en halvliter blank rom f.eks.
Vis hele sitatet...
da er du en av de heldige, gratulerer

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Aldri stopp å drikke. Problem løst.
Vis hele sitatet...
verste med det du sier er at det faktisk er sant

Sitat av Jorg Vis innlegg
Altså, at dop hjelper mot fyllesjuke er ikke akkurat en overraskelse for noen her inne. Tror heller man burde fokusere på å drikke mindre/mer kontrollert og unngå den farlige spiralen dagen derpå-dop kan være
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hva tenker du på?

Sitat av Sæd Vis innlegg
2 halvitere med engang man står opp og en skikkelig fet frokost med 4 egg og en pakke bacon med en boks tomat bønner .
Vis hele sitatet...
støtter denne

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg føler innlegget ditt er preget av noe broscience, men mest av alt; hvordan håndtere bivirkningene av alkohol koste hva det koste vil.

Det er i og for seg helt greie tips, men for min egen del tar jeg heller bivirkningene av alkoholen enn å ta XYZ antall medikamenter for å ha en litt bedre søndag. (:
Vis hele sitatet...
Jo men det er det, til en viss grad. Jeg vet i allefall at jeg misliker at hele søndagen da jeg vanligvis leser går til spille, så hvorfor ikke?

Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Unngå å sovne på stigende rus, helst hold deg våken til rusen er over. Sentralstimulerende hjelper også dagen derpå. Personlig trenger jeg bare noen linjer med kokain for å unngå fyllesjuke.
Vis hele sitatet...
Jeg tror min metode er vesentlig sunnere

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hasj. Under eller etter drikkinga reduserer fyllesjuka mi betraktelig.
Vis hele sitatet...
det gjorde det også for meg, men avstår fra weed og brunt

Sitat av Isvarmt Vis innlegg
Drikk øl
Vis hele sitatet...
det er det det som regel går i - dagen før
Sist endret av noguhso; 18. november 2022 kl. 20:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Den blå powerade hjelper for meg
Jeg tenker at om man må ta benzo etc for at man ikke tåler fyllesjuka så har man kanskje et større problem en det å faktisk være fyllesjuk?
Det beste og eneste som hjelper mot fyllesjuk er jo bare å la være å drikke/drikke alkoholfritt ��
Feit mat og elektrolytter hjelper.
Heh, jobber med håndverkere av den gode gamle skolen, i forrige uke hørte jeg et tips av de mest hardføre i firmaet at man bør ta en shot med oliven olje (vanlig matolje skulle visst fungere like bra men smaker ikke like godt) har ikke testet selv men leste litt på nett, virker som en god løsning også
Sitat av 420master Vis innlegg
Heh, jobber med håndverkere av den gode gamle skolen, i forrige uke hørte jeg et tips av de mest hardføre i firmaet at man bør ta en shot med oliven olje (vanlig matolje skulle visst fungere like bra men smaker ikke like godt) har ikke testet selv men leste litt på nett, virker som en god løsning også
Vis hele sitatet...
Å jobbe av seg fyllesyka kan også fungere om man har fysisk jobb. Da jeg jobba med ganske tungt fysisk arbeid før møtte jeg opp ganske sliten men etter 1-2t med tungt arbeid var formen egentlig helt fin. Få svetta ut dritten. Merker i land der det er vesentlig varmere enn i Norge er jeg sjeldent fyllesyk.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Å jobbe av seg fyllesyka kan også fungere om man har fysisk jobb.
Vis hele sitatet...
Stemmer sikkert, men det er det å komme seg på da når man våkner og er dårlig som faen
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Stemmer sikkert, men det er det å komme seg på da når man våkner og er dårlig som faen
Vis hele sitatet...
Ja, det glemte jeg faktisk. Jeg var nok så heldig at jeg ikke våkna så jævlig dårlig da jeg styra på, men hadde sikkert ikke rukket å bli edru. Sliter sjeldent med fyllesyke og ser folk skriver "drikk vann før du legger deg, ikke legg deg på stigende rus" det har ikke hjulpet meg noe. Men igjen ikke så veldig plaga med fyllesyke.
Om du misbruker tenker ihvertfall jeg at du uansett vil bli dårlig med søppel som alkohol.
Jeg syns cannabis hjelper på fyllesjuke, the one and only!