Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3028
Har kompiser som hevder månelandingen var en hoax og at det hele ble innspilt i et studio for å lure massene. Er det noen her som faktisk tror på det? Kunne gjerne tenkt meg å fått noen gode argumenter mot kompisene mine som er så sinnsykt hjernevaska av konspirasjonsteorier.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er en hel greie, og en av verdens best kjente konspirasjonsteorier. Mye av det kommer av f.eks. folk som sitter og gransker bilder og mener de ser feil i skyggene, eller at kameraer ble "holdt feil", eller at det amerikanske flagget ser ut til å vaie i vind, og derfor må ting være forfalsket. Linken ser ut til å gå i ganske grei detalj.

Rent personlig vil jeg bare advare om at å prøve å diskutere med konspirasjonsteoretikere ikke er noen snarvei til god mental helse, forresten.
Sist endret av robhol; 17. november 2022 kl. 14:41.
Er jo litt merkelig at vi ikke har vært der på 50år og nå plutselig skal tilbake neste år selv om det ikke var noe mer å hente der.
Tror nok ikke det var en hoax, men kan forstå hvorfor noen velger å tro det.
det kosta i gjennomsnitt 11,706,080,000kr per person som landa på månen. sikkert derfor de slutta.
Litt som flat-earth teorien, er dette en klassisk konspirasjonsteori hvor man som forbehold også må tvile på all vitenskapelig fremgang som er gjort de siste 100 årene. Hvis man tror at en selv har mer rett enn hele verdens samlede ekspertise innen fysikk og generell vitenskap, er man en særdeles lite ydmyk person.
Jeg tror neppe den var forfalsket, men det er noe med å være åpen for at ting man mener er helt sprø kan stemme, og i det minste gi det en liten sjanse. Tenk på Viggo Kristiansen, husker en fyr som sa på fest at han var uskyldig, han ble behandlet omtrent som de som sier månelandingen var forfalsket.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Litt som flat-earth teorien, er dette en klassisk konspirasjonsteori hvor man som forbehold også må tvile på all vitenskapelig fremgang som er gjort de siste 100 årene. Hvis man tror at en selv har mer rett enn hele verdens samlede ekspertise innen fysikk og generell vitenskap, er man en særdeles lite ydmyk person.
Vis hele sitatet...
Sorry men hæ? Det er ikke litt som med flat earth en gang, det er det motsatte. Flat earth er som du beskriver, man må avfeie masse åpenbare beviser på at jorden er rund. Med månelandingen er det mer at man bare må tro på bildebevisene og de som sier det er sant. Og det er ikke å nekte for at noen kunne ha mye å tjene på å nettopp fake en månelanding på det tidspunktet. Derfor er det en svært "god" konspirasjonsteori, i motsetning til flat earth som gir null og niks av mening.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Sorry men hæ? Det er ikke litt som med flat earth en gang, det er det motsatte. Flat earth er som du beskriver, man må avfeie masse åpenbare beviser på at jorden er rund. Med månelandingen er det mer at man bare må tro på bildebevisene og de som sier det er sant. Og det er ikke å nekte for at noen kunne ha mye å tjene på å nettopp fake en månelanding på det tidspunktet. Derfor er det en svært "god" konspirasjonsteori, i motsetning til flat earth som gir null og niks av mening.
Vis hele sitatet...
Nja, hva med Lunar Laser Ranging experiment, Apollo 11 satte igjen dette speilet for å kunne gjøre mer nøyaktige målinger av distansen mellom månen og jorden.
Og det er bare ett av speilene som har blitt satt opp, det er flere satt opp av andre oppdrag.
Sist endret av Dodecha; 17. november 2022 kl. 19:55.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Sorry men hæ? Det er ikke litt som med flat earth en gang, det er det motsatte. Flat earth er som du beskriver, man må avfeie masse åpenbare beviser på at jorden er rund. Med månelandingen er det mer at man bare må tro på bildebevisene og de som sier det er sant. Og det er ikke å nekte for at noen kunne ha mye å tjene på å nettopp fake en månelanding på det tidspunktet. Derfor er det en svært "god" konspirasjonsteori, i motsetning til flat earth som gir null og niks av mening.
Vis hele sitatet...
Oisann, har vi en ekte en her?

Hvordan forklarer du at man kan skyte laser på speil på Månen, som ble plassert der under ett eller annet Apollo-oppdrag, og måle refleksen?

Hvorfor så Sovjet på at USA "faket" en månelanding og tenkte "ah vel, suka, ikke noen politisk mynt å slå her!"
Jeg tror dere misser poenget til UncleSam. At jorda er rund kan jeg faktisk se med egne øyne, det samme kan ikke sies om månelandingen.
Om månelandingen var fake eller ikke fake. Wikileaks slapp jo en «behind the scenes» film fra hvordan de lagde den aktuelle månelanding med armstrong og aldrin.

Vil kalle enn for dedikert om man lager en slik «produksjon» kun for å villede.

Hvorfor fake noe sånt? Kanskje for å gi det inntrykket av at forbrennings motorer er/var det eneste vi har for å reise der oppe?

Uansett ingen som snakker om hva Kina fant oppe på månen?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg tror dere misser poenget til UncleSam. At jorda er rund kan jeg faktisk se med egne øyne, det samme kan ikke sies om månelandingen.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at hvis du snakker med en flat earther, så vil de ikke være enig med deg i det. Konspirasjonsteorier er konspirasjonsteorier. Forskjellen er som regel hvilke spesifikke fakta man ignorerer og tar feil av, på grunn av den spesifikke "teorien" man har, om det er vaksinechips eller reptilpolitikere.

Hvis flat earth er radikalt annerledes enn "månelandingsnekt" eller hva man skal kalle dette, så vet jeg i hvert fall ikke hvor skillet går eller hvorfor.
Sitat av robhol Vis innlegg
Konspirasjonsteorier er konspirasjonsteorier. Forskjellen er som regel hvilke spesifikke fakta man ignorerer og tar feil av, på grunn av den spesifikke "teorien" man har, om det er vaksinechips eller reptilpolitikere.

Hvis flat earth er radikalt annerledes enn "månelandingsnekt" eller hva man skal kalle dette, så vet jeg i hvert fall ikke hvor skillet går eller hvorfor.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig. Noen konspirasjonsteorier er uendelig mer plausible enn andre, selv om de også er spøyt. Teoriene har degradert noe jævlig de siste tjue åra. Den siste som faktisk kunne vært (men ikke er) rotet i virkeligheten er vel 9/11. Teorier om JFK sin død og månelandingen vil jeg også påstå er en god del hakk over reptiler og 5G vaxx når det kommer til plausibilitet.

Min egen konspirasjonsteori er at de ekte konspirerende gruppene lager og sprer mer og mer konspirasjonsteorier av psykotisk feberfantasi-kvalitet for å dekke over sine egne konspirasjoner!

Egentlig litt synd at det i dag er et = tegn mellom konspirasjonsteorier og gale folk i en helt annen realitet. Det finnes jo ekte konspirasjoner. Jeg regner med at noen av de rikeste i verden gamer markeder, samarbeider om å flå forbrukere, kjøper politikere og motarbeider miljøtiltak, for eksempel. Epstein greiene er jo også et eksempel på en "ekte konspirasjon" litt ettersom hvor mange som faktisk visste at dette foregikk, men det virker jo helt umulig å finne ut av eller blåse i media!
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Teorier om JFK sin død og månelandingen vil jeg også påstå er en god del hakk over reptiler og 5G vaxx når det kommer til plausibilitet
Vis hele sitatet...
JFK spesielt syns jeg er i en særstilling her.
Jeg har oppgjennom livet hørt diverse teorier og spekulasjoner nesten like ofte som de mer offisielle
forklaringen at dette føles mer som en del av historien enn en konspirasjonsteori.

Selv om man ikke lener seg spesielt mot noen konkrete teorier og de fleste av spekulasjonene rundt selve attentatet har blitt debunked tror jeg mange sitter igjen med en følelse av av at dette ikke er en avklart hendelse og holder muligheten for at f.eks CIA eller våpenindustrien kan ha vært innblandet åpen.
Sist endret av vindaloo; 18. november 2022 kl. 02:21.
Rinkebysvorska‘n
WouwseP's Avatar
Tror ikke på det men vet ærlig talt ikke nok til å kunne si jeg vet.

Har hørt det fra mentalpasienter og junkieser, konkluderer vel med at jeg tar det de sier med en klype salt allikevel.
Sist endret av WouwseP; 18. november 2022 kl. 06:15.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jeg er ikke enig. Noen konspirasjonsteorier er uendelig mer plausible enn andre, selv om de også er spøyt. Teoriene har degradert noe jævlig de siste tjue åra. Den siste som faktisk kunne vært (men ikke er) rotet i virkeligheten er vel 9/11. Teorier om JFK sin død og månelandingen vil jeg også påstå er en god del hakk over reptiler og 5G vaxx når det kommer til plausibilitet.

Min egen konspirasjonsteori er at de ekte konspirerende gruppene lager og sprer mer og mer konspirasjonsteorier av psykotisk feberfantasi-kvalitet for å dekke over sine egne konspirasjoner!
Vis hele sitatet...
Noen er mer plausible enn andre, det skal jeg gå med på. Jeg ser likevel månelanding, flat earth, 5G/stråling osv som roughly samme ulla - samme virkelighetsfjernhet, faktaresistens, ignoranse, Dunning-Kruger-oppvisning og vilt lengdehopp i konklusjoner i helt tilfeldige retninger. Mens motbevisene er fritt tilgjengelige hele tiden - og gjerne også blir servert på sølvfat fra folk som faktisk vet ting, under diskusjoner.

En falsk månelanding ville vært en av tidenes største konspirasjoner, med et helt absurd antall personer som må vite om det, gjøre alt riktig, holde kjeft om det, holde ting skjult for alle uvedkommende, familie, bekjente, medier og ikke minst sovjeterne. Midt i den kalde krigen. Det er ikke spesielt trolig for meg. Som Stephen Fry(?) sa: folka greier ikke å holde hemmelig hvor presidenten gjør av kuken sin, hvordan skulle dette gått bra?

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Egentlig litt synd at det i dag er et = tegn mellom konspirasjonsteorier og gale folk i en helt annen realitet. Det finnes jo ekte konspirasjoner. Jeg regner med at noen av de rikeste i verden gamer markeder, samarbeider om å flå forbrukere, kjøper politikere og motarbeider miljøtiltak, for eksempel. Epstein greiene er jo også et eksempel på en "ekte konspirasjon" litt ettersom hvor mange som faktisk visste at dette foregikk, men det virker jo helt umulig å finne ut av eller blåse i media!
Vis hele sitatet...
Det er ikke egentlig det. Problemet er at folk som blir direkte nyfrelste av en eller annen konspirasjonsteori helt bokstavelig talt aldri klarer/gidder å diskutere ordentlig. Om noe har tendensen jeg har sett vært den stikk motsatte av den du antyder:

"BUSH DID 9/11 MOONS CAN'T STEAL JET BEANS REPTILES ERRWHERE PIZZAPHILES"

"Vent nå, hvorfor sku-"

"SHEEEEEEEEEEEPLE!!!!!111"

... og det er aldri snakk om å hoste opp dette vanntette beviset alle sammen har, å neida. Eller forklare hvorfor man tror det man tror, hvor man har det fra, hvorfor man vet bedre enn ekspertene på relevante områder, eller noe som helst annet slikt. Man er enten øyeblikkelig helsolgt eller en betalt, utenkende sau så fort man stiller spørsmål(!), og da er det lett å tenke "greit, ta deg ei pille, for faen" og ha desto mindre tålmodighet for denne mentaldiaréen en annen gang.

Men så skal det nevnes: månelandingskonspirasjonsteorier er i hvert fall relativt harmløse. Helt til du blir for oppesen med Buzz Aldrin.
Alle konspirasjonsteorier er dumme, men noen er dummere enn andre.
Det var mye som sto på spill på den tiden under den kalde krigen med sovet unionen. Hvem som ville komme først til månen var en del av denne kalde krigen. Derfor var suksess veldig viktig for amerikanerne. Men ikke nødvendigvis reall suksess, persepsjon av suksess ville vært like bra eller bedre. Det ville vært my lettere, og risken ville være mindre ved å fake månelandingen i stede.

Hvis vi har problemer med å reise til månen i dag, tenk hvor vanskelig det ville vært for 60 år siden. Sjansen for suksess ville vært uakseptabel lav, mens prisen for failure ville vært alt for stor. At USA hadde prøvd å nå månen midt i den kalde krigen hvor sjansen for suksess var ekstremt lav. Hadde de ikke greid det, og astronauten hadde dødd i prosessen ville det sett veldig dårlig ut blant befolkningen. USA kunne ikke latt det skjedd. Derfor ville det gitt mer mening å fake det i stede. Sjansen for suksess ville vært mye større.
Sist endret av neiass; 18. november 2022 kl. 12:50.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av neiass Vis innlegg
Det var mye som sto på spill på den tiden under den kalde krigen med sovet unionen. Hvem som ville komme først til månen var en del av denne kalde krigen. Derfor var suksess veldig viktig for amerikanerne. Men ikke nødvendigvis reall suksess, persepsjon av suksess ville vært like bra eller bedre. Det ville vært my lettere, og risken ville være mindre ved å fake månelandingen i stede.

Hvis vi har problemer med å reise til månen i dag, tenk hvor vanskelig det ville vært for 60 år siden. Sjansen for suksess ville vært uakseptabel lav, mens prisen for failure ville vært alt for stor. At USA hadde prøvd å nå månen midt i den kalde krigen hvor sjansen for suksess var ekstremt lav. Hadde de ikke greid det, og astronauten hadde dødd i prosessen ville det sett veldig dårlig ut blant befolkningen. USA kunne ikke latt det skjedd. Derfor ville det gitt mer mening å fake det i stede. Sjansen for suksess ville vært mye større.
Vis hele sitatet...
Men det hadde jo vært veldig lett for russerne å motbevise en fake landing, og da hadde Amerikanerne sett temmelig dum ut.

Det er omtrent imponerende hvor mye du ser ut til å glatt ignorere for å gi denne tullete teorien mer kjøtt på beina.

Jeg har allerede presentert de speilene som flere måneoppdrag la fra seg som bevis, og her er enda ett. Når de sendte TV signalene tilbake til jorden så var mye av den Vestlige verden vendt fra månen, og signalene kunne ikke nå USA. Derfor måtte signalene tas i mot på Honeysuckle creek Tracking Station i Australia, for så å sendes til resten av verden.
Jeg gleder meg til å høre din forklaring på hvordan de forfalsket å sende TV-signaler fra månen, blandt de tusen andre tekniske bevisene vi har for landingen.

Jeg har ingen universitetsutdannelse, men jeg er over middels interessert i teknologi og slike ting, og til og med jeg klarer å debunke de tullete "bevisene" dere har for Månelandingskonspirasjonen. Det er på grensen til komisk hvor tette dere er.
Sist endret av Dodecha; 18. november 2022 kl. 14:09.
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Er jo litt merkelig at vi ikke har vært der på 50år og nå plutselig skal tilbake neste år selv om det ikke var noe mer å hente der.
Tror nok ikke det var en hoax, men kan forstå hvorfor noen velger å tro det.
Vis hele sitatet...
Dem fant ikke noe som gjorde jobben værdt da, for 50år siden.

Nå på en annen side så er romfart påvei til å bli billigere. Målet for å nå Mars er blitt mer reélt og da er månen en interesse av sikkert flere årsaker. Også vet vi at der eksisterer Helium-3 på månen, noe som jeg mener skal være interessant for en potensiell framtidig energikilde. Mulig jeg husker feil her..

Så idag har vi flere grunner til å dra tilbake, som kan rettferdigjøre kosten.