Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1930
Jeg er 21 og går vgs men på torsdag ble jeg i følge kontakt lærer observert av en annen lærer på bussen og jeg var tydeligvis «veldig rusa» hadde smoka litt tidligere den dagen men var veldig edru så sent på kvelden. Kan lærere bare gå å anklage deg for å være rusa uten noe bevis? Skal sies at jeg går på en skole med mye rus men dette syns jeg var litt lavt av dem.
Er vel en forskjell mellom hvordan du selv oppfatter deg selv, og hvordan omgivelsene oppfatter deg
Viktig med 14is-holdning når man går på skole...
Du er uten tvil krenka. Kontakt Amnesty.
Trådstarter
39 5
Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Er vel en forskjell mellom hvordan du selv oppfatter deg selv, og hvordan omgivelsene oppfatter deg
Vis hele sitatet...
Jeg smoka sammen med flere som er helt nykter og jeg spurte om jeg hadde sett rusa ut når Jeg dro og da sa de at jeg så helt edru ut. Og de kjenner meg godt og legger fort merke til om jeg er rusa eller ikke.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Utnom skoletid har du jo helt lov til å være rusa på en buss på kvelden. Du er over 18 år og kan være sørpe full helt lovlig.
Rart at en lærer kommenterer det, personen har ikke noe med hva du gjør etter skolen.
Trådstarter
39 5
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Utnom skoletid har du jo helt lov til å være rusa på en buss på kvelden. Du er over 18 år og kan være sørpe full helt lovlig.
Rart at en lærer kommenterer det, personen har ikke noe med hva du gjør etter skolen.
Vis hele sitatet...
Jeg synes også det er rart. De begynte å kommentere på personligheten min og syntes jeg hadde forandra meg etter jeg ble kjent med visse folk i klassen og at jeg virka deppa. De anklaga en annen i klassen for å være dealer uten bevis og anklaga den mest uskyldige jenta i klassen for å drive med rus. Synes det blir helt feil når de ikke har noe bevis.
Alltid grunn til uro når voksne tapere begynner å ruse seg med kidsa...

Hvis det sårer deg at noen kan se at du er påvirket så må du ikke ta bussen etter å ha røyket.
En lærer har ikke lov til å favorisere enkeltelever eller snakke/være nedlatende til noen, slik som du beskriver. I følge Opplæringsloven har alle elever rett til et trygt og godt skole- og læringsmiljø (§9a).
ta saken opp med kontaktlærer (hvis læreren og kontaktlærer er to forskjellige), eller med rektor.
Det kan gjerne også gjøres via en skriftlig klage, med konkrete eksempler
Trådstarter
39 5
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Alltid grunn til uro når voksne tapere begynner å ruse seg med kidsa...

Hvis det sårer deg at noen kan se at du er påvirket så må du ikke ta bussen etter å ha røyket.
Vis hele sitatet...
Ruse meg med kidsa? Du får det til å høres ut som jeg smoker med 15 åringer. De er alle minst 18 år gamle.
Ikke for å fornærme noen men tror dem aller fleste med litt fartstid ser på 18 åringer som kids når det er rus inne i bildet.
Trådstarter
39 5
Sitat av Stianiver Vis innlegg
Ikke for å fornærme noen men tror dem aller fleste med litt fartstid ser på 18 åringer som kids når det er rus inne i bildet.
Vis hele sitatet...
De tar sine egne valg og jeg gir de ingenting, de skaffer sitt eget produkt. Jeg bare henger med de fordi de er gode kompiser.
Hmm, det høres ut som lærer(ne) sier dette som et pressmiddel for å utøve en makt de egentlig ikke har, ved å late som at de "følger med" og veit hva som foregår...
I håp om at dere skal slutte å ruse dere, selvsagt. Om dere røyker i skoletiden, kan det jo være grunnen. Allikevel syns jeg det er upassende at en lærer skal blande seg i en elevs fritid, og ikke minst frekt å si at man "så rusa ut". Antageligvis kommer det nok fra et godt sted, selv om jeg syns det er litt gråsone.

Hvis du tenkte på regelverk du kan vise til for å få lærer til å passe sine egne saker, har jeg lite å komme med, desverre... Men om det fortsetter, er det jo lov å si at det ikke føles så hyggelig å bli analysert og beskyldt på den måten.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Viktig med 14is-holdning når man går på skole...
Du er uten tvil krenka. Kontakt Amnesty.
Vis hele sitatet...
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Alltid grunn til uro når voksne tapere begynner å ruse seg med kidsa...

Hvis det sårer deg at noen kan se at du er påvirket så må du ikke ta bussen etter å ha røyket.
Vis hele sitatet...
Faen er problemet ditt, snakk om fjortisholdning...
Hør med https://www.elevombudene.no

Elev-, lærling og mobbeombudene er regionale ombud som skal passe på rettighetene til barn og ungdom i barnehage og grunnskole, samt elever og lærlinger i videregående opplæring.

Få satt opp ett møte med rektor. (Alternativt kan du ta kontakt med områdeleder for skolen, som er rektorens sjef)

I møtet med rektor kan du fortelle historien igjen, si at du ikke driver med narkotika, at ryktet som skolen har satt ut påvirker ditt rykte på skolen, og at det er plagsomt og ugreit for deg. Be rektor om at han eller hun skal snakke med lærerne.

Det at du blir utsatt for falske anklager fra ansatte på skolen som er med på å ødelegge ditt rykte er rett og slett brudd på dette lovverket om trygt skolemiljø som er endel av opplæringsloven. (Lovdata)


Om du så har røyket, så kan du ikke anklages uten konkrete bevis, spesielt ikke for måten du "ser ut" på.
Sist endret av JatterMed; 13. november 2022 kl. 00:19.
Bare nekt så går det fint…
Høres ut som om en eller annen faen har tystet.

"Men hvorfor??"

Fordi noen folk er rasshøl og lever for å lage problemer for andre f.eks.

Eventuelt har læreren du ikke så, sett deg og luktet marihuana av deg? Eller kanskje du pratet høyt nok til at læreren hørte deg, om fyring, at du er fjern etc.?
Sist endret av krystallkongen; 13. november 2022 kl. 10:53.
Hvis læreren din tar opp med deg at du har forandret deg og virker deppa, så kan det jo hende han rett og slett bryr seg om deg og er bekymret? Alt som kommer fra autoritetspersoner er ikke en krenkelse og et angrep.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Viktig med 14is-holdning når man går på skole...
Du er uten tvil krenka. Kontakt Amnesty.
Vis hele sitatet...
Eplet faller ikke langt fra stammen rettet mot deg altså.
Sist endret av Emilher1; 13. november 2022 kl. 18:49.
Det er ikke min...
Trådstarter
39 5
Sitat av Stianiver Vis innlegg
Ikke for å fornærme noen men tror dem aller fleste med litt fartstid ser på 18 åringer som kids når det er rus inne i bildet.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis læreren din tar opp med deg at du har forandret deg og virker deppa, så kan det jo hende han rett og slett bryr seg om deg og er bekymret? Alt som kommer fra autoritetspersoner er ikke en krenkelse og et angrep.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde å forklare at grunnen til at jeg har vært deppa i det siste er fordi jeg har slitt med depresjon i åresvis og har hatt en dårlig periode i det siste men virka ikke som de trodde noe på meg.