Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3653
Så prøvde jeg alternativene. Vel, så langt har jeg prøvd LibreCAD og FreeCAD, begge får meg til å tråle Finn etter gamle tegnebord.

Må jeg laste ned en hacket versjon? Eller finnes det gratis versjoner som minner om ACAD? Studentlisensen min gikk ut og ved ny registrering får jeg beskjed om å levere dokumentasjon.
Draftsight var en gang gratis for ikke-profesjonelle. Ikke ille med 249 USD/y eller for professional.

Jeg ser ikke tidsbegrensingen i trial om det fortsatt er sånn at du kan bruke den ikke-profesjonelt.

Draftsight er Dassault som er konkurrenten til Autodesk og har fungert veldig tilfredstillende for meg tidligere.

Spørs jo hva du skal gjøre. https://www.draftsight.com/
Hmmm, får se litt på den. Litt av problemet er at jeg bare bruker ACAD veldig sporadisk til rent 2D-arbeid. Så viljen til å lære noe nytt er laber, jeg vil bare fortsette med det jeg kan.

Edit: Næh, Free Trial betyr alltid at den slutter å funke.
Sist endret av Fulmen; 9. november 2022 kl. 15:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Så prøvde jeg alternativene. Vel, så langt har jeg prøvd LibreCAD og FreeCAD, begge får meg til å tråle Finn etter gamle tegnebord.

Må jeg laste ned en hacket versjon? Eller finnes det gratis versjoner som minner om ACAD? Studentlisensen min gikk ut og ved ny registrering får jeg beskjed om å levere dokumentasjon.
Vis hele sitatet...
Hva skal du gjøre da? AutoCad er jo faen meg en søpledynge av forskjellige funksjoner :P


Fusion360
Shapr
OpenSCAD
Solid Edge

Skal du lage pcb skjema eller tegne hus?
Er mest enkle planskisser av ymse slag. Til 3D bruker jeg Inventor, men jeg må kanskje finne et alternativ til den også på sikt. Fusion 360 er kanskje det greieste alternativet, den er vel gratis?

Enig i at ACAD er en dynge, men det var nå en dynge jeg var fortrolig med.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Er mest enkle planskisser av ymse slag. Til 3D bruker jeg Inventor, men jeg må kanskje finne et alternativ til den også på sikt. Fusion 360 er kanskje det greieste alternativet, den er vel gratis?

Enig i at ACAD er en dynge, men det var nå en dynge jeg var fortrolig med.
Vis hele sitatet...

Fusion360 er gratis for privat personer/hobby formål

Er Autodesk som har F360 og AutoCAD
Til 2D - Solid Edge Free2D
Til 3D - Solid Edge Community eller Student - den kan du bruke i 3år - mulig at etter 3år kan du få ny lisens.
Sketchup Make 2017 er ogdå tilgjengelig gratis for nedlasting.
Solid Edge er ganske avansert program.
Ikke glem Blender. Den er helt gratis.

https://www.blender.org/
Har du hørt med skolen din om de har lisenser de låner ut?
Heh, er noen år siden jeg gikk ut derfra. Og jeg vil ha noe som er gratis på permanent basis. Jeg startet faktisk min 3D-karriære på SolidEdge, fint program om jeg ikke husker helt feil. Det jeg dog ikke likte var at filer kunne bli korrupte pga lisensproblemer, og da måtte de sendes inn til Siemens for opplåsing. Slikt misliker jeg intenst og var en av grunnene til at jeg droppet de (for SolidWorks).

F360 er sannsynligvis det enkleste valget, men jeg sliter litt med å gi avkall på ACAD alt i alt. Den er tross alt standarden, så det hadde vært greit å holde seg oppdatert på den.

F360 var omtrent som jeg fryktet, en budsjettversjon av Inventor. Sikkert flott til 3D men ikke 2D.

Så langt ser SolidEdge 2D ut som det mest aktuelle alternativet.
Sist endret av Fulmen; 9. november 2022 kl. 20:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bruker selv Solid Edge, men jeg nekter å tro det ikke er 100 bedre måter å gjøre det på enn hvordan Siemens har valgt i Solid Edge. Bare det at man mister CTRL Z/angre når man lagrer en del eller eksporterer en del til .stl gjør at jeg ukentlig vurderer å prøve noe annet enn Solid Edge..
Fantastisk holdning.
Du vil skyte spurv med kanon, men fordi du gjør det sporadisk så vil du skyte med den kanonen gratis.

Derimot å få en billig armbrøst gidder du ikke fordi du orker ikke å lære deg noe nytt.

Autocad har monopol, du vil aldri få det du vil gratis. Du trenger heller ikke programmet fordi du bare vil tegne i 2d, sånn innimellom.

Men for å svare på spørsmålet ditt.

Mitt tips da er å se på en leverandør av virtuelle desktops, kanskje de kan hjelpe deg.

Ett google søk ga meg dette, du finner garantert flere
https://www.flaneer.com/pricing?source=webflow

Du har også en såkalt pay as you go lisensmodell

https://www.autodesk.com/benefits/fl...lex#buy-tokens
@bashfoo: Aw crap. Det der hørtes ikke bra ut, og bekrefter vel mitt gamle syn på Siemens som sære. Jeg husker Step 7 med grøss og gru.

@SinHazzard: Hva faen bryr det deg? Hvis du ikke har noe nyttig å komme med kan du jo bare la være?
Resten av Internet er den veien: --------------------------------------------->
Sist endret av Fulmen; 9. november 2022 kl. 22:51.
Sitat av Telesfor Vis innlegg
Til 2D - Solid Edge Free2D
Til 3D - Solid Edge Community eller Student - den kan du bruke i 3år - mulig at etter 3år kan du få ny lisens.
Sketchup Make 2017 er ogdå tilgjengelig gratis for nedlasting.
Solid Edge er ganske avansert program.
Vis hele sitatet...
Brukte solid edge mye når jeg gikk på skolen, teknisk tegning. Husker at det var avansert men testet ut autocad forrige uke til et prosjekt jeg driver med nå og har egentlig lyst til å påstå at ACAD fremstår mye mer avansert.
Sitat av 420master Vis innlegg
Hva skal du gjøre da? AutoCad er jo faen meg en søpledynge av forskjellige funksjoner :P


Fusion360
Shapr
OpenSCAD
Solid Edge

Skal du lage pcb skjema eller tegne hus?
Vis hele sitatet...
Altium for PCB isåfall.
@420master: Det er en grunn til at acad fremdeles er standarden. Om de hadde en grei gratisversjon ville jeg aldri startet denne tråden.

@IW2022: Takker for tipset. Jeg bruker Eagle til PCB nå, selv om jeg ikke er noen superfan. Men det er nå det jeg er vant til :-)
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Det er en grunn til at acad fremdeles er standarden.
Om de hadde en grei gratisversjon ville jeg aldri startet denne tråden.
Vis hele sitatet...
Helt uaktuelt for deg å laste ned dette programmet?
Eller bruker du filene du produserer til noe som gjør deg avhengig av å ha en lissens?
Problemet er ikke nedlasting, programmet kjører ikke uten gyldig lisens. Rører ikke cracks av sikkerhetshensyn. Og er lei av alle mulige triks som bare funker en liten stund.
Noen som har et godt alternativ til Archicad?
Vel TS du fikk jo 2 alternativer av meg, så noe har jeg jo bidratt med.

AutoCAD

7 tokens/day

Software for 2D and 3D CAD. Subscription includes AutoCAD, specialized toolsets, and apps.
Er ACAD så ille altså? Synes det er ganske greit jeg, men smak og behag. anbefales å lære seg kommandoene. Det gjør arbeidet mer smidig. Det er jo litt dyrt, men hvis poenget er å lage 2d objekter så kan du jo prøve ACAD LT. Den er jo mye rimeligere i pris men har de samme 2d funksjonalitetene som standard acad. Kjenner flere arkitekter og landskapsarkitekter som bruker LT versjonen rett og slett fordi det funker og ikke koster skjorta.
SolidEdge sine mangler til tross, det er veldig kapabelt når du lærer deg å leve med det. F.eks. er det ganske åpenbart etter litt bruk når du bør lagre en versjon av objektet før du går videre, litt som hvordan du i videospill lærer deg når det er smart å hurtiglagre fremgangen før du starter på neste fase. Og det har veldig mange nyttige verktøy som sparer deg for manuelt arbeid. Men vær forberedt på å bruke youtube-knappen nede i høyre hjøren av programmet for å finne tutorials på det du ønsker å gjøre, for intuitivt for nybegynnere uten teori er det iallefall ikke.
@bashfoo: Jeg tviler ikke på funksjonaliteten, jeg har som sagt brukt det for ca 10 år siden og var veldig imponert den gangen. Men at en mister undo-historikk ved lagring er jo helt på trynet, det gir jo et insentiv til å IKKE lagre ofte. Den typen idioti har jeg lite tålmodighet for. Får nesten litt Apple-vibber :-D

Acad er ikke perfekt, men det er standarden. Og jeg har brukt det i 20 år, så jeg har rutinen.
Sitat av Fulmen Vis innlegg

Acad er ikke perfekt, men det er standarden. Og jeg har brukt det i 20 år, så jeg har rutinen.
Vis hele sitatet...
Og igjen, mitt forslag er det nærmeste AutoCAD til en grei pris. Det er mulig du kan finne tidligere gratisversjoner.

Her f.eks sier de free 2020.

https://draftsight.en.softonic.com/
Den er 32bit, jeg må ha 64. Og draftsight.com vil bare gi meg en 30 dagers trial, så jeg lurer på om den der er så "free" som de vil ha det til.

Noen som har prøvd QCAD?

Edit: I tilfelle det ikke var åpenbart: Betalversjoner er ikke aktuelt. Samme går for cracks o.l, men jeg kan gidde å lage en fake studentbruker om det ikke er for kronglete. Jeg har som sagt brukt Autodesk i mange år på den måten, men nå møter jeg krav om dokumentasjon med en gang.
Sist endret av Fulmen; 11. november 2022 kl. 12:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
@bashfoo: Jeg tviler ikke på funksjonaliteten, jeg har som sagt brukt det for ca 10 år siden og var veldig imponert den gangen. Men at en mister undo-historikk ved lagring er jo helt på trynet, det gir jo et insentiv til å IKKE lagre ofte.
Vis hele sitatet...
Det gir deg lite insentiv til å lagre samme fil ofte, men den gir deg veldig insentiv til å lagre ny fil veldig ofte
Sant nok, men det virker likevel som en dårlig fiks på et unødvendig problem. For du mister uansett undo-historikken når du lagrer, rait? Det er nok mulig å leve med, men det er en helt unødvendig "finesse" som gir litt dårlige vibber. Men det er vel det beste jeg kan håpe på...
Fordel med SolidEdge2D Drafting er at den kan du bruke den fritt i kommersial bruk.
Alle programmer har noe svakheter eller sterke sider.
Viktig å finne noe som passer ditt behov og arbeidsstokken din.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Sant nok, men det virker likevel som en dårlig fiks på et unødvendig problem. For du mister uansett undo-historikken når du lagrer, rait? Det er nok mulig å leve med, men det er en helt unødvendig "finesse" som gir litt dårlige vibber. Men det er vel det beste jeg kan håpe på...
Vis hele sitatet...
Ja, du mister undo så fort du lagrer eller eksporterer, men hvis du lagrer forskjellige filer (f.eks. part1.v0.1.par, part1.v0.2par etc) så kan du hoppe frem og tilbake imellom de forskjellige stegene slik du selv ønsker. Men folk har klaget over denne mangelen i Siemens Solid Edge i flere tiår, og Siemens holder på sitt at når man lagrer/eksporterer så er det ikke lenger noen god logisk grunn for å beholde alle undo operasjoner tilbake i tid, og dette gjør at programmet ikke trenger unødvendig mye ressurser. Vi kan klage til vi blir blå i trynet, men vi gratisbrukere er ikke målgruppen selv om Community Edition er helt gratisk og uten forskjell fra de som betaler.
Sist endret av bashfoo; 11. november 2022 kl. 23:10.
Det med resurser skjønner jeg ikke, programmet må uansett lagre historikk frem til en lagrer. Men en begrensing på antall er helt fair. Og jeg forventer ikke at de bryr seg om min mening, jeg prøver bare å finne et program som ikke får meg til å skrike "HVORFOR?!?" inn i skjermen for ofte. Det har jeg gjort nok over acad :-)

Det alt koker ned til er vel at jeg ikke er motivert for å lære noe nytt.
Til mitt bruk (3D printing, enten fra bunn eller endre eksisterende designs) så er det ingen motivasjon til å lære meg noe nytt iallefall, uansett hvor ofte jeg irriterer meg over måten jeg må gjøre ting i Solid Edge som det _må_ være lettere måter å få gjort ting på (men som sikkert er den riktige måten å gjøre ting på dersom du faktisk produserer en mekanisk del for bilbransjen, luftfart eller romfart)..
Før i tiden var det vel en gratis AutoCAD versjon (fra de som leverte AutoCAD). Kanskje sjekke den?
Jeg har gitt Solid Edge en halv sjanse, men dette funker dårlig for meg. Jeg kan ikke finne noen pattern-funksjon, og hjelp-funksjonen er ubrukelig siden den dekker 3D-versjonen. Nettsøk gir samme problem, det drukner i treff fra 3D-versjonen.

Import av DWG funker heller ikke. Jeg kan åpne de direkte, men da mangler bilder, skravering og målsetning. Limer jeg de inn i et dokument kommer alt med, men prøver jeg å editere låser programmet seg i en "server busy"-loop. Fantastisk.
Du spør etter et profesjonelt verktøy.
Du vil ikke betale.
Du vil ikke ha crack.
Du kan bruke studentversjon som krever dokumentasjon på godkjent studieplass.

Sketchup?
Hvis det er så dyrt og styrete, hvorfor ikke bare torrente? Jeg fant alle programmene
Du sier du har testet flere programmer i førsteposten, men hva var egentlig problemet med LibreCAD ?
Den klarer ikke å lese eller importere dwg. Jeg kan jo ikke bare forkaste alt tidligere arbeid.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Den klarer ikke å lese eller importere dwg. Jeg kan jo ikke bare forkaste alt tidligere arbeid.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke et problem med LibreCAD, det er jo fordi big business corporation (i.e. Autodesk) har en tendens til å ha mange generasjoner av dwg-filer og i tillegg ikke legger ut offentlig dokumentasjon av filformatet --> ikke mulig for andre programmer å lese de samme filene (iallefall ikke utenom å risikere søksmål fra big business corporation).

Står litt mer detaljer om det på wiki-siden:
https://en.wikipedia.org/wiki/.dwg

Altså: du kan ikke forvente at FOSS software skal kunne ta i bruk dwg-filer som er lagret via autocad.
Årsaken er uvesentlig, det er uansett ikke en løsning jeg kan leve med. Og andre programmer klarer dette mye bedre.
Ellers så programmet relativt greit ut, selv om jeg savner mye små-funksjonalitet og ikke liker greia med construction layer.

Edit: Jeg forventer selvfølgelig ikke at jeg bare kan åpne en dwg-fil og fortsette som vanlig. Men jeg må kunne importere data fra andre systemer. Og det er ikke noe ulovlig i å lese proprietære filformater så lenge en dekonstruerer formatet selv.
Sist endret av Fulmen; 14. november 2022 kl. 02:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Veldig sent forslag, men hadde det vært mulig å eksportere .dwg-filene du har fra før til .dxf hvis du skulle få tak i ACAD i et lite tidsrom, for deretter å bruke LibreCAD eller FreeCAD?