Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6931
Har fått lappen nå så dette er ikke lengre et problem, men vet at det fortsatt er slik for veldig mange.

Jeg tenker på dette med å indetifisere seg for å dokumentere alder. Når man skal på byen eller når man handler tobakk og alkohol. Bankkort har ikke bilde lenger og kan ikke brukes. Men samtidig er det vel ikke anbefalt å gå rundt med pass over alt? Og folk som er 18 år og må skrape sammen til en snusboks kan ikke bare kjøpe nasjonalt id kort til nærmere 1000kr.

Jeg lurer på hva de som bestemmer at bankkort ikke er gyldig forventer at vanlige ungdommer skal gjøre for å legitimere seg dersom de ikke er så heldig at mor å får sponser ID kort?

Hvis det er slik at det forventes at alle på 18 har sånn kort, bør det ikke da deles ut gratis når man blir 18?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
ID-kort koster under 600kr. Det er ikke mange snusboksene.
Handelsbanken har bankkort med bilde.
Id kort koster 570,- (for de over 10 år)

Hvis man som voksen ikke gidder å investere i det, så kan man vel takke seg selv?

Arbeidsgiveren min dekket id kort/pass da vi nylig fikk krav om buypass kort som innlogging.


Rart at folk som bruker femsifrede beløp på dop ila en måned klager på priser på ID kort �� (ikke nødvendigvis ment til TS)
Sist endret av Superspurv; 3. november 2022 kl. 17:25.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Har fått lappen nå så dette er ikke lengre et problem, men vet at det fortsatt er slik for veldig mange.

Jeg tenker på dette med å indetifisere seg for å dokumentere alder. Når man skal på byen eller når man handler tobakk og alkohol. Bankkort har ikke bilde lenger og kan ikke brukes. Men samtidig er det vel ikke anbefalt å gå rundt med pass over alt? Og folk som er 18 år og må skrape sammen til en snusboks kan ikke bare kjøpe nasjonalt id kort til nærmere 1000kr.

Jeg lurer på hva de som bestemmer at bankkort ikke er gyldig forventer at vanlige ungdommer skal gjøre for å legitimere seg dersom de ikke er så heldig at mor å får sponser ID kort?

Hvis det er slik at det forventes at alle på 18 har sånn kort, bør det ikke da deles ut gratis når man blir 18?
Vis hele sitatet...
Slutte med snus?
I eksempelet du kommer med så er det bare snakk om hva man prioriterer.

Ungdom har vel også begrenset behov for å legitimere seg.
Mulig jeg som er en gjøk her, men er det ikke litt rart at man er tvunget til og betale for og kunne vise hvem man er? ikke ifht til Snus men på generelt grunnlag.

Hva om jeg ikke ønsker og betale for pass, men må ha det for ett eller annet?

Nå er det vel muligens ikke slik at man MÅ ha pass for og fungere i samfunnet?

Dette er bare en tanke og jeg betaler selvsagt for Pass/ID kort siden jeg ønsker og dra til feks utlandet, som ikke er noe man har ett krav på.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Hvorfor skal man ikke gå rundt med pass overalt? Det er vanlig i ganske mange land.
Jeg må gå med pass hele tiden for å gå på Apoteket og Posten. Jeg har nemlig ikke førerkort lenger.

Og, har du råd til å gå på byen, så har du råd til ID. Det er jo bare å være hjemme fra byen én eneste gang så har du råd.

Og, har du råd til å ta førerkort, så har du iallefall råd til ID. Dog forsvinner jo behovet fort da.
Sitat av afen Vis innlegg
Hvorfor skal man ikke gå rundt med pass overalt? Det er vanlig i ganske mange land.
Vis hele sitatet...
Fordi det tar mye plass og suger å miste fordi det kan ødelegge planlagte reiser kanskje? For kriminelle er norske pass høyt etterspurt. Var hvertfall sånn før det ble obligatorisk med biometri, at de er dyre å erstatte er også et poeng.

Hvor ofte må id-kort fornyes?
Sitat av funksjon Vis innlegg
Hvor ofte må id-kort fornyes?
Vis hele sitatet...
Hvert 5. år sist jeg så.
Har alltid brukt det gamle gamle kortet som har bilde på. Det begynner å bli litt fillete og jeg ligner ikke på han på bildet, men jeg har bare blitt konfrontert med at det var utdatert en gang.
Da viste jeg frem det nye kortet uten bilde og spurte hvordan det skulle kunne identifisere meg. Fikk kjøpe min sprit og gikk
Sist endret av Bothrops; 3. november 2022 kl. 20:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Har alltid brukt det gamle gamle kortet som har bilde på. Det begynner å bli litt fillete og jeg ligner ikke på han på bildet, men jeg har bare blitt konfrontert med at det var utdatert en gang.
Da viste jeg frem det nye kortet uten bilde og spurte hvordan det skulle kunne identifisere meg. Fikk kjøpe min sprit og gikk
Vis hele sitatet...
Det skal egentlig ikke gå an, det kortet er strengt tatt ikke gyldig legitimasjon lenger.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det skal egentlig ikke gå an, det kortet er strengt tatt ikke gyldig legitimasjon lenger.
Vis hele sitatet...
Det ser ut til å variere. Statens vegvesen godtar gyldig bankkort med bilde som legitimasjon.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jo, men etter utløpsdato er det jo ikke gyldig lenger.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Fordi det tar mye plass og suger å miste fordi det kan ødelegge planlagte reiser kanskje? For kriminelle er norske pass høyt etterspurt. Var hvertfall sånn før det ble obligatorisk med biometri, at de er dyre å erstatte er også et poeng.

Hvor ofte må id-kort fornyes?
Vis hele sitatet...
Mobil tar mye plass og suger å miste fordi det kan ødelegge planlagte reiser.
Lommebok tar mye plass og suger å miste fordi det kan ødelegge planlagte reiser.
Nøkler tar mye plass og suger å miste fordi det kan ødelegge planlagte reiser.

Hva er unikt med passet iden settingen her?

Sitat av TAketbrett Vis innlegg
Mulig jeg som er en gjøk her, men er det ikke litt rart at man er tvunget til og betale for og kunne vise hvem man er? ikke ifht til Snus men på generelt grunnlag.

Hva om jeg ikke ønsker og betale for pass, men må ha det for ett eller annet?
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget, men jeg kommer på maaange ting som burde vært gratis (som idag koster penger) før man får gratis ID kort fra staten.
Sist endret av Superspurv; 4. november 2022 kl. 14:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Mobil tar mye plass og suger å miste fordi det kan ødelegge planlagte reiser.
Lommebok tar mye plass og suger å miste fordi det kan ødelegge planlagte reiser.
Nøkler tar mye plass og suger å miste fordi det kan ødelegge planlagte reiser.

Hva er unikt med passet iden settingen her?



Jeg ser poenget, men jeg kommer på maaange ting som burde vært gratis (som idag koster penger) før man får gratis ID kort fra staten.
Vis hele sitatet...
Mobil, nøkler og lommebok har litt bredere bruksområde enn pass da. Og det er noe enklere å ha en reservenøkkel tilgjengelig enn å måtte stå i passkø om du mister passet.

Når det er sagt så kan jeg nesten ikke huske sist jeg måtte legitimere meg, så det er ikke sånn at du må ha passet på deg 24/7 om det er eneste legitimasjon.