Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 964
Hei pleide være god i matte men det har blitt lite brukt så nå sliter jeg med en utregning.

Hvis jeg har en øl på 0.33 liter som er 6,5 prosent. Og en som er 0,5 liter men bare 4,7 prosent. Hvilken av disse har mest alkohol?
0,33*6,5/100=0,021 liter alkohol
0,5*4,7/100=0,024
Se der ja jg prøvde nemlig å dele, ikke gange :P Tusen takk
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
noen som kan regne ut hvor mye 6 halvlitere med øl blir om den skulle hvert tatt ut av ølen og omgjort til 40 prosent ?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
noen som kan regne ut hvor mye 6 halvlitere med øl blir om den skulle hvert tatt ut av ølen og omgjort til 40 prosent ?
Vis hele sitatet...
Gitt 4,7% øl, så blir det drøyt 0,35 liter 40%.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
noen som kan regne ut hvor mye 6 halvlitere med øl blir om den skulle hvert tatt ut av ølen og omgjort til 40 prosent ?
Vis hele sitatet...
0,338L med 40%

9 halvlitere med 4,5% tilsvarer en halvliter 40% sprit
Er alle enige om at det er volum-prosent?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er alle enige om at det er volum-prosent?
Vis hele sitatet...
Er ikke det det vanligste?

Hvor mye forskjell utgjør det om det er vektprosent?
Ethanol/Density
789 kg/m³

alkoholholdig drikke måles i volum prosent
Skal du regne ut i gram må du gange med 0,79, ca

f.eks alkohol i halvliter 4,7% pils
5 dl*4,7% = 23,5 ml
23,5 ml * 0,79 = 18,6 g etanol
Sist endret av Gloss; 22. oktober 2022 kl. 21:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hvor mye blir da prosenten på de 23.5ml?
Registrerer fra deler av tråden at fjortiser har blitt mer ansvarlige med tanke på mengde og prosent. Fornuftig.
Da jeg var ung kjøpte vi 8 Ringnes Gold 6.3% (det ble solgt i matbutikker tidligere) og håpet at det skulle gå bra.
Det gjorde ikke alltid det.
da lærte jeg noe nytt i dag også. Var ikke klar over at det var forskjell på volumetrisk og vekt måling av alkohol. Vil det da si at om man har 10 m^3 med alkohol så vil det veie mindre enn 10m^3 med vann?
Sitat av iiconanii Vis innlegg
da lærte jeg noe nytt i dag også. Var ikke klar over at det var forskjell på volumetrisk og vekt måling av alkohol. Vil det da si at om man har 10 m^3 med alkohol så vil det veie mindre enn 10m^3 med vann?
Vis hele sitatet...
Ja, sjekk tettheten på f.eks. Wikipedia, der 1 l vann veier 1 kg (ved 4 °C), vil 1 l etanol veie 0,7893 kg. De fleste stoffer har forskjellig tetthet, noe en noen ganger må ta hensyn til under kjemikering.

Det er derfor det blir sagt:
«Vann i syre blir et uhyre.
Syre i vann det går an»

Dette gjelder særlig svovelsyre, som utvikler ganske ekstrem varme, når den blandes med vann. Hvis du heller vannet i syra, vil vannet ligge oppå, men litt blandet. Vannet vil begynne å fosskoke, og sprute opp, og gjerne ta med seg syre. Ikke bra.
Men om du heller svovelsyre forsiktig ned i vannet, vil syra synke mot bunnen og mere eller mindre løse seg opp i vannet på tur ned. Men det er fortsatt lurt å røre rundt.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hvor mye blir da prosenten på de 23.5ml?
Vis hele sitatet...
Han har regnet ut hvor mange ml X det er i en halvliter, som inneholder 4,7 % X.

Hvor mange prosent blir det på de 23,5 ml tror du? Tenk deg om et par ganger til.
Sist endret av aluminiumfluorid; 23. oktober 2022 kl. 07:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
takk for forklaring . Digresjon: Kjemi er som magi for meg. I de fleste andre vitenskaplige disipliner kan jeg skjønne konseptet og kan til en viss grad skjønne om de sier er reelt. Men å se en YT video av et eksperiment av NileRed, eller andre kjemikere har jeg ingen anelse om det de snakker om er sant eller om det bare er jåss.