Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2185
jeg fikk utbetalt 11700 i feriepenger på en konto i 2014 som jeg nylig fant via skattevesenet. her er 0kr disponibelt ettersom at kontoen har vært inaktiv i 8 år og mangler ny informasjon. SÅ siden jeg da har 0 kr disponibelt kan jeg få sosialhjelp, men hva skal jeg da gjøre med de andre pengene? om jeg jeg gjør dem disponible så får jeg ikke utbetalt sosialhjelp? er 11700 i det heletatt for mye for å få utløst sosialhjelp? er grensen på si 10 000?

Kan jeg argumentere at disse pengene skyller jeg mine foreldre ettersom at de la ut for depositum og så bare gi til dem?
Ta ut pengene og si det var gjeld om du får spørsmål men beste er å ta ut pengene og vente tre mnd før du blander inn nav for det er bare siste tre mnd de skal ha kontoutskrift av
De har ingen rett til å se HVA du har brukt penger på, så du stryker over alt av inn/utbetalinger med sort penn. De har bare krav på å se hva du har disponibelt, for kravet for sosialpenger er hva du har tilgengelig når du søker.

Så lenge saldo er kr 0, så har de ingen rett til å se hvor mye du har brukt hvor, eller når du har tatt ut cash osv. det skal de drite i.
Trådstarter
17 0
fikk invilget sosialhjel men skal søkker om aap så jeg sitter rolig i båten intill videre, etter tre måneder på AAP så gir jeg dem til mine foreldre som betaling for gjeld noe jeg tross alt skyller dem! det burde gå fint eller? det går ikke av noen varsel lamper hos dem når de pengene blir disponible vel?

har allerede søk, de invilget sosialhjelpen men skal søke om aap nå igjen om litt så venter med å rører dem i det heletatt
Sist endret av Sulli; 6. oktober 2022 kl. 21:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
De har ingen rett til å se HVA du har brukt penger på, så du stryker over alt av inn/utbetalinger med sort penn. De har bare krav på å se hva du har disponibelt, for kravet for sosialpenger er hva du har tilgengelig når du søker.

Så lenge saldo er kr 0, så har de ingen rett til å se hvor mye du har brukt hvor, eller når du har tatt ut cash osv. det skal de drite i.
Vis hele sitatet...
Er du helt sikker på dette? Det er av nysgjerrighet jeg spør, ikke tvil.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Er du helt sikker på dette? Det er av nysgjerrighet jeg spør, ikke tvil.
Vis hele sitatet...
Jeg er sikker på at man har rett til å skjule hvem man overfører penger til og hvor penger har kommet fra, men ikke beløp og saldo.

Så jeg ville overført runde men forskjellige beløp over en lengre periode (2 uker, litt tilfeldig, ikke daglig). Kan overføre alt til samme mottaker (for den kan du skjule), bare ikke alt på en gang - rett og slett ut av respekt for NAV-ansatte sin intelligens. Kan ikke tro at de ikke har møtt det trikset før og har rutiner for sånt, så best å være diskre.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Er du helt sikker på dette? Det er av nysgjerrighet jeg spør, ikke tvil.
Vis hele sitatet...
En kontoutskrift, som viser alle bevegelser på konto i et bestemt tidsrom, inneholder store mengder personlig informasjon, og mye av denne er ikke relevant for sosialtjenestens behandling av saken. Kontoutskrift kan derfor ikke kreves fremlagt rutinemessig. Krav om å legge frem kontoutskrift skal ikke være hovedregel ved behandlingen av søknader om økonomisk stønad.

Dersom den konkrete situasjonen er slik at enkelte nødvendige opplysninger ikke kan dokumenteres på annen måte, og sosialtjenesten finner det nødvendig å be om kontoutskrift, skal det gjøres klart for klienten hvilke opplysninger det er behov for, og hvorfor. Klienten vil da kunne "sladde" andre opplysninger fra utskriften før denne legges frem for sosialtjenesten.

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/dokume...a-kr/id423352/

Sist endret av mr.roundtree; 7. oktober 2022 kl. 04:21.
Takk! Hadde jeg bare tenkt på dette selv for to år siden..
Er dette virkelig et problem? Hadde skjønt det hvis det var snakk om 100 000,-, men 11 700,-?

Det er jo det "vanlige folk" bruker i uka. Ta de ut i en smell så fort du har mulighet og legg de under puta.

Blir det spørsmål så sier du det som det er, at det var en konto du ikke var klar over og at du tok de ut for nedbetaling av privat gjeld.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Er dette virkelig et problem? Hadde skjønt det hvis det var snakk om 100 000,-, men 11 700,-?

Det er jo det "vanlige folk" bruker i uka. Ta de ut i en smell så fort du har mulighet og legg de under puta.

Blir det spørsmål så sier du det som det er, at det var en konto du ikke var klar over og at du tok de ut for nedbetaling av privat gjeld.
Vis hele sitatet...
Hen er tydeligvis ikke en "vanlig person".
Jeg kjenner absolutt ingen som svir av sånne summer i løpet av en uke. Og nei, nav bryr seg fint lite om privat gjeld. Tosk.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Er dette virkelig et problem? Hadde skjønt det hvis det var snakk om 100 000,-, men 11 700,-?

Det er jo det "vanlige folk" bruker i uka. Ta de ut i en smell så fort du har mulighet og legg de under puta.

Blir det spørsmål så sier du det som det er, at det var en konto du ikke var klar over og at du tok de ut for nedbetaling av privat gjeld.
Vis hele sitatet...
Fortell meg du ikke har peiling uten å fortelle meg du ikke har peiling?
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Fortell meg du ikke har peiling uten å fortelle meg du ikke har peiling?
Vis hele sitatet...
Vrien setning. Skjønner ikke helt.
Voksne folk som er i arbeid har vel mellom 30 000,- og 40 000,- utbetalt i snitt. Med alle utgifter så går det jo fort litt kroner. Jeg bruker godt over 10 000,- i uka.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Voksne folk som er i arbeid har vel mellom 30 000,- og 40 000,- utbetalt i snitt. Med alle utgifter så går det jo fort litt kroner. Jeg bruker godt over 10 000,- i uka.
Vis hele sitatet...
Voksne folk som er i arbeid er ikke på sosialen.
Jeg hadde 19800,- utbetalt i mnd når jeg ble uføretryget. Da hadde jeg jobbet i 29 år.
Ja, noen har mindre og noen har mer, men snittet/median er i det området jeg nevner.

Det var uansett ikke det som var poenget. Jeg kan ikke skjønne at NAV skulle henge seg opp i at en sosialklient tar ut 11 700,- som kommer uforutsett og hevder det er nedbetaling av personlig gjeld. Det er vel ganske sannsynlig at en som har lite penger har lånt av noen?

Eller mener dere at NAV krever at man ikke nedbetaler gjelden sin for å få hjelp?
Sist endret av Lilleoslo; 8. oktober 2022 kl. 21:48.
husk at dette er vurderes skjønnsmessig slik som regjeringen.no skriver, uten at jeg kan si noe om hva som er vanlig eller ikke

"Økonomisk sosialhjelp er en skjønnsmessig ytelse. Sosialtjenesten har både rett og plikt til å utøve skjønn ved vurderingen av om det skal ytes stønad, og ved utmåling av stønaden. Stønaden skal utmåles på grunnlag av en konkret vurdering av den enkeltes faktiske behov. Loven gir ingen veiledning om det konkrete stønadsnivået."
Ja, det er derfor jeg tenker at 11 700,- er innafor, men 100 000,- hadde stillt i en annen liga.

Uansett så har ts fått sosialhjelp selv med pengene på konto så det er vel ikke så interessant å diskutere lengre.