Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 6092
Jeg er nok litt pessimistisk og tviler dessverre på at verden vil klare å legge til å kunne begrense effektene av klimaendringene. Tar utgangspunkt i en verden hvor vi ser kriger om olje og vann, samt masseinnvandring fra sør. Nå er det jo slik at Norge slipper utrolig billig unna klimaendringene, så vi merker det nok mye mer på antall nye fjes i byene, og mangel på mat siden vi er så lite selvforsynt. Tror ikke at regjeringen vår vil falt sammen i en slik situasjon?

Jeg tenker nok i hvert fall å sette meg inn i jordbruk/hydroponi, og lære mer om elektrisitet for å evt koble opp solpaneler/omdirigere strøm til batterier osv. Kanskje lære det grunnleggende innen mekanikk og snekring? Nå er jo veldig mange her i landet spesialiserte innen alle disse tingene, men tenker det kan være fint å kunne dem uansett.

Har også vurdert å investere i en bolig et "tryggere" sted i Norge. Da for å slippe unna eventuell tørke, flom, og stor matmangel grunnet mengdene. Hva slags steder i landet tenker dere er best egnet for dette?

Ønsker gjerne å høre deres tanker og planer om en klimakrise i fremtiden, uansett hvor drastisk/chill den er!
De største endringene her til lands vil ikke ramme oss som lever nå mest men de som kommer etter oss. Jeg har blitt nazi på å ikke kaste søppel på gata, plukker opp fra andre i parken, kaster ikke plast, kontaktlinser, tråder og hår i do fordi det går utover dyrelivet i vann og fjæra. Jeg kildesortere, har sluttet å kjøpe billig klær med plastpartikler og prøver å kun kjøpe ren bomull men akuratt det er vanskelig for alt har jo plast i seg i dag.
Det jeg gjør er bare en dråpe musetiss i Atlanterhavet så det viktigste er å bruke stemmen sin på politisk parti med handlekraft og miljø som prioritet og få miljø som høyere prioritet hos de andre partiene også. Bare politikk kan påvirke den internasjonale handelsproduksjonen og utslippsnivået. Det er en håndfull selskaper som står for 70% av jordens forurensing! Bortsett fra det gjør jeg ikke noe for å forberede meg på klimaendringene men hvis jeg skal kjøpe hus noen gang blir det unna havet og helst på fjellgrunn ikke leire!

Nye fjes og landsmenn ønsker jeg dem velkommen og ideelt er at grensene forsvinner og verden samarbeider på en annen måte for det er vesten og kapitalismen sin skyld at forurensingen er så høy og dumper søppel og giftaavfall i andre deler av verden. Innen 2050 vil klimaendringene ha tvunget en milliard mennesker på flukt og bare i 2020 måtte 30 millioner flykte pga naturkatastrofer noe som er tre ganger fler enn de som flyktet pga krig og konflikter.
https://www.tv2.no/a/14158965/
Mer varme blir til mer tørke og mindre mat, mere sult og elendighet.. Jorda styres i et pinende dystopia og egentlig burde alle bli som de aktivistgruppene Extinction Rebellion å kreve drastiske tiltak og at befolkningen og politikere våkner opp fordi om noen få år er det for sent å snu. Aldous Huxley hadde rett sier jeg bare!
Det grønne skiftet er i hvertfall en stor vits. Roten av problemene er der forstatt, mens natur teppebomes av vindturbiner. les gjerne vedlagt debattinlegg.

https://www.blv.no/meninger/det-gron...Yxr2Yks0w0sO_Q

Selv har jeg gått over til vegansk kosthold. Jeg kildesorterer som en gal i håp om at det hjelper. Men så har jeg enda ikke sluttet jobben som er i en korrupt olje-industri for å leve i takt med naturen selvberget. Det er svært mange utfordringer til hvordan man skal ungå disse endringene.Hovedproblemet er nok den kapitalistiske veksten nåværende pengesystem er avhengig av. Den er det for mange av de som har både makt og definisjonsmakt som er avhengig av. Såpass avhengig av den at problemet ikke nevnes i noen sammenhenger. Så jeg konkluderer med at jeg ikke tror endring skjer før vi står på kanten av stupet. Så får man da bare krysse fingrene for at det da ikke er for sent å lage en nødsplan.
Jeg kaster papp i pappen, plast i plasten og restavfall i restavfall. Så unngår jeg å kaste sneiper i sjø/vann.
Ingenting å gjøre for oss vanlige folk enn å nyte de siste tiårene vi har og ikke sløse tid og krefter på unødvendinge ting. Har vell ekstremt lite å si om jeg kildesorterer når kina og andre stormakter pumper ut så mye co2 som de kan. Når klimaet blir for dårlig og verden går til helvete så tar jeg bare den kjappe veien ut og det tror jeg mange andre vil gjøre også...
Sitat av SmokeBuddah17 Vis innlegg
Ingenting å gjøre for oss vanlige folk enn å nyte de siste tiårene vi har og ikke sløse tid og krefter på unødvendinge ting. Har vell ekstremt lite å si om jeg kildesorterer når kina og andre stormakter pumper ut så mye co2 som de kan. Når klimaet blir for dårlig og verden går til helvete så tar jeg bare den kjappe veien ut og det tror jeg mange andre vil gjøre også...
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det meste du skriver, men det siste du skrev var meget dystert og litt smådeprimerende. Om du virkelig tenker sånn så anbefaler jeg deg å søke profesjonell hjelp. Det er mye gode opplevelser og ting å oppleve i mange mange år til. Alt det beste, fyr
Jeg har max 40 år igjen å leve, og jeg tror neppe jorda går til helvete på den korte tida. Er mere redd for om Putin atombomber hele Europa når han taper krigen i Ukr. Men jeg må vel synes til synd på englenderne som har over 40 grader for aller første gang i historien.
BRAND ∞ STRONG
Har tenkt på og vært opptatt av miljøvern siden ungdomstiden, men det er først de siste 5 årene det virkelig
har godt opp for meg at dette faktisk kan komme til å gå til helvete i min tid. Angrer ikke på egen innsatts og syns jeg har bidratt,
men det føles meningsløst sett opp mot hvordan gigantselskaper og land opererer.
Noe av det vi kommer til å merke hurtigst og hardest tror jeg blir klimaflyktninger, stadig mer ekstremt vær, tørke, flom og branner.
Spiser lite rødt kjøtt, kildesorterer, kaster ikke søppel i naturen osv. Kjenner at jeg ikke orker å bekymre meg så mye for fremtiden, enten det er Putin eller klimaendringer det er snakk om. Tar dag for dag og bidrar med det lille jeg kan. Smeller det så smeller det...
tror ikke verden kommer til å tillate alle flyktninger som kommer fra klima.
matmangel oppi det hele.
det kommer til å bli mer krig, før deretter at økonomien går ordentlig til helvete, og folk ikke lenger ser vits i å jobbe, først da begynner helvete.

vi kommer se en alvorlig population decrease.
Sitat av SmokeBuddah17 Vis innlegg
Ingenting å gjøre for oss vanlige folk enn å nyte de siste tiårene vi har og ikke sløse tid og krefter på unødvendinge ting. Har vell ekstremt lite å si om jeg kildesorterer når kina og andre stormakter pumper ut så mye co2 som de kan. Når klimaet blir for dårlig og verden går til helvete så tar jeg bare den kjappe veien ut og det tror jeg mange andre vil gjøre også...
Vis hele sitatet...
Faren med å kaste ballen over til kina og lignende land er at de fort kaster ballen tilbake og anklager oss for det høyeste forbruket sett i forhold til innbygger, noe de har rett i..
Vi må alle gjøre vårt
Selv ser jeg ganske pessimistisk på situasjonen
Sist endret av Gloss; 15. juli 2022 kl. 20:38.
Ved å aldri få barn, duh.
Ekstremt lite.. Har ingen tro på at jeg kommer til å oppleve den såkalte klimakrisa i min levetid.
Jeg som ett menneske uten noe makt til å endre noe får ikke gjort noe med det uansett.
Så vil sikkert noen si "om alle tenkte sånn så blir jo ingenting gjort" eller "om mange nok går sammen så kan det bli endringer" eller noe lignende og helt klart, i noen tilfeller så kan det fungere til en viss grad, men ikke nok til å redde verden eller stoppe klimakrise uten å få med hele verden til å gjøre det samme.

Mange av tingene folk gjør mindre og slutter med hjelper uansett ingenting
Hvis alle storforbrukere av kjøtt, drivstoff og strøm hadde redusert forbruket sitt med 90% er jeg ganske sikker på vi hadde sett en forandring
Og da inkluderer jeg gjennomsnitt nordmann
Sitat av funksjon Vis innlegg
Ved å aldri få barn, duh.
Vis hele sitatet...
Jepp. Dessverre virker vi å være de eneste som har skjønt det. Prevensjon er for U-land.
Sitat av Dough Vis innlegg
Prevensjon er for U-land.
Vis hele sitatet...
Befolkningsnedgang i u-land ville vært døden for i-land, da billig arbeidskraft fra u-land er essensielt for vår "priviligerte livsstil". Folk kunne gjerne hatt flere barn i i-land hvis de levde livet mer nøysom, men det blir for en drøy ofring, derfor er vi avhengig av innvandring.
Flyttet nordpå, ikke som et konkret tiltak men viste seg fornuftig da klimaendringene her vil ha en positiv innvirkning på vekstforhold fremover. Bygger en matskog som vil kunne gi mat og byttemidler i fremtiden, lærer meg konservering og naturkunnskaper. Kommer ikke til å få barn. Håper på å kunne få til noe enkelt dyrehold etterhvert men er dreven på fisking.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Hvis alle storforbrukere av kjøtt, drivstoff og strøm hadde redusert forbruket sitt med 90% er jeg ganske sikker på vi hadde sett en forandring
Og da inkluderer jeg gjennomsnitt nordmann
Vis hele sitatet...
Tja, bedre om alle roer ned på flyturer, bare det alene kutter ganske mye mer Co2?
https://www.livekindly.co/ditching-m...ng-4000-miles/

According to the calculator, ditching meat for a year saves the same about of CO2 as flying 4,000 miles or roughly the distance you would travel on a flight between Copenhagen and Dubai.
Vis hele sitatet...
En flytur til Dubai bruker like mye Co2 som å ikke spise kjøtt på ett år.
Da kan du jo tenke deg hvor mye det kan spares på flyreiser.
Ikke at flyreiser og kjøttproduksjon er helt sammenlignbart.

Mørk sjokolade er verre igjen enn storfekjøtt, kaffe nesten like ille som storfe, tomater ligger også ganske høyt opp på listen over utslipp.
Hvorfor bør ikke det reduseres?
90% er bare drøyt, unødvendig og alt for mye.
Mye større industriland hadde kanskje gjort en forskjell ved å kutte 90%, men ikke lille Norge alene, selv med vårt "vi skal redde verden" kompleks.
Jeg tipper vi måtte fått med minst hele EU, Asia eller Amerika før det blir merkbart forskjell på klimaet.
Ekstremt mange ting gjennomsnitt nordmann ikke får gjort noe med også som ville kuttet langt mer enn Norges storfekjøttproduksjon.

According to one recent study, if every person in the U.S. cut their meat consumption by 25 percent, it would reduce annual greenhouse gas emissions by 1 percent. That might not sound like a lot, but it would help protect the rain forest.
Vis hele sitatet...
Så om hele verden kutter si 15-30% så vil det gjøre veldig stor forskjell allerede da med tanke på verdens 195 land.

Strøm er vel noe vi kanskje trenger mere av om vi noensinne skal få ned strømprisene til normale nivåer, haha
Drivstoff bør jo selvfølgelig kuttes ned, egentlig byttes ut med noe nytt og mer miljøvennlig, når det blir mulig...
Frem til det så trenger vi jo faktisk drivstoff.
Veldig mye som ikke bare kan kuttes ut eller reduseres med engang fordi det vil få store konsekvenser for blant annet industri og transport i hele verden.
Mye vil ta lang tid å endre på og vil ikke bare skje over natta fordi vi fortsatt bruker ressursene til nesten alt vi gjør.

Det mye annet igjen som kan kuttes og reduseres uten at man skal måtte endre diett eller at det skal gå utover hvordan du velger å leve livet ditt.
La folk få ete det de vil, synes nå jeg.
Kanskje jeg er teit som synes folk skal få nyte det de selv ønsker, men trodde vi prøvde å komme fremover med dette om at man skal bestemme over egen kropp, ikke bakover?
Får ikke gjort en jævla dritt, er bare å håpe på at de som sitter på pengene gjør det som trengs for at det skal gå bra.
Er absolutt ingenting vi som enkeltindivider får gjort for å forhindre dette.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Har ingen tro på at jeg kommer til å oppleve den
såkalte klimakrisa i min levetid.
Vis hele sitatet...
Du lever i den akkurat nå.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
"For bare et halvt år siden snakket vi mye om klimakrise og lite om energikrise. Nå handler det nesten mest om det siste."

Men nei, det er langt ifra noe klimakrise enda. Merker ikke noe til det jeg.
Ingen jeg kjenner merker noe til en krise heller? Gjør du? Altså annet enn litt varmere temperaturer i noen dager. Kjenner du mange i Norge som dør på grunn av klimaet?
Vi lever ikke som om det er noe krise, gjør vi vel?

Tørke er det stort sett i mange land om sommeren og historisk sett, så har tørke skjedd i mange mange år.

The three longest drought episodes in the U.S. occurred in the 1930s, the 1950s, and the early 21st century. The Dust Bowl era of the 1930s remains the benchmark drought and extreme heat event in the U.S. historical record.
Vis hele sitatet...
https://www.drought.gov/what-is-drou...orical-drought

Høsten tar seg som oftest av tørke med alt regnet
Sist endret av JatterMed; 16. juli 2022 kl. 08:24.
BRAND ∞ STRONG
Noen land får mer enn halvparten av energien fra kjernekraft, for eksempel Frankrike og Ukraina,
og andre land bygger stadig flere kraftverk bla. Kina.

Hva er egentlig grunnen til at for eksempel Tyskland ikke kan gjøre seg uavhengig av Russisk gass relativt fort ved å bygge
flere kjernekraftverk? Mangler de infrastruktur for distribusjon og bruk av elektrisitet?

Jeg vet at Tyskland har besluttet å fase ut samtlige kjernekraftverk innen 2022, men hvorfor og bør ikke utviklingene
i Europa det siste året få de til å revurdere dette?
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Befolkningsnedgang i u-land ville vært døden for i-land, da billig arbeidskraft fra u-land er essensielt for vår "priviligerte livsstil". Folk kunne gjerne hatt flere barn i i-land hvis de levde livet mer nøysom, men det blir for en drøy ofring, derfor er vi avhengig av innvandring.
Vis hele sitatet...
Nå var det med prevensjon og U-land en digresjon fra min side.

Arbeidsinnvandring skjer ikke fra U-land:

Polakkene utgjør, i likhet med tidligere år, den klart største gruppen ikke-nordiske arbeidsinnvandrere. Det ble bosatt 3 600 polske arbeidsinnvandrere i 2019 – omtrent samme antallet som året før. Drøyt 1 800 litauere ble registrert som arbeidsinnvandrere i fjor, mens den tredje største gruppen ikke-nordiske arbeidsinnvandrere var indere med nesten 1 000 personer. Deretter følger Romania (900), Storbritannia (650), Tyskland (600), Latvia (550) og Spania (550) med flest ikke-nordiske arbeidsinnvandrere som kom i 2019.
Vis hele sitatet...
Økt-arbeidsinnvandring-i-fjor

Poenget må vel være generelt å redusere og helst stanse all befolkningsvekst. Kina gjorde noe bra der med tobarnspolitikk og har har nå en synkende befolkningsvekst på 0.3%
Sist endret av Dough; 16. juli 2022 kl. 09:34.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Noen land får mer enn halvparten av energien fra kjernekraft, for eksempel Frankrike og Ukraina,
og andre land bygger stadig flere kraftverk bla. Kina.

Hva er egentlig grunnen til at for eksempel Tyskland ikke kan gjøre seg uavhengig av Russisk gass relativt fort ved å bygge
flere kjernekraftverk? Mangler de infrastruktur for distribusjon og bruk av elektrisitet?

Jeg vet at Tyskland har besluttet å fase ut samtlige kjernekraftverk innen 2022, men hvorfor og bør ikke utviklingene
i Europa det siste året få de til å revurdere dette?
Vis hele sitatet...
Det å bygge et kjernekraftverk er ikke noe du bare snekrer sammen på et par måneder. Første problem er hvor skal det bygges. Ingen vil jo bo i nærheten av et, og det må bygges ved en større elv. Tyskland er tros alt tett befolket, spesielt langs elvene. Årets tørke gjør det vanskelig å få nok vann til kjøling, og flere kraftverk i Frankrike og Italia har visst stengt pga det. Elektrisk kraft krever også flere elektriske ledninger og mange "monster"-master, gass kan fraktes i rør mye nærmere forbrukeren før den brennes. Jeg vet ikke om tyskerne får gassen inn i leilighetene sine? Noen som vet? I England og øst-Europa er jo det vanlig. Så har vi det politiske problemet at Tyskland skulle nedlegge kjernekraftverk. Der har de mange kameler å svelge. Demokratiet er jo også til stor hinder for raske avgjørelser, for dette skal jo diskuteres og vurderes i årevis før noen tar en spade og begynner og grave. Demokratiet medfører også at du må ha flertallet av befolkningen med seg. Så jeg synes ikke det er rart at Tyskland starter opp kullkraftverkene sine igjen, de må jo være i full drift til Sibir-kulden kommer.
Sist endret av ivar_oslo; 16. juli 2022 kl. 11:16.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det å bygge et kjernekraftverk er ikke noe du bare snekrer sammen 'på et par måneder.
Vis hele sitatet...
Skjønner det, men de har jo erfaring og får vi tro ekspertise på området siden de allerede har kjernekraftverk

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Elektrisk kraft krever også flere elektriske ledninger og mange "monster"-master, gass kan fraktes i rør mye nærmere forbrukeren før den brennes. Jeg vet ikke om tyskerne får gassen inn i leilighetene sine? Noen som vet? I England og øst-Europa er jo det vanlig.
Vis hele sitatet...
Det var dette jeg også tenkte kunne by på et problem.
men Tyskland har jo allerede eksisterende kjernekraftverk. Kan da ikke være så mye vanskeligere å starte opp disse enn kullkraftverkene?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Ingen vil jo bo i nærheten av et, og det må bygges ved en større elv.
Vis hele sitatet...
Kan de ikke bygges ved kysten? De har vel gjort det i f.eks. Japan
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Tja, bedre om alle roer ned på flyturer, bare det alene kutter ganske mye mer Co2?
https://www.livekindly.co/ditching-m...ng-4000-miles/


En flytur til Dubai bruker like mye Co2 som å ikke spise kjøtt på ett år.
Da kan du jo tenke deg hvor mye det kan spares på flyreiser.
Ikke at flyreiser og kjøttproduksjon er helt sammenlignbart.
Vis hele sitatet...
Og med drivstoff tror du ikke jeg inkluderte flyreiser?

man kan vri og vende på tall og hva som faktisk er værst, men et sted må man begynne
Jeg mener Norge må være et foregangsland. Tror du faktisk Kina gidder løfte en finger uten at vesten legger litt press og samtidig går forran som et eksempel?
Sitat av TrippyPippi Vis innlegg
Jeg er enig i det meste du skriver, men det siste du skrev var meget dystert og litt smådeprimerende. Om du virkelig tenker sånn så anbefaler jeg deg å søke profesjonell hjelp. Det er mye gode opplevelser og ting å oppleve i mange mange år til. Alt det beste, fyr
Vis hele sitatet...
Setter pris på tanken men du har ingenting å frykte for min del, mente det siste i det lite sannsynlige tilfellet at verden skulle endt opp som et post-apokalyptisk dataspill imens jeg enda er i live. Alt det beste din vei også mann
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan de ikke bygges ved kysten? De har vel gjort det i f.eks. Japan
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, og det har de jo allerede: Greifswald. Men Tyskland har ikke så alt for mye kyst, og all kysten er i nord, så det betyr massiv kraftoverføring fra nord til syd. Altså flere kraftlinjer. Kraftverk ved kysten er jo også mer sårbare for angrep, feks fra Russland. Uansett er dette vurderinger tyskland og EU må ta.

Sitat av Gloss Vis innlegg
Og med drivstoff tror du ikke jeg inkluderte flyreiser?

man kan vri og vende på tall og hva som faktisk er værst, men et sted må man begynne
Jeg mener Norge må være et foregangsland. Tror du faktisk Kina gidder løfte en finger uten at vesten legger litt press og samtidig går forran som et eksempel?
Vis hele sitatet...
Jeg tror neppe det norske folk blir fornøyd om de må sløyfe årets to turer til Gran Canaria og heller reise til Risør.
Sist endret av ivar_oslo; 16. juli 2022 kl. 13:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Og med drivstoff tror du ikke jeg inkluderte flyreiser?

man kan vri og vende på tall og hva som faktisk er værst, men et sted må man begynne
Jeg mener Norge må være et foregangsland. Tror du faktisk Kina gidder løfte en finger uten at vesten legger litt press og samtidig går forran som et eksempel?
Vis hele sitatet...
Drivstoff er ikke det samme som en reise.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg tror neppe det norske folk blir fornøyd om de må sløyfe årets to turer til
Gran Canaria og heller reise til Risør.
Vis hele sitatet...
Det kan hende de fort må det. Syns det stadig oftere skjer at "ferieparadis" blir evakuert som følge av branner, nå sist i Malaga.
Ikke så deilig å være i i Spania, eller England for den sakens skyld når tempen går over 40+
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Drivstoff er ikke det samme som en reise.
Vis hele sitatet...
Og hva tror du fly går på? Luft og kjærlighet?

For et unødvendig innlegg
Syntes det er bra at vi prøver å redde kloden og det må vi fortsette med. Når det er sagt vil vi uansett bli utsatt for klimaendringer.

Skal kjøpe hus snart. Det blir ved kysten hvor temperaturen er mer gjennomsnittlig pga havet. På samme tid finne et hus i ly for vinden, flere meter over dagens havnivå og stående på fjell. Energi kan bli enda dyrere i framtida, så skal undersøke smarte måter å bli mer selvstendig. Når det kommer til mat har jeg ikke tenkt så mye. Finner ut av det når den tid kommer.

I dag står jeg ovenfor et dilemma sammen med min samboer. Skal vi få barn eller adoptere? Ikke noe vits å bringe nye folk til verden når det de vil oppleve er krise etter krise. Og det beste man kan gjøre for klimaet er å ikke eksistere.
Sist endret av oPRE; 17. juli 2022 kl. 14:15.
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Mørk sjokolade er verre igjen enn storfekjøtt, kaffe nesten like ille som storfe, tomater ligger også ganske høyt opp på listen over utslipp.
Hvorfor bør ikke det reduseres?
Vis hele sitatet...
ble nysgjerrig på dette og gjorde et kjapt google søk
Norske drivhus tomater har riktignok et ganske stort utslipp, opptil 3 -5 kg CO2-ekvivalenter per kg mens de spanske kan komme ned i 500 -600 g

Til sammenligning ligger storfe på ca 19 kg CO2-ekvivalenter per kg kjøtt

Og det er vel ingen som spiser en 180 g sjokkoladeplate til middag?
Sist endret av Gloss; 18. juli 2022 kl. 11:08.
Prøver å ikke bruke så mye strøm-er jo en drivkraft strømforbruket for klimakrisen også.
Registrerer forresten at stortinget idag avviste Rødts forslag om å arrangere et hastemøte om strømkrisen i Norge. Ferie går før klima for noen partier dessverre
Sitat av hollow Vis innlegg
Registrerer forresten at stortinget idag avviste Rødts forslag om å arrangere et hastemøte om strømkrisen i Norge. Ferie går før klima for noen partier dessverre
Vis hele sitatet...
Og hva er rødt sin agenda i denne sammenheng?

EU og EØS
Rødt er mot norsk medlemskap i EU og vil si opp EØS-avtalen til fordel for en handelsavtale.
Vis hele sitatet...
Just sayin...

Strømkrisen er midlertidig håndtert med strømstøtte som øker til 90% over 70 øre/kWt.
Sist endret av Dough; 18. juli 2022 kl. 13:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.