Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1722
I dag åpner forhåndsbestilling på Macbook Air M2, og jeg har siktet meg inn på følgende specs.

Formål: En lett laptop til reise og hverdag. Komplementerer stasjonær og jobb-laptop. Bruker mest nettleser, JetBrains, Docker, terminal.

Macbook Air M2 13.6"
  • 8-kjerners GPU (+0 kr) -- fordi jeg ikke gamer noe særlig, 10-kjerner er for dyrt (+1500 kr), og eventuell maskinlæring uansett fungerer best på Nvidia cluster i skyen.
  • 16 GB minne (+2250 kr) -- fordi 8 GB er for lite, og 24 GB (+4500 kr) er for dyrt. M1/M2 klarer seg visstnok bedre med mindre minne enn x86_64. Jeg kommer til å kjøre VM-er og Docker og JVM samtidig, men kan potensielt klare meg uten Docker ved åxkjøre alt native.
  • 512 GB SSD (+2500 kr) -- fordi 1 TB (+4750 kr) er for dyrt. Jeg klarer meg med 512 GB til det essensielle. Det hadde vært fint med 1 TB for å ta backup av bilder mens jeg er ute og reiser, men til den prisen får jeg heller skaffe meg en ekstern SSD.
  • 35-watts USB-C-lader med to porter (+250 kr) -- fordi det er kjekt å ha når man ikke er hjemme, siden 2 stikkontakter kan være mangelvare.
  • US English keyboard layout -- for programmering.
  • Farge: Silver eller stellargrå. Har hørt midnight er en fingeravtrykkmagnet.

Hvorfor Mac i det hele tatt, og ikke f.eks. Thinkpad X1? Har hatt Thinkpad X1 og var ikke fornøyd. Ting gikk tregt. 4K-skjerm er suboptimalt på både Windows og Linux. Apple har kommet hakket lenger med GUI-skalering. Avhengig av MacOS eller Linux for å utvikle, og synes det blir mye "greier" som må fikses i Windows og Linux vs. MacOS. Visstnok bedre videresalgs-pris på Macbooks. M1/M2 cpu er overlegen.

Hvorfor Macbook Air og ikke Pro (uten touchbar)? Air er lettere og tynnere. Pro M2 er ikke ute enda. 120 Hz skjerm og 2 stk eksterne skjermer er kjipt å miste, men ikke noe må-ha heller. Sikkert penger å spare på Pro M1, men M2 er nytt og spennende.


Hvorfor Air M2 og ikke M1? M2 har visstnok hakket bedre skjerm. (400 -> 500 nits). M2 har magsafe og dermed en ekstra ledig USB-C port til dingser. Ny og spennende.

Hvorfor 13.6"? Liten og portabel. Suboptimal til utvikling, men til gjengjeld er den enklere å ta med seg overalt.

Er det noe jeg ikke har tatt hensyn til?
Og dere andre som tenker å kjøpe en Macbook i nærmeste fremtid, hvilken modell/specs går dere for?
Ser ut som du har tenkt ganske grundig gjennom dette allerede, så jeg sier «kjør på».

Selv ville jeg nok foretrukket 67W lader og Midnight-fargen, men utenom det er jeg helt med deg på alt!
Generelt sett så har jo MAC-en god styring på temperaturen fra før, det skal litt til før temperaturen blir så høy at MAC-en må justere ned.
Likevel ville jeg gått for Pro, fordi jeg vet at den har aktiv kjøling.