Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2844
Hei,

Har ett villavent system i huset for kjøkken og bad.
Når jeg vrir om bryteren på kjøkkenet så starter denne maskinen vist nokk opp hører det durer litt på loftet, men den suger ikke til seg røyken fra stekepanna.
samme på badet så skjer det ikke stort.

Men på vifta så lyser det at alt det skal være på, spjeldet på kjøkkenet åpner seg når jeg vrir den på til bruk på kjøkkenet, badet, vet jeg ikke hvordan fungerer.

Noen som vet hva som må til får å få luften til å bli sugd ut av kjøkkenet når jeg slår den på? eller er det jeg som ikke vet hvordan dette fungerer?
Les bruksanvisningen og gjøre rent filtrere.
Prøv å plugg inn og ut kontakten på hovedenheten.
Har villavent selv i huset og hadde nylig en service. Det kostet litt, men var absolutt verdt det.

Vedlikehold på slike systemer er undervurdert.
Undersått
En mulig årsak til dårlig trekk kan være hvis fettfilteret er tett. Det kan du rense med å bløtlegge i salmiakk og zalo og så skrubbe filteret.

En annen mulighet er at du må la det komme luft inn på kjøkkenet. Norske boliger idag er ofte svært tette, og hvis du ikke har åpne ventiler eller vinduer så kan det bli veldig dårlig trekk.

Ellers kan det sikkert være lurt med service på systemet hvis det er gammelt, men jeg antar at slikt koster skjorta.
Sitat av sprett Vis innlegg

Ellers kan det sikkert være lurt med service på systemet hvis det er gammelt, men jeg antar at slikt koster skjorta.
Vis hele sitatet...
3500 kostet en vanlig service hos en forhandler i mitt nærområde. I mitt tilfelle måtte også rotoren byttes, da den var gåen (forklarer dårlig luftsirkulasjon). Da ble det på totalt 7k (:

Bør gjøres kanskje hvert 5. år.
Sist endret av Superspurv; 17. mai 2022 kl. 18:42.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Har villavent selv i huset og hadde nylig en service. Det kostet litt, men var absolutt verdt det.

Vedlikehold på slike systemer er undervurdert.
Vis hele sitatet...
Må være en drøm og nettopp ha hatt service på det. Tror ikke vi har hatt service på det på 10 år. Må stå på hakk 3, ellers så suger den ingenting. Snart påtide å gjøre noe med det
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av tuributikken Vis innlegg
Hei,

Har ett villavent system i huset for kjøkken og bad.
Når jeg vrir om bryteren på kjøkkenet så starter denne maskinen vist nokk opp hører det durer litt på loftet, men den suger ikke til seg røyken fra stekepanna.
samme på badet så skjer det ikke stort.

Men på vifta så lyser det at alt det skal være på, spjeldet på kjøkkenet åpner seg når jeg vrir den på til bruk på kjøkkenet, badet, vet jeg ikke hvordan fungerer.

Noen som vet hva som må til får å få luften til å bli sugd ut av kjøkkenet når jeg slår den på? eller er det jeg som ikke vet hvordan dette fungerer?
Vis hele sitatet...
Filteret/filterne du må sjekke sitter gjerne i den boksen på loftet som durer.
Er vel en varmegjenvinner og har da kryssblokk eller roterende gjenvinner og det kan sitte 2 filtere muligens - inngående og avkastfilter.
Posefiltere som ofte sitter der har ganske stor filteroverflate, men i områder med mye støv blir det ikke noe pent syn med tida. I skogkanten hos meg langt fra trafikkerte veier kan de stå et par år uten problemer.


Avtrekksrista/filteret nede på avtrekkshetta bør heller ikke være innklint med fett. Ved daglig bruk bør det vaskes ved 1-2-3 måneders mellomrom.


Min gamle varmegjenvinner stod plassert i kaldtloft bak knevegg - knotete å komme til med egen hjemmelaget trepanel (tynn vegg) som måtte skrues av hver gang.
Etter ombygging skar jeg opp den gamle, måtte det for å få ut rukkelet.
Monterte ny og større i teknisk rom. En helt annen verden og komme til. Litt uheldig med de kalde rørene som ikke er fullstendig isolert inn på ventilatorhuset, så blir det rim som som kjent blir til vann i blant. Har en ide om å male litt og litt tykkere malingslag som isolasjon på stålflatene....en gang...
Gamle trekkluker danker ut alt det nye. At hus blir så tette er alt annet enn sunt.