Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5105
En tung tid dette. Jeg er litt rådløs , fersket min forlovede men annen mann. Vært sammen i 20 år. har hus og 3 barn med henne.
Det som skjer er at jeg akter å forlate henne. 3 barn 16 ,14 og 11 år er de. myyyye i barnetrygd sikkert. Jeg kommer ikke til å kreve å ha samværsrett før jeg har landet på fotene igjen og fått tilbake førerkort.

hvordan skal jeg angripe dette ? Vi har felles lån på huset på 2 mill , hun jobber bare 60% jeg jobber 100% og hare en årsinntekt på 550 000ca. hun må sikkert kjøpe meg ut. skal vi ha ny takst på huset å dele det i to ?
Jeg tviler hun får mere lån mtp jobb og billån som hun har.

kan noen der ute hjelpe meg å fortelle hva skal jeg gjøre å i hvilken rekkefølge?? hva skal til for at hun får lån gjennom staten eller kommunen ? og kan det virkelig stemme at jeg må ut med 12-13 k i barnetrygd??
Life can really fuck you in the ass sometimes!! Dette er trist , men jeg må bite tenna sammen. kan noen hjelpe meg der ute som har vært igjennom det samme ?
Gå å vær utro selv. Kanskje dere blir ett par som godtar 3dje parter. Gjør vondt å være den sårende part over tid. Forsøk å få henne tilbake ved å gjøre henne sjalu så er du ihvertfall med på leken i første omgang. Kanskje ikke det beste rådet med barn innvolvert men min erfaring fra ett annet land hvor utroskap er som regel en del av hvordan par forhold fungerer. Er noe forbanna dritt med brudd i ekteskap fordi ting går sakte når man er gift. Kanskje starte med familievernkontoret? Ikke forvent så mye fra de men de er der for å hjelpe med å organisere blant annet.
1. Barna
2. Alt annet
Finnes en bidragskalkulator hos nav. Sjekk den.
Ang huset:
Dersom dere begge står på lånet og kjøpte huset sammen, er det vanlig å ta ny takst og at hun kjøper deg ut med halvparten.
For eksempel: dere har 1 mill i boliglån, kjøpte huset for 2 millioner. Ny takst nå 3 millioner. Da er din andel 1,5 mill, minus din andel av lånet kr 500.000. En smidig måte å gjøre det på er altså at hun tar over lånet og betaler ut deg med en million. I praksis skjer dette ved at hun låner opp huset med 1 million ekstra som hun betaler til deg. Da sitter hun med bolig til 3 mill å lån på 2 mill, altså 1 million i kapital. Du får utbetalt 1 million i cash, altså en mill til begge.
Hvis hun ikke får så mye lån eller tjener nok til å sitte med huset, så kan du beholde huset på samme måte som nevnt, eller dere selger det på markedet og deler overskuddet av salgssummen etter lånet er innfridd og megleren betalt.

Men steg 1: ta en samtale på familievernkontoret då dere begge får luftet tanker og følelser, og renser luften litt. Det er ubehagelig for begge, men såpass skylder dere uansett barna deres.
Skulle det bli samlivsbrudd uansett, kontakt banken og spør hvordan du skal gå fram videre. Banken er vant til dette og jobber med det ukentlig så de har greie rutiner og forslag til fremgangsmåte.

Ang barnebidrag så kan de aldri ta mer penger fra deg enn det du selv trenger til å leve et godt liv, det finnes satser på dette gjennom nav. Dere står også fritt til å avtale andre beløp og ordninger, f.eks at dere deler utgiftene til barna 50/50.
Personlig ville jeg satset på å bo såpass nøre hverandre at dere kan ha 50/50 samvær, da holder du god kontakt med barna dine og du slipper å betale bidrag så lenge inntektsforskjellen ikke er påtagelig stor.

Lykke til, føler med deg i den tøffe tiden!!
Du får også anledning til å søke utvidet barnetrygd, som gir noen kroner ekstra pluss et skattefradrag som enslig forsørger på 52000,- på inntekt.
Uvaksinert 👍
Dere må innom familievernkontoret siden dere har barn under 16 år. Start der.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Gå å vær utro selv. Kanskje dere blir ett par som godtar 3dje parter. Gjør vondt å være den sårende part over tid. Forsøk å få henne tilbake ved å gjøre henne sjalu så er du ihvertfall med på leken i første omgang.
Vis hele sitatet...
Hva faen?
Dette er noe jævla dritt uansett hvordan du vrir å vender på det. Mitt råd er som andre, klart barna først (men det vet du seff).

Nr 2: Nå vet jeg ikke hvordan forholdet deres er atm, men fra egen erfaring med samlivsbrudd uten barn i bildet riktig nok.
Ikke gi fra deg noe økonomisk for å være grei eller pga. evt. følelser. Den blemma svir i ettertid.

Lykke til uansett utfall!
Opplevde det samme for ett år siden. Vi tok takst på huset,og jeg kjøpte ut henne. Husets verdi minus lån,delt på 2. vi var sammen i 16 år og har 2 barn. Mitt råd,ikke gi opp samværs retten til barna!ikke sikkert det automatisk blir lett og få den tilbake 50/50 om du senere skulle ønske det. Dere må til mekling hos familievern kontoret,dette er tvunget så lenge det er barn i bildet. Er dere enige,vil det holde med ett møtte. Om ikke vil det bli planlagt flere.her skal samværsplan/avtale bestemmes. Så reiser dere sammen til banken,der vil dere få råd og veiledning om det økonomiske. Tenk på at alt inne i huset også skal deles,om det ikke er særeie. Dette er tøffe greier,som snur opp ned på tilværelsen. Det er ingen skam og slite litt. Pass på så du ikke blir sittende alene i ditt eget hode.
Sitat av robhol Vis innlegg
Hva faen?
Vis hele sitatet...
Det er fytte faen og miste en forelskelse til noen andre. Og mye verre hvis det blir gjort med sjokk. Man skal støtte fri vilje og det skal man ha selv også.

Kommer selv ut av ett forhold med utroskap alle veier og det er ikke lett når det er barn innvolvert.

Nå bor jeg på andre siden av jordkloden og helt andre rammer enn i Norge.

Det blir fort kvinnersretigheter ved brudd så vær forberedt ts at du ikke har menneskerettigheter lenger for de blir borte når det dreier seg om kvinnersrettigheter.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Det blir fort kvinnersretigheter ved brudd så vær forberedt ts at du ikke har menneskerettigheter lenger for de blir borte når det dreier seg om kvinnersrettigheter.
Vis hele sitatet...
Siterer bare et utdrag av det søppelet du har kommet med så langt, men likevel kroneksempelet på hvorfor man virkelig ikke burde høre på deg.

Les rommet, ts lurer på spørsmål om felles barn og økonomi. Du kommer med kvinnehat og forslag om hevn..

Fortell meg at du er en incel uten å fortelle meg du er en incel...
New generation
colakork's Avatar
AWALT!!! :-(

Dette ordner seg. Hvis det blir mye for deg kan du kontakte en advokat som tar seg av kontakten mellom deg og denne dama.

Kanskje det er for det beste og, så slipper du å reagere noe jævlig mens dere er alene. Kan ta seg dårlig ut senere om hun tar det opp.
Sitat av Ad_hoc Vis innlegg
Siterer bare et utdrag av det søppelet du har kommet med så langt, men likevel kroneksempelet på hvorfor man virkelig ikke burde høre på deg.

Les rommet, ts lurer på spørsmål om felles barn og økonomi. Du kommer med kvinnehat og forslag om hevn..

Fortell meg at du er en incel uten å fortelle meg du er en incel...
Vis hele sitatet...
Ikke kvinnehat og ikke hevn men en måte å bli med på det som skjer og komme seg videre mye raskere enn når man blir sittende alene.

Incel er jeg ikke, leste kun noen linjer om de og matcher ikke meg.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Dette er noko skit, men de bør uansett ta kontakt med familievernkontoret for å få hjelp til å finne greie løysingar *for barna* gjennom ein "nøytral" tredjepart.

Du kan bruke bidragskalkulatoren til NAV for å sjekke kor mykje du må betale, men det blir ikkje lite. 10-12.000,- er ikkje uvanleg.

Ta kontakt med banken for å finne ei løysing med huset.
Sitat av BrageP Vis innlegg
Dette er noko skit, men de bør uansett ta kontakt med familievernkontoret for å få hjelp til å finne greie løysingar *for barna* gjennom ein "nøytral" tredjepart.

Du kan bruke bidragskalkulatoren til NAV for å sjekke kor mykje du må betale, men det blir ikkje lite. 10-12.000,- er ikkje uvanleg.

Ta kontakt med banken for å finne ei løysing med huset.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje ikke uvanlig med sånne summer, men det kommer da vitterlig an på inntekten hans. Med 550,000 i inntekt har han utbetalt noe rundt 28-29k pr måned, da stikker ikke en tredjedel til bidrag vil jeg tro. Men ja, bruk kalkulatoren, der legger du vel også inn egen inntekt i beregningen.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av Astennu Vis innlegg
Det er kanskje ikke uvanlig med sånne summer, men det kommer da vitterlig an på inntekten hans. Med 550,000 i inntekt har han utbetalt noe rundt 28-29k pr måned, da stikker ikke en tredjedel til bidrag vil jeg tro. Men ja, bruk kalkulatoren, der legger du vel også inn egen inntekt i beregningen.
Vis hele sitatet...
Det kjem minst i like stor grad an på inntekta til sambuaren, som det kan sjå ut til er betydeleg lågare. Ein kjenning av meg hadde ein under middels godt betalt jobb, men måtte ut med store summar fordi ekskona var sosialklient.

Det er uansett berre trådstartaren som har alle tala her, så alt anna blir spekulasjonar.
Sist endret av BrageP; 26. mai 2022 kl. 13:40.
BrageP: ja jeg kjenner også en kompis som betaler ufattelige summer, men poenget mitt var at de aldri kan ta mer penger enn at betalende part sitter igjen med livsopphold, dermed begrenser det seg litt. En inntekt på 550.000 er ganske vanlig i dag, dermed er han ikke høytlønnet og kommer nok litt billigere unna i så måte.
Uansett står jeg for mitt forslag i min første post: gå for 50/50 med barna. Bosett dere innen samme skolekrets så går det fint. Da slipper man i utgangspunktet bidrag, og man beholder et mye tettere forhold til barna fremfor å ha dem 26 helger i året og annenhver jul osv.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Gå å vær utro selv. Kanskje dere blir ett par som godtar 3dje parter. Gjør vondt å være den sårende part over tid. Forsøk å få henne tilbake ved å gjøre henne sjalu så er du ihvertfall med på leken i første omgang. Kanskje ikke det beste rådet med barn innvolvert men min erfaring fra ett annet land hvor utroskap er som regel en del av hvordan par forhold fungerer. Er noe forbanna dritt med brudd i ekteskap fordi ting går sakte når man er gift. Kanskje starte med familievernkontoret? Ikke forvent så mye fra de men de er der for å hjelpe med å organisere blant annet.
Vis hele sitatet...
I hvilket land er utroskap som regel en del av hvordan parforhold fungerer?

Sikkert kompliserte omstendigheter men som noen allerede har sagt: kanskje prøv å få 50/50 med barna, det er hun som har vært utro, det kan du legge vekt på til familievernkontoret og advokater osv. Hun ødela det. Prøv å hold deg rolig, ikke gi hun noen makt, behandle henne som den hora hun har vært. Du har høy verdi og hun trenger deg mer enn du trenger henne. Det er hun som allerede har gjort dette mot deg og deres barn. Om hun så prøver å gjøre barna til våpen mot deg så vet jeg ikke hva du burde gjøre.
Sist endret av Hopeful7; 26. mai 2022 kl. 15:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Astennu: Einig. Ein har uansett eit system i Noreg som favoriserer bidragsmottakar.

50/50 er ei løysing som *kan* fungere for barna, og spesielt viss foreldra samarbeider bra.

Også barna bør uttale seg, og sidan dei er såpass gamle skal meiningane deira leggast stor vekt på.
Sitat av Hopeful7 Vis innlegg
I hvilket land er utroskap som regel en del av hvordan parforhold fungerer?
Vis hele sitatet...
Kansje ikke hvordan det fungerer men utroskap er veldig mye mer utbredt enn hva mange tenker og tror. Så at det er en livssituasjon mange parhold opplever er det faktisk liten tvil om. Skal ikke påstå noe da det er litt sprikende tall men noe i området av halvparten av befolkningen er utro.