Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2322
Noen som driver med fridykking her?
Tenker ikke på sånn crazy dypest mulig opplegg, men ned mot 10-15m eller noe i den stilen.
Er, til tros for elendig livsstil, forholdsvis god til å holde pusten og generelt trygg i vannet.
Motivasjonen er dels å oppleve nye landskap og steder under vann, spenning og muligens fotografering.
  • Tips til utstyr
  • Fange fisk med harpun lov/mulig?
  • Sikkerhet
  • Farer
  • Kurs
fridykket de siste 15 år.
Utstyr så trengs våtdrakt i den tykkelsen du behøver, briller, snorkel, føtter, hansker og en god kniv. vil du under på vinteren er tørrdrakt tingen.
Bruker harpun og hawai slynge, men samme minstemål som fisking gjelder.
De plasser der det er mye båt trafikk bruker jeg en dykker bøye som flyter over meg.
Farer er båter og garn. derfor aldri dykk uten en god kniv.
Kurs er der sikkert men jeg har lært av min far.
jeg dykker også en del med luft.
Utstyr er omtrent så lite eller mye du vil. Maske, snorkel og svømmeføtter er minimum, men selv på sommeren blir det fort kaldt noen meter ned. For rent sommerbruk kommer du langt med en lett surfedrakt. Masker bør være i silikon og ha så lite volum som mulig. Ellers er det bare å trene kondisjon og svømming, jo bedre form du er jo mer tid får du.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Takk for svar så langt.

Jeg skjønner at det vil variere med vannkvalitet og slike ting, men hva med lys?
Er det svart som natta nede på 15 i havet, trenger man lommelykt?
fint lys så langt du kan fridykke, hvist du ikke dykker på natta da,
men med luft på 50m er det fortsatt fint lys fra sola.
Om du ikke har tengt å dykke hele året vil jeg ambefalt en 5mm drakt. Da holder du deg varm fra våren til høsten og du har en drakt som gir deg mer frihet. Selv bruker jeg 3mm om sommeren og 7mm resten av året.

Og sist menn ikke minst aldrig dykk alene
Sist endret av pyrrojibb; 10. april 2022 kl. 01:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Skal jeg utforske dette blir det nok kun om sommeren og i nærheten av land, ikke fra båt.

Sitat av pyrrojibb Vis innlegg
Og sist menn ikke minst aldrig dykk alene
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte på det jeg også, men er dette et must også ved såpass uskyldig dykking som jeg har snakket om?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Skal jeg utforske dette blir det nok kun om sommeren og i nærheten av land, ikke fra båt.


Jeg tenkte på det jeg også, men er dette et must også ved såpass uskyldig dykking som jeg har snakket om?
Vis hele sitatet...
Must og must. Det går greit til det ikke gjør det. 10-15m er ganske dypt.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
..10-15m er ganske dypt.
Vis hele sitatet...
Enig i det.
Tenkte at den dybden var ca det max området jeg kom til å holde meg innen for, ikke at jeg skulle starte med den dybden.
Kommer ikke til presse meg selv på noen måte. Syns jeg det blir ubehagelig med 10m stopper jeg der. Kan tenke meg at det
dypeste jeg har dykket fra før er rundt 5-6m.

Hva tenker dere andre som har svart, er dybder ned mot 10-15m urealistisk/uforsvarlig?
Sist endret av vindaloo; 10. april 2022 kl. 06:26.
10- 15 meter er ikke så dypt hvis du har kontroll på pust, m3n ikke ta formange lange dykk etter verandre, men start på 2-5 føst.
Er mye og se på der også.
Og ang det og dykke alene så vile jeg anbefale det men gjør det selv bare alene.

Og det med og holde pusten er en ting du trener fort. Men tren også på og bruke lite luft med hvordan du beveger deg i vannet.
Jeg har vært på kurs med Frivannsliv.no og anbefaler det.

For en billig penge lærer du alt som er viktig for nybegynnere.
  • Du får prøvd forskjellige drakter og finner størrelse og tykkelse som passer deg.
  • Du blir kjent med andre nybegynnere som interessert i fridykking.
  • Du blir kjent med utstyret og får testet prinsippene bak kameratredning i fridykking (alltid vær to, da dauer du ikke ved blackout).
  • Dykke med line, droppe blybelte, få tak i blybeltet igjen, etc.
  • I løpet av kurset mener jeg vi kom oss ned til 15 meter på den siste dagen. (Touchet bunnen og opp igjen. Som nybegynner klarte jeg ikke svømme rundt på den dybden.)
  • Valsalva / Frenzel for å utligne trykk.

Og ellers synes jeg det var kjekt å dykke med bøye og line. Det er enklere å ta det med ro og få ned pulsen når du har en bøye å hvile på, og du slipper å bekymre deg like mye for båter.

Sluttet forøvrig med fridykking siden huden min ikke taklet det, og det var vanskelig uten bil.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Takker og bukker @Ozma her var det mye nyttig.
Hva var greia med huden din, reagerte du på draktene?
vindaloo: Jeg reagerte egentlig ikke på drakten (neopren). Det var vel heller effekten av å bade i saltvann i flere timer, noe som tørker ut huden kraftig. Har genetisk teit hud i utgangspunktet, men fridykking virket såpass kult at jeg måtte gi det en sjanse og se om det gikk.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Skal jeg utforske dette blir det nok kun om sommeren og i nærheten av land, ikke fra båt.


Jeg tenkte på det jeg også, men er dette et must også ved såpass uskyldig dykking som jeg har snakket om?
Vis hele sitatet...
Som regel hvist du svimer av I vannet så får du ingen forvarsel. Har vært med på en dykketur der det skjedde med ene reisefølget. Han hadde ingen ubehag og så gikk det gale. Heldigvis var vi flere rundt han. Så jeg vil si det er ganske nødvending. På rundt 5 meters dyp så blir du nøytral i vannet og da kommer du ikke opp igjen om du skulle besvime.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av pyrrojibb Vis innlegg
Som regel hvist du svimer av I vannet så får du ingen forvarsel. Har vært med på en dykketur der det skjedde med ene reisefølget. Han hadde ingen ubehag og så gikk det gale. Heldigvis var vi flere rundt han. Så jeg vil si det er ganske nødvending. På rundt 5 meters dyp så blir du nøytral i vannet og da kommer du ikke opp igjen om du skulle besvime.
Vis hele sitatet...
Tar til meg den.
Har vokst opp inntil et populært bade og fiskevann og har sett totalt 6 massive rednings aksjoner med helikopter,
båter og dykkere. Ingen av de endte godt, så jeg har respekt for vann.
Den største risikoen er vel "shallow water blackout", det kan være lurt å lese, seg opp på det. Kort forklaring er oxygen-mangel pga hyperventilering.