Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3983
Har tenkt på det en stund og vil prøve å realisere det. Jeg har ingen peiling på campingvogner og det tekniske... Hvordan vet jeg at vogna jeg kjøper brukt er i trygg og god stand og hva må jeg sjekke? Kan man trekke campingvogn på vanlig førerkort? Lønner det seg å kjøpe vogn som selges med fast plass og telt eller kjøpe en random vogn jeg kan kjøre hvor jeg vil? Jeg kan bo hvor som helst for min del. Er det lytt å bo i campingvogn og kan man bo der høst og vinter også? Hvor mye koster en rimelig, ok standard, fin stand og ikke shabby campingvogn? Er 50.000 nok eller må jeg over 100? Er det mye mer i matutgifter pr mnd når man bor i camping vogn fordi man ikke har ordentlig kjøkken og fryser? Må man ha aggregat eller hvor mye er andre kostnader på utenom leie av plassen? Vil spare penger og liker naturen så det er en liten drøm å bo sånn et år eller tre
Sist endret av Mk1; 24. februar 2022 kl. 06:01.
Sitat av Mk1 Vis innlegg
Kan man trekke campingvogn på vanlig førerkort?
Vis hele sitatet...
Ja men ganske begrenset.

Tilhengerkalkulator
Hvis du skal campe mye ute i naturen kan bobil være bedre. Du har egentlig ikke lov å stå mer enn 2 døgn før du må flyttte og bobil er mer praktisk når man flytter ofte.

Campingvogn som kan brukes om vinteren er mye dyrere. De har andre løsninger.

Problemet med vintercamping er ikke å holde varmen men mye kondens og at vannet som går ut av vognen fryser i rørene.
På vanlig førerkort kan du:
Du kan trekke tilhenger etter en personbil når tilhengerens tillatte totalvekt er maks 750 kg.
Du kan trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg
Det vil generelt si at du kan dra ei lita vogn med klasse B. Skal du ha større vogn, må du ha fører kort klasse BE, bil med henger.

Har ikke bodd i campingvogn selv, men har en god kompis som bodde et par måneder på vinter/høst mens han venta på at huset skulle bli ferdig bygd. Det som han var litt overaska over, som han ikke tenkte over på forhånd, er at det er utrivelig å bo i campingvogn når det er dårlig vær. Var vanskelig med varmen på vinteren. Iskaldt på golvet, men varmt oppunder taket. Når det regner og hagler, så blei det veldig høy lyd, umulig å sove. Vinden merkes også godt, og lagde mye lyd. Og seff så blir det jo veldig trangt og minimalistisk.

Tror du gjør lurt i å ikke vere alt for gjerrig, og kjøpe noe bra som og er beregna for vinter om det finnes, når du tenker å bo der 24/7 i flere år. Jeg tenker du burde finne deg en plass der du kan få kobla på strøm. Blir nok veldig tungvindt (og dyrt?) med bare bensin-agregat.
Mk1
Trådstarter
Planen er å slå rot på en campingplass mot leie hvor jeg har tilgang til dusj og kjøkkenfasiliteter å være der på den plassen over lengre tid. Kanskje man får lyst til å flytte på seg etterhvert men å flytte fra sted til sted annenhver dag er ikke sånn jeg vil bo for jeg digger det lille samfunnet man har på enkelte campingplasser og knytte vennskap og holde sammen der. Det blir vogn og ikke bobil sånn at jeg kan kjøre til butikken og andre ærend uten å drasse med hele vogna!

Støy fra vær og vind kan bli et irriterende problem.. Det er et helvete for jeg trenger stillhet for å sove og blir jævlig lett gretten. Fins det noen løsning for å dempe støy a? Skumgummi på taket når det regner og klemme ut vannet som en svamp etterpå er eneste jeg kom på men kanskje altfor jalla. Sette partytelt over vogna som tar i mot regnet så det ikke plasker rett på taket på vogna?

Har vært en drøm lenge men så kommer sånne nyheter som denna i dag om campingvogn som brant opp på ti minutter pga sentralvarmen!!! https://www.nrk.no/innlandet/camping...ter-1.15865990 Er det en risiko om man skal bo på vinterstid og må fyre?
Hva gjør man når man sover?!
Sist endret av Mk1; 24. februar 2022 kl. 20:41.
Hva med å bygge seg ett minihus ? Koster litt mer men du kan i praksis bygge det med samme standard som ett hus. Blir fort tungt så skal du flytte det så trenger du mer enn klasse b
Camping kan være hyggelig men du går drittlei etter tre uker om du ikke har en sofa og vanlig leilighet å glede deg til å komme hjem til..
Husker det kosta 7000 kroner pr mnd for «vinter-plass med strøm og sanitet» når jeg sjekker for 10 år siden. Så vær obs på det om du planlegger året rundt.
Jeg bor i campingvogn og har gjort det siden i høst (+ div periodisk flere ganger tidligere)
Har en Kabe 780 fra 1999 som kosta 80000kr. Ikke noe problem med matlaging da de fleste nyere nordiske vognene har kokeplater, stekeovn og stort kjøleskap med separat fryser. Landstrøm er best men hvis du skal stå uten strøm tilgjengelig så burde noe solceller på taket holde, de bruke ikke så mye strøm med tanke på lys, da sentralvarme, stekeovn, kokeplater, kjøleskap også kan gå på gass.
Ved kjøp er en fersk, godkjent fukttest å foretrekke.
Angående varme om vinteren så er nordisk vogn hovedsaklig eneste alternativ da samtlige har gulvvarme, vannbåren sentralvarme, bedre isolering osv. Tykkere isolering i tak dempe også lyden ved regn. Er ikke veldig plaga med det i min.
Ville sett etter solifer, kabe, polar eller bjølseth (norskprodusert) med boggi og 250cm bredde. Noen av modellene har i tillegg aircondition, oppvaskmaskin, stort bad bakerst over hele bredda med separat dusj.
Veldig mye å velge mellom med tanke på størrelser, planløsninger og prisklasser. Bare å følge med på finn så dukke det nok opp noe fint til en grei pris.
Mk1
Trådstarter
Sitat av Stone1 Vis innlegg
Husker det kosta 7000 kroner pr mnd for «vinter-plass med strøm og sanitet» når jeg sjekker for 10 år siden. Så vær obs på det om du planlegger året rundt.
Vis hele sitatet...
Farsken så dyrt! Har blitt fortalt at det koster 1500 i mnd på sommern og 2-3000 i mnd på vintern med leie på campingplass inkludert strøm og tilgang til fasiliteter jeg! 7000 da blir det fort like dyrt som en større leilighet da får til og med leid hus for den summen litt utafor allfarvei
Sist endret av Mk1; 25. februar 2022 kl. 15:13.
▼ ... noen uker senere ... ▼
dyrere men beder livskvalitet skal du bo på campingplass. men du kan også bo på parkeringsplass og tjuvkoble strøm og spare noen kroner. men med tanke på dagens bensinpriser så er det sikkert billigere en en leilighet.