Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 6788
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Mens de filmet så spurte han to relativt unge damer om hvorfor, er det all forurensingen? -Nei det er mote. Trend, som sikkert kom etter anbefaling av Den store.. stat. Og at noen dager var de grei å buke om du hadde en dårlig dag eller mindre tid til å sminke seg.
Vis hele sitatet...
Mulig det også en mote/trend, ja.. Både der og her til lands. Moter kommer og går og man får sjeldent gjort noe med akkurat det (jeg er ikke overbegeistret selv - men om folk virkelig vil bruke maske så gjør nå for all del det, bare det holdes utenfor politikk). Usikker på om du bare ville tilføye dette på toppen av det jeg skrev, eller om det var kverulering - men vil hvertfall få frem det at det ved siden av mote er ren høflighet ovenfor andre om en er syk, hvertfall i følge diverse YouTubere som bor i Japan.
Sitat av merk Vis innlegg
Å få en og annen forkjølelse fra tid til annen kan faktisk være bra for immunforsvaret ditt. Slike ufarlige sykdommer setter nemlig i gang immunforsvaret, slik at det får «trent» litt, og dermed er bedre rustet til neste gang.

Ironisk nok kan det å bli syk altså gjøre det lettere å holde seg frisk i ettertid.

– Særlig i barndommen er det en fordel å ha litt kontakt med smitte, slik at man får bygget opp en såkalt immunologisk hukommelse, forteller Videm.

Jepp sånn som mye annet så kan man finne eksperter som sier forskjellige ting på samme emne
Vis hele sitatet...
For barn er er viktig å "trene" immunforsvaret så det lærer forskjellen mellom gode og dårlige ting. Og kan redusere sannsynligheten for ting som allergi og auto-immune sykdommer. Men for voksne er det ikke noe poeng. Det eneste er at om du utsettes for et virus vil kroppen lage antistoffer som vil beskytte deg mot akkurat dette viruset, og til dels varianter av det. Men det vil ikke hjelpe mot andre sykdommer eller varianter som har mutert nok til at disse antistoffene ikke lenger matcher viruset. Men det gjør ikke immunforsvaret noe generelt sterkere. F.eks. vil ikke det å få forkjølelse hjelpe deg å bli bedre beskyttet mot influensa.
Nei det er sant men nå tenker jeg mer at når man går rundt i det daglige og får små mengder virus og bakterier på seg og puster inn som egentlig ikke er nok til å gjøre deg syk men immunforsvaret må jobbe og fjerne de små mengdene. Så når du plutselig sitter forsiden av en på bussen eller kollega er smittet så har kroppen allerede hatt de bakteriene eller viruset i kroppen å vet hva han skal gjøre

Det er jo også slik at gode bakterier er med på å styrke immunforsvaret. Så viss man skal gå rundt og og helst ikke få noe bakterier på seg så vil jo man få mindre av de gode bakteriene som vil hjelpe kroppen. Noe som vil svekke immunforsvaret
Sist endret av merk; 11. februar 2022 kl. 11:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 0bs Vis innlegg
Jeg kan ikke svare for andre, men jeg som stort sett tidligere er sjuk hele året, med alle virus som herjer, så har det vært sabla godt med to år hvor majoriteten har hatt fokus på hygene og munnbind. Jeg har ikke hatt et eneste virus siden pandeminen tok av. Så om ikke for dere selv, ha litt medmenneskelighet for oss som alltid er sjuke?
Vis hele sitatet...
Du kan jo fortsette og bruke maske og holde avstand. Vasking og spriting. Så slipper du nok og være så mye syk. Tror du at det kun er pga andre folk har brukt maske som gjør at du har blitt mindre syk?
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Du kan jo fortsette og bruke maske og holde avstand. Vasking og spriting. Så slipper du nok og være så mye syk. Tror du at det kun er pga andre folk har brukt maske som gjør at du har blitt mindre syk?
Vis hele sitatet...
Det er nok en god kombinasjon, det og at folk holder seg hjemme mer med sykdom nå.
Jeg er sånn som aldri har vært spesielt nøye på bakterier. Fikk ikke hetta av å spise ett eple uten å skylle det, hadde ingen
betenkeligheter ved trykke på døråpnere, hold meg fast på t-banen, åpne dører.
Vill ikke si det har tippet over i nevrose, men det første jeg gjør nå etter å ha reist kollektivt er å se etter en sprit-dispenser.

Tror det for min del vill henge ved lenge, kanskje for alltid, og at jeg vill gå over til å alltid ha med meg håndsprit når
de offentlig forsvinner. Tror nok jeg kommer til å ha en maske i bakhånd også skulle det sette seg ned en "hoster" ved siden av meg
og i hvert fall ved egen sykdom.
Det som er litt interessant er at menneskehjernen ikke har utviklet seg i takt med hvor fort verden går fremover så de tingene mange mennesker er bekymret for er det som kan skje idag eller imorgen og tenker ikke 10 år frem i tid. Eller ting som skader kroppen over tid. Som foreksempel hjerte og karsykdommer og kreft er vel det som dreper flest mennesker årlig. Så små dårlige valg i hverdagen over tid gjør at veldig mange mennesker får disse sykdommene. Men tenker ikke på at det vil ramme de en dag selvom sjansen er mye større og dreper mest mennesker årlig. Men ting som er mye mindre sannsynlig som kan skje idag eller imorgen blir fremmet i hjernen som potensielt farligere og bruker mer energi på å tenke på.
Vet om butikkansatte som har hatt covid 2 ganger-så skjønner godt at noen butikker gjerne ser at kunder bruker det. Imorgen forsvinner rådet om munnbind ifølge media.
Lurer på om aksepten igjen blir litt negativ fra ikke munnbind-brukere overfor brukere som den var i begynnelsen av pandemien?
Dette

er bildet jeg har i hodet når noen nyser, hoster ved siden av meg eller jogger forbi meg nå.
Når jeg tenker livet før covid, har jeg vanskelig for skjønne at jeg har orket å jobbe mennesker
eller stå tett på noen i det hele tatt (bortsett fra fine damer)
Sist endret av vindaloo; 11. februar 2022 kl. 20:54.
Butikkeier bestemmer. For alt du vet kanskje en ansatt i risikogruppa eller de vil beskytte kunder i risikogruppa
https://e24.no/naeringsliv/i/v5dB0w/...2F%2Fwww.vg.no så det er nok over for en stund nå vel kun risiko gruppen som bør bruke munnbind eller syke.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Dette

er bildet jeg har i hodet når noen nyser, hoster ved siden av meg eller jogger forbi meg nå.
Når jeg tenker livet før covid, har jeg vanskelig for skjønne at jeg har orket å jobbe mennesker
eller stå tett på noen i det hele tatt (bortsett fra fine damer)
Vis hele sitatet...
Ja as og de partiklene flyr opp til fem meter og svever i lufta opp til to timer etter
Grøss