Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 6760
Jeg har i dag vært innom to dagligvarebutikker. Begge hadde plakater på døra om munnbindpåbud. Dette er store butikker, og jeg var der utenom rushtiden så det var ikke noe problem å holde en meters avstand til andre folk.

Så hvorfor insisterer de på at kundene må bruke munnbind?
Er det sånn i resten av landet også?

"Påbud om bruk av munnbind når det ikke er mulig å holde minst 1 meter avstand i butikker, kjøpesentre, serveringssteder, kollektivtransport, taxi og innendørs stasjonsområder." (regjeringen.no)
Føre-var-prinsipp som de fleste butikker har adoptert. Better safe than sorry. Ingen kjeder ønsker et stort smitteutbrudd koblet til en av sine lokasjoner.
Sist endret av Dimergon; 4. februar 2022 kl. 18:14.
Fordi det er umulig å holde meteren i butikker?
Ingen av dagligvare butikken i mitt område har dette som krav, kan ikke huske sist det var ett.
Til min glede går ca. 95% med.

Personlig syns jeg det er en liten ting å gjøre og som jeg tror kan spare oss for andre mer inngripende tiltak.
Sitat av Dough Vis innlegg
Fordi det er umulig å holde meteren i butikker?
Vis hele sitatet...
Men det er jo ikke umulig. Det er stort sett veldig lett. Jeg har munnbind i lomma i tilfelle det plutselig skulle komme to busslaster med folk inn i butikken. Men der jeg var i dag var det kanskje 20 personer i et 1000 kvadratmeter stort lokale.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Føre-var-prinsipp som de fleste butikker har adoptert. Better safe than sorry. Ingen kjeder ønsker et stort smitteutbrudd koblet til en av sine lokasjoner.
Vis hele sitatet...
Vi blir aldri ferdige med pandemien hvis kreti og pleti skal innføre sine egne private tiltak som er strengere enn regjeringen sine anbefalinger.
Bare slutt med maska, ingen som sier noe uansett.
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Vi blir aldri ferdige med pandemien hvis kreti og pleti skal innføre sine egne private tiltak som er strengere enn regjeringen sine anbefalinger.
Vis hele sitatet...
Vi blir aldri ferdig med pandemien om regjeringen fortsetter med å åpne, stenge, åpne, stenge, åpne, stenge så fort det letter bittelitt på smittetrykket.

Hver eneste dag i flere uker har det vært forside på forside med "NY REKORD!!!" i avisene fordi smittetallet går opp litt i forhold til dagen før...
Så fort tallet går ned litt, så er det rett på åpning, full folkefest og drastiske smitteøkninger, IGJEN.
HeHe har aldrig brukt fjesbleie, er bar tull uannsett.
Er jo alltid mulig å holde avstand.
Sist endret av PyroMann; 4. februar 2022 kl. 19:58.
Sitat av PyroMann Vis innlegg
HeHe har aldrig brukt fjesbleie, er bar tull uannsett.
Er jo alltid mulig å holde avstand.
Vis hele sitatet...
Du er sikkert frisk og sterk, basert på kommentaren din, men du vet jo aldri hvem står ved sien av deg.
De kan ha behov for at du bryr deg.
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Men det er jo ikke umulig. Det er stort sett veldig lett. Jeg har munnbind i lomma i tilfelle det plutselig skulle komme to busslaster med folk inn i butikken. Men der jeg var i dag var det kanskje 20 personer i et 1000 kvadratmeter stort lokale.
Vis hele sitatet...
Hjelper jo fint lite når halvparten av de 20 er helt nedsnødd i sin egen navlelo uten evne til å vise hensyn og å samhandle om f.eks å gå på hver side av salgsøyer o.l.
Sist endret av Dough; 4. februar 2022 kl. 20:38.
Ta det som en sterk anbefaling, ikke krav. Ser at butikkene i mitt område har blitt veldig avslappet til maskebruk etterhvert som massen blir påvirket av andre som prøver seg uten maske.

Ha en klar i lomma men møt opp uten maske
"Ånei jeg må bruke munnbind akkurat når jeg handler, off det er det verste jeg vet!! Bleier i ansiktet a gitt. Det gjør så vondt for jeg har så svake lunger at jeg ikke får puste. Koster jo trossalt 50 kroner for en 10 pakk også. Men en 20 pakk med røyk til 150 kr det er greit, det varer jo trossalt en dag eller to!"

Det er ikke offentlig rom, de setter reglene, det er litt som at jeg har påbud at folk tar av seg skoene når de er på besøk. Ser ikke at folk griner av den grunn, og det er jeg som setter reglene ikke du. Det kan jo TENKES at de ikke vil at alle som jobber der skal gå ut med sykdom samtidig pga. at alle blir smittet f.eks?
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Du ser ut som hjernevasket konformist idiot når du går rundt med maske på som bare gjør det staten ber deg om og forøvrig så er det mange som jobber på butikken som allerede ikke gidder å bruke maske.
Vis hele sitatet...
Det har ikke noe med staten å gjøre, det driter jeg i. Jeg vet at det er mange i butikker som ikke bruker maske, men det er som regler butikker som følger de nasjonale reglene og ikke de som har satt et påbud om maske.

Jeg nevner igjen det jeg sa, hvis butikken har regler så følger jeg de, ikke fordi staten sier det, men fordi jeg har lyst til å handle varer. Men jeg kan jo gjerne prøve å handle naken i morgen? Hvorfor skal de stoppe meg fra å handle på mine prinsipper? Jeg driter vel i hva slags regler en enkelt forretning har så lenge jeg får viljen min.
Det er ingen som stopper deg fra å ikke bruke maske. Hvis du ikke vil bruke den så bare la vær.
Sist endret av Opteryx; 5. februar 2022 kl. 02:39.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Det er ingen som stopper deg fra å ikke bruke maske. Hvis du ikke vil bruke den så bare la vær.
Vis hele sitatet...
Det sier jeg heller ikke noe på, men man kan da heller ikke forvente at alt og alle skal tilrettelegge seg ditt valg.
Sist endret av Kollio; 5. februar 2022 kl. 02:46.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Samme for meg, fortsett å bruk den cuckmaska forever for alt jeg bryr meg, men vet at jeg kommer aldri til å ta den på nå mer og jeg gir totalt faen i om det kommer nye varianter eller strenger regler. Hvis TS virkelig ikke vil bruke maske så bare ikke gjør det, så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du at det er en cuckmaske? Helsepersonellet bruker slikt hver eneste dag, er det bare en gjeng med cucks som er styrt av staten? Hvorfor skal munnbind være det store onde(antar staten)?
Min regel 5biler eller mer på parkering maske på, mindre ikke maske. Tenker da altså muligheten til å holde meteren.

Hva hver enkelt gjør er jo opp til dem, men har jo ikke akkurat sett kron eksemplene på argumentasjon for å ikke gå med maske her, bare typisk antivax oppgulp. Masken beskytter andre mot deg hvis du er smitteførende.

Går an å bestille alt online i dag da slipper man helt maske! Enda bedre tid til å leke taastaturhelt også. Win Win ikke sant
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Du ser ut som hjernevasket konformist idiot når du går rundt med maske på som bare gjør det staten ber deg om ...
Vis hele sitatet...
Jeg tror det kanskje er her det ligger for meg.

Jeg har ikke hatt noe i mot å bruke maske tidligere i pandemien, men nå synes jeg det er meningsløst på steder det er mulig å holde en meters avstand. Jeg får masse dugg på brillene som gjør at jeg nesten ikke ser noe inne i butikken med munnbind på.

Da føler jeg meg som en konformistidiot. Jeg begynner å assosiere meg med de idiotene som har på munnbind når de kjører alene i sin egen bil.
For min del koster det meg så utrolig lite å ta på et munnbind. Og nå må vi teren er det generelt mye smitte ( og da tenker jeg ikke bare på covid. Men også forkjølelse og andre "vanlige" sykdommer).

Jeg tar ikke på munnbind på butikken for å beskytte meg selv. Men om jeg skulle ha forkjølelse, influensa (eller for den saks skyld covid) uten å vite det enda. Så tenker jeg at jeg helst ikke vil smitte andre med. Er jo utrolig kjipt å være syk, uansett hvilken sykdom.

Som alt annet er det et kost/nytte spørsmål. Og når det koster meg nesten ingenting å ta på munnbind på butikken trenger det ikke akkurat ha stor nytte for å være verd det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Hjernevasket.
Vis hele sitatet...
Jepp. Du er det. Resten har halvveis rasjonelle argumenter. Kvaliteten på argumentasjonen (og effekten) er varierande. Men det er sånn omlag ein person som må ty til appeal to emotion her, og omtale andre som hjernevaska, konforme, og andre kjipe debatteknikker.

Forøvrig er det jo litt påfallande det du held på med. I diskusjonen om ivermectin ga du brått opp, ser det ut til. Er du kun ute etter å pisse rundt deg med eigne meininger uten å ta inn over deg, eller lese, kritikken du får?
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Så dette er nye normalen forever for deg da? Fordi hverken Covid, influensa eller forkjølelse kommer aldri til å forsvinne. De der rasjonaliseringene laga jeg og i huet, men det er bare en del av hjernevasken. Du har blitt kondisjonert. Du kommer også til å få problemer etterhvert hvis du velger å leve i et sterilt miljø forever, immunforsvaret ditt trenger kontinuerlig eksponering til alminnelige patogener hvis det skal holde seg oppdatert og sterkt.
Vis hele sitatet...
Som sagt koster det meg cirka 0 å ta på munnbind på butikken. Og jeg føler meg heller ikke undetrykt når jeg gjør det - og spesielt ikke nå som det i stor grad er frivillig. Så for min del kan det helt fint bli en del av den nye normalen. Når forkjølelse og influensa-sesongen starter har jeg stor tro på at vi kunne redusert hvor mange som smittet om man tok litt lærdom fra det vi har gjort under pandemien. Det trenger ikke være gjennom påbud, men kan jo være oppfordret.

Men det å skylde på at folk at hjernevasket og at det er årsaken til at folk ønsker å følge slike tiltak blir bare konspirasjonspjatt og gjør det vanskelig å ta deg seriøst. Det er også utrolig nedlatende å hinte til at folk som har en annen mening enn deg kun har det fordi de er hjernevasket. Kan det ikke være at folk har tenkt gjennom akkurat de samme tingene som deg - men bare har kommet til en annen konklusjon?

Immunforsvaret trenger i liten grad trening, så det er et ugyldig argument som viser at du egentlig ikke har stor kompetanse om emnet. Eneste unntaket er når man er et barn, hvor man må lære immunforsvaret litt om forskjellen mellom "gode bakterier" og "dårlige bakterier". Egentlig er det viktiste at man har en sunn livsttil. Altså spiser sunn mat og trener. Å trene det opp med å utsettes for sykdom er en myte. Anbefaler denne boka om du er interessert i emne og ønsker å lese litt om det. Veldig god og lettlest bok skrevet av mannen bak kurzgesagt på youtube. https://www.penguinrandomhouse.com/b...ilipp-dettmer/
Sist endret av etse; 5. februar 2022 kl. 12:03.
Sitat av etse Vis innlegg
Immunforsvaret trenger i liten grad trening, så det er et ugyldig argument som viser at du egentlig ikke har stor kompetanse om emnet. Eneste unntaket er når man er et barn, hvor man må lære immunforsvaret litt om forskjellen mellom "gode bakterier" og "dårlige bakterier". Egentlig er det viktiste at man har en sunn livsttil. Altså spiser sunn mat og trener. Å trene det opp med å utsettes for sykdom er en myte. Anbefaler denne boka om du er interessert i emne og ønsker å lese litt om det. Veldig god og lettlest bok skrevet av mannen bak kurzgesagt på youtube. https://www.penguinrandomhouse.com/b...ilipp-dettmer/
Vis hele sitatet...
Men hvis dette er sant så er det jo verdiløst med vaksiner generelt? Siterer fra FHI:
Første gang kroppen smittes med en mikrobe (virus, bakterie, parasitt eller sopp), stimuleres den til å danne to viktige celler i immunforsvaret, T-celler og B-celler. Noen av disse cellene vil være spesielle hukommelsesceller som «husker» mikroben (immunologisk hukommelse). I tillegg vil noen av B-cellene utvikle seg til plasmaceller. Plasmacellene produserer antistoffer som gjenkjenner og fester seg til akkurat denne mikroben. Neste gang kroppen blir utsatt for den samme mikroben, vil immunsystemet ”huske mikroben”. Immunresponsen kommer raskere og blir kraftigere, og kan forhindre at den smittede blir syk. Det har oppstått beskyttelse – immunitet etter gjennomgått sykdom. For noen sykdommer, f.eks. meslinger og kusma, varer denne immuniteten hele livet, mens andre sykdommer gir mer kortvarig immunitet.
Vis hele sitatet...
https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasj...ksiner-virker/

Jeg antar at vedkommende sikter til "boosting" av immunforsvaret ved bruk av ekstra vitaminer og/eller andre kosttilskudd/matoppskrifter som påstår å styrke dette.

Du blir jo ikke immun mot Covid av å spise sunt eller trene. Sannsynligvis vil det hjelpe på sykdomsforløpet men det forhindrer det som kjent ikke..
Sist endret av Uten Agenda; 5. februar 2022 kl. 12:42.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Kan ikke noe for at jeg synes alle sammen ser ut som hjerneløse droner som vandrer rund med de forbanna maskene på. Vi kommer aldri til å returnere til normalen før folk begynner å gi faen i disse Covid reglene. Jeg gidder ikke mer at dette.
Vis hele sitatet...
Og jeg kan ikke noe for at jeg synes folk som deg virker som noen hjerneløse droner som vandrer rundt med ivermectin opp ræven og Joe Rogan på ørene.

Man kan jo undres på hvem som er hjernevasket...
Sitat av Uten Agenda Vis innlegg
Men hvis dette er sant så er det jo verdiløst med vaksiner generelt? Siterer fra FHI:

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasj...ksiner-virker/

Jeg antar at vedkommende sikter til "boosting" av immunforsvaret ved bruk av ekstra vitaminer og/eller andre kosttilskudd/matoppskrifter som påstår å styrke dette.

Du blir jo ikke immun mot Covid av å spise sunt eller trene. Sannsynligvis vil det hjelpe på sykdomsforløpet men det forhindrer det som kjent ikke..
Vis hele sitatet...
Nei, vaksiner er ikke ubrukelige bare fordi denne type trening av immunforsvaret folk snakker om ikke funker. Vaksiner fungerer ved å få immunforsvaret til å lage antistoffer mot et bestemt virus. Dette skjer også om du skulle bli smittet, derfor man ofte er immun etter man har hatt et bestemt virus en gang. Men dette er ikke noe som kan "trenes". Skal du oppnå denne responsen i kroppen uten vaksiner må du faktisk bli smittet - og antistoffene som lages er veldig spesialiserte så de vil ikke fungere mot andre sykdommer (og har ofte redusert effekt mot andre varianter av samme sykdom). Det gir derfor lite mening å snakke om å trene immunforsvaret.

Når det er sagt tipper jeg dette handler om av vi legger ulike ting i å "trene" immunforsvaret. Virker som din definisjon er alle ting som gjør immunforsvaret mer rustet til å gmhp dette ymulike sykdommer. Og i en slik definisjon kan man kalle vaksiner for trening. Men slik alternative folk omtaler trening av immunforsvaret virker det som de tror at om man utsetter seg for forkjølelse så blir immunforsvaret sterkere og man er bedre rustet mot f.eks. influensa eller covid. Og det stemmer ikke.

Immunforsvaret er en del av kroppen din - og nei jeg mente ikke at du blir immun mot sykdom av å spise sundt og trene. Men det er vel ikke veldig kontroversielt å påstå at immunforsvaret fungerer bedre om du generelt har bedre helse? Å ikke ha vitaminmangel er da en del av dette.
Sist endret av etse; 5. februar 2022 kl. 13:23.
Jeg er usikker på hva du mener med "trene". Svaret mitt var en respons på det du skrev, b.la:
Sitat av etse Vis innlegg
Å trene det opp med å utsettes for sykdom er en myte
Vis hele sitatet...
Når det tilsynelatende er nettopp slik det fungerer - hvis man blir smittet så husker kroppen dette (i et varierende tidsrom). Siterer igjen:
Første gang kroppen smittes med en mikrobe (virus, bakterie, parasitt eller sopp), stimuleres den til å danne to viktige celler i immunforsvaret, T-celler og B-celler. Noen av disse cellene vil være spesielle hukommelsesceller som «husker» mikroben (immunologisk hukommelse).
Vis hele sitatet...
Dette innebærer da visselig en form for læreprosess? At kroppen gjenkjenner mikroben etter gjennomgått smitte/sykdomsforløp?

Sitat av etse Vis innlegg
Immunforsvaret er en del av kroppen din - og nei jeg mente ikke at du blir immun mot sykdom av å spise sundt og trene. Men det er vel ikke veldig kontroversielt å påstå at immunforsvaret fungerer bedre om du generelt har bedre helse? Å ikke ha vitaminmangel er da en del av dette.
Vis hele sitatet...
Helt enig i det. Blant annet mediesakene om D-vitaminmangel og hvor alvorlig sykdommen rammer kan muligens belyse dette etterhvert. Men hvis man tar D-vitamintilskudd, også ved mangel, vil det kunne betegnes som å "booste" immunforsvaret (som jo ikke skal fungere)?

Sitat av etse Vis innlegg
Når det er sagt tipper jeg dette handler om av vi legger ulike ting i å "trene" immunforsvaret. Virker som din definisjon er alle ting som gjør immunforsvaret mer rustet til å gmhp dette ymulike sykdommer. Og i en slik definisjon kan man kalle vaksiner for trening. Men slik alternative folk omtaler trening av immunforsvaret virker det som de tror at om man utsetter seg for forkjølelse så blir immunforsvaret sterkere og man er bedre rustet mot f.eks. influensa eller covid. Og det stemmer ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg definerer ikke ikke dette på noen spesiell måte. Påpeker bare at kroppen gjennkjenner mikrober etter gjennomgått smitte. Dette er et resultat av en form for læreprosess, og nettopp ønsket resultat av vaksine (eller av tidligere sykdomsbilde). At smitte fra en sykdom ikke fører til immunitet fra andre sykdommer tenker jeg er ganske selvsagt.

Hvis jeg forstår deg rett: Man kan altså - ved hjelp av vaksiner eller etter å ha opplevd sykdom ha tillært kroppen immunitet mot nettopp den type mikrober. Hvis man lider av vitaminmangel e.l er det også gevinster av å "booste" immunforsvaret ved å tilføre litt ekstra.

Da er vi eventuelt enige.
Sist endret av Uten Agenda; 5. februar 2022 kl. 13:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@Uten Agenda

Høres egentlig ut som vi er enige, men at det handler om en missforståelse. Jeg kan ta det på min kappe at jeg var litt utydelig i hva jeg mente i den posten. Ser og at det var jeg som skapte forvirringen med å bruke ordet "trene". Tror det kom fra en frustrasjon over å alt for ofte ha hørt folk alternative miljøer som snakker om å "trene" immunforsvaret. Hvor det ofte ikke handler om å danne antistoffer slik vaksiner gjør. Men heller at på en eller annen magisk måte skal immunforsvaret bli "sterkere" om det bare utsettes for sykdommer hele tiden.

Så når "Opteryx" skrev:
Sitat av Opteryx
Du kommer også til å få problemer etterhvert hvis du velger å leve i et sterilt miljø forever, immunforsvaret ditt trenger kontinuerlig eksponering til alminnelige patogener hvis det skal holde seg oppdatert og sterkt.
Vis hele sitatet...
Leste jeg litt for mye mellom linjene og tolket det kanskje som at han anbefalte å trene immunforsvaret. Og at anbefalingen her er at man skal utsette seg for sykdom så immunforsvaret holder seg oppdatert og sterkt "sterkt"(?).

Å holde seg oppdatert folker jeg som at man refererer til at kroppen blir utsatt for ulike patogener slik at det adaptive immunforsvaret har laget antistoffer mot vanlige sykdommer man blir utsatt for. Slik at kroppen er klar for å bekjempe nye vairanter av disse sykdommene. Dette er helt greit - og selv med min oppfordring om å bruke munnbind i influenasesongen og bruke antibac på butikken vil ikke forkjølelse bli helt utryddet - og man vil bli utsatt for disse patogenene.

Men det jeg reagerte på var referansen på å holde immunforsvaret "sterkt", her tolket jeg det som at Opteryx mener immunforsvaret blir sterkere av å utsettes for sykdom. Det var dette jeg mente var feil da immunforsvaret ikke blir noe sterkere eller flinkere fordi man utsettes for sykdom - det an oppnår er bare antistoffer for sykdommen du allerede har hatt. Og de hjelper deg ikke mot andre sykdommer. (unntaket her var små barn, hvor ting tyder på at man kan utvikle ting som allergier om man lever for sterilt. Men dette er ikke relevant for voksne).

Uansett synes jeg Opteryx gjorde et stort sprang med å gå fra mitt ønske om at syke/smittesomme folk holdt seg hjemme fra jobb og at man bruker antibac + munnbind på butikken i "smittesesongen" som kommer hver vinter. Til å leve i et helt sterilt miljø. Mitt munnbind er neppe sterilt - men det er heller ikke poenget slik jeg ser det.

Som nevnt er jeg ikke så beskymret for å bli syk selv. Men det er utrolig kjipt å bli syk, uanasett om det er forkjølelse, influensa eller covid. Så om man skulle bli smittet tenker jeg det er fint å man forsøker å redusere antallet man sprer smitten videre til. Og ofte er man smittsom et par dager før man merker symptomer - så om vi viderefører et par smittevernstiltak også etter full gjenåpning, så har jeg et håp om at antallet som blir smittet hver vinter vil gå ned. Og lavere sykefravær må jo bare være bra for alle.

Om kostnaden for å redusere smitten er at man i typisk influensasesong anbefaler folk å bruke munnbind på butikken og kollektivtransport - samt har lett tilgjenglig antibac utenfor butikkene (slik man har i dag), så tenker jeg det er en pris jeg er villig til å betale. Men jeg ser ikke på det som noe som trenger å være et påbud - kan heller være sterkt oppfordret. Så kan man heller håpe det bare blir en del av kulturen vår, på samme måte som det er det i flere asiatiske land i dag.
Sist endret av etse; 5. februar 2022 kl. 15:16.
Ved å bruke munnbind på de plassene mest smitte av de fleste sykdommer skjer så blir vi jo et friskere folk, blir vi ikke? Nå snakker jeg ikke om å leve et helt sterilt liv. Men å unngå å eksponere seg for disse folkesykdommene vi alle er kjent med.

Nå tror jeg at korona kommer til å komme med uend lig mange varianter og at sykdommen smetter inn sammen med forkjølelse og influensa. De som ikke vil bruke munnbind får gjøre det da. Selv kommer jeg til å fortsette å bruke munnbind når jeg tar buss og er på butikker, hvertfall i byen.
Som sagt tidligere bruker jeg det selv og setter pris på at andre gjør det samme, men det får være grenser:
Mann slått på butikk - hadde ikke munnbind
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Du er sikkert frisk og sterk, basert på kommentaren din, men du vet jo aldri hvem står ved sien av deg.
De kan ha behov for at du bryr deg.
Vis hele sitatet...
De kan ha behov for mye rart, men å drive å ta hensyn til innbilte behov fra de som står i nærheten av meg på butikk eller andre steder er ikke noe jeg gidder å ta hensyn, annen enn selvfølgelig helt vanlig folkeskikk.
Sitat av varmtarm Vis innlegg
De kan ha behov for mye rart, men å drive å ta hensyn til innbilte behov fra de som står i nærheten av meg på butikk eller andre steder er ikke noe jeg gidder å ta hensyn, annen enn selvfølgelig helt vanlig folkeskikk.
Vis hele sitatet...
Bortsett i fra noen steder i Trondheim er du i din fulle rett til å velge det.
Synes det er digg når det er perioder med munnbind på alle mann. Sliter en del i dagliglivet med ting og tang, anonymiteten og mindre bekymringer om han bak meg er smitta eller ikke hjelper en god del. Kan jo være verdt å tenke over at du muligens gjør en random person som meg en liten tjeneste selv om man ikke liker å ha den på seg av en eller annen grunn.

Dømmer ingen for at de ikke har på seg maske, men jeg setter veldig pris på de som gjør det
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Synes det er digg når det er perioder med munnbind på alle mann. Sliter en del i dagliglivet med ting og tang, anonymiteten og mindre bekymringer om han bak meg er smitta eller ikke hjelper en god del. Kan jo være verdt å tenke over at du muligens gjør en random person som meg en liten tjeneste selv om man ikke liker å ha den på seg av en eller annen grunn.

Dømmer ingen for at de ikke har på seg maske, men jeg setter veldig pris på de som gjør det
Vis hele sitatet...
Den ser jeg, men snu på flisa litt: Jeg opplever fortsatt at enkelte blir skremt av meg med munnbind. Jeg er en diger kar, og jeg har et oppsyn som neppe er veldig tillitsvekkende under de beste omstendigheter, så når ansiktet er skjult bak munnbindet er det en del som blir ukomfortable. I en butikk jeg er ganske ofte har jeg for vane å ta munnbindet i av i det jeg går inn hvis det er polakken som står bak disken, så jeg ikke skremmer henne - og ta det hvis det er tyskeren, sånn at jeg ikke skremmer henne (sistnevnte er, formodentlig i likhet med deg, mer redd for virus enn store menn).

Det er altså fint at de som er redde for infeksjon får det bedre når jeg har munnbindet på, men for de som har et litt anstrengt forhold til potensielt skumle mennesker kan det å ikke lese ansiktsuttrykket være en ekstra belastning. Bortsett fra konkrete situasjoner hvor jeg kjenner de involverte, så lar jeg slike personlige forhold ikke påvirke min beslutning om å gå med maske eller ei. Jeg tror du er enig i at vi egentlig bør se forbi alle slike personlige ønsker og heller holde oss til det som har en smittevernsfaglig relevans?

Der må jeg dessverre si det er mye som skorter: At riktige munnbind brukt riktig har en dokumentert og målbar effekt er hevet over enhver tenkelig tvil. At effekten avtar når man bruker munnbindet feil, tar på det med kontaminerte hender eller bruker skitne tøyfiller som ligger månedsvis i lomma før de får en vask er også åpenbart - men hvor mye dårligere blir effekten? Når er den så nære null at vi ikke lenger kan måle den? Er det slik at tryggheten du føler av å se noen med munnbind egentlig er en falsk trygghet? Jeg vet ikke, og det tror jeg ikke FHI vet heller. Tvert i mot virker det som om det er total mangel på vilje til å faktisk tallfeste effektene i virkemidlene man tar i bruk. Fremgangsmåten har stort sett vært å argumentere for at tiltak X forventes å ha en eller annen virkning, og hvis kostnaden er lav nok så er det bare å anta at regnskapet går opp med sorte tall. Særlig hvis det aktuelle tiltaket er populært i kule land. Problemet med dette er at da har ikke tiltaket noen logisk avgrensning, og man bør være jævlig skeptisk til alle former for inngrep som mangler avgrensninger. De kan nemlig aldri diskuteres på fornuftig vis. Burde vi for eksempel fortsette å bruke munnbind ute bestandig, uansett, pandemi eller ei, symptomer eller ei? Dersom denne overnevnte skitne kluten faktisk har noe effekt for å redusere sykdom, kostnaden settes til null og det er det eneste vi bryr oss om - er det ikke da en ganske logisk følge at alle burde bruke munnbind bestandig, om så bare for å redusere den årlige forkjølelsesstatistikken med en titusendels promille? Det øyeblikket du vil trekke en linje i sanden og si at verdien er så lav at her gidder man ikke engang prøve å presse mykt med anbefalinger fra oven, så man faktisk ha en idé om hva tallene er. Man må vite, om enn med enorme usikkerheter, hvor effektivt et tiltak er, man må vite hvilken belastning det fjerner fra helsevesenet, og man må vite hva verdien av selvråderett egentlig er. Særlig sistnevnte tror jeg mange har glemt å ta med i det moralske regnestykket sitt i løpet av de to siste årene.

Jeg tipper det er så enkelt som at FHI har liten kjennskap til effekten av munnbind slik de faktisk brukes, og i den grad de vet noe så er indikasjonene at forskjellen mellom feil bruk og ingen bruk er såpass marginale at det neppe har noe for seg. Det er hva jeg tror, og jeg har ingenting veldig konkret å underbygge antakelsen med. Merk også uthevingen min, og la meg nok en gang understreke ettertrykkelig at jeg utelukkende sikter til den formen for munnbindbruk man observerer i felt og ikke den bruken man ser hos helsepersonell på jobb. Om et slikt regime hadde vært verdt kostnaden er selvsagt et helt annet spørsmål, for det ville generert langt mer søppel og krevd mer ressurser til opplæring og alt det omkringliggende.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Du er sikkert frisk og sterk, basert på kommentaren din, men du vet jo aldri hvem står ved sien av deg.
De kan ha behov for at du bryr deg.
Vis hele sitatet...

Nei, både feit og i risikosonen med astma. men er vanskelig å puste i dritten, og ser helt latterlig ut, når det ikke er farligere enn en vanlig influensa.
Det er sjelden folk havner på sykehus med influensa. Så hvorfor er sykehusene da sprengt med (uvaksinerte) kovid-pasienter?
Sitat av PyroMann Vis innlegg
Nei, både feit og i risikosonen med astma. men er vanskelig å puste i dritten, og ser helt latterlig ut, når det ikke er farligere enn en vanlig influensa.
Vis hele sitatet...
At jeg ser latterlig kan jeg leve med og syns også at forfengelighet er et dårlig argument for å droppe maske.

At folk med, som i ditt tilfelle astma, eller folk som jobber med dette på i 7,5 pr dag syns det er plagsomt har jeg full forståelse for.
Er det ikke bedre å være føre-var da munnbind faktisk beskytter mot dråper ved eventuell fråding, hosting og nysing - eller er dette helt feil? Går de rett gjennom munnbindet da eller?
Sitat av PyroMann Vis innlegg
er vanskelig å puste i dritten
Vis hele sitatet...
Seriøst, hvis du synes de er tunge å puste gjennom bør du være livredd for virus som angriper lungene...
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det er sjelden folk havner på sykehus med influensa. Så hvorfor er sykehusene da sprengt med (uvaksinerte) kovid-pasienter?
Vis hele sitatet...
Er sykehusene sprengte med uvaksinerte koronapasienter? Kilde på det? Eventuelt, om du kan navngi et eneste spesifikt sykehus som har sprengt kapasitet, så skal jeg faktisk tro på deg uten kilder også!

Jeg fant ikke noe info om kapasitetene nå i farta, men denne grafen her viser at det er en ganske lav andel av innlagte som er smittet av korona (den syltynne, gule stripa på bunnen utgjør koronasmittede, mot den blågrå totalen). Selv om koronapasienter nok er litt mer ressurskrevende enn mange andre innlagte, så ser jeg ikke helt at det er noe koronabølge som holder på å velte helsevesenet akkurat nå...?




Kilde:
Helsedirektoratet
Sist endret av Realist1; 10. februar 2022 kl. 20:36.
Jeg synes egentlig munnbind i offentligheten er en grei ting og noe vi kunne vært bedre til å anvende uavhengig om vi er i en pandemi eller ei.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg synes egentlig munnbind i offentligheten er en grei ting og noe vi kunne vært bedre til å anvende uavhengig om vi er i en pandemi eller ei.
Vis hele sitatet...
Enig.
Man trenger jo ikke bli helt Nazi på det, men at det folk sitter å nyser på morgen toget når de er på vei til legetime sammen
med 500 andre som skal jobbe.. Vi kan begynne der.
Jeg kan ikke svare for andre, men jeg som stort sett tidligere er sjuk hele året, med alle virus som herjer, så har det vært sabla godt med to år hvor majoriteten har hatt fokus på hygene og munnbind. Jeg har ikke hatt et eneste virus siden pandeminen tok av. Så om ikke for dere selv, ha litt medmenneskelighet for oss som alltid er sjuke?
Sitat av 0bs Vis innlegg
Jeg kan ikke svare for andre, men jeg som stort sett tidligere er sjuk hele året, med alle virus som herjer, så har det vært sabla godt med to år hvor majoriteten har hatt fokus på hygene og munnbind. Jeg har ikke hatt et eneste virus siden pandeminen tok av. Så om ikke for dere selv, ha litt medmenneskelighet for oss som alltid er sjuke?
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i poenget ditt, men jeg syns oppriktig at du bør snakke med legen din om dette, det kan være så enkelt som en allergi og noe du får fikset på.
Synes personlig vi skulle tatt inspirasjon fra Japan der det er høflig å bruke maske om en går syk rundt i offentligheten.
Sitat av Not Normal Vis innlegg
Synes personlig vi skulle tatt inspirasjon fra Japan der det er høflig å bruke maske om en går syk rundt i offentligheten.
Vis hele sitatet...
Husker jeg så på den utolig dårlige serien Narvestad på ferie eller noe slikt..

Han var da i Kina eller Japan. Han kunne leie en venn, var innom arcade hall osv.

Mens de filmet så spurte han to relativt unge damer om hvorfor, er det all forurensingen? -Nei det er mote. Trend, som sikkert kom etter anbefaling av Den store.. stat. Og at noen dager var de grei å buke om du hadde en dårlig dag eller mindre tid til å sminke seg.

Tror ikke det samme gjelder de eldste. Da var det "ukult" å gå med maske. Så det var som var ukult før ble kult igjen, som syklysen går(f eks når jeg var ung var ting som tøft som å røyke og gi F, nå er det "kult" å være voksen selv om min oppfatning er at de fleste blir tidligere voksen pga så mye mer informasjon som går inn i en ung hjerne i forhold til min. Dette var jo lang tid før pandemien.

Ganske sikker jeg hørte det samme igjen og at det hadde nesten blitt sånn her og. At det er blitt stilig å bruke det blant våres unge.

Personlig skjønner jeg vedig godt butikk og kollektivt skulle alltid vært sprit og munnbind påbud. Synes synd på dere som må kollektrivtrefikken, men så er jo det en annen grunn til at jeg ikke bruker buss osv.
Har vært flere ganger på butikken uten maske gjennom hele pandemien og har aldri fått en reaksjon på det selv når butikkene har vært på sitt travleste
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg er helt enig i poenget ditt, men jeg syns oppriktig at du bør snakke med legen din om dette, det kan være så enkelt som en allergi og noe du får fikset på.
Vis hele sitatet...
Heheh. Jeg er hos legen ganske ofte, det er ikke så enkelt som en allergi dessverre
Nå må vi ikke glemme at kontakt med bakterier og virus er den beste måten og styrke immunforsvaret våres på. Slik at beredskapen i kroppen holder seg oppdatert. Viss man holder seg vekke fra bakterier og virus i lang tid og plutselig blir smittet med noe er det større sannsynlighet for å få et verre sykdomsforløp. Dette gjelder spessielt barn.

https://www.tv2.no/a/14092384/

og voksne også selfølgelig
Sist endret av merk; 10. februar 2022 kl. 22:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av merk Vis innlegg
..og voksne også selfølgelig
Vis hele sitatet...
njaa..
"– Det er ikke slik at immunforsvaret ditt er blitt generelt sterkere etter en sykdom",
sier Trude Helen Flo ved NTNU i et intervju på forskning.no. Hun forsker blant annet på immunsystemet og betennelser.
Å få en og annen forkjølelse fra tid til annen kan faktisk være bra for immunforsvaret ditt. Slike ufarlige sykdommer setter nemlig i gang immunforsvaret, slik at det får «trent» litt, og dermed er bedre rustet til neste gang.

Ironisk nok kan det å bli syk altså gjøre det lettere å holde seg frisk i ettertid.

– Særlig i barndommen er det en fordel å ha litt kontakt med smitte, slik at man får bygget opp en såkalt immunologisk hukommelse, forteller Videm.

Jepp sånn som mye annet så kan man finne eksperter som sier forskjellige ting på samme emne
Sist endret av merk; 10. februar 2022 kl. 22:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.