Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1866
Hei jeg må levere 6 mnd rene urinprøver for å få lappen tilbake, men jeg klarer det rett og slett ikke på egenhånd. Røyka i mange år så sliter veldig med å ta initiativ. Og når jeg prøver så går det noen få dager før jeg klarer å lure meg selv til å begynne igjen. Derfor har jeg bare drøyd det mer og mer. Men har fått ny jobb nå som egentlig krever lappen men jeg har sagt jeg skal få den om 6 mnd i et halvt år og de begynner jo å lure på hva som skjer. Det er alltids unnskyldninger og komme med så det er ikke det største problemet. Men så er det roskilde festivalen i begynnelsen av juli, der skal jeg ruse meg. Det vil si at jeg er nødt til å pisse reint mellom 1. januar og 1. juli for å være ferdig i tide. Slutter jeg i løpet av en uke så skal jeg forhåpentligvis være clean innen 1. januar. Men trenger hjelp. Er dette noe legen kan hjelpe med? Finnes det avvenningsprogrammer man kommer rett inn på eller må man vente i månedsvis? Kan jeg risikere og få mer enn 6 mnd hvis jeg sier noe feil til legen?
Het potet det der. Si ifra hva du finner ut
Det kan være stress å slutte etter å ha røyke i mange år. Jeg tror likevel det største problemet ditt er at du egentlig ikke vil slutte (det var problemet for min del også) og da tror jeg også det er lite hjelp i et avvenningsprogram.
Hvis du faktisk ikke vil slutte, og om så bare i 6 måneder for å starte rett opp igjen, så vil et avvenningsprogram eller lignende være bortkasta tid (og penger, for du kommer ikke inn på noe gratis så fort som du ønsker).

Jeg tror det kjedlige svaret du ikke vil høre er å bite tenna sammen, få deg litt sunne vaner og ellers holde deg opptatt på fritid med aktiviteter sånn at du ikke blir gående hjemme og går på en sprekk.

Masse lykke til!
Sitat av Judaz Vis innlegg
Det kan være stress å slutte etter å ha røyke i mange år. Jeg tror likevel det største problemet ditt er at du egentlig ikke vil slutte (det var problemet for min del også) og da tror jeg også det er lite hjelp i et avvenningsprogram.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, og egen vilje har mye og si. Samtidig føler jeg at jeg jo vil slutte. Slutte å være treig i hode og glemme alt hele tida, slutte og utsette ting, slutte å bruke penger på hasj, og slutte å være så tilbaketrukket og lat. Syns heller ikke rusen er så ekstremt digg, utenom en sjelden gang det "treffer" men det gir en stimuli som er bedre enn å kjede seg eller til en viss grad overdøver negative følelser. Men har jo ikke lyst innerst inne til å leve sånn, bare klarer ikke å forestille meg et alternativ.

Er ikke så nøye om jeg begynner igjen bare jeg holder ut 6 mnd og får tilbake lappen
Jeg var clean, hadde en periode på 3 måneder hvor jeg røyka hver dag, brukte fire måneder på å bli rein igjen. Du er heldig dersom du blir ren til 1. januar, tror jeg.

Vurdert å kjøpe deg en ScreenyWeeny?
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du røyker hasj så røyker du kanskje tobakk sammen med hasjen? Jeg mener ikke å si at abstinensene dine ikke er fra hasjen, men det kan godt hende at du føler på nikotin avhengighet også noe som ikke gjør prosessen lettere. Jeg hater å be folk om å røyke sigg, men prøv å ta en sigg når du har det som værst og se om det hjelper. Det er godt mulig det bare gjør ting værre da man gjerne forbinner nikotinen med å bli fjern hvis man har blandet de to over lengre tid.
Jeg heier på deg og har tro på at du får det til uansett om du tyr til en nødsigg eller ikke.

Jeg vil kaste ut et parr sunnere forslag også;
- De dagene du ikke føler for å gjøre en dritt kan du binge en serie med god mat og popcorn for å få tiden til å gå.

- Spørr en god venn om hen vil bli med på en edrudag i uka hvor dere bytter på å bestemme hva dere skal finne på. Fisking, bowling, airhockey, skiturer, gokart hva som helst egentlig.

6 mnd kan føles som en evighet når man ser fremover, men ser man tilbake i tid så går jo egentlig 6 mnd ganske fort.
Stor forskjell å røyke med sigg og å røyke uten sigg.

Kan godt hende du er nikotin avhengig som det blir nevnt ovenfor her. Isåfall blir det lettere å slutte med thc om du bruker snus, Oliver twist, røyk eller et annet nikotin tilskudd mens du skal holde deg borte fra thc
Bruker røyk og snus på jobb når ikke jeg røyker så kommer til å bruke dette også utenom jobb, hjelper en god del som dere sier
Det eneste som fungerer for meg er å distrahere meg med noe. Gjerne noe som krever bruk av topplokket, som spilling eller et prosjekt for eksempel. Da har ikke hjernen like stor kapasitet til å friste deg til og røyke, for da blir den kapasiteten brukt på noe annet.

Hvis man bare lar hjernen kjøre sitt eget løp, så blir det umulig å ikke klatre opp etter veggene, ihvertfall for meg.
Det som pleier å hjelpe meg etter en periode med heftig bruk er, som EvilSink skriver, distraksjon.

Andre ting som hjalp meg personlig er fred rundt meg første uka (blir så lett stresset og bittelitt manisk, ikke alltid), ashwagandha (kan være placebo, men fungerte for å takle stresset og sove bedre), l-theanine (samme opplegg). Magnesium er kjekt for humør og energinivå, cannabis tømmer visst magnesium en del ved frekvent bruk.

Hvis det var amfetamin i bildet - NALT (gir en merkbar energiløft i 3-4 timer), NAC (kraftig antioksidant), moderate mengder med 5-HTP de første dagene. Søvn og masse sunn mat, selvfølgelig.

Knirkefri recovery

Bruk tiden til å tenke over livet, mye fornuftig som kommer frem når tåka letter.
Sist endret av Stray Wanderer; 23. november 2021 kl. 04:38.
Hasj utløser masse dopaminer, så du må erstatte det med noe. Jeg kan anbefale dataspill, survival dataspill spesielt, Conan Exiles, jeg røkte ikke på flere måneder da jeg spilte det.

Rart de tullingene som driver på med rusrehabilitering ikke har tenkte så langt, altså å få rusavhengige over på en annen avhengighet som utløser dopaminer, dataspill er jo til sammenligning helt uskyldige.
Sist endret av Hans Høyhet; 23. november 2021 kl. 07:28.
Takk for gode råd Folkens setter pris på svar.

Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Rart de tullingene som driver på med rusrehabilitering ikke har tenkte så langt, altså å få rusavhengige over på en annen avhengighet som utløser dopaminer, dataspill er jo til sammenligning helt uskyldige.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette har vel noe med at det ofte er avhengighet i seg selv mange ønsker og bli kvitt, ikke nødvendigvis rus. All avhengighet handler om det samme enten det er rus gambling sex eller mat, og så videre, så da blir det kanskje feil om de skal få deg over på en ny avhengighet. Tror jeg da, men uansett godt råd med survival dataspill, blir fort noen timer Minecraft.