Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4565
Fikk melding fra konfliktrådet angående en voldssak der jeg ble slått ned. Har ikke særlig lyst til å møte opp og fant ut at det ikke er møteplikt. Lurer da på hva som hadde skjedd hvis jeg ikke møter opp/gir beskjed at jeg ikke vil.
Hvis du ikke bryr deg om sakens utfall, så trenger du ikke å møte. Dersom du har interesse av å tilse at din versjon blir hørt og at voldsmannens forklaring av hendelsesforløpet ikke forblir uimotsagt og spikra som den eneste sannheten for all fremtid bør du møte.
Eller vi kan si det på en annen måte: Tror du @Sótan at han, som slo deg ned, vil tale din sak i konfliktsrådet? Hvis ikke, så er det bare du som kan tale din sak.
Sótan's Avatar
Trådstarter
14 2
kan saken bli tatt opp på nytt hvis de vrir på det som skjedde? Og er det ikke det som ble sakt i rettssaken som vil bli sett på som sannheten?

Men takk for gode svar, skal prøve å mote meg opp til å møte.
Sist endret av Sótan; 4. august 2021 kl. 12:11.
Sitat av Sótan Vis innlegg
kan saken bli tatt opp på nytt hvis de vrir på det som skjedde? Og er det ikke det som ble sakt i rettssaken som vil bli sett på som sannheten?

Men takk for gode svar, skal prøve å mote meg opp til å møte.
Vis hele sitatet...
Tvilsomt hvis du ikke møter. Er det ikke bedre å møte og fortelle din side av saken med det samme? Da kan du svare der og da hvis noen vrir på saken. Synes ikke du skal gi fra deg muligheten til å forsvare deg. Du mister også troverdighet hvis du ikke møter ubegrunnet.
Du er blitt offer for vold og må møte i konfliktrådet der du tvinges til å stå ansikt til ansikt mot voldsmannen? Akkurat det der synes jeg er temmelig ugreit, og her burde vel kanskje heller ikke konfliktrådet blitt blandet inn men tingretten?

Det er ikke uvanlig at voldsofre får (c)ptsd etter voldsepisoden. Det å skulle møte sin voldsmann kan bli en uoverkommelig utfordringer fordi hjernen kan gå i ren apati eller frys bare ved tanken på å møte igjen den voldelige. Kanskje kan du kontakte konfliktrådet og forklare situasjonen, si det slik det er at dette blir veldig veldig vanskelig for deg dette å stå der å skulle face den voldelige. Kanskje de lar deg gi uttalelsen din vi fra et annet rom, det er mulig i rettsaker så kanskje også i konfliktrådet? Du bør forsøke å forklare årsaken til at du ber om dette slik at konfliktrådet kan ta en skikkelig vurdering.
Lurer mer på hvorfor du har takket ja til konfliktråd, om du ikke har til intensjon å møte. Er jo noe du blir spurt om av politiet ganske tidlig i anmeldelsesprosessen.
Dessuten vil du også ha et møte med saksbehandlerene før det "møtet" finner sted. Så det her høres rart ut TS, sikker på du ikke skrev feil at DU også er voldsmannen? Feks, slåsskamp på byen mellom dere begge, og politiet mener dere begge har skyld i dette?

Gir ingen mening, som dreams sier så må du godta et konfliktråd om du er offeret.
Sótan's Avatar
Trådstarter
14 2
Sitat av Dreams Vis innlegg
Lurer mer på hvorfor du har takket ja til konfliktråd, om du ikke har til intensjon å møte. Er jo noe du blir spurt om av politiet ganske tidlig i anmeldelsesprosessen.
Vis hele sitatet...
Var under 18 da det ble anmeldt av foreldrene mine, de var åpen for det og fikk meg til å bli med på det, andgrer på dette i ettertid (over 1 år siden)

Etter tiden gikk og rundt rettssaken ble jeg nervøs, skjelven og fikk problemer med angst og spising. Det er problemer jeg har vansker med å komme meg vekk fra etter de kommer.

Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Dessuten vil du også ha et møte med saksbehandlerene før det "møtet" finner sted. Så det her høres rart ut TS, sikker på du ikke skrev feil at DU også er voldsmannen? Feks, slåsskamp på byen mellom dere begge, og politiet mener dere begge har skyld i dette?

Gir ingen mening, som dreams sier så må du godta et konfliktråd om du er offeret.
Vis hele sitatet...

Har bare fått en tekstmelding, og har ikke snakket om noe møter. ville vite hva jeg hadde rett til før jeg ringte.
Sist endret av Sótan; 5. august 2021 kl. 00:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er det du skal gjøre i konfliktrådet? Og hvem har kalt inn dit?
Er det erstatning eller bare for å løse en pågående konflikt mellom dere?

For dersom det allerede foreligger en dom så er det ingenting konfliktrådet kan gjøre med selve dommen.
Sótan's Avatar
Trådstarter
14 2
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hva er det du skal gjøre i konfliktrådet? Og hvem har kalt inn dit?
Er det erstatning eller bare for å løse en pågående konflikt mellom dere?

For dersom det allerede foreligger en dom så er det ingenting konfliktrådet kan gjøre med selve dommen.
Vis hele sitatet...
Var snakk om å løse konflikten og sikkert fårebygge at de skulle gjøre det igjen. Har vertfall ikke lyst på noe erstatning. Er allerede en dom ja.
Sist endret av Sótan; 5. august 2021 kl. 21:36.
Sitat av Sótan Vis innlegg
Var under 18 da det ble anmeldt av foreldrene mine, de var åpen for det og fikk meg til å bli med på det, andgrer på dette i ettertid (over 1 år siden)

Etter tiden gikk og rundt rettssaken ble jeg nervøs, skjelven og fikk problemer med angst og spising. Det er problemer jeg har vansker med å komme meg vekk fra etter de kommer.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sótan Vis innlegg
Var snakk om å løse konflikten og sikkert fårebygge at de skulle gjøre det igjen. Har vertfall ikke lyst på noe erstatning. Er allerede en dom ja.
Vis hele sitatet...
Kan ikke helt se at du har noe ansvar for å møte opp for å forebygge, hvis saken er juridisk avsluttet. Gjør det som er best for deg.
Du behøver ikke å møte opp om du ikke har lyst. Synes konfliktråd er søppel
Ring til konfliktrådet ?

Si til dem du ikke har det bra pga saken.

Hvorfor? Fordi du bæder og føler deg uvel pga saken!

"Men vi kan fikse det her, kom"