Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 26724
Konsekvensene av klimakrisen blir verre og verre hvert år nå. Nesten 50 grader celsius i Kanada nå. Et par sånne 2018-sommere på rappen, så har vi nok en global sultkatastrofe. Effektene av det mtp. krig og fred osv. kan man jo gjette på.

Skjønner ikke hvordan alle bare durer på som om alt er greit.

Post gjerne hvor bekymret du er på en skala fra 1 til 10, og gjerne legg ved noen ord om bakgrunnen din innenfor / forholdet ditt til naturvitenskap.

Selv ligger jeg vel rundt 10. Er ingen klimaforsker, men har en master i fysikk, så vet jo en ting eller to.
Sist endret av DonAqua; 30. juni 2021 kl. 13:19.
1/10 bekymret.
Selvom det kan være varmt i perioder i lokale regioner så tror jeg ikke det er nok til å ta knekken på vår sivilisasjon.

Jeg er heller ingen klimaforsker, og jeg har bare hatt 1 fysikkfag på Høgskolen.
Tror de fleste ligger på 1 eller 2 på den skalaen din. Kanskje høyere når man leser om diverse værfenomen men det varer ikke lenge før bekymringene blir glemt. Det er slik vi mennesker er av natur når det kommer til ting som klimakrisen. Anbefaler å høre Joe Rogan sin epidsode #1259 med David Wallace. Der får man virkelig høre hva fremtiden vil bringe og det var faktisk svært interessant, selv for meg som ikke er noe spesielt interessert i klimakrisen.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av DonAqua Vis innlegg
Konsekvensene av klimakrisen blir verre og verre hvert år nå. Nesten 50 grader celsius i Kanada nå. Et par sånne 2018-sommere på rappen, så har vi nok en global sultkatastrofe. Effektene av det mtp. krig og fred osv. kan man jo gjette på.

Skjønner ikke hvordan alle bare durer på som om alt er greit.

Post gjerne hvor bekymret du er på en skala fra 1 til 10, og gjerne legg ved noen ord om bakgrunnen din innenfor / forholdet ditt til naturvitenskap.

Selv ligger jeg vel rundt 10. Er ingen klimaforsker, men har en master i fysikk, så vet jo en ting eller to.
Vis hele sitatet...
Altså at ting går feil vei og at vi står overfor humanitære kriser og flere konflikter er ingen hemmelighet. Men hvis du ikke jobber direkte med det så vil jeg anbefale deg og bare gjøre det du kan for å ikke gjøre det verre ihvertfall. Plukk søppel på en Strand. Gi penger til seriøse aktører som driver med veldedighet.

Det og gå å gruble for mye på dette er en god måte for å bli deprimert og utvikle angst. Dønn seriøst. Jeg bekymrer meg mye over ting jeg ikke har kontroll over og det gjør ting bare verre for meg.
Det var jo noe med klima som tok knekken på dinosaurer for 240 millioner år siden da de levde på jordkloden våres .
Jeg føler ikke at vi er der i dag, utrydringstrua.

Jordkloden har vært igjennom mange faser og både mennesker og dyr har klart å tilpasse seg klimaendringer som oppstår.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Selvom det kan være varmt i perioder i lokale regioner så tror jeg ikke det er nok til å ta knekken på vår sivilisasjon.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje varmt i lokale regioner. Det er varmt overalt.

Seks av dei varmaste åra har komt etter 2015.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ser allerede antydninger til de sedvanlige misforståelsene, så jeg peiser på med favorittlinken min:

https://skepticalscience.com/argument.php

For min del er det en god 10er på sikt. Dette kommer ikke til å utrydde oss direkte, men vent til massemigrasjon, konflikter om land og ressurser og (enda mer) idiotpolitikk kicker inn. Da skal man få se på akutte bekymringer, da.
Sist endret av robhol; 30. juni 2021 kl. 15:30.
Sitat av Ekstase Vis innlegg
Det var jo noe med klima som tok knekken på dinosaurer for 240 millioner år siden da de levde på jordkloden våres .
Jeg føler ikke at vi er der i dag, utrydringstrua.

Jordkloden har vært igjennom mange faser og både mennesker og dyr har klart å tilpasse seg klimaendringer som oppstår.
Vis hele sitatet...
Hvor mange feil er det egentlig mulig å stappe inn i ett enkelt innlegg? Det er drøye 240 millioner år siden dinosaurtida begynte. Den slutta for omlag 65 millioner år siden. Men samma det; alt det er lenge siden. En bør kanskje også bemerke at klimaendringene kom som følge av et meteorittnedslag som i dag kalles mexicogulfen. Hadde en stein på samme dimmen truffet oss i dag hadde verden definitivt gått under. Kanskje arten vår hadde holdt ut en stund i spredte enklaver, men verden hadde bokstavelig talt blitt forvandla til Mordor over natta. Helt hva det har med menneskeskapte klimaendringer vi kunne ha unngått hvis vi ville er imidlertid ikke opplagt for meg.

Jeg sliter også litt med å forstå hvordan en global katastrofe der tre fjerdedeler av alt liv på jorda går tapt og planetens dominernede arter forsvinner fullstendig kan brukes som argument for at vi har smooth sailing foran oss. Liksom hva er argumentet her? Klodens dominerende livsformer i krittiden forsvant med K-T-hendelsen, derfor kan en ny utryddelseshendelse ta livet av de nåværende herskerne (det vil si oss), og derfor trenger vi ikke å bekymre oss for at vi holder stø kurs mot avgrunnen..? Fordi det vil gå bra? Og med bra menes altså "rocks fall, everyone dies".

Det er selvsagt riktig at vi må tilpasse oss, men det er jo det vi ikke gjør. Vi kunne tilpasse oss ved å endre adferden vår og unngå hele problematikken. Det ville vi ikke, og det toget er nok gått. Derfor må vi altså gamble på at vi heller takler en større tilpasning i fremtiden.

Dette er så feil på så mange plan at det er vanskelig å kategorisere misforståelsene.
Sist endret av Myoxocephalus; 30. juni 2021 kl. 16:21.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Ekstase Vis innlegg
Det var jo noe med klima som tok knekken på dinosaurer for 240 millioner år siden da de levde på jordkloden våres .
Jeg føler ikke at vi er der i dag, utrydringstrua.

Jordkloden har vært igjennom mange faser og både mennesker og dyr har klart å tilpasse seg klimaendringer som oppstår.
Vis hele sitatet...
Vi har hatt, så vidt vi vet, mellom 5 og 20 masseutryddelseshendelser i jordas historie. Jeg regner med at du sikter til den største som skjedde for 259 millioner år siden og markerer overgangen fra Perm- til Triasperioden. 81% av alt maritimt liv og 70% av landgående virveldyr gikk tapt.

Den siste masseutryddelseshendelsen skjedde for 65 millioner år siden og utryddet 75% av alle firbente virveldyr. Det er denne vi tenker på når man tenker på masseutryddelse og når Dinosaurene forsvant.

Så for en kort oppsummering, du tar feil av tidspunkt, du blander to separate masseutryddelseshendelser og du virker til å tro at vi mennesker eksisterte under en slik hendelse.

Hvorfor skal jeg ta noe av det du sier seriøst?
Sist endret av Dodecha; 30. juni 2021 kl. 15:38.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av DonAqua Vis innlegg
Skjønner ikke hvordan alle bare durer på som om alt er greit.
Vis hele sitatet...

Hun her syns ikke alt er greit.

Sitat av DonAqua Vis innlegg
Post gjerne hvor bekymret du er på en skala fra 1 til 10..
Vis hele sitatet...
8
Jeg er bekymret.
Men ikke så mye fordi man ikke er bevist hvor mye det haster med å snu/bremse/stoppe oppvarmingen,
for det tror jeg de fleste i den vestlige verden er.
Det som plager meg er hvor mye vi greier å ødelegge før vi eventuelt greier å gjøre noe med det.

Pandemien, og hvordan verden har måtte stå sammen for å bekjempe den, tror jeg gir ett godt
bilde av hva vi har i vente de neste 100 årene hvis man bytter ut virus med ekstrem vær.
Branner, tørke, flommer og mat mangel, det skjer akkurat nå og det kommer til å øke.
Kanskje så mye att deler av jorda blir ubeboelig, med flyktning strøm og kriger som følge.
Seks av dei varmaste åra har komt etter 2015.
Vis hele sitatet...
Seks av de varmeste årene siden når? 1850? Eldste Homo Sapiens vi kjenner til er vel rundt 500 000 år.

Det er ingen tvil om at klimaet er i endring, men det har det vel alltid vært. Jeg er på skala 1 når det gjelder bekymring. Er ingen klimaforsker, men har teknisk utdannelse.

Det som er sikkert er vel at man aldri har hatt tilsvarende fokus på klima og miljø, og utviklingen er fantastisk. Desverre er det som regel krisene som får mediaplass så man får inntrykk av at alt går til helvete.
Sist endret av Lilleoslo; 30. juni 2021 kl. 15:41.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ikkje varmt i lokale regioner. Det er varmt overalt.

Seks av dei varmaste åra har komt etter 2015.
Vis hele sitatet...
Jeg er på jobb, så kan ikke lese gjennom hele artikkelen.

Hvordan definerer man at temperaturen øker? Gjennomsnittstemperaturen ila et år (dag og natt, alle døgn)?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Seks av de varmeste årene siden når? 1850? Eldste Homo Sapiens vi kjenner til er vel rundt 500 000 år.

Det er ingen tvil om at klimaet er i endring, men det har det vel alltid vært. Jeg er på skala 1 når det gjelder bekymring. Er ingen klimaforsker, men har teknisk utdannelse.

Det som er sikkert er vel at man aldri har hatt tilsvarende fokus på klima og miljø, og utviklingen er fantastisk. Desverre er det som regel krisene som får mediaplass så man får inntrykk av at alt går til helvete.
Vis hele sitatet...
Ja. Et inntrykk som blir forsterket særlig når ting faktisk går til helvete.

Klimaet har selvfølgelig alltid vært i konstant endring. Denne endringen er drastisk forskjellig fra noe vi har sett på hundretusenvis av år. Uansett har dette ingenting å si for hvor farlig denne situasjonen er.

Her er et par lenker som forklarer litt mer:

https://skepticalscience.com/climate...termediate.htm for feiloppfatningen om tidligere klimaforandringer, inkludert svar på spørsmålet ditt.
https://skepticalscience.com/argument.php for en del andre vanlige "myter" som jeg anbefaler at du tar en titt på. Med mindre du er 95 år kommer dette høyst sannsynlig til å involvere deg også.
Sist endret av robhol; 30. juni 2021 kl. 15:59.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg er på jobb, så kan ikke lese gjennom hele artikkelen.

Hvordan definerer man at temperaturen øker? Gjennomsnittstemperaturen ila et år (dag og natt, alle døgn)?
Vis hele sitatet...
Det er flere dataset som er tatt med i rapportene om klimaendringen, men et av de mer kjente er vel NOAA Land/Ocean global surface temperature analysis.

Det er gjennomsnitt av måneder og år.
De eldste målingene starter 1880 og fra flere lengdegrader over kloden, du kan selv hente dataene her og analysere de om du vil.

Jeg er også på jobb og har ikke tid til å lese meg igjennom resten selv, så jeg valgte et av datasettene som brukes til å danne rapporten vidarlo linket til.
Sist endret av Dodecha; 30. juni 2021 kl. 16:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Seks av de varmeste årene siden når? 1850? Eldste Homo Sapiens vi kjenner til er vel rundt 500 000 år.

Det er ingen tvil om at klimaet er i endring, men det har det vel alltid vært. Jeg er på skala 1 når det gjelder bekymring. Er ingen klimaforsker, men har teknisk utdannelse.

Det som er sikkert er vel at man aldri har hatt tilsvarende fokus på klima og miljø, og utviklingen er fantastisk. Desverre er det som regel krisene som får mediaplass så man får inntrykk av at alt går til helvete.
Vis hele sitatet...
Kva del av klimaendringene er det du ikkje forstår? At CO2 er drivhusgass? Det er knapt nok kontroversielt, og det har vore kjent i hundre år eller så.

At vi har auka CO2-innhaldet i atmosfæren frå 278ppm til 420ppm?

At auken i CO2 korrelerer med temperaturen i svært stor grad?

Kort sagt; kva er det som er feil i klimavitskapen i dag, som gjer at dei bommer fundamentalt på problemstillinga? For det er i realiteten det du påstår.
Jeg orker ikke prøve å plukke skylappene av klimafornektere i dag, ser det er flere stødige realister som er på den ballen allerede. Tilgi meg for å overse akkurat den debatten og hoppe til noe jeg mener er mer interessant enn hvorvidt problemet faktisk er et problem:

Sitat av DonAqua Vis innlegg
Post gjerne hvor bekymret du er på en skala fra 1 til 10, og gjerne legg ved noen ord om bakgrunnen din innenfor / forholdet ditt til naturvitenskap.

Selv ligger jeg vel rundt 10. Er ingen klimaforsker, men har en master i fysikk, så vet jo en ting eller to.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette: Jeg er ikke særlig bekymret. Forstå meg rett, jeg vet at det brenner på dass. Men bekymring er en følelse, og følelsene våre funker ikke så godt på denne typen problemstillinger. De er utviklet for å reagere på reell fare som vi oppfatter, ikke fremtidsscenarier som ikke ligner på noe vi har følt på kroppen. Nøkterne fakta trigger oss ikke. Det er det skumle med denne katastrofen, det er en sånn greie der toget ettertrykkelig er gått i det vi faktisk opplever det med kroppen og følelsene. Det er noe av det som gjør det så vanskelig for verden å reagere, tror jeg. Vi mangler den redselen som ansporer til handling, alt vi har er dette vage ubehaget av dissonnans fordi følelsene våre ikke matcher det vi rasjonelt vet at er tingenes tilstand. Så jeg vil si 2/10 på bekymring, og det bekymrer meg.
Sist endret av *pi; 30. juni 2021 kl. 16:53.
Er ikke bekymret for hva som skjer mens jeg er i live, regner med at det tar lenger tid enn det før alt går til helvete.
Vi er på en dårlig vei, men nå er det heldigvis snart bare Carl I Hagen og Trump som ikke tror på klimaendringene, så vi får satse på at vitenskapen som har fått oss så lang som den har i dag, har svar på dette og
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Er ikke bekymret for hva som skjer mens jeg er i live, regner med at det tar lenger tid enn det før alt går til helvete.
Vi er på en dårlig vei, men nå er det heldigvis snart bare Carl I Hagen og Trump som ikke tror på klimaendringene, så vi får satse på at vitenskapen som har fått oss så lang som den har i dag, har svar på dette og
Vis hele sitatet...
Det hjelper ganske lite hva vitenskapen vet, når det ikke er politisk vilje til å ta konsekvensene av den kunnskapen. Det er der dette må løses. Å stikke fingeren i lufta og håpe på Den Nye Teknologien som skal ordne opp, er bare en av mange måter å fornekte problemet på. Vi har masse teknologi, og masse kunnskap. Vi må handle.
Sist endret av *pi; 30. juni 2021 kl. 17:08.
Det har jo allerede begynt å skje med massive økonomiske pakker til "grønne investeringer" i form av havvind, vindkraft, solceller osv.
Biler som går på fossilt brennstoff skal fases ut av produksjon så tidlig som i 2025 hos noen produsenter.
Vi ser jo at det begynner å skje ting.
Om vi ser bort ifra klimaendringer grunnet drivhusgasser er det også flere faktorer ved levemåten vår som plager meg. Vårt konsum av plast og emballasje generelt er hinsides all fornuft, ikke hjelper det at du omtrent må dyrke all din egen mat om du vil unngå å bruke det.

Er også en smule skeptisk til vår avhengighet av teknologi, spesielt elektronikk. Et kraftig solbluss i 1859 kjent som «the Carrington event» var nok til å fritere all elektronikk som var i bruk på den tiden. Hadde noe liknende skjedd i dag hadde det blitt fullstendig katastrofe. Betalingsløsninger, kjøleskap/frysere, medisinske apparater og alt annet du kan tenke deg av elektronisk teknologi ville blitt fullstendig ubrukelig dersom et kraftig nok solbluss treffer jorda.
Sist endret av andlov5000; 30. juni 2021 kl. 17:54.
10/10 bekymret.
Milliarder av klimaflyktninger,
Om ikke det braker ut i full krig om å sikre seg landområde i nordlige deler av verden, kanskje tilogmed i tidlig fase av utryddningen.
Eventuelt krig for å utrydde de som forurenser mest.

Livet i havet dør ut, og det blir vanskelig og dyrke i jorda.
De fattigste dør av varme.

Nei fyfan, for en verden vi kommer til å få se.

Jeg er egentlig livredd.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
5/10.
Det er alt for abstrakt for meg til at jeg skulle tenkt mye over det og engstet meg. Men når jeg tenker over det, så ser det veldig mørkt ut.
Tar det som det kommer¯\_(ツ)_/¯.
Må nesten anbefale netflix dokumentaren Seaspiracy.

Om hvordan fiskeindustrien dreper havet, mens alle fokuserer på plastik sugerør.


Egentlig litt hjerteskjærende
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av magnet Vis innlegg
Må nesten anbefale netflix dokumentaren Seaspiracy.

Om hvordan fiskeindustrien dreper havet, mens alle fokuserer på plastik sugerør.
Vis hele sitatet...
Det er mogeleg å ha to tankar i hovudet samtidig. Plastforsøpling er eit problem - uavhengig av kor kynisk fiskeindustrien er. At vi gjer tiltak mot plastforsøpling vil ikkje sei at vi ikkje gjer tiltak mot overfiske. Eller motsett.
10/10. Vi er som frosker i en gryte med vann som holder på å koke opp. Merker vi at det blir varmere? Ja. Kommer vi til å hoppe ut av gryta før vi koker ihjel? Nei.
10/10 ene og alene på grunn av nedsmelting av fastlandsis.

Bor langs kysten og ser allerede tegnene til økende vann. Høyvann + Stormflo lager allerede store problemer verden rundt. Vi i norge klarer oss jo til en viss grad fint med det. Vi flytter oss bare inn i landet et kort stykke, men på en annen side kan vi risikere å miste gulfstømmen. Dette kan bli feil da jeg ikke husker helt, men om det ikke var noe slik som om saltvanns blandingen kan sørge for at strømmen stopper. Correct me if im wrong

Om det skjer, va skjer da med klimaet i skandinavia? Får vi en slik Goldilock Zone her på grunn av den generelle tempraturøkningen, eller ender vi opp med en ny mini-istid som rebooter hele klimamotoren.

Detta er bare meg som spekulerer som en klovn
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Er også en smule skeptisk til vår avhengighet av teknologi, spesielt elektronikk. Et kraftig solbluss i 1859 kjent som «the Carrington event» var nok til å fritere all elektronikk som var i bruk på den tiden.
Vis hele sitatet...
Siden den tid har vi lært mye om elektromagnetisk stråling og hvordan sikre utstyr mot det. Massevis av problemer vil vi nok få, men total kollaps blir det nok ikke. Forbausende nok lærte vi en hel masse av å sprenge en haug med atombomber, så underliggende systemer vil nok klare seg mens mer ubeskyttede systemer feks mobiltelefoni vil nok få seg et kraftig spark. Det største problemet er nok at noe slikt vil ta knekken på mesteparten av produksjon og fordeling av elektrisitet, og det vil være betydelig vanskeligere å fikse enn at finelektronikk går stykker.
På skalaen er jeg nok uten tvil en klar 1.

Ikke fordi jeg ikke tror det skjer ting, for noe skjer helt klart. Men mer fordi verden beveger seg såpass fort fremover i et forsøk på å forbedre ting, at jeg tror dette kommer til å gå helt bra. Hvertfall hvis det snart kommer en gruppe mennesker som sier at antall mennesker på jorden må nedover. For er tross alt det som er det største problemet: Vi blir for mange.
Tror også at mengde søppel i sjøen påvirker klimaet vesentlig mye mer enn det øvrige utslipp gjør, uten at noen ser ut til å bry seg nevneverdig om forsøpling i de landene der dette faktisk enkelt kan bli tatt tak i og gjort noe med.

Klimaforskere har jeg i grunn sluttet å tro på, fordi det bare er overdrevent ræl de kommer med hele veien, og så tilpasser de "fakta" etterhvert som de ser at de tok feil sist de presenterte "fakta".
Det er rett og slett alt for mye penger i å drive med slik propaganda, til at noen vil ta tak i de tingene som faktisk koster penger å gjøre noe med.

Slutt å fylle verden opp med søppel, og slutt å produser så sykt mange barn!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ikke fordi jeg ikke tror det skjer ting, for noe skjer helt klart. Men mer fordi verden beveger seg såpass fort fremover i et forsøk på å forbedre ting, at jeg tror dette kommer til å gå helt bra.
Vis hele sitatet...
Vi må vere karbon*negative* totalt sett i 2050. Dvs. ikkje bare kutte all eksisterande bruk til null, men aktivt fjerne CO2. Du er optimistisk; kva tilseier at vi når det målet?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hvertfall hvis det snart kommer en gruppe mennesker som sier at antall mennesker på jorden må nedover. For er tross alt det som er det største problemet: Vi blir for mange.
Vis hele sitatet...
Befolkingsveksten stagnerer rimeleg kjapt når folk får utdanning og tilgang til helsevesen. Vestlige land har stortsett netto nedgang om ein held innvandring utanfor. Ser du på topp femti i fertilitet er Afrika totalt dominerande på lista; land som har komt seg ut av akutt fattigdom har generelt svært liten befolkingsvekst.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Tror også at mengde søppel i sjøen påvirker klimaet vesentlig mye mer enn det øvrige utslipp gjør, uten at noen ser ut til å bry seg nevneverdig om forsøpling i de landene der dette faktisk enkelt kan bli tatt tak i og gjort noe med.
Vis hele sitatet...
[[Citation needed]]

Forøvrig er det jo det siste året komt rimeleg mange endringer i kampen mot marin forsøpling.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Klimaforskere har jeg i grunn sluttet å tro på, fordi det bare er overdrevent ræl de kommer med hele veien, og så tilpasser de "fakta" etterhvert som de ser at de tok feil sist de presenterte "fakta".
Vis hele sitatet...
[[Citation needed]]

I motsetning til deg presenterer dei grunnlaget, og antagelser som gjer at du om fem år kan gå tilbake og sjekke korleis prognosene traff. Så langt har så vidt eg har fått med meg det helde stikk i urovekkande stor grad. Du argumenterer derimot ex culo, og påstår dei tok feil.

Har du konkrete døme på at dei har tatt feil i stor grad? Nei? Vel, hald kjeft.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det er rett og slett alt for mye penger i å drive med slik propaganda, til at noen vil ta tak i de tingene som faktisk koster penger å gjøre noe med.
Vis hele sitatet...
Dude...

Seriøst?

Du er klar over at pengane p.t. stortsett er i karbonindustrien? Oljeselskap er unisont bant virkelig store økonomiske aktører internasjonalt. Det er ekstremt store firma med operasjoner internasjonalt. Og dei sponser aktivt propaganda som fortier klimaendringer!

Du bommer fundamentalt, og det er åpenbart at du er nyttig idiot for karbonindustrien.

Kort sagt. Underbygg påstandane du kjem med i innlegget, for dei er stortsett fundamentale bommerter. Realiteten er det stikk motsette av det du seier. Og nei; eg har ikkje tenkt å bruke energi på å debunke innlegget ditt i detalj; det er du som får underbygge eigne påstander.
Ikke så veldig bekymret. Tror det skjer ting altså, og at det går til helvete på et eller annet vis. Men håper og tror det gjør at vi får rensket opp i overbefolkningen i verden - så balanserer resten seg selv. Bedre med 1 milliard med høy levestandard enn 10 milliarder med dårlig levestandard. Med den teknologiske utviklingen og økende automatisering trenger vi ikke så mye billig, manuell arbeidskraft heller.
Sitat av WhiteCollar Vis innlegg
Ikke så veldig bekymret. Tror det skjer ting altså, og at det går til helvete på et eller annet vis. Men håper og tror det gjør at vi får rensket opp i overbefolkningen i verden - så balanserer resten seg selv. Bedre med 1 milliard med høy levestandard enn 10 milliarder med dårlig levestandard. Med den teknologiske utviklingen og økende automatisering trenger vi ikke så mye billig, manuell arbeidskraft heller.
Vis hele sitatet...
Om det går så langt at nærmere syv milliarder mennesker skal gå i det - hvorfor i all verden skulle det balansere seg slik at én milliard overlever? Har det først gått så langt tror jeg man eventuelt må satse på å forlate kloden. På det punktet har vi bevegd oss langt over point of no return.

Ellers virker det også svært naivt å tro at noen av oss bare skal leve som normalt mens resten av verdenspopulasjonen brenner. Det kommer bare ikke til å skje.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av WhiteCollar Vis innlegg
Ikke så veldig bekymret. Tror det skjer ting altså, og at det går til helvete på et eller annet vis. Men håper og tror det gjør at vi får rensket opp i overbefolkningen i verden - så balanserer resten seg selv. Bedre med 1 milliard med høy levestandard enn 10 milliarder med dårlig levestandard. Med den teknologiske utviklingen og økende automatisering trenger vi ikke så mye billig, manuell arbeidskraft heller.
Vis hele sitatet...
Om det kjem til det punktet at klimaendringene fører til befolkingsreduksjon på 9 milliarder så har eg heilt ærleg min tvil om den resterande milliarden vil ha så jævla høg levestandard - for då er vi på det nivået at jeger og sankersamfunn med god kaloritilgang er luksus.

Viare så er det jo som nevnt tidlegare i tråden ikkje slik at kriser og låg levestandard fører til at folk får færre unger...
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
En ting som er sikkert er at vi mennesker ikke er så flinke til å spå fremtiden som vi tror vi er. Det er vanlige folk som jobber med modellene og det er utrolig komplekst å skulle hensynta alle variabler.
Vis hele sitatet...
Er det sånn du gjør risikovurderinger ellers også? At så lenge du ikke kan vite 100% sikkert at det går til helvete så tar du ingen forholdsregler? Du må ha et spennende liv.
Det er jo utarbeidet tiltak for hva en skal gjøre nå katastrofene inntreffer, og for å motvirke effektene av utslipp, som blant annet involverer teknologi.

Tror nok vi vil klare å kompensere - tilpasse oss - til en hvis grad.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av itori123 Vis innlegg
Det er jo utarbeidet tiltak for hva en skal gjøre nå katastrofene inntreffer, og for å motvirke effektene av utslipp, som blant annet involverer teknologi.

Tror nok vi vil klare å kompensere - tilpasse oss - til en hvis grad.
Vis hele sitatet...
Når katastrofen inntreffer?

Det er ikkje snakk om eit snøskred; du kan ikkje evakuere berørte områder i fire uker, også flytte tilbake. Det er snakk om permanente endringer i økosystemer og habitat. Matforsyninga vil vere trua. Vassforsyninga vil vere trua. Ein del område rundt ekvator vert uleveleg varme. Også viare. Her kan du lese kva IPCC meiner konsekvensane ved 1.5°C er.


Vi kan ikkje motverke; vi kan kutte utslepp. No. Ikkje i morgon, men no. Katastrofa er her.

Forøvrig er det jo litt tragisk med innlegg av den typen; du vifter vekk problemet med å vise til tiltak og teknologi, utan å vere i nærheten av konkret på kva tiltak eller kva teknologi.
Trådstarter
Virker som folk blir beroliget av at de selv ikke klarer å se for seg at det går skikkelig ille. "Har jo gått bra hittil, så da må det jo fortsette å gå bra."
Sitat av itori123 Vis innlegg
Det er jo utarbeidet tiltak for hva en skal gjøre nå katastrofene inntreffer, og for å motvirke effektene av utslipp, som blant annet involverer teknologi.

Tror nok vi vil klare å kompensere - tilpasse oss - til en hvis grad.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke systemer som reagerer på tiltak slik du later til å se for deg. Det er kaskader av uforutsigbare, i stor grad selvforsterkende, effekter, slik at når balansen først er forstyrret så fortsetter endringene av seg selv, uansett hva vi gjør. På noen områder er det skjedd allerede. Havet kommer til å stige de neste hundre årene om vi så kuttet alle utslipp i dag. Det går rett og slett ikke an å vente til vi når vår tålegrense og så stoppe. Det stopper ikke når vi stopper.
Sitat av itori123 Vis innlegg
Det er jo utarbeidet tiltak for hva en skal gjøre nå katastrofene inntreffer, og for å motvirke effektene av utslipp, som blant annet involverer teknologi.

Tror nok vi vil klare å kompensere - tilpasse oss - til en hvis grad.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du dette? På hvilken bakgrunn? All tilgjengelig kunnskap tilsier at vi ikke vil klare å tilpasse oss på en måte som vil tillate oss å leve så komfortabelt i fremtiden som vi gjør nå. Det er ingen grunn til å anta at det løser seg! Men dette viftes gjerne vekk med innvendinger om teknologi. Vi kunne løst dette her uten teknologi overhode! Mindre flyreiser, mindre forbruk, mindre rovkapitalisme, mindre sløsing - alt dette har vært tilgjengelig i alle år, men ikke bare har vi fortsatt med det, vi har fortsatt å øke det. Teknologiske nyvinninger er bare en midlertidig utsettelse av det uunngåelige; ingen fancy oppfinnelse kan på sikt redde oss fra eksponensielt økende misbruk.

Og dere som trekker frem variasjoner i CO2 i atmosfæren - hvor gamle tror dere verdens oljereservoirer er, hm? Som nevnt over forsvant dinosaurene for noen og seksti millioner år siden, det burde jo være et lite hint om at de har ligget under bakken temmelig lenge. Noen depositter er riktignok bare noen få titalls millioner år gamle, men de fleste er adskillig mer. De eldste er mer enn 650 millioner år gamle, og det er ikke bare før dinosaurene, det er før paleozoikum - før trilobitter, amonitter og sjøskorpioner. Vi snakker om en tid da organismer med cellekjerne og fotosyntese var regna som avanserte. På den tida var verden ganske annerledes... Ønsker vi oss tilbake til den tilstanden?

Det er vanskelig å estimere hvor mye mer karbondioksid det var i atmosfæren på den tida, men man antar det var minst 10 ganger mer enn i dag. Kanskje så mye som 200 ganger mer. Uansett så har det sakte med sikkert gått nedover etter som millioner av år passerte. Hvorfor det, mon tro? Kan det være fordi - hold dere fast! - en del karbon har gått ut av kretsløpet fordi en viss mengde organisk materiale ender opp som olje og køl under bakken og blir der til noen graver det opp?

Ser dere nå problemet? Drit i klimamodeller, termodynamikk og fysikalsk kjemi. Vi har hatt en trend gående i over en halv milliard år. Og så ligger vi an til å revertere disse endringene nesten fullstendig og tilbakeføre alt karbonet til kretsløpet igjen - i løpet av maksimalt to hundre år.

To hundre år er ganske lenge for et menneske, for all del. Det er så lenge at vi ikke helt skjønner det. Skrevet med titallssystemet får vi to nuller, slik: 200. Seks hundre og femti millioner har imidlertid noen flere: 650000000. Ser dere forskjellen, eller er det fortsatt for abstrakt? OK, la oss skrive det additivt: 100 + 100 er også to hundre år. Hundre år er en sånn tidsperiode vi kjøttklumper nesten klarer å forholde oss til. Her kommer et litt større tall skrevet likedan:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100

Det der var hundre tusen, 100000. Hvis vi kopier det 6500 ganger får vi de eldste oljereservene våre.

Vi har gått fra 4000 ppm eller (mye) mer til 200-300 i løpet av den tida, sakte men sikkert. Nå skal alt dumpes tilbake for å redde økonomien. Med dagens tempo vil den operasjonen være fullført innen jeg får grå hår på ballene.

Trenger man virkelig å være fysiker for å skjønne at verden vil bli ugjenkallelig endra av dette her?
Sitat av DonAqua Vis innlegg
Virker som folk blir beroliget av at de selv ikke klarer å se for seg at det går skikkelig ille. "Har jo gått bra hittil, så da må det jo fortsette å gå bra."
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det, det er ikke mulig å se for seg klimaendringer. Det går ikke an å føle en tograders endring i gjennomsnittstemperatur. Det vi ser er konsekvenser av disse endringene, men det må statistikk til for å avsløre at det faktisk er klimaendringer som forårsaker dem. Hadde det vært et monster vi kunne se og føle så hadde vi reagert, det holder ikke å vite.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Det har jo allerede begynt å skje med massive økonomiske pakker til "grønne investeringer" i form av havvind, vindkraft, solceller osv.
Biler som går på fossilt brennstoff skal fases ut av produksjon så tidlig som i 2025 hos noen produsenter.
Vi ser jo at det begynner å skje ting.
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke før man får med seg store bedrifter og konsern.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Pandemien, og hvordan verden har måtte stå sammen for å bekjempe den, tror jeg gir ett godt
bilde av hva vi har i vente de neste 100 årene hvis man bytter ut virus med ekstrem vær.
Branner, tørke, flommer og mat mangel, det skjer akkurat nå og det kommer til å øke.
Kanskje så mye att deler av jorda blir ubeboelig, med flyktning strøm og kriger som følge.
Vis hele sitatet...
På med maska, hils med beina og hold avstand. Trikset vi lærte i 2020 som fungerer mot det meste.
Sist endret av knert1; 2. juli 2021 kl. 01:31.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor tror du dette? På hvilken bakgrunn? All tilgjengelig kunnskap tilsier at vi ikke vil klare å tilpasse oss på en måte som vil tillate oss å leve så komfortabelt i fremtiden som vi gjør nå. Det er ingen grunn til å anta at det løser seg!
Vis hele sitatet...
Det er egentlig ikke så rart at man opplever det sånn. Alle vi som lever her, nå, har opplevd at pilene alltid kun har pekt oppover. De siste hundre årene har ting blitt jevnt bedre. Jeg tror vi har lett for å tenke at det er en naturgitt utvikling at hver generasjon skal få det bedre enn den forrige. Vi bygger jo hele samfunnet vårt på kapitalisme, som i sin natur forutsetter at kaken skal være litt større neste år enn i år. Det føles som en naturlov. Det er det overhodet ikke. Den utviklingen vi har hatt her de siste tre generasjonene er unntaket. Det er ikke sjans i ville helvete at det kan fortsette evig, ikke engang uten å ta klimaendringer med i beregningen.

Det er ingenting i naturen som tilsier at ting ordner seg.
Sist endret av *pi; 2. juli 2021 kl. 01:45.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
sitat
Vis hele sitatet...
Det er ingen tvil om at den moderne sivilasjonens rullestol holder ting rullende enn så lenge og er nok ikke bærekraftig. Ikke minst all jordbruk som også ødelegger jorden / naturen og skaper ørken lignende miljø der det før var vått, grønt, og frodig. Det er mye vi kan ha i vente, fra andre sykdommer vi ikke kan kurere som får corona til å se ut som en vits eller noe annet for eksempel.
Konflikter og terrorisme vil sannsynligvis være en økende del av verdensbildet framover også.

Men selv om vi skulle navigere disse farvannene, så er både global oppvarming, nedsmelting av polarisen, flyktningstrømmer som resultat av det nevnte og ubeboelige områder også et problem. Vi så alle hvordan folk oppførte seg når corona begynte, som bare katastrofefilmer før har vist oss, og det er nok ikke noe tvil om at noe enda verre skjer så vil ikke ting gå veldig pent og ordentlig for seg. Kina kontrollerer mye av det vesten er avhengig av for å få forbrukersamfunnet til å gå rundt og driver på mange måter med det som kan kalles vår tids imperialisme (Afrika). Kina produserer og har kontroll over mye av de sjeldne metallene vi trenger for å få samfunnet til å gå rundt i form av teknologi og utstyr, såvidt jeg vet hverfall. Og det kan også bli en kilde til væpnet konflikt

Jeg tror ikke vi står på randen av slutten, men jeg tror egentlig ikke det jeg sier bare er fullstendig antagelser heller. Fortsetter det slik på nøyaktig samme måte går vi mot en uheldig framtid.
Sist endret av Quakecry; 2. juli 2021 kl. 02:21.
Jeg går ikke rundt og bekymret meg, men jeg er nesten sikker på at jeg kommer til å oppleve fæle ting som følge av hvordan menneskeheten har behandlet og FORTSATT (utrolig nok) behandler planeten.

MANBEARPIG IS REAL YOU GUYS!
10/10 bekymret.

I en fantastisk bok ved navn Scale presenteres det et hårreisende faktum. Jeg er ingen biolog, så dette kan være noe feil. Om noen har mere kjennskap enn meg til dette er det fett om det kan verifiseres/forklares bedre.

Men, ca 2 graders varme vil føre til at det ATP-molekyler frigjør ca 20-30% mere energi til cellene, som igjen påvirker metabolismen. Kort forklart betyr det at alt som har celler vil leve livene sine ca 20-30% raskere om det blir 2 grader varmere. Tenk så sinnsykt fucka økosystemet blir om alle dyr, planter, trær, sopp, koraller og fisk lever 20-30% kortere.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor tror du dette? På hvilken bakgrunn? All tilgjengelig kunnskap tilsier at vi ikke vil klare å tilpasse oss på en måte som vil tillate oss å leve så komfortabelt i fremtiden som vi gjør nå. Det er ingen grunn til å anta at det løser seg! Men dette viftes gjerne vekk med innvendinger om teknologi. Vi kunne løst dette her uten teknologi overhode! Mindre flyreiser, mindre forbruk, mindre rovkapitalisme, mindre sløsing - alt dette har vært tilgjengelig i alle år, men ikke bare har vi fortsatt med det, vi har fortsatt å øke det. Teknologiske nyvinninger er bare en midlertidig utsettelse av det uunngåelige; ingen fancy oppfinnelse kan på sikt redde oss fra eksponensielt økende misbruk.

Og dere som trekker frem variasjoner i CO2 i atmosfæren - hvor gamle tror dere verdens oljereservoirer er, hm? Som nevnt over forsvant dinosaurene for noen og seksti millioner år siden, det burde jo være et lite hint om at de har ligget under bakken temmelig lenge. Noen depositter er riktignok bare noen få titalls millioner år gamle, men de fleste er adskillig mer. De eldste er mer enn 650 millioner år gamle, og det er ikke bare før dinosaurene, det er før paleozoikum - før trilobitter, amonitter og sjøskorpioner. Vi snakker om en tid da organismer med cellekjerne og fotosyntese var regna som avanserte. På den tida var verden ganske annerledes... Ønsker vi oss tilbake til den tilstanden?

Det er vanskelig å estimere hvor mye mer karbondioksid det var i atmosfæren på den tida, men man antar det var minst 10 ganger mer enn i dag. Kanskje så mye som 200 ganger mer. Uansett så har det sakte med sikkert gått nedover etter som millioner av år passerte. Hvorfor det, mon tro? Kan det være fordi - hold dere fast! - en del karbon har gått ut av kretsløpet fordi en viss mengde organisk materiale ender opp som olje og køl under bakken og blir der til noen graver det opp?

Ser dere nå problemet? Drit i klimamodeller, termodynamikk og fysikalsk kjemi. Vi har hatt en trend gående i over en halv milliard år. Og så ligger vi an til å revertere disse endringene nesten fullstendig og tilbakeføre alt karbonet til kretsløpet igjen - i løpet av maksimalt to hundre år.

To hundre år er ganske lenge for et menneske, for all del. Det er så lenge at vi ikke helt skjønner det. Skrevet med titallssystemet får vi to nuller, slik: 200. Seks hundre og femti millioner har imidlertid noen flere: 650000000. Ser dere forskjellen, eller er det fortsatt for abstrakt? OK, la oss skrive det additivt: 100 + 100 er også to hundre år. Hundre år er en sånn tidsperiode vi kjøttklumper nesten klarer å forholde oss til. Her kommer et litt større tall skrevet likedan:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100 + 100

Det der var hundre tusen, 100000. Hvis vi kopier det 6500 ganger får vi de eldste oljereservene våre.

Vi har gått fra 4000 ppm eller (mye) mer til 200-300 i løpet av den tida, sakte men sikkert. Nå skal alt dumpes tilbake for å redde økonomien. Med dagens tempo vil den operasjonen være fullført innen jeg får grå hår på ballene.

Trenger man virkelig å være fysiker for å skjønne at verden vil bli ugjenkallelig endra av dette her?
Vis hele sitatet...
Tror ikke vi klarer å stoppe noe som helst, men skaden kan jo bli langt verre hvis en fortsetter med CO2 utslipp etter at katastrofen har inntruffet. Hvis en aksepterer at en bruker veldig mye penger, på bekostning av alt annet, så kan en fort se for seg total stopp av vanlige biler i flere land og fort økning i el biler. Videre så kan en se for seg at en bare legger ned kraftverk som produserer for mye C02. Dvs rask nedleggelse av alt, selv om det går på bekostning av alt.

Når det gjelder tiltak, så så jeg et program på national geographic. F.eks ser en for seg renseanlegg, som denne https://www.tu.no/artikler/verdens-f...-i-gang/232380, som kan bli masseprodusert.

Var også mye om fancy teknologi som speil en kan plassere ut, uten at jeg helt forstår hvordan det skal hjelpe.

Uansett, smarte folk tenker på dette - så det er tilltak.
Sist endret av itori123; 2. juli 2021 kl. 23:40.
Sitat av itori123 Vis innlegg
Uansett, smarte folk tenker på dette - så det er tilltak.
Vis hele sitatet...
Smarte folk har tiltak. Men: Dumme folk hører ikke på smarte folk. Og: Kortsynte, uansvarlige og egoistiske folk vil ha stemmene til dumme folk for kortsiktig makt og innflytelse. Middelmådige folk, aka de fleste av oss, bryr seg ikke nok til å gjøre noe utslag.

Ekspertene har løsningene, men det er ikke dem som bestemmer hva vi skal gjøre med denne katastrofen. Det er det alle vi andre som må få hue ut av ræva og gjøre.
Sist endret av *pi; 2. juli 2021 kl. 23:51.
0% at all worried. verden er nok fucked men innen den tid er jeg nok i grava. 100 år ish igjen tipper jeg.
Sist endret av VitoScaletta; 2. juli 2021 kl. 23:56.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
0% at all worried. verden er nok fucked men innen den tid er jeg nok i grava. 100 år ish igjen tipper jeg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor antar du at vi ikke vil merke ubehaget før om hundre år? Har du noen som helst grunn til å tro det eller er det bare et komfortabelt tall? Du skjønner - ubehaget er her alt. Nå. Idag. Det har i grunn vært merkbart noen år. Ikke faens ille så klart! Hadde det vi opplever i dag vært bunnen, så kunne vi i grunn spretta sjampisen og gitt faen. Men det er en nedadgående trend. Hvert år blir problemene litt større, konsekvensene litt verre, spillerommet vårt litt mindre og arbeidet med å holde hjula i gang litt tyngre. Ikke så mye, men merkbart. Det du opplever om ti år er verre enn det du opplever i dag. Hvor ille er for ille for deg? Og ikke bare svar "hva enn som er tilfelle om hundre år" når du ikke aner hva det innebærer!
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er nettopp det, det er ikke mulig å se for seg klimaendringer. Det går ikke an å føle en tograders endring i gjennomsnittstemperatur. Det vi ser er konsekvenser av disse endringene, men det må statistikk til for å avsløre at det faktisk er klimaendringer som forårsaker dem. Hadde det vært et monster vi kunne se og føle så hadde vi reagert, det holder ikke å vite.
Vis hele sitatet...
For meg er dette rart. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forestille seg mat- og vannmangel. Det er ikke spesielt abstrakt.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Dette er skrevet i den tanke at vi fortsetter å ture på som vi gjør i dag:

Mange av de systemene jeg har styrt og driftet igjennom min kariære har vært koblet til det offentlige eller lignende. Det later til for meg, at man har bygd opp veldig komplekse nettverk av systemer for flytting av energi (i dagens samfunn er jeg ansvarlig for å konvertere en udefinert mengde med elektromagnetisk energi fra stjerner, til en udefinert og abstrakt verdi som kan settes i gjeld til en vilkårlig random person, og det er en kjernefunksjon av økonomien) som er svært sårbare. I industrien jeg kjenner best er det et begrep som "overcomitted", som er en situasjon en kan befinne seg i dersom en har allokert alle de nåværende ressursene, og kanskje på mest mulig "optimal" (det vil si, ressursøkonomisk konservativ) måte, vil du kunne befinne deg i deep shit dersom de underliggende støttesystemene faller fra hverandre. I et tenkt scenarie der jeg opererer i et høyoptimalisert regime for kostnad av 100% utnyttelse av en ressurs over 3 noder, vil jeg i samme tenkte scenarie måtte ta ned viktige og esensielle støttefunksjoner for å forsøke å fordele ressursene og å forsøke å opprettholde noenlunde tjeneste over 1 eller 2 noder.

La oss eskalere uten å sette begrensninger:

Når de mest esensielle tingene et menneske trenger for å overleve i det daglige ikke med pålitelighet kan tilbys og det offentlige har ramlet fra hverandre, spørs det hvor mye stabilitet en kan forvente i den umiddelbare framtid.

Når temperaturene sakte men sikkert beveger seg mot koaguleringspunktet til eggehvite, spørs det hvor mye stabilitet en kan forvente i den umiddelbare framtid.

Når naturmangfoldet svinner hen, spørs det hvor mye stabilitet en kan forvente i den umiddelbare framtid.

Når befolkningsmigreringen begynner fra de stadig større ulevelige områdene i verden, spørs det hvor mye stabilitet en kan forvente i den umiddelbare framtid.

Hungersnød vil fra det jeg kan se trolig rive fra hverandre det aller meste vi klarer å kjenne igjen av et samfunn, om det ikke allerede har totalt kollapset før den tid. Når vi ender opp i situasjonen der hvor foreldre vurderer dithen at det vil være bedre å spise sitt eget barn her og nå enn at en totalt fremmed gjør det etter at vi selv har sultet ihjel, spørs det hvor mye stabilitet en kan forvente i den umiddelbare framtid.

Når far står over sitt barn med kniv og gaffel, spørs det hvor mye stabilitet en kan forvente i den umiddelbare framtid.

Når den mette far ikke lengre er i stand til å gå to uker uten rent vann og heller ikke klarer å finne noe uten å tilintetgjøre et annet individ, spørs det hvor mye stabilitet en kan forvente i den umiddelbare framtid.

Alle tjenester, alle produkter, alle kommersielle firma, alle børser, alle kommunikasjonsmuligeheter vil falle fra hverandre, spørs det hvor mye stabilitet en kan forvente i den umiddelbare framtid.

Løsningen på dette problemet er kanskje åpenbar i form av mindre og smartere ressursutnyttelse (veldig strengt tatt er vi kanskje dødsdømt i all den tid vi tilfører systemet med energi enn albedo og blackbody stråling planeten vår klarer å kvitte se med, men la oss forsøke å holde oss fattet, hva?), men veien dit har jeg ingen peiling på og jeg skal ikke oppriktig forsøke å overbevise andre om mine tanker, men jeg har desto mindre tro på den nåværende styrendes generasjons innstilling til verden skal ordne problemet. Født inn i gjeld i en stadig eskalerende og pumpet økonomi, og født uten spesielle utsikter med mindre du er vår adels sønn eller datter med et eller annet kjent norsk etternavn.

Med slike framtidsutsikter, må jeg si at jeg mister troa på at dagens eller neste generasjon skulle klare å la oss komme ut av dette, uten en veldig veldig radikal annerledes tilnærming på energi.

i^2 out of 10, would not buy again.

Edit: Vi lever i en tid der milliardærene kampes om å komme seg først ut i verdensrommet, og bygger bunkere og det som nærmest kan kalles byer under jorda. Det gjør liksom noe merkelig med tankegangen, på sett og vis.
Sist endret av m0b; 3. juli 2021 kl. 02:49.