Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3250
Hei! På lørdag etter en fest jeg hadde, stjal en venn bilen min og totalvraket den...
jeg hadde bare ansvarsforsikring uten tyveri og brann...

Bilen var i god stand og ble eu godkjent for under en måned siden, helt nye vinterdekk kjøpt for 3 uker siden, alle nye bremseklosser skiftet i januar i tillegg til to nye bremsekaliptere foran. På finn.no ligger tilsvarende bil ute fra 40-75 tusen. Vedkommende mener at 40 tusen er for mye, noe jeg er uenig da jeg trekker av noe da det er en god venn.

Men nå har jeg tenkt mer så blir det jo en rettsak av dette og jeg mener at h*n da blir dømt til å betale meg. Det hadde vært det beste da vennskapet henger i en tynn tråd sånn som h*n oppfører seg mot meg nå. Hadde selv lagt meg langflat og punget ut det bilen er verdt men man ser vel hvordan folk egentlig er når det er penger i bilde... Står jo her som en idiot uten bil og penger til ny, så må ta opp et billån som selvfølgelig skal betales ned på inntil evt 40.000 av vedkommende, resten tar jeg selv å betaler.

Har noen her vært borti det samme og vet om jeg får penger etter en rettsak?
Ble han tatt for dette siden det blir rettsak? Har du meldt ifra at han stjal din bil, og at du krever erstatning?

Hvis bilen var i god stand så ville jeg krevd mer en 40 000, hvis disse går for mellom 40-75. Spesielt hvis vedkommende oppfører seg som en fjott i tillegg.
Har vært borti noe lignende men da var ikke kompis en jævla idiot. Så det ble betalt det eier av bilen ville ha uten noe men eller. Gjør man noe som dette så begynner man ikke kverulere på pris. Har du gitt han lov til og låne bilen?
Fikk tlf fra politiet kl 2 på natta om det var min bil med reg nr, så sa jeg ja den står her i tunet! Så sa de nei den har vært i en ulykke og vi leter etter sjåføren. Sjåføren stakk fra stedet, bilen lå på taket i grøfta...
Ga selvfølgelig ikke lov til å låne bilen, men det vil h*n at jeg skal si for å få mindre straff men det er fullstendig uaktuelt!! Jeg mister jobben og utdanningen min da, ikke minst lappen. Så at h*n i det hele tatt spurte om det sjokkerer meg da det er den nærmeste vennen jeg har...

Politiet meldte bilen stjelt ja, jeg har ikke hørt noe fra dem i det hele tatt. Prøvd å ringe men får bare beskjed om at etterforsker skal ringe meg.
Har sagt jeg vil ha 40 tusen men det var vedkommende ikke enig i...
Da driter du i og diskutere mere med vedkomne. Så vist politiet veit at det er han som kjørte så, er jo ikke det heller noe problem. Da får du bare anmelde kompisen din for tyveri av bil og forlange 65 tusen i erstatning.
Slik du fremstiller det virker det som denne vennen ikke er stort å spare på? Det å stjele bilen din er jo temmelig hinsides, men når vedkommende ikke vil ta ansvar etterpå, og vil du skal ta regninga? Det tar kaka. Sier meg enig med 5FDP, hvis han ikke vil betale så får du bare anmelde.
Sist endret av Bl4derunner; 5. mars 2021 kl. 20:24.
Enig med de over her. Måten "kompisen" din reagerer på situasjonen viser vel at det ikke er mye verdt å skulle gi han fordeler pga vennskap. Han gjorde noe kjipt og skal klart betale det det koster å erstatte bilen. Lir han ikke med på en privat ordning har vedkommende valgt selv: det riktige er å anmelde for at h*n har stjålet og å ha ødelagt bilen din. Det hjelper ikke at det var under ruspåvirkning, noe du heller ikke kunne noe for
Det her er åpenbart ikke en kompis, vet ikke helt hvordan han fikk tak i bilen din uten samtykke men det er irrelevant. Hvis du har spart på tekstmeldinger dere i mellom så tar du vare på det og oppretter sak. Ærlig talt, her er det ikke mye å spare på. Fyren fortjener ikke så mye som en advarsel en gang når han stjal bilen din for så å vrake den.
Herregud for en elendig kompis du har, han hørws ikke ut som en noen bør ha som venn. En rettsak vil trolig føre til at han blir dømt til å betale erstatning, men om han evner å betale er en annen sak. Vil tro det blir tatt uavhengig takst av bilen.
Sikkert lurt og snakke med ett lokalt bilskade firma. Gjerne betale dem det di vil ha for og gi deg en takst for bilen. Så forklarer du dem alt om hvordan bilen var. Og sier du føler den var minst verdt 65000 etter hva du har sett på Finn. Så når du evt kommer til en rettsak så tar du med utgiften for takst av bilen og forlanger at kompis får betale for dette også.

Det er veldig lurt og ha en takst fra noen som driver med takst av biler og legge frem i en rettsak så slipper du at evt dommere skal sitte og synse om hva bilen har av verdi. Evt at ex kompis sitter og sier bilen hadde verdi på 40000 og du sier 65000. Har du en takst så slipper du mye styr

Men spørsmål som garantert dukker opp er vell

Hvor fikk han nøkler fra?

Hvorfor stoppet du han ikke?

Hvorfor ringte du ikke etter politiet med en gang han tok den.

Var du med i bilen.

Var det andre med i bilen.

Hvor var dere den aktuelle kvelden

Hvor mye hadde du drukket.
Høres ut som en rævva kompis som ikke er verdt å spare på. Spar på evt meldinger mellom dere og anmeld fortløpende og forlang erstatning. Kjedelig å høre dette hendte deg..
Uvaksinert 👍
Prøv å ordne opp mellom dere. Det er ikke slik at du får penger med en gang selv om h*n blir dømt, det kan ta lang tid før du ser disse. Nå kan det sikkert gå mange mnd før saken kommer opp også en del tid før den er rettskraftig også må namsmannen få penger ut av vedkommende og det ender sikkert med lønnstrekk så du får noen få kr hver mnd.
Sitat av vannflaska Vis innlegg
Ga selvfølgelig ikke lov til å låne bilen, men det vil h*n at jeg skal si for å få mindre straff men det er fullstendig uaktuelt!! Jeg mister jobben og utdanningen min da, ikke minst lappen. Så at h*n i det hele tatt spurte om det sjokkerer meg da det er den nærmeste vennen jeg har...
Vis hele sitatet...
Kjip sak, men jeg er sikker på at du fortjener bedre venner enn det.

Du er sikkert en fin fyr, han virker ikke så jævlig kul.
Sist endret av 1000bein; 6. mars 2021 kl. 10:22.
Heretter låser du bilen og har nøkkelen i lomma eller innelåst et eller annet sted.
Det er allerede opprettet sak fra politiet sin side og de meldte bilen stjålen etter de ringte meg. Fører stakk jo av så de trodde nok det var meg først men jeg ble jo ganske sjokkert når jeg fikk den tlf. Trodde jo bilen min stod utenfor i tunet, ikke totaltvraket av noen, forlatt i ei grøft! Skal snakke med advokat på mandag for å høre hva som skjer videre og evt hva jeg bør gjøre.

Kjøringen i seg selv kunne jeg fint «tilgitt» og fortsatt som før, men det er faktisk helt sykt å behandle meg på den måten som h*n gjør nå... Jeg er mildt sagt sjokkert, hadde aldri trodd det om denne personen men så feil kan man ta! Er ikke normalt å ville at bestevennen din skal ødelegge sitt liv pga dine dumme valg!

Skal snakke med advokat på mandag så blir spennende å høre hva som skjer videre og evt hva jeg må gjøre. Har begynt å hoste opp kvitteringer på alt jeg har brukt på bilen de siste månedene

Å kverulere med hvor mye bilen er verdt, og spørre om å ikke si at bilen var stjelt er faktisk helt sinnsykt!

Hadde det vært omvendt hadde jeg lagt meg paddeflat på søndag og tatt opp lån med en gang for å ordne opp og prøve å beholde vennskapet!!! Det vennskapet er over, er helt sykt hele greia
Sist endret av vannflaska; 6. mars 2021 kl. 15:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En kompis vraka den forrige bilen min og jeg tenkte at det kom til å bli et helvete å få noe penger og erstatning ut fra han fordi jeg visste han var blakk og ikke så ansvarsfull. Jeg var mere lei meg over hvordan masinga mi kom til å gå utover vennskapet enn at bilen var fucka. Før jeg rakk å begynne å mase hadde han fått lånt 10k av mora si etter å ha forklart situasjonen og sendte meg 2k hver måned for å nedbetale resterende.
Det er vel sånn man kan skille på en bra kompis og en dårlig en...!

Ta en alvorsprat med kompisen din og få han til å signere en gjeldsavtale og send fakturaer så et selskap tar seg av det om han dropper ut av avtalen. Da har du gitt han en fair mulighet til en bedre løsning enn retten hvor han i tillegg risikerer å bli dømt til å dekke dine saksomkostninger, og dere kan beholde en nogenlunde grei og reparerbar tone i vennskapet. Om han fortsatt nekter så spark han ut av livet ditt!..
Ho her har jo bare kverulert på prisen og vil kaste meg under bussen, så jeg tenker at retten er en grei vei å gå uansett. Det vennskapet er dødt nå, jeg blir skikkelig lei meg og skuffet for vi er voksne mennesker og skulle kunne ordne opp i det selv men tydeligvis ikke! Har snakka med jurist og må sende inn erstatningskrav så får jeg penger tilbake. Det svir mer enn 40 tusen, så det skulle h*n tenkt på før h*n kverulerte om penger... forstår ikke at en såpass god venn kan være så egoistisk...
Noe nytt i denne saken?