Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1164
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Hei der med-freaks, og godt nyttår!

Jeg vurderer å starte med en ny hobby som alltid har interessert meg veldig, men må dessverre gjøre det hele på et veldig stramt budsjett. Fritidsaktiviteten jeg ønsker å starte med er som tittelen sikkert allerede har røpt; skattejakt med metalldetektorer rundt forbi. De to tingene jeg i grunnen lurer på er om det i det hele tatt er vits i å kjøpe en metalldetektor av det billige slaget fra Kina? Sitter og ser litt på denne for eksempel: https://www.ebay.com/itm/Waterproof-...torefresh=true . Eller er jeg nødt til å bruke flere tusen for å få noe som det i det hele tatt er vits i å starte med? Ellers lurer jeg på om det er noen lure freakere som kan komme med tips til steder om hvor det kan lønne seg å gå ut på letning mest av alt på vestlandet, men tips om plasser over hele landet taes i mot med stor takk!

Takk på forhånd

- P-freak
Sist endret av P-freak; 1. januar 2018 kl. 03:46.
Problemet med billigdetektorene på ebay og finn.no er at de suger på grensen til det ubrukelige.

Du må nesten opp i en Fischer F2/F4 skal du få noe som fungerer. Med litt flaks så finner du dem brukt til rundtom 1500/2000,-. Da har du 40 ganger mer detektor for pengene enn om du kjøper GOLD DIGGER EXTREME fra ebay til halvparten av prisen.

Det er en facebookside som heter ''Metalldetektor Norge''. Mye folk med peiling og endel videresalg av detektorer fra folk som går lei eller oppgraderer. Anbefaller deg å sjekke den ut.
Har selv vært veldig lysten på å prøve denne hobbyen pg hadde lite lyst å punge ut flere tusen før jeg i det heletatt visste om det var noe jeg likte.

Jeg blir sikkert uglesett av de fleste som driver med det nå men uansett, hadde f2 og div stash klart i handlekurv å skulle kjøpe når jeg fikk lønn.

Kom tilfeldigvis over en av de jalla jula detektorene på finn til 100 kr. (Mener det er en 6-700 ny)
Var i nærheten av meg så jeg kjørte avgårde å hentet den.
Den fungerer ypperlig, har hatt noen turer i skogen og på badeplasser og funnet masse med den. Riktig nok mest søppel og patroner men sånn er det jo.
Hvorvidt det fungerer å skille mellom metaller tørr jeg ikke si. Har klart å finne ting på ca 15 cm dybde.
Kan godt anbefale deg den om du vil teste først for å se om du liler det
Verdt å nevne at du får videresolgt en detektor av kjent merke, men billigmerkene fra kina vil du slite mer med. Har hatt to Fischer detektorer oppigjennom. Begge ble kjøpt brukt i Norge for ca 50% av nypris og videresolgt for det samme etter et års bruk. Tapte egentlig kun på frakten og batteribruken.
Sist endret av Bombasa; 1. januar 2018 kl. 20:55.