Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  612 47719
Jeg har ikke lest gjennom hele posten her..
men skal komme med mine synspunkter..

Jeg mener at denne Hijaben, bør de ikke få gå med!
Når de får komme inn i lander vårt, norge..
Får de holde seg til hvordan norge er, og hvordan politiet kler seg. Vi kan ikke godta hva som helst!

Vi skal ikke forandre Norge fordi de kommer hit, de skal forandre seg. Når de kommer hit.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Er egentlig helt utrolig at det blir en debatt av dette i det hele tatt synes jeg.
Til og med de muslimske kvinnene som i dag er politi ønsker ikke hijaben inn i politiets uniform.
Argumentene jeg hørte i debatten på tv tidligere i dag var bl.a.:

"Jammen, det er jo bare snakk om et lite tøystykke - hvorfor kan det ikke tillates?"
- For å snu på det; om det bare er snakk om et lite stykke tøy, hvorfor kan dere da ikke være foruten det? Når det etter sigende er et så ufattelig viktig lite tøystykke, hvorfor denne bagatelliseringen når det kommer til hvor enkelt det egentlig burde være å tillate det?

"Det er en menneskerett å få bære de klærne man ønsker!"
- Ja, selvfølgelig er det det, og det er heller ingen som forsøker å forby hijaben her. Men det er selvsagt ingen menneskerett å få bli politi! Det er mange andre yrker hvor dette lille tøystykket er akseptert.

Føler det blir litt det samme som at jeg skulle sutre og klage fordi jeg ikke kan bli pilot, selv om jeg har -8 på begge øya, uten å være villig til å ta en øyeoperasjon.
Litt av greia er jo også at politiet skal være kjønnsnøytralt.
Det blir som om politiet skulle begynne å gå med kors, "jødestjerner (i mangel på et bedre ord akkurat nå) eller hakekors.
Politiet skal pr definisjon ikke kunne virke støtende, hverken på en religiøs, eller politisk måte.

Jeg må ærlig inrømme at dersom jeg hadde blitt stoppet, bøtlagt, etc på fylla av en politibetjent med hidjab, så hadde jeg vurdert å bli mannevond. (muligens pga x antall år med ragheads og div annen faenskap i Afghanistan o.l, men også pga det ikke akkurat er et hodeplagg som oppfordrer til respekt i vår kultur.)
Sitat av Randalv Vis innlegg
Jeg må ærlig inrømme at dersom jeg hadde blitt stoppet, bøtlagt, etc på fylla av en politibetjent med hidjab, så hadde jeg vurdert å bli mannevond. (muligens pga x antall år med ragheads og div annen faenskap i Afghanistan o.l, men også pga det ikke akkurat er et hodeplagg som oppfordrer til respekt i vår kultur.)
Vis hele sitatet...
Javel, men det hadde da vitterlig vært ditt problem da du ville blitt kastet rett på glattcelle og blitt tiltalt for vold mot offentlig tjenestemann. At du og andre ville blitt krakilsk om dere ble bøtelagt av en kvinne er fullstendig irrelevant og ikke noe argument. Det er som om man skulle argumentert mot kvinner i politiet med at folk ikke ville respektert politikvinner ...

Når det gjelder det at politikvinner i Pakistan ikke får bruke hijab så er årsaken til det at Pakistan har en sterk og aktiv islamistisk bevegelse. Det er nødvendig for progressive krefter å holde islamistiske uttrykk borte fra så mange arenaer som mulig for å ikke gi islamistene innflytelse. Det samme ser man i Tyrkia hvor hijab ikke er tillat på universitetene fordi progressive krefter har en reell frykt for at den sekulære staten skal falle og bli en islamistisk stat. og derfor har kjempet mot å tillate hijab på universitetene. Tyrkia har forøvrig et islamistisk parti ved makten.

Slik er det ikke i Norge. Det er absolutt ingen fare for at islamistiske bevegelser skal få noe makt eller at det skal innføres hijabpåbud.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=558697

Politet selv sier klart ifra hva de mener ivertfal...
"vi muslimer blir ikke respekterte" hadde noen greid å si pga det er veldig få som vil tillate hijab! Jeg skjenner jeg blir rimelig irritert, respekt her respekt meg der, dere muslimer skal ha oss til å respektere dere fra månen og tilbake! er det bråk, så er det altid en som kommer til meg og sier "hei du, du så for lenge på meg, du respekterer meg ikke" begynner å bli rimelig lei nå... men uansett nok om det!

Hvordan er det mulig å si at vi ikke respekterer muslimer fordet flertallet er i mot hijab? det syns jeg blir helt feil! i bunn og grund så er det muslimene som kommer til norge og som burde respektere norske skikker og lover, ikke omvent!
Og ivertfall ikke komme her å påstå at vi ikke respekterer muslimer fordet vi ikke vil tillate politiet å gå med hijab.
Kan jo like gjærne si at muslimer ikke respekterer nordmen fordet dem går med hijab
Hvorfor skal muslimer respektere oss mer enn vi skal respektere de`?
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Hvorfor skal muslimer respektere oss mer enn vi skal respektere de`?
Vis hele sitatet...
I en viktig debatt hvor det involverer en stor del av befolkningen, bør vi respektere hverande likeverdig. Dog, i en debatt hvor kanskje fem muslimske kvinner vil ha hijab på jobben - mens flesteparten av landet vårt, hjemlandet deres, og resten av politistyrken ikke aksepterer det; da bør dem respektere våre fastsatte prinsipper om et nøytralt politi.
har aldrig sakt det! men virker som om de syns de ikke blir respektert fordet det er så mange mot hijab, det er det jeg prøver å si! men det blir feil å si det, dere må da skjønne at vi respekterer dem like mye om de får gå med hijab eller ikke, men når de derimot kommer med sånne utsagn så er det en grund for å miste litt respekt mot muslimer!
Vi bor i norge, noe folk ikke må glemme!
Og hva er det med muslimer/utledninger og respekt?
Utallige ganger har jeg fått folk "etter" meg pga jeg ikke har respektert dem, og da snakker vi om ting som å se for lenge, se på dama osv, så kommer dem bort å sier at du ikke respekterer dem og så begynner dem å dytte og er ute etter å sloss pga du stirra for lenge! er jo helt tullete spør du meg og gjærne skal dem ha med resten av familien sin også for å ta deg.
Jeg juger ikke når jeg sier at dette har skjedd meg over 10 ganger med totalt fremmede utlendinger, uten at jeg har gjort noe annet enn å sveipe blikket mitt forbi.
Har venner som har blitt banka så hefti at dem har liggi på sykehus i flere dager, av inegen grund... grunder som inneholder respekt og som ingen skjønner noe annet av en at de bare er ute etter å bråke. syns det er helt bak mål... og er så sinnsykt lei av det.
Så leser jeg det med at vi ikke respekterer muslimer pga hijaben.
Er det noen her som kan forklare meg tingen med respekt og utlendinger?

Til slutt vil jeg bare si at jeg på ingen måte er rasist eller noe sånt og har flere venner som er utlendinger og skjenner mange hygglige utlendinger.
Men jeg begynner å skjenne at jeg er rimelig lei av utlendinger som altid skal lage bråk av helt blåste grunder og at de altid må dra inn ordet respekt, hvem er det som ikke eier respekt her når man holder på sånn??

Jeg er på god vei til å bli litt rasist pga jeg er så jævela lei av alle bråkmakerne som tror de eier norge og nordmenn!

Vet om MANGE andre også som deler mine meninger på dette og som har opplevd det samme som meg mange ganger.
Når vi er snille mot dere og tar dere så godt imot som vi har gjort og det vi får tilbake er bråkmakere som hersker i gata, da blir jeg oppgitt!
Er du alene i drammen kan du jo faen ikke føle deg trygg for å bli overfalt av en gjeng fordet du så for lenge mot dem, eller kanskje du sitter der hvor de hadde veldig lyst til å sitte?

Litt oftopic kanskje, men måtte bare få det ut, hva jeg mener om akkurat dette
Sitat av sykofant Vis innlegg
Vi bor i norge, noe folk ikke må glemme!
Vis hele sitatet...
Det er kanskje akkurat det vi burde gjøre
Sist endret av gulunderstrek; 18. februar 2009 kl. 16:48.
Sitat av G9- Vis innlegg
Hva med samelue, turban og Mikke Mus ører? Hvis min trosretning tilsier at jeg skal gå med noen av de ovennevnte hodeplagg, så må jo det likestilles med hijab.
Vis hele sitatet...
Kødder du? 12 år? Du sier bare det fordi du har lest eller hørt på tv at noen andre kommer med det samme dårlig argumentet. Shit... Det er stor forskjell på hijab, samelue og mikke mus ører.
Hvordan du kan mene at det blir det samme, forstår jeg bare ikke.
Sett flere som bruker samme argument. En retarded frp mann som sitter i styret et eller annet sted, sa det var det samme som hvis man tror på Thor og odin så skulle de få lov til å gå med viking-hjelmer til politiuniformen..
"Håper" en idiot kommer med et innlegg nå å sier det blir det samme.

Jeg vet ikke om jeg er for eller mot lenger, men de fleste jenter gjør det av fri vilje. Noen gjør det av "fri vilje" og noen blir nok også tvunget til det. Det betyr ingenting om det skal bli lov i politiet. Det er ikke en dårlig ting å gå med i deres øyne.
Hvis det hindrer at kvinnene kan ta på andre menn, synes jeg selvfølgelig ikke det passer seg å ha det i politiet. Men hvis det ikke er noe problem så hvorfor skal det være et problem om ei dame går med skaut på hodet når hun er ute på patrulje eller sitter bak pc-skjermen sin? Hun tror jo fortsatt på Allah om hun har det på eller ikke. Det er jo tydeligvis ganske viktig for den personen å ha det på, selv om jeg ikke forstår hvordan det kan ha så mye å si. Men nå skjønner jeg ikke hvordan det går ann å bli så overbevist heller da.

Kom med noen bedre argumenter at vi Islamiserer Norge med hijab osv.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Kødder du? 12 år? Du sier bare det fordi du har lest eller hørt på tv at noen andre kommer med det samme dårlig argumentet. Shit... Det er stor forskjell på hijab, samelue og mikke mus ører.
Hvordan du kan mene at det blir det samme, forstår jeg bare ikke.
Sett flere som bruker samme argument. En retarded frp mann som sitter i styret et eller annet sted, sa det var det samme som hvis man tror på Thor og odin så skulle de få lov til å gå med viking-hjelmer til politiuniformen..
"Håper" en idiot kommer med et innlegg nå å sier det blir det samme.
Vis hele sitatet...
Så vennligst forklar hva forskjellen er? Om du føler deg personlig knyttet til et av hodeplaggene er det absolutt ingen forskjell da det ikke finnes en eneste gyldig lov som sier man skal gå med noen av plaggene. Skal en av dem tillates skal alle tillates.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Kødder du? 12 år? Du sier bare det fordi du har lest eller hørt på tv at noen andre kommer med det samme dårlig argumentet. Shit... Det er stor forskjell på hijab, samelue og mikke mus ører.
Hvordan du kan mene at det blir det samme, forstår jeg bare ikke.
Sett flere som bruker samme argument. En retarded frp mann som sitter i styret et eller annet sted, sa det var det samme som hvis man tror på Thor og odin så skulle de få lov til å gå med viking-hjelmer til politiuniformen..
"Håper" en idiot kommer med et innlegg nå å sier det blir det samme.

Jeg vet ikke om jeg er for eller mot lenger, men de fleste jenter gjør det av fri vilje. Noen gjør det av "fri vilje" og noen blir nok også tvunget til det. Det betyr ingenting om det skal bli lov i politiet. Det er ikke en dårlig ting å gå med i deres øyne.
Hvis det hindrer at kvinnene kan ta på andre menn, synes jeg selvfølgelig ikke det passer seg å ha det i politiet. Men hvis det ikke er noe problem så hvorfor skal det være et problem om ei dame går med skaut på hodet når hun er ute på patrulje eller sitter bak pc-skjermen sin? Hun tror jo fortsatt på Allah om hun har det på eller ikke. Det er jo tydeligvis ganske viktig for den personen å ha det på, selv om jeg ikke forstår hvordan det kan ha så mye å si. Men nå skjønner jeg ikke hvordan det går ann å bli så overbevist heller da.

Kom med noen bedre argumenter at vi Islamiserer Norge med hijab osv.
Vis hele sitatet...
Hvis de bærer hijab av egen 'fri' vilje så burde det ikke være noe problem å bære et annet hodeplagg heller, den tid de er i tjenesten.

Jeg føler meg ikke bundet av noen religion, og jeg bruker heller ikke hodeplagg til vanlig. Burde jeg da få slippe å bære politilue/caps hvis jeg var politiet? Enn hvis jeg farget håret svart slik at det sto i stil til uniformen? Argumentet er selvfølgelig idiotisk, og det samme er argumentene for av hijab. Blant over 200 000 spurte så ønsker flere enn 90% at hijab ikke skulle bli tillatt i politiet. Ta et hint!

Hvis drømmene dine om en politikarriere knuses fordi du ikke kan bære hijab så er du ikke egnet som politi. Sorry, finn et annet arbeid eller lag unger istedet.
Sitat av Homercide Vis innlegg

Hvis drømmene dine om en politikarriere knuses fordi du ikke kan bære hijab så er du ikke egnet som politi. Sorry, finn et annet arbeid eller lag unger istedet.
Vis hele sitatet...
kunne ikke blitt mer enig i det der

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Det er kanskje akkurat det vi burde gjøre
Vis hele sitatet...
su du mener at vi bare skal glemmet at det er et norsk land med norske skikker og norske tradisjoner, norsk kultur, alt skal vi bare glemme?
Så vis en del nordmenn kom til et muslimsk land så skulle alle nordmenndene bare glemme at det var et muslimsk land? og skulle begynte å blande seg i klesplagg politiet gikk i også vidre og i tilleg kom det så mange nordmenn at hele landet like gjærne gi opp sin egen kultur, væremåte, tradisjoner osv pga nordmennene ville det?
Tror du det landet hadde godtatt det?
Det nekter jeg å tro
Sist endret av sykofant; 18. februar 2009 kl. 19:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sykofant, hvor faan tror du tradisjon kommer ifra? Tradisjon er et dynamisk fenomen, det er slike mennesker som deg som står i veien for VÅR tradisjon i motsetning til våre tippe-te-tipp besteforeldre sin, som dere av en eller annen grunn verdsetter så forbanna høyt! Kast kjøttkakene og tilbe kebaben sier nå jeg
Sist endret av gulunderstrek; 18. februar 2009 kl. 20:03.
det sier du av en grund, fordet du er utlending. Tror ikke så mange nordmenn hadde sakt det
Der dreit du deg loddrett ut! Er nok nordmann jeg, vokst opp på gård og hele pakka
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
det sier du av en grund, fordet du er utlending. Tror ikke så mange nordmenn hadde sakt det
Vis hele sitatet...
Det som er så fordømt ironisk er at dei som maser høgast om tradisjoner og nordmenn stortsett er dei som viser minst innsikt i det norske språket, som er det desidert viktigaste elementet i norsk kultur etter mi meining.
Sist endret av vidarlo; 18. februar 2009 kl. 20:34.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Der dreit du deg loddrett ut! Er nok nordmann jeg, vokst opp på gård og hele pakka
Vis hele sitatet...
Jaok, men virka sånn etter å ha lest postene dine, men men, alle kan ta feil.

og slashdot: kanskje jeg har personlige grunder til å skrive sånn som jeg gjør
MEN hadde ordene mine hatt en annen verdi om jeg ikke var nordmann?
det hadde vært det samme om du var nordmann eller utlending, det er et fett, men jeg stussa siden du er så ivrig etter å ha hijab i politiet og brenner så fært for at alle land skal være like med like sætrekk, tradisjoner osv, noe som jeg synes er ganske viktig å ha, som å ha sin egen personlighet, kanskje ikke akkurat, men du skjønner
For det første, jeg er i mot Hijab i politiet. MEN kun av den grunn at jeg tror ikke vi er helt klare for det. Mener politiet skal være nøytrale og den dagen flertallet i Norge ser på hijab som nøytralt, da kan jeg støtte det.

Alle land skal ikke være like!?

England + fremmedkultur = Ny engelsk kultur
Norge + fremmedkultur = Ny norsk kultur
Ser du hvor jeg vil hen?

Du ble ikke født med en eller annen personlighet, identitet eller noe som helst slikt. Du skal tilegne deg disse igjennom hele livet. Sammen kan vi identifisere oss som en fusjon av mange forskjellige kulturer, eller vi kan sitte i små grupper å glane stygt på hverandre
Sist endret av gulunderstrek; 18. februar 2009 kl. 21:07.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg har ikke tatt meg tid til å lese postene mellom førsteposten og denne. Men jeg vil uansett veldig gjerne dele mitt syn på denne saken og se om noen er enige med meg.

Først og fremst er jeg veldig mot kvinnediskriminering, derfor også imot religioner som fremmer dette. Jeg hater ikke med dette alle muslimer, men jeg missliker Islam sterkt.

Deretter mener jeg at Hijab er et ledd i denne kvinnediskrimineringen, kvinnen skal til enhver tid ha på dette plagget og skjule håret. Jeg vet at dette gjøres med mer eller mindre egen vilje, men det er jeg ikke helt overbevist om. Jeg tror muslimske jenter, som alle andre, er stolte av håret sitt.

Jeg mener også at staten skal være nøytral. I Frankrike er religiøs utøving ulovlig i det offentlige rom, dette er en lov jeg vil se i Norge i fremtiden.

Tjenestemenn, (politi, brannmenn, ambulansefolk, konduktører, you name it) bærer alle uniform, uten noen form for buttons eller religiøse symboler på dem. Uniformen viser til nøytralitet. Et politikvinne i uniform sier eventuelt rent visuelt; "Hei, jeg er politi, kvinne og av utenlandsk opprinnelse" noe som for de fleste er helt greit. Men når man legger til religion oppi alt dette legger man til religion kompliserer man det nøytrale forholdet staten skal ha.

Om kvinner ikke vil bli politi fordi de ikke kan bære Hijab burde de ikke ta jobb innen statlige organer.
http://www.vg.no/include/drfront/images/front-25-image-536968.jpeg?7fa3a03baececd98c487386bab64e02a

Må innrømme, de ser ganske badass ut.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Mener politiet skal være nøytrale og den dagen flertallet i Norge ser på hijab som nøytralt, da kan jeg støtte det.
Vis hele sitatet...
Den dagen flertallet i Norge ser på hijab som nøytralt, er den dagen flertallet i Norge består av muslimer.
Gjør det noe da? På tide å riste litt på godteposen nå, la godbitene komme opp til overflaten
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Gjør det noe da? På tide å riste litt på godteposen nå, la godbitene komme opp til overflaten
Vis hele sitatet...
Okay. Så du sier at "godbitene" i dette landet er muslimer? Hvis flertallet i Norge er muslimer, så er vi ikke Norge lengre. Da har vi rett og slett gitt opp hele vår nasjon og alt det vårt land står for. Jeg har ikke lyst å forandre min nasjonalitet og mine normer og regler, fordi muslimske innvandrere blir så mange at vi er nødt til å tilpasse reglene våre etter dem. Ikke det at jeg har så voldsomt mye imot selve muslimene, men jeg ser helst at vi nordmenn er i flertall i vårt eget land. Jeg har rett og slett ikke lyst til å leve i et land med sharia lover og kvinnediskriminering.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Okay. Så du sier at "godbitene" i dette landet er muslimer? Hvis flertallet i Norge er muslimer, så er vi ikke Norge lengre. Da har vi rett og slett gitt opp hele vår nasjon og alt det vårt land står for. Jeg har ikke lyst å forandre min nasjonalitet og mine normer og regler, fordi muslimske innvandrere blir så mange at vi er nødt til å tilpasse reglene våre etter dem. Ikke det at jeg har så voldsomt mye imot selve muslimene, men jeg ser helst at vi nordmenn er i flertall i vårt eget land. Jeg har rett og slett ikke lyst til å leve i et land med sharia lover og kvinnediskriminering.
Vis hele sitatet...
Selv om flertallet blir muslimer betyr ikke det at vi må endre på noen lover i landet. Og en annen ting er jo at mange innvandrere blir norske statsborgere og da ser jeg egentlig ikke problemstillingen du kommer med.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Okay. Så du sier at "godbitene" i dette landet er muslimer? Hvis flertallet i Norge er muslimer, så er vi ikke Norge lengre. Da har vi rett og slett gitt opp hele vår nasjon og alt det vårt land står for. Jeg har ikke lyst å forandre min nasjonalitet og mine normer og regler, fordi muslimske innvandrere blir så mange at vi er nødt til å tilpasse reglene våre etter dem. Ikke det at jeg har så voldsomt mye imot selve muslimene, men jeg ser helst at vi nordmenn er i flertall i vårt eget land. Jeg har rett og slett ikke lyst til å leve i et land med sharia lover og kvinnediskriminering.
Vis hele sitatet...
Det er bare gode biter i godteposen, det viste du vell? Men det hender man går lei av den samme smaken hele tiden. Da rister man på posen slik at alt blandes og hver bit blir like deilig og søt som den forige
Sitat av Clr Vis innlegg
Selv om flertallet blir muslimer betyr ikke det at vi må endre på noen lover i landet. Og en annen ting er jo at mange innvandrere blir norske statsborgere og da ser jeg egentlig ikke problemstillingen du kommer med.
Vis hele sitatet...
Du har kanskje rett. Kanskje lovene ikke vil forandres. Men slik jeg ser det, hvis muslimene hadde blitt i overtall. Så ville de "overtatt regjeringen". Det er jo allerede idag spørsmål om vi skal la utlendinger få være med på valget (Hvis det allerede er lov så beklager jeg). Jeg tør ikke engang tenke på hva som ville skjedd med vårt så langt fantastiske land med en muslimsk regjering. For all del, det kan jo hende jeg tar feil her også. Og at muslimene hadde styrt landet mye bedre enn det nordmenn noen gang gjorde. Men jeg vil fortsatt ikke gi slipp på min egen tro, min kultur, og mine prinsipper. Jeg vet at mange av dere vil ha en "blandingskultur" sammen med diverse andre "folkeslag" for å skape et mer forent samfunn. Men jeg føler som tidligere sagt av en annen i tråden at kulturen sier mye om hvem du er. Hvis muslimene hadde blitt i flertall i dagens Norge, så hadde jo kulturen blitt forandret til den muslimske; uansett om vi ville eller ikke.

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Det er bare gode biter i godteposen, det viste du vell? Men det hender man går lei av den samme smaken hele tiden. Da rister man på posen slik at alt blandes og hver bit blir like deilig og søt som den forige
Vis hele sitatet...
Men som kjent så er alltid det nederste i posen det dårligste også...
Dummeste jeg har hørt! Godteri er Godteri

Jeg tør ikke engang tenke på hva som ville skjedd med vårt så langt fantastiske land med en muslimsk regjering
Vis hele sitatet...
Digg å væra nordmann, med hodet dytta så langt opp i ræva at man snart begynner å tenke bakover, isteden for fremover?

Som jeg allerede har sagt, det er ikke din tro, det er ikke din kultur og det er så langt i fra dine prinsipper. Det er bare noe du har blitt fortalt.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Dummeste jeg har hørt! Godteri er Godteri



Digg å væra nordmann, med hodet dytta så langt opp i ræva at man snart begynner å tenke bakover, isteden for fremover?

Som jeg allerede har sagt, det er ikke din tro, det er ikke din kultur og det er så langt i fra dine prinsipper. Det er bare noe du har blitt fortalt.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker framover, jeg. Og jeg bekymrer meg over fremtiden for Norge og det norske folk. Og jo. Det er blitt min tro, min kultur og mine prinsipper. Jeg kommer fra en lang generasjon med nordmenn, og jeg liker å tro at siden jeg stammer fra dem, så er deres tro, kultur og prinsipper også mine. Ikke forstå meg feil. Jeg vil ikke at vi skal dvele ved fortiden, og ikke utvikle oss til dagens samfunn. Jeg syns bare vi utvikler oss på en veldig feil måte. Jeg vet ikke hvordan jeg ellers ville gjort det. Det er ikke min oppgave. Men jeg vet hvordan jeg ikke vil ha det. Og jeg vil ikke at Norge skal føres den veien det føres nå. Men jeg håper vi kanskje får vite en ny måte å styre på snart med en forhåpentligvis ny regjering 09.
Så bildet av hun som hadde søkt om tillatelse for å bruke hidjab hvis hun ble politi. Men finner ikke noe info om hun var politistudent, eller i det hele tatt hadde klart inntaksprøven. Og personlig tror jeg ikke hun hadde klart det, ser for meg at VG hadde satt opp et førstesideoppslag om at hun strøk på politiprøven eller lignende.
Hmm, litt off-topic,men,men.

Hijab er valgfritt for kvinner å bruke, på samme måte som politi er et valgfritt yrke. Jeg mener, har du valgt den inn i politiet må du følge reglene der, de skal være nøytrale og ikke vise hvilken religion de tilhører. Du kan fint velge å ha på deg hijab hjemme, men ikke på jobb.
Man snakker om å få flere kvinner som ikke er etnisk norske inn i politiet, men hvis disse kvinnene ikke kan være kledd som resten av politistaben, bør de fine et annet yrke! Så viktig er det da ikke å få muslimske kvinner inn i politiet at de trenger særbehandling!
Sitat av Clr Vis innlegg
Selv om flertallet blir muslimer betyr ikke det at vi må endre på noen lover i landet. Og en annen ting er jo at mange innvandrere blir norske statsborgere og da ser jeg egentlig ikke problemstillingen du kommer med.
Vis hele sitatet...
Det er flertallet i Norge som har krav på den styrende rett. Om det flertallet ligger i Stortinget, Regjeringen og forvaltningen spiller ikke den store rolle. Det er flertallet i samhandling mellom disse som spiller den viktige rollen. Dvs. dersom det er flertallet i Norge består av muslimer, skal også disse være størst representert i politikken og resultatpolitikken.

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Digg å væra nordmann, med hodet dytta så langt opp i ræva at man snart begynner å tenke bakover, isteden for fremover?
Vis hele sitatet...
Du har helt rett om påstanden din om nordmenn: Vi har jo tross alt ikke noe å se fremover på, hvis flertallet er muslimsk.

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Gjør det noe da? På tide å riste litt på godteposen nå, la godbitene komme opp til overflaten
Vis hele sitatet...
Åja gjett om, dersom godbitene mine kommer opp, går de dårlige bitene dine selvsagt ned
Sist endret av piuu; 19. februar 2009 kl. 18:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg tenker framover, jeg. Og jeg bekymrer meg over fremtiden for Norge og det norske folk. Og jo. Det er blitt min tro, min kultur og mine prinsipper. Jeg kommer fra en lang generasjon med nordmenn, og jeg liker å tro at siden jeg stammer fra dem, så er deres tro, kultur og prinsipper også mine. Ikke forstå meg feil. Jeg vil ikke at vi skal dvele ved fortiden, og ikke utvikle oss til dagens samfunn. Jeg syns bare vi utvikler oss på en veldig feil måte. Jeg vet ikke hvordan jeg ellers ville gjort det. Det er ikke min oppgave. Men jeg vet hvordan jeg ikke vil ha det. Og jeg vil ikke at Norge skal føres den veien det føres nå. Men jeg håper vi kanskje får vite en ny måte å styre på snart med en forhåpentligvis ny regjering 09.
Vis hele sitatet...
I uttrykket "Du tenker ikke fremover" så ligger det ikke at du rett og slett ikke er i stand til å se for deg fremtiden, men at du er livredd for hva fremtiden vil bringe. Du forhindrer det..

og jeg liker å tro at siden jeg stammer fra dem, så er deres tro, kultur og prinsipper også mine.
Vis hele sitatet...
Hvor faan er logikken i det? De gjorde slik før, så da skal du også gjøre det slik? Gud forby om du hadde dine egne tanker, din egen tro og dine egne prinsipper. Nei fysj av meg, best å gjøre som bestemor sier!

Dessverre så må jeg forstå deg feil, for jeg synes det virker som du ikke gjør annet enn å dvele ved fortiden. Du sier du ikke har noe imot forandring, så lenge ikke noe forandres? Du må våkne opp å forstå at vi står på terskelen til en ny "era" hvor kulturer, tro og prinsipper kokes sammen til noe nytt og unikt!

Det er ikke første gangen det har skjedd. Helleniseringen av romerne er jo et fantastisk eksempel på dette. Der var det en fremmed kultur som smeltet sammen med det gamle og skapte noe nytt, med det beste fra begge sider. Historien er full av slike hendelser hvor kulturer spiser hverandre opp eller blandes sammen. Det er ikke noe farlig, det er bare forandring Det er slik kultur skapes, ikke ved å gripe så hardt i det gamle at neglene spruter!

Spør deg selv hvorfor du skal verdsette disse gamle og støvete verdier så høyt? Hva har de gitt deg som du ikke kan få noen andre steder?
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
I uttrykket "Du tenker ikke fremover" så ligger det ikke at du rett og slett ikke er i stand til å se for deg fremtiden, men at du er livredd for hva fremtiden vil bringe. Du forhindrer det..



Hvor faan er logikken i det? De gjorde slik før, så da skal du også gjøre det slik? Gud forby om du hadde dine egne tanker, din egen tro og dine egne prinsipper. Nei fysj av meg, best å gjøre som bestemor sier!

Dessverre så må jeg forstå deg feil, for jeg synes det virker som du ikke gjør annet enn å dvele ved fortiden. Du sier du ikke har noe imot forandring, så lenge ikke noe forandres? Du må våkne opp å forstå at vi står på terskelen til en ny "era" hvor kulturer, tro og prinsipper kokes sammen til noe nytt og unikt!

Det er ikke første gangen det har skjedd. Helleniseringen av romerne er jo et fantastisk eksempel på dette. Der var det en fremmed kultur som smeltet sammen med det gamle og skapte noe nytt, med det beste fra begge sider. Historien er full av slike hendelser hvor kulturer spiser hverandre opp eller blandes sammen. Det er ikke noe farlig, det er bare forandring Det er slik kultur skapes, ikke ved å gripe så hardt i det gamle at neglene spruter!

Spør deg selv hvorfor du skal verdsette disse gamle og støvete verdier så høyt? Hva har de gitt deg som du ikke kan få noen andre steder?
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg ser hvor du vil nå. Du mener at hver person burde skaffe seg sin egen identitet uansett hva bakgrunnen hans måtte være...? Joda. Fin tankegang. Men det blir litt for kommunistisk i mine øyne. Det fungerer -aldri- i praksis at alle bare er gode venner, og at ingen klager på overmaktene og det som skjer i landet. Jeg tror Norge har det best som én enhet.

At vi slipper så sinnsykt mange muslimer inn i landet er helt absurd. Det er greit at vi hjelper de som virkelig trenger det. Og vi heller kunne utført en sammenslåing av våre to folkeslag (nordmenn og muslimer) med tiden. Da kan jeg se en løsning. Men at vi bare lar muslimene strømme inn slik det er nå, gjør bare at folk blir redde og gjør drastiske løsninger. Hvis vi først skal hjelpe noen som trenger det, så er faktisk ikke muslimene øverst på listen heller. Hvorfor tar vi inn så få afrikanere? Det er de som lever i Afrika som fattige gatebarn o.l vi burde tatt inn for å hjelpe i dette landet. Ikke de muslimene som kommer hit bare fordi de liker "tanken" av å bo her. Joda, jeg vet at mange av dem kommer fra krig osv. Men mange gjør også ikke det.

Faktisk. Så vil jeg legge til at jeg hadde vært mye mer tilfreds hvis det hadde vært jøder/buddhister/indere/whatever som vandret inn i vårt land. Muslimene gjør voldsomt mye utav seg, for å si det mildt. Da tenker jeg på alle krigene de er med på verdensbasis. Jeg tenker på ugangen de gjør i Norge. A- og B-Gjengene i Oslo f.eks. er jo et prakteksempel på en muslimsk hobby i Norge. Selv har jeg blitt ranet, uten noen grunn flere ganger da jeg har gått gjennom sentrum. Den ene tar jeg skylden for selv, da jeg var så full at jeg ikke visste hvor jeg gikk engang. Men de andre gangene var jeg edru, og hadde ikke gjort noe for å provosere, det hadde jeg aldri turt.

Jeg har alltid vært skeptisk til innvandring generelt. Men når det skjer slike hendelser, og du leser nesten hver dag om personer som er blitt slått ned, eller andre legemsbeskadigelser utført av muslimer. Så kan man ikke bare si at jeg er litt overskeptisk. Det er muslimene som har gjort meg overskeptisk ved å gjøre det de gjør!
Du forstår tydeligvis ikke litt hva jeg prater om engang! Hver person skal ikke tilhøre sin egen lille kulturelle gruppe, men alle de forskjellige etniske gruppene som bor i Norge per dags dato, kan samle seg rundt tanken at de SAMMEN tilhører et samfunn. Dette vil ende med at du ser en mørkhudet familie på langrennstur i fjellheimen påskeaften, mens de har med seg hjemmesmurt kebab og solo som de nyter på turen. I mens de slikker påskesol sitter Ola og Kari Nordmann nede i byen og nyter dagen på en indisk restaurant. Det geniale med det hele er at ingen av de tenker: "Oi! så spennende å oppleve litt fremmed kultur" Men de tar det rett og slett forgitt. Skia, kebaben og soloen har blitt en like stor del av begges kultur. De har samlet seg omkring det å være en ny-nordmann.

Du er tydeligvis ikke særlig oppdatert om hva som har skjedd i midt-østen de siste hundre åra? Det er få muslimer som ikke kommer fra et mer eller mindre herja land. Sammenslåingen av våre to "folkeslag" er faktisk ikke noe vi kan "velge" det skjer akkurat nå mens jeg skriver og det eneste du kan gjøre er å sette deg i mot overgangen og lage unødvendige problemer, eller du kan gjøre så godt du kan får å skape en "smooth transition"

Grunnen til at det har oppstått så "mye" kriminalitet og gjengmiljø er nettopp fordi vi ikke har gjort det enkelt nok for innvandrerne å tilpasse seg. De har blitt trykt ut på utsiden av samfunnet. Du tenker kanskje at "Faan så mye som vi gir dem, så skal faan ta de rette seg litt etter oss også" ?

Vell, hva gjør du for å tilpasse deg de? Du spiser kanskje kebab en gang iblant og hilser hyggelig når du møter bekjente med muslimsk bakgrunn.

Prøv nå å sett deg inn i hvor drastiske forandringer de har vært igjennom for å tilpasse seg oss? Nytt språk, ny mat, nytt klima, nye klesvaner, nye underholdning, annerledes teknologi, nytt skriftspråk, nytt utdannelsessystem, nye lover, nye normer, osv osv osv... Lista er uendelig!

Det er også bare naturlig at innvandrere holder veldig hardt på bakgrunnen sin de første generasjonene de er her. Det er nettopp fordi de ikke føler seg hjemme, de vil samles om og huske hvor de kom fra. Dette er noe jeg tror vil debbe mer og mer av ettersom generasjonene går. Det dummeste vi kan foreta oss nå, det er å forsøke å røske dette håpet ut av armene deres. Det er tross alt det eneste faste mange har å holde seg fast til i hverdagen, mens vi nordmenn har galdhøpiggen, dovregubben, sognefjorden og et uendelig antall bunadsmønster vi kan gripe tak i akkurat når vi måtte ønske det.

Let it go, let it breath, let it live
Sist endret av gulunderstrek; 19. februar 2009 kl. 21:48.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Du forstår tydeligvis ikke litt hva jeg prater om engang! Hver person skal ikke tilhøre sin egen lille kulturelle gruppe, men alle de forskjellige etniske gruppene som bor i Norge per dags dato, kan samle seg rundt tanken at de SAMMEN tilhører et samfunn. Dette vil ende med at du ser en mørkhudet familie på langrennstur i fjellheimen påskeaften, mens de har med seg hjemmesmurt kebab og solo som de nyter på turen. I mens de slikker påskesol sitter Ola og Kari Nordmann nede i byen og nyter dagen på en indisk restaurant. Det geniale med det hele er at ingen av de tenker: "Oi! så spennende å oppleve litt fremmed kultur" Men de tar det rett og slett forgitt. Skia, kebaben og soloen har blitt en like stor del av begges kultur. De har samlet seg omkring det å være en ny-nordmann.

Du er tydeligvis ikke særlig oppdatert om hva som har skjedd i midt-østen de siste hundre åra? Det er få muslimer som ikke kommer fra et mer eller mindre herja land. Sammenslåingen av våre to "folkeslag" er faktisk ikke noe vi kan "velge" det skjer akkurat nå mens jeg skriver og det eneste du kan gjøre er å sette deg i mot overgangen og lage unødvendige problemer, eller du kan gjøre så godt du kan får å skape en "smooth transition"

Grunnen til at det har oppstått så "mye" kriminalitet og gjengmiljø er nettopp fordi vi ikke har gjort det enkelt nok for innvandrerne å tilpasse seg. De har blitt trykt ut på utsiden av samfunnet. Du tenker kanskje at "Faan så mye som vi gir dem, så skal faan ta de rette seg litt etter oss også" ?

Vell, hva gjør du for å tilpasse deg de? Du spiser kanskje kebab en gang iblant og hilser hyggelig når du møter bekjente med muslimsk bakgrunn.

Prøv nå å sett deg inn i hvor drastiske forandringer de har vært igjennom for å tilpasse seg oss? Nytt språk, ny mat, nytt klima, nye klesvaner, nye underholdning, annerledes teknologi, nytt skriftspråk, nytt utdannelsessystem, nye lover, nye normer, osv osv osv... Lista er uendelig!

Det er også bare naturlig at innvandrere holder veldig hardt på bakgrunnen sin de første generasjonene de er her. Det er nettopp fordi de ikke føler seg hjemme, de vil samles om og huske hvor de kom fra. Dette er noe jeg tror vil debbe mer og mer av ettersom generasjonene går. Det dummeste vi kan foreta oss nå, det er å forsøke å røske dette håpet ut av armene deres. Det er tross alt det eneste faste mange har å holde seg fast til i hverdagen, mens vi nordmenn har galdhøpiggen, dovregubben, sognefjorden og et uendelig antall bunadsmønster vi kan gripe tak i akkurat når vi måtte ønske det.

Let it go, let it breath, let it live
Vis hele sitatet...
Nå er jeg med. Et felles samfunn og en felles kultur med våre nye landsmenn. Igjen blir dette litt for kommunistiske tanker for meg. Det perfekte samfunn finnes ikke. Det er fine tanker, det hadde vært flott hvis det bare hadde virket. Men det vil aldri skje. Det er få nordmenn som er som deg (ikke negativt ment mot deg, men heller om resten av den etniske gruppen nordmenn). Det vil ta lang tid før nordmenn faktisk godtar at f.eks. muslimer eller hinduer blir en del av vårt samfunn. Men jo, de blir en del av vårt samfunn as we speak, så lenge regjeringen vår tar inn alle som vil inn i landet vårt. Utlendingene blir flere og flere og det betyr at de er nødt til å få sine rettigheter også.

Jeg gjør ingenting for å stoppe dette. Jeg har blitt vant til å møte på utlendinger i parken, og det gjør meg ingenting. Jeg tar det forgitt, som du sier. Men jeg liker det ikke. Det er jo ikke noe hemmelighet at de skaper større kriminalitet og større gjengmiljø enn det det var i Norge før. Vi kan ikke bare unnskylde dem for det fordi de ikke er vant til vår levemåte. Vi tilgir dem fordi vi er redde for å bli kalt rasister e.l. De mange utlendingene som driver kriminalitet, fortjener ikke å få vår respekt. De fortjener ikke å få tillatelse til å bo her. De ødelegger Norge. De ødelegger også for de utlendingene som kommer hit fordi de faktisk har lyst. Det er på grunn av de kriminelle at så mange i dette landet har begynt å få rasistiske tanker i hodet.

At muslimer kommer fra et mer eller mindre herja land er jo deres egen skyld. Ta I-landene her i verden. De klarte å komme seg opp og frem av seg selv uten å få et herjet land. Man må heller tenke over grunnen til hvorfor landene de kommer fra er herjet. Det er ingen som har hjulpet dem å herje landene sine. Utenom nå i det siste med tanke på USA. Men da ga de også USA en grunn til å angripe.

Det har heller ingen unnskyldning å si at de har måttet gjennom drastiske forandringer for å tilpasse seg oss. Vi hjelper dem da de trenger det mest. Vi tar inn de stakkarene som kommer fra krig, vi har hjulpet enormt mange av dem fra å miste livet. Og hva gjør de for å takke oss. Jo, de skaper større rus- og gjengmiljøer, og større kriminalitet. Jeg vet at det er mange av dem som gjør sitt for å arbeide og få det godt her. Men det er også altfor mange av utlendingene som ikke gjør det.

Jeg vil også ha et sammenslått samfunn med utlendinger som kommer hit. Men ikke så fort. Og ikke så ustrategisk. Vi må få mer kontroll på hvem vi tar inn i landet. Ta f.eks. USA. Der er det bare de som går gjennom en FN-kontroll først som får komme inn i landet og få greencard. Til og med nordmenn får ikke greencard nå utenom å gå gjennom FN først. Det er slik vi burde hatt det her også, mener jeg. Da hadde vi ikke blitt oversvømt av utlendinger, vi kunne hjulpet hver enkelt mer enn det vi kan nå. Og "utviklingen" av sammenslåingen mellom utlendinger og nordmenn ville gått mye lettere, og mye mindre smertefritt.
Storberget trekker hijab-forslaget.

Vi har i dag besluttet å ikke gå videre med forslaget om å endre politiets uniformsreglement, sier Storberget på pressekonferansen.
Slutt og quote posten dirkte over det dere skriver.

Offtopic: db streamet live på toppen av saken i full bredde.. Det syns jeg var ganske nifty.. Syns db fortjener KP for å være frempå og innovative.

Og tilbake til saken, så må jeg innrømme at jeg er lettet.. Det er viktig at uniformen samler, istedenfor å splitte. Med tanke på hvor få islamske kvinner som faktisk er i politiet nå så hadde det sannsynligvis ført til en halvtårs periode hvor folk flest hadde pekt og hatt lange øyne etter enhver politikvinne med hijab, som sikkert bare hadde begrenset bruken ytterligere.

Jeg syns ikke man skal vise personlige overbevisninger i noen som helst retning i uniformen. Lovens lange arm har en utrolig vanskelig hverdag, og kan ikke sammenlignes med andre yrkesgrupper der uniform er i bruk. At hijab er i bruk blandt sykepleiere er ikke noe argument. Hvis man tillater å endre uniformen til å vise personlige overbevisninger kan det bli vanskeligere å nekte en fyr med hakekors i panna til å patrulere gatene. Og da er vi ute på glattisen..
Nå er jeg med. Et felles samfunn og en felles kultur med våre nye landsmenn. Igjen blir dette litt for kommunistiske tanker for meg. Det perfekte samfunn finnes ikke. Det er fine tanker, det hadde vært flott hvis det bare hadde virket. Men det vil aldri skje. Det er få nordmenn som er som deg (ikke negativt ment mot deg, men heller om resten av den etniske gruppen nordmenn). Det vil ta lang tid før nordmenn faktisk godtar at f.eks. muslimer eller hinduer blir en del av vårt samfunn. Men jo, de blir en del av vårt samfunn as we speak, så lenge regjeringen vår tar inn alle som vil inn i landet vårt. Utlendingene blir flere og flere og det betyr at de er nødt til å få sine rettigheter også.
Vis hele sitatet...
Hvor får du det fra at dette er kommunistisk? Dette har ingen ting med kommunisme og gjøre. Jeg sier ikke at samfunnet skal bli perfekt, vi vil fortsatt ha bankranere, doplangere, drapsmenn, voldtektsmenn osv, men når disse kriminelle gjør det de gjør. Da vil det være utifra et fullstendig egoistisk perspektiv uten noen som helst innblanding fra nasjonale tendenser. Altså slutt på hverdags rasismen.

Jeg forstår jo selvfølgelig at dette ikke kommer til å skje i dag, eller i morgen. Norge kommer ikke til å hel omvendes med et trylleslag. Det er en langvarig prosess

Jeg gjør ingenting for å stoppe dette. Jeg har blitt vant til å møte på utlendinger i parken, og det gjør meg ingenting. Jeg tar det forgitt, som du sier. Men jeg liker det ikke. Det er jo ikke noe hemmelighet at de skaper større kriminalitet og større gjengmiljø enn det det var i Norge før. Vi kan ikke bare unnskylde dem for det fordi de ikke er vant til vår levemåte. Vi tilgir dem fordi vi er redde for å bli kalt rasister e.l. De mange utlendingene som driver kriminalitet, fortjener ikke å få vår respekt. De fortjener ikke å få tillatelse til å bo her. De ødelegger Norge. De ødelegger også for de utlendingene som kommer hit fordi de faktisk har lyst. Det er på grunn av de kriminelle at så mange i dette landet har begynt å få rasistiske tanker i hodet.
Vis hele sitatet...
Men HVORFOR tyr så mange innvandrere til kriminalitet? Er det en medfødt feil mener du? Er det en del av kulturen deres å selge dop og kjøre BMW? Det er jo ganske åpenlyst hva de gjør. De stenger seg inne i sitt eget lille miljø. Hvorfor? Kanskje de følte at de ikke fikk være med de norske barne å leke? Så de dannet sin egen hemmelige klubb?

At muslimer kommer fra et mer eller mindre herja land er jo deres egen skyld. Ta I-landene her i verden. De klarte å komme seg opp og frem av seg selv uten å få et herjet land. Man må heller tenke over grunnen til hvorfor landene de kommer fra er herjet. Det er ingen som har hjulpet dem å herje landene sine. Utenom nå i det siste med tanke på USA. Men da ga de også USA en grunn til å angripe.
Vis hele sitatet...
WHAT!?

La meg gi deg et eksempel:

Året er 1907, vi befinner oss i Persia (Iran) som er midt oppe i Asias aller første revolusjon etter europeisk mønster. Det har blitt opprettet et parlament og grunnloven er blitt eviggjort svart på hvitt. Alt ser vell og bra ut. Det er bare et problem. Økonomien deres ligner understellet til Paris Hilton etter en hektisk kveld på byen! Problemet er at det ikke finnes noen struktur. Hver gang en av landets fyrster trenger penger, sender han bare et brev til staten hvor han krever å få betalt for tjenestene sine (Militært, tropper osv) Problemet er bare at de som regel har fått betalt tre ganger allerede - samme måneden! Det finnes ikke noe system for å holde ting i orden.

Vell for en gangs skyld så skal USA få skinne i heltenes blanke rustning. I mai måned - ovennevnte år - sendes en ung og lovende advokat med innsikt i økonomi til Persia, Morgan Shuster. Han blir gitt ansvaret for å få økonomien på bena igjen og sannelig gjør han en flott jobb også! Han gjør en så god jobb at allerede i desember 1911 så får han sparken! Hvorfor? Storbritannia og Russland som på den tiden hadde store interesser i Persia krevde at han måtte avstå fra stillingen. Nettopp fordi han var ambisiøs og flittig nok til å kunne hjelpe Persia opp på egne ben. Hvilket ville bety svekket innflytelse fra stormaktenes side.

Så midtøsten konflikten er ikke noe moderne fenomen skal du se. Lenge har vi spent ben på de så fort det ser ut til å gå bra.

Det har heller ingen unnskyldning å si at de har måttet gjennom drastiske forandringer for å tilpasse seg oss. Vi hjelper dem da de trenger det mest. Vi tar inn de stakkarene som kommer fra krig, vi har hjulpet enormt mange av dem fra å miste livet. Og hva gjør de for å takke oss. Jo, de skaper større rus- og gjengmiljøer, og større kriminalitet. Jeg vet at det er mange av dem som gjør sitt for å arbeide og få det godt her. Men det er også altfor mange av utlendingene som ikke gjør det.
Vis hele sitatet...
Ja vi hjelper de, men vi burde ikke hjelpe de utifra et egosentrisk standpunkt. Altså at vi gjør det fordi vi er så snille og greie, og dermed fortjener takk og klapp på skuldrene for det vi gjør. Vi hjelper de fordi det er det minste vi kan gjøre. Vi har plass, de har nød. La oss bare gjøre det så enkelt som mulig for de å leve et vanlig liv igjen, hva?

De skal ikke behøve og takke oss. De er i en ytterst kinkig situasjon hvor det siste de burde bli pålagt er å måtte gå rundt og takke folk. Å vise takknemlighet svekker manges stolthet og da velger man fort å være utakknemlig.

eg vil også ha et sammenslått samfunn med utlendinger som kommer hit. Men ikke så fort. Og ikke så ustrategisk. Vi må få mer kontroll på hvem vi tar inn i landet. Ta f.eks. USA. Der er det bare de som går gjennom en FN-kontroll først som får komme inn i landet og få greencard. Til og med nordmenn får ikke greencard nå utenom å gå gjennom FN først. Det er slik vi burde hatt det her også, mener jeg. Da hadde vi ikke blitt oversvømt av utlendinger, vi kunne hjulpet hver enkelt mer enn det vi kan nå. Og "utviklingen" av sammenslåingen mellom utlendinger og nordmenn ville gått mye lettere, og mye mindre smertefritt.
Vis hele sitatet...
Jeg kan si meg enig i at det kunne blitt innført restriksjoner for å gjøre overgangen lettere, men noen må ta de som trenger det aller mest også!
Jeg vil si at politiet skal representere norsk lov, uten å blande religion inn i arbeidsdagen. Det er kanskje synd for dem det gjelder å bli utelatt fra et yrke, men å opprettholde lovverket i Norge er ikke hvilken som helst jobb.

Å gå med Hijab kan gjøre arbeidsdagen til disse kvinnene vanskeligere enn den er siden det kan provosere mange, og skape konflikter i stedet for å løse dem.

Sist men ikke minst, i avisartiklene er det en talsmann og imam som går ut med disse meningene, uten noen referanser til de kvinnelige muslimenes meninger og synspunkt. Så dette er egentlig bare hans mening. Husk, at det er tross alt hvordan saken oppleves for dem som bør bety noe for debatten, og om man skal ta hans synspunkt alvorlig.
Sist endret av bygg_bob; 20. februar 2009 kl. 13:51.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
De stenger seg inne i sitt eget lille miljø. Hvorfor? Kanskje de følte at de ikke fikk være med de norske barne å leke? Så de dannet sin egen hemmelige klubb?
Vis hele sitatet...
De (muslimer) har ingen respekt for kuffar (vantro).
Etter å ha tilbrakt 17 år i et muslimsk land vet jeg det bedre enn de fleste.
Men jeg skjønner også at grunnen til dette er den vestlige kolonisering og innblanding i indre anliggender.
Muslimer har all grunn til og være forbanna på oss, og vi bør betale prisen for det vi har gjordt nå.
Orker ikke lese gjennom hele tråden, så dere får ha meg unnskyldt hvis det jeg sier allerede har blitt påpeket.

Hva er det man er så redd for egentlig? Tror dere, som Carl I. Hagen, at dette er en del av en slags konspirasjon om å islamifisere Norge?

Politiet vil fortsatt være synlige selv om en marginal brøkdel bruker et alternativt hodeplagg.

Det er noe absurd over hvor stor interesse denne saken skaper.

Personlig synes jeg det er noe vakkert over tanken på muslimske politikvinner iført hijab beskytte den israelske ambassade.
Det siste eksempelet ditt der Brell, er jeg på en måte enig i, DET hadde virkelig vært utrolig kult, samme hvor pro-palestina jeg er, og selv om jeg vel egentlig er mot hijab-politiuniform. Det hadde rett og slett vært en sånn liten ting som kan gi litt håp, og det kan man faanmeg trenge innimellom.
Jaja, det var kanskje like greit at det blei som det blei etter å ha sett reaksjonene. Litt synd at Storberget måtte krølle det så inmari til, vi kunne i det minste fått en mye mer konstruktiv saksgang om han hadde vært litt mer gjennomtenkt. Det positive er jo at han er såpass svekket at han kanskje må gå, eller i allefall ikke er like aktuell for en evt. ny periode.
Nå kommer denne posten litt sent da. Bra det gikk som det gikk med saken hvertfall.

Taake: -
"Så vennligst forklar hva forskjellen er? Om du føler deg personlig knyttet til et av hodeplaggene er det absolutt ingen forskjell da det ikke finnes en eneste gyldig lov som sier man skal gå med noen av plaggene. Skal en av dem tillates skal alle tillates."

Jeg orker ikke bruke lang tid på å formulere svaret mitt riktig, når du ikke skjønner forskjellen så får du bare leve med det. Du er tydeligvis ikke den eneste og jeg driter i det uansett.

Homercide:
Hvis de bærer hijab av egen 'fri' vilje så burde det ikke være noe problem å bære et annet hodeplagg heller, den tid de er i tjenesten.

Det er vel ikke det som er poenget heller. De bærer det jo av religiøs tro, og mener det er riktig å kle seg slik. Vet ikke om de oppnår kontakt med gud eller hva faen jeg, men det er hvertfall riktig for dem å gå med et hodeplagg som dekker dem til for andre menn (andre grunner?). Men jeg skjønner jo det ikke, så jeg gir balle uansett.

Jeg føler meg ikke bundet av noen religion, og jeg bruker heller ikke hodeplagg til vanlig. Burde jeg da få slippe å bære politilue/caps hvis jeg var politiet? Enn hvis jeg farget håret svart slik at det sto i stil til uniformen? Argumentet er selvfølgelig idiotisk, og det samme er argumentene for av hijab. Blant over 200 000 spurte så ønsker flere enn 90% at hijab ikke skulle bli tillatt i politiet. Ta et hint!

Noen ganger skulle jeg ønske det fantes en gud... Du kan farge håret akkurat slik du vil. Inge regler mot det. Det er lue til uniformen og dermed bruker du den. Følger selvfølgelig uniformsreglemantet. Men har det noe å si for jobben som blir utført om den blir utført av ei som sitter med lue eller ei som sitter med hijab? De gjør akkurat samme jobb, men hu ene kan ikke jobbe hvis hun ikke får lov til å sitte med hijaben. Grunnet personlig tro som er helt lovlig og verdens nest største religion (største?). Men når jeg har tenkt litt over det så er jeg også i mot det, men jeg er også i mot kors rundt halsen når man bærer uniform.
Slike "hint" er uvesentlig for meg. VG lista topp 20, ta et hint! Regjeringa, ta et hint! Uansett dårlig argument for at hijab ikke skal være lov i politiet hvertfall: "9/10 ønsker ikke hijab i politiiet".

Hvis drømmene dine om en politikarriere knuses fordi du ikke kan bære hijab så er du ikke egnet som politi. Sorry, finn et annet arbeid eller lag unger istedet.

Holdninger[...] Men fair utsagn. Men synd de ikke bare kan endre på troa si for å jobbe i politiet da. Tenk om det er deres største ønske, samtidig som å komme til himmelen står litt sterkere =p.

Sykofant:
Så vis en del nordmenn kom til et muslimsk land så skulle alle nordmenndene bare glemme at det var et muslimsk land? og skulle begynte å blande seg i klesplagg politiet gikk i også vidre og i tilleg kom det så mange nordmenn at hele landet like gjærne gi opp sin egen kultur, væremåte, tradisjoner osv pga nordmennene ville det?
Tror du det landet hadde godtatt det?
Det nekter jeg å tro


Nå er det vel litt forskjell da? Bor vel litt flere muslimer i Norge enn nordmenn i et muslimsk land. De er også nordmenn selv om de er muslimer. Det er ikke sånn at for å være nordmann må man være kristen! Vi har blitt et flerkulturet samfunn og da må vi også tilrettelegge for flere mennesker. Jeg er bare glad for at det blir mindre og mindre kristendom jeg. Vi er ikke gamle Norge lenger og det kommer det heller aldri til å bli. Om enda fler år så har det nok skjedd mange flere ting vi er uenig i nå.
Sier ikke at vi skal "gi opp kampen" av den grunn, men samfunnet i Norge slik det er i dag, må endres. Vi ser jo samfunnet splitter seg bare mer og mer og det er uansett ikke heldig for helhetsbildet.
Det siste du skriver skjønner jeg ikke. Har DU endret væremåte, kultur og tradisjoner? Synes du det er så mange muslimer i Norge at vi like godt bare kan gi det opp?
Jeg digger nasjonalister, men ikke "nasjonalister".

Du sier det er viktig med tradisjoner osv. som en egen personlighet nesten.
Du kan ikke tenke så utrolig langt? Hva tror du de som kommer mener om den samme saken da? heey nå bor vi i Norge, la oss endre på tradisjonene!! Yeah! 17.Mai da er vi så glad! vi mister jo ikke tradisjonene våre selv om det blir fler muslimer i Norge? Det som kansje skjer er at det blir flere hvite muslimer? Tradisjonene og grunnloven blir bevart uansett. Selv om det vil komme nye tradisjoner i fremtiden. Hvordan tror du jorda har utviklet seg? Feiret ikke med kjøttkaker, lapskaus, 17.mai, jul og påske for 2000 år siden. Ting blir skapt hele tiden.

Boo-Boo:
Okay. Så du sier at "godbitene" i dette landet er muslimer? Hvis flertallet i Norge er muslimer, så er vi ikke Norge lengre. Da har vi rett og slett gitt opp hele vår nasjon og alt det vårt land står for. Jeg har ikke lyst å forandre min nasjonalitet og mine normer og regler, fordi muslimske innvandrere blir så mange at vi er nødt til å tilpasse reglene våre etter dem. Ikke det at jeg har så voldsomt mye imot selve muslimene, men jeg ser helst at vi nordmenn er i flertall i vårt eget land. Jeg har rett og slett ikke lyst til å leve i et land med sharia lover og kvinnediskriminering.

For det første: Det vil ALLTID være flest nordmenn i Norge. Selv om det er norsk-pakistanere, så er de nordmenn. Er de ferie i utlandet så er de også nordmenn.
også: Hvis man er muslim, er man for kvinnediskriminering? Fordommer ass. Tror det er mange som ikke kjenner noen muslimer selv her? Er muslimer annerledes enn oss? Jeg har ikke merket noe særlig forskjeller(ingen viktige i denne sammenhengen hvertfall), men kansje jeg kjenner feil muslimer da? Kansje jeg ikke kjenner de ekstreme?
De vi så ofte leser om og ser på tv? Fordi det er jo det som er en normal muslim, eller..? Ekstremister og terrorister er det, ikke muslimer. De står ikke for det samme selv om de tror på samme gud. Samme som alle de PSYCHO kristne sektene også tror på samme gud som de "vanlig" kristne.

Gulunderstrek: Thumbs up! =)
God helg!
Sist endret av Inspecta_Deck; 20. februar 2009 kl. 17:17.
Jeg må si at jeg stiller meg litt skeptisk til denne saken etter og ha tenkt gjennom den jeg...

Til og begynne med var jeg veldig for at hijab skulle tillates, men jeg har sett motargumentene, og selv om jeg fortsatt tildels har samme synes, så ser jeg litt mer av den andre siden.

For meg er ikke hijab et religiøst symbol. Det er i stor grad et kulturelt symbol, men også for svært mange kvinner noe de føler som en plikt, og at de rett og slett overhode ikke ønsker og vise håret, av religiøse eller kulturelle grunner.

Jeg har ingen problemer med en politikvinne som bærer hijab. Dersom noen tar en person med hijab mindre seriøst en andre, så sier det mer om det vedkommende etter min mening. Det vitner om trangsynthet og mangel på respekt for medmennesker. Jeg stoler på at de personene som kommer igjennom nåløyet i politiutdannelsen er kvalifisert til sin oppgave, og da gir jeg, for å si det rett ut blanke faen hva de har på hue så lenge de gjør jobben sin på en god måte, det er mye viktigere for meg. Om denne nye regelen kan inkludere flere ressurssterke minoritetskvinner til politiet, KJEMPEBRA.

Men det faktum at uniformen skal være nøytral ER et godt motargument, og derfor er jeg noe skeptisk. At den kan ha en provoserende effekt ser jeg jo også.

Men jeg har alikavell konkludert med at dette er positivt, alt i alt!
FY FAEN så provosert eg blir!
I mange av dei muslimske landa der nede i Midtausten, så er hijab IKKJE lov i politiet!
Det er dessverre fleire ekstreme muslimer som presser igjennom grensene..
Idiotisk at dei skal markedsføre slikt i landet vårt, når det ikkje ein gang er LOV i heimlandet deirast!
Fleire muslimer her i landet seier seg sjølv uenig med forslaget, og påstår at dette berre er tull..
Gal -> meir gal -> Norge.
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
FY FAEN så provosert eg blir!
I mange av dei muslimske landa der nede i Midtausten, så er hijab IKKJE lov i politiet!
Det er dessverre fleire ekstreme muslimer som presser igjennom grensene..
Idiotisk at dei skal markedsføre slikt i landet vårt, når det ikkje ein gang er LOV i heimlandet deirast!
Fleire muslimer her i landet seier seg sjølv uenig med forslaget, og påstår at dette berre er tull..
Gal -> meir gal -> Norge.
Vis hele sitatet...
I enkelte muslimske land er ikke kvinner tillat i politiet...

Og jeg synes heller ikke det og sammenligne norge majoriteten av de muslimske statene er noe godt argument heller, fordi norge er et demokratisk samfunn, mens flere av de muslimske statene er diktaturiske, uten religions og ytringsfrihet.