Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1344
Noen juss-eksperter her, eller bare noen andre som vet kansje?
I Mai-08 havnet jeg glattcelle, dagen etter ble jeg vekt og fikk lov til å gå. Ble spurt om jeg husket noe fra dagen før, noe jeg ikke gjorde. Spurte de hva jeg hadde gjort og de sa det var noe med en taxi trudde de. Jeg hadde vært veldig full så de hadde tatt meg med, fikk ikke noe forelegg,måtte heller ikke godkjenne noe.

Her om dagen fikk jeg et forelegg på 8000,- for den hendelsen(8F** måneder etter det har skjedd, husket det ikke engang), uten noe forvarsel eller en dritt. Nå må jeg bestemme meg for å godta det eller ikke.
Har jeg en sak hvis jeg nekter for forelegget?
Hvis jeg nekter på størrelsen, MÅ jeg i rettsak da? Og er det da helt sikkert at boten blir dyrere?
All min erfaring tilsier at det beste er å betale dritten.
Joda, det er lenge med 8 måneder, men ikke så lenge at jeg blir overrasket. Politi og effektivitet henger ikke alltid sammen. Du kan naturligvis nekte og må da møte i retten og forklare deg. I og med at du ikke husker noe fra det som har skjedd vil du egentlig ikke ha noen særlig sjans. Det er nok skrevet en rapport om hendelsen da det skjedde og at du sier at du ikke husker noe taler ikke for din sak. Ikke noe poeng å gå til en rettsak fordi du syns 8000 kroner er mye penger. Du kommer til å tape og må betale 8000 pluss saksomkostninger på et par tusen+-...
Ja var det jeg regnet med egentlig.
Men synes det er helt villt at jeg skal betale 8lapper for det jeg gjorde. I tillegg at jeg ikke fikk beskjed eller noe skriv dagen etter, men får bare sende tilbake med en godkjenning da..
Åtte tusen er ikke så mye for en ordensforstyrrelse i disse dager ( hva henvises til i forelegget? ) Forøvrig mener jeg å huske at de har to år på seg å reagere med bøter, siktelse eller annet. Sikkert kjekt å få bot i postkassa etter 1 år og 11 måneder Ot : Ja du må nok bare betale, det er det billigste.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Men synes det er helt villt at jeg skal betale 8lapper for det jeg gjorde.
Vis hele sitatet...
Hvordan kom du fram til dette når du ikke aner hva du har gjort?
Sist endret av dain; 29. januar 2009 kl. 16:24.
Jeg leste jo hva det sto i forelegget jeg fikk her om dagen? hehe
Jeg hadde nektet å forlate etter jeg hadde fått beskjed om det og når jeg ble holdt fast hadde jeg vist prøvd å "vri meg unna".

Har gjort værre ting som har vært halve prisen =/ ikke at det er en bra ting da
Sist endret av Inspecta_Deck; 29. januar 2009 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Systemene går ikke raskt her til lands med det tunge byrokratriet vi har, desverre.

Det er for sent å nekte et foreleg du allerede har godtatt.. du kan selvfølgelig drite i å betale, men da henter de tven din, dama di, og kanskje havregrynen som står igjen innerst i skapet. beste er å få igang en betalings anordning, der du betaler 1050,- i månden (minstebeløpet tror jeg). Dette er gjort på noen strakser på hjemmesidene, noe sånt som 3 sekunder fra du søker til den er innvilget.

https://www.sismo.no/index.jsp
Jeg har ikke godtatt det enda, det som er greia. Fikk forelegget i posten her om dagen hvor jeg må godta eller ikke.
Trodde ikke jeg ville få en bot siden de sa jeg bare kunne gå dagen etter =/
Kontakt en advokat og hør hva han har å anbefalle.
Noen som vet om noen gratis advokater, man bare kan ringe å høre om dette?
Finner bare gratis advokater for andre spørsmål.
Var inne på den siden, men var ikke noe mulighet for å ringe og bare stille spørsmål, men fant noen juss-studenter som har en gratis telefonlinje. Hører med dem om de kan noe jeg, hvis ikke bare godtar jeg dritten.
Takk for alle svar
Sist endret av Inspecta_Deck; 30. januar 2009 kl. 14:45.
Sitat av voktern Vis innlegg
Systemene går ikke raskt her til lands med det tunge byrokratriet vi har, desverre.

Det er for sent å nekte et foreleg du allerede har godtatt.. du kan selvfølgelig drite i å betale, men da henter de tven din, dama di, og kanskje havregrynen som står igjen innerst i skapet. beste er å få igang en betalings anordning, der du betaler 1050,- i månden (minstebeløpet tror jeg). Dette er gjort på noen strakser på hjemmesidene, noe sånt som 3 sekunder fra du søker til den er innvilget.

https://www.sismo.no/index.jsp
Vis hele sitatet...
En kompis betaler 500,- i måneden, og han fikk så å si det samme forelegget, så da vil jeg egentlig si man slipper relativt greit. Da svir det hvertfall ikke like mye på pungen Lykke til uansett!
når det er forelegg ifra politiet så tar dem ikke å henter tvn din og det du har.

du får et purregebyr ifra statens inkrevningsentral. viss du ikke betaler dette får du etter en god stund beskjed om at du må in å sone, husker ikke helt hvor lenge finnes sikkert no tabeller,

du kan betale når somhelst. har hatt kamerater som har betalt en time før dem skal inn å sone og har slippi å sone.

Har også blitt fortalt at du får bare EN purring også kan det gå alt ifra et år til to år avhengig av når det er plass i fengselet trur jeg, så får du en lapp der det står at du skal inn å sone. vet om flere som har bøter på over 30 lapper som heller vil inn å spikre paller enn å betale det til staten

er isåfal slik jeg har erfart det, er ikke no jurist
Sist endret av wrfrak; 30. januar 2009 kl. 17:00.
kjedelig streiting
Sitat av wrfrak Vis innlegg
når det er forelegg ifra politiet så tar dem ikke å henter tvn din og det du har.

du får et purregebyr ifra statens inkrevningsentral. viss du ikke betaler dette får du etter en god stund beskjed om at du må in å sone, husker ikke helt hvor lenge finnes sikkert no tabeller,

du kan betale når somhelst. har hatt kamerater som har betalt en time før dem skal inn å sone og har slippi å sone.

Har også blitt fortalt at du får bare EN purring også kan det gå alt ifra et år til to år avhengig av når det er plass i fengselet trur jeg, så får du en lapp der det står at du skal inn å sone. vet om flere som har bøter på over 30 lapper som heller vil inn å spikre paller enn å betale det til staten

er isåfal slik jeg har erfart det, er ikke no jurist
Vis hele sitatet...
Har erfart detta selv. Fikk selv siktelsen etter over ett år, men var ingenting og hente.

Betaler du ikke den første fakturaen fra SIS, så vil du få en purring. Betaler du ikke denna, vil du bli ilagt ett halvt rettsgebyr (ca 400kr), og neste da vil du få ett helt rettsgebyr (ca 800kr) lagt til fakturaen. Betaler du ikke da, vil det bli uttlegsforretning, trekk av lønn, eindeler osv. Har du ingen eindeler, eller inntekt så må du vel inn for og sone etterhvert.