Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4064
Jeg sover veldig godt om morgenen. Det hender at jeg ikke våkner av vekkerklokken. Det skjer svært sjeldent i ukedagene, noe oftere i helgene hvis jeg har vært ute. De to siste lørdagene har dette skjedd, og begge gangene har mannen i paret som bor over meg (antar at de har soverom over mitt rom) kommet ned og klaget.
Første gangen var han dritsur. Den andre gangen (nå på lørdag) hadde jeg faren min på besøk, og han åpnet. Da var han også dritsur, men truet også med å varsle til styret. Vi var begge uforberedt, ble tatt på senga og sa egentlig ikke noe annet enn "beklager".
I går (på søndag) sendte han ned kona si, og hun truet med at de kom til å konfiskere (!) vekkerklokken min hvis det fortsatte. Jeg var i dusjen, så det var broren min som pratet med henne. Denne morgenen hadde jeg ikke brukt vekkerklokken heller.
Har søkt litt rundt, men har ikke funnet lignende tilfeller. Bråket er jo innenfor tidsrommet hvor det er lov å støye, og pratet om å konfiskere vekkerklokken er ganske patetisk. Håper de prøver seg.
Noen som har noen konkrete regler eller erfaringer å vise til?
Du kan jo hjelpe litt til, og gå til anskaffelse av en vekkerklokke som vibrerer fremfor å pipe. Dersom disse er unødvendig dyre kan du jo høre om han er villig til å betale en andel av summen, da det er han som er plaget.
Når er det denne vekkerklokken ringer egentlig?
PNuT's Avatar
Trådstarter
Frenor: Jeg tviler på at det fungerer, jeg må ha en som står noen meter unna så jeg ikke snoozer.
På en lørdag kan den ringe fra 11-13.
Hva med å slå den av i helgene hvis du ikke benytter deg av den uansett? Hvorfor gjøre alt så jævla vanskelig?
PNuT's Avatar
Trådstarter
Jeg benytter meg av den, men det fungerer ikke alltid.
Jeg har bodd her i to år og brukt vekkerklokken like lenge, uten at noen har sagt noe som helst. Når de er så gjennomført sure, får de igjen med samme mynt.
Jeg foreslår at du kjøper en ny vekkerklokke. Etter hvert blir man så vant til en lyd at man ikke lenger reagerer på den i søvne. Hvis du kjøper en klokke med en annen type lyd gjetter jeg på at du vil våkne lettere enn nå...

Når det gjelder naboene dine så har de naturligvis ingen som helst mulighet til å beslaglegge vekkerklokken...
Enig i at de burde tatt en helt annen tone, men hvis de har hørt på den jævla klokka di pipe i timesvis av gangen i flere år så er det kanskje ikke så vanskelig å forstå hvorfor de er som de er..
Sist endret av mentalmelt; 8. desember 2008 kl. 19:48.
Sitat av PNuT Vis innlegg
Jeg benytter meg av den, men det fungerer ikke alltid.
Jeg har bodd her i to år og brukt vekkerklokken like lenge, uten at noen har sagt noe som helst. Når de er så gjennomført sure, får de igjen med samme mynt.
Vis hele sitatet...
Og nøyaktig hva tenker du at skal du få ut av det?

En vekkerklokke som vibrerer(element under madrassen) er forøvrig ikke noe du bare overser, for å si det sånn. Det rister godt fra seg, og skal være tilnærmet umulig å sove på.
Sånn vibrerings ting funker veldig bra. Hvis du har den under hodeputa våkner du.

Du kan også legge den i senga, slik at når den begynner å vibrere så detter den i gulve og det blir et helvettes bråk slik at du står opp, men da kan kansje de over bli litt sur på det:/
Jeg har denne vekkerklokken. Den fungerer veldig bra, og har både lyd og vibrasjon. Ledningen fra klokka til vibratoren er en meter eller to, så klokka trenger ikke stå rett ved senga. Du kan også helt fritt stille frekvens og volum på pipelyden, slik at du kan ha svak piping sammen med vibrering.
Haha. Vittig at denne kom nå. Tenkte akkurat på det i dag, har en vekkerklokke som ringer noe helt vanvittig høyt klokka 6 på morran. Men det som er med den er at jeg skvetter til når den ringer, og jeg sover _dypt_. Og da får jeg skrudd den av/snooza veldig fort. Kan jo muligens være en løsning det..
Dette er en veldig enkel sak. Du forstyrrer naboene og bør finne en bedre løsning. Jeg forstår godt at naboene blir forbannet når ringeklokken din står å ringer og ringer i de uendelige.

De har ingen rett overhode til å komme inn i leiligheten din, langt mindre "konfiskere" vekkerklokken din. Men det er slett ikke sikkert de er langt ute på jordet om de hevder du forstyrrer allminnelig ro og orden. I alle fall nok til at det kan bli en sak med styret.

Gjør det eneste fornuftige her, sørg for at du og naboene kommer overns. Enten slå av klokken din, eller finn en annen måte å bli vekket på!
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Om jeg hadde fått en slik klage, så hadde jeg jaggu meg kjøpt ei enda jævligere klokke. Kun på grunn av at mennesket ikke kunne komme å framlegge problemet sitt på en ordentlig måte. Har ikke noe til overs for slike folk igrunn.

Jeg sier ikke at Cikey ikke har et poeng her, men alt hadde sett bedre ut for denne naboen om han kunne snakke normalt med deg om problemet.
Sist endret av dain; 8. desember 2008 kl. 19:58.
Sitat av dain Vis innlegg
Om jeg hadde fått en slik klage, så hadde jeg jaggu meg kjøpt ei enda jævligere klokke. Kun på grunn av at mennesket ikke kunne komme å framlegge problemet sitt på en ordentlig måte. Har ikke noe til overs for slike folk igrunn.
Vis hele sitatet...

Gratulerer du er en komplett idiot!


Så da kan vi krangle med naboen og ha et helvette istedenfor å ha et bedagelig forhold til dem... Høres ut som en latterlig god plan. Kudos!
Sitat av dain Vis innlegg
Om jeg hadde fått en slik klage, så hadde jeg jaggu meg kjøpt ei enda jævligere klokke. Kun på grunn av at mennesket ikke kunne komme å framlegge problemet sitt på en ordentlig måte. Har ikke noe til overs for slike folk igrunn.

Jeg sier ikke at Cikey ikke har et poeng her, men alt hadde sett bedre ut for denne naboen om han kunne snakke normalt med deg om problemet.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde gjort akkurat det samme. Hvis naboene er sånne personer så er de ikke personer jeg vil ha et godt forhold med.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Gratulerer du er en komplett idiot!


Så da kan vi krangle med naboen og ha et helvette istedenfor å ha et bedagelig forhold til dem... Høres ut som en latterlig god plan. Kudos!
Vis hele sitatet...
Og jaggu har ikke den sure naboen din tatt turen innom tråden også, PNuT..
Står den og ringer kontinuerlig i to timer bør du kanskje vurdere å finne en bedre løsning? Jeg mener, de fleste lyder blir fort ganske irriterende og lyd kan bære mye lettere gjennom tak/gulv enn gjennom vegger i noen bygg, særlig hvis de har blitt pussa opp... Men for all del, vær passiv-aggressiv for harde livet.
Hvis det er snakk om 2 timer ville jeg ha blitt mildt sagt FORBANNA!
Er lov å ha vekkeklokker som ringer en stund, men legg mobilen under puta med vibrasjon på, det funker veldig bra!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
vanskelig for noen å si noe her uten å vite hvordan naboen faktisk erfarer vekkerklokka, og om den er såpass høy at den faktisk ER til sjenanse.

Med mindre du har en ekstraordinær vekkerklokke som hyler så jævlig, eller lar den stå og gå i flere timer (da kan selv den minste lyd være et irritasjonsmoment), så virker det som om naboen er typisk "hestkuk" og selv ikke ønsker å ha noe annet å gjøre enn å klage på noe.

Vurder om du kan skaffe deg en annen vekkerklokke for å være hyggelig og unngå krangel.

DOG, måten han tok saken opp på første gang han konfronterte deg tyder litt på at han er passiv-agressiv selv, og bare ønsker å krangle, og om det er realiteten er det grunn nok for meg til å gi blanke f. i alt han sier og leve livet som før.

Igjen, med mindre du faktisk lar den ule over lengre tid, eller den hyler usedvanlig høyt.
Sist endret av somnium; 8. desember 2008 kl. 22:03.
Har nesten samme problem her, men det er bare den sure søstera mi som kommer inn døra.

Hva med og sette opp en lampe med en timer switch. Lampa må da lyse ganske sterkt og den må lyse deg i ansiktet. Men du kommer nok bare til og snu deg vekk.
Eller kjøpe philips wake up light... Google it!
fra 11 til 13 på en lørdag er vel noe drøyt? burte vel igrunn bare kjøpe deg en ny klokke eller legge deg ett hakk eller 10 tidligere så du orker stå opp.
Bor du i lelighet kompleks?
Da har du jo lov til å bråke innenfor normale omstendigheter fra 07:00 - 23:00
Det er to sider av saken her, og JA naboen tok det ikke opp på en ordentlig måte, men det betyr ikke at du trenger å være jævlig tilbake, det fører desverre ikke til noe godt.
Det er mye å forlange hvis de krever/vil ha deg til at du skaffer en ny vekkerklokke, men fra det hyggelige medgjørlige menneskets side er jo dette løsningen.

En annen løsning er jo å bare la den stå, for så å bare la naboen være forbanna.
Jeg veit at jeg hadde blitt forbannet hvis jeg hadde vært naboen pga lyden, og jeg veit at jeg hadde blitt provosert med tanke på måten naboen tok det opp.
Jeg hadde nok også blitt forbannet uansett hvilken side av saken jeg hadde vært på ;-) Uheldig situasjon det der.

Finn deg en gunstigere måte å bli vekket på som fungerer bedre for deg og din nabo, og beklag ovenfor nabo at vekkerklokken har vært til bry for dem. Hvis naboen er en kranglefant så skal du se en som blir paff da han ikke har noe å bruke mot deg lenger ;-) Bit i det sure eplet og vis at du er bedre, ingen vits å lage konflikt over noe slikt.
Jeg ser ikke hva som hadde vært så vilt irriterende med en ringelyd klokken 11-13 på lørdag, er jo stått opp uansett da, hadde flirt og tenkt naboen under var en sløvkuk.

Hadde jeg hatt unger i alderen 0-3 som sover på den tiden hadde jeg nok sagt ifra.
Men å komme og flippe over på døren og komme med trusler utenom å komme med noen som helst "løsning" ser jeg meg for god til.

Jeg har "samme problemet", jeg er en Snoozer, klokken ringer fra 07:00-07:30 med 5 min mellomrom hver dag, får dog ikke noe klager fordi naboen forstår at noen er treigere og komme seg ut av senga enn andre og han er jo oppe uansett..

Men så vet jo ikke jeg om du har en voldom sirenealarm og IKKE trykker på klokken når den ringer så den ringer kontinuelig i flere minutter. Then shame on u. Jeg trykker innen 5 sek etter alarmen har gått av ivertfall..
Sist endret av Magnus; 8. desember 2008 kl. 23:50.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Selv hadde jeg problemer med å våkne, ikke med klaging fra naboer men dette kan jo funke for deg og.

Jeg kjøpte en billig (5kr!), gammel vekkerklokke på et loppemarked. Hovedpoenget for meg var å få en billig en som lagde mye lyd, hvilket den gjorde, i noe som minner om brannklokke stil.

Greia er at for å få klokka til å gå/alarmen til å gå må jeg, som på mange eldre klokker, trekke opp klokka.

Jeg er ikke sikker nå, men vil tippe at hvis jeg trekker opp klokka maksimalt ringer den i ett minutt. Og tro meg, du sover ikke gjennom en sånn klokke.

Da setter du den bare slik til at du må stå opp av senga for å skru den av og vips, ingen problemer.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Da setter du den bare slik til at du må stå opp av senga for å skru den av og vips, ingen problemer.
Vis hele sitatet...
Enklere sagt enn gjort. Selv har jeg også telefonen liggende et stykke fra senga, men det stopper meg ikke fra å legge meg igjen når jeg har lokalisert den.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Det handler bare om å ha en smule selvkontroll
Sitat av PNuT Vis innlegg
Jeg sover veldig godt om morgenen. Det hender at jeg ikke våkner av vekkerklokken. Det skjer svært sjeldent i ukedagene, noe oftere i helgene hvis jeg har vært ute. De to siste lørdagene har dette skjedd, og begge gangene har mannen i paret som bor over meg (antar at de har soverom over mitt rom) kommet ned og klaget.
Første gangen var han dritsur. Den andre gangen (nå på lørdag) hadde jeg faren min på besøk, og han åpnet. Da var han også dritsur, men truet også med å varsle til styret. Vi var begge uforberedt, ble tatt på senga og sa egentlig ikke noe annet enn "beklager".
I går (på søndag) sendte han ned kona si, og hun truet med at de kom til å konfiskere (!) vekkerklokken min hvis det fortsatte. Jeg var i dusjen, så det var broren min som pratet med henne. Denne morgenen hadde jeg ikke brukt vekkerklokken heller.
Har søkt litt rundt, men har ikke funnet lignende tilfeller. Bråket er jo innenfor tidsrommet hvor det er lov å støye, og pratet om å konfiskere vekkerklokken er ganske patetisk. Håper de prøver seg.
Noen som har noen konkrete regler eller erfaringer å vise til?
Vis hele sitatet...

Når jeg ser holdningen din så får jeg lyst å spørre deg om alderen din?

Men alvorlig, snu saken andre vei og tenk deg at det er du som blir vekket av noen andres vekkeklokke. Hvor forbannet deilig ville det vært på en lørdags morgen? Kanskje en av de tilogmed har vært på nattevakt og virkelig MÅ sove på denne tiden, men pga en "neddopet" lømmel som ikke får slått av vekkeklokken sin blir de vekket..
Be dem om og kjøpe ny vekkerklokke til deg, er da ikkje du som skal betale for det. viss dem vill ha ro, si dem kan kjøpe ny viss dem vill. viss ikkje drit i dem.
Det som er så lekkert med denne tråden er alle idiotene som skriver i den... (bortsett fra noen så klart).

Har du en vekkerklokke som vekker naboen hele tiden, skaff deg en ny og bedre måte (flere er jo nevnt). Å bråke mer eller være idiot er jo så barnslig at jeg ikke finner ord. Bare fordi du har "lov" til å bråke i det tidspunktet, må du virkelig på død og liv gjøre det? Høres rett og slett teit ut...
Vanskelig å si hvem av deg og naboen en skal holde med her. Jeg forstår dere begge.

Dersom du din klokke er støyende over lang tid daglig så vil nok din nabosklage føre frem i styret, og styret vil kunne be deg flytte eller finne en bedre løsning. Det pleier å være regler i slike boligsammfund som gir styrer nazistiskt mye makt.
Og nei du kan ikke kreve at de skal kjøpe noe til deg, du må selv ta ansvar for ditt liv uten å plage andre med at du ikke klarer å våkne.

Men prat med naboen og se om dere kan bli enige om noe? Men du må regne med å finne en løsning selv. For alle bostyrer i verden kommer til å velge dine naboers side. "Det gjelder å ha de stille og rolig"

Men lykke til:
Hadde samme tilfellet der jeg leide. De klagde på vibreringa da. Vet ikke om det finnes noen regler for dette men hensyn går det jo ann og ta vi la en duk under mobilene våres så det ikke bråkte så.
Har flyttet derfra nå btw
PNuT's Avatar
Trådstarter
Vet ikke om det har kommet godt nok frem, men jeg aldri har hatt noen intensjon om å plage noen med vekkerklokken. Om de hadde de kommet ned med en litt høfligere tone, hadde jeg prøvd å finne en ny løsning med bedre samvittighet.
Det har heller aldri vært snakk om å skru på vekkerklokken for faen eller noe lignende. Mange rare konklusjoner som blir trukket her.
Sengeristeren og wake-up light ser forresten digge ut. Noen som har erfaringer med wake-up light?
de har da ikke lov til å si noe dersom det er på dagen dette skjer..
Har bare hatt wake-up light i ca. en uke, men hittil har det funket bra. Hater å bli vekket når jeg er i dyp søvn, medfører at jeg er trøtt resten av dagen.

Siden den starter opp 30 min før du skal opp, så får kroppen tid til å dra seg ut av den dype søvnen (lyser sterkere og sterkere). Våkner som regel før den er på full intensitet, og har mer følelsen av å våkne selv enn å bli vekket. Selv de nettene som har vært korte har jeg våknet opplagt. Om dette varer over tid vet jeg ikke enda, blir spennende å se.

Det går fint an å snu ryggen til og legge seg til å sove igjen, noe som ikke bør bli en vane. Man må fortsatt stå opp selv, men det føles lettere. Vil tro det ikke trengs så høy lyd på alarm siden man er nærmere våken tilstand.

Det er pengene tilbake garanti hvis man ikke er fornøyd, så du har jo ikke noe å tape på å teste. Kanskje de sure naboene dine er grunnen til at du får en bedre morgen? Hva er vel bedre hevn enn å få en bra start på dagen din, de har tydeligvis ikke det.
Sist endret av AnacondaS; 9. desember 2008 kl. 17:58.
Klag tilbake, klag på at de burde være mere hyggelig når de snakker med deg. Ta det opp i nabostyret
Sitat av Sfun Vis innlegg
Klag tilbake, klag på at de burde være mere hyggelig når de snakker med deg. Ta det opp i nabostyret
Vis hele sitatet...
Den klagen kan være litt vanskelig å få fram...
"De er noen rasshøl, de holder ikke en høflig tone! Kast dem ut!!"
Har wake up - light selv, funker som bare det
Inviter dem på kaffe og kaker, og forklar dem med et vennlig tonefall at du sover veldig tungt, men at du skal prøve så godt du kan å finne en løsning på problemet. Vanskeligere burde det ikke være.
Enig med steinarlima. Svelg stoltheten i en time og vær hyggelig og forklar situasjonen. Skjønner frustrasjonen demmers godt, men du kommer nok til å overraske de på en meget positiv måte. Kanskje vanker det en julegave da og ?