Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1052
Jeg og noen venner har klart å reinstallere windows på skole pcen våres, men vi har problemer å få tak i wifi på PCen nå.

Får å koble til skole wifi trenger vi et sertifikat, så vi lurer på hvordan vi kan muligvis fikse det.

Et annen alternativ vis det ikke funker er å fikse vår egen ruter og sette opp wifi oss selv eller fortsette å bruke delt internet fra telefonene våres.
Du får ikkje tak i det. Det er poenget med løsninga; kun maskiner som er innmeldt i managementløsninga får nett.

Du må nok fortsette med delt nett fra mobilen...
Trådstarter
3 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du får ikkje tak i det. Det er poenget med løsninga; kun maskiner som er innmeldt i managementløsninga får nett.

Du må nok fortsette med delt nett fra mobilen...
Vis hele sitatet...
Hadde det vært mulig å kanksje bruke en wifi-mesh eller router også koble den inne til skolewifiet? I klasserommet vårt har vi noen steder man kan tilkoble ethernet kabler til en annen router (som er for skole wifiet) som er i klasserommet mit. Også, før du spør så har ikke skole-pcene våres noe sted å koble inn en ethernet kabel.
Om dei som drifter det er i nærheten av kompetente (og det er dei ut fra oppsettet...) så er det 802.1x satt opp over alt.
Mest sannsynlig ikke, da må dere spørre IT avdelingen om det. IT ansvarlig har vært ung engang han også, så legg frem saken deres på en god måte så kanskje dere får et ja. Det sertfikatet får man bare tak i via IT avdeling i utgangspunktet. Det er ikke vits i å gjøre seg kriminell fordi du hadde lyst til å surfe nettet på skolen.

Skolenettverk er et lukka system hvor i utgangspunktet kun godkjente maskiner skal ha tilgang til nettverket/internett. Altså kun skoleutstyr, ingen private mobiler eller pcer.
Trådstarter
3 0
Sitat av Vasken Vis innlegg
Mest sannsynlig ikke, da må dere spørre IT avdelingen om det. IT ansvarlig har vært ung engang han også, så legg frem saken deres på en god måte så kanskje dere får et ja. Det sertfikatet får man bare tak i via IT avdeling i utgangspunktet. Det er ikke vits i å gjøre seg kriminell fordi du hadde lyst til å surfe nettet på skolen.

Skolenettverk er et lukka system hvor i utgangspunktet kun godkjente maskiner skal ha tilgang til nettverket/internett. Altså kun skoleutstyr, ingen private mobiler eller pcer.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte IT-ansvarlig tildigere, han sa at vis han skal fikse det trenger å gjøre pcen tilbake til normal med skole restriksjonene, som gjør at jeg mister administrator (Som er hele poenget av dette)
IT-ansvarlig er normalt chill, så han bryr seg ikke om at vi har gjort dette, han bare vil ikke gi oss nettverk tilgang.
Sist endret av vvv888444; 31. oktober 2024 kl. 13:52.
Trodde de fleste videregående skoler hadde wifi nett som man manuelt kunne logge inn på med brukernavn og passord som typisk pleier å være knyttet mot microsoft-kontoene, nettopp for tilfeller der folk tar med seg egne enheter som ikke er provisjonert av IT-systemet.

Dere kan jo også bare finne en gammel crappy ruter og koble den på et tilfeldig nettverkspunkt og se hva det fører til.
Sist endret av benzotosk; 31. oktober 2024 kl. 14:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vvv888444 Vis innlegg
Hadde det vært mulig å kanksje bruke en wifi-mesh eller router også koble den inne til skolewifiet? I klasserommet vårt har vi noen steder man kan tilkoble ethernet kabler til en annen router (som er for skole wifiet) som er i klasserommet mit. Også, før du spør så har ikke skole-pcene våres noe sted å koble inn en ethernet kabel.
Vis hele sitatet...
Haha. Det er jo bare å prøve det. Skaff en billig router.
Kabla nett kommer mest sannsynligvis til å være bak samme restriksjoner som gjelder for WiFi, istedenfor å drasse med en hel ruter til skolen så hadde jeg personlig kjøpt en USB ethernet adapter dongle, og plugget det i PCen istedenfor. Er dere heldige funker det, jeg spekulerer sterkt at skolenettverkets brannmur/domenekontroller har regler mot det. Ikke la meg stoppe dere da, kjør på.
Du kan prøve å koble et trådløst aksesspunkt i en ethernet port. Det har funka for meg da jeg skulle sette opp en chromecast på en skole. Disse portene ga tilgang til enheter uten innmelding. Du kan jo sjekke om du får tilgang med en kablet laptop først. En som ikke er innmeldt. Hvis det funker, så burde aksesspunktet også funke.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bruk en gammel stasjonær med wifi og ethernet nic, eller gammel laptop med det samme...
Så deler du nettet i windows, som ett wifi nett... så har dere wifi...
Er det ikke gjestenett på skolen dere kan bruke?