Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1385
Er det slik at det noen blir presset ut i kriminalitet og vanskeligheter uten å ville det? At uansett hva de forsøker så blir det vridd til noe negativt og vanskelig. At det skjer fra tidlig i livet og er umulig å kvitte seg med…….. Kriminalitet er tross alt SVÆR butikk. Både i det kriminelle miljøet og ikke minst hele apparatet rundt. Politi,advokater, rettsvesen, fengsel, forsikringsbransje, helsevesen, rehabilitering og øvrig støtteapparat. Hele samfunn drives nesten rundt noen kriminelle. Er det i det hele tatt ønskelig å bli kvitt det?
Dette skjer bare fordi det er forbudt å skade seg selv med narkotika. Om vi legaliserer det, vil vi få andre typer kriminalitet som vi faktisk kan gjøre noe med.
Vi har vell ikke noe å tjene på å ha kriminelle? I USA er vell fengsel butikk mener jeg å ha lest men. Hvordan blir folk presset ut i kriminalitet? Mtp at vi tar jo egne valg.
Jeg kan kun snakke for meg selv men har aldri følt meg pressa til å bli kriminell som jeg kommer på. Har tenkt tanken men aldri følt at jeg MÅ.
Hele poenget er jo at du ikke skal føle at det var noen annen enn din egens feil. Alle sier liksom det politisk riktige. Men er det Virkelig vilje til å bli kvitt kriminalitet og kriminelle. Ville det egentlig være så vanskelig?
Sitat av Mraduvanzed Vis innlegg
Hele poenget er jo at du ikke skal føle at det var noen annen enn din egens feil. Alle sier liksom det politisk riktige. Men er det Virkelig vilje til å bli kvitt kriminalitet og kriminelle. Ville det egentlig være så vanskelig?
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at man skal kvitte seg med kriminalitet på en human måte, man kan ikke bare avlive alle som begår en kriminell handling. Vi har rettsapparatet og rehabilitering og velferd og man er uskyldig inntil det motsatte er bevist.
Vært der, gjort det.
Jeg har vært kriminell, men tok et bevisst valg om å avstå fra det når jeg passerte en viss alder, selv om jeg pleide å ruse meg. Joda, mulig noen ser på det som kriminelt å ruse seg, men realiteten er at det er og forblir en sykdom. Det er ikke bare bare å avstå fra rus hvis man først sliter med det. Akkurat som det på lik linje for noen er vanskelig å avstå fra kriminalitet, da noen faktisk er avhengig av det, noen blir pressa ut i det.
Når det er sagt, så er jeg glad jeg er både rusfri og har slutta med annen type og generell kriminalitet den dag i dag.

Jeg vil si at det er ønskelig å bli kvitt det, da ingen liker å bli plaga.
Problemet er jo at man skal kvitte seg med kriminalitet på en human måte, man kan ikke bare avlive alle som begår en kriminell handling. Vi har rettsapparatet og rehabilitering og velferd og man er uskyldig inntil det motsatte er bevist.
Vis hele sitatet...
Den der hadde det vært helt sjef om du utdyper litt…….. Fikk ikke helt tak i hva det har å si i forhold til om det blir produsert kriminelle. Men ser potensialet for et livlig innlegg her allikevel

Joda, mulig noen ser på det som kriminelt å ruse seg, men realiteten er at det er og forblir en sykdom
Vis hele sitatet...
Hvis alle selv skulle definere hva som var kriminelt tror jeg vi sliter. Jeg tenker på det som etter loven er definert som ulovlig.
Jeg har også avstått fra rus og kriminalitet i årevis, men opplever stadig å bli innhentet av 20 år gammel dritt. Og at alt ikke er oppgjort selv om jeg er ferdig sonet for lengst. Ting forfølger meg og gjør det nesten umulig å ikke tenke på å trikse litt for å få det til å gå rundt. Den velferden alle snakker om gjelder visst andre enn meg………
Sist endret av Mraduvanzed; 3. desember 2024 kl. 21:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror ikke vi produserer kriminelle for å holde liv i diverse bransjer.

De fleste som blir kriminelle blir det på grunn av en form for nødvendighet, mener jeg.

Innvandreren uten nettverk eller jobb, lett å tjene penger på salg.

Den narkomane pga at det å ruse seg er dyrt.

Familiefaren fordi han ikke tjener nok, til å holde på huset/ sette mat på bordet.

Ungdommen som ikke har ett hjem å gå til.av forskjellige grunner.
Holder det enkelt,men det er jo mange sider her.

Man ser ikke alternativ til å begå noe annet enn kriminelt. Og det er jo på den måten vi som samfunn "produserer" kriminelle, det at vi ikke klarer å synliggjøre alternativene eller hjelpen.

Den gruppa vi ikke når er de som gjør det for spenningen.
Konsekvensene av å bli funnet skyldig er ikke store nok til å avskrekke.

Mange har dårlige forutsetninger for å lykkes og vil derfor heller prøve seg på snarveien fordi løpet ikke er kjørt bare fordi man har fått 7 år for grovt ran.
Det jeg mener er kanskje: Det finns belastede familier, der fødes barn. De får problemer tidlig, støtes ut på skole og fritid og har ikke så mange steder å finne aksept eller felleskap på enn i belastede miljøer. Skolen har vært inne å skrevet sine rapporter og satt inn tiltak. Uten serlig annen effekt utover det å få noe på papiret. Humla suser videre og sirkelen er snart sluttet. Jeg ser ihvertfall gang etter gang at hadde viljen til å hjelpe vært genuin og ikke bare politisk korrekt så hadde de med letthet blitt løftet ut av elendigheten. Men hvor hadde hjelpelæreren, støttekontakten, barnepsykologen, den Nav ansatte, politi, fengselsvesen og resten av banden gjort av seg da. De var plutselig uten jobb………

Konsekvensene av å bli funnet skyldig er ikke store nok til å avskrekke.

Mange har dårlige forutsetninger for å lykkes og vil derfor heller prøve seg på snarveien fordi løpet ikke er kjørt bare fordi man har fått 7 år for grovt ran.
Vis hele sitatet...
Nå høres du ut akkurat som gammær’n. Du hakke bynt å trolle på freak fatter’n. Ære du som sitter her med Donald retorikken din og rakker ned fra oppå alkoholiker hesten din……
Hvorfor er det så vanskelig å tro at man kan finne kriminalitet attraktivt?
Det er forskjell på bortskjemte drittunger som kjeder seg og begår kriminalitet og folk som ikke har særlig annet valg. Mange blir pressa til å leve som svin for at andre skal ha det bedre.
Jeg har tenkt en del på det du skriver - et er såpass mange yrkesgrupper som har lovbrytere som kunder/klienter/pasienter/innsatte at lovbryterene på mange måter er dem de livnærer seg på.

Du har forskjellige personlighetsforstyrrelser hvor kriminell atferd er utbredt - mennesker som er antisosiale g til dels emosjonelt ustabile / borderline blir langt oftere del av ekstreme miljøer enten det er rus eller kriminalitet eller begge deler.

Folk med antisosial pf er dessverre meget behandlingsresistente og veldig mange av dem ender opp i fengsel. De viser lite hensyn og anger, og har gjentatte kriminelle handlinger som et diagnosekriterium.

Om disse rent faktisk ønsker personlighetsforstyrrelsen de har er et godt spørsmål. Ofte er trekkene deres et svar på veldig vanskelige oppvekster.

Hele problemet er sammensatt, og tearz83 sitt innlegg tror jeg er det riktige svaret i et nøtteskall.

Kriminalitet begås ofte som en oppfattet nødvendighet, som kan være ekstern eller intern, gjerne en blanding.

Noen vil ha penger, status, rykte eller en kombinasjon, for noen handler det om et følelsesmessig behov for å føle seg alt annet enn tom, noen trenger narko for å holde seg friske.

Noen trenger rent faktisk kun penger eller goder, enten det er til seg selv eller kjære.

Det jeg vil frem til er at behovene kan være helt reelle for personen det gjelder, men uforståelige for andre.
Sist endret av krystallkongen; 4. desember 2024 kl. 09:56.
Sitat av Mraduvanzed Vis innlegg
Det jeg mener er kanskje: Det finns belastede familier, der fødes barn. De får problemer tidlig, støtes ut på skole og fritid og har ikke så mange steder å finne aksept eller felleskap på enn i belastede miljøer. Skolen har vært inne å skrevet sine rapporter og satt inn tiltak. Uten serlig annen effekt utover det å få noe på papiret. Humla suser videre og sirkelen er snart sluttet. Jeg ser ihvertfall gang etter gang at hadde viljen til å hjelpe vært genuin og ikke bare politisk korrekt så hadde de med letthet blitt løftet ut av elendigheten. Men hvor hadde hjelpelæreren, støttekontakten, barnepsykologen, den Nav ansatte, politi, fengselsvesen og resten av banden gjort av seg da. De var plutselig uten jobb………
Vis hele sitatet...
Er poenget ditt at staten har en konspirasjon ved å bevisst ikke hjelpe mennesker for å holde mennesker i arbeid?
Tja, hvertfall kommunen virker det som. Folk som har vært på behandling og blitt nykter, så trenger de et sted å bo når de skal ut fra behandling. Da er det ofte de blir plassert i belastet miljø/nabolag, hvor du f.eks kan krite mer en nok stash naboen og er i gang igjen…

Mvh
Vært der, gjort det.
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Tja, hvertfall kommunen virker det som. Folk som har vært på behandling og blitt nykter, så trenger de et sted å bo når de skal ut fra behandling. Da er det ofte de blir plassert i belastet miljø/nabolag, hvor du f.eks kan krite mer en nok stash naboen og er i gang igjen…

Mvh
Vis hele sitatet...
Det er veldig ofte sånn. Men igjen, så er det de som får pressa igjennom å få bolig i et mer "normalt" nabolag også, og da er det ofte holdning som gjelder, hvor lyst man har til å bli rusfri, det igjen baserer seg en del på styrke vil jeg si. Det er også de som velger å leie privat etter behandling, og det vil jeg si krever litt mer fra vedkommende, da det noen ganger blir litt mer å holde styr på, fordi ettervern er for svakt(kommer helt an på ressurser og vilje til å opprettholde rusfrihet, som behandlerne ofte ser). De som faller utpå etter behandling er ikke nødvendigvis kriminelle, da noen får stønad fra NAV(uføretrygd o.l.) som holder økonomien gående bra nok, men tilbake på vilje. Igjen så er ikke vilje alltid cluet her, fordi det er en sykdom.

Mange sier også at LAR f.eks. gjør at man ikke er rusfri, men jeg mener dette er feil. Det er jo en medisin som bidrar til å holde en rusfri, altså frisk fra sykdommen. På lik linje med at de som f.eks. har hatt kreft ofte går på medisiner for at kreften ikke skal komme tilbake.
Sist endret av SaerDnAX; 4. desember 2024 kl. 17:27. Grunn: Endring fordi autokorrekt slo inn.
Er poenget ditt at staten har en konspirasjon ved å bevisst ikke hjelpe mennesker for å holde mennesker i arbeid?
Vis hele sitatet...
Som konspirasjoner flest er det ikke en nedfelt greie i en hemmelig lov som bare kommunen har. Mer at det er motvillig het, treghet og beleilighet og slags nedarvet elendighet i apparatet som blir et speil av det misbrukeren opplever.
Vis hele sitatet...
Syns det er et glimrende eksempel. Som SaerDnx skriver er jeg bare delvis enig i. Ikke alle får leilighet på beskyttet adresse. Mange har problemer med rykter. Og det hjelper ikke sitte i en leilighet på beste vestkant når ikke man har en fornuftig kjeft å henge med. Gamle teiper kalte de det i behandling. Ting som holder deg igjen i det gamle livet og gjør det vanskelig å gi slipp. Har selv sitti dommer på over to år. Vært nykter som en prest hele tida. Blitt slept ut med en søplesekk og en bag med klær og ingen fornuftig plass å dra. Sonings planen er fulgt og alt er «ordnet». Men en bit mangler og den må du nesten klare å fikse selv…………. Jada, klart det! Men du skjønner fort når du kommer ut at du blir gjetet usynlig tilbake til der du kom fra. Skulle du mot formodning få leilighet så dukker det plutselig opp en ny behandler på Nav som ikke er villig til å utbetale depositumet i kroner direkte til huseier slik avtalen var. Men mener du får klare deg med en garanti som alle andre. Så blei det ikke noe leilighet. For du har ikke nok vegger å sette opp mot dritten som møter deg.
Jeg har vært nykter i snart 15 år. Er i Lar, men møter fremdeles problemer jeg syns er urimelig etter så lang tid.

Det krystall kongen skriver er jo riktig. Men dette er personer som handler av ønske mer enn nødvendighet. Ingen skal være nødt til å stjele i Norge. Og det er man nok ikke strengt tatt heller. Men å leve i rus og kriminalitet er mye mer enn å putte en kneip under jakka av sult. Norge vasser i penger som er fra naturressursene våre. Noen får boltre seg i de pengene som de var dems, mens andre må nøye seg med et liv i skyggen og smulene. Da er det lett å prøve å henge med ved å trikse litt.
Sist endret av Mraduvanzed; 4. desember 2024 kl. 17:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Vi har vell ikke noe å tjene på å ha kriminelle?
Vis hele sitatet...
Norge er et veldig spesielt land. I flg Trump er landet vårt 1/3 deep state, hvor deep state er definert som byråkratiske tjenester som tjener seg selv fremfor å tjene folket. En hvilken som helst tysker vil være grønn av misunnelse, da antallet ansatt i det offentlige i Norge er like mange som i Tyskland. Nå har vel Tyskland ca 20 ganger så mange innbygere som Norge.
I USA er vell fengsel butikk mener jeg å ha lest men.
Vis hele sitatet...
Hva skal de skriftlærde og fariseerne gjøre dersom de ikke har noen å dømme? Lediggang er som kjent roten til alt ondt.
Hvordan blir folk presset ut i kriminalitet?
Vis hele sitatet...
Dersom økonomien fortsetter slik den ser ut i verdens største land; utlandet, dersom den skulle klare å komme seg inn i den norske oljebobla kommer vi dit snart.
Sist endret av ketoDaddy; 4. desember 2024 kl. 18:11.