Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1927
Hei folkens!

Jeg har for tiden en HP Envy med AMD A8-5550M

For tiden sliter jeg med høy CPU-temperatur. CPUen er konstant veldig varm. Jeg brukte Speccy for å sjekke, og temperaturen lå på rundt 140 grader celcius mens jeg spilte Life is Strange på Steam. Jeg åpnet opp laptopen, rensket for støv, brukte Arctic Silver 5 kjølepasta. Mens jeg har Chrome, Tixati of Excel oppe nå, er tempen fortsatt på rundt 100 grader celcius. Hva gjør jeg feil? Hvordan kan jeg fikse dette?

Mange takk!
Skaff deg en enkel usb-vifte eller muligens en "pad" med flere vifter.

Bruker en liten usb-vifte retta mot luftinntaket på laptoppen min for å gi den litt ekstra kjøling mens jeg spiller.

Random eksempel: Nuoxi L112B Slim 6 Fans Notebook Cooling Pad Cooler Mat F 15.4" Laptop From UK

6 vifter er ikke værst til 160 spenn fra england, har ikke prøvd den selv tho.
kummi90's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Skaff deg en enkel usb-vifte eller muligens en "pad" med flere vifter.

Bruker en liten usb-vifte retta mot luftinntaket på laptoppen min for å gi den litt ekstra kjøling mens jeg spiller.

Random eksempel: Nuoxi L112B Slim 6 Fans Notebook Cooling Pad Cooler Mat F 15.4" Laptop From UK

6 vifter er ikke værst til 160 spenn fra england, har ikke prøvd den selv tho.
Vis hele sitatet...
Takk for tips! Har hørt vifter gir minimal effekt, da. Det fungerer for deg, altså?

Men det er jo noe fundamentalt galt hvis jeg har renset vifta og den fortsatt gir ut så mye temp?
Jeg prøvde å spille igjen etter å ha rensent den, og nå ligger den på 122 grader. Det er jo ikke bra i lengden. Jeezus.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Tviler på målingene er korrekte, en cpu på 140 grader? Neppe, dersom du går over 100 grader ca, så begynner den å throttle hastigheten, om ikke det hjelper så skrur den momentant av maskinen.

Sjekk temperaturen i bios om du kan, så sammenligner du idle temperatur i Speccy, evt prøv andre programmer.
140 grader celsius er det garantert ikke. Farenheits virker mer sannsynlig. 140 farenheit tilsvarer 60 Celsius, som i seg selv er helt OK en gang i blant
kummi90's Avatar
Trådstarter
Takk for tips, folkens!

Det stod celsius, men det var tydelig en stor feilmargin når jeg sammenlignet med SpeedFan.
Men på det verste er det sånn at jeg nesten brenner meg på laptopen rett over vifta/CPUen, og vifta går så det suser. Hender skjermen skrur seg av, og jeg må restarte med knappen.

Idle temp på rundt 37 C (Tixati, Chrome, Excel).
Sist endret av kummi90; 15. mars 2016 kl. 04:59.
Du sier du har brukt kjølepasta, men hvor og hvordan har du brukt det? Det er ikke en enkel jobb å påføre kjølepasta på en bærbar PC. Har du rett og slett smurt litt kjølepasta her og der?
kummi90's Avatar
Trådstarter
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Du sier du har brukt kjølepasta, men hvor og hvordan har du brukt det? Det er ikke en enkel jobb å påføre kjølepasta på en bærbar PC. Har du rett og slett smurt litt kjølepasta her og der?
Vis hele sitatet...
Hehe, smurte litt øverst på skjermen, og litt på tastaturet

Neida, vet ikke hva stedene heter, men der det garantert skal være. Fjernet gammel pasta først. Smurte det heller ikke utover, men tok en stripe på en lang overflate, og en ert-størrelse på en liten kvadrat (Der hvor "heatsinken" skal plasseres).