Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er du teist eller ateist?
Jeg tror på den kristne Guden. 21 8,27%
Jeg tror på noe annet overnaturlig. 30 11,81%
Jeg er ateist. 175 68,90%
Jeg har enda ikke gjort meg opp en mening. 28 11,02%
Stemmegivere: 254. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  162 26872
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av nutz Vis innlegg
Først takk til Noxaran86 for å kjenne igjen logiske feilaktigheter og slå ned på de.


Det kan umulig være argumentet ditt Choobe. Så du tror at alt eksistere bare om vi tror på det eller ikke? Så i din tankegang eksisterer ikke x-rays eller gamma stråler. Kødder.

Men du sier at vitenskapen har svaret på alt? Vitenskapen har ikke svaret på en dritt. Vitenskapen kan ikke si hva tid er, eller hvordan gravitasjon får kraften sin fra.

Hvis du vil være en tilhenger av vitenskapen, så finn ut av hvordan den feiler oss hver dag, i de minste. Og slutt å behandle vitenskap som en relegion.
Vis hele sitatet...
Hvor sa jeg at jeg ikke tror på x-rays eller gammastråler? Og ja, jeg tror enkelte ting eksisterer uavhengig av om noen tror på dem eller ikke (gammastråler finnes uansett om du tror på dem eller ikke, men ikke enhjørninger f. eks).

Nei, men vi jobber med å finne ut hva og hvor av ting vi ikke vet svaret på, det hjelper ikke å sette seg ned å bare "vitenskapen vet ikke 100%, så alt annet er også gyldig". Vitenskap har alltid rett pr. definisjon også, for hvis vi finner ut at noe vi tidligere trodde ikke stemmer, så forkastes den troen for en ny teori, så vitenskap vil alltid få rett om den ikke har det allerede.

Du burde også lese linken jeg hadde om Perfect Solution Fallacy, for du invoker også den. "Vitenskap vet ikke 100%, og den har problemer, dermed er vitenskap ugyldig".

Edit: Kanskje mer "Nirvana fallacy", men PS Fallacy er en underkategori, så du finner det på samme side. I dette tilfellet: "Perfeksjon eller ingenting!"
Sist endret av droppboks; 5. mars 2015 kl. 10:58.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Choobe Vis innlegg
Hvorfor er det noe vi burde sette vekt på om vi aldri kan finne ut av det, og det for alle praktiske formål ikke har noe å si? Alt tyder på at om vi lever i en "Matrix" så er vi en del av koden, ettersom vi kan manipulere menneskers personlighet og minner ved å forandre ting i hjernen. Og vi kan dermed sannsynligvis aldri "slippe ut".
Vis hele sitatet...
Fordi å anta at vi kan vite noe er en illusjon, en vrangforestilling, som gir opphav til skråsikkerhet og feilvurderinger.

Sitat av Choobe Vis innlegg
Vitenskap vinner også fordi om vi teoretisk hadde fått tilgang til den "overstående" verdenen, ville vi kunnet funnet ut reglene (fysiske lover etc.) i den verden, og da hadde det blitt vitenskap(elige teorier).
Vis hele sitatet...
Det er det på ingen måte noen automatikk i, du kan ikke forutsette noe om en alternativ virkelighet.

Sitat av Choobe Vis innlegg
Jeg synes også du begrenser begrepet sannhet så mye at det ikke har noen mening lenger. Selvsalgt kan man spekulere, men det har ikke særlig mye for seg.
Vis hele sitatet...
Jaha. Hva skal jeg gjøre da, definere sannhet innenfor en løselig ramme som er akseptabel for vitenskapens parametre? Da faller hele mitt poeng bort. Nei, jeg er interessert i absolutt sannhet og kun det, da det er den eneste form for sannhet som kan legitimere en overlegen posisjon.

Sitat av Choobe Vis innlegg
Og det med vaghet på Perfect Solution fallacy var en vanlig ting, ikke ett krav. Du kan være klinkende klar på noe og det er fortsatt en Perfect Solution Fallacy.
Vis hele sitatet...
Jeg feiler fortsatt i å se noen relevans.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Argument from ignorance (Latin: argumentum ad ignorantiam),
Vis hele sitatet...
Og dette skal bevise hva? At dere ikke har noe bedre svar enn å kaste argumenter om logisk oppbygging på meg?

Jeg har til gode å se en eneste person som har svart meg prøve seg på mine påstander, fundamentalt kan vi ikke vite noe, som har som konsekvens at vitenskapen ikke har større almengyldighet enn andre virkelighetsmodeller. Det er forsåvidt ikke overraskende, og enhver som påstår noe annet bør snarest skaffe seg et eksemplar av Kant's critique of pure reason.

Jeg ser grunnleggende lite vits i å diskutere dette videre da vi er ved punktet hvor det er åpenbart at ingen kan svare med mindre vi skal krysse over i en diskusjon om argumenteringsteori (som heller ikke er utledet fra noen absolutt sannhet).

Jeg har fremlagt mitt syn, og det har ikke blitt tilbakevist. Om dette har slått en liten intellektuell sprekk i sinnet til bare en tenåring som leser dette er jeg dypt fornøyd, de troende hadde jeg uansett intet håp om å omvende. De vitenskapsmennene som skjønner poenget har ikke svart, da de ikke har hatt noen grunn til det. De klarer fint å skille mellom vitenskapens relative sannhet og vitenskapens mangel på absolutt sannhet og de lever godt med det.

"..all arguments concerning existence are founded on the relation of cause and effect; that our knowledge of that relation is derived entirely from experience; and all our experimental conclusions proceed upon the supposition that the future will be conformable to the past. .... Without the influence of custom, we should be entirely ignorant of every matter of fact beyond what is immediately present to the memory and senses."

-David Hume
Sist endret av Apraksin; 5. mars 2015 kl. 11:12.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Hvor sa jeg at jeg ikke tror på x-rays eller gammastråler? Og ja, jeg tror enkelte ting eksisterer uavhengig av om noen tror på dem eller ikke (gammastråler finnes uansett om du tror på dem eller ikke, men ikke enhjørninger f. eks).

Nei, men vi jobber med å finne ut hva og hvor av ting vi ikke vet svaret på, det hjelper ikke å sette seg ned å bare "vitenskapen vet ikke 100%, så alt annet er også gyldig". Vitenskap har alltid rett pr. definisjon også, for hvis vi finner ut at noe vi tidligere trodde ikke stemmer, så forkastes den troen for en ny teori, så vitenskap vil alltid få rett om den ikke har det allerede.

Du burde også lese linken jeg hadde om Perfect Solution Fallacy, for du invoker også den. "Vitenskap vet ikke 100%, og den har problemer, dermed er vitenskap ugyldig".

Edit: Kanskje mer "Nirvana fallacy", men PS Fallacy er en underkategori, så du finner det på samme side. I dette tilfellet: "Perfeksjon eller ingenting!"
Vis hele sitatet...

Så gå ut og si det høyt blandt folk. Jeg har ingen problemer med vitenskap. Det jeg har problemer med er at vitenskap er blitt den nye relegionen og må svares til som om det er en gud. Jeg er dritt lei det. Og folk behandler vitenskap som en gud hele tiden, og det gjør meg syk bare å tenke på det. Så si de imot.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Fordi å anta at vi kan vite noe er en illusjon, en vrangforestilling, som gir opphav til skråsikkerhet og feilvurderinger.



Det er det på ingen måte noen automatikk i, du kan ikke forutsette noe om en alternativ virkelighet.
Vis hele sitatet...
Så lenge det er logikk i den realiteten ville vi kunne gjort det (vitenskap er kun "forklare hvordan ting funker", husk det), om alt var tilfeldig, så nei, men man må jo spørre seg hvordan vår realitet greide manifestere seg her da.


Sitat av Apraksin Vis innlegg
Jaha. Hva skal jeg gjøre da, definere sannhet innenfor en løselig ramme som er akseptabel for vitenskapens parametre? Da faller hele mitt poeng bort. Nei, jeg er interessert i absolutt sannhet og kun det, da det er den eneste form for sannhet som kan legitimere en overlegen posisjon.
Vis hele sitatet...
Jeg mener bare at sannhet som regel defineres ut i fra "virkeligheten" man er i, men jeg gir deg den, kanskje en dum definisjon i denne diskusjonen.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Jeg feiler fortsatt i å se noen relevans.


Og dette skal bevise hva? At dere ikke har noe bedre svar enn å kaste argumenter om logisk oppbygging på meg?
Vis hele sitatet...
Poenget er at om argumentet ditt bygger på logical fallacies kan du ikke forvente at vi bare skal akseptere det.


Sitat av Apraksin Vis innlegg
Jeg har til gode å se en eneste person som har svart meg prøve seg på mine påstander, fundamentalt kan vi ikke vite noe, som har som konsekvens at vitenskapen ikke har større almengyldighet enn andre virkelighetsmodeller.
Vis hele sitatet...
Det er fordi ingen betviler at vi når alt kommer til alt ikke kan vite alt, og at hvis vår realitet er en illusjon kan andre regler gjelde utenfor, men det er ingen grunn til å anta at det er sånn. På dette punktet er det som om en kristen sier "Bevis at det ikke finnes en Gud, se! Du kan ikke! Jeg har rett!", ingen kan motbevise det du sier, fordi det er ufalsifiserbart.
Sitat av Choobe Vis innlegg

Det er fordi ingen betviler at vi når alt kommer til alt ikke kan vite alt, og at hvis vår realitet er en illusjon kan andre regler gjelde utenfor, men det er ingen grunn til å anta at det er sånn. På dette punktet er det som om en kristen sier "Bevis at det ikke finnes en Gud, se! Du kan ikke! Jeg har rett!", ingen kan motbevise det du sier, fordi det er ufalsifiserbart.
Vis hele sitatet...
Og alle vitenskapelige teorier om "the bing bang" er ufalsiferable. Så er alle teoriene om evolusjon, eller teoriene om hvor menneskene emigrerte fra. Hvis du skal være så streng med andre og deres teorier mens du ikke er kritisk til de teoriene du selv hører på er du definisjonen på hypokritisk tankegang.
Sitat av Apraksin
Og dette skal bevise hva? At dere ikke har noe bedre svar enn å kaste argumenter om logisk oppbygging på meg?
Vis hele sitatet...
Argumentet ditt er ikke er basert på logikk, du kan fortsette å fornekte alle som ikke kan motbevise det som du ikke behøver å bevise, men det fører ingen steder..

Det blir som om jeg påstår at Russels tekanne sirkler rundt mars, jeg kan ikke bevise det og du kan ikke motbevise det.

Hvor fører så denne diskusjonen? Vi må hoppe over steget om den er eller ikke er, og heller se på hvorfor det er grunn til å tro at denne tekannen sirkler rundt mars.

Er det en grunn for at vi skal tro at en tekanne snurrer rundt mars?
Har det en betydning for menneskeligheten om tekannen eksisterer?

Mangel på:
Grunn resonnementer, valide argumenter, slutning, analyse, dialektikk, klarhet, nøyaktighet samt presisjon gjør det umulig å føre en diskusjon med deg, når du i tillegg innrømmer at argumentet ditt er uten logikk men fortsatt mener at det ikke har noe med saken å gjøre så er det fare for at ditt alt for åpne sinn har gjort at hjernen din allerede har falt ut.

Tenk gjerne utenfor boksen, men for "guds skyld" ikke bland sammen fantasi og virkelighet, fornekter du logikk, fornuft og rasjonalitet, så grenser alt mot svada og fører ingen verdens vei.
herregud Noxaran86. Det samme du viser på som ikke beviser ting er det samme som ikke beviser ting.

Skjønner du ikke det? Bevis at universet eksisterer. Du kan ikke. Så sannsynligheten for at universet eksisterer eller ikke eksisterer må da logisk nok være den samme.
Skjønner du ikke det? Bevis at universet eksisterer. Du kan ikke. Så sannsynligheten for at universet eksisterer eller ikke eksisterer må da logisk nok være den samme.
Vis hele sitatet...
Så det er like stor grunn til å mene at Darth Vader eksisterer som det er for at han ikke eksisterer.
Dette på grunnlag av at vi verken kan bevise hans eksistens eller motbevise hans eksistens.

Logikken din er like vanntett som toalettpapir.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Så det er like stor grunn til å mene at Darth Vader eksisterer som det er for at han ikke eksisterer.
Dette på grunnlag av at vi verken kan bevise hans eksistens eller motbevise hans eksistens.

Logikken din er like vanntett som toalettpapir.
Vis hele sitatet...
Bevis at du eksisterer, eller så er du våttxtoalettpapir.

Du kan ikke, og det kan ingen. Og det er dilemmaet. Du eksisterer nok til å si at du ikke eksisterer.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Så det er like stor grunn til å mene at Darth Vader eksisterer som det er for at han ikke eksisterer.
Dette på grunnlag av at vi verken kan bevise hans eksistens eller motbevise hans eksistens.

Logikken din er like vanntett som toalettpapir.
Vis hele sitatet...
Jeg refererer igjen til åpningsposten min:

"du kan aldri, noensinne, bevise at vitenskapen er i besittelse av den ultimate sannhet. Siden vitenskapen ikke kan gjøre krav på den ultimate sannhet blir den når det kommer til stykket hverken mer eller mindre sannsynlig enn Gud eller tilsvarende tilsynelatende knirkesprø fantasier. At du mener ditt foretrukne alternativ, det vitenskapelige paradigmet, er mer sannsynlig er i sin helhet en mental projeksjon fra din side som grunnleggende er like tom som alle andre projeksjoner inkludert Gud."
Sist endret av Apraksin; 5. mars 2015 kl. 12:31.
Og det blir værre når du spør om hvor kunnskap kommer fra, mye værre.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av nutz Vis innlegg
Og alle vitenskapelige teorier om "the bing bang" er ufalsiferable. Så er alle teoriene om evolusjon, eller teoriene om hvor menneskene emigrerte fra. Hvis du skal være så streng med andre og deres teorier mens du ikke er kritisk til de teoriene du selv hører på er du definisjonen på hypokritisk tankegang.
Vis hele sitatet...
The Big Bang og Evolusjon er i høyeste grad falsifiserbare. Finn noe som ikke hører til i den tidsalderen (f. eks en neandertaler fra dinosauralderen) og du har motbevist den. The Big Bang theory forutsetter bl. a kosmisk bakgrunnsstråling og at universet utvider seg, motbevis en av de, så har du motbevist den og.

At den ikke er blitt bevist og ikke stemme, eller at ingen beviser peker mot at den ikke stemmer, betyr ikke at den er ufalsifiserbar.
Sitat av nutz Vis innlegg
Og det blir værre når du spør om hvor kunnskap kommer fra, mye værre.
Vis hele sitatet...
Loggførte repeterende observasjoner som er mulig å sette på prøve av almenheten.
Sitat av Choobe Vis innlegg
The Big Bang og Evolusjon er i høyeste grad falsifiserbare. Finn noe som ikke hører til i den tidsalderen (f. eks en neandertaler fra dinosauralderen) og du har motbevist den. The Big Bang theory forutsetter bl. a kosmisk bakgrunnsstråling og at universet utvider seg, motbevis en av de, så har du motbevist den og.

At den ikke er blitt bevist og ikke stemme, eller at ingen beviser peker mot at den ikke stemmer, betyr ikke at den er ufalsifiserbar.
Vis hele sitatet...

At en teori ikke kan sies imot betyr i dine øyne at den ikke kan forfalskels og må derfor troes på. Det er faen ikke rart vitenskap er den nye relegionen med din tankegang.

Hvis det ikke kan bevises er det ikke vitenskap. Vitenskap bryr seg ikke om forfalskning. Hvis du ikke kommer over null hypotesen vet du ingenting om vitenskap.
Sist endret av nutz; 5. mars 2015 kl. 12:45.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Choobe Vis innlegg
Poenget er at om argumentet ditt bygger på logical fallacies kan du ikke forvente at vi bare skal akseptere det.
Vis hele sitatet...
Jeg er som sagt ikke enig i at poenget mitt rammes av de logical fallacies som dere trekker frem, men jeg refererer uansett igjen til at argumentasjonsteori er nøyaktig like tomt for sannhet som alt annet.




Sitat av Choobe Vis innlegg
Det er fordi ingen betviler at vi når alt kommer til alt ikke kan vite alt,
Vis hele sitatet...
Vi kan ikke vite noe, at du kan vite noe som helst er illusjonen.

Sitat av Choobe Vis innlegg
men det er ingen grunn til å anta at det er sånn. På dette punktet er det som om en kristen sier "Bevis at det ikke finnes en Gud, se! Du kan ikke! Jeg har rett!", ingen kan motbevise det du sier, fordi det er ufalsifiserbart.
Vis hele sitatet...
Det er ingen grunn til å anta noe som helst basert på noe som helst. Når det kommer til stykket kan du ikke vite noe.

Min påstand om at det ikke finnes absolutte sannheter burde forøvrig være falsifiserbar. Det er bare å finne en så motbeviser du hele min argumentasjon (og revolusjonerer hele vår tenkemåte). Du har snudd eksempelet på hodet.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg

Mangel på:
Grunn resonnementer, valide argumenter, slutning, analyse, dialektikk, klarhet, nøyaktighet samt presisjon gjør det umulig å føre en diskusjon med deg, når du i tillegg innrømmer at argumentet ditt er uten logikk men fortsatt mener at det ikke har noe med saken å gjøre så er det fare for at ditt alt for åpne sinn har gjort at hjernen din allerede har falt ut.

Tenk gjerne utenfor boksen, men for "guds skyld" ikke bland sammen fantasi og virkelighet, fornekter du logikk, fornuft og rasjonalitet, så grenser alt mot svada og fører ingen verdens vei.
Vis hele sitatet...

Jeg følger en filosofi som i konsekvens av sin egen tankegang er selvimploderende, jeg forventer ikke at du skal forstå dette, det kreves år med studier for å fatte bunnen av madhyamaka. Jeg forventer imidlertid at man i det minste prøver å stikke hodet utenfor den lille boksen sin.

Forøvrig lever jeg i tråd med de to sannheter, den konvensjonelle og den ultimate. I den konvensjonelle verden var jeg i forrige uke hos helsesøster og fikk satt vaksine på ungen min, jeg blander ikke fantasi og virkelighet, fantasien er logisk ikke mer virkelig enn virkeligheten.

Det blir forresten dobbeltstrek på tavla for deg siden du fortsatt ikke skjønner bæret.
Sist endret av Apraksin; 5. mars 2015 kl. 12:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av nutz Vis innlegg
At en teori ikke kan sies imot betyr i dine øyne at den ikke kan forfalskels og må derfor troes på. Det er faen ikke rart vitenskap er den nye relegionen med din tankegang.

Hvis det ikke kan bevises er det ikke vitenskap. Vitenskap bryr seg ikke om forfalskning. Hvis du ikke kommer over null hypotesen vet du ingenting om vitenskap.
Vis hele sitatet...
Forfalskes? Hva snakker du om? Og The Big Bang og evolusjon har beviser som støtter de. Og hva har null hypotesen med noe å gjøre?

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Jeg er som sagt ikke enig i at poenget mitt rammes av de logical fallacies som dere trekker frem, men jeg refererer uansett igjen til at argumentasjonsteori er nøyaktig like tomt for sannhet som alt annet.
Vis hele sitatet...
Så... du burde slippe unna å bruke logikk i argumentene dine fordi logikk er "tomt for sannhet"? Kanskje vi lever i en Matrix innenfor ett system som er beyond oss, men når vi diskuterer gjør vi det i så fall på "vår" verdens premisser. Det nytter ikke å bli filosofisk om logikk når vi stikker hull i argumentene dine.





Sitat av Apraksin Vis innlegg
Vi kan ikke vite noe, at du kan vite noe som helst er illusjonen.



Det er ingen grunn til å anta noe som helst basert på noe som helst. Når det kommer til stykket kan du ikke vite noe.

Min påstand om at det ikke finnes absolutte sannheter burde forøvrig være falsifiserbar. Det er bare å finne en så motbeviser du hele min argumentasjon (og revolusjonerer hele vår tenkemåte). Du har snudd eksempelet på hodet.
Vis hele sitatet...
Sant? Det går fint an å motbevise Gud også, bare finn ett bevis på at Gud ikke finnes så har du bevist det. Det fungerer ikke sånn. Dessuten er det du som påstår noe ekstraordinært (at hele vår virkelighet ikke er "absolutt sann"), så det er du som får dra fram bevisene, og "vi kan ikke vite" er ikke bevis. Tror du på at jeg har en drage? Jeg har den her nå, faktisk. Du kan ikke vite at jeg ikke har det, så det er 50/50 om jeg har en hvis vi følger din logikk.
[quote=Choobe;3214496]Forfalskes? Hva snakker du om? Og The Big Bang og evolusjon har beviser som støtter de. Og hva har null hypotesen med noe å gjøre?

/QUOTE]

Du kødder? Null hypotesen er der for å motbevise teorier som er har en bias for hva mennesker vil tro. Den er laget for å la mennesker, som deg, sine teorier falle til grus hvis data motbeviser de. Det er en av de mest grunnleggende mekanismer for å utelukke mennskelig bias i vitenskapelig konklusjoner.

Og ja. Hva data overbeviste deg om at big bang skjedde? Eller hva data overbeviste deg om at evolusjon skjedde og liv tok ett plutselig hopp over hele problemet med protein folding? Fortell fortell.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av nutz Vis innlegg
Du kødder? Null hypotesen er der for å motbevise teorier som er har en bias for hva mennesker vil tro. Den er laget for å la mennesker, som deg, sine teorier falle til grus hvis data motbeviser de. Det er en av de mest grunnleggende mekanismer for å utelukke mennskelig bias i vitenskapelig konklusjoner.

Og ja. Hva data overbeviste deg om at big bang skjedde? Eller hva data overbeviste deg om at evolusjon skjedde og liv tok ett plutselig hopp over hele problemet med protein folding? Fortell fortell.
Vis hele sitatet...
Den ser fortsatt ikke relevant ut... kan du ikke heller fortelle hva du prøver å få fram ved å dra opp nullhypotesen, heller enn å si "BAM! Nullhypotese!"



Her er en link som forklarer grunnpillarene til The Big Bang Theory

Proteinfolding? Som i; hva som skapte det første livet? Det er ikke en del av evolusjonsteorien hvordan liv oppsto, bare hvordan det utvikler seg.

Men når det kommer til hvordan det første livet oppsto, jeg vet ikke, jeg vet heller ikke hva som skapte the Big Bang, men det betyr ikke at å sette inn hva som helst siden ingen vet er gyldig.
Det bør også nevnes at det mest ærlige er å si at vi ikke vet hvordan det første enzymet eller proteinet kom til i eksistensen vår, men vi forsker på det for å finne ut av dette.

De fleste andre kjente skapelses teorier involverer en gud eller skaper der alle hull som ikke vitenskapen har fylt med beviser blir byttet ut fra "vi vet ikke" med "God did it" Eller "the creator did it".
Som oftest går dette over til: vitenskapen kan ikke bevise det, derfor er min teori like gyldig som big bang teorien.

#Argument from ignorance #God of the gaps
Sitat av Choobe Vis innlegg
Det er ikke en del av evolusjonsteorien hvordan liv oppsto, bare hvordan det utvikler seg.
Vis hele sitatet...
Et spørsmål kan da være - basert på grunnlaget om naturlig seleksjon utfra
nedarvede genetiske fortrinn med en gitt arts økte mulighet for å overleve -
hvorfor fins det så mange troende mennesker? Hvilken plass har erkjennelses-
trangen i "kampen for tilværelsen" - sett fra et evolusjonsbiologisk synspunkt?
Er de gudløse mer skikket til å overleve?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av nutz Vis innlegg
At det er en oppdagelse for deg betyr ikke at det er en oppdagelse for resten av verden, Kanskje du bør følge litt mere med?
Vis hele sitatet...
For å klarifisere; jeg vet hva nullhypotesen er, jeg vet ikke hva poenget ditt med å dra den fram er...

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Et spørsmål kan da være - basert på grunnlaget om naturlig seleksjon utfra
nedarvede genetiske fortrinn med en gitt arts økte mulighet for å overleve -
hvorfor fins det så mange troende mennesker? Hvilken plass har erkjennelses-
trangen i "kampen for tilværelsen" - sett fra et evolusjonsbiologisk synspunkt?
Er de gudløse mer skikket til å overleve?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg antar at siden "alle" trodde før, og vi trodde fordi vi stilte spørsmål og lagde teorier før vi kunne finne ut hva som faktisk skjedde, hvis jeg skulle gjette. Om gudløse er mer skikket vet jeg ikke, jeg vil tro det ikke er en så stor faktor.
Sist endret av droppboks; 5. mars 2015 kl. 13:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Mye nedlatende kommentarer og holdninger her. Hvis dere ønsker å fortsette å diskutere dette emnet så kan bør tonen endres litt. Det er greit å være uenige, det er ugreit å behandle meningsmotstandere som idioter.
Sist endret av nso; 5. mars 2015 kl. 14:03.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Om gudløse er mer skikket vet jeg ikke, jeg vil tro det ikke er en så stor faktor.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er ment retorisk - i og med at mye av diskusjonen i denne
tråden dreier seg om tro versus viten. Man kan altså like gjerne spørre
om Elvis var et produkt av naturlig seleksjon.

Poenget er at det hjelper lite å diskutere disse tingene dersom man
underkjenner motdebattantens premisser. En må altså gjerne kalle
en troende for mindre oppvakt, men da har man vel også selv vist at
man har gått tom for saklige argumenter.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg gjør ikke det. Jeg argumenterer mot det du skriver.

Vi er enige i mange kaller seg «åndelig» og fortsatt «har tro på» vitenskap.

Hva legger du i begrepet «åndelig»? For meg virker både dette og mange andre begreper i denne sammenhengen såpass vide at det ikke gir mening å diskutere dem. (Også «sjel», «gud» m.fl.)Du nevnte religiøse tekster, og jeg at det er mange som ikke deler synspunktet ditt om dem.
Hvordan kokte det ned til disse to? I mine øyne ligner det mest på et falskt dilemma.
Vis hele sitatet...

De fleste som bruker ordet Gud - hevder å ikke ha en ultimat forståelse av Gud (med mindre man er Jesus). Om man ikke faller i "julenisse på en sky kategorien", kan man f.eks tro på en "høyere orden" eller sammenheng, at universet har er gjennomsyret med ånd el.l. Jeg er enig i at dette er ullent og vanskelig å definere. Men når man skal fornekte Gud må man ta høyde for dette. Spesiellt om man bruker vitenskap som en slags antitese til Gudstro. Det er nemlig mange som ikke ser noen konflikt mellom vitenskap og deres Gudstro

Angående hva du kaller et falskt dilemma tror jeg det er en definisjonssak. Arne Næss f.eks valgte å kalle seg en ateist - selv om hans filosofi ligner veldig på Spinozas (hans store forbilde). Der Spinoza brukte ordet Gud, valgte Arne Næss ord som "naturen" etc. Slik jeg oppfatter Arne Næss kunne han greit a klikket "Jeg tror på noe annet overnaturlig" likesågreit som "ateist" i denne tråden (mange vil også hevde at Gud, er noe naturlig, en naturlig kraft i unverset (og sånn sett ikke noe "overnaturlig)). Poenget mitt er at mange som bruker ordet Gud - har en tilnærmet lik framstilling som Arne Næss. Arne Næss kan man si var en "åndelig ateist", nermest lik i tankegangen til Spinoza som var en så Gud i alt.

Intellegent design innen darwinisme f.eks forutsetter ikke at man tror på en julenisse som driver og finner opp ting, men at man tenker seg en intelligent årsak eller virkekraft, som man kaller Gud.
Sist endret av Bearass; 5. mars 2015 kl. 14:23.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Et spørsmål kan da være - basert på grunnlaget om naturlig seleksjon utfra
nedarvede genetiske fortrinn med en gitt arts økte mulighet for å overleve -
hvorfor fins det så mange troende mennesker? Hvilken plass har erkjennelses-
trangen i "kampen for tilværelsen" - sett fra et evolusjonsbiologisk synspunkt?
Er de gudløse mer skikket til å overleve?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål..

Jeg er ikke helt sikker på at det finnes et svar på det.
Jeg vil anta at ennå ikke evolusjonen har gjort noe med menneskelige ideer om dette temaet, altså grunnen til å tro/ikke tro har ikke hatt en stor nok betydning for overlevelses prosenten over en lang nok tid til at vi har utviklet et instinkt som tilsier at tror du så overlever du eller tror du ikke så overlever du.

Det er derimot direkte rettet mot kulturen du er født inn i sammen med inntrykket omverden har gitt deg.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Spørsmålet er ment retorisk - i og med at mye av diskusjonen i denne
tråden dreier seg om tro versus viten. Man kan altså like gjerne spørre
om Elvis var et produkt av naturlig seleksjon.

Poenget er at det hjelper lite å diskutere disse tingene dersom man
underkjenner motdebattantens premisser. En må altså gjerne kalle
en troende for mindre oppvakt, men da har man vel også selv vist at
man har gått tom for saklige argumenter.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si ja på Elvis, ettersom det såvidt jeg vet ikke var noen som guidet hans forfedre til å få avkom med hverandre.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med "underkjenner motdebattantens premisser". Hva mener du når du sier "premiss" her?

Og nei, man burde ikke kalle troende/meningsmotstandere mindre oppvakt, og det gjør jeg som regel ikke heller (ikke kun basert på at de tror på Gud i alle fall, idioter har som regel flere ting ved seg enn tro som gjør dem til idioter).
Sitat av Bearass
Intellegent design innen darwinisme f.eks forutsetter ikke at man tror på en julenisse som driver og finner opp ting, men at man tenker seg en intelligent årsak eller virkekraft, som man kaller Gud.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor ikke kalle det for det de mener det er, som f.eks en intelligent årsak og så forklare nærmere hva man mener med en intelligent årsak?
Det å mene en ting for så å kalle det for noe helt annet som 90% av jordens mennesker tolker forskjellig? Dette må da bare skape unødvendig forvirring og misforståelser.

Sitat av Bearass
Spesiellt om man bruker vitenskap som en slags antitese til Gudstro. Det er nemlig mange som ikke ser noen konflikt mellom vitenskap og deres Gudstro
Vis hele sitatet...
De fleste personlige gudetro er så nye at vitenskapen er med på å forme gudetroen, noe av det samme går igjen i de større religioners gudetro også, da de forandrer på tolkningen av tekster og hva de mener at menigheten skal tro på ut ifra nye ting som vitenskapen har klart å bevise.

Vitenskap er kun den beste forklaringen vi besitter nå i dag, det kan komme en bedre forklaring i morgen som forandrer synet vårt på hva den beste forklaringen er. Så det er strengt tatt ikke en bestemt konflikt mellom vitenskap og gud.
Logikk og gud derimot blir fort veldig vanskelig å følge uten å gjøre visse unntak for å lage plass til en gud.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Men hvorfor ikke kalle det for det de mener det er, som f.eks en intelligent årsak og så forklare nærmere hva man mener med en intelligent årsak?
Det å mene en ting for så å kalle det for noe helt annet som 90% av jordens mennesker tolker forskjellig? Dette må da bare skape unødvendig forvirring og misforståelser.
Vis hele sitatet...
Vi kunne godt ha bytta ordet Gud til et bedre ord. Spesielt når mange synes å tro at Gud automatisk betyr "julenisse på en sky", eller at det automatisk innebærer kreasjonisme og andre uvitenskapligheter.

Gud blir ofte noe som relaterer til en indre følelse eller intuisjon om noe større, som man ikke har ultimat forståelse av. Dermed blir det kanskje vanskelig å bytte det ut med et klart definert begrep.

For meg personlig er det ikke noe problem med ordet Gud, da jeg er vokst opp med ordet, og det på mange måter er kjent og kjært. Når 90% av verdens befolkning har en form for Gudstro, tenker jeg likevel at det er greit å møte slike mennesker med en åpen og undrende holdning til hva dette innebærer for dem personlig. Enkelte ganger når jeg snakker med en buddhist, panteist eller til og med ateist så kan det etterhvert åpenbare seg at vi har noenlunde lik forståelse, bare at terminologien er annerledes. Same shit - different wrapping.
Loaded question?

Vi har snart vært igjennom alle de logiske feilsluttningene.

Vi må nesten bryte ned hva du spør om her deucescracked og besvare deg mer i detalj.
Det letteste er du åpner en 5. klasse naturvitenskaps bok og leser deg til svaret, eller bruk internet om du vil det.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Logikk og gud derimot blir fort veldig vanskelig å følge uten å gjøre visse unntak for å lage plass til en gud.
Vis hele sitatet...
Anbefaler denne linken til intellegent design igjen. link (ikke la tittelen skremme). Jeg har ikke satt meg helt inn i denne teorien, men synes foredraget var veldig interresant. Det blir vanskelig å kalle seg ateist, etter min mening, hvis man tror på intellegent design f.eks. Jeg synes denne mannen bruker logikk.
Sist endret av Bearass; 5. mars 2015 kl. 15:39.
Jeg så nesten halve presentasjonen i går kveld Bearass, men må innrømme at jeg sovnet fra den, av det jeg fikk med meg så virket det som det aller meste av det han fortalte var veldig presist med det vitenskapen innenfor feltet forteller oss.

Men hele foredraget er basert på at siden DNA og Darwins evolusjon teori er så kompleks og at så mange detaljer må stemme for at det skal fungere så kan det virke som en intellektuell skapning står bak alt sammen - at det ikke kan ha forekommet naturlig via ren tilfeldighet.

Det som jeg ikke hørte ble nevnt var hvor mange solsystemer som finnes i universet, altså hvor mange muligheter som finnes som har ulike forutsetninger, sjansen er fortsatt lav for at alt skal stemme for at forholdene er riktig for at evolusjonen ble satt i gang og ikke ble mislykket, men betydelig mange milliarder+++ ganger større en sjansen han baserer hele foredraget sitt på. (Hvor mange ganger du får kaste terningene for å klare å få yatzi)

Jeg kan se om jeg klarer komme meg gjennom resten i kveld.

Edit:

Som jeg nevnte tidligere så er hele argumentet han presenterer det at det er en for liten sjanse for at alt falt på sin rette plass naturlig, derfor gud/designer.
Alt blir debunked her: The Argument from Probability

Noen har tatt seg bryet med å gå i detalj angående meningene, påstanden og konklusjonene til Dr.Stephen Meyer: Meyer's Monster

Det virker også som om dette er et Katolsk stunt for å snike gud agendaen over på sekulære via en vitenskapelig modell.

Kan også legge med Dawkins syn på argumentet selv om hele påstanden allerede er falt sammen.
Sist endret av Noxaran86; 5. mars 2015 kl. 17:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Det er ingen grunn til å anta noe som helst basert på noe som helst. Når det kommer til stykket kan du ikke vite noe.
Vis hele sitatet...
Jeg vil innlede med å si at jeg skjønner godt problemet du prøver å påpeke og hvor du vil hen. Jeg hadde en periode selv, etter å ha vært gjennom Humes argumenter for første gang, en periode preget av relativisme og stor skeptisisme. Samtidig føler jeg at den diskusjonen du prøver å sette i gang ligger på et annet plan en den som ble startet her i utgangspunktet.

Etter hvert som jeg fikk tenkt på Hume, innså jeg at jeg bare måtte velge meg et aksiom for min tilværelse. Akkurat som i matematikken - uten et aksiom kommer man ingen vei med noe som helst. Så aksiomet for min tilværelse er at jeg faktisk lever i en fysisk verden som eksisterer og som er den jeg observerer med sansene mine. Her skal jeg være enig med deg - dette er faktisk tro. Likevel føler jeg dette er et aksiom som er felles både for meg, som tilhenger av vitenskapen, og for de religiøse. Begge har som antagelse for sin tilværelse at de lever i en fysisk verden, og derfor har vi et felles rammeverk å diskutere innenfor. Jeg føler at du legger for mye fokus på vitenskap som en tro, når troen egentlig kommer på et plan tidligere. Gitt at både ateister og religiøse deler dette aksiomet og har det som en basis, så oppfører vitenskapen seg fundamentalt forskjellig fra religion.

Vitenskap like mye en fremgangsmåte og en måte å forholde seg til verden på som et krav på sannhet. Argumentet her blir at det, innenfor min og de religiøses felles antagelse, er mer rasjonelt å sverge til vitenskapen. Vitenskapen kan predikere og forklare hvordan naturen, som er den felles arenaen vår, oppfører seg. Vitenskapen bedrer våre overlevelsessjanser. Vitenskapen forbedrer våre liv gjennom alle dens biprodukter (selv om det sikkert finnes nok av folk som bestrider dette). Vitenskapen har rett og slett en enorm nytteverdiknyttet til alle aspekter ved våre liv som ikke kan sies om religion. Religion er derimot preget av en rekke utsagn, i stor grad i religiøse tekster, som sterkt disharmonerer med vår oppfattelse av naturen, og religionen er ikke nødvendig for å forklare hva vi observerer. Dermed ser vi at religion på mange måter blir overflødig for menneskelivet på en måte som ikke kan sies om vitenskapen. (Det jeg skriver over kan jo videre lede til en diskusjon om hva rasjonalitet her, som er en interessant diskusjon i seg selv, men jeg orker ikke gå i den retningen.)

Vitenskapen er også vesensforskjellig fra religion ved at den er er villig til å la seg revidere, og den jobber kontinuerlig for å motbevise seg selv. Den har ingen prinsipper som anses som absolutt sannhet og som ikke under noen omstendigheter kan forkastes, selv om vitenskapens metode ikke vil endres. Vitenskapen oppnår rett og slett mer troverdighet gjennom alt den kan oppnå, og det fremstår derfor som irrasjonelt og unødvendig å skulle legge til en gudstro som da går imot vitenskapen. Enkelte argumenterer for en gudstro som ikke går mot vitenskapen. Det er greit nok, men dette er en gudstro med langt mindre struktur og innhold en den som representeres hos store verdensreligionene.

Hvis man har en totalt relativistisk holdning og til og med betviler den mest grunnleggende eksistens, ja da har vi ingenting å diskutere siden vi ikke har noen felles plattform. Kommunikasjon blir dermed håpløst.
Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Nei, jeg er fult klar over dette og påpeker det også i innlegget mitt. Les parantesen. Det er allikevel relevant, for Darwin mente at disse mysteriene gjorde det han anså som sannheten absurd å anta. Hvilket igjen er grunnen til at mange mennesker lener mot en teistisk forklaring på livet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor siterer du Darwin? Hvorfor er han uttalelser relevante?

Problemet er jo at du driver sitatfusk. Du tar sitater ut av en sammenheng og presenterer dem på en måte som gjør at de får motsatt betydning av det de egentlig betyr.

så vidt jeg vet så har det antakeligvis måttet ekstremt usannsynlige tilfeldigheter til for at universet i det hele tatt skal kunne eksistere slik vi kjenner det
Vis hele sitatet...
Hva er relevansen? I og med at universet eksisterer slik det gjør i dag er sannsynligheten 1 for at det gjør det.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Det finnes dem som mener at skaperkraften manifisterer seg gjennom evolusjon. Ellers så snubla jeg over et interresant foredrag om intellegen design her om dagen som anbefales: link (se bort ifra den tøvete tittelen. Foredraget handler ikke om religion i det hele tatt - men om en spennende vitenskapsmann som har et argumenterer for "intellegent design" på darwinisme. HAn argumenterer ved hjelp av vitenskapelig metode.
Vis hele sitatet...
Dette er en håpløs video der en kreasjonist står og angriper vitenskapen. Det handler definitivt om religion siden "Intelligent Design"-kreasjonisme er 100% religion.

Han argumenterer ikke med den vitenskapelige metode, men med løgn og manipulasjon.

Vær så snill, litt kildekritikk?

Sitat av uaexed Vis innlegg
Hvis man går over listen over nobelprisvinnere innen naturfagene så vil man se en stor prosentandel av disse er jøder. Og sist jeg viste så var jøder religiøse.
Vis hele sitatet...
Nei, jøder er ikke nødvendigvis religiøse. "Jøde" er betegnelsen på en som tilhører en etnisk gruppe kalt jøder. At en tilhenger av judaismen også kalles jøde gjør det selvsagt litt mer forvirrende, men det er altså slik at mange jøder er ateister. For eksempel Sam Harris, som er en av de mest fremtredende figurene i "ateistbevegelsen."

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Jeg kan ikke være enig i ditt argument for hvorfor vitenskapen er overlegen, da det faller tilbake på det jeg i åpningsposten min kaller intellektuell feighet fordi det ikke følger den filosofisk logiske konklusjonen til bunns: Det finnes ingen sannheter. Skal noen tenkeskole påberope seg overlegenhet må de kunne utlede den overlegenheten fra en absolutt sannhet. Jeg kan ikke si meg enig i perfect solution fallacy, mine argumenter for hvorfor vitenskapen ikke har krav på overlegenhet kan neppe kalles vage.
Vis hele sitatet...
Vitenskapen trenger da slett ikke å påberope seg noen absolutt sannhet for å være overlegen andre metoder eller forklaringsmodeller. Vitenskapen viser sin overlegenhet vet at det beviselig fungerer, i motsetning til alle mulige religiøse forklaringer. Det at du kan sitte foran et produkt av vitenskapen og bruke det til å angripe vitenskapen sier egentlig alt.

Sitat av nutz Vis innlegg
Eller hva data overbeviste deg om at evolusjon skjedde og liv tok ett plutselig hopp over hele problemet med protein folding?
Vis hele sitatet...
Jøss, en vaskeekte kreasjonist her på forumet?
Sist endret av hemmeligegreier; 6. mars 2015 kl. 13:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvorfor siterer du Darwin? Hvorfor er han uttalelser relevante?

Problemet er jo at du driver sitatfusk. Du tar sitater ut av en sammenheng og presenterer dem på en måte som gjør at de får motsatt betydning av det de egentlig betyr.



Hva er relevansen? I og med at universet eksisterer slik det gjør i dag er sannsynligheten 1 for at det gjør det.
Vis hele sitatet...
Fordi jeg har oppfattet det slik at selv Darwin synes det er vanskelig å akseptere at alt vi kan se og røre er et resultat av tilfeldigheter. Hvis han mener noe annet, forklar hva. Jeg har ikke påstått at universet ikke eksisterer, spørsmålet man stiller seg er hvordan...

Jeg prøvde ikke å fremstille det på noen annen måte og tenkte at det jeg skrev innenfor parantesen var nok til å forklare at jeg ikke påstår at Darwin tvilte på vitenskapen.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette er en håpløs video der en kreasjonist står og angriper vitenskapen.
Vis hele sitatet...
Du har åpenbart ikke sett videoen

Snubla først over intellegent design etter å ha fått sansen for Simon G Powell. Synes jeg var sjarmerende og fin. Han er også psilocybin-digger, og kjenner meg igjen i hans tanker etter psilocybin inntak.

Link: metanoia
Sist endret av Bearass; 6. mars 2015 kl. 14:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg trodde det var en generell forståelse her på vitenskapsdelen av forumet at vi ikke tar kvasivitenskapelige videoer som kilder på noe som helst.
Må du ha en 1 times lang video for å forklare et poeng har du ikke et konkret poeng å komme med, alt skal kunne forklares i tekster, slik resten av tråden har. Det er ingen som har postet en timeslang video av Krauss sitt Universe from nothing foredrag, og da må det forventes at vi holder oss unna slike avsporinger.

Om Simon G Powell har noen poeng må det kunne formidles mer effektivt, og jeg skal gjøre et forsøk her. Av det jeg har sett mener han mot at naturen har en dragning mot å organisere seg, aminosyrer til proteiner og at avansert liv er noe som til slutt vil skje, gitt de rette omstendighetene.
Dette er jo det evolusjonsteorien er enig om, resten blir ren spekulering: En ubevisst intelligens, "Moder natur", som er kraften bak dette, det minner litt om Gaia hypotesen.

Det blir hippie vissvass, enn dog en veldig fristende tanke: at naturen er selvregulerende og intelligent. Realiteten er dog ikke slik, vi har nok av bevis at økosystemer kan bryte sammen. Liv eller død er likegyldig for planeten, den har overlevd flere masseutryddelser og vil bestå lenge etter vi enten har utslettet oss selv eller blitt utslettet av utenforstående krefter.

Vi har mye å lære enda, men historien er så full av våre utilstrekkelige forklaringer på fenomener vi ikke har skjønt enda, så personlig velger jeg å være forsiktig med å tilegne naturlige prosesser åndelige/intelligente attributter.
Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Fordi jeg har oppfattet det slik at selv Darwin synes det er vanskelig å akseptere at alt vi kan se og røre er et resultat av tilfeldigheter.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg egentlig lyst til å bare legge ut facepalm.jpg. Evolusjonsteorien går ikke ut på at alt er et resultat av tilfeldigheter.

Dessuten gir sitatene dine fra Darwin et feilaktig inntrykk av hva han faktisk sa. Han mente ikke at øyet var et problem for hypotesen/teorien hans.

Du svarte ikke på hvorfor du siterer Darwin i det hele tatt, og hva relevansen er.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Du har åpenbart ikke sett videoen
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sett hele nei, men det jeg så var det gamle ID-oppgulpet og de gamle løgnene ID-kreasjonistene baserer seg på. Stephen Meyer er en notorisk løgner og juksemaker.

Igjen, kildekritikk!
Sist endret av hemmeligegreier; 6. mars 2015 kl. 15:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nå har jeg egentlig lyst til å bare legge ut facepalm.jpg. Evolusjonsteorien går ikke ut på at alt er et resultat av tilfeldigheter.

Dessuten gir sitatene dine fra Darwin et feilaktig inntrykk av hva han faktisk sa. Han mente ikke at øyet var et problem for hypotesen/teorien hans.

Du svarte ikke på hvorfor du siterer Darwin i det hele tatt, og hva relevansenen er.
Vis hele sitatet...
Du er kul.
Jeg sa ikke at evolusjonsteorien går ut på at alt er et resultat av tilfeldigheter. Det med sitatet har jeg allerede svart på
på. Jeg sa ikke at han sa det. Jeg svarte på hvorfor, og relevansen er at, hvis de største vitenskapsmannen i historien kan kan tvile, så kan det ikke være så irrasjonelt å være åpen for at det finnes noe unaturlig.

Vi setter vår lit til forskere i vitenskapen, så hvorfor skulle ikke dette være relevant?

Einstein:
"Your question question [about God] is the most difficult in the world. It is not a question I can answer simply with yes or no. I am not an Atheist. I do not know if I can define myself as a Pantheist."

...og:
"In view of such harmony in the cosmos which I, with my limited human mind, am able to recognize, there are yet people who say there is no God. But what really makes me angry is that they quote me for the support of such views."
Sist endret av AndeMannen; 6. mars 2015 kl. 15:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
StokkAnda.

Du må sette "tilliten" din til at du skal slå på spikeren med en hammer for å få festet en planke. Altså metoden som må til for å oppnå ønsket resultat.

Du kan ikke sette tilliten din til hammeren som ble brukt til en spesifikk spiker for 140 år siden, det var helt andre forutsetninger den gang, det var muligens en god hammer for sin tid, men den er ikke i stand til å måle seg med dagens hammere.

Vi setter tilliten vår til den vitenskapelige metoden, ikke til spesifikke personligheter som har gjort vitenskapelige oppdagelser.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
StokkAnda.

Du må sette "tilliten" din til at du skal slå på spikeren med en hammer for å få festet en planke. Altså metoden som må til for å oppnå ønsket resultat.

Du kan ikke sette tilliten din til hammeren som ble brukt til en spesifikk spiker for 140 år siden, det var helt andre forutsetninger den gang, det var muligens en god hammer for sin tid, men den er ikke i stand til å måle seg med dagens hammere.

Vi setter tilliten vår til den vitenskapelige metoden, ikke til spesifikke personligheter som har gjort vitenskapelige oppdagelser.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over det, er som sagt ateist og reiser de spørsmålene som jeg selv noen ganger sliter med å svare på.
Jeg er fullstendig enig i at, utifra det vi vet så kan ikke noe overnaturlig bevises. Men noen her inne påstår at der er irrasjonelt, ikke-intellektuelt og motstridende vitenskapen å tro på noe overnaturlig. Selveste Einstein er uenig. Dersom du skal bruke argumentet at dette var en 'gammel hammer' så må du gjerne forklare hva du tror det er som vi har oppdaget siden hans tid som ville endret hans mening.

Og offtopic: Folk blir vel hissige når jeg prøver å reise spørsmål. Greit at de er dumme, jeg beklager min dumskap (ikke egentlig), men er det ikke bedre med slike tråder enn 50% av alt annet man leser på freak? Visningstallet viser i hvert fall at brukere er interesserte.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Stephen Meyer er en notorisk løgner og juksemaker.

Igjen, kildekritikk!
Vis hele sitatet...
haha.. ok.. Men så er du jo en juksemaker og løgner sjøl da hemmelighetsgreier - siden du bombastisk slår fast at Meyer er en kreasjonist (noe som han tar avstand fra helt i begynnelsen av videoen).

Dodecha: Dette er jo ikke under vitenskapsdelen av forumet, men under "samfunn, etikk og politikk". Simon G Powell metanoia, er ikke ment som noen vitenskapsvideo - men heller som en filosofisk litt småsjarmerende (synes jeg da) video for dem som er interressert. Det er tanker inspirert av hans psilocybin inntak, som jeg tror endel psilocybin-kjennere kan kjenne seg igjen i. Siden Hemmelighetsgreier ofte er aktiv på rusforumet så tenkte jeg den muligens kunne være interresant for han.
Sist endret av Bearass; 6. mars 2015 kl. 16:20.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Bearass: Du har så rett, jeg var skråsikker på at dette var i vitenskapsforumet My bad!
Som et tankeeksperiment er det en forførende idè å leke med skal jeg være enig i.
Men noen her inne påstår at der er irrasjonelt, ikke-intellektuelt og motstridende vitenskapen å tro på noe overnaturlig. Selveste Einstein er uenig.
Vis hele sitatet...
Altså gi deg nå, det at en kar for 100 år siden fant ut og presenterte mulig vis tidenes mest sjarmerende formel betyr ikke at alle meningene og holdningene han utførte til hans død er en fasit på alt som er riktig.


Her uttaler han seg om dette med at folk har satt han i teist kategorien:
«I have never talked to a Jesuit priest in my life. I am astonished by the audacity to tell such lies about me. From the viewpoint of a Jesuit priest I am, of course, and have always been an atheist.»
Vis hele sitatet...
Eller er det dette du referer til?
«I have repeatedly said that in my opinion the idea of a personal God is a childlike one. You may call me an agnostic, but I do not share the crusading spirit of the professional atheist whose fervor is mostly due to a painful act of liberation from religious indoctrination received in youth.»
Vis hele sitatet...

Eller dette?
«I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it
Vis hele sitatet...


Men uansett synet hans på noe overnaturlig så er det helt uten relasjon til det intellektuelle nivå innen fysikk, eller bidragene han utførte til vitenskapen vi i dag besitter.

Folk blir vel hissige når jeg prøver å reise spørsmål. Greit at de er dumme.
Vis hele sitatet...
Det er alltid greit å stille spørsmål - vel det finnes grenser her også, stiller du spørsmål basert på feil informasjon som du lett kan finne ut av på egenhånd uten å stille spørsmålet her først så slipper du nok noe av irritasjonen.

La oss si at jeg har hørt fra en tredje part som er forelsket i dama di at du har vært stygg mot henne, i tilegg er det søsteren min.
Hva gjør jeg? Tror jeg blindt på det, å stiller deg spørsmålet:

Har du sluttet å slå søsteren min?

Eller er det best å snakke med søsteren min først om alt er greit uten å stille deg bias spørsmål som godt mulig er basert på feil informasjon?

Noen spørsmål er unødvendige og fulle av dårlige motiv.

Dersom du skal bruke argumentet at dette var en 'gammel hammer' så må du gjerne forklare hva du tror det er som vi har oppdaget siden hans tid som ville endret hans mening.
Vis hele sitatet...
Først og fremst så må du presisere "hans mening" og inkludere spørsmålet stilt da han ga meningen sin.

Jeg kan ikke og vil ikke sitte å ramse opp alle forandringene innen samfunn, kultur, religion, fysikk, biologi, astronomi osv. de siste 65 årene.

Det hadde holdt med at han hadde vokst opp en annen plass i verden i sin tid for at han mest trolig hadde hatt helt andre holdninger og syn på ting, et hopp på 60-70 år i tid blir rett å slett absurd.
Noraxan86:

Angående Einstein så hevder han: He said he believed in the "pantheistic" God of Baruch Spinoza, but not in a personal god, a belief he criticized. link

Noe som er interrsant. Spinozas Gud minner om Dhamma i buddhismen, og om hva jeg selv kaller for "Gud". En Gud som ikke står i kontrast til vitenskapen.

Islam tror heller ikke på noen "personlig Gud" som sådan. Så det er mulig at Muhammed hadde en lignende Gudsforståelse (uten at jeg har kunnskaper om å uttale meg bombastisk om dette)

Personlig mener jeg at en Gud som Spinoza utgreier også er en Gud som jeg synes å kjenne igjen hos mange oppegående åndelige mennesker. Å forklare kort Spinozas Gudsbilde er vanskelig, men henviser til wikipedia-artikkel: link

"WWe followers of Spinoza see out God in the wonderful order and lawfulness of all that exists and in its soul as it reveals itself in man and animal." Einstein.. Litt flere Spinoza sitater av Einstein: http://www.einsteinandreligion.com/spinoza2.html
Sist endret av Bearass; 6. mars 2015 kl. 17:33.
"Gi deg nå" Ok. "betyr ikke at alle meningene og holdningene han utførte til hans død er en fasit på alt som er riktig." Vet det, har ikke sagt det.
"Men uansett synet hans på noe overnaturlig så er det helt uten relasjon til det intellektuelle nivå innen fysikk, eller bidragene han utførte til vitenskapen vi i dag besitter." Nei, men han hadde vel et veldig godt grunnlag for å gjøre opp en mening? Har aldri påstått noe annet. Hovedpoenget var at Einstein mente at det var et vanskelig spørsmål. Resten var så dumt at jeg ikke orker å svare.
Jeg leser om sitater før jeg poster dem, og har ikke basert noen av dem basert på feil informasjon, så vidt jeg vet. Men skal bli flinkere til å fremstille sitater på en presis måte. =)
Det er ingenting som er mer irrasjonelt enn å fornekte Gud sin eksistens, uavhengig av hvilke funn/beviser og lignende som måtte dukke opp i vitenskapen, i fremtiden - Noe som så vidt jeg vet er definisjonen på en Ateist.

Det er etter min personlige mening også direkte irrasjonelt å tro på at universet ble skapt fra INTET, og samtidig ha total fornektelse for at universet ble konstruert/produsert/laget/skapt av en "skaper".

Personlig så tror jeg ikke på en spesifikk "moderne"/religiøs Gud.
Derimot så tror jeg på en Skaper. Men en Skaper i mitt hode trenger ikke å være en "person" eller et fysisk objekt. Det kan like godt være en "ting" eller "noe" like godt som EN (som i f.eks. et menneske-lignende skapning).

Tenker man også over det så er mennesket i seg selv også en skapning som man kan kalle en "Gud". Små Semi-Guder vil kanskje være det mest korrekte.
Bare se på alt det fantastiske menneskeheten har skapt, skaper, bruker og benytter den dagen idag. Å sitte i Spania og samtidig snakke fysisk med noen som befinner seg i Norge er faktisk nærmest definisjon på "overnaturlig".
Noe som, om man spør meg, gjør en Menneskelignende skapning en mye mer sannsynlig "skaper" enn at universet oppsto fra "intet".
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av supernatural Vis innlegg
Det er ingenting som er mer irrasjonelt enn å fornekte Gud sin eksistens, uavhengig av hvilke funn/beviser og lignende som måtte dukke opp i vitenskapen, i fremtiden - Noe som så vidt jeg vet er definisjonen på en Ateist.

Det er etter min personlige mening også direkte irrasjonelt å tro på at universet ble skapt fra INTET, og samtidig ha total fornektelse for at universet ble konstruert/produsert/laget/skapt av en "skaper".
Vis hele sitatet...
Å fornekte en omnipotent altvitende entitet som skapte verden alene er irrasjonelt? Tanken om en Gud er et produkt av tilstanden vår, vi er mennesker som har brukt lang tid på å observere universet rundt oss og til slutt klart å rive oss løs fra fantasier om en allmektig far som har skapt oss og kanskje til en viss grad passer på oss. Hele ideen stammer fra frykten om det ukjente, og der vi ikke har en forklaring vil vi skape forklaringer som igjen skaper trygget. Det er trygghet i tro, men det krever mot og hardt arbeid å undersøke verden selv og gjøre seg opp en mening basert på håndfaste bevis.

Om du tror universet ble skapt fra intet har du missforstått big bang teorien, den har aldri konstantert at universet kom fra intet, men at alt var komprimert til en utrolig høy massetetthet før det ekspanderte.

Jeg har ingenting i mot at folk trøster seg med å være spirituell, problemet er når du skal definere verden rundt deg ut i fra et spirutellt ståsted. Du tar tanker som burde vært begrenset til det personlige/åndelige/mentale, det indre universet om du vil, til å prøve å beskrive verden rundt deg.
Trøsten om en skaper er noe som er fint i harde tider, det kan hjelpe mange igjennom harde stunder, men ikke kom her å undergrav det harde og viktige arbeidet som astronomer,astrofysikere, kvatefysikere etc har og vil jobbe med fremover med kvasilogiske påstander som det du lirer av deg her.

Jeg føler jeg må poste forelesningen jeg nevnte i en sidekommentar tidligere:
Lawrence Krauss - Universe from Nothing, siden du ikke ser ut til å forstå Big bang teorien, burde du se denne her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Noe som, om man spør meg, gjør en Menneskelignende skapning en mye mer sannsynlig "skaper" enn at universet oppsto fra "intet".
Vis hele sitatet...
Men kven skapte skaparen? Er det ikkje meir truleg at eit relativt enkelt univers oppsto ut frå ingenting (som forøvrig er kompatibelt med dagens fysikkforståelse), enn at ein kompleks skaper oppsto frå ingenting?

Altså seriøst, du argumenterer ikkje for påstanden din; du hiv den ut, og påstår at det er meir truleg, utan å vurdere fundamentale motargument. Så nei; det du kjem med er ikkje nyttig; det er fjas.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av supernatural Vis innlegg
Bare se på alt det fantastiske menneskeheten har skapt, skaper, bruker og benytter den dagen idag. Å sitte i Spania og samtidig snakke fysisk med noen som befinner seg i Norge er faktisk nærmest definisjon på "overnaturlig".
Vis hele sitatet...
Definisjonen på overnaturlig?? Mener du virkelig definisjonen eller sa du det sånn fordi det hørtes viktig ut? Det ligger ikke utenfor naturen i det hele tatt, det er teknologi vi har laget steg for steg gjennom tusenvis av år. Alt kan forklares og bevises. Bruksanvisning til alt!

Det at du ikke forstår noe betyr ikke at det er overnaturlig. Hvis du hadde hatt tid og ressurser så kunne du gått fra felt til felt og prata med eksperter som kunne forklart hvordan dette er mulig, helt fra din pc til spania og tilbake.
Sist endret av Bothrops; 6. mars 2015 kl. 20:26.
Jeg er kristen og jeg elsker vitenskap. Ikke noe er bedre enn søken etter sannheten. For ikke å snakke om skjønnheten i naturen eller i fysikk! Hvorvidt noen andre mener det er galt eller rett er rett og slett likegyldig for meg, jeg feier for min egen dør. Jeg har heller ingen problemer med å innrømme at både min tro, og andres tro kan være totalt gal. Det er derfor det heter tro.

Å diskutere hva som er rasjonelt og ikke er en idiotisk diskusjon. Den fører neppe noe godt med seg. At en eller annen tror han/hun har mer rett enn noen andre får være et problem den personen får leve med.

Hold troen din for deg selv, om det er kristendom, buddisme, troen på ingenting, eller rett og slett spaggetimonsteret, det er bare en tro. Noe for deg selv.

Å bidra til at menneskets forståelse av livet, de fysiske lovene og universet blir bedre burde være et mål for alle. Diskuter det som forener oss, ikke det som splitter oss...