Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  151 18957
Jeg beklager misforståelser, men det er egentlig bare bra, så samtalen kan gå videre.

Jeg mener ikke at det måtte ha blitt skapt liv før noe kunne eksistere, bare enkelt og greit at før noe kunne eksistere, måtte det være en bevissthet tilstede.

Den aller første bevisstheten, er også den ENESTE bevisstheten, fragmentert og delt ut blant alle levende skapninger. Jeg og deg innehar samme bevissthet, men vi opplever livet subjektivt.
Vi oppfatter det ikke som om vi har samme bevissthet, fordi vi opplever alt som separat fra oss.


Jeg mener det er helt naturlig å tenke på kosmos som en organisme, med sin egen bevissthet. En fraktal organisme.
Og vi bor på en utrolig stor organisme vi kaller Jorda, som har sin egen bevissthet.
(Fortsatt samme bevissthet fragmentert og manifestert i forskjellige nivåer av kosmos)

Jeg mener lys er matrisen som holder kosmos oppe.
Lys i seg selv er usynlig, men vi kan se skyggen av det når det danner interferens i det det treffer noe.
Vi kan oppfatte 7 farger, og resten av lyset vi ikke kan oppfatte blir fordelt ut over det elektromagnetiske spekteret.

Jeg mener, og ser ingen grunn til ikke å tro, at lyset kommer i bølgelengder både lavere og høyere enn det vi hittil har observert.

Men om man spør seg hvor den første bevisstheten kom fra, så blir dette et helt annet tema.
Sitat av Mojave Vis innlegg
Jeg beklager misforståelser, men det er egentlig bare bra, så samtalen kan gå videre.

Jeg mener ikke at det måtte ha blitt skapt liv før noe kunne eksistere, bare enkelt og greit at før noe kunne eksistere, måtte det være en bevissthet tilstede.
Vis hele sitatet...
Men dette vet vi at er feil, for vi kan observere ting som har skjedd lenge før den første bevissthet kan ha eksisterer (og her tar jeg høyde for at det kan finnes romvesen)

Den aller første bevisstheten, er også den ENESTE bevisstheten, fragmentert og delt ut blant alle levende skapninger. Jeg og deg innehar samme bevissthet, men vi opplever livet subjektivt.
Vi oppfatter det ikke som om vi har samme bevissthet, fordi vi opplever alt som separat fra oss.
Vis hele sitatet...
Søt hypotese, kan du backe den opp med noen form for data? Dette er nemlig grunnleggende prinsipp innen vitenskapen, altså det temaet som underforumet vi prater på nå handler om, det at man kan støtte opp under hypotesene sine med noe annet enn synsing.

Jeg mener det er helt naturlig å tenke på kosmos som en organisme, med sin egen bevissthet. En fraktal organisme.
Og vi bor på en utrolig stor organisme vi kaller Jorda, som har sin egen bevissthet.
(Fortsatt samme bevissthet fragmentert og manifestert i forskjellige nivåer av kosmos)
Vis hele sitatet...
Se det jeg skrev over

Jeg mener lys er matrisen som holder kosmos oppe.
Lys i seg selv er usynlig, men vi kan se skyggen av det når det danner interferens i det det treffer noe.
Vi kan oppfatte 7 farger, og resten av lyset vi ikke kan oppfatte blir fordelt ut over det elektromagnetiske spekteret.

Jeg mener, og ser ingen grunn til ikke å tro, at lyset kommer i bølgelengder både lavere og høyere enn det vi hittil har observert.

Men om man spør seg hvor den første bevisstheten kom fra, så blir dette et helt annet tema.
Vis hele sitatet...
Vi kan oppfatte (forstå, begripe) hele det elektromagnetiske spekteret. Vi kan bare ikke se det med det blotte øyet. Dette spekteret inneholder forresten alle mulige frekvenser av lys. Ikke bare alle de vi har sett eller observert, alle mulige. Alle som kan eksistere.
Dette er grunnen til å tro at lyset ikke kommer i bølgelengder både lavere og høyere enn det vi hittil har observert, og det er en ganske faens god grunn.
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Filosofisk uskolert eller ei er som sagt totalt uinteressant ettersom dette forumet ligger under "vitenskap", ikke "filosofi". Dette er to helt forskjellige ting, ok? Jeg kan slå opp definisjonene på disse for deg også.
Vis hele sitatet...
Nevrologi er da en vitenskap? For å være ærlig hadde det heller ikke vært stort til diskusjon hvis den utelukkende skulle basere seg på vitenskap. Det ville forøvrig også vært en total umulighet, og jeg ser heller ikke hvordan det skulle vært et ideal. For det første vil det alltid ligge et hermeneutisk grunnlag i prosesseringen og tolkningen av diverse vitenskapelige resultater, samtidig som disse ville vært uinteressante om man ikke kan tillate seg å tilnærme seg dem epistemologisk.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 26. november 2012 kl. 17:34.
Sitat av EoT Vis innlegg
Nevrologi er da en vitenskap? For å være ærlig hadde det heller ikke vært stort til diskusjon hvis den utelukkende skulle basere seg på vitenskap. Det ville forøvrig også vært en total umulighet, og jeg ser heller ikke hvordan det skulle vært et ideal. For det første vil det alltid ligge et hermeneutisk grunnlag i prosesseringen og tolkningen av diverse vitenskapelige resultater, samtidig som disse ville vært uinteressante om man ikke kan tillate seg å tilnærme seg dem epistemologisk.
Vis hele sitatet...
Vitenskapen bør ikke bry seg om erkjennelsesteorien. Vitenskapens arbeid er å presentere hypoteser, finjustere dem til teorier og så teste disse igjen og igjen til vi er sikre på at de stemmer overens med vårt verdensbilde eller at de forandrer det. Vitenskapsmenn skal ikke midt under arbeidet med sorte hull spørre seg selv om disse er en illusjon påført oss av en ond demon. Det er Descartes og kameratene hans sin jobb, for dette er totalt irrelevant i forhold til vitenskapen.

Det er et ideal å holde vitenskapen så rendyrket og fri for synsing som overhodet mulig, derfor har 99% av filosofien ingen plass innen vitenskapen. Når forskerne i CERN lette etter Higgs-bosonet spurte de ikke seg selv om dette bosonet eksisterer på grunn av vår oppfatning av det, dette er totalt irrelevant.
Naturen skaper det bevissthet kan forestille seg.
Forskere ved CERN lette etter noe, og de fant det. Egentlig ingenting å bli overrasket over.

Og vitenskap har kun veldig veldig veldig nylig tatt posisjonen at masse IKKE er det universet består av, IKKE hvor vi finner svarene vi er på jakt etter. Dette er noe filosofi alltid har visst.

Jeg er veldig overrasket at ikke flere setter spørsmålstegn ved at vitenskap ikke kan forklare mennesket.
Hvor kommer vår bevissthet fra? Hva er bevissthet?

Husk, bevissthet kontrollerer kroppen vår. Mind over matter.
Selv om vi tar det som en selvfølge, er det ingen grunn til å tro at ikke helt vanlige og kjedelige oppfatninger holder svar.
"Mind over matter" er et vitenskaplig prinsipp, som ikke ennå er blitt godtatt som et prinsipp.
Sitat av Mojave Vis innlegg
Naturen skaper det bevissthet kan forestille seg.
Forskere ved CERN lette etter noe, og de fant det. Egentlig ingenting å bli overrasket over.

Og vitenskap har kun veldig veldig veldig nylig tatt posisjonen at masse IKKE er det universet består av, IKKE hvor vi finner svarene vi er på jakt etter. Dette er noe filosofi alltid har visst.

Jeg er veldig overrasket at ikke flere setter spørsmålstegn ved at vitenskap ikke kan forklare mennesket.
Hvor kommer vår bevissthet fra? Hva er bevissthet?

Husk, bevissthet kontrollerer kroppen vår. Mind over matter.
Selv om vi tar det som en selvfølge, er det ingen grunn til å tro at ikke helt vanlige og kjedelige oppfatninger holder svar.
"Mind over matter" er et vitenskaplig prinsipp, som ikke ennå er blitt godtatt som et prinsipp.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du bør sjekke ut Nyhetsspeilet..
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Vitenskapen bør ikke bry seg om erkjennelsesteorien. Vitenskapens arbeid er å presentere hypoteser, finjustere dem til teorier og så teste disse igjen og igjen til vi er sikre på at de stemmer overens med vårt verdensbilde eller at de forandrer det. Vitenskapsmenn skal ikke midt under arbeidet med sorte hull spørre seg selv om disse er en illusjon påført oss av en ond demon. Det er Descartes og kameratene hans sin jobb, for dette er totalt irrelevant i forhold til vitenskapen.

Det er et ideal å holde vitenskapen så rendyrket og fri for synsing som overhodet mulig, derfor har 99% av filosofien ingen plass innen vitenskapen. Når forskerne i CERN lette etter Higgs-bosonet spurte de ikke seg selv om dette bosonet eksisterer på grunn av vår oppfatning av det, dette er totalt irrelevant.
Vis hele sitatet...
Denne tråden handler om tids eksistens. Hvis du ikke synes vår kvalitative opplevelse av tid er relevant for det, ber jeg deg fremlegge en dekkende vitenskapelig modell. Ditt forsøk på å definere lyd utfra satte bølgemønstre er helt på trynet: jeg har i hvert fall aldri opplevd lyd som bølger. Hvis du vil holde ved definisjonen, bør du i hvert fall anerkjenne at bølgers rolle i vår forståelse av lyd er begrenset til en typ utløsende faktor (i visse bevissthetstilstander, lydene vi opplever i drømmer vil f. eks. stort sett ikke kunne gå inn under denne definisjonen) i forkant av den kognitive konstruksjonen av lyd. Dette vil være den mest "vitenskapelige" tilnærmingen.
Sitat av EoT Vis innlegg
Denne tråden handler om tids eksistens. Hvis du ikke synes vår kvalitative opplevelse av tid er relevant for det, ber jeg deg fremlegge en dekkende vitenskapelig modell. Ditt forsøk på å definere lyd utfra satte bølgemønstre er helt på trynet: jeg har i hvert fall aldri opplevd lyd som bølger. Hvis du vil holde ved definisjonen, bør du i hvert fall anerkjenne at bølgers rolle i vår forståelse av lyd er begrenset til en typ utløsende faktor (i visse bevissthetstilstander, lydene vi opplever i drømmer vil f. eks. stort sett ikke kunne gå inn under denne definisjonen) i forkant av den kognitive konstruksjonen av lyd. Dette vil være den mest "vitenskapelige" tilnærmingen.
Vis hele sitatet...
Denne tråden har ikke handlet om tids eksistens på mange sider.

Du har selvfølgelig ikke opplevd lyd som bølger, du har opplevd lyd som lyd. Det forandrer ikke det faktum at lyd PER DEFINISJON (jeg ville ikke trodd noen skulle slite så mye med å forstå disse to ordene) er bølger som blir skapt av vibrasjoner.
Bølger, ok? Lyd er bølger.

Kan du forestille deg en lyd nå? Ja? Da kan du det når du drømmer også.
Se, der løste jeg drømme-problemet ditt.

Sitat av Mojave Vis innlegg
Naturen skaper det bevissthet kan forestille seg.
Forskere ved CERN lette etter noe, og de fant det. Egentlig ingenting å bli overrasket over.

Og vitenskap har kun veldig veldig veldig nylig tatt posisjonen at masse IKKE er det universet består av, IKKE hvor vi finner svarene vi er på jakt etter. Dette er noe filosofi alltid har visst.

Jeg er veldig overrasket at ikke flere setter spørsmålstegn ved at vitenskap ikke kan forklare mennesket.
Hvor kommer vår bevissthet fra? Hva er bevissthet?

Husk, bevissthet kontrollerer kroppen vår. Mind over matter.
Selv om vi tar det som en selvfølge, er det ingen grunn til å tro at ikke helt vanlige og kjedelige oppfatninger holder svar.
"Mind over matter" er et vitenskaplig prinsipp, som ikke ennå er blitt godtatt som et prinsipp.
Vis hele sitatet...
Kan du være så snill å slutte å skrive? Du tar jo bare så jævlig feil hele tiden. Jesus kristus.
Husk at vi alltid bygger modellene våre opp fra tidligere modeller.

Liten hump kan velte stort lass.

En hver oppdagelse vi gjør, uansett hvor liten den kan virke, har potensiale til å velte over det regjerende verdensbilde.

I dag har vitenskap holdt fram som et eksempel på hva vi bør bygge vår oppfatning rundt, og har bygget opp utallige modeller for å forklare hver enkelt system vi leter etter og ser i naturen.

Det som ikke tenkes over, er at vitenskap OGSÅ fort kan bli dogmatisk hvis man ikke selv tenker over hva oppdagelsene faktisk representerer.

Darwin lette ikke etter noe som kunne forkaste Gud, han bare forklarte hva han så i naturen.
Det vi i dag har som resultat, er en stygg separasjon fra spirituell tankegang, og vitenskaplig tankegang.
Evolusjonsteorien fikk folk til å stille spørsmål ved mening, men vitenskapsfolk var veldig flinke på å fortelle oss at nei, det var ingen mening, bare tilfeldig utvikling av gener.
Mening ble forbundet med Gud, og da vitenskapsfolk fjernet mening, fjernet de også spørsmål om Gud fra vitenskap.
Selv om konseptet med en mann i himmelen er motbevist, betyr ikke det at spørsmål om Gud er uvesentlig.

Hva var før starten? Hvor kommer alt fra? Hvordan kan noe finnes i det hele tatt?

Uansett svar vi kommer fram til, kommer svaret ut av vår bevissthet.
Uten bevissthet, ingen spørsmål og ingen svar.

Men igjen, hvis du venter på vitenskap på å gi deg svaret på disse spørsmålene, så er du like religiøst tilhenger av vitenskap som kristne er av religion.

Med andre ord, du stiller ikke spørsmål selv, så lager derfor ikke dine egne svar heller.

På samme måte som religiøse tekster kan bli lest metaforisk, kan vitenskapelige tekster leses via de samme metaforene.
Begge disse retningene innen menneskelig tankegang var på jakt etter det samme svaret, men har brukt forskjellige metoder på å forklare hva de har funnet ut.

Jeg sier ikke at noen av dem har funnet svaret, fordi det er opp til hver enkelt person å forstå hva de faktisk sier.

Opprinnelsen er det store mysteriet vi alltid har villet ha svar på, men det å forkaste en del av virkeligheten når du leter etter svaret vil aldri kunne lede deg helt fram.

Vitenskapens forklaring av opprinnelsen og religions forklaring er helt lik.

The big bang: kommer fra ingenting, for ingen grunn, plutselig.
Religion: Og Gud sa: la det bli lys.

Så, hvilken av disse er mest tilfredsstillende?
Ingen av dem er særlig tilfredsstillende, men i følge religion var det en bevissthet som via vibrasjon skapte alt.

Istedet for å forkaste den påstanden, velger jeg å utforske den.
Mojave, kan du komme med et eksempel på en liten oppdagelse som har snudd opp ned på vitenskapen og ''det regjerende verdensbildet''?

Kom med et eksempel som har skjedd i nyere tid er du snill. Gjerne de siste 20-25 årene.

Sitat av Mojave Vis innlegg
i følge religion var det en bevissthet som via vibrasjon skapte alt.
Vis hele sitatet...
Jaha? kilder?
Sist endret av Bombasa; 26. november 2012 kl. 20:33.
Sitat av Mojave Vis innlegg
The big bang: kommer fra ingenting, for ingen grunn, plutselig.

.
Vis hele sitatet...
Det er en GROV overforenkling. Ting (virtuelle partikler) kommer fra ingenting hele tiden, uten å tilføre noe energi til, eller fjerne noe energi fra systemet (universet). At vi ikke forstår nøyaktig hvorfor eller hvordan behøver ikke bety at det skjer uten grunn, og det er iallefall ikke noen god grunn til å betrakte religion og vitenskap som likeverdige mtp. universets fødsel.

Men du har et godt poeng, mange (spesielt de som ikke forstår det så godt, kanskje) har et noe dogmatisk forhold til vitenskap.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Mojave, kan du komme med et eksempel på en liten oppdagelse som har snudd opp ned på vitenskapen og ''det regjerende verdensbildet''?

Kom med et eksempel som har skjedd i nyere tid er du snill. Gjerne de siste 20-25 årene.



Jaha? kilder?
Vis hele sitatet...
Jeg kan komme med et nokså nytt eksempel (dog ikke så ungt som 20-25 år): Oppdagelsen av platetektonikken. Selv om Alfred Wegener oppdaget dette på starten av 1900-tallet ble det ikke alment akseptert før ~60-tallet. Om det er "en liten ting" eller ikke blir en definisjonssak.
Sist endret av Orph; 26. november 2012 kl. 21:00.
Sitat av Orph Vis innlegg

Jeg kan komme med et nokså nytt eksempel (dog ikke så ungt som 20-25 år): Oppdagelsen av platetektonikken. Selv om Alfred Wegener oppdaget dette på starten av 1900-tallet ble det ikke alment akseptert før ~60-tallet. Om det er "en liten ting" eller ikke blir en definisjonssak.
Vis hele sitatet...
Dette snudde ikke "opp ned" på vitenskapen, for før platetektonikken var det ingen allmenn akseptert og etablert teori om områdene som nå faller under platetektonikken.

Dette var heller ikke en "liten" oppdagelse, dette var en gigantisk oppdagelse og det visste alle fra dag én. Ikke alle trodde på den, men ingen mente det var en liten og meningsløs teori.
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Dette snudde ikke "opp ned" på vitenskapen, for før platetektonikken var det ingen allmenn akseptert og etablert teori om områdene som nå faller under platetektonikken.
Vis hele sitatet...
Neivel? Før teorien om kontinentenes drift ble formulert var den regjerende oppfatningen at kontinentene sto i ro. Mange anerkjente vitenskapsmenn avfeide teorien som absurd, fordi man på det tidspunktet ikke kunne gjøre rede for energimengden som skulle til for å flytte på kontinentene. Oppdagelsen av havbunnsspredning og magmakonveksjon var spikeren i kisten for "fixistene" (de som mente at kontinentene sto i ro). Teorien ble ikke anerkjent og akseptert i særlig stor grad før det.

Dette var heller ikke en "liten" oppdagelse, dette var en gigantisk oppdagelse og det visste alle fra dag én. Ikke alle trodde på den, men ingen mente det var en liten og meningsløs teori.
Vis hele sitatet...
Den spede begynnelsen til paleomagnetismen kan nok betraktes som en "liten" oppdagelse (man oppdaget at jernpartiklene i stein pekte i samme retning i vulkanske bergarter avsatt i samme tidsperiode, og i stikk motsatt retning i vulkanske bergarter avsatt i andre tidsperioder, - de rettet seg etter retningen til jordens magnetfelt i størkningsøyeblikket), selv om det er et av de viktigste bevisene for teorien. Nå faller dog det langt utenfor Bombasas kriterie (i og med at han etterlyste ting som har skjedd i nyere tid).

Var det forresten et kriterie at oppdagelsen skulle være basert på noe folk flest mente var lite og meningsløst?
Sist endret av Orph; 26. november 2012 kl. 22:19.
Sitat av Orph Vis innlegg
Det er en GROV overforenkling. Ting (virtuelle partikler) kommer fra ingenting hele tiden, uten å tilføre noe energi til, eller fjerne noe energi fra systemet (universet).
Vis hele sitatet...
Det er et godt poeng. De påvirker altså ikke omgivelsene sine overhode.

At vi ikke forstår nøyaktig hvorfor eller hvordan behøver ikke bety at det skjer uten grunn, og det er iallefall ikke noen god grunn til å betrakte religion og vitenskap som likeverdige mtp. universets fødsel.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke det er uten grunn. Hvorfor er et godt spørsmål.
Hvorfor er universet? Hvorfor er vi her?

Det at jeg sammenligner vitenskap og religion, kommer av at begge har hatt utrolig stor påvirkning på menneskene som har levd mens de har hatt sentral posisjon i offentlig styre.

Jeg mener at religion har tatt for seg spørsmålet Hvorfor, like mye som vitenskap har, men de har hatt forskjellig utgangspunkt i hvordan de har tatt spørsmålet for seg.
Det samme gjelder Hvordan.

Det sentrale punktet jeg ser vitenskap og religion være uenig, er skapelsen.

Religion mener Gud bevisst snakket universet inn i eksistens, og så oss senere.
Vitenskap snakker universet, minus bevissthet, inn i eksistens, og så oss senere.

Problemet, vi ER bevisst, vi HAR bevissthet. NÅ. Og vi vet det!

Det gir oss et håp om å ha samme makt som "Gud" hadde/har.

Men hva var det Gud gjorde, som var så spesielt? Gud er bevisst.

Det var alt. Det var ikke mer spesielt enn det.
Vi er også bevisst. Vi har med andre ord nøyaktig samme makt som "Gud".

Dette utelater vitenskap.


Men du har et godt poeng, mange (spesielt de som ikke forstår det så godt, kanskje) har et noe dogmatisk forhold til vitenskap.
Vis hele sitatet...
Med andre ord er det noe vi må forstå før vi kan forstå hva vitenskap er.

Jeg kan komme med et nokså nytt eksempel (dog ikke så ungt som 20-25 år): Oppdagelsen av platetektonikken. Selv om Alfred Wegener oppdaget dette på starten av 1900-tallet ble det ikke alment akseptert før ~60-tallet. Om det er "en liten ting" eller ikke blir en definisjonssak.
Vis hele sitatet...
Nemlig, derfor jeg sier "Selv de minste ting har potensiale til å..."

Bevissthet er relevant.
Bevissthet er urelevant.

2 forskjellige standpunkter.

Vitenskap er med andre ord flinke på å oppdage hva bevissthet allerede har forestilt seg.

Hva du fyller under begrepet "Gud", og "Bevissthet" er til syvende og sist hva du får ut av forståelsen bak begrepet.

Om man ikke har en personlig oppfatning, vil du ha noen andre sin oppfatning.

Når vi behandler bevissthet som noe separert, utdelt individuelt blant 7 milliarder mennesker, gir vi også oss selv en følelse av å være separert.

Det er store debatter for tiden om Dyr har bevissthet, og ikke senere enn i går leste jeg en artikkel om en signert avtale av en gjeng vitenskapsmenn, som fastslo at dyr har bevissthet.
Bare for å påpeke hvor langt unna vitenskap har plassert oss selv fra naturen rundt oss.
Vi er bevisste observatører i skapelsesprosessen.
Men vi velger å være passiv til dette punktet.
Sitat av Orph Vis innlegg
Var det forresten et kriterie at oppdagelsen skulle være basert på noe folk flest mente var lite og meningsløst?
Vis hele sitatet...
At oppdagelsen skulle være det, jepp
Sitat av Orph Vis innlegg
Neivel? Før teorien om kontinentenes drift ble formulert var den regjerende oppfatningen at kontinentene sto i ro. Mange anerkjente vitenskapsmenn avfeide teorien som absurd, fordi man på det tidspunktet ikke kunne gjøre rede for energimengden som skulle til for å flytte på kontinentene. Oppdagelsen av havbunnsspredning og magmakonveksjon var spikeren i kisten for "fixistene" (de som mente at kontinentene sto i ro). Teorien ble ikke anerkjent og akseptert i særlig stor grad før det.



Den spede begynnelsen til paleomagnetismen kan nok betraktes som en "liten" oppdagelse (man oppdaget at jernpartiklene i stein pekte i samme retning i vulkanske bergarter avsatt i samme tidsperiode, og i stikk motsatt retning i vulkanske bergarter avsatt i andre tidsperioder, - de rettet seg etter retningen til jordens magnetfelt i størkningsøyeblikket), selv om det er et av de viktigste bevisene for teorien. Nå faller dog det langt utenfor Bombasas kriterie (i og med at han etterlyste ting som har skjedd i nyere tid).

Var det forresten et kriterie at oppdagelsen skulle være basert på noe folk flest mente var lite og meningsløst?
Vis hele sitatet...
Nei, poenget er at sannhet kan finnes i noe som, av de fleste, blir sett på som lite og meningsløst.

Hvis jeg mener at bevissthet er det som skaper alt, mener jeg også at bølger er mediet som brukes for å manifestere det.

Det er magnetfeltet mellom elektronene i atomene i bordet og objektet oppå bordet som holder objektet stående.
Bølger.

Det forklarer ikke hvor den første bølgen kom fra.
Sist endret av Mojave; 26. november 2012 kl. 22:45.
Sitat av Mojave Vis innlegg
En hver oppdagelse vi gjør, uansett hvor liten den kan virke, har potensiale til å velte over det regjerende verdensbilde.
Vis hele sitatet...
Dette var uttalelsen som ble utfordret av Bombasa.

Sitat av Orph Vis innlegg
Var det forresten et kriterie at oppdagelsen skulle være basert på noe folk flest mente var lite og meningsløst?
Vis hele sitatet...


Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
At oppdagelsen skulle være det, jepp
Vis hele sitatet...
Nei, det var altså ikke et kriterie.

Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Jeg håper ikke du tar realfag, Mojave.
Vis hele sitatet...
Det der føyer seg inn i en rekke av personangrep jeg har sett deg komme med her på forumet, og du kan ikke forvente at folk tar deg seriøst om du fortsetter slik.
Sist endret av Orph; 26. november 2012 kl. 22:51.
Ble helt mindfucked nå jeg... Måtte registrere meg for å bli med i diskusjonen
Men jeg tenkte jeg skulle komme med en egen teori, den har ingen rot i virkeligheten eller vitenskapen, følte bare for å skrive ned litt :P

Hva om tid som vi oppfatter det, egentlig er universet som ekspanderer?
Og når universet utvider seg, får man forandring. Og som skrevet over, tid er vår oppfattelse av forandring. Og da kunne man sagt at tid er alle de 3 dimensjonene kombinert, bare en felles oppfattelse for forandring og de 3 dimensjonene.

Så om vi skulle hatt muligheten til å reise framover i tid, måtte vi reise raskere enn universet ekspanderer. Men da man hadde nådd enden, og man hadde krysset den hadde alt vært ''svart'' i mangel på et bedre adjektiv. Fordi vi har reist fremover der det ikke har skjedd enda?
Tid og lys henger vel ganske godt sammen. Med tanke på at om man ser på for eksempel Betelgeuse som er 640 lysår borte, så vil man se denne i fortid. Altså den kan allerede ha gått supernova, som vi ikke vil se før lyset har nådd oss her på jorden. Men hvis du tenker på tid som timer og minutter, så er jo det noe vi mennesker har skapt selv for å kunne organisere ting lettere.

Hvis man skal kunne reise i tid så må det i det minste eksistere andre dimensjoner
der ting foregår parallelt med andre dimensjoner.
Det finnes jo faktisk teorier om at man kan eksistere i andre dimensjoner der man tar forskjellige valg. Er også teorier om at man ender opp i andre dimensjoner når man dør...
Spennende tanker, men lite som kan backe opp rundt teoriene nå.

Støtter din teori Zorbo. Bra forklart!
Tidsdiskusjonen er en klassiker. Problemet er at den ofte går bort fra vitenskap, og inn på tolkningen av ordet, hvor man ofte har to parter. De som tenker på tid som den generelle endring. Det blir mørkt, så lyst igjen. Vi blir gamlere. Jeg pisser i x antall sekunder. JA, dette eksisterer.
Så er det de som makter å se på tid som en menneskeskapt versjon for å håndtere denne forandringen. Tid er ikke perfekt, men den funker. Det er nesten litt vanskelig å drive en bra diskusjon om emnet, uten at språket kommer litt i veien, igrunn.

Hadde en diskusjon med en kvinnelig klassekamerat engang om emnet, da hun sa: "Ja, men hvordan forklarer du at dagen alltid er like lang??"
"Vel, blir det alltid mørkt på samme tid?"

Hun ble helt mindblown, og det beviser vel egentlig hvor stor del tid har fått i livet våres, når vi ikke klarer å makte å se det som menneskeskapt.
Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Hvis man skal kunne reise i tid så må det i det minste eksistere andre dimensjoner
der ting foregår parallelt med andre dimensjoner. !
Vis hele sitatet...
Nei. Det eneste vi trenger er et veldig kjapt tog. Teori.



Ang. tid: universet slik vi kjenner det i dag ble skapt i the big bang, og har utviklet seg siden da. Utviklingen har nødvendigvis foregått over tid, så, ja, tid eksisterer. Selv om mennesket ikke eksisterte de første 13 milliarder årene virker det som det er stor enighet hos seriøse forskere at det har gått 13,7 milliarder år. Dette er, som sagt, tid.

Gud har ingenting med vitenskap å gjøre!
Sitat av Zepur Vis innlegg
Ang. tid: universet slik vi kjenner det i dag ble skapt i the big bang, og har utviklet seg siden da. Utviklingen har nødvendigvis foregått over tid, så, ja, tid eksisterer. Selv om mennesket ikke eksisterte de første 13 milliarder årene virker det som det er stor enighet hos seriøse forskere at det har gått 13,7 milliarder år. Dette er, som sagt, tid.
Vis hele sitatet...
Etter vår tidsregning har det gått mellom 13 og 14mrd. år. Det er vi som har definert tidsbegrepet, og dermed blir den objektive referansen for tid en arbitrær størrelse. Vi kan ikke måle tid, vi kan ikke se tid, vi kan kun observere hva som skjer som konsekvens av at tiden går. Så du løste ingen stor gåte med det innlegget der, gitt.
Sitat av Orph Vis innlegg
Etter vår tidsregning har det gått mellom 13 og 14mrd. år. Det er vi som har definert tidsbegrepet, og dermed blir den objektive referansen for tid en arbitrær størrelse. Vi kan ikke måle tid, vi kan ikke se tid, vi kan kun observere hva som skjer som konsekvens av at tiden går. Så du løste ingen stor gåte med det innlegget der, gitt.
Vis hele sitatet...
Kjenner du til flere tidsregninger?

Det er uansett uvesentlig, da vi alle er enig i at det har tatt tid. Om noen er uenig i antall tid, er IKKE et bevis for at tid ikke eksisterer.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Kjenner du til flere tidsregninger?

Det er uansett uvesentlig, da vi alle er enig i at det har tatt tid. Om noen er uenig i antall tid, er IKKE et bevis for at tid ikke eksisterer.
Vis hele sitatet...
Ja, opptil flere. Muslimer, f.eks, har sin egen kalender. Vi definerer ett år som tiden det tar for jorden å fullføre en runde rundt solen, og en dag er tiden det tar for solen å fullføre en rotasjonsrunde om sin egen akse. Tidssystemet er helt arbitrært, og er definert utfra bevegelse (enten på kvantenivå eller i mekaniske system).

Det er klart tid eksisterer i praksis, vi bruker jo tidsbegreper hele tiden, men det er ikke det diskusjonen handler om. Diskusjonen handler om hvorvidt tid faktisk eksisterer på et fundamentalt nivå, og det er faktisk ikke så sikkert som du skal ha det til.

http://discovermagazine.com/2007/jun/in-no-time
Sist endret av Orph; 27. november 2012 kl. 13:05.
Sitat av Orph Vis innlegg
Ja, opptil flere. Muslimer, f.eks, har sin egen kalender. Vi definerer ett år som tiden det tar for jorden å fullføre en runde rundt solen, og en dag er tiden det tar for solen å fullføre en rotasjonsrunde om sin egen akse. Tidssystemet er helt arbitrært, og er definert utfra bevegelse (enten på kvantenivå eller i mekaniske system).
Vis hele sitatet...
Så muslimer har en annen oppfatning av hva et år er? 13 milliarder år er det samme, selv om de mener vi lever i år 1433.
Selv for mayaene var ett år et år (mer eller mindre).

Sitat av Orph Vis innlegg
Det er klart tid eksisterer i praksis, vi bruker jo tidsbegreper hele tiden, men det er ikke det diskusjonen handler om. Diskusjonen handler om hvorvidt tid faktisk eksisterer på et fundamentalt nivå, og det er faktisk ikke så sikkert som du skal ha det til.
Vis hele sitatet...
Heh.. Jeg kan ikke se å ha påstått noe slikt. Hva av det jeg har skrevet er det du har tolket til dette?

Sitat av Orph Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Interessant! Og jeg tror jeg er enig.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Så muslimer har en annen oppfatning av hva et år er? 13 milliarder år er det samme, selv om de mener vi lever i år 1433.
Selv for mayaene var ett år et år (mer eller mindre).
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_calendar

Et islamsk år er kortere.

Heh.. Jeg kan ikke se å ha påstått noe slikt. Hva av det jeg har skrevet er det du har tolket til dette?
Vis hele sitatet...
Ang. tid: universet slik vi kjenner det i dag ble skapt i the big bang, og har utviklet seg siden da. Utviklingen har nødvendigvis foregått over tid, så, ja, tid eksisterer. Selv om mennesket ikke eksisterte de første 13 milliarder årene virker det som det er stor enighet hos seriøse forskere at det har gått 13,7 milliarder år. Dette er, som sagt, tid.
Vis hele sitatet...
Om det ikke er det du argumenterer for, foreslår jeg at du er litt mer presis i definisjonene du bruker, for det virker på meg som om du påstår at det faktum at vi opplever tid er et bevis for at tid eksisterer.
Sitat av Orph Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Du har meg i en knipe der.
Den tiden som har gått fra big bang til i dag er uansett like lang, selv om det for muslimene muligens vil være et annet antall år.



Sitat av Orph Vis innlegg
Om det ikke er det du argumenterer for, foreslår jeg at du er litt mer presis i definisjonene du bruker, for det virker på meg som om du påstår at det faktum at vi opplever tid er et bevis for at tid eksisterer.
Vis hele sitatet...
Jeg argumenterte for begrepet tid definert slik vi bruker det i dag, ikke for en tid utenfor kosmos.
Altså intervallet mellom hendelser, som for meg virker konstant, og eksisterende. Noe dypere mening enn det har jeg ikke lagt i det.

At dette er på siden av diskusjonen tar jeg selvkritikk på.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Du har meg i en knipe der.
Den tiden som har gått fra big bang til i dag er uansett like lang, selv om det for muslimene muligens vil være et annet antall år.
Vis hele sitatet...
I følge relativitetsteorien er tid en relativ størrelse, så den eneste måten du kommer i mål med dette vil være å si at "tiden som har gått fra big bang til i dag er uansett like lang" for en partikkel under uendret påvirkning av gravitasjonskrefter og konstant hastighet, eller et konstant forhold mellom disse to (noe som selvfølgelig ikke er realistisk).

Vi har regnet ut universets alder ved hjelp av kunnskap om universets utvidelse, og bakgrunnsstrålingen (rødforskyvning). Resultatet av dette er transponert over på en skala folk flest kan forstå. Jeg kan ikke se for meg noen absolutt definisjon av tid (utelukker dog ikke at det finnes). Tidens gang er høyst avhengig av observatøren.
Sist endret av Orph; 27. november 2012 kl. 15:31.
Spørsmål som jeg håper Mojave , med flere svarer på.

Er månen et objekt som tar opp plass i rom uavhengig av at noe observerer den , eller er den der på grunn av menneskenes bevissthet tror den skal være der og derfor ser vi den?


Minner om schrødingers katt og dobbelslitt eksprimenter der masse har en superposisjon.

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Er månen et objekt som tar opp plass i rom uavhengig av at noe observerer den
Vis hele sitatet...
Ja, utvilsomt.

Minner om schrødingers katt og dobbelslitt eksprimenter der masse har en superposisjon.
Vis hele sitatet...
Ikke helt. Dobbelslitt-eksperimentet går på bølge- og partikkeldualiteten. Schrødingers katt går på superposisjonen til subatomiske partikler, ja, men det har lite å gjøre med om katten eksisterer ikke. At katten eksisterer er et faktum uansett hvilken posisjon den er i.
Eh.. Hvilken slitt var det elektronet gikk gjennom? Høyre? Venstre? Begge? Ingen?

Scrødingers katt er både levende og død helt til vi sjekker. Lite med hvor katten befinner seg eller om den i det hele tatt eksisterer.

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Eh.. Hvilken slitt var det elektronet gikk gjennom? Høyre? Venstre? Begge? Ingen?
Vis hele sitatet...
Du, la vær. Eksperimentet etablerer bølge- og partikkeldualitet. Det er derfor det finnes. Dette er ikke åpent for debatt.

Scrødingers katt er både levende og død helt til vi sjekker. Lite med hvor katten befinner seg eller om den i det hele tatt eksisterer.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Når man snakker om superposisjon snakker man ikke om hvor noe befinner seg i tid og rom, vet du.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Spørsmål som jeg håper Mojave , med flere svarer på.

Er månen et objekt som tar opp plass i rom uavhengig av at noe observerer den , eller er den der på grunn av menneskenes bevissthet tror den skal være der og derfor ser vi den?


Minner om schrødingers katt og dobbelslitt eksprimenter der masse har en superposisjon.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Veldig bra spørsmål, og jeg vil også stille et par spørsmål for å påpeke hvor jeg tror du vil med dette.

Hvordan definerer man død?
Hvordan kan man plassere noe i rom, uten å plassere alt i rom? Må man ikke plassere noe relativt til alt før man kan si hvor det er?
Hvordan definerer man forskjellen på Energi og Masse?

Hva er kosmos?
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Du, la vær. Eksperimentet etablerer bølge- og partikkeldualitet. Det er derfor det finnes. Dette er ikke åpent for debatt.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har skjønt er partikkeldualitet og superposisjonering samme greia.
Om det er noe forskjell kan jeg ikke svare på, men det kan kan kanskje du?

Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Når man snakker om superposisjon snakker man ikke om hvor noe befinner seg i tid og rom, vet du.
Vis hele sitatet...
Nei, det er vel litt av poenget.

Kaizen

Sitat av Mojave Vis innlegg
Veldig bra spørsmål, og jeg vil også stille et par spørsmål for å påpeke hvor jeg tror du vil med dette.

Hvordan definerer man død?
Hvordan kan man plassere noe i rom, uten å plassere alt i rom? Må man ikke plassere noe relativt til alt før man kan si hvor det er?
Hvordan definerer man forskjellen på Energi og Masse?

Hva er kosmos?
Vis hele sitatet...
Når øksa treffer stammen kan man trygt definere høna som dau.
Nå er det vel du som har argumentert for at ting kan plasseres i bevistheten.
Energi og masse er jo en og samme greia, men slik jeg tenker har det masse i det man kan registrere et treff i et følsomt instrument. Altså et punkt på en overflate.
Hva er kosmos? Universet. Litt vel omfattende spørsmål.

Har du noe svar til meg?

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Etter hva jeg har skjønt er partikkeldualitet og superposisjonering samme greia.
Om det er noe forskjell kan jeg ikke svare på, men det kan kan kanskje du?

Vis hele sitatet...

http://en.wikipedia.org/wiki/Superposition_principle

Nå er jeg langt fra noen racer i kvantemekanikk, og jeg kan ikke si at jeg er i stand til å forklare det i noe særlig grad av nøyaktighet (det finnes folk her på forumet som kan), men såvidt jeg har skjønt så en partikkels egenskaper til enhver tid være gitt av en "partikkelfunksjon" og en "bølgefunksjon" (i mangel av bedre uttrykk). Ergo,- superposisjon.

I det man observerer partikkelen, vil ikke partikkelens egenskaper lenger være gitt av superposisjon av to funksjoner, og partikkelens egenskaper vil være gitt ved enten den ene, eller den andre funksjonen.

Dobbeltspalteforsøket demonstrerte dette: Elektronene som passerte gjennom spalten viste bølgeegenskaper, mens elektronene som ble observert på vei gjennom spalten hadde partikkelegenskaper.

Rett meg så gjerne om jeg tar feil her, jeg er som nevnt på gyngende grunn.
Sist endret av Orph; 27. november 2012 kl. 22:14.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Etter hva jeg har skjønt er partikkeldualitet og superposisjonering samme greia.
Om det er noe forskjell kan jeg ikke svare på, men det kan kan kanskje du?



Nei, det er vel litt av poenget.

Kaizen



Når øksa treffer stammen kan man trygt definere høna som dau.
Nå er det vel du som har argumentert for at ting kan plasseres i bevistheten.
Energi og masse er jo en og samme greia, men slik jeg tenker har det masse i det man kan registrere et treff i et følsomt instrument. Altså et punkt på en overflate.
Hva er kosmos? Universet. Litt vel omfattende spørsmål.

Har du noe svar til meg?
Vis hele sitatet...

Jeg vil ikke akkurat si "plassere" i bevissthet, fordi hvor i bevissthet?
Og hva er bevissthet? Hvor, i tid og rom, kan du finne tankene dine?
I mine opplevelser befinner tanker seg en dimensjon høyere enn den vi fysisk bor i, altså det vi kaller den 4. dimensjon.
Tanker, oppfattelse, befinner seg i 4. dimensjon, som gir oss en opplevelse av "tid og rom" mener jeg.
Om du leter etter tankene dine, vil du med andre ord ikke lete etter dem i den fysiske verden.

Jeg kan ikke snakke for månen, men mine egne personlige opplevelser forteller meg at jorda har bevissthet. Om det også gjelder månen velger jeg bare å tro, ettersom det var så stor "oppdagelse" for meg å oppdage jordas bevissthet.
Jeg har ingen sanselige bevis jeg kan gi dere, men jeg lover at dette er noe alle kan oppdage og oppleve.

Jeg mener også superposisjon og bølge/partikkel paradokset er samme greie.

Om jorda har bevissthet, vil jeg plassere oss som en del av jordas bevissthet.
Om kosmos har/er bevissthet, vil jeg plassere både jorda og oss som del av samme bevissthet.

Jeg mener vi alle innehar samme bevissthet, opplevd subjektivt. Vi opplever verden via personlige filter vi oppfatter som "ego", eller "meg".
Kunne vi opplevd bevissthet som en samlet enhet, ville ting vært radikalt annerledes.
Sist endret av Mojave; 27. november 2012 kl. 22:35.
Har du sett teknologi der man kan bevege f.eks musepeker på skjermen ved hjelp av kun tankekraft. Hvordan forklarer du dette om ikke tanker har eksistens i tid og rom.

Kult om du kunne fortalt litt hva som skjedde når du oppdaget at jorda har bevisshet.

Kaizen

PS. Liker at du er open minded...
Sist endret av Kaizen; 27. november 2012 kl. 23:30.
Sitat av Mojave Vis innlegg
Jeg vil ikke akkurat si "plassere" i bevissthet, fordi hvor i bevissthet?
Og hva er bevissthet? Hvor, i tid og rom, kan du finne tankene dine?
I mine opplevelser befinner tanker seg en dimensjon høyere enn den vi fysisk bor i, altså det vi kaller den 4. dimensjon.
Tanker, oppfattelse, befinner seg i 4. dimensjon, som gir oss en opplevelse av "tid og rom" mener jeg.
Om du leter etter tankene dine, vil du med andre ord ikke lete etter dem i den fysiske verden.
Vis hele sitatet...
Jeg finner det vanskelig å kombinere hva du sier her med funn som er gjort i senere år (hvordan man kan observere økt aktivitet i visse deler av hjernen i forbindelse med visse tanker og følelser, for å nevne et eksempel).
Om ikke tiden finnes, hvordan skal man da sortere hendelser, siden før og etter ikke kan defineres?
Sitat av Zepur Vis innlegg
Nei. Det eneste vi trenger er et veldig kjapt tog. Teori.
Vis hele sitatet...
Eller noe slikt som dette http://m.io9.com/5963263/how-nasa-wi...rst-warp-drive
Hvis det ikke finnes tid, finnes kun masse og rom. Masse beveger seg i rom, og transformeres i rom. Slik jeg oppfatter det så er tid kun ett system vi har sett i praksis for å systematisk beskrive gjentagende mønstre i massens bevegelse og transformasjon. Om vi prøver å forstå dette i en førtid-nåtid-fremtids konsept, kan man si at vi lever i det samme rommet som i går, men vi kan ikke bevege oss tilbake til igår pga massen har forandret seg.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Har du sett teknologi der man kan bevege f.eks musepeker på skjermen ved hjelp av kun tankekraft. Hvordan forklarer du dette om ikke tanker har eksistens i tid og rom.

Kult om du kunne fortalt litt hva som skjedde når du oppdaget at jorda har bevisshet.

Kaizen

PS. Liker at du er open minded...
Vis hele sitatet...
Vel, utvikling via teknologi gå veldig fort, og i det siste har det som sagt beveget seg veldig mye inn på akkurat dette.
Jeg ser på det som veldig interessant hvordan vi skaper teknologi som gjenspeiler noe vi naturlig gjør. Tenke.

Selv om vi klarer å gjenspeile tankekraft via teknologi, og utvikling innen dette gir oss flere og flere verktøy for å utnytte det på en praktisk måte, har vi fortsatt ikke kartlagt hvor vi får våre tanker fra.

Om vi lager teknologi med egen bevissthet vet vi at den ble bevisst via oss.
Mennesker -> Maskin

Slik vi ser på bevissthet i dag, vil vi si at det er noe eget, forbeholdt menneske.
Men vi vet ikke hvor vår egen bevissthet kom fra.

Om vi går ut ifra at naturen skaper bevissthet på samme måte på hver skala av naturen, at bevissthet skaper bevissthet, tilsier det at vi ikke kunne vært bevisst uten en annen bevissthet før oss. Eller at bevissthet er konstant, og ingenting er separert av tid og rom.

Hvor langt vi strekker det er bare opp til personlig preferanse, men jeg mener det er åpenbart at bevissthet er noe universelt, ikke bare noe mennesket skal ta for gitt.
I så fall, hvem/hva gav det til oss?

Vi er kanskje den eneste karbonbaserte skapningen i universet som har tatt det på seg å okkupere bevissthet som nisje.
Det finnes kanskje skapninger basert på alle atomene, som opptar forskjellig form for bevissthet.
Vi kan ikke vite.

Hvor fikk vi bevissthet fra?
Jeg gjetter Jorda.
Hva har vært her før oss?
99.9% av tidligere livsformer er utryddet, men alle har kommet ut av jorda, alle med sin egen form for bevissthet.

Vitenskap kan ikke forklare hva som skjedde gjennom en periode på 2 millioner år av menneskelig evolusjon, hvor hjernen doblet i størrelse.
Det er et unikt tilfelle i naturen.

Jeg mener vi fikk det fra naturen, ved hjelp av psykoaktive stoffer.
Som om disse psykoaktive stoffene er naturens måte å kommunisere på.

Og jeg synes det er et morsomt sammentreff at Psilocybin, som var Terence McKennas beste valg for hva vi fikk i oss, kommer fra en sopp.
sopp lever av død. Og hvem bedre å lære om døden fra, en noen som lever av det?

Lære om død = utvidet bevissthet?

Til poenget, teknologien vi lager har potensiale til å fortelle oss ikke bare hvordan vi kan kontrollere bevissthet under spesifikke forhold, men også hvordan bevissthet oppstår helt generelt.
Om bevissthet er det eneste som må til for å skape bevissthet er et annet tema.

Tanker har ikke opprinnelse i tid og rom, selv om vi kan manifestere dem via intensjon inn i eksistens i tid og rom.

Det fantes ingen biler før noen tenkte på det og laget en.
Før bilen fantes en bevissthet som kunne se for seg hvordan man kunne lage en.

Beklager lange svar, blir alltid så revet med.

Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg finner det vanskelig å kombinere hva du sier her med funn som er gjort i senere år (hvordan man kan observere økt aktivitet i visse deler av hjernen i forbindelse med visse tanker og følelser, for å nevne et eksempel).
Vis hele sitatet...
Vel, jeg tror visse tanker og følelser uttrykker seg kraftigere i kroppen enn andre, rett og slett.

Tanker og Følelser opererer begge fra en høyere dimensjon enn 3.
Hvordan de oppfører seg i kroppen kan kanskje måles, men ikke hvor de kommer fra.

Om tankene dine er gode å tenke, gir de deg en god følelse.
Om følelsene dine er gode å føle, gir de deg gode tanker.

Synes det er kult at naturen er full av dualistiske prinsipper, så vi har noe å prate om på Internett.

Fikk en tanke: Jo mer bevisst DU er, jo mer bevisst kan DU manifestere tanker og følelser.

Om ikke det å utvide bevisstheten sin betyr å utvide konseptet bevissthet, hva betyr det da?
Sitat av Mojave Vis innlegg

Vel, jeg tror visse tanker og følelser uttrykker seg kraftigere i kroppen enn andre, rett og slett.

Tanker og Følelser opererer begge fra en høyere dimensjon enn 3.
Hvordan de oppfører seg i kroppen kan kanskje måles, men ikke hvor de kommer fra.

Om tankene dine er gode å tenke, gir de deg en god følelse.
Om følelsene dine er gode å føle, gir de deg gode tanker.

Synes det er kult at naturen er full av dualistiske prinsipper, så vi har noe å prate om på Internett.

Fikk en tanke: Jo mer bevisst DU er, jo mer bevisst kan DU manifestere tanker og følelser.

Om ikke det å utvide bevisstheten sin betyr å utvide konseptet bevissthet, hva betyr det da?
Vis hele sitatet...
Jeg mistenkte at du var en proponent for psykoaktive stoffer ganske tidlig i dine bidrag i tråden (at du siterer Terrence McKenna leder meg ikke vekk fra den antagelsen) Ikke at det er noe galt i det, jeg synes hele området er utrolig fascinerende, men det blir forferdelig uvitenskapelig. Man har ingen håndfaste bevis for at sinnet og hjernen er uavhengige av hverandre. For å sitere Sam Harris:

What is needed to establish the mind’s independence from the brain is a case in which a person has an experience—of anything—without associated brain activity.
Vis hele sitatet...
And, unlike many neuroscientists and philosophers, I remain agnostic on the question of how consciousness is related to the physical world. There are, of course, very good reasons to believe that it is an emergent property of brain activity, just as the rest of the human mind obviously is.
Vis hele sitatet...
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg mistenkte at du var en proponent for psykoaktive stoffer ganske tidlig i dine bidrag i tråden (at du siterer Terrence McKenna leder meg ikke vekk fra den antagelsen) Ikke at det er noe galt i det, jeg synes hele området er utrolig fascinerende, men det blir forferdelig uvitenskapelig. Man har ingen håndfaste bevis for at sinnet og hjernen er uavhengige av hverandre. For å sitere Sam Harris:

Sitat:
What is needed to establish the mind’s independence from the brain is a case in which a person has an experience—of anything—without associated brain activity.
Sitat:
And, unlike many neuroscientists and philosophers, I remain agnostic on the question of how consciousness is related to the physical world. There are, of course, very good reasons to believe that it is an emergent property of brain activity, just as the rest of the human mind obviously is.
Vis hele sitatet...
Jeg liker måten du ordlegger deg, det gir en bra flyt i samtalen.

Jeg ser på hjernen som et organ utviklet for å håndtere vår utviklende bevissthet. Jo mer bevisst vi er, jo bedre utvikler vi oss biologisk for å håndtere informasjonen.

Om hjernen genererer bevissthet eller ikke, mener jeg er å gå rundt spørsmålet, som tar for seg hva bevissthet er.

Vi har ingen referansepunkt for hva det vil si å være bevisst. Vi kan ikke måle hva bevissthet er. Men vi kan oppleve det.
Du kan ikke lokalisere opplevelser i Tid og Rom. Synes forresten det er morsomt at forskere ikke finner noe fysisk bevis på minner heller.

Det forteller meg at bevissthet, selv om det eventuelt kommer ut av hjernen, ikke kan lokaliseres i Tid og Rom. Altså, ikke 3 dimensjonalt.

Da vil jeg heller sammenligne bevissthet som noe som kan være i hvilken som helst spinnfase når som helst, også 0 spinn. Noe hjernen har tilgang til uansett hvor hjernen befinner seg i Tid og Rom. Non-lokal informasjon.

Jeg føler det gir grunnlaget for å gi bevissthet litt mer oppmerksomhet.

Hjernen kan omså sammenlignes med en kvantemaskin som ved enhver tid oppfatter og tolker informasjon som ligger i bevisstheten.
Vi har alle hørt om underbevisstheten, og selv om vi ikke er bevisste nok til å tolke hva som skjer der, betyr ikke det at ikke hjernen gjennomgår alt til en hver tid.

Jeg tror dette er grunnen til hvorfor mange sier at "man bruker bare en viss prosent av hjernen".
Som vi vet bruker vi hele hjernen hele tiden, skader vi noen spesifikke deler vil vi ha dårligere utfoldelse av prosessene den delen av hjernen tok for seg.

Hjernen har en fult åpen tilgang til bevissthet, men hvordan vi biologisk oppfatter og prosesserer det er basert på våre egne mentale filter.

Om den 4. dimensjonen er Tid, vil jeg si at om du lever der vil Tid kollapse ned til å oppfattes kun så "Nå".

Med andre ord, om vi forandrer vår oppfatning av tid bevisst, til å være "Nå" istedet for "Fortid - nå - fremtid", vil vi plutselig leve i 4 dimensjoner.

Om det å oppfatte ting som "Nå" virkelig betyr noe, så betyr å gi hver person fri vilje til å velge, ved hver anledning. Er man ikke lengre bundet av Tid, vil man gjøre beslutningene sine basert på øyeblikket man får valget, istedet for å la både fortid og fremtid stå i veien.

Jeg mener med andre ord at hjernen tar valg den blir stilt ovenfor, med en gang, og det er opp til oss å bli bevisste nok til å forstå de valgene. Og til syvende og sist bli bevisste nok til å gjøre de valgene selv.
Noen valg kan ha blitt gjort for mange år siden uten at man personlig forstår hvorfor, eller engang har merket at et valg har blitt gjort. Men med økt bevissthet vil man bli oppmerksom på både valgene og på grunnen til valgene.

Jeg prøver ikke å si at vi IKKE befinner oss i et 3 dimensjonalt univers, jeg prøver å si at vi bevisst kan bevege oss oppover i dimensjoner ganske enkelt via å forstå hva de forskjellige dimensjonene representerer, og forstå hvordan det påvirker deg personlig.
Og jo bedre vi forstår dimensjonen over, jo bedre vil vi forstå dimensjonen under.

Dermed påstår jeg at Tid er "Eternal", eller uendelig, og det eneste som holder hver enkelt person igjen fra å oppleve tid på denne måten er forståelsen av konseptet.
Det er alltid nå. Det har alltid vært nå. Det vil alltid være nå.

Tid trenger ikke bevege seg engang, fordi det er uendelig.
Så å måle tid vil være en uendelig affære.

På samme måte sier vi at Rom er uendelig, "det er mange veier som leder til Rom", altså universet er uendelig stort og uendelig lite.

Begge disse tingene er også sann for bevissthet. Spesielt sett fra 3 dimensjoner, fordi vi kan bevisst se uendelig langt utover i universet, og uendelig langt innover i universet. Det samme gjelder tid, om man ikke er bundet av fortid og framtid.

Jeg ser bare på "The singularity" som situasjonen vår i dag, ikke noe mer, ikke noe mindre.

De sier at alle de fysiske lovene bryter ned ved "the singularity"?
Jeg sier det bare slik, det at vi bevisst kan bevege 3dimensjonal materie bare ved å tenke det, bryter ned de fysiske lovene ganske bra.

The singularity = single conscioussness.

Om det skal være noe sannhet i det jeg sier, må det være dette:
Vi er som partikler av bevissthet, i en uendelig matrise av bevissthet.
Den eneste måten å forandre matrisen, er å gjøre det bevisst.

Dette leder tilbake til hva forskjellen på personlig bevissthet og kollektiv bevissthet er.

Men nå tar jeg meg i å være veldig revet med igjen, kanskje jeg skal trekke pusten å la noen andre komme til ordet! Beklager, hehe.
Sist endret av Mojave; 28. november 2012 kl. 17:51.
Sitat av Orph Vis innlegg
Pr. dags dato kan det synes umulig å bevege seg i eller over lysets hastighet (mekanisk bevegelse, altså), fordi energimengden som skal til for å akselerere selv en elementærpartikkel opp i de hastighetene er uendelig stor. Man kan, i følge enkelte fysikere, snike seg rundt denne "fartsgrensen", dog (google Alcubierre drive).

I følge moderne fysikk vil det skape et paradoks om man, mot formodning, skulle få til å bevege seg raskere enn lyset.
Vis hele sitatet...
Jeg mener lyset som beveger seg i lysets hastighet rundt oss til enhver tid spiller en integral rolle i at atomer i det hele tatt kan eksistere.
Med andre ord, masse er noe som i praksis "sniker seg rundt" denne "fartsgrensen" hele tiden.

Om man tenker seg at man reiser til månen med hastighet høyere enn lyset, og så reiser tilbake, så vil man komme frem før man dro avgårde i utgangspunktet (i følge fysikklæreren min for mange år siden, i alle fall, det er lenge siden jeg satte meg inn i relativitetsteorien, så jeg er litt diffus på enkelte punkter, dette er ett av dem).

Tid er, pr. dags dato, ikke kvantifiserbart. Vi måler tid i relative termer, en klokkes referansepunkt er en annen klokke, f.eks. Tid er forandring, og forandringsraten er avhengig av hastighet.

Det er forresten ingen teori, kun en løst formulert hypotese
Vis hele sitatet...
hvordan i all verden sniker masse seg rundt en universal naturlov hele tiden?
Det sto i posten: "I følge moderne fysikk vil det skape et paradoks om man, mot formodning, skulle få til å bevege seg raskere enn lyset."

Jeg sier ikke nødvendigvis at vi beveger oss i lysets hastighet i 3 dimensjoner, bare at alt vi opplever blir holdt sammen av lys i forskjellige bølgelengder, og paradokset er hvordan vi opplever dette.
Sitat av Mojave Vis innlegg
Det sto i posten: "I følge moderne fysikk vil det skape et paradoks om man, mot formodning, skulle få til å bevege seg raskere enn lyset."

Jeg sier ikke nødvendigvis at vi beveger oss i lysets hastighet i 3 dimensjoner, bare at alt vi opplever blir holdt sammen av lys i forskjellige bølgelengder, og paradokset er hvordan vi opplever dette.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare? Jeg skjønner ikke
Om bevissthet er hva som skaper vibrasjoner i universet, er lys mediet hvor vibrasjonene kan utfolde seg.
Sitat av Mojave Vis innlegg
Om bevissthet er hva som skaper vibrasjoner i universet, er lys mediet hvor vibrasjonene kan utfolde seg.
Vis hele sitatet...
Drar du disse påstanden ut av en magisk hatt?