Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  584 91821
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Tenkte det kunne passe fint å legge til denne artikkelen i diskusjonen: http://www.forskning.no/artikler/200.../1078397327.63 som handler om et eksperiment som er blitt utført av en amerikansk lege. Der han fant ut at kroppen mister 21 gram når det dør. Og dette skal ifølge han være sjelen
Vis hele sitatet...
Det viste seg å ikke være riktig: http://www.snopes.com/religion/soulweight.asp
Sitat av Provo Vis innlegg
Det viste seg å ikke være riktig: http://www.snopes.com/religion/soulweight.asp
Vis hele sitatet...
Faen, der røk det strået og.
All matter is merely energy condensed to a slow vibration, we are all one consciousness experiencing itself subjectively, there is no such thing as death, life is only a dream, and we are the imagination of ourselves.....
Vis hele sitatet...
-Bill Hicks.

Man dør ikkje, man legger fra seg kroppen som man har vore fengslet til i noen år, for å gå inn i et helt annet "frekvensområde" med helt andre sanser og "tanker"..

The world is like a ride at an amusement park. And when you choose to go on it, you think that it's real because that's how powerful our minds are. And the ride goes up and down and round and round. It has thrills and chills, and it's very brightly coloured, and it's very loud and it's fun, for a while. Some people have been on the ride for a long time, and they begin to question - is this real, or is this just a ride? And other people have remembered, and they come back to us. They say 'Hey! Don't worry, don't be afraid, ever, because, this is just a ride.' And we...kill those people
Vis hele sitatet...
Fortsat Bill Hicks..
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Man dør ikkje, man legger fra seg kroppen som man har vore fengslet til i noen år, for å gå inn i et helt annet "frekvensområde" med helt andre sanser og "tanker"..
Vis hele sitatet...
Dette høres jo veldig fint ut, men har du noe i det hele tatt du støtter denne påstanden på? Det høres ut som ren ønsketenking og total bullshit spør du meg.

Hva er man om man ikke er kroppen sin? Hva er det som gjør deg til akkurat DEG, om det ikke er dine holdninger, tanker, sanseinntrykk, personlighet, minner etc.? Alt dette forsvinner når hjernen dør, hva sitter du så igjen med?
Noe er ikke nødvendigvis sant selv om det høres fint ut.
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Dette høres jo veldig fint ut, men har du noe i det hele tatt du støtter denne påstanden på? Det høres ut som ren ønsketenking og total bullshit spør du meg.

Hva er man om man ikke er kroppen sin? Hva er det som gjør deg til akkurat DEG, om det ikke er dine holdninger, tanker, sanseinntrykk, personlighet, minner etc.? Alt dette forsvinner når hjernen dør, hva sitter du så igjen med?
Noe er ikke nødvendigvis sant selv om det høres fint ut.
Vis hele sitatet...
Eg har lest, hørt og erfart mye rart som peker mot denne "påstanden""
Du stiller spørsmål på ett slikt grunnlegende plan at eg vil bare andbefale deg å sette deg inn i dette temaet før du dømmer det nord og ned..
Hvem ER jeg, er ett spørsmål som det ikkje finnes svar på ennå

Nå skal eg til voss og hoppe fallskjerm frem til søndag. Du stiller spørsmål som krever et meget utfyllende og grundig svar,det kommer til å ta litt tid, så om ingen andre gir deg ett bra nok svar, så kommer eg tilbake med ett over helgen..

Vi lever alle i vår egen virkelighet, og alt det du sanser eksisterer ikkje nødvendigvis noen som helst annen plass en i ditt eget hode..
Sist endret av GrønnUgle; 12. mai 2011 kl. 18:04.
Redpilled alfahann
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
E

Vi lever alle i vår egen virkelighet, og alt det du sanser eksisterer ikkje nødvendigvis noen som helst annen plass en i ditt eget hode..
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, men det er grenseløst usansynelig at verden rundt oss kun er en illusjon. Særlig når du ikke viser til et eneste bevis som tilsier at verden bare er en illusjon.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Ikke nødvendigvis, men det er grenseløst usansynelig at verden rundt oss kun er en illusjon. Særlig når du ikke viser til et eneste bevis som tilsier at verden bare er en illusjon.
Vis hele sitatet...
Begynn å les om rasjonalisme, en filosofisk retning som ble utviket på 1700 tallet. René Descartes og Immanuel Kant burde du begynne med.
brace yourself
Fickledick's Avatar
Sitat av ViceR Vis innlegg
Jeg tror at når man dør, så slutter alle prosesser i hjernen din, og alt blir ting ingenting. Det er vanskelig å forestille seg "ingenting", men det er nå det jeg tror skjer.

Jeg siterer:

"Jeg var død i mange, mange år før jeg ble født, og det har gått helt fint."
Vis hele sitatet...
Hvem siterer du? Syns det var et kjempebra sitat
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Eg har lest, hørt og erfart mye rart som peker mot denne "påstanden""
Du stiller spørsmål på ett slikt grunnlegende plan at eg vil bare andbefale deg å sette deg inn i dette temaet før du dømmer det nord og ned..
Hvem ER jeg, er ett spørsmål som det ikkje finnes svar på ennå

Nå skal eg til voss og hoppe fallskjerm frem til søndag. Du stiller spørsmål som krever et meget utfyllende og grundig svar,det kommer til å ta litt tid, så om ingen andre gir deg ett bra nok svar, så kommer eg tilbake med ett over helgen..

Vi lever alle i vår egen virkelighet, og alt det du sanser eksisterer ikkje nødvendigvis noen som helst annen plass en i ditt eget hode..
Vis hele sitatet...
Jeg ser om ikke annet veldig frem til svaret ditt

Jeg er enig at man på et filosofisk nivå ikke kan bevise noe som helst, og at man følgelig ikke har noen garanti for at ikke alt dette er en drøm, eller at man er med i et slags reality-konsept slik som i The Truman Show, eller at Xenu og julenissen finnes, eller...

Uansett vil jeg påstå at det blir helt absurd å ikke forholde seg til vår egen eksistens som et aksiom. Å ikke forholde seg til virkeligheten ved hjelp av de sansene vi har, bare fordi det teoretisk sett er mulig at de gir oss et falsk bilde av virkeligheten, blir av mangel på bedre ord latterlig.

Eg har lest, hørt og erfart mye rart som peker mot denne "påstanden"
Vis hele sitatet...
Du har med andre ord benyttet deg av, og valgt å stole på, dine egne sanser?
Sitat av Fickledick Vis innlegg
Hvem siterer du? Syns det var et kjempebra sitat
Vis hele sitatet...
"I was dead for billions of years before I was born and it didn't inconvenience me in the least"

-Mark Twain
Sist endret av Opteryx; 12. mai 2011 kl. 18:40.
Døden kan ikke oppfattes, og eksisterer derfor heller ikke innenfor vår virkelighet. Livet er derfor alt vi kan oppfatte, og dermed også alt som vi noensinne vil eksistere innenfor. Relativt sett er livet mao uendelig.
Jeg er ikke så veldig lojal til noen spesifikk idé, men min observasjon er at universet ikke kaster bort noe. "Nothing lasts, but nothing is lost".

Jeg mistenker at så lenge man har levd et godt liv, så vil man få tre inn i ren, ubegrenset fantasi. Det er beskrevet med mange metaforer i alle verdens religiøse tradisjoner, og det er først og fremst det eksistensielle synet vi har arvet fra vitenskapen som indikerer at døden er slutten på det hele. Det relaterer til hvordan vi tenker på bevissthet, som er en nøtt intet menneske har klart å knekke.

Jeg må også spørre: Kan man vite at man ikke var bevisst før fødselen? Jeg har glemt mine første år av dette livet, og jeg har glemt 12. mai i 1992, så jeg kan vel like herlig ha glemt et tidligere liv/inkarnasjon uten at det betyr at jeg var ubevisst i overgangen.
Personlig tror jeg at det ikke finnes noe etter døden, ingen tanker, følelser, bevissthet eller noe. Dette syntes jeg er svært trist å tenke på.

Alikevel, knytter jeg litt håp til noe jeg har tenkt litt på. Jeg vil ikke bruke begrepet sjel, siden jeg ikke er religiøs og assosierer dette ordet med religiøsitet. Men jeg tror det er noe vitenskapen enda ikke har forstått hva er når det kommer til liv. Hvis vi rent hypotetisk sett hadde klart å konstruere det håndgripelige på et menneske, atom for atom og kvarke for kvarke, tviler jeg på at vi hadde fått liv i det. Jeg tror noe mangler, uten å kunne helt kunne si hva dette måtte.

vitenskapen har bevist at masse ikke kan forsvinne, men endre form og plassering i unniverset. Hvis det er noe som hadde manglet for å få liv i dette mennesket, så kunne det jo ikke bare blitt borte uten videre etter døden, selvom det naturligvis kunne oppløses og miste sin funksjon. Jeg håper litt på at dette er noe som kanskje kunne gjøre deg bevisst etter døden, eller gjøre at det ihvertfall er noen form for aktivitet etter døden. Det nærmeste jeg kommer i å beskrive det er nok alikevel ordet "sjel".
Sitat av villmannen Vis innlegg
Jeg håper litt på at dette er noe som kanskje kunne gjøre deg bevisst etter døden, eller gjøre at det ihvertfall er noen form for aktivitet etter døden. Det nærmeste jeg kommer i å beskrive det er nok alikevel ordet "sjel".
Vis hele sitatet...
Tro på håp, tro på deg selv. Det er det mest pålitelige du har!
Sitat av Cuddrow Vis innlegg
Tro på håp, tro på deg selv. Det er det mest pålitelige du har!
Vis hele sitatet...
Skal ihvertfall ha det jævlig gøy mens jeg lever dette livet. Tviler på at det kan komme veldig mye godt ut av å henge seg alt for mye opp i hva som skjer etter døden, Men det er jo intessant å tenke litt over det.
Sist endret av villmannen; 12. mai 2011 kl. 19:47.
Vet ikke om noen har skrevet det før, men akkurat nå går det faktisk et program på TV (tror det er Schrødingers katt) som handler om hva som skjer når man dør.
Er eg heilt på bærtur eller var det noko med at når ein døyr så vil hjernen hallusinere i ca 12 timer ?(med mindre den vert øydelagt(skutt, osv))
Hmmm, det fantes visst en tråd om dette alt. Jeg skrev dette innlegget i en annen tråd, men kan jo legge det inn her også. Schrödingers Katt kan helt sikkert sees i reprise her i løpet av en dag eller to;

http://www.nrk.no/nett-tv/prosjekt/146/

Første casen de tok for seg var et tja, 4-5 år gammelt barn, i USA, som hevdet å ha levd tidligere. Han husket et tidligere etternavn, en annen fødselsdato, et annet sted han levde og at han hadde skrevet filmmanus. Alle faktaene gutten hadde gitt om sitt tidligere liv ble verifisert av moren som klarte å spore opp identiteten til mannen barnet hevdet å ha vært. En forsker som forsket på nettopp disse fenomnene, barn som hevder de har levd før, mente å kunne verifisere at historien ikke var fabrikert av familien, og at gutten ikke led av noen form for psykose. Forskeren som forsket på dette hadde 2500 andre lignende tilfeller samlet inn fra resten av verden. Det ligger forøvrig en lang dokumentar om et lignende tilfelle om en gutt fra Skottland på Youtube. Ofte i lignende tilfeller har den personen barnet hevder å ha blitt reinkarnert som dødd i en form for ulykke, hvor det påståtte reinkarnerte barnet i 70% av tilfellene har blitt født med en fobi som har vært nært knyttet til den tidligere dødes død. Også føflekker og arr fra de tidligere døde har gått igjen på barna som hevder å ha blitt gjenfødt.

Videre tok programmet for seg dødsleievisjoner; et fenomen hvor en døende får besøk av allerede døde slektninger på dødsleiet. Forskeren som hadde forsket på dette fenomenet kunne utelukke at disse visjonene hadde noe som helst med hallusinasjoner knyttet til medisinering å gjøre, ettersom disse hallusinasjonene hadde en helt annerledes karakter. Han mente også å ha belegg for å mene at dette ikke var en slags form for religiøs overtro som kun hendte troende mennesker, han hadde fått flere dødsvisjonsbeskrivelser av mennesker som overhodet ikke var religiøse i utgangspunktet. Han mente derfor at det var lite sannsynelig at dette var noe hjernen produserte som en slags form for trøst.

Nuvel. Dødsvisjonene kan selvsagt være fantasier, lagret et sted i underbevisstheten, som kicker inn når kroppen er i ferd med å dø. De trenger overhodet ikke være noen slags form for bevis på at det finnes noe liv etter døden eller et slags spirituelt sted utenfor vår fysiske verden. Men fenomenet er saktens interessant likevel.

Barna som forteller at de har levd tidligere kan selvsagt også ha livlige fantasier og ha funnet på alt de sier. Det er selvsagt heller ikke utenkelig at foreldrene har fabrikert historien for å oppnå en slags form for status. Dog viste det seg at berømmelse ikke akkurat følger dette fenomenet, og at familiene har svært lite (dvs ingenting) å vinne ved å hjernevaske barnet sitt til å stå inne for en oppdiktet historie. Barna som hevder dette kan selvsagt være unaturlige glupe (de første fortellingene fra det påståtte tidligere livet kommer visst vanligvis i 2-3 års alderen) og ha lest om en eller annen tilfeldig person på internett eller TV og ha "tatt" denne personens identitet, men dette er nok svært usannsynlig. Dette fenomenet er vel forøvrig heller ikke bevis på noe som helst, men det må da kunne hevdes å være enormt interessant. I hvertfall syns jeg det.
Sitat av villmannen Vis innlegg
vitenskapen har bevist at masse ikke kan forsvinne, .
Vis hele sitatet...
Det var vitenskapen før Einstein. Han viste at massen ikke er bevart i kjernereaksjoner. Og at masse og energi er ekvivalente (to måter å se på samme ting), som var nytt da de tidligere hadde sett på masse som "sentrum av universet".
Nettopp det du frykter er mest sannsynlig det som skjer! Ingenting!
Schrödingers Katt i kveld var en fornøyelse å se på. Skikkelig interresant! Gledelig å se at det faktisk forskes seriøst på "overnaturlige" fenomener! Jeg syns ofte at folk avfeier andres veldig virkelige (hva enn "virkelighet" er) mystiske opplevelser med å nesten litt desperat prøve å skylde på drømmer, medisiner, fantasi og løgn. Kan jo til tider virke som om ekelte har helt noia for at det skal finnes noe etter døden
Ingenting er mer irreterende enn når noen på en enkel og korttenkt måte bortforklarer en annen persons f.eks nær døden opplevelse med at "han var sikkert proppa full av medisiner så derfor hallusinerte han" osv. Tror man skal være svært forsiktig med å lire av seg den typen kommentarer så lenge man ikke er en forsker som har forsket på slike fenomen og har kunnskapen til å uttale seg. Derfor er det fantastisk at disse fenomene forskes på, ja til mer paranormal forskning!

Noe sier meg at det er veldig mange folk som egentlig har ett aldri så lite hat/sinne mot religion inni seg (uten å nødvendigvis vise det), og det for eksempel på grunn av dårlige erfaringer med det eller på grunn av de strenge og konservative holdningene som desverre ofte har florert i religioner. Eller en slags "tøffhet" som henger igjen fra tenårene at det liksom er litt "kult" å latterliggjøre religion. Men merk at jeg selvsagt ikke mener at alle skeptikere er sånn! Og skeptikere er også svært viktige å ha! Det blir ett slags samarbeid mellom begge parter uten at man nødvendigvis er klar over det. Skeptikerne holder litt igjen for at det ikke skal gå "for fort i svingene".

Personlig er jeg veldig åpen for at det er noe "mer" (men merker jeg begynner å bli jævla lei typiske utrykk som "det er noe mer mellom himmel og jord" osv).
Sist endret av KreaDep; 12. mai 2011 kl. 22:39.
Redpilled alfahann
Sitat av AnaMorph0s|s Vis innlegg
. Alle faktaene gutten hadde gitt om sitt tidligere liv ble verifisert av moren som klarte å spore opp identiteten til mannen barnet hevdet å ha vært.
Vis hele sitatet...
Tror nok de fleste har en evne til å nevne masse egenskaper, for så å finne en person som matcher disse. det er tross alt over 6 milliarder mennesker.
Litt overrasket over at ingen kritiske røster kom til i katta i kveld, men her er nå engang en artikkel som dekker en del av debatten og historikken til undersøkelsene:
http://www.skepdic.com/stevenson.html

Stevenson, forskeren som var drivkraften bak det hele, virker som en interessant type. Åpenbart vitenskaplig anlagt og svært moderat i uttalelsene, men samtidig med et uttalt mål om å finne beviser. Jeg tror nok disse sakene har naturlige forklaringer, men det er en veldig spennende historie. Artikkelen er uansett verdt å lese.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Litt overrasket over at ingen kritiske røster kom til i katta i kveld, men her er nå engang en artikkel som dekker en del av debatten og historikken til undersøkelsene:
http://www.skepdic.com/stevenson.html

Stevenson, forskeren som var drivkraften bak det hele, virker som en interessant type. Åpenbart vitenskaplig anlagt og svært moderat i uttalelsene, men samtidig med et uttalt mål om å finne beviser. Jeg tror nok disse sakene har naturlige forklaringer, men det er en veldig spennende historie. Artikkelen er uansett verdt å lese.
Vis hele sitatet...
Interessant artikkel, takk for linken.

Kritikken og skepsisen til forskningen hans virker så absolutt berettiget, det er en rekke usikre momenter i forskningen hans, og nettopp det at forskningen hans baserer seg på menneskers uttalelser om påståtte hendelser gjør det hele mye mer sårbart. Dette gjelder jo for så vidt samtlige disipliner innen humaniora, forskning som baserer seg på menneskers aktiviteter er og forblir relativt svevende og lite hard-fact basert, og kan vel aldri oppnå den samme statusen som forskningsfelt basert på f.eks. matematikk. Stevenson traktet nok etter å finne et bevis på reinkarnasjon, og forskningen hans ble nok preget av at han veldig gjerne ville at forskningen skulle peke i en spesifik retning - men i all rettferdighets navn, så forsøker denne artikkelen å gjøre det eksakt samme, men for å støtte argumentet i den andre enden av debatten. Forstår heller ikke konklusjonen i artikkelen, hvor det sies;



For my part, I have to agree with Stevenson's own assessment of his work: he's provided evidence, but no compelling evidence for reincarnation. I see no way to move forward using his methods or his data, so I see his work as a colossal waste of time.

[...]

Hence, past life regression cannot provide good evidence for reincarnation. Neither can collecting more stories from children who claim to have lived previous lives unless better methods of documentation, questioning witnesses and alleged experients, and verifying claims are developed.
Vis hele sitatet...
Om han ikke kom med noen overbevisende bevis for å støtte reinkarnasjon, så har han i det minste satt fokus på fenomenet (barn som hevder å ha levd tidligere), og slik jeg ser det, er det ikke mye som skiller Stevensons arbeid fra f.eks. de tidlige sosialantropologene - metodene "forbedres" (eller endres, i det minste) hele tiden, basert på tidligere forskeres erfaringer. Derfor kan jeg ikke se annet enn at Stevensons forskning, om den enn er aldri så svak, danner et visst fundament for videre forskning på området.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Tror nok de fleste har en evne til å nevne masse egenskaper, for så å finne en person som matcher disse. det er tross alt over 6 milliarder mennesker.
Vis hele sitatet...
Glemte å svare på denne. Om man nevner egenskaper/eller variabler som (noen av tingene nevnt i ungen fra Glasgow-casen); etternavn Robertson, bodde i et hvitt hus nordvest på en lite befolket øy vest for Skottland, hadde en svart og hvit hund, porten ned til stranden så sånn og sånn ut, moren het ditt og datt - så vil jeg påstå at man har begrenset det ned såpass, at det ikke er veldig sannsynelig at det helt tilfeldig finnes et slikt sted og en slik familie på akkurat det stedet, uten at den informasjonen har kommet fra en spesifik kilde.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Knask Vis innlegg
Hva skjedde før du ble født?
Vis hele sitatet...
Det samme som skjedde etter jeg døde i mitt forige liv, reborn again and again.
Jeg har allerede slått meg til ro med reinkarnasjon, virker logisk.
Sitat av Psettamaxima Vis innlegg
De fleste har vanskelig for å ta innover seg at av atomer er vi kommet av og til atomer skal vi bli (evt. mindre partikkler). Det er nå bare en gang sånn at intet varer evig, ei heller jorden, planeter, stjerner osv. Vi kom av stjernestøv og skal bli til stjernestøv. jeg tror også at den dagen mennesket ble klar over sin eksistens måtte vi også ha en gud. Leve livet for intet er litt vanskelig å tro på
Vis hele sitatet...
Du sier noe viktig her, men hva med sjelen? Personligheten din? Er den også bygget opp av atomer?
Sitat av mariofrans Vis innlegg
Du sier noe viktig her, men hva med sjelen? Personligheten din? Er den også bygget opp av atomer?
Vis hele sitatet...
hvilken sjel?
Sitat av Foretningssans Vis innlegg
hvilken sjel?
Vis hele sitatet...
Sjelen er det ordet som passer best, men likevel blir feil. Er det noen som har klart å lage liv?
Ser spørsmålet mitt blir litt feil. Såklart har noen klart å lage liv.. Vi er jo NOK mennesker på denne jorda. Tenker mer på forskere som har satt sammen atomer og deretter fått liv, type encellet organisme eller lignende.
Jeg tror du har kroppen din (bare ett fartøy i denne matrialistiske værden) Og sjelen din, en bevisst energi som kan bevege seg i fritt i alle dimensjoner og energier og hvor til slutt all informasjon blir lagret.
Så det jeg mener er at kroppen din blir igjen på denne matrialistiske værden og sjelen går tilbake til hvor enn vi kom fra med litt mere informasjon klar for neste oppdrag om det skulle være menneskeheten igjen, dyr eller en annen skapning beats me.

We are all one pulsating energy with diffrent conscious minds observing your self from diffrent perspectives.
Sist endret av Sigurd4u; 9. juni 2011 kl. 10:15.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Jeg tror du har kroppen din (bare ett fartøy i denne matrialistiske værden) Og sjelen din, en bevisst energi som kan bevege seg i fritt i alle dimensjoner og energier og hvor til slutt all informasjon blir lagret.
Så det jeg mener er at kroppen din blir igjen på denne matrialistiske værden og sjelen går tilbake til hvor enn vi kom fra med litt mere informasjon klar for neste oppdrag om det skulle være menneskeheten igjen, dyr eller en annen skapning beats me.

We are all one pulsating energy with diffrent conscious minds observing your self from diffrent perspectives.
Vis hele sitatet...
men hva skjer når jeg ikke dør og bare faller ned en trapp og slår hodet mitt så hardt at jeg glemmer hele livet mitt,meg selv og alt, men lever forsatt?

dro sjela mi da? siden "sugerøret"(meg) vil aldri bli den samme igjen, ifølge legen.

har jeg fått en ny sjel siden jeg forsatt kan prate og er i ferd med å skape en ny person og personlighet?

og hvis jeg nå heter metallrøret, hva skjer når metallrøret(jeg) dør? hvilken sjel er den "virkelige" meg. sugerøret eller metallrøret?
vell jeg er ingen gud så du får bare svar fra mitt synspunkt og hva jeg tror.
jeg tror ja enkelte skader seg kraftig og blir såkallt "grønnsak" hvor de blir holdt i live av maskiner,
I mange tilfeller forlater sjelen kroppen og du har en levendre kropp igjen på maskiner. Denne vill aldri våkne opp da sjelen ikke kommer tilbake men har gjort sin prosess i dette livet.

Så har du tilfeller hvor kroppen blir grønnsak og sjelen ikke forlater kroppen. Dermed er du sperret i din egen kropp og mentaliteten din er i ett stadie hvor du ikke lar deg selv gå vidre så du blir fanget, med andre ord din mentalitet har ikke lært hva den skulle og er ikke klar til og forlate denne værden. Enkelte klarer og utvikle seg, bli friskere mens andre er sperret til kroppen dør, kansje i sorg, sinne eller panikk pga en tanke eller følelse som du har ingen mulighet til og utrykke


Sitat av sugerøret Vis innlegg
men hva skjer når jeg ikke dør og bare faller ned en trapp og slår hodet mitt så hardt at jeg glemmer hele livet mitt,meg selv og alt, men lever forsatt?
Vis hele sitatet...
Vell da har du fått en såpass skade at hjernen din har blokkert ut deler av din hukommelse. Dette er på matrialistisk nivå og har ingenting med sjelen din og gjøre. Skader kan påføres kroppen uten at det påvirker sjelen din på noen måte.


Sitat av sugerøret Vis innlegg
og hvis jeg nå heter metallrøret, hva skjer når metallrøret(jeg) dør? hvilken sjel er den "virkelige" meg. sugerøret eller metallrøret?
Vis hele sitatet...
Vell kroppen din som du ser i speilet vill dø. Så vill sjelen i deg gå vidre, det er sjelen din som har visdom, viser aldri følelser eller har en trang for og utrykke seg men bare er til stede hele tiden. Det er din sjel som forstår kjærlighet, sjelen vill aldri utrykke sinne eller andre følelser men alltid en form av tilstede værelse og glede.

Og før noen tar helt av her. Dette er bare mitt synspunkt, tvinger ingen andre til og være enig.
Sitat av mariofrans Vis innlegg
Ser spørsmålet mitt blir litt feil. Såklart har noen klart å lage liv.. Vi er jo NOK mennesker på denne jorda. Tenker mer på forskere som har satt sammen atomer og deretter fått liv, type encellet organisme eller lignende.
Vis hele sitatet...
Nja, kommer an på hvordan du definerer "liv". Man har klart å konstruere syntetisk DNA, for så å injisere dette i encellede organismer, som videre klarer å overleve med dette som fungerende DNA. Det finnes med andre ord levende organismer på jorda, som inneholder DNA som ikke kan spores 2,5 milliarder år tilbake for første gang i livets historie, så vidt vi vet. Det åpner døren for at man konstruere organismer fra scratch, men vi er ikke helt der enda. Gi det 5-10 år, så er det nok mulig at man har gjenskapt syntetiske prokaryote organismer. Eukaryote celler derimot, blir nok en utfordring.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 9. juni 2011 kl. 13:59.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
En gudstanke blant mennesker er ikke noe en sivilisasjon har lært av en annen, det er noe de har kommet på selv. Hadde menneskene blitt skapt som vi er den dag i dag, tviler jeg på at det hadde vært mange religiøse personer, i og med at det finnes fint lite bevis for gud eller guder.

Personlig tror jeg at kroppen råtner, og det er det. Trist, men antageligvis sant.
syns Sigurd4u sine forklaringer virket logiske, selv er jeg redd for at vi bare er en maskin som dør!

men, det som skjer når man dør, er jo at man kan spøke!
Sitat av Kålroten Vis innlegg
En gudstanke blant mennesker er ikke noe en sivilisasjon har lært av en annen, det er noe de har kommet på selv. Hadde menneskene blitt skapt som vi er den dag i dag, tviler jeg på at det hadde vært mange religiøse personer, i og med at det finnes fint lite bevis for gud eller guder.
Vis hele sitatet...
Poenget for religiøse har jo aldri vært vitenskapelige beviser, skjønner ikke helt argumentasjonen din.

Sitat av Kålroten Vis innlegg
Personlig tror jeg at kroppen råtner, og det er det. Trist, men antageligvis sant.
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke blir kremert, er nok dette 100% sant
Etter at man dør skjer det absolutt ingenting, vår bevisthet opphører og eksistere og vi eksisterer akkurat like som vi gjorde før vi ble født. Det finnes ingenting (logisk) som tyder på at noe annet skal skje.

Det eneste vi kan gjøre for å komme unna denne triste skjebnen er massiv medisinsk forskning der vi en dag kanskje kan knekke alderdommens klamme grep.
Hvis du sier at din sjel er bevisstheten og minnene dine, så blir det bare en samlebetegnelse for disse to andre ordene.

Ifølge moderne psykologi er alle kognitive prosesser knyttet til fysisk nevralaktivitet. Psykologi kan ikke forklare detaljene rundt følelsen av bevissthet, tenkeevne og hukommelse, men de er alle basert på forbindelser mellom nevroner i hjernen og aktivering av disse (elektriske signaler). Altså er de ansvarlige for alle mentale prosesser.

Man skal ha gi argumentasjon for eksistensen av noe og ikke motsatt (forutsatt at vi kan forklare alt vi oppfatter, tenker og føler som fysiske endringer i hjernen).
For meg virker det som om konseptet med en sjel bare aksepteres fordi den har eksistert i ganske mange tusen år. Dette blir i samme kategori som religion og mye av de forklaringene den gir.
Det fins ingen helhetlig og nøyaktig forklaring på hvordan hjernen vår fungerer enda, men det å forklare det med at "det er sjelen din" er for vagt.

Jeg er også i den oppfatning av at fri vilje (slik som i dagligtale) ikke kan ekistere, men det er i samme gata av forklaring av hvorfor jeg mener sjelen ikke kan finnes.
Er enig med mange her; jeg tror verken på en eller flere guder eller gjenfødelse og tenker at når jeg dør, dør jeg. Imidlertid tror jeg at det jeg gjør mens jeg er i live har en viss effekt på det som skjer i ettertid.
Sist endret av bernadotte; 9. juni 2011 kl. 17:56.
Jeg så for 1-2 uker siden schrødingers katt på nrk1, og det som kom frem i dette programmet (som er et vitenskaps program) gjorde meg helt sikker på at det er et liv etter døden.
De tok for seg nær døden opplevelser og folk som gikk ut av kroppen sin. Blant annet en blind kvinne som var født blind og for første gang fikk "se".
Denne kvinnen fikk hjerteinnfarkt om jeg ikke husker feil, og hadde da også ikke noe hjerneaktivitet da dette hendte.

Jeg tror etter å ha sett dette programmet 100% på et liv etter døden, og har ikke så mye angst for å dø mer
Sitat av MichaelB Vis innlegg
Jeg så for 1-2 uker siden schrødingers katt på nrk1, og det som kom frem i dette programmet (som er et vitenskaps program) gjorde meg helt sikker på at det er et liv etter døden.
De tok for seg nær døden opplevelser og folk som gikk ut av kroppen sin. Blant annet en blind kvinne som var født blind og for første gang fikk "se".
Denne kvinnen fikk hjerteinnfarkt om jeg ikke husker feil, og hadde da også ikke noe hjerneaktivitet da dette hendte.

Jeg tror etter å ha sett dette programmet 100% på et liv etter døden, og har ikke så mye angst for å dø mer
Vis hele sitatet...
Dette programmet er diskutert for ikke så lenge siden i denne tråden.
Det linkes blant annet hit: http://www.skepdic.com/stevenson.html

Those who want to believe in survival of a personality after death will likely ignore the weaknesses in Stevenson's methods and praise him for his meticulousness, his devotion to detail, his zeal to get every claim verified or disproved. For my part, I have to agree with Stevenson's own assessment of his work: he's provided evidence, but no compelling evidence for reincarnation. I see no way to move forward using his methods or his data, so I see his work as a colossal waste of time.
Vis hele sitatet...
Hvis det er et liv etter døden, så har du vel hatt et liv før du kom hit?
Men det husker du jo ikke noe av, så hva har det å si om du reinkarneres eller ikke?

Angående frykten for å dø som du sier, så tror ikke jeg det finnes noe liv etter dette, og jeg er heller ikke redd for å dø. Det skjer jo med alle.
Mine celler dør, nevronene i hjernen slutter å utføre arbeidet sitt slik at mitt sinn og mine hukommelser dør. Atomene fra min kropp danner så andre bindinger når kroppen min råtner/brennes.
Det eneste som blir igjen av meg er de minnene som sitter igjen i andres hoder, samt de materielle sporene jeg la igjen. Men disse varer ikke lenge. Etter 100 år er jeg nok kun husket ved en plassering i et slektstre på noen av min slekts vegg.

Det fins ingen bevis på at det er noe annet som skjer.

Men det kom jo en god ting ut av programmet.. Du er jo ikke reff for å dø mer.
mange folk som har vært nær døden har opplevd å "sveve" mens de ser ned på kroppen sin, og deretter går igjennom en tunnell. Jeg tror litt på dette, men det er egentlig ulogisk. Når du dør så blir du også noen gram lettere, så... sjelen veier noe da? Den mest logiske løsningen er vel reinkarnasjon, synes jeg. Tanken på at ingenting skjer er egentlig litt skummelt, fordi... ja, ingenting skjer, men du kan jo ikke merke det, siden du er jo død og kan ikke tenke?`Jeg ser av og til på det som en evig søvn.
Sitat av catokul Vis innlegg
Den mest logiske løsningen er vel reinkarnasjon, synes jeg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er dette så logisk?

Sitat av catokul Vis innlegg
Tanken på at ingenting skjer er egentlig litt skummelt, fordi... ja, ingenting skjer, men du kan jo ikke merke det, siden du er jo død og kan ikke tenke?`Jeg ser av og til på det som en evig søvn.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det skummelt? Døden synes jeg høres helt vidundelig ut, og jeg ønsker den hjertelig velkommen når den kommer (nei, jeg er ikke suicidal). Som du sier, blir som å sove. Hvis det er noe jeg elsker, så er det å sove. Gleder meg!
Sist endret av Eplekjekk; 10. juni 2011 kl. 19:26.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Som du sier, blir som å sove. Hvis det er noe jeg elsker, så er det å sove. Gleder meg!
Vis hele sitatet...
Når du sover så drømmer du. Så nei, å være død er ikke det samme som å sove.
Blir som å sove..
Why so serious?
Tror du kommer til et "annet sted" der du lever et nytt liv.
Sitat av MichaelB Vis innlegg
Når du sover så drømmer du. Så nei, å være død er ikke det samme som å sove.
Vis hele sitatet...
Sant det, at man drømmer. Men, for min del ihvertfall, så husker jeg aldri noenting av drømmene, ikke en gang at jeg har drømt . Det er bare ett ikke-eksisterende svart tomrom mellom jeg falt i søvn og når ringeklokka maser om at jeg må opp.
Sist endret av Eplekjekk; 11. juni 2011 kl. 00:57.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Jeg vet ikke hva som skjer med ens bevissthet etter fysisk død og jeg har ingen intensjon av å finne det ut. Planen min er å leve lenge nok til at vitenskapen har funnet opp nano teknologi som regenerer kroppen ad infinitum. Derifra skal jeg holde meg i livet til vi finner ut en måte å overføre bevissthet til en ulegemlig form. Deretter er jeg ikke sikker på hva jeg skal gjøre, antageligvis bruke noen æoner på bli en gudeliknende skapning, eller noe slikt.
Vis hele sitatet...
Du er en jo en guddommelig skapning. Du har alltid eksistert og du vil alltid eksistere. Akkurat nå har du en fysisk opplevelse. Det har du drevet med i tusener av år nå. Reinkarnasjon. Det er ikke lenger en ting du ikke har erfart. og man kan trygt si at du i din spirituelle form er en meget meget utviklet sjel nå. Det er 80% sjangse for at dette er ditt siste liv. Du er en mester.

Når du dør er det akkurat som å våkne fra en drøm. Du kommer tilbake til deg selv igjen. Å dø er noe av det letteste og beste du gjør, og du har gjort det så mange ganger før.

En av universets lover handler om fri vilje og valg. Til og med når du dør kan du velge...om du vil våkne til live igjen eller om du vil bli. Det er sjelden noen har lyst å gå tilbake til jordisk liv men av og til skjer det. Når man for eksempel hører om mennesker som har overlevd ulykker de definitivt skulle vært drept av og ingen skjønner noenting....ja da er det en ivrig sjel som ville bli litt til.

Jeg forventer ikke at noen skal være enig med meg men jeg ville bare presentere denne kunnskapen.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det der er ikke kunnskap, det er ønsketenkning og vissvass.