Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  156 33363
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg kom med en påstand om at intelligens ga en seleksjonsfordel i hardere klima (hvorpå jeg brukte nordlige områder som eksempel), og alt du kom tilbake med var standard politiske korrekte utsagn om at det finnes intelligente mennesker overalt, og at mennesker har ulik kulturell bakgrunn som gjør intelligens vanskelig å teste. Ingen fantastiske åpenbaringer der gitt, heller ingenting å være uenig i, men jeg må få spørre: Hvordan i alle dager slår du "bena under" påstanden (som egentlig var en nokså løst formulert spekulativ ytring, som jeg også påpekte) jeg kom med tidligere?
Vis hele sitatet...
Det gjør han overhodet ikke, men jeg lyst til å forsøke:

For det første vil jeg påstå at du undervurderer hvor vanskelig klimaet er i Afrika. Det finnes nok av afrikanske stammer som overlever på skrinne områder oppover i fjellene, nomader som overlever nærme ørkenområdene og andre vanskelige områder hvor evne til planlegging er høyst verdsatte egenskaper.

For det andre vokste bystatene og sivilisasjonen fram i sørlige Europa, hvor klimaet er særdeles gjestmildt og hyggelig. Verken Skandinavia eller Russland har vært drivende for samfunnsutviklingen i Europa. Dette er forsåvidt ikke relevant til seleksjonspress, men min erfaring er at tanker om at nordboere er mer intelligente kommer ofte fra et behov for å forklare Europeisk dominans.

For det tredje tror jeg du sterkt overvurderer hvor nyttig evne til problemløsning er/var for en nord-europeisk bonde. Det man trenger for å overleve i det kalde klimaet blir delt igjennom familier og slektninger, og blir fort kjent som "best practises". Jeg mistenker derimot at dette har gitt seleksjonspress på lynne. For impulse og følelstyrte personer tror jeg har hatt en viss tendens til å dø ut i nord-områdene, fordi evne til å gjennomføre en plan er ytterst relevant i forhold til å få inn nok mat for vinteren. Dette er dog spekulasjon også som ikke kan backes opp av harde data
@DumDiDum;

bare for å tilføye til det du skriver; når det kommer til "europeisk dominans" - som gir grobunn for tanken om at "nordboere er overlegne", så må jeg nevne at det var egentlig først fra og med den industrielle revolusjonen at europeerne virkelig ble overlegne. Dette er altså fra og med rundt 1750, og dette er ikke særlig lenge i historisk perspektiv. Det fantes store imperier lenge utpå 1800-tallet som var (relativt sett) meget utviklede if.t Europa; i første rekke Kina, Japan, India-området, men også det Ottomaske Riket.

..Og nå ser vi at "Østen" er i ferd med å komme tilbake til gamle høyder, i en rasende hastighet. Til en viss grad gjelder det også for Afrika, til en viss grad også for Latinamerikanske land. Bare det nære østen ligger riktignok i et politisk ragnarok.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. august 2013 kl. 19:10.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ murloc og evt andre;

Mja, egentlig generelt enig med deg murloc men tenkte bare å tilføye til det du sa at faktisk så var det sånn at menneske-typene allerede før homo erectus var ganske utviklet, ..altså relativt sett ganske utviklet.
For det var jo en utfordring i første omgang å kolonisere Afrika i hele tatt, som er et enormt kontinent. Deretter spredte forskjellige mennesker-arter, (og særlig våre egen Homo Sapiens) seg ut over hele verden...
Vis hele sitatet...
Igrunn ikke. Funn viser at erectus var svært mer utviklet en de tidligere rasene. Da med hensyn i forhold til likhet på moderne mennesker.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
En artig funfact er at neandertalerne hadde større hjerner i volum enn homo sapienes! Vi _antar_ at dem ikke var mer intelligente, men for all del så tenkte de annerledes enn oss. Det hadde vært veldig interessant å ha vassekte neandertalere i dagens samfunn, om det gikk an. Og nå har jo europeere generelt (og i særlig grad søreuropeere) og folkegrupper fra Midtøsten gener direkte fra neandertalere (omlag 2-4% tror jeg det var?). Sapiens og neandertalere blandet seg sammen, kulturelt så vel som biologisk - men ikke i høy grad, siden Sapiens-befolkningens som skylte inn over Europa var flere ganger større enn neandertalerne. Derfor også utkonkurrerte "vi" "dem" til slutt...
Vis hele sitatet...
Det at de hadde større hjerner har lite å si. Det er størrelse i forhold til kroppsstørrelse som betyr noe. Gorillaer har f.eks større hjerner enn sjimpanser. Men de er på ingen måte smartere.

Det at vi deler gener er sannsynlig vis -som du sier- et resultat av interbreeding mellom homo sapiens og neandertalere. Så det er ikke så rart. Men akkurat det er svært vanskelig å bevise. Men så langt den eneste plausible forklaringen på neandertal dna i mennesker. Om de delte så mye kultur er igrunn vanskelig å si. Men voldtekt var nok en vanlig måte å formere seg på den tiden.
murloc: Ja, jeg tenkte bare å belyse faktumet at neandertalerne var relativt sett utviklet, selv ift oss. Det du sier er seff helt riktig, hjernevolum ift kroppstørrelse, men nå var jo også den gjennomsnittlige neandertaleren kortere i høyde men bredere enn homo sapiens. Hvorvidt de var tyngre vet jeg ikke (høyere mennesker er tyngre uansett), men jeg har fått med meg at de hadde stor muskelmasse, hadde dritkraftig beinbygning, og var generelt sterkere enn oss.

Angående erectus; har det ikke vært nyere forskning som viser at det har vært "utviklede" mennnesketyper også rett før selve erectus?? Mener bestemt å ha sett det, og dette er altså forskning fra ganske ny dato.

(gidder ikke å google, sitter nå og facer samtidig, sorry )
Sist endret av aeon_illuminate; 20. august 2013 kl. 19:19.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@DumDiDum;

bare for å tilføye til det du skriver; når det kommer til "europeisk dominans" - som gir grobunn for tanken om at "nordboere er overlegne", så må jeg nevne at det var egentlig først fra og med den industrielle revolusjonen at europeerne virkelig ble overlegne. Dette er altså fra og med rundt 1750, og dette er ikke særlig lenge i historisk perspektiv. Det fantes store imperier lenge utpå 1800-tallet som var (relativt sett) meget utviklede if.t Europa; i første rekke Kina, Japan, India-området, men også det Ottomaske Riket.

..Og nå ser vi at "Østen" er i ferd med å komme tilbake til gamle høyder, i en rasende hastighet. Til en viss grad gjelder det også for Afrika, til en viss grad også for Latinamerikanske land. Bare det nære østen ligger riktignok i et politisk ragnarok.
Vis hele sitatet...
Bare for å legge til for jeg er helt enig med dette. Det er jo rasene fra Afrika som utryddet de nordlige for ~40-50 000 år siden. Altså homo sapiens utryddet neandertalerne som utviklet seg i nordlige strøk. Noe alle de som sitter å skryter over europeisk dominans kan være svært glade for At vesten kom på et teknologisk høyt nok nivå til å undertrykke resten av verden, spesielt Afrika er mest tilfeldig.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
murloc: Ja, jeg tenkte bare å belyse faktumet at neandertalerne var relativt sett utviklet, selv ift oss. Det du sier er seff helt riktig, hjernevolum ift kroppstørrelse, men nå var jo også den gjennomsnittlige neandertaleren kortere men bredere enn homo sapiens. Hvorvidt de var tyngre vet jeg ikke, vet jeg har fått med meg at de hadde stor muskelmasse, hadde dritkraftig beinbygning, og var generelt sterkere enn oss.
Vis hele sitatet...
Morro for jeg sitter faktisk å leser på dette pensumet nå :P Boken beskriver neandertaleren med "Their physique has been described as combining that of a powerful wrestler with the endurance of a marathon runner."

Men ja de var definitivt kortere, men kraftigere. Dette for å redusere overflaten som kom i kontakt med luft for å holde på varmen i nordlige strøk. Motsatt for de i Afrika - høye og tynne.

@orph: Neandertalere utviklet seg i kulden. Homo sapiens i Afrika. Kulden gav dem ingen intelligensfordel - heller ulempe. Varmen og god tilgang på mat gjorde nok at de kunne bruke mer tid på å kultivere ting som kultur, samfunn, språk(komunikasjon) osv.. Men neandertalerne brukte omtrent all tid på å skaffe mat og andre ting.

Og går man f.eks til kulturene rund 1000-500 år siden var vi i Norge som store barn å regne. Det gjelder det meste av europa forutenom de hellenistiske områdene.
Alle/stort sett de fleste regioner i verden har hatt sine egne "overlegne perioder": europeerne fra og med og etter 1400-tallet pluss ikke minst under hele antikken, Midtøsten under middelalderen og i fjern oldtid, Kina og Japan og India mer eller mindre litt hele tiden, Afrika i noen enkelt perioder (særlig under oldtidens Egypt), osv osv.. Ting går i sykluser de!!

Ellers; sjekk ut denne Lol-videoen om det som (angivelig) kunne være stemmen til neandertalere. Var ganske høy, ..og nasal. Se og le!
Borgerskapet, i hvis samfunn vi lever, har naturligvis ikke sansen for spekulasjoner vedrørende menneskers ulikheter, frihet og lihet er deres prediken, og det er fordi mennesket i denne filosofi er en ren handelsvare. Det er også problemet med marxismen og moderne sosialisme - de er borgerlige ideologier (som ikke betyr at de tar borgerskapets parti, naturligvis ikke).

Vi er jo en merkelig blanding med gener mange steder fra. Engang for mellom fem og ti tusen år siden utskiltes en jeger- og krigerkaste av bondebefolkningen, og i årtusener er egenskaper blitt fremelsket hos disse som passet til deres station in life. Bøndene ble store og tunge og med et godmodig temperament, som sjelden bragte dem i fare for å miste mer enn et øye eller en tann. Krigerne ble små og kvikke, intelligente og aggressive.

Når et individ fødtes, som hadde de "gale" egenskaper, skiftet det automatisk klasse. Hver hadde deres karakteristiske fysiognomi og livsoppfattelse. Adelsmannen smilte til bondens snusfornuft, og bonden av adelsmannens æresbegreper, men det var ikke noen ond latter. Begge visste at de ikke kunne unnvære den andre. Således dannet det seg over to årtusener to distinkte befolkningsgrupper og mennesketyper. Neste gang man ser en sosialistisk plakat, kan man tenke på hva en "arbeiderneve" er. Et helt livs samlebåndsarbeid forvandler ikke en spinkel hånd til en labb - nei, men årtuseners genetiske manipulasjon gjør. Dette er naturligvis enda en av de ting, vi ikke må vite, og ettersom den er temmelig åpenbar, må vi gjøre den upopulær.

Dertil kreves enda et begrep: Overlegenhet. Alternativet til likhet er nemlig, at noen er bedre enn andre. Det trodde adelen den var (det gjorde den sikkert, men gjorde bonden sannelig også). At en samfunnsklasse, der som krigeradelen er destruktiv snarere enn produktiv, og hvis eneste eksistensberettigelse er som serviceorgan for den egentlige kulturbærer, Bonden, skulle være denne overlegen, er vanskelig å argumentere for.

Som bonde ville den være like så katastrofal, som bonden er som kriger og regent. Dens makt var ennvidere et fideikommis. En kriger kan vel stå seg overfor en annen kriger, men overfor en bondehær er han maktesløs - de er simpelthen for mange. Naturligvis er en bonde ut fra et adelig synspunkt bovin, men hvis man tror, han ville tåle hva den moderne proletar legger ryggen til, må man tro om.

Bonden arbeidet med godt humør for adelsmannen, som døde med godt humør for den kostbare bonde, som han aldri kunne finne på å risikere på noen måte. Sådan var det kanskje fremdeles, hvis ikke borgerstanden hadde oppstått, en underlig krysning mellom de to. Den hadde bondens selvtilstrekkelighet, men adelsmannens ærgjerrighet. Dens våpen var ikke jern, men gull.

Arbeid og ære var like avskyelige for den. På et tidspunkt ble den enerådende, og både adelsmann og bonde måtte innsluses i det nye samfunn. Bonden ble industriarbeider, mens den tidligere adel dannet en intellektuell overklasse, inntill dens blod ble så tynt at det ikke lenger var behov for å kanalisere dens uhyggelige krefter.

Vi kan stadig se de to typer i befolkningen, men forskjellene begynner å sløres. Fremdeles er den intellektuelle spirrevipp og "det store dumme brød" et gjenkjennelig bilde, men snart vil dette være bare enda en myte. Det har vært en viktig del av "demokratiseringen" (overgangen til bourgeoisiets diktatur) helt å fornekte disse forskjeller. Dette fører dog ikke umiddelbart til medmenneskelig forståelse.

Kanskje var det en idé istedenfor å forbanne "rasister" å se folks meninger som uttrykk for deres samfunnsklasse, som tross alt stadig er til en viss grad genetisk betinget. For en bonde kan xenofobi og frykt for forandringer være en god ting. Bondestanden kan ikke føle et samfunnsansvar, det er imot dets innerste natur. Intellektuelle er ikke samfunnsstøtter, de er enten in charge eller fribyttere.

We are what we are. Men en sådan forståelse behøver vi heller ikke endeløst å ha dårlig samvittighet, fordi vi alle sammen skal strebe etter den Sannhet og Godhet, som de aktuelle magthavere ut fra deres samfunnsklasse abbonnerer på - ligesom det meget behagelig gjør sludder av "fremskritt" og "historisk Utvikling".
Sist endret av Saksen; 20. august 2013 kl. 21:48.
Sitat av Rojerstank Vis innlegg
Jeg vet ikke men kan ikke si jeg er glad i noen andre menneskearter enn arisk de andre er dyrearter
Vis hele sitatet...
Hvis troll: 2.5/10.
Hvis ikke: Jeg syntes synd på deg..
Sist endret av Bombasa; 20. august 2013 kl. 21:50.
Sitat av Rojerstank Vis innlegg
Jeg vet ikke men kan ikke si jeg er glad i noen andre menneskearter enn arisk de andre er dyrearter
Vis hele sitatet...
Vi er dyr alle sammen.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ murloc og evt andre;

Mja, egentlig generelt enig med deg murloc men tenkte bare å tilføye til det du sa at faktisk så var det sånn at menneske-typene allerede før homo erectus var ganske utviklet, ..altså relativt sett ganske utviklet.
For det var jo en utfordring i første omgang å kolonisere Afrika i hele tatt, som er et enormt kontinent. Deretter spredte forskjellige mennesker-arter, (og særlig våre egen Homo Sapiens) seg ut over hele verden...

En artig funfact er at neandertalerne hadde større hjerner i volum enn homo sapienes! Vi _antar_ at dem ikke var mer intelligente, men for all del så tenkte de annerledes enn oss. Det hadde vært veldig interessant å ha vassekte neandertalere i dagens samfunn, om det gikk an. Og nå har jo europeere generelt (og i særlig grad søreuropeere) og folkegrupper fra Midtøsten gener direkte fra neandertalere (omlag 2-4% tror jeg det var?). Sapiens og neandertalere blandet seg sammen, kulturelt så vel som biologisk - men ikke i høy grad, siden Sapiens-befolkningens som skylte inn over Europa var flere ganger større enn neandertalerne. Derfor også utkonkurrerte "vi" "dem" til slutt...
Vis hele sitatet...
Det kan se ut til at mye av hjernekraften deres gikk med til å kontrollere kroppen, derav var de ikke smartere enn oss.

"
"According to Smithsonian Mag, a recent scientific study from Oxford proposes a new explanation for why neanderthals never wrapped their big brains around farming or a written language. The study proposes that neanderthals dedicated far more of their brains to controlling their bodies than we do. Though they were shorter than humans, they were also stockier and stronger, particularly in the upper body. The study also suggests neanderthals had to commit more brain power to vision than we do.Oxford's researchers took a new approach to studying the skulls of neanderthals and the ancient humans that lived thousands of years ago. Instead of simply comparing volume, they tried to figure out how the size of the neanderthal brain related to its differently proportioned body. Their larger, stronger bodies required more brain control, and the researchers deduced that their larger eye sockets also indicated a larger visual cortex than humans."

www.tested.com/science/life/454072-why-bigger-neanderthal-brains-didnt-make-them-smarter-humans/
@Saksen;

Øhhhm, håper jeg ikke tråkker på noen tær, men det der hele innlegget ditt, var det særlig relevant til tråden her?? Hørtes veldig ut som noe kommunistisk oppgulp skjønner du.

Greit nok, store forskjeller i et samfunn har aldri i verdenshistorien vært noe særlig positivt (innad), og de fleste vet det, men what's the point liksom?
Sitat av Turrist Vis innlegg
Det kan se ut til at mye av hjernekraften deres gikk med til å kontrollere kroppen, derav var de ikke smartere enn oss.

"
"According to Smithsonian Mag, a recent scientific study from Oxford proposes a new explanation for why neanderthals never wrapped their big brains around farming or a written language. The study proposes that neanderthals dedicated far more of their brains to controlling their bodies than we do. Though they were shorter than humans, they were also stockier and stronger, particularly in the upper body. The study also suggests neanderthals had to commit more brain power to vision than we do.Oxford's researchers took a new approach to studying the skulls of neanderthals and the ancient humans that lived thousands of years ago. Instead of simply comparing volume, they tried to figure out how the size of the neanderthal brain related to its differently proportioned body. Their larger, stronger bodies required more brain control, and the researchers deduced that their larger eye sockets also indicated a larger visual cortex than humans."

www.tested.com/science/life/454072-why-bigger-neanderthal-brains-didnt-make-them-smarter-humans/
Vis hele sitatet...
Det er igrunn vel og fint det du kopierer. Og for meg personlig så skal jeg lese den artikkelen av andre grunner enn å fortsette diskusjonen her.

Men det du har klipt og limt inn har vel i grunn ikke sagt noe annet enn det vi har sagt så langt. Men kan du forklare hvorfor det du sier er relevant i forhold til diskusjonen?
True phreak.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det gjør han overhodet ikke, men jeg lyst til å forsøke:

For det første vil jeg påstå at du undervurderer hvor vanskelig klimaet er i Afrika. Det finnes nok av afrikanske stammer som overlever på skrinne områder oppover i fjellene, nomader som overlever nærme ørkenområdene og andre vanskelige områder hvor evne til planlegging er høyst verdsatte egenskaper.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde det vel klart at jeg snakket om harde kår generelt? Jeg brukte kun nordlige områder som et eksempel, og ekskluderte ikke de eksemplene du nevner fra resonnementet mitt på noen måter.

For det andre vokste bystatene og sivilisasjonen fram i sørlige Europa, hvor klimaet er særdeles gjestmildt og hyggelig. Verken Skandinavia eller Russland har vært drivende for samfunnsutviklingen i Europa. Dette er forsåvidt ikke relevant til seleksjonspress, men min erfaring er at tanker om at nordboere er mer intelligente kommer ofte fra et behov for å forklare Europeisk dominans.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i hva du sier her (kan dog ikke uttale meg om det siste). Argumentet mitt var dog ikke "nordboere er mer intelligente enn resten av verden".

For det tredje tror jeg du sterkt overvurderer hvor nyttig evne til problemløsning er/var for en nord-europeisk bonde. Det man trenger for å overleve i det kalde klimaet blir delt igjennom familier og slektninger, og blir fort kjent som "best practises". Jeg mistenker derimot at dette har gitt seleksjonspress på lynne. For impulse og følelstyrte personer tror jeg har hatt en viss tendens til å dø ut i nord-områdene, fordi evne til å gjennomføre en plan er ytterst relevant i forhold til å få inn nok mat for vinteren. Dette er dog spekulasjon også som ikke kan backes opp av harde data
Vis hele sitatet...
Her kommer man mer til kjernen i argumentet mitt. Det kan godt hende jeg overvurderer fordelen problemløsning gir, men jeg forsøkte heller ikke å kvantifisere det. Det er en kjent sak i dyreriket at nye utfordringer tvinger frem tilpasningsdyktighet, enten det kommer i form av f.eks. fysiske tilpasninger, eller, som i menneskets generelle tilfelle, evnen til å samarbeide, og løse problemer på et abstrakt plan. Er virkelig argumentet mitt så kontroversielt? Jeg kan ikke backe opp noe av det jeg sier med harde data heller, men det er nå artig å resonnere litt rundt det.
Sitat av Orph Vis innlegg
Her kommer man mer til kjernen i argumentet mitt. Det kan godt hende jeg overvurderer fordelen problemløsning gir, men jeg forsøkte heller ikke å kvantifisere det. Det er en kjent sak i dyreriket at nye utfordringer tvinger frem tilpasningsdyktighet, enten det kommer i form av f.eks. fysiske tilpasninger, eller, som i menneskets generelle tilfelle, evnen til å samarbeide, og løse problemer på et abstrakt plan. Er virkelig argumentet mitt så kontroversielt? Jeg kan ikke backe opp noe av det jeg sier med harde data heller, men det er nå artig å resonnere litt rundt det.
Vis hele sitatet...
Mange synes det er kontroversielt. Jeg synes de er idioter . Jeg personlig skulle virkelig ønske det ble utført gode, systematiske rimelig sammenlignbare IQ-tester på forskjellige land...

... men problemet med det er forsåvidt fair nok. Folk flest har en sterk tendens til å overvurdere hvor sterke sammenhenger er, så om man finner at negre har 1.2 poeng lavere IQ i snitt enn øst-asiater vil altfor mange anta at èn asiat er smartere enn èn neger.. selv om den individuelle variasjonen er mye høyere enn gjennomsnittsforskjellen.

Tilbake til klima så gir jo ikke klima nye utfordringer. De gir samme vanskelige utfordring gang på gang.

Kreativt og vilje til å forsøke nye ting er dermed ikke noe som framelskes av vanskelig klima, fordi forsøk som feiler har mye større sannsynlighet for å føre til stygge konsekvenser når man allerede lever på grensa av hva som er mulig. Evne til å planlegge, gjennomføre planer og være generelt risiko-avers virker mer som rimelige kandidater til seleksjonspress vanskelig klima vil påføre.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@Saksen;

Øhhhm, håper jeg ikke tråkker på noen tær, men det der hele innlegget ditt, var det særlig relevant til tråden her?? Hørtes veldig ut som noe kommunistisk oppgulp skjønner du.

Greit nok, store forskjeller i et samfunn har aldri i verdenshistorien vært noe særlig positivt (innad), og de fleste vet det, men what's the point liksom?
Vis hele sitatet...
Siden du oppfattet innlegget mitt som en kommunistisk lovprisning av likhet som jo "de fleste vet", kan jeg godt skjønne at du ikke ser poenget eller relevansen. Virkelig spot on.
Sitat av Mith Vis innlegg
Tid er relevant her, når skulle det i såfall skjedd? Med tanke på at oldtidens store riker, bygginger og oppfinnelser så og si utelukkende kommer fra langt sørligere strøk enn oss så har det vel neppe vært spesielt god tid for evolusjonen å jobbe for at vi her nord skulle rekke å utvikle noe superintelligens mellom feks. middelalderen og nå?
Folk flyttet nordover når de fikk teknologi til å overleve klimaet, så hvis intelligens skulle ha noe å si her så måtte vel den først utvikles av folk som alt har en trygg plass å bo og ellers gode vilkår til å drive med andre ting enn å overleve fra dag til dag.
Jo mindre tid du bruker på å dekke basisbehov, jo mer tid får du vel til å tenke på andre ting?
Vis hele sitatet...
Det vil ha heller lite å si - da mennesket utvandret mot nordlige strøk var teknologien (les: klærene) gode nok til at hvem som helst, uavhengig av rase, vil kunne opprettholde nødvendig kroppstemperatur. Når det kommer til "oss", har vi egentlig ikke oversikt over hvor lenge vi har vært nordboere. Det skjer med god sannsynlighet en indoeuropeisk ekspansjon i overgangen neolitikum-bronsealder, noe som fint forklarer vårt indoeuropeiske språk, og en del av motivene som går igjen i disse kultkretsene.
Man tror at det moderne mennesket oppstod i Afrika en gang for ca 200 000 år siden. Siden den gang har det moderne mennesket (homo sapiens sapiens) spredd seg til alle verdenshjørner.

Åsaken til at de forskjellige rasene oppstod er at mennesket har tilpasset seg det miljøet det bodde i. Negere, og mennesker generelt sett som bor rundt ekvator, har mørk hud for å tåle sola bedre.

Mennesker som bor langt nord, som f.eks. nordmenn, har lys hud fordi det er lite sol her, og lys hud absorberer sola bedre. Sola er viktig for D-vitamin-produksjonen i kroppen.
Sitat av murloc Vis innlegg
Det er igrunn vel og fint det du kopierer. Og for meg personlig så skal jeg lese den artikkelen av andre grunner enn å fortsette diskusjonen her.

Men det du har klipt og limt inn har vel i grunn ikke sagt noe annet enn det vi har sagt så langt. Men kan du forklare hvorfor det du sier er relevant i forhold til diskusjonen?
Vis hele sitatet...
Det var mer ment til et tidligere innlegg, men jeg glemte å oppdatere siden slikt at jeg ikke fikk med meg alle de andre innleggene som hadde kommet i mellom. Tenkte uansett at det var greit å refere til kilder, slik at vi skulle slippe mer synsing rundt akkurat det emne.

Så ble litt bommert fra min side.
Sitat av Turrist Vis innlegg
Det var mer ment til et tidligere innlegg, men jeg glemte å oppdatere siden slikt at jeg ikke fikk med meg alle de andre innleggene som hadde kommet i mellom. Tenkte uansett at det var greit å refere til kilder, slik at vi skulle slippe mer synsing rundt akkurat det emne.

Så ble litt bommert fra min side.
Vis hele sitatet...
Hehe ja diskusjonen går litt på kryss og tvers nå
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Adam og Eva var IKKE opphavet vårt...

Vi stammer fra apene, og de første menneskene kom fra Afrika.

Derfra utvadret de til de forskjellige stedene i verden. I Norge er det ikke nødvendig med så mørk hud så evulusjonen gjorde sin jobb der.

Slik oppstod rase, men alle kan spores tilbake til Afrika.

Veldig kort og greit.
Vis hele sitatet...
Stammer fra apene? Bullshit, at vi lærer dette fra vi er små er egentlig ganske rart...når forskerne finner ut at vi ikke stammer fra apene. Vi utviklet oss fra en felles stammor som apene. Men ikke ifra apene, og det er stor forskjell på om vi utviklet oss fra aper til mennesker, eller fra en felles stammor som apene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fourtwenty94 Vis innlegg
, eller fra en felles stammor som apene.
Vis hele sitatet...
Eigentleg er det ein detalj - for om det felles opphavet hadde levd i dag, hadde vi nok sett på det som ei ape, ettersom det hadde meir til felles med apene enn oss.

Slike avrundinger i populærvitenskapen er ikkje veldig viktig IMHO.

Om du vil kan ein godt sei at vi utvikla oss frå amøbene
True phreak.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Mange synes det er kontroversielt. Jeg synes de er idioter . Jeg personlig skulle virkelig ønske det ble utført gode, systematiske rimelig sammenlignbare IQ-tester på forskjellige land...

... men problemet med det er forsåvidt fair nok. Folk flest har en sterk tendens til å overvurdere hvor sterke sammenhenger er, så om man finner at negre har 1.2 poeng lavere IQ i snitt enn øst-asiater vil altfor mange anta at èn asiat er smartere enn èn neger.. selv om den individuelle variasjonen er mye høyere enn gjennomsnittsforskjellen.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke om IQ, jeg snakker om intelligens. IQ er i denne sammenhengen uinteressant.

Tilbake til klima så gir jo ikke klima nye utfordringer. De gir samme vanskelige utfordring gang på gang.
Vis hele sitatet...
Jo større forskjell mellom sesongene, jo større blir ekstremene. Her tar du rett og slett feil. Uforutsette problemer oppstår (og oppsto for våre stamfedre) hele tiden, og uten en verktøykasse blir man mye mer sårbare for uforutsette variasjoner. Bare se på hvor kreative nordboerne har vært i å utvikle konserveringsmetoder for mat! Rakfisk, spekemat, syltetøy, etc. Dette har skjedd ut av nødvendighet; Plutselig en vinter sitter man uten mat etter en dårlig høst, og dersom man ikke har forutsett muligheten for at det kan skje, vil man sulte dersom man ikke klarer å kompensere for det.

Kreativt og vilje til å forsøke nye ting er dermed ikke noe som framelskes av vanskelig klima, fordi forsøk som feiler har mye større sannsynlighet for å føre til stygge konsekvenser når man allerede lever på grensa av hva som er mulig. Evne til å planlegge, gjennomføre planer og være generelt risiko-avers virker mer som rimelige kandidater til seleksjonspress vanskelig klima vil påføre.
Vis hele sitatet...
Men en forbedret evne til å planlegge faller fortsatt inn under abstrakt tenking, og er faktisk en vesentlig komponent i intelligensbegrepet, således motsier du ingenting av det jeg har sagt tidligere. Det virker her som du motsier et argument jeg aldri har kommet med ved å støtte opp under et argument jeg faktisk ytret Abstrakt problemløsning betyr ikke nødvendigvis impulsivitet og inkontinuitet. Tvert imot.
Sist endret av Orph; 26. august 2013 kl. 09:33.
Adam og Ev...? Nei, nå tror jeg vi spoler litt tilbake, altså.

Et sterkt argument for at menneskets røtter ligger i Afrika er at en stor del av den genetiske variasjonen som finnes innen vår art er å finne i akkurat Afrika. Afrikanske bestander av Homo sapiens inneholder betydelige mer genetisk variasjon enn hva man finner i andre deler av verden. Da størst sør for Sahara. Vi vet jo at når vi reiste oss opp på to kvittet vi oss blant annet med pels. Da for å beskytte hodet (hjernen er følsom for varme). Etterhvert som vi utviklet oss og fikk f.eks svettekjertler kunne vi også løpe lenger og samtidig kvitte oss med varmen. Det gjorde oss i stand til å jage dyr på den åpne savannen. Men solen er selvfølgelig kraftigere på savannen enn under de beskyttende trekronene. Vi har noe som kalles folinsyre i kroppen, og dette bryter solen ned. Ikke særlig bra for sædproduksjonen og fosterdannelsen. Det hindret hele artens overlevelsesmuligheter. Derfor utviklet forfedrene våre (for ca 2,5 til 1,5 millioner år siden) en mørkere hud for å redusere nedbrytningen av folinsyre i kroppen. Det skjedde samtidig med at Homo-slekten oppsto. De første Europeere var faktisk mørke i huden. Både Homo erectus, Homo habilis og Homo heidelbergensis har antagelig vært mørke i huden og ble ikke lysere etter at de forlot Afrika. Derfor kommer det store spørsmålet. Hvorfor ble Homo sapiens ble det?
Vel, en vanlig forklaring er knyttet til knyttet til produksjonen av D-vitamin i kroppen. Opptak av D-vitaminer stiger jo lysere huden er, og det gir mening at forfedrene våre ble lysere når de beveget seg nordover. En annen er diett. Blant annet vilt, fisk og planter med et høyt innhold av D-vitamin. Med dette kostholdet trengte ikke forfedrene våre å skifte hudfarge for å få i seg nok. Men det var først for mellom 10 000 og 6000 år siden at europeernes hudfarge begynte å endre seg (nyere genetiske studier viser dette). Denne utviklingen skjedde når vi begynte å drive landbruk og spise husdyr. Innholdet av D-vitamin var lavere, og dermed oppsto behovet for en blekere hud som resultat. Bare ta en titt på et kart over hvor mye solstråling som treffer jorden på ulike breddegrader. Det vil stemme godt med endringene i hudfarge i urbefolkningen. Den hvite europeeren er altså en nykommer på evolusjonstreet.

Hudfarge er egentlig bare et evolusjonært redskap, med andre ord. Et redskap til å håndtere strålene fra solen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
ok, vet ikke om jeg har postet her før, hvis ja, så er det på an igjen.

Menneskeheten unslapp total utrydning for ca 70.000 år siden pga ett supervulkan utbrudd i asia, hvor ett fåtall tusen mennesker var igjen. Dette kalles 'the genetic bottleneck', og både geologi og genetiske undersøkelser bekrefter det. Det mest interessant er at de få tusen som reprodusertes til våre idag 7 milliarder er grunnen til at vi har ett ufattelig lite genetisk mangfold. Og innen genetikk og mikrobiologi er det umulig å differensiere gener fra hva vi sosialt kaller raser.

Du kan ha flere gener i felles med en afrikans nyfødt eller en bestemor i kina enn din fetter. Innen vitenskapen i dag finnes det ingenting som beviser menneskeraser. Dette vil forandre seg. men per idag er det ingenting som heter menneskeraser. Og dette er noe vi skal feire.
Sitat av Skrue Vis innlegg
Du kan ha flere gener i felles med en afrikans nyfødt eller en bestemor i kina enn din fetter.
Vis hele sitatet...
Hvis det var tilfelle ville DNA-tester for slektskap vært umulig.
det er forskjellige gener. Vi har ca 98 % samme gener som aper f.eks, og slik jeg har forstått det er mitokondria genene best brukt til slektsforskning. Men det betyr heller ikke at det finnes noe rase gen.
Hva mener du med forskjellige gener? Det er et (åpenbart) faktum at man deler flere gener med nære slektninger enn med fjerne.

Mitokondrielt DNA kan brukes for å fastslå morslinjen til en mann eller kvinne, mens tester på Y-kromosomet kan fastslå farslinjen til en mann, og tester på andre kromosomer (autosomer) kan fastslå generelt nivå av slektskap mellom to individer.

Det er riktig at det ikke finnes ett enkelt "rasegen", men hudfarge og andre "rasetrekk" er selvsagt genetisk basert. Etnisitet kan dermed fastslås gjennom DNA-tester. Å si at det ikke finnes menneskeraser fra et vitenskapelig perspektiv er ikke mer enn en halvsannhet. Dette er helt problemfritt faktum, og problemet oppstår først når idioter tror at ting som hudfarge har en innvirkning på nivået av individets menneskeverd.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Forskernes favoritt argument om rase er "Jaja, men vi er jo 99.5% like og en halv prosent er jo så lite og uvesentlig." Vel, når man vet at vi har 98% likt dna som en sjimpanse kan man jo vurdere selv hvor viktig en prosent eller to er. Anbefaler folk å se hjernevask med harald eia: http://www.dailymotion.com/video/xp0...rt-6-race_news

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Ape_skeletons.png
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eigentleg er det ein detalj - for om det felles opphavet hadde levd i dag, hadde vi nok sett på det som ei ape, ettersom det hadde meir til felles med apene enn oss.
Vis hele sitatet...

Dette er vel feil. Menneskets og sjimpansens felles stamfar lignet mer på et menneske enn på en sjimpanse. (Ihvertfall hva angår utseende og foretrukket habitat.)

Sjimpanser er altså "mer utviklet" enn oss.
Før hadde man ikke fly og flerkultur som idag, da bodde folk stort sett på samme område og utviklet særegne genetiske trekk. Med forskjellig kosthold, klima og geografisk beliggenhet utviklet det seg forskjellige genetiske mutasjoner, akkurat som med alt annet i naturen, dette skapte et mangfold av forskjellige folkeslag. Er man rasist hvis man liker dette mangfoldet?

http://3.bp.blogspot.com/-7SQeHIFOLZI/UaYQNyEpRiI/AAAAAAAAAMo/roRnsyb8FaU/s1600/diversitydestruction.jpg
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du vil kan ein godt sei at vi utvikla oss frå amøbene
Vis hele sitatet...

Er dette riktig, da?
Det er jo heller slik at mennesket og amøbene har en felles stamform. De første livsformene var absolutt ikke identiske med amøber slik vi kjenner dem i dag. Amøber og mennesker befinner seg på forskjellige grener av "livets tre", eller "livets busk", som det kalles nå til dags.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Er dette riktig, da?
Det er jo heller slik at mennesket og amøbene har en felles stamform. De første livsformene var absolutt ikke identiske med amøber slik vi kjenner dem i dag. Amøber og mennesker befinner seg på forskjellige grener av "livets tre", eller "livets busk", som det kalles nå til dags.
Vis hele sitatet...
Eg trur du skal lese heile innlegget. For det går rimelig klart fram i innlegget at det ikkje er 100% korrekt, men ei avrunding som ikkje fjerner alt for mykje.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Før hadde man ikke fly og flerkultur som idag, da bodde folk stort sett på samme område og utviklet særegne genetiske trekk. Med forskjellig kosthold, klima og geografisk beliggenhet utviklet det seg forskjellige genetiske mutasjoner, akkurat som med alt annet i naturen, dette skapte et mangfold av forskjellige folkeslag. Er man rasist hvis man liker dette mangfoldet?

http://3.bp.blogspot.com/-7SQeHIFOLZI/UaYQNyEpRiI/AAAAAAAAAMo/roRnsyb8FaU/s1600/diversitydestruction.jpg
Vis hele sitatet...
Ja.

Det er flere problem med historien du forteller her. Der største er at den simpelthen ikke stemmer. Det har alltid vært en utveksling mellom ulike populasjoner av mennesker. Og i de tilfellene det ikke er det oppstår det nesten alltid genetiske sykdommer du ikke vil ha.

Og mennesker er fantastisk lite genetisk diverse. Spesielt utenfor Afrika.

Så alt tyder på at du lager deg historier for å legitimitetere rasismen din her, uten å kjenne bakgrunnen godt nok.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Adam og Eva var IKKE opphavet vårt...

Vi stammer fra apene, og de første menneskene kom fra Afrika.

Derfra utvadret de til de forskjellige stedene i verden. I Norge er det ikke nødvendig med så mørk hud så evulusjonen gjorde sin jobb der.

Slik oppstod rase, men alle kan spores tilbake til Afrika.

Veldig kort og greit.
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen konkrete og fysiske bevis på at vi mennesker stammer fra apene, i alle fall ikke de apene vi kjenner til i dag. Men det er fullt mulig vi har utviklet oss fra apelignende skapninger. Men vi slekter ikke i "moderne" aper.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Det finnes ingen konkrete og fysiske bevis på at vi mennesker stammer fra apene, i alle fall ikke de apene vi kjenner til i dag. Men det er fullt mulig vi har utviklet oss fra apelignende skapninger. Men vi slekter ikke i "moderne" aper.
Vis hele sitatet...
Det finst plenty med bevis for at vi har felles opphav med dei apene vi har i dag, og at vi er ganske djupt i slekt med dei. Vi er faktisk i slekt med *alt* liv på jorda, ettersom alt livet vi har undersøkt har vist seg å ha felles opphav. Enkelte delar av treet må ein gå langt tilbake for å finne felles opphav, andre delar ikkje så veldig langt.

Så påstanden din er gal.
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Det finnes ingen konkrete og fysiske bevis på at vi mennesker stammer fra apene, i alle fall ikke de apene vi kjenner til i dag. Men det er fullt mulig vi har utviklet oss fra apelignende skapninger. Men vi slekter ikke i "moderne" aper.
Vis hele sitatet...
Teknisk sett har du litt rett her, vi stammer ikke fra moderne aper. Men der slutter det også. Det finnes en helt enorm mengde konkrete og fysiske bevis for at dagens aper og vi deler felles stamfedre, så vi er i aller høyeste grad nært beslektet med moderne aper (spesielt bonoboer).
Sist endret av Orph; 21. oktober 2013 kl. 09:15.
Sitat av Orph Vis innlegg
Teknisk sett har du litt rett her, vi stammer ikke fra moderne aper. Men der slutter det også. Det finnes en helt enorm mengde konkrete og fysiske bevis for at dagens aper og vi deler felles stamfedre, så vi er i aller høyeste grad nært beslektet med moderne aper (spesielt bonoboer).
Vis hele sitatet...
Bonoboer ja. Ikke sjimpanser, fordi sjimpanser og bonoboer har svært ulik atferd, trass likheten rent fysisk. Bonoboer er veldig snille, sjimpanser er kjent for tidvis å være svært aggressive og lite samarbeidsvillige.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Bonoboer ja. Ikke sjimpanser, fordi sjimpanser og bonoboer har svært ulik atferd, trass likheten rent fysisk. Bonoboer er veldig snille, sjimpanser er kjent for tidvis å være svært aggressive og lite samarbeidsvillige.
Vis hele sitatet...
Vi er da svært nært beslektet sjimpanser også, skjønner ikke helt hva du ønsket å få frem her
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Ja.

Det er flere problem med historien du forteller her. Der største er at den simpelthen ikke stemmer. Det har alltid vært en utveksling mellom ulike populasjoner av mennesker. Og i de tilfellene det ikke er det oppstår det nesten alltid genetiske sykdommer du ikke vil ha.

Og mennesker er fantastisk lite genetisk diverse. Spesielt utenfor Afrika.

Så alt tyder på at du lager deg historier for å legitimitetere rasismen din her, uten å kjenne bakgrunnen godt nok.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker bare logisk og tar fakta i forbehold. Hva mener du med "utveksling", tenker du på handel og feks land som blir kongedømmer, eller masseimmigrasjon til en annen del av verden? Jeg ville ikke kalt mutasjon en sykdom, men du tenkte sikkert på innavl. Folkegrupper har hatt forskjellige kulturer og språk, og stort sett holdt seg for seg selv. Når land ble til riker, og folket fikk tid til å formere seg utviklet det seg en underrase. (Se til Feks. det Persiske riket og de Mongolske invasjonene).
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Dette er vel feil. Menneskets og sjimpansens felles stamfar lignet mer på et menneske enn på en sjimpanse. (Ihvertfall hva angår utseende og foretrukket habitat.)
Vis hele sitatet...
Det vites ikke sikkert. Men man har funnet fossiler man tror kan være vår felles stamfar, og to av mulighetene er Sahelanthropus tchadensis og Ardipithecus ramidus.

Sitat av Orph Vis innlegg
... så vi er i aller høyeste grad nært beslektet med moderne aper (spesielt bonoboer).
Vis hele sitatet...
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Bonoboer ja. Ikke sjimpanser, fordi sjimpanser og bonoboer har svært ulik atferd, trass likheten rent fysisk. Bonoboer er veldig snille, sjimpanser er kjent for tidvis å være svært aggressive og lite samarbeidsvillige.
Vis hele sitatet...
Vi er nøyaktig like mye i slekt med sjimpanser som med dvergsjimpanser (bonoboer). Det evolusjonære skillet mellom de to fant sted etter skillet mellom sjimpanser og mennesker: http://i.imgur.com/1hPRRIb.jpg
Sitat av Orph Vis innlegg
Vi er da svært nært beslektet sjimpanser også, skjønner ikke helt hva du ønsket å få frem her
Vis hele sitatet...
At jeg mener (ikke _vet_) at atferden vår likner mer bonoboer enn sjimpanser, men la det være sagt at vi absolutt ikke er _like_ fredelige som bonoboer. Det gjenspeiles i alle konfliktene mennesket kan starte og at også vi er rimelig aggressive mot hverandre, sett ift andre dyr.

Sitat av Provo Vis innlegg
Vi er nøyaktig like mye i slekt med sjimpanser som med dvergsjimpanser (bonoboer). Det evolusjonære skillet mellom de to fant sted etter skillet mellom sjimpanser og mennesker: http://i.imgur.com/1hPRRIb.jpg
Vis hele sitatet...
Ja Ok. Jeg tenkte mer på at vi har 'lånt' selvenatferden fra bonoboer og de fysiske karakteristikkene fra sjimpanser
Sist endret av aeon_illuminate; 22. oktober 2013 kl. 00:53.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvordan skal vi forklare når vi er homo sapiens omtrent i hele verden, og samtidig idag på et sted på et øy i stillehavet eksistere neandertalere? Husker ikkje heilt hvor jeg har sett dette, men det var en dokumentar på tv som jeg husker.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Hudfarge er egentlig bare et evolusjonært redskap, med andre ord. Et redskap til å håndtere strålene fra solen.
Vis hele sitatet...
At partner med lysere hudfarge ble favorisert må vel også ha spillt en rolle? Og sikkert motsatt i andre deler av verden?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
At partner med lysere hudfarge ble favorisert må vel også ha spillt en rolle? Og sikkert motsatt i andre deler av verden?
Vis hele sitatet...
Tja, mørkhuda treng meir sol for å danne D-vitamin. Det er ikkje problem rundt ekvator, men i Europa er det problem. Så det kan vere andre faktorer enn seksuell favorisering.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Adam og Eva var IKKE opphavet vårt...

Vi stammer fra apene, og de første menneskene kom fra Afrika.

Derfra utvadret de til de forskjellige stedene i verden. I Norge er det ikke nødvendig med så mørk hud så evulusjonen gjorde sin jobb der.

Slik oppstod rase, men alle kan spores tilbake til Afrika.

Veldig kort og greit.
Vis hele sitatet...

Det vil si at vi alle mennesker stammer fra mørkhudete uavhengig av farge per dags dato da. Isåfall hvorfor ser asiatere ut som de gjør?

En annen ting, om dette stemmer og du som leser dette er rasist, så hater du på de som gjorde at du ble til, da de første menneskene var mørkhudet.
Sist endret av Valadar; 22. november 2013 kl. 14:55.
Sitat av Patricia Vis innlegg
Det vil si at vi alle mennesker stammer fra mørkhudete uavhengig av farge per dags dato da. Isåfall hvorfor ser asiatere ut som de gjør?

En annen ting, om dette stemmer og du som leser dette er rasist, så hater du på de som gjorde at du ble til, da de første menneskene var mørkhudet.
Vis hele sitatet...
Rasister er vel ikke akkurat kjent for å være belest eller særlig flinke på å følge tankerekker, så rasister vil ikke forstå denne motsetningen.

Mye av problemet med spørsmålet er å generalisere "asiatere". En person fra Kina har annerledes særtrekk enn en fra Mongolia, samme gjelder India og veldig mange andre asiatiske land. For "oss hvite" i europa, så ser vi stor forskjell i ansiktet til personer her, da vi er vandt til å skille mellom små differanser oss i mellom. Men når flere fra asiatiske land kommer, så må jeg selv innrømme at jeg sliter med å se forskjell, og har surret mer enn en gang eller to. Interessant nok har de nøyaktig samme problem med hvite mennesker. Altså er ikke alle like - det er bare at vi er mer vandt til å se etter særtrekkene mellom de vi ser hver dag, derfor virker da andre så "like".

Forklaringen på hvorfor de ser annerledes ut enn oss er ganske så enkel: genmutasjoner spres nedover i slektstreet, og når man holder seg innenfor et geografisk område over flere generasjoner vil man utvikle særtrekk dersom evolusjon favoriserer dette. (EDIT: "favoriserer" må her ikke misforstås. Evolusjon har ingen retning eller mål, at den favoriserer noe betyr bare at det "vant kampen" om å få reprodusere seg i én kropp, som så sendte et dominant gen videre i rekken.)

Mer interssant er tankeleken med fremtiden; i den svært lite globaliserte verden som var frem til 1800 tallet, der reiser tok lang tid, så holdt mennesker seg stort sett innenfor et visst område. I dagens globaliserte klima vil det bli interessant, da det er lettere for "geografiske-særtrekk" å spre seg.
Sist endret av Xasma; 23. november 2013 kl. 12:17.
Hiver ut noen påstander her så får dere bekrefte eller avkrefte.

Alle mennesker er av samme rasen.
Måte å se om to dyr er av samme rase er om de får fruktbare barn sammen.
Alle hunder er av samme rase.
Hest og esel er forkjellige raser og derfor får de de som kalles mulldyr.

Dette er slik jeg husker det fra en NRK dokumentar jeg så.

psychoreader : Neandertalere i stillehavet. Tror du tar kraftig feil der.

Kaizen
▼ ... over en uke senere ... ▼
For lenge siden må det ha startet med to personer for å bli den mengden vi er i dag, Det virker logisk for meg at det var Adam og Eva.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fender24 Vis innlegg
For lenge siden må det ha startet med to personer for å bli den mengden vi er i dag, Det virker logisk for meg at det var Adam og Eva.
Vis hele sitatet...
I så fall er du sørgelig uopplyst om evolusjon, og synspunkta dine er strengt tatt rimelig uinteressante. Ei av følgjene av gradvis evolusjon er at du ikkje kan sei når mennesker oppsto - du kan tilnærme det, men du kan aldri sei at det individet var det første mennesket - for det individet har delt nær alle sine gener med foreldra.
Sist endret av vidarlo; 4. desember 2013 kl. 02:34.
A Scientific and Biblical Response to "Up from the Apes. Remarkable New Evidence Is Filling in the Story of How We Became Human" (Time, August 23, 1999) '
By:
Fazale R. Rana, Ph.D.
Richard Deem, M. S.
Hugh Ross, Ph.D.
Reasons To Believe
Pasadena, CA 91117

konklusjon.
"We have presented comprehensive scientific evidence that, contrary to commonly held view that humans have evolved from an ape-like ancestor, supports the biblical scenario for man's origin as described in Genesis 1. It is clear from our analysis, that human evolution has not been established as a scientific fact. To declare evolution as a fact, and to only examine data in light of evolutionary theory, is counter to the way that the scientific enterprise is conducted, and reflects a philosophical position. Modern cosmology and physics have allowed for the introduction of possible supernatural explanations for the material universe and phenomenon occurring within the universe – particularly for scientific research into origins.

We have evaluated the scientific evidence in light of two scenarios: the evolutionary scenario and the biblical scenario. When taken as a whole, the scientific evidence more closely agrees with the biblical scenario. In fact, the paleontological evidence fails to establish a clearly defined evolutionary pathway with readily recognized transitions. Moreover, the evolutionary paradigm cannot explain the sudden, recent appearance of modern man on earth with no evidence for an evolutionary ancestor.

Our analysis demonstrates that the creationist view deserves consideration in the science classroom along with the evolutionary paradigm. The words of the Bible and the facts and record of nature are not at odds, but are in full agreement."