Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  286 54741
Om en person ønsker å ta livet sitt er dette irrasjonell tankegang, fremkalt av sterkt misnøye. Personer med selvmordstanker MÅ vite at det alltid fins løsninger. Mange med problemer vet ikke engang hva problemene kommer av, eller hvordan de skal løse disse problemene. Løsningen er i de fleste tilfeller psykolog.

Om noen har selvmordstanker annbefaler jeg på det sterkeste å ta kontakt med en psykolog. Det er nesten alltid mulig å få hjelp..
Sitat av vebba1212 Vis innlegg
En god venn av meg (15 år) tok en overdose heroin og døde. Dette er for ca. to uker siden eller noe. Jeg vet at det var selvmord, noe som ikke hans familie vet. Han hadde snakket med meg om det og sagt at han skulle ta selvmord ved overdose. (Jeg prøvde selvfølgelig å få han fra det - noe jeg trodde jeg klarte, men jeg tok åpenbart feil.)
Han fikk meg til å love å ikke si dette til hans familie noe jeg har holdt hittil. Jeg sliter litt med disse tankene og vet ikke om jeg skal si det til dem.
Det er mange motstridene følelser gjør at jeg ikke klarer å bestemme meg. På den ene siden så bryter jeg løfte til vennen min samtidig som familien hans kommer til å gå gjennom enda mer ved å tenke på hvorfor osv. Kanskje til til og med føler skyld, at de hadde gjort noe feil og lignende.
Men på den andre siden så har jo familien rett til å få vite hva som skjedde.

Dette har gitt meg flere søvnløse netter og da jeg så denne tråden så måtte jeg bare få det ut av systemet på en måte.
Folk kan også gjerne komme med meninger om hva jeg skal gjøre for jeg kan ikke ta den avgjørelsen alene! s
Vis hele sitatet...

Det der er litt av en case, du kommer nok til å slite selv hvis du ikke får luftet det.

Sier du fra til familien, kan det bli et helvettes til mas fra de også. Hvor de kan legge skyld på deg i mangel på noe annet.


Jeg ville ta tatt det opp med noen du føler du kan snakke med; lærer, sykesøster el. Pass deg for å snakke med kompiser ol. Prøv i førsteomgang å ta kontakt med noen utenfor din egen familie. Dette er mitt synspunkt
Denne historien er temmelig sterk må jeg si!
Kan tenke meg at du opplever et voldsomt press nå. Merka at jeg ble stresset bare av å lese det.
Tror jeg hadde prata med en psykolog eller lege i første omgang. Dette er alvorlige saker som kan plage deg resten av livet dersom du gjør noe "feil".
Psykologen kan muligens hjelpe deg med å takle dette videre i livet dersom du vil holde på hemligheten eller så kan han også hjelpe deg med forberedelsene hvis du skal fortelle den avdødes familie om hva som egentlig har skjedd.

Uansett hva du velger, lykke til!
Har bestemt meg for å snakke med psykolog. Kan ikke holde det inne mer. Hvis jeg skal fortelle det til familien så må det gjøres snart. De kommer jo sikkert til å reagere sterkere jo lenger jeg holder det skjult for dem.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av vebba1212 Vis innlegg
Har bestemt meg for å snakke med psykolog. Kan ikke holde det inne mer. Hvis jeg skal fortelle det til familien så må det gjøres snart. De kommer jo sikkert til å reagere sterkere jo lenger jeg holder det skjult for dem.
Vis hele sitatet...
Hvordan går det med deg nå?
bra tråd foresten

Alle dere som mener det er feigt jeg kan være enig på en måtte mens jeg ikke er det en plass.
det er ditt liv og dine følelser og jeg mener du burde bestemme selv når du har fått nok eller det blir for mye, men før du gjør noe syntes jeg det skal være den siste utveien, du har prøvd det meste av hjelp du kan få men du faller alltid tilbake og lever et jævlig liv (syntes du selv iallfall) så da mener jeg det er opp til personen om han/hun vil leve mer og håpe at det kan bli bra igjen.
jeg tror mange ville fått selvmords tanker om de hadde opplevd de tingene personen opplever, det kommer jo også litt ann på hvordan man tar ting og hvor lett man tar seg nær av ting da.

selv kjenner jeg en del som har selvmords tanker og en del som har prøvd men blitt misslykket noe jeg seføleglig er utrolig glad for at det ble!

kan ta den ene som eks. personen har blitt misshandlet av moren siden hun var liten på diverse måter (slag, lugging osv) samt mange stygge komentarer som "jeg skulle lat deg bli igjen i hjemlandet og latt deg være hos din far" faren voldtok både moren og muligen personen også, "du er så stygg på håret" rett etter hun har klippet seg osv.
itilegg til alt det hjemme så har folk på skolen gått imot henne uten noe grunn og laget "hate gruppe" mot henne og det er folk som ikke kjenner personen en gang som er med på plagingen.
lærerene er i tilegg frekke, nå nylig sa læreren høyt i klassen "men du kan ikke ha en partner på prosjeket siden du er her så sjeldent og du er så dårlig på skolen" personen er 2dager i uken på sånn annen undervisning for og ta igjen noen av de tingene personen har gått glipp av og hun har karakterer som ligger på 4-5 i snitt så det er jo bare helt på trynet spørr du meg!
personen er i samtaler med psykolog, tiligere vært innlagt og er i kontakt med Barnevernet, BV har ikke vært til stor hjelp for personen etter flere år bor personen enda hos sin mor selv om personen har spurt om og bli flyttet i fosterhejm eller lignende. som svar har personen fått "hun slår deg ikke nok" "vi kan sende en herfra som kan komme innom et par ganger i uka og se innom" noe som ikke hjelper, da oppfører jo bare moren seg normalt under besøket.
for noen mnd siden så fikk perosnen tilbud om og komme inn på et barnehjem noe som ikke er noe siden personen begynner og bli ganske gammel og ønsker heller og få en egen leilighet.
så før iallfall så følte personen at ingen ting kommer jo til og bli bra det skjer jo ikke noe og har prøvd og begå selvmord iallfall 3ganger.
siste gangen er snart 1år siden så det er et tegn på at personen er på vei ut av det håper jeg

men spørr du meg så vil ikke jeg si at personen handlet feigt med og prøve siden personen har levd et jævlig liv bokstavligtalt å trodde ikke at det ville forandre seg noe siden det ikke har gjort det de siste 10årene. i den situvajsonen mener jeg egentlig at det er de som har plaget og gjørt det vanskelig for personen som har skyld i at personen kunne vært dø.

jeg har ofte erfart at folk som sier "jeg skal gå å henge meg" eller lignende, ofte bare er ute etter oppmerksomhet, mens folk du må seriøst tenke og se måtten personen oppfører seg for og finne ut om de er utafor og kansje spørre et par ganger om det går bra er de som er istand til og klare og utføre det. det er litt synd siden det blir som og rope ulv ulv og til slutt tenker man bare at det er ikke noe farlig siden det ikke kommer til og skje noe.

ser at noen skriver "men hva med de etterlatte?" tror du ikke personen har tenkt på det at han/hun forlater de uten og gi noe forklaring? jeg tror ofte at man ikke vil klare og si til familie og venner at man ikke ønsker og leve og hvorfor. jeg tror at når man begår selvmord så får man kjempe dårlig samvitighet ovenfor de man er glad i så det kommer ann på om de man er glad i har en større del av hjerte en alt det dritte man bærer på.
Sitat av fomox Vis innlegg
Det fins nå ikke dødshjelp i norge?
Vis hele sitatet...
ingen utenom meg som reagerer på denne signaturen?

01000111 01101001 00100000 01101101 01100101 01100111 00100000 01101011 01110101 01101011 00100001

pervo :-)

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Dere, som aldri har lidd av noen suicidelitet, kan ikke egentlig uttale dere om dette.

Å si at det å ta selvmord er feigt og egoistisk blir bare feil i mine øyne.

Det er lett for oss som har et "perfekt" liv å si. Men de som har det så vanskelig at de føler trangen til å ta sitt eget liv, de har det også virkelig vanskelig. "Normale" personer kan ikke sette seg inn i tankegangen til de som er selvmorderiske. At familie og venner som kanskje er igjen, og må gjennom sørgeprosessen er jo synd. Men hvorfor skal den personen som lider mest av alle bli igjen for at de skal slippe å sørge for hans død?
Vis hele sitatet...
nettopp. folk sliter for hele verden er imot dem, alle andre er egoistiske. Og så skal de selv bli kalt "egoister". Det bare irriterer og fremskynder prosessen for de som er på kanten.
Sist endret av funky3; 22. mars 2009 kl. 01:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei

mange sier det er egoistisk med selvmord, men jeg har selv hatt selvmordstanker og vet hvordan det er. det er kun den eneste utveien føler du.
det er en ubeskrivelig følelse, som gjør at det er vanskelig å forklare/forstå.

jeg kan jo først si litt om min bakgrunn:
Jeg ble mye mobbet på barneskolen, noe jeg har hørt i ettertid ble på en måte klassifisert som "ekstrem mobbing". etterhvert fikk jeg meg en venn som flyttet til nabolaget jeg bor i, og fikk da en liten opptur i livet. problemet med denne vennen var at når jeg prøvde å fortelle litt om mobbingen og lette tankene litt, fikk jeg beskjed om at det var bare tull og at han hadde det på samme måten (som da ikke var helt sant).

jeg begynte på ungdomsskole, noe som gikk heller dårlig. karakterene lå på 2-3 i de fleste fag og jeg trivdes dårlig. enda værre var det at jeg ble kjent med ei jente som gikk i klassen vår (jeg og "vennen" min gikk i samme klasse.)
det endte med sjalusidrama og enda mere mobbing, da den såkalte vennen begynte å bli uvenn med meg. jeg ville bare ha ei venninne (håpte at de skulle bli noe mer enn venn), men det ville han og, og begynte å kaste dritt om meg, for så å komme med kommentarer som at det var synd på han fordi "bla bla bla....."
senere på året fikk han mere kontakt med de andre jentene og begynte da å få de og til å støte meg ute, uansett når jeg prøvde å ta kontakt med de ville de ikke ha noe med meg å gjøre så lenge han var i synsrekkevidde.

mobbingen fortsatte og jeg fikk en enorm nedtur i livet. jeg prøvde å gå til rådgiver for å få hjelp, men det var ikke lett iog med at hun gikk bare rundt grøten. samt at den vennen som da var blitt en uvenn prøvde å bortforklare seg med at det var han det var mest synd på og at jeg var syndebukken.


jeg begynte da å tenke tanker som ingen burde ha. som for eksempel men "hva skal jeg gjøre? kniv i hjertet eller henge meg?" det meste gikk i hvordan, hvor og når jeg skulle gjøre det. om natta funderte jeg en del på akkurat dette. få netter sovnet jeg uten tårer i øynene av sorg.
jeg tenkte hele tiden på hva jeg hadde gjort galt som gjorde at jeg ikke fikk venner og at de jeg hadde før nesten ikke ville se av meg.

tankene gikk videre på hva gjorde at jeg ble mobbet og hva kunne jeg gjøre for å få slutt på det? når jeg ikke hadde funnet noen annen løsning gikk tankene tilbake til selvmord - hva, når og hvordan.

litt av grunnen til at jeg holdt meg borte fra det var at akkurat denne jenta jeg først ble kjent med, hadde gjort det slutt med min uvenn, på grunn av drittkasting og generell faenskap, og heller var med meg. vi gikk inn og ut av forhold, på grunn av meg og henne. men vi var venner.

hennes definisjon på kjæreste var en del annerledes enn min. jeg ville ha nærhet og annerkjennelse, men hun ville bare ta og nesten ikke gi. når det kom andre som brukte å mobbe meg, slapp hun hånden min og sa at vi var ikke kjærester, noe jeg stusset på. det var av den simple grunn at hun ville "beskytte" meg, noe jeg har funnet ut i ettertid var å beskytte seg selv mot mobberne.

jeg begynte i 9. klasse og der gikk mesteparten av året litt bedre, fordi vi ble flyttet til noen lokaler litt avsideliggende på grunn av plassmangel på skolen. der var det fortsatt en del drittkasting, men jeg fikk bedre kjennskap til vennegjengen til min uvenn fordi det var et område det gikk bedre an å være for seg selv. det kom en ny jente i klassen som var snill mot meg og inkluderte meg litt i vennegjengen, men jeg trakk meg unna uvennen for å slippe stygge blikk og drittkasting.

hadde det ikke vært for denne nye jenta som kom fra Hellas, ville jeg vært enda lenger nede. jeg følte at det var noen som anerkjente meg.
det var mest sannsynlig det som skulle til for å redde livet mitt.

i 10. klasse begynte jeg på en liten privatskole der det tilsammen var bare 20 stykker. 10.klasse var 6.

jeg ble forelsket og livet mitt gikk en helt annen vei enn den hadde gjort før, jeg tenkte ikke så mye på selmord lengre og jeg fikk meg kjæreste. jeg fikk et annet liv.



Jeg håper dette gir litt innsyn i hvordan det er å være mobbeoffer og hvordan man kan tenke og føle seg når man er langt nede. hadde det ikke vært for ei jente fra hellas kan det hende jeg hadde vært i grava, og ikke her jeg er nå med forlovelsesring på hånden og gode karakterer på skolen


jeg beklager om jeg har gått en del off-topic men siden jeg har vært borti temaet selvmord og mobbing tenkte jeg at dere kanskje ville ha litt innsyn i hvordan det er å ha selvmordstanker og hvordan man tenker. jeg for min del synes ikke det er spesiellt egoistisk, med tanke på at de som sier det har ikke opplevd det samme selv.
Sist endret av haavardgj; 17. april 2009 kl. 01:16. Grunn: skriveleif =P
Selvmordstanker blant unge år så og si vanlig. Selvsagt er det visse grader av selvmordstanker og hvor langt man drar de, men de fleste har lekt med tanken om selvmord. Veldig få går så langt at de bestemmer seg for å prøve og ganske få av de som prøver å ta sitt eget liv lykkes ikke.

Ble selv mobbet i 7.klasse på barneskolen og opptil flere ganger i uken i ca et halvt år foran flere av klassekameratene mine. De nærmeste av vennene gjorde ingenting for å forehindre mobbingen, men noe jeg skjønner for frykt av å bli mobbet selv. Mobberen var klassens bølle, høy og sterk som ofte havnet i slåsskamp. Dette holdt på som sagt rundt et halvt år. Lærere og rektor visste godt om mobbingen og de prøvde å snakke med mobberen og meg, men ingenting funket. De roste meg for å ikke ta igjen fysisk på mobberen. Hadde alle disse selvmordstankene som du beskriver, kniv i hjertet osv. Storebroren min fikk etterhvert vite om saken og mobbet meg litt, men han sa at jeg måtte slå tilbake for at mobberen skulle slutte. Ble skremt over tanken om å slå igjen og hva som skulle skje, om mobberen skulle banke meg helseløs. Trente litt alene hjemme en stund og slåss med en boksesekk som skulle simulere mobberen for å fjerne frykten. Så en helt vanlig "mobbedag", mens jeg lå nede og han skjelte meg ut, hisset jeg meg selv opp, beit tennene sammen og slo alt jeg kunne under kjeven hans så han datt bakover. Raseriet mitt fortsatte og slo og stanget mot hodet og magen hans. Overrasket og forfjamset slo mobberen tilbake og slåsskampen fortsatte helt til en lærer skilte oss. Vi ble begge sendt til rektors kontor skitne og med blåmerker og ble skjelt ut av rektor. Jeg fikk mesteparten av dritten fra rektor , men jeg ga faen. Ryktene svirret i flere uker etterpå og få av klassekameratene snakket til meg, men jeg ga faen. Ting ble etterhvert som før og mobberen brydde seg ikke om meg lenger og måtte finne en annen å mobbe.
Denne hendelsen forandret mesteparten av hvordan jeg så på ting og hvordan jeg oppførte meg videre i livet. Verden var urettferdig og jeg aksepterte det. Jeg kunne ikke lenger legge meg ned for å grine hvis det var noe jeg syntes var urettferdig. Jeg måtte bite tennene sammen og ordne opp i sakene selv. Lærerne gjorde ingenting så jeg måtte ta saken i egne hender. Kan si at jeg ble mindre følelsesløs og kanskje litt mindre respektløs. Men verden etter denne hendelsen så lysere ut enn noen gang før. Karakterene forbedret seg mye og fikk nye venner da jeg begynte på ungdomskolen. 9 år etter er jeg som folk flest, tar utdanning, har venner og fester i helgene.

Sitat av haavardgj Vis innlegg
Hei

mange sier det er egoistisk med selvmord, men jeg har selv hatt selvmordstanker og vet hvordan det er. det er kun den eneste utveien føler du.
det er en ubeskrivelig følelse, som gjør at det er vanskelig å forklare/forstå.

jeg kan jo først si litt om min bakgrunn:
Jeg ble mye mobbet på barneskolen, noe jeg har hørt i ettertid ble på en måte klassifisert som "ekstrem mobbing". etterhvert fikk jeg meg en venn som flyttet til nabolaget jeg bor i, og fikk da en liten opptur i livet. problemet med denne vennen var at når jeg prøvde å fortelle litt om mobbingen og lette tankene litt, fikk jeg beskjed om at det var bare tull og at han hadde det på samme måten (som da ikke var helt sant).

jeg begynte på ungdomsskole, noe som gikk heller dårlig. karakterene lå på 2-3 i de fleste fag og jeg trivdes dårlig. enda værre var det at jeg ble kjent med ei jente som gikk i klassen vår (jeg og "vennen" min gikk i samme klasse.)
det endte med sjalusidrama og enda mere mobbing, da den såkalte vennen begynte å bli uvenn med meg. jeg ville bare ha ei venninne (håpte at de skulle bli noe mer enn venn), men det ville han og, og begynte å kaste dritt om meg, for så å komme med kommentarer som at det var synd på han fordi "bla bla bla....."
senere på året fikk han mere kontakt med de andre jentene og begynte da å få de og til å støte meg ute, uansett når jeg prøvde å ta kontakt med de ville de ikke ha noe med meg å gjøre så lenge han var i synsrekkevidde.

mobbingen fortsatte og jeg fikk en enorm nedtur i livet. jeg prøvde å gå til rådgiver for å få hjelp, men det var ikke lett iog med at hun gikk bare rundt grøten. samt at den vennen som da var blitt en uvenn prøvde å bortforklare seg med at det var han det var mest synd på og at jeg var syndebukken.


jeg begynte da å tenke tanker som ingen burde ha. som for eksempel men "hva skal jeg gjøre? kniv i hjertet eller henge meg?" det meste gikk i hvordan, hvor og når jeg skulle gjøre det. om natta funderte jeg en del på akkurat dette. få netter sovnet jeg uten tårer i øynene av sorg.
jeg tenkte hele tiden på hva jeg hadde gjort galt som gjorde at jeg ikke fikk venner og at de jeg hadde før nesten ikke ville se av meg.

tankene gikk videre på hva gjorde at jeg ble mobbet og hva kunne jeg gjøre for å få slutt på det? når jeg ikke hadde funnet noen annen løsning gikk tankene tilbake til selvmord - hva, når og hvordan.

litt av grunnen til at jeg holdt meg borte fra det var at akkurat denne jenta jeg først ble kjent med, hadde gjort det slutt med min uvenn, på grunn av drittkasting og generell faenskap, og heller var med meg. vi gikk inn og ut av forhold, på grunn av meg og henne. men vi var venner.

hennes definisjon på kjæreste var en del annerledes enn min. jeg ville ha nærhet og annerkjennelse, men hun ville bare ta og nesten ikke gi. når det kom andre som brukte å mobbe meg, slapp hun hånden min og sa at vi var ikke kjærester, noe jeg stusset på. det var av den simple grunn at hun ville "beskytte" meg, noe jeg har funnet ut i ettertid var å beskytte seg selv mot mobberne.

jeg begynte i 9. klasse og der gikk mesteparten av året litt bedre, fordi vi ble flyttet til noen lokaler litt avsideliggende på grunn av plassmangel på skolen. der var det fortsatt en del drittkasting, men jeg fikk bedre kjennskap til vennegjengen til min uvenn fordi det var et område det gikk bedre an å være for seg selv. det kom en ny jente i klassen som var snill mot meg og inkluderte meg litt i vennegjengen, men jeg trakk meg unna uvennen for å slippe stygge blikk og drittkasting.

hadde det ikke vært for denne nye jenta som kom fra Hellas, ville jeg vært enda lenger nede. jeg følte at det var noen som anerkjente meg.
det var mest sannsynlig det som skulle til for å redde livet mitt.

i 10. klasse begynte jeg på en liten privatskole der det tilsammen var bare 20 stykker. 10.klasse var 6.

jeg ble forelsket og livet mitt gikk en helt annen vei enn den hadde gjort før, jeg tenkte ikke så mye på selmord lengre og jeg fikk meg kjæreste. jeg fikk et annet liv.



Jeg håper dette gir litt innsyn i hvordan det er å være mobbeoffer og hvordan man kan tenke og føle seg når man er langt nede. hadde det ikke vært for ei jente fra hellas kan det hende jeg hadde vært i grava, og ikke her jeg er nå med forlovelsesring på hånden og gode karakterer på skolen


jeg beklager om jeg har gått en del off-topic men siden jeg har vært borti temaet selvmord og mobbing tenkte jeg at dere kanskje ville ha litt innsyn i hvordan det er å ha selvmordstanker og hvordan man tenker. jeg for min del synes ikke det er spesiellt egoistisk, med tanke på at de som sier det har ikke opplevd det samme selv.
Vis hele sitatet...
Sitat av Oddish Vis innlegg
De fleste som prøver å ta selvmord lykkes ikke. Da kunne psykiater analysere personen. Hvis tilstanden er uhelbredelig så kan pasienten få valg om aktiv dødshjelp. Hvis det er helbredelig, da er det ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet er dette en grei løsning, men jeg tillater meg å stille noen spørsmål:

Hva med de som stiller feil diagnose? Det finnes mange historier om mennesker som f.eks får høre av legen sin etter en alvorlig ulykke at de aldri noen gang kan gå igjen, men noen år etterpå går de. Hadde du turt å bestemme om et liv skal avsluttes?
Hvor mange faglærte trengs det for å bestemme om et liv skal endes eller ikke? Og i Norge er det også forbudt å ta et liv, så lenge det ikke er i selvforsvar, hvem skal drepe dreperen osv..?

En siste ting; slik jeg har forstått det, går mange som ønsker å dø inn i en psykose og er derfor ikke tilregnelig. Skal da denne personen, som helt sikkert ikke forstår hva som skjer, skrive under på et papir om at livet snart skal endes?

Ps:
Dette er ikke ment som kritikk eller noe til deg jeg har sitert, men er egentlig bare en refleksjon over tanker jeg har gjort meg angående selvdrap og aktiv dødshjelp.
haavardgj
Kjenner meg igjen i historien din.
Jeg har vert suicidal omtrent mesteparten av livet mitt grunnet mobbing, og ikke tilpass noe sted.
Første gang jeg tenkte tanken, å gjorde et forsøk var jeg 8-9 år gammel, men i den alderen så vet man ikke hva man gjør, og mitt "forsøk" var at jeg skulle hoppe ned fra et høyt lekestativ i skolegården. (det samme lekestativet drev vi alle å hoppet ned fra hver dag ellers) men denne dagen, sa jeg fra til alle rundt at nå hadde jeg fått nok.
det endte opp med at 2 dager senere fikk jeg helsesøsteren på døra, og jeg og mora mi fikk masse kjeft fordi jeg hadde traumatisert de andre barna på skolen. (kan legge til at mobbinga ikke sluttet)
eneste gangen jeg fikk "hjelp" var siste året på videregående, husker ikke hvordan, men lærern hadde fått greie på mine psykiske problemer, og sendte meg til skolelegen.
han kalte meg feig, og egoistisk, og jeg fikk en real skjennepreken, som ikke akkurat hjelp meg med problemet, men heller forsterket det. deretter sendte han meg til psykolog, der jeg ble kryssforhørt, og følte meg meget utilpass.
har blitt bedre med åra for meg, men sliter til tider, men er ikke så hyppig, og drøyt.

Selvom jeg ikke lenger går rundt 24/7 å tenker på å ta livet av meg, så kan jeg ikke si meg enig om at selvmord er feigt og egoistisk. og om det er egoistisk, så so what? ofte er selvmord begått av folk som er ensomme, eller sliter, og i deres tanker, så er det ingen andre som bryr seg om dem, så hvorfor ikke være litt ego for en gangs skyld, og gjøre det man selv vil?
Er vanskelig for folk som aldri selv har tenkt tanken, og uttale seg noe særlig på dette, uansett om du har en nær venn/familie som har gjort det, så kan du aldri sette deg selv inn i den situasjonen og tankegangen en suicidal person er i.
Jeg kunne godt ha lagt ut en tåredryppende historie om meg selv, og hva jeg har gjennomgått, og en fullstendig bortkastet ungdomstid, da alle andre hadde det kjempefett, så hadde jeg det helt jævlig. men uansett hvor jævlig jeg hadde det, så er det alltid noen som synes mine problemer er trivielle i forhold til seg selv, og de har aldri hatt selvmords tanker, så alt i alt så er sånne tanker veldig individuelt.
Om du har gått igjennom hele livet, med masse motgang, og ingen lyspunkter, men fortsatt går med rak rygg, og føler deg sterk, så er jeg meget imponert.
Det var kun i slutten av barneskolen jeg hadde det kjipt. Kan si at jeg fikk en mer streng og kald personlighet. Hadde sikkert mye med at jeg hadde en streng far. Han fikk ikke vite at ble mobbet, bare storebroren min som visste det. Hadde ikke så mange venner på ungdomskolen, prøvde, men det var et eller annet som manglet. Kunne ikke oppføre meg barnslig lenger, noe man gjerne gjør i gutteflokken på ungdomskolen. Mamma fikk meg med i Speidern, men det miljøet der minnet meg for mye om barneskolen, var på en måte barnslig. Gikk greiere på Vidergående. Ble noenlunde normalisert igjen der. Men mobbingen sitter fortsatt igjen, kan lett bli underordnet.
Psykolog funker sjeldent. Man må bygge opp selvtilliten på egenhånd. Motarbeide psykotiske tanker og si til seg selv at man er bedre enn dette. Kan høres hardt ut, men ingen har sagt at det er lett.
Tingen jeg lærte ihvertfall er uansett hvor jævlig man har eller har hatt det så må man grave seg opp av driten selv.



Sitat av kenny Vis innlegg
haavardgj
Kjenner meg igjen i historien din.
Jeg har vert suicidal omtrent mesteparten av livet mitt grunnet mobbing, og ikke tilpass noe sted.
Første gang jeg tenkte tanken, å gjorde et forsøk var jeg 8-9 år gammel, men i den alderen så vet man ikke hva man gjør, og mitt "forsøk" var at jeg skulle hoppe ned fra et høyt lekestativ i skolegården. (det samme lekestativet drev vi alle å hoppet ned fra hver dag ellers) men denne dagen, sa jeg fra til alle rundt at nå hadde jeg fått nok.
det endte opp med at 2 dager senere fikk jeg helsesøsteren på døra, og jeg og mora mi fikk masse kjeft fordi jeg hadde traumatisert de andre barna på skolen. (kan legge til at mobbinga ikke sluttet)
eneste gangen jeg fikk "hjelp" var siste året på videregående, husker ikke hvordan, men lærern hadde fått greie på mine psykiske problemer, og sendte meg til skolelegen.
han kalte meg feig, og egoistisk, og jeg fikk en real skjennepreken, som ikke akkurat hjelp meg med problemet, men heller forsterket det. deretter sendte han meg til psykolog, der jeg ble kryssforhørt, og følte meg meget utilpass.
har blitt bedre med åra for meg, men sliter til tider, men er ikke så hyppig, og drøyt.

Selvom jeg ikke lenger går rundt 24/7 å tenker på å ta livet av meg, så kan jeg ikke si meg enig om at selvmord er feigt og egoistisk. og om det er egoistisk, så so what? ofte er selvmord begått av folk som er ensomme, eller sliter, og i deres tanker, så er det ingen andre som bryr seg om dem, så hvorfor ikke være litt ego for en gangs skyld, og gjøre det man selv vil?
Er vanskelig for folk som aldri selv har tenkt tanken, og uttale seg noe særlig på dette, uansett om du har en nær venn/familie som har gjort det, så kan du aldri sette deg selv inn i den situasjonen og tankegangen en suicidal person er i.
Jeg kunne godt ha lagt ut en tåredryppende historie om meg selv, og hva jeg har gjennomgått, og en fullstendig bortkastet ungdomstid, da alle andre hadde det kjempefett, så hadde jeg det helt jævlig. men uansett hvor jævlig jeg hadde det, så er det alltid noen som synes mine problemer er trivielle i forhold til seg selv, og de har aldri hatt selvmords tanker, så alt i alt så er sånne tanker veldig individuelt.
Om du har gått igjennom hele livet, med masse motgang, og ingen lyspunkter, men fortsatt går med rak rygg, og føler deg sterk, så er jeg meget imponert.
Vis hele sitatet...
vel, går kanskje ann å grave seg opp av dritten selv, om man møter litt medgang, men da man gang på gang får en på trynet uansett hvor mye du prøver..
jeg kjenner til det. når man har vært et mobbeoffer som barn så sitter det fortsatt noe igjen. man har lettere for å gi opp og underkaste seg når noen prøver å dominere. noe jeg merker. men hvis man kjenner til problemene er det mulig å løse dem og motarbeide dem. Opparbeide selvtilliten og prøve å passe inn i mengden.
Det første jeg vil si er: Alle dere som ikke har hatt seriøse selvmordstanker; dere har ikke peiling på hva det er fornoe.
----------------------------------------
Nåh! til saken:

Jeg har hatt seriøse selvmordstanket siden jeg var rundt 13 år gammel (18 atm). Og jeg har et bra liv.

Har en familie jeg vet er glad i meg.
Aldri blitt utsatt for mobbing, misshandling e.l.
Alltid vært relativt populær på skolen.
Har en gruppe nære venner på 8 og noen dusin andre venner.
Har hatt en del kjærester opp i gjennom årene, hvor et par av dem var seriøse.
Har fått bra karakterer gjennom hele skolegangen for det meste firere til seksere, hvor av meste parten har vært femmere.(går btw andre-året allmenn)


poenget her er at på papir ser dette helt OK ut, men nesten hver jævla dag de siste fem / seks årene har vært ett jævla slit som jeg konstant har følt at har vært bortkastet.

Det som har stoppet meg fra å ta mitt eget liv hittils har vært den lille baktanken som sier "men kanskje det blir bra senere..."

Grunnen til at jeg skriver her er at den tanken har nylig forsvunnet.
Jeg er nå overbevist om at ting ikke egentlig kommer til å bli noe bedre.

"Hva mer vil du har?" har jeg blitt spurt av psykologer som ikke forstår hva problemet mitt er.

Svaret er: jeg vet ikke! men dette er ikke nokk, ikke i nærheten...

Hvis jeg 95% av tiden føler at død hadde vært bedre enn det jeg gjør akkurat der og da. Er det virkelig så rart at jeg planlegger min egen død?

Jeg vet ikke om det egentlig kan kalles en depresjon når jeg ikke kan huske å ha hatt noen annen form for tankegang. Det ble tidligere i tråden skrevet noe sånt som: helberedelig = ikke god grunn || uhelberedelig = god grunn

Jeg ser virkelig ikke hvordan dette kan "helberedes".

Noe som diskuteres mye her er hvor egoistisk det er med tanke på dem du etterlater. Dere som sier dette; Mener dere at det er sunt å leve kun for å ikke forårsake sorg og smerte?

Så klart det er egoistisk! tror du ikke folk som lider av selvmordstanket vet dette eller har helt glemt å tenke over dette? Folk som tar selvmord har veid sin egen livskvalitet ovenfor hva andre må ofre og derret besluttet å ta sitt eget liv.
Må jo først og fremst finne hvordan og hvorfor problemet oppstod. Hva var det som forårsaket selvmordstankene?
Er ingen psykolog, men kan kanskje hjelpe.
Sist endret av Oddish; 22. april 2009 kl. 00:23.
Så vidt jeg kan huske... Så innså jeg at det er ingen mening med noe jeg gjør på noe vis jeg bryr meg om.
at du ikke får noe igjen for det du gjør?
Jeg får igjen, men det bryr meg ikke...

eks. jeg får god karakter på fysikk prøven fordi jeg har forberedt meg, men det kunne ikke bry meg mindre...

Eller jeg får ros av far'n min fordi jeg kom på besøk for å måkke innkjersel'n (gammel fyr...).

kunne ikke bry meg mindre...
Sist endret av randomID; 22. april 2009 kl. 00:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
eldre blir man uansett, men har du satt deg et mål for hva du skal gjøre etter vidergående? et mål du kan satse på og glede deg til. eller er det andre som setter målene for deg?
har aldri tenkt på det. Begynte på allmenn for å henge med venner på dagtid / det at jeg ikke kunne tenke meg noen av de andre linjene.

btw, eldre blir man ikke uansett. litt ironisk...
Sist endret av randomID; 22. april 2009 kl. 00:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er viktig å følge sin egen vei, drit i hva andre skal. De valgene man gjør på videregående er viktig for hva du blir som voksen. Har du valgt matte og kjemi i tillegg til fysikk så kan du så og si velge i alle linjer på høyskoler og universitet etter vk2. Men det er viktig å finne et yrke som du vet du kommer til å bli fornøyd med. Man skal jo forhåpentligvis være i jobben til du blir ufør eller blir pensjonist.
De vennene du har på videregående kommer du antageligvis til å flytte ifra. Men man får enda bedre venner hvis man begynner på høyskole eller universitet siden disse er noenlunde lik deg selv og går på samme linje som deg.
Heller ikke jeg vet hva jeg skal bli. Studerer 2.semester i medisin og er ikke bombesikker på om jeg skal fortsette eller begynne med noe annet.
Sist endret av Oddish; 22. april 2009 kl. 01:03.
For meg er det inget yrke jeg skulle kunne tenke meg å holde på med. Jeg jobber for penger, ikke fordi jeg liker det.

Penger trenger jeg til festing, ca det eneste jeg "lever for" nå for tiden
Da kan du velge og vrake i forskjellige yrker. Alt fra bonde til oljearbeider til tannlege. Siden du liker å feste kan du sjekke hvilke jobbtilbud man kan få i utelivsbransjen.
btw. Var ikke fristen for søke videre utdanning 15.april? Har du søkt noe eller?
Sist endret av Oddish; 22. april 2009 kl. 01:17.
randomID:

Skjønner så absolutt hvordan du tenker. Folk som ikke har opplevd det, kan ikke uttale seg, etter min mening. Og det du sier om "mening" er kanskje noe av der det ligger. Mennesker leter alltid etter mening med tilværelsen, men i den store sammenhengen er det ingen mening. Man kan fylle livet med hva man vil av religion, såpeserier, klær, møbler (materialisme) og dritt, men det er fortsatt tomheten som ligger i grunnen av det hele. Det er ingen mål som er verdt å streve etter som vil fylle tomheten. Man kan sette seg små mål og oppnå dem, men som du sier "hva er vitsen"?

"Så vidt jeg kan huske... Så innså jeg at det er ingen mening med noe jeg gjør på noe vis jeg bryr meg om."

Livet er jo kun det du gjør det til, og pga vår naturlige egoisme kan vi ikke bry oss om annet enn det som er til vårt eget beste (og hvorfor skulle man bry seg?) Du kan kanskje føle deg glad, men det varer ikke uansett hvor lenge du prøver å holde masken. De tingene folk gjør i livet, gjør tilværelsen kanskje utholdelig for mange, men jeg tror innerst inne at folk vet at det bare er en "fasade". Ser mange miserable tryner på toget om morgenen som har "endt opp" som de menneskene de har blitt.

Man kan velge å ta sin plass i samfunnet og "utgjøre plikten sin" og følge dette miserable systemet, som 99% av folk.. Ellers kan du omfavne livet og skape deg selv ved å leve hver dag som det var din siste og gjøre så mye som mulig ut av tilværelsen. Klissete og klisjèfullt som det høres.

Det er ingen som klarer å leve uten å rømme vekk fra "virkeligheten" ved å føle. De fleste graver seg ned i sanden, enten bevisst, eller bare i håp om å tro at akkurat deres små liv er verdt noe som helst.

Jau. Dette er min mening.
Langt svar, og sikkert endel uenigheter, så dere får bare starte flamingen :P
Du sa det sååå mye bedre enn jeg noensinne kunne gjort det.

helt enig i alt du sa.

Så grunnen til at jeg sitter på dette forumet er egentlig å utfordre noen til å gi meg en grunn til å leve når det er så lite å leve for i forhold til all dritten livet innebærer. "Døden er frelse."

Men hvs ville vitsen med det vært for dem? Paradox'alt... :P
Sist endret av randomID; 22. april 2009 kl. 01:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Riktig, men er døden virkelig en frelse?

Du kan ikke vite om det er bedre å dø, for hva er døden? Kanskje det er bedre enn eksistensen.

Vi leter jo alltid etter grunner, en mening, hva som helst. Jeg føler ihvertfall at jeg alltid leter etter "noe", selv om jeg vet at "noe" ikke er. Akkurat nå er jeg i en konstant konflikt mellom å ville gi alt for å gjøre så mye som mulig ut av ingenting, og bare gi faen, altså gjøre slutt på det. Det er vanskelig å si hva som er "riktig".
Det er vel kanskje derfor du er her?

Jeg synes selvmord er utrolig egoistisk, men samtidig er ALT vi gjør egoistisk. Selv folk som lever for å "hjelpe andre" er egoistiske, de gjør det fordi det gir dem en god følelse, og hva er det? Jo, egoisme. (Dere må gjerne si meg i mot, men dere vet at det er sant). Bare se på folk som ligger for døden, de fleste pårørende er kanskje utrolig triste, men hvis det tar for lang tid, orker de ikke. De vil bare at vedkommende skal dø, så de kan bli ferdig med det. Har opplevd slike situasjoner gang på gang i virkeligheten.

Jeg har også opplevd at en nær person har tatt selvmord og det er jævlig vanskelig for pårørende. Det er noe alle som vurderer selvmord må tenke på. Likevel synes ikke selvmord er feigt, det er minst like feigt å leve så trygt som folk gjør i dag. Blir virkelig forbanna når folk sier sånt.
Når det er sagt, er jeg imot at folk skal få aktiv dødshjelp eller oppfordre andre til selvmord (pga. det jeg har vært igjennom), selv om jeg mener at folk kan få bestemme det selv, siden det er DERES liv.

Hvorfor skal man leve et liv kun for andre?
Du har rett, hvem vet hva døden er. Men det er det eneste som jeg kan se i logikken min som er usikkert.

Men hvis jeg ikke er fornøyd eller kan bli tilfreds med livet, så kan vell ikke døden være et dårlig valg.

dessuten er jeg selv totalt overbevist om "atheist-versionen" av døden
Jeg tror også på "ateist versjonen" av døden. Altså, ingenting.

Men samtalen vår blir kanskje litt offtopic for de andre, så hvis du vil er det bare å skrive PM istedenfor.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=571731
Synes denne artikkelen var interessant i forhold til temaet. Vanskelig å diskutere saken med tanke på personvern og at navn på offeret er utgitt. Men allikevel synes jeg at den burde få litt oppmerksomhet. Hva synes dere andre om saken?
Sitat av Oddish Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=571731
Synes denne artikkelen var interessant i forhold til temaet. Vanskelig å diskutere saken med tanke på personvern og at navn på offeret er utgitt. Men allikevel synes jeg at den burde få litt oppmerksomhet. Hva synes dere andre om saken?
Vis hele sitatet...
Det er vel mer eller mindre pur egoisme...
(om du vil vite mer om scientologi anbefaler jeg å besøke http://www.xenu.net)


Selv ønsker jeg å leve så godt som mulig.
Med det mener jeg at jeg liker å tenke at alle mennesker vil andre godt fordi alle innerst inne egentlig ønsker å leve i fred og harmoni.

Tanken med selvmord har vel på et tidspunkt streifet de fleste (meg inkludert), men jeg har funnet ut at jeg vil heller leve så lenge jeg makter, og dermed prøve å gjøre det beste ut av det for meg selv og de rundt meg.

Det med døden interesserer meg egentlig ganske mye. Jeg har nemlig i det siste funnet ut at den (døden altså) skremmer meg meget lite.
Jeg blir heller ikke lei meg når mennesker rundt meg dør... Jeg vet ikke hvorfor det er slik (kanskje har jeg egentlig store problemer), men sånn jeg føler det er andres døde egentlig noe som ikke angår meg.

På en måte tenker jeg at da har de endelig fått hvile, eller at de ikke ønsket mer av livet. (Altså deres sak).

Jeg ser for meg at andre blir lei seg når andre dør fordi de da aldri vil møte personen igjen. Jeg føler også at det er litt sårt. Men ikke stort mer.



Kanskje er jeg en empati løs jævel... Kanskje er jeg en psykopat eller lignende...

-Init
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
randomID: Skaff deg en hobby.
Blir så jævla provosert av de som påstår selvmord er ene og alene egoisme. Selv har jeg gått til det skrittet å faktisk forsøke det med 100% hensikt i å dø! Ikke bare èn - men et par ganger til relativt rask tid etter det første forsøket. Dog var de to sistnevnte så patetisk et forsøk at jeg utelukker nr. 2 som et forsøk, og nr. 3 ser jeg på som selvskade. Det er nr. 1 som virkelig var alvoret, og tilfeldigheter avgjorde suksess eller failure.

Selv i dag, når jeg har fått et annerledes syn på livet, strever jeg med suicidal thoughts. Det er kanskje ikke så rart, kun ett år siden forsøket, men kan hende opplevde jeg noe som er hvisket ut av minnet mitt i "dødsmomentet", den tiden det tok for livet å "sakte" renne ut. For det er sant det de sier, at tiden virker som står stille et øyeblikk i det du bestemmer deg for å forsøke. Noen sier de ikke er redd, jeg var derimot dritnervøs, men fast bestemt. Og tro ikke no på at det ikke gjør vondt, det gjør det både fysisk og psykisk. Det er bare så jævla lett å fortrenge smerten!

Jeg sliter fortsatt den dag i dag med at jeg er lei meg for at jeg ikke lyktes. Hver gang jeg tenker på hvor annerledes livet mitt kunne vært hvis ikke .... Eller hvis jeg bare hadde .... Og jeg blir rett og slett truffet av beinhard melankoli hvis jeg starter å tenke på hvilken belastning jeg er for de nærmeste av venner og familie, eller truffet av sorg for hvilken nobody jeg er i samfunnet, og hvilket belastning jeg er for dette samfunnet i helhet. Jeg er overhodet ikke egoistisk, og det er i hvertfall ikke egoisme som drar meg ned i renna.

Blir rett og slett så jævlig provosert av suicide folk som nikker fortrolig til påstanden om egoisme innbundet i selvmord. Så jeg nesten mistenker at deres suicide tanker kan settes i spørsmålstegn, men siden folk er forskjellige, får jeg bare la meg provosere videre. Dette er mine personlige meninger om den saken..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Dere, som aldri har lidd av noen suicidelitet, kan ikke egentlig uttale dere om dette. Ikke jeg heller for den saks skyld. De som er selvmorderiske, har som regel en grunn til å ta selvmord. En god en også. Å si at det å ta selvmord er feigt og egoistisk blir bare feil i mine øyne. Det er lett for oss som har et "perfekt" liv å si. Men de som har det så vanskelig at de føler trangen til å ta sitt eget liv, de har det også virkelig vanskelig. "Normale" personer kan ikke sette seg inn i tankegangen til de som er selvmorderiske. At familie og venner som kanskje er igjen, og må gjennom sørgeprosessen er jo synd. Men hvorfor skal den personen som lider mest av alle bli igjen for at de skal slippe å sørge for hans død?
Vis hele sitatet...
Signerer dette. Jeg er for at enhver person skal kunne ta livet sitt dersom dette er ens eneste ønske. Det blir for dumt å kalle det feigt og egoistisk. Dersom en person har det så vondt at en syns den eneste utveien er å ta sitt eget liv, syns jeg den muligheten skal kunne være innen rekkevidde. Jeg har opp gjennom årene hatt flere tanker om selvmord og forsøkt det et par ganger. Og blitt like sint og fortvilet hver gang "velmenende" mennesker skal komme og blande seg inn. Jeg har tro på at vår sjel lever videre og at dersom man opplever mye motgang i det livet man er blitt tildelt så skal det være en menneskerett å kunne gjøre slutt på det.
Min mening om suicidale og selvmord er at jeg syns det ikke er annet enn trist. Jeg kan ikke si om det er egoisme, oppmerksomhet, hat, frykt, eller skam som regjerer fordi jeg aldri har vært i den båten selv. Jeg syns det er modig av mange i denne tråden og komme med så sterke meninger når flesteparten aldri har stått ved et så stort valg før. Det er ikke snakk om pølse eller tunfisk på brødskiven, men mellom liv og død. Jeg syns uansett mennekser som velger å begå denne handlingen skal ta hensyn til andre mennesker som fremdeles skal leve videre på denne planeten. Det å bli funnet skal ikke skape unødvendig mye dramtikk. Det å kaste seg forran tog o.l. skader til syvende og sist ingen andre en den stakkars togføreren som vil fmest sansynlig få en psyksik belastning.

Mange unge jenter tar selvmord. Jeg syns det bare er veldig trist at så mange velger å ta livet sitt når det er så mye de fremdeles ikke har sett eller gjort. Ikke alle er klar over at det er kun i hodet det ligger, og skal faktisk ikke mer enn en bryter som du selv må finne før du kan komme i mer fargerike tankebuer igjen. Er du først kommet inn i en sort sirkel er det vanskelig og komme seg ut, derfor er det viktig og søke innover og ikke utover i mange tilfeller. Det å bruke masse penger på psykolog er unødvendig. Du må søke etter den indre ro, og bli venn med deg selv. Først da kan du begynne å tenke utad.

Jeg tror uansett at hvis min verden brøt ned rundt meg, ble suicidal og teoretisk ikke hadde noe mer godt å leve for, ville jeg tatt opp heftig lån og reist verden rundt for å finne den vakreste plassen å dø på. På veien dit ville jeg ha funnet ut at jeg ville reise enda lenger, leve mer, kjenne på andre verdenshjørner, og få utvekslet andre verdensbeboeres tanker og meninger om verden og av mennesket. Jeg tror hemmeligheten til folk med selvmordstanker er å mest mulig komme seg ut av sine tankebaner og negative rutiner. Å gå i naturen er en fin ting. Det letter ihvertfall på det positive tanketeppet mitt.

Jeg føler med alle dere som er pårørende, er i nærmere slektskap eller vennskap med mennesker som selv valgte å foralate jorden vår.
Man skal være forsiktig med å "glorifisere" eller forherlige, (er vel kanskje et bedre ord), selve handlingen til de personene som tar sitt eget liv. Fremstille dem som f.eks. martyrer e.l.
Noen sa engang; Only the good die young, og det ligger nok endel i det.

Livet er hardt og enda hardere for sarte sjeler. Min erfaring er at de mest empatiske, livlige, åpne, og ofte lettpåvirkelige menneskene er de som har tatt sitt liv her i distriktet. Mennesker som har krevd for mye av seg selv, går konstant på akkord med seg selv og ofte på vegne av andre.

De som velger å avslutte sitt liv anser det som eneste utvei og hvem kan da dømme en slik person. Respekter valget og sett heller fokus på alle de gode minnene.

Det kan høres kynisk ut dette med å respektere deres valg, men uansett om valget tas i fullt vill-rede, desperasjon, psykose osv. Så er det et valg som blir tatt.

De etterlatte må akseptere, respektere og tilgi for å komme videre i livet. Da hjelper det lite å slenge dritt om hvor feig denne personen var som tok sitt eget liv
Jeg tror uansett at hvis min verden brøt ned rundt meg, ble suicidal og teoretisk ikke hadde noe mer godt å leve for, ville jeg tatt opp heftig lån og reist verden rundt for å finne den vakreste plassen å dø på. På veien dit ville jeg ha funnet ut at jeg ville reise enda lenger, leve mer, kjenne på andre verdenshjørner, og få utvekslet andre verdensbeboeres tanker og meninger om verden og av mennesket.
Vis hele sitatet...
Hadde du vært suicidal og så langt nede hadde det nok ikke vært særlig aktuelt.
I en suicidal sinnstilstand (som du ikke kan sette deg inn i) kunne du ikke gitt mer faen i å reise rundt etter en såkalt vakker plass.
Sist endret av Don Veto; 12. mai 2009 kl. 09:48.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Hadde du vært suicidal og så langt nede hadde det nok ikke vært særlig aktuelt.
I en suicidal sinnstilstand (som du ikke kan sette deg inn i) kunne du ikke gitt mer faen i å reise rundt etter en såkalt vakker plass.
Vis hele sitatet...
det stemmer!
jeg husker fra min tid med slike tanker at jeg var giddalaus, og orket ikke å ta meg en tur i skogen.
når du har slike tanker vil du mest sannsynlig gå inn i deg selv, og drite i alt rundt deg
(ref. tidl. innlegg av meg selv)
Sitat av randomID Vis innlegg

"Hva mer vil du ha?" har jeg blitt spurt av psykologer som ikke forstår hva problemet mitt er.

Svaret er: jeg vet ikke! men dette er ikke nokk, ikke i nærheten...
Vis hele sitatet...
Mer oppmerksomhet?


Du tar den klassiske hollywood tvisten hvor den du minst forventer er "suicidal".

God familie har du,penger, bra karakterer, dusiner av venner og kjærester, likevel er du suicidal.

og forventer at folk skal
og gi deg mer oppmerksomhet.

Skaff deg en hobby elns.
Selvmord er ikke egoistisk. dere som sier det som er de virkelige egoistene.

Hvorfor skal man leve ett helt liv for andre sin skyld når hver eneste dag er ett reint helvette?
Sitat av MarilynMansen Vis innlegg
Selvmord er ikke egoistisk. dere som sier det som er de virkelige egoistene.

Hvorfor skal man leve ett helt liv for andre sin skyld når hver eneste dag er ett reint helvette?
Vis hele sitatet...
Kommer jo helt ann hvilken posisjon du har i verden også.

om du har barn så er det veldig egoistisk å ta selvmord.

Da har du tatt valget å skape liv og da har du som far plikt å være der for dem.

Hvis du ikke har no ansvar, then go ahead.
Jeg har ingen barn. men skjønner hva du mener
Sist endret av MarilynMansen; 12. mai 2009 kl. 14:07.
Sitat av MarilynMansen Vis innlegg
Selvmord er ikke egoistisk. dere som sier det som er de virkelige egoistene.

Hvorfor skal man leve ett helt liv for andre sin skyld når hver eneste dag er ett reint helvette?
Vis hele sitatet...

Utrolig bra sagt. Har gitt deg et kvalitetspoeng. Men det du sier er en tankevekker. Det er blitt en klisje at det er så egoistisk å ta sitt eget liv. Det som er egoistisk er at alle de rundt sitter og tenker på sitt ve og vel.
Jeg må si meg enig i begge deler.. synes på en måte det er noe egoistisk å ta selvmord for smerten du påfører andre med å gjøre det er helt ubeskrivelig. Men i min livsituasjon akkurat nå må jeg også si meg enig i at hvorfor skal man leve ett helt liv i smerte for andres skyld? blir rett å slett forvirret av å lese denne tråden:S men mener for dem som tar selvmord har det vært siste utvei..
▼ ... over en uke senere ... ▼
EGOISME: Selvfølgelig er det egoistisk å ta selvmord. Alt mennesker gjør er egoistisk. Det er genenes egoisme, iflg Dawkins.

Hva slags logikk ligger til grunn for å si at man skal være altruistiske? Og vær så snill å kvantifiser hvor mye en skal tenke på seg selv, og hvor mye en skal tenke på andre, rent matematisk.

Latterlig diskusjon.

Selvmord er hverken bra eller dårlig. Da det ikke fins noen mulighet til å si om det er noen mening med livet, fins det heller ingen mulighet til å si at det er meningsløst å ta livet sitt. Hvorfor ikke, lissom.
Altruisme fremmer overlevelsessjansene for ens egne. Ganske logisk, fra et evolusjonært ståsted, altså.

Hva selvmord angår, mener jeg at dette selvsagt skal være opp til hver enkelt, såfremt man er i en tilstand hvor man tenker klart. Er man tynget av depresjon e.l. vil dette selvsagt prege tankeprosessene negativt, og man er tilbøyelig til handlinger man i utgangspunktet ikke ville overveid. Hvis man er av den mening at ingen andre utfall er mulige (determinisme), derimot, faller dette bort. Jeg synes ikke "men tenk på de man etterlater, da!" er noe godt argument, man burde være tillatt egoisme når det angår ens eget liv.
Sitat av b0mbefly Vis innlegg
EGOISME: Selvfølgelig er det egoistisk å ta selvmord. Alt mennesker gjør er egoistisk. Det er genenes egoisme, iflg Dawkins.

Hva slags logikk ligger til grunn for å si at man skal være altruistiske? Og vær så snill å kvantifiser hvor mye en skal tenke på seg selv, og hvor mye en skal tenke på andre, rent matematisk.

Latterlig diskusjon.

Selvmord er hverken bra eller dårlig. Da det ikke fins noen mulighet til å si om det er noen mening med livet, fins det heller ingen mulighet til å si at det er meningsløst å ta livet sitt. Hvorfor ikke, lissom.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg kjøpte en splitter ny PS3 til avkommet mitt, så ville jeg vært egoistisk? Hva slags logikk ligger til grunn for å si at dette er egoisme?
▼ ... over en uke senere ... ▼
eg har vert gjennom flere "alvorlige" selvmords forsøk..alle gangen så hadde eg tatt den mengden som skal drepe en mann 1,5 ganger med det eg brukte(selvølgelig økte eg dosene for hver gang,men det gikk faen ikkje...)... etter hvert misslykket forsøk, blei eg lagt inn på psykiatrisk sykehus. men eg sa til de(etter 18måneder!) at eg er ein lost case, så eg skreiv meg ut.. men ein ting er sikkret: selvmord er IKKJE en egoistisk handling! det er den største kjærlighetserklæringen du kan gi dine venner og familie. det som går i hodet på en som er suicidal, er at verden blir en bedre plass uten han. og at ein person er villig til å ta sitt eget liv for at alle tilslutt får det bedre, det er den MINST egoistiske handlingen som er! om det faktisk stemmer at verden blir bedre når eg dør, eller om den blir kjip(for de som kjenner meg), det er ikkje noe som en som skal til å drepe seg tenker. han tenker kun: "de eg er glad i, de får det bedre med meg borte!".. dette er ikkje bare noe eg har tenkt, men eg har "intervjuet" MANGE pasienter om nett "egoist" spørsmålet. faktisk så har ALLE eg har snakket med om det sagt at de gjer det for de som de er glad i. (også kommer jo spørsmåla fram om ka som har fått denne personen til å komme inn på sånne tanker? da er det viktig å se tilbake på "tankehistorien", og koss miljø ein vokste opp i. det er særlig i barndommen att det heile begynner!) så til alle dere som ser på selvmord som egoistisk, FØKK dere! (ikkje slemt meint, for eg er snill)
Går vel ikke en dag uten at jeg tenker på å avslutte eksistensen..

Sleit i mange år med tungt heroinmisbruk,men kom meg tilslutt ut av dette, motivasjonen min var mine 3 barn..

Etter en lang stund med "tomrommet" som man faktisk føler selv etter man er fri fra heroinen, fant jeg meg ei jente som jeg ble glad i igjen..

Økonomisk sett var jeg totalt føkka, barnebidrag for 3 barn..ingen verdier og 36 år..

men livet hadde iallefall en mening..jag hadde ei jeg var glad i..

Etter noen år gifta vi oss og vi fikk et barn, en herlig liten gutt..

Plutselig en morgen lå det en hvit lapp på bordet mitt... "jeg har tatt barnet og reist fra deg"

jeg satt i timer å forsto ingenting..så begynte jeg å ta telefoner...prøvde å kontakte "kona" men hennes tlf var selvfølgelig avslått..

Etter noen dager ringte hun til meg..da begynte helvete for alvor..hu hadde løyet seg inn på et krisesenter,engasjert advokat og var helt uvillig til å forklare meg noe som helst rundt grunnen til at hun reiste..

natt etter natt satt jeg våken å prøvde å finne ut hva fan som hadde skjedd...prøvde å sende henne meldinger å spurte pent om hun ikke kunne forklare meg hva som egentlig var galt..

etter en 5-10 telefoner til henne fikk jeg en heller sinna telefon fra politiet, der jeg ble beskylt for trakkasering, brev fra advokaten hennes kom også tytende inn i postkassen..

søvnproblemene baller på seg, spørsmålene består..

Heroin er nå igjen meget sterkt i mine tanker...

Men vet at om jeg setter et skudd, så blir det bare et..og det blir the big bang...

ungene mine har et godt liv sammen med sin mor og sin ste-far, selv om de er glad i meg så vil de tilslutt gå videre..

min lille sønn er 1 år..han vil bli skånt for han vil nok ikke huske meg uansett...

vet at mange vil synes det virker feigt ut, men vi er alle forskjellige...
mitt liv..mitt valg...
skjønner godt ditt problem Jan - verden er ikke rettferdig... ihvertfall når andre bare tar og ikke gir som i ditt tilfelle