Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  212 19923
Nå har jeg gått lenge å ventet på at noen skulle lage en tråd om dette, men siden ingen har gjort dette, tar jeg saken i egne hender.

De fleste av dere har vel sikkert hørt om denne 82-åringen fra Snåsa, som i det siste har blitt mye omtalt i media på grunn av sine varme og såkalt helbredende hender.

Det er nettopp blitt utgitt en biografi om denne mannen - Joralf Gjerstad som han heter - som forteller en haug med historier om mennesker, som har blitt hjulpet av denne mannen. Folk med sykdommer som ingen leger klarte å fikse, men som på merkelig vis ble kurert av Snåsamannen.

Eksperter mener at han har hjulpet så mange som 50 000 mennesker over sin 50 år (tror jeg?) lange periode som "healer", og har aldri fått en klage. I tillegg skal det nevnes at han aldri har tatt betaling for sine tjenester.

Etter det jeg vet er hans egentlige jobb i den lokale kirken.

Mange fremstående norske mennesker har i det siste gått ut i media og sagt at de både støtter, og tror på at Snåsamannen virkelig er den mirakelmannen han blir fremstilt som, og ikke en kvakksalver som mange "kyniske kritikere" hevder. Helseminister Bjarne Håkon Hansen sier at hans egen sønn, ble frisk fra kolikk etter et besøk hos Snåsamannen.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=546595

Selv har jeg alltid vært under den mening at slike fenomener som healing, spådomskunst, synskhet(?) og andre hekserier, kun er produkter av en relativt ny, men voksende industri. Slik jeg ser det har dette nesten blitt et alternativ til religionene. Folk betaler i dyre dommer for å dra på alskens kurs, samlinger, terapitimer, for utstyr osv. Og for de fleste som driver med dette, blir det ingen hobby. Det blir en livsstil. De slutter å vaksinere seg og med å bruke konvensjonell medisin, og hengir seg heller til det alternative. Til og med stener brukes som "medisin" innenfor dette feltet.

Jeg har alltid holdt meg til teorien om at de helbredende effektene som kommer når et menneske tar på deg, er det vi kaller placebo-effekt. De kommer fordi man tror de skal komme. På samme måte som at det for barn blir mindre vondt hvis du blåser på såret, eller blir mindre bilsyk av et plaster på navelen.

Jeg ser like mye sannhet i historiene som fortalte om alskens healing, som i historiene som forteller om Bigfoot, Nessie og Donald Duck.

Kort sagt, jeg er en skeptiker.

Men så var det denne Snåsamannen da.
Han er ikke som healere flest. Som sagt tar han ikke betalt for sine tjenester, og det virker som om han har overbevist en hel drøss med skeptikere.

Boken hans har solgt i over 100 000 og han har blant annet ervervet seg kongens fortjenestemedalje. Det er da ikke hvemsomhelst som får den?

Jeg er faktisk ikke sikker på hva jeg skal tro lenger. Jeg vil si at foreløpig holder jeg meg fortsatt på skeptikersiden.

Så, nå gleder jeg meg til å få høre deres meninger om denne mannen.
Er i utgangspunktet en skeptisk person når det kommer til slikt selv, men er noe muffens her.

Virker jo rart også at folk faktisk blir friske. Om det er placebo-effekten eller ei så er det jo noe som skjer der om så mange faktisk blir kurerte.
Trodde ikke på noe av dette FØR jeg ble helbredet selv (Ikke av Snåsa riktig nok). Har nå ingen problemer om å tro på historier om folk som blir helbredet.
Hvilke eksperter anslår at Snåsamannen har hjulpet 50 000 mennesker? Hvorfor skal man tro på påstander fremsatt i en bok om Snåsamannen skrevet av en forfatter som har egeninteresse av at Snåsamannen blir fremstilt som "the real deal"? Hvorfor er Snåsamannen ekte, mens alle de som har blitt gått etter i sømmene tidligere har vist seg å være svindelere eller at de har klart å lure seg selv?

Anekdoter og korttriks overbeviser ikke meg. Det er viktig å bevare litt kritisk sans i hverdagen.
Glemte forresten å legge til at, jo han påstår å aldri ha fått en eneste klage. Men dersom jeg sier at jeg skal kurere deg ved å klappe deg svakt på skuldere, og det ikke virker, så klager du jo ikke etterpå.

Sitat av commie Vis innlegg
Hvilke eksperter anslår at Snåsamannen har hjulpet 50 000 mennesker? Hvorfor skal man tro på påstander fremsatt i en bok om Snåsamannen skrevet av en forfatter som har egeninteresse av at Snåsamannen blir fremstilt som "the real deal"? Hvorfor er Snåsamannen ekte, mens alle de som har blitt gått etter i sømmene tidligere har vist seg å være svindelere eller at de har klart å lure seg selv?

Anekdoter og korttriks overbeviser ikke meg. Det er viktig å bevare litt kritisk sans i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Han var med på Grossvold (tv programmet). Der ble det sagt at eksperter mener han har hjulpet 50 000...
Sist endret av Gamgee; 29. januar 2009 kl. 14:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Vis meg ett eneste dokumenterbart og verifiserbart tilfelle hvor en såkalt 'healer' har helbredet en synlig skade som amputerte kroppsdeler, totalt brannskadet kropp eller lignende. Det være i gud, buddah, allah eller spaghettimonsterets navn.

Det skjer ikke og har ikke skjedd.
Sist endret av nso; 29. januar 2009 kl. 14:19.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Han var med på Grossvold (tv programmet). Der ble det sagt at eksperter mener han har hjulpet 50 000...
Vis hele sitatet...
Kritisk sans ... Eksperter på hva? Hva legger han i "hjulpet"? Godt mulig at 50 000 har vært oppe på gården hans, det vet jeg ikke noe om, men om han hadde helbredet 50 000 mennsker så hadde det vært mulig å sannsynligjøre kreftene hans på en annen måte enn med et korttriks og hauger og lass av anekdoter ...
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av nso Vis innlegg
Vis meg ett eneste dokumenterbart og verifiserbart tilfelle hvor en såkalt 'healer' har helbredet en synlig skade som amputerte kroppsdeler, totalt brannskadet kropp eller lignende.

Det skjer ikke og har ikke skjedd.
Vis hele sitatet...
Why won't God heal amputees? (Men det er en helt annen sak)

Personlig mener jeg dette er bs fra begynnelse til slutt.
Skulle likt å se en utdannet lege gå til Snåsakailln (som han egentlig heter ffs) og bli kurert helt uten videre...
Han har vel ikke helbredet 50.000, men har hatt 50.000 "pasienter".
Jeg vil bare stille et helt uskyldig spørsmål: Hvorfor gidder folk gå ut og si at de har blitt bra av sykdommene sine etter å ha vært hos en healer hvis det ikke er tilfellet? Jeg mener.. Hva er vitsen? Skjønner forresten folk som ikke tror på dette og vil ha bevis. Tror det er lite sannsynlig at dere får dokumentert bevis nå i dag anyway.
Sitat av thomson007 Vis innlegg
Jeg vil bare stille et helt uskyldig spørsmål: Hvorfor gidder folk gå ut og si at de har blitt bra av sykdommene sine etter å ha vært hos en healer hvis det ikke er tilfellet? Jeg mener.. Hva er vitsen? Skjønner forresten folk som ikke tror på dette og vil ha bevis. Tror det er lite sannsynlig at dere får dokumentert bevis nå i dag anyway.
Vis hele sitatet...
Som sagt, av samme grunn til at noen andre går ut og sier de har sett sjøormen i Loch Ness og flyvende grønne menn.

Jeg mener at de som tror på healing, er de samme folka som overbeviser seg selv om at de blir superfjerne av i-Dozer.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av nso Vis innlegg
Vis meg ett eneste dokumenterbart og verifiserbart tilfelle hvor en såkalt 'healer' har helbredet en synlig skade som amputerte kroppsdeler, totalt brannskadet kropp eller lignende. Det være i gud, buddah, allah eller spaghettimonsterets navn.

Det skjer ikke og har ikke skjedd.
Vis hele sitatet...
Men det som visstnok har skjedd er at han har helbredet mange "indre" sykdommer? Hvorfor skulle så mange personer lyve? Hvilken interesse har disse personene av at Snåsamannen beholder sitt rykte som healer? Nå vet jeg ikke helt hva som skjedde etter Snåsamannens siste dager som healer da hundrevis av personer møtte opp nå nylig. Tror du ikke det før eller siden ville kommet fram at dette er en hoax når det er så godt dekket av media som Snåmannen har vært?

For all del, jeg er fortsatt skeptisk. Jeg hadde ikke hørt om mannen før jeg så ham på TV, og det første jeg tenkte var at dette var lureri. Man begynner jo dog naturligvis å lure når han har fått så mye blest rundt seg uten å bli "avslørt".
Jeg er skeptiker til de grader på dette området også, bare så det er sagt, men jeg syns det blir for dumt å bare blåse det vekk med en gang. Tror dere ikke det har vært noen skeptikere som har vært hos han og testa ut dette? Det tror jeg så absolutt, og det burde være noe i dette.

Som sagt, jeg sier IKKE at jeg tror på dette, men at man skal være forsiktig med å sette seg imot slikt når såpass mange mennesker faktisk blir hjulpet, uansett om det er trolleri eller placebo, så funker mye av dette.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Vet ikke helt hva jeg skal tro egentlig. I utgangspunktet er jeg skeptisk som bare faen til sånne ting, men så fortalte min svigermor meg en historie.

Hun mistet synet etter en fødsel, og legene fortale henne at det var absolutt ingenting de kunne gjøre. Hun hadde altså fått beskjed fra legene at hun aldri kom til å se sitt nyfødte barn. Den gang trodde ikke hun heller på slike ting, men valgte å forsøke en av disse healerne, som en siste utvei. Ser hun i dag? Bedre enn noen gang. Etter at hun var i kontakt med denne mannen (ikke snåsamannen vel og merke), så gikk det noen dager før synet begynte å komme gradvis tilbake.

Selvsagt kan det være tilfeldigheter, og at legene tok feil, men.. Er vel fortsatt skeptisk.
btw folk lyver ikke om at de har blitt helbredet( de sier jo dette etter som hva de har erfart)
jeg må si at jeg tror på dette og har erfart helbredring.
ja jeg vil legge til litt:
Det å ta en pille for å bli frisk er like mye placebo.
healere har eksistert i mange tusen år ( det er forskjelige typer healere så klart , men jeg tenker mest på de healerne som overfører energi til andre via varme hender.)
healere legger nødvendig vis ikke hendene på klient, de pleier å holde hendene ca 20-30cm fra kroppen for å jobbe med energien til mennesket.
healing har eksistert lengre enn legemidler (og jeg mener et stort flertall av medisiner p dagens marked en kunn laget for at de som produserer midlene skal tjene penger.
Sitat av dain Vis innlegg
Vet ikke helt hva jeg skal tro egentlig. I utgangspunktet er jeg skeptisk som bare faen til sånne ting, men så fortalte min svigermor meg en historie.

Hun mistet synet etter en fødsel, og legene fortale henne at det var absolutt ingenting de kunne gjøre. Hun hadde altså fått beskjed fra legene at hun aldri kom til å se sitt nyfødte barn. Den gang trodde ikke hun heller på slike ting, men valgte å forsøke en av disse healerne, som en siste utvei. Ser hun i dag? Bedre enn noen gang. Etter at hun var i kontakt med denne mannen (ikke snåsamannen vel og merke), så gikk det noen dager før synet begynte å komme gradvis tilbake.

Selvsagt kan det være tilfeldigheter, og at legene tok feil, men.. Er vel fortsatt skeptisk.
Vis hele sitatet...

Dette eksempelet kan jo være et godt eksempel på placebo. Det kan jo være at det ikke var noe fysisk galt med øynene som gjorde at hun ikke kunne se, men faktisk at det var hjernen som hadde "skrudd" av syns-funksjonen. Men at ved hjelp av placebo/et sterkt ønske om å se igjen, skjedde akkurat dette. På samme måte har vi jo sett utallige eksempler på mennesker som er lammet fra beina og ned, men legene klarer ikke finne noen fysisk grunn, men de går etter et besøk hos den lokale "healeren" e.l.

Det med at ingen har "avslørt" snåsamannen er jo ikke akkurat så rart. Da det ikke går ann å bevise at det fungerer, går det heller ikke ann å bevise at det ikke fungerer.
Sist endret av dvs; 29. januar 2009 kl. 14:44.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Som sagt, av samme grunn til at noen andre går ut og sier de har sett sjøormen i Loch Ness og flyvende grønne menn.

Jeg mener at de som tror på healing, er de samme folka som overbeviser seg selv om at de blir superfjerne av i-Dozer.
Vis hele sitatet...
En trenger vel ikke å tro på det? Jeg vet om flere skeptikere som har blitt helbredet (inkludert meg selv om sagt).
Sitat av dvs Vis innlegg

Det med at ingen har "avslørt" snåsamannen er jo ikke akkurat så rart. Da det ikke går ann å bevise at det fungerer, går det heller ikke ann å bevise at det ikke fungerer.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hvorfor kan man ikke bevise at det fungerer?
Sitat av ticks Vis innlegg
Men det som visstnok har skjedd er at han har helbredet mange "indre" sykdommer? Hvorfor skulle så mange personer lyve? Hvilken interesse har disse personene av at Snåsamannen beholder sitt rykte som healer? Nå vet jeg ikke helt hva som skjedde etter Snåsamannens siste dager som healer da hundrevis av personer møtte opp nå nylig. Tror du ikke det før eller siden ville kommet fram at dette er en hoax når det er så godt dekket av media som Snåmannen har vært?

For all del, jeg er fortsatt skeptisk. Jeg hadde ikke hørt om mannen før jeg så ham på TV, og det første jeg tenkte var at dette var lureri. Man begynner jo dog naturligvis å lure når han har fått så mye blest rundt seg uten å bli "avslørt".
Vis hele sitatet...
Mange det har vært mye blest om har vært svindlere. Peter Popoff var jo en kjempehealer for noen år siden. Han fylte idrettshaller med folk og ble vist på TV og det ene med det andre. Han helbredet visst folk med synsproblemer, lamme og gudene vet hva. Helt til det viste seg at han var en svindler så klart. http://www.youtube.com/watch?v=q7BQKu0YP8Y

En annen med magiske evner var Uri Geller. Folk over hele verden trodde han var the real deal. Han bøyde jo skeier på TV! Vel, helt til han også ble avslørt på direktesendt TV. http://www.youtube.com/watch?v=M9w7jHYriFo

Forøvrig så lyver ikke de som sier de har blitt helbredet. De forteller sine erfaringer slik de opplevde og husker dem. Men, det er en grunn til at frittstående anekdoter ikke blir brukt som beviser innen naturvitenskapen. Man kan ikke stole på folk, selv om de forteller sannheten slik de opplever den. For det første så har vi placebo-effekten, vi har folk som blir frisk helt av seg selv tilfeldigvis etter å ha besøkt eller rint til snåsamannen, vi har folk som ubevisst overdriver effekten også videre. For å bekrefte om Snåsamannen er en ekte helbreder så må man teste ham på samme måte som man tester om medisin virker. Dobbelt blindede studier med kontrollgrupper.
50 000 mennesker på 50år?
Det blir 2,74 mennesker hver eneste dag hele året.

Regner vel egentlig med at snåsamannen har hatt "fri" som alle andre i helgene. Det er 52 helger i året. På 50år blir det 2600 helger. Jeg ser for meg at han må ha levd et liv utenom dette, så jeg antar at han har hatt fri på lørdag og søndag. 2 dager hver helg,2600 ganger 2 blir 5200 dager.

Det er 18 250 dager i løpet av 50år. Så fjerner vi fridagene hans på 5200 dager og sitter da igjen med 13 050.

Siden han har helbredet 50 000 mennesker i løpet av 13 050 dager, har han da helbredet 3,83 mennesker hver eneste (arbeids)dag.

Om man fjerner hvor mye man sover, ferier, høytidsdager osv... så har den godeste Snåsamannen vært utrolig frisk på jazzhandsa hver eneste dag de siste 50åra. Og det uten å ta betalt? Hvordan har han overlevd dette? Kan man helbrede seg selv mot stress? (greit, det siste spørsmålet var teit).

Stiller også spørsmål ved hvem disse ekspertene er, hva han faktisk har hjulpet folk med osv osv...? Han er ikke troverdig for min del.

Og helt seriøst folkens...hvem klager på at en person GRATIS har lagt sine klamme hender på deg og ingenting funka?
Jeg tror at det meste arbeidet og healingen skjer inne i hodet på dem som blir "healet". Placebo absolutt, men det kan likevel "funke". Snåsamannen blir bare en annen versjon av en slags hypnotisør her. Om han har en spesiell kraft, skal jeg ikke si noe om, det vet jeg ikke, men han er flink til å framstå troverdig, spesielt når han gjør det gratis. Og det kan være nok til å "lure" noen til å tro at det funker.

Når det er sagt, om det ikke skulle funke med noen menesker så er det somsagt veldig liten kjangse for at de skulle "klage" på noe somhelst, å snakker nok ikke så mye om det offentlig.. Eneste som skjer er at de muligens forblir litt mer skeptiske enn det de allerede var.

Alikevel er det nok et flertall av disse meneskene som såklart ville blitt "friske" etterhvert uansett om de besøkte denne gamle mannen eller ikke, men siden de besøkte snåsamannen i mellomtiden og han tok på dem så er det fort gjort å gi han all credsa for at de ble friske i det hele tatt.

(Joralf, som han heter, sier jo at dem ikke skal slutte å ta medesinen sin fordeom han kladder på dem, å det kan jo være en indikator på at han vet godt selv at dette er mye placebo og at han ikke er Gud utvalgte, men flink til å få folk til å tro det.)

Whatever works
Lurer litt på om han faktisk kanskje tjener på det likevell. Han sier han ikke tar betalt, men det betyr jo ikke at de som føler de blir "helbredet" gir penger eller andre gaver av verdi.
Om han er en bløffmaker, illusjonist eller en en healer er det vanskelig å si noe om. Men en ting er sikkert, mange har blitt kvitt plager. Om kun har sittet i hodet på dem selv, og snåsa mannen kun har gitt dem håp. Så skal han ha en ting, han har hjulpet mange.

Mener bestemt at han tar litt i betaling, i form a donasjon, uten at jeg kan henvise til noen kilde
javel,tafsern dine matematiske regninger... (har du tenkt på at media blåser opp ting "litt", media skriver at var ca 50 000 helbredringer men dette kan jo ha vært alt fra 45 000 og oppover, ikke heng deg opp i tall , poenget her er at han har helbredet mange mange tusen!)
så videoene du linket til,
å sammenligne healere med scam-artists er vel litt å ta i, snåsamannen eller andre healere driver nødvendigvis ikke med slikt.
jeg mener at de som ikke har vært hos en healer ikke kan diskutere dette, på likt nivå som de som har vært hos en healer.
hvis man går til en healer vil man ikke bli hypnotisert, det blir vel å ta i.
hvis du går til en healer for å få healing kan du bare si at du ikke ønsker noe("som dere påstar "placebo hypnose prat") bare si til healeren at /han/henne skal sette i gang uten å prate, på denne måten kan du selv dømme hva du evt føler eller ikke føler. healeren vil mest sansynlig snakke litt om hva som er vanlig og kjenne eller ikke kjenne før og etter behandling.(dette kan jo for noen virke som placebo-snikksnakk!) så det er bare å be healeren om og bare behandle/heale uten snakking før og etter, slik at du kan dømme selv.

ja snåsamannen tar ikke betalt, men har ofte fått gaver pga helbredende behandling. det er jo en verdi og hjelpe andre ? eller hva Raymond?

(mulig jeg skriver det samme to ganger her.)
Tafsern: Da regnet du feil. Det var nemlig i helgene og høytidsdager det var mest folk som kom innom. Det er vel gjerne da en vanlig person i jobb har fri, og har anledning til å dra på en liten visitt til snåsamannen, for å prøve å få hjelp mot en eller annen lidelse? Dette kommer hvertfall frem i boka hans.
Men selvfølgelig har vel også han hatt noen fridager og ferieturer.
Og hvordan han kan leve på dette uten å ta betalt er enkelt. Han lever ikke av å heale folk,det har han aldri gjort. Han har jobbet som klokker i Snåsa kirke i mange år. Og tok imot folk på kveldene, etter at arbeidsdagen som klokker var ferdig.

Han har aldri tatt seg betalt, det er jeg rimelig sikker på. Av de som jeg vet av som har vært der, har ingen betalt en krone.
(uavhengi av om behandlingen funket eller ikke)
Men det skal sies han driver en slags veldedighet for funksjonshemmede barn i nærmiljøet.
Og av folk som har fått hjelp av snåsamannen,er det sikkert noen som har donert noen kroner dit, som en slags takk.
Sist endret av shitrich; 29. januar 2009 kl. 15:48.
Sitat av thomson007 Vis innlegg
En trenger vel ikke å tro på det? Jeg vet om flere skeptikere som har blitt helbredet (inkludert meg selv om sagt).
Vis hele sitatet...
Du har blitt overbevist, det betyr ikke at det er sant fordeom. Hjernen står for alt som finnes...
helt riktig Inspecta_Deck

Hjernen står for alt som finnes...
Vis hele sitatet...
dette gjelder også legemidler osv.
Part time ninja
locked65's Avatar
Jeg tror at det er mulig og bli "healet" av snåsamannen. har ikke selv funnet ut hvordan.
Men jeg tror ikke på healere som står på disse messene og preiker ord som er funnet opp på stedet og veiver med røkelse osv. Jeg tror ikke på dette som helseministeren sier at han satt på telefon med snåsamannen så ble ungen frisk i samme øyeblikk, Men igjen som helseministeren sier <<Dette er hva jeg opplevde>>.

Jeg er ikke sikker om det er Placebo eller ikke, Men man blir jo "frisk" :P
Jeg skulle veldig gjerne ha sett en statistikk over de som ble bedre etter snåsamannen, men som ble like syk igjen ei uke etterpå.

Jeg blir skuffa og kvalm over at norges helseminister går offentlig ut og sier at han tror på magi, kvakksalveri og overtro.

Kommentar i Dagbladet: De som er skeptiske til telefonhealing er blitt de nye raringene.
Skjønner skeptikerne godt, har selv vært skeptisk til alt av dette som ikke kan bevises.

For et par år siden, jeg var vel 10år kansje og hadde hver vinter vært plaget ved eksem på armer og ben. Vi hadde en såkalt healer i bygda og mora mi sendte meg rett dit for å prøve å se om han kunne gjøre noe med saken. (Fuktighetskrem er vanskelig å få påsmurt en ivrig 10 åring hver dag) Vi kom opp til det lille huset hans og forklarte saken. Det var greit, kan kunne godt prøve å fikse det. Første han gjorde var å tenne en fyrstikk som han bevegde i området der det var eksemutslett, på en ca 10cm lengde. Det hele virket veldig skummelt og "magisk" for en liten gutt. Senere mumlet han noe på et ukjent språk.(kunne vært bare tull såvidt jeg vet) også tok han sitt eget spytt og smurte over eksemet. Sist fikk jeg en salve som han hadde laget selv av diverse urter han hadde i hagen som jeg skulle smøre på eksemet en gang hver dag. Etter ca en ukes tid så var eksemet borte og jeg så aldri noe til det igjen.

Selfølgelig kunne dette være tilfeldigheter, jeg vokste nettopp ifra den barne"sykdommen" eller så ga han bare meg en potent eksemkur? Jeg aner ikke, men er langt fra overbevisst av denne hendelsen. Derfor tar jeg en hendelse til som har hendt noen i nær familie.

Hun var 14år da hun endelig dro til legen etter en lang periode med hodepiner som hun hadde holdt stilt om i lang tid. Legene ville ikke si noe sikkert, men tok en MRI-scan på henne bare for å være sikker. Der fant de en liten klump som ikke skulle være der, sentralt plassert inni hjernen. Hun fikk i en alder av 14år vite at hun hadde en ondartet hjernesvulst som bare ville fortsette å vokse. Hun dro fra Tromsø til Oslo for å få hjernekiruger til å se om det var muligheter til å opperere svulsten bort, det var det ikke. Den satt såpass langt inni hjernen at det var veldig stor risiko for å drepe henne hvis de prøvde. Da hadde foreldrene valget: Enten la ungen deres leve et liv i noen år til for å se kansje dø når svulsten overtar, eller ta sjansen på en operasjon og kansje miste henne nå.

Som de fleste her ville valgt så tok de heller å valgte å gi ungen hennes et resterende godt liv. Resten av familien var knust når vi fikk høre nyhetene, kan huske at jeg selv gikk fra mine besteforeldre(der vi fikk høre der) til skogen for å gråte fordi jeg ikke ville ses på som "svak" på den tiden.(Var ganske ung da også). De neste 3 årene omtrentlig så var hun ofte innom UNN i Tromsø for å sjekke hvordan svulsten evolverte, hver gang så hadde den vokst og foreldrene visste at de kansje ikke hadde mye tid igjen med sin datter og derfor ble desperat. Minner dere på at doktorene har sagt at den ikke vil slutte og vokse/klassifiserte den som en ondartet svulst.

En dag fikk foreldrene høre om denne "Snåsamannen" og ville gi det et forsøk, bedre å gjort et forsøk enn å vite i ettertid at de hadde noe de kunne gjort. De reiste fra Tromsø til Sør-Norge og fikk møte denne mannen. Akkurat hva han gjorde der med henne vet jeg ikke, siden jeg aldri har spurt, men ikke lenge etterpå ved neste MRI "check-up" hun skulle på fant de ut at svulsten ikke hadde vokst et døyt. De skjønte ikke hva som hadde skjedd men tok et par sjekker til over de neste månedene for å være sikker, testene ble de samme hver gang. Ingenting hadde skjedd. Legene sa selv at det var et medisinsk mirakel og hadde ingen god forklaring på hvorfor dette skjedde.

Poenget mitt er at selv om det finnes ting som kansje ikke virker logiskt så skal man ikke være for rask til å si at dette er tullsnakk. Kansje han selv ikke gjør noe med "pasientene", men han gir de et håp. Han gir de en grunn til å TRO at man kan få helbredelse. Hjernen er et fantastisk verktøy og kansje dette er nok til at kroppen healer seg selv.
Jeg kommer selv fra disse traktene, og Jorald har hatt dette siden sin barndom.
Som dere sier at mange er skeptiske men hvorfor skal alle disse menneskene lyve. Hvordan kan dette være placebo av babyen til Bjarne Håkon Hanssen?
anbefaler dere skeptikere og lese boken der kan dere lese mange historier. Vill også nevne at Joralf har også andre evner en "healing" han ser ting som ingen andre ser, Som beskrevet i boken så jobbet han som tjeneste gutt i kirken når han var mindre. Da kunne han se ringer over hodet til personer som i nermeste framtid skulle dø.
legger ved en link til hvor han har svart på mange spørsmål. http://www.namdalsavisa.no/article3962618.ece
Jeg tror meg på at om folk virkelig tror at de kommer til å bli friske så forsvinner plagene de har. Selvfølgelig snakker jeg da om hodepine osv, det å tro på noe så sterkt at man tror man er frisk. Jeg kan foreksempel være så sta at jeg kan bestemme meg for å bli frisk om jeg er småsyk (ignorere sykdommen å gjøre alt som normalt). Men når det kommer til svulster osv, så mener jeg å huske at folk har blitt plutselige friske fra dødlige sykdommer uten å ha vært til Snåsamannen?
til alle de som er skeptiske:
jeg mener det er greit at dere erskeptiske, og jeg aksepterer deres meninger.
men, det finnes mange forskjellige healere som jobber på forskjellige måter, snåsa arberider med energi overføring og ikke med steiner, urter og magiske gloser.
til dere som er skeptiske:
les boka om snåsa, les om healing generelt, de forskjellige typene, sett dere inn i hva det er og hvordan det fungerer, hvis dere ikke gidder dette men bare sitter og grubler på deres engene trangsynte meninger og erfaringer så skjønner jeg godt at dere er skeptiske!
hvis dere ikke tror på de som har blitt helbredet og føler dere trenger bevis så er det jo bare å prøve healing selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xhacktly Vis innlegg
til dere som er skeptiske:
les boka om snåsa, les om healing generelt, de forskjellige typene, sett dere inn i hva det er og hvordan det fungerer, hvis dere ikke gidder dette men bare sitter og grubler på deres engene trangsynte meninger og erfaringer så skjønner jeg godt at dere er skeptiske!
hvis dere ikke tror på de som har blitt helbredet og føler dere trenger bevis så er det jo bare å prøve healing selv.
Vis hele sitatet...
Til de som er religiøse: Sett opp ei falsifiserbar hypotese. Om healing funker så burde det å sette opp ei falsifiserbar hypotese med greie betingelser for alle parter vere ein triviell ting. Finn en healer som kan helbrede lidelser som sjelden går over av seg sjølv, saml sammen ei tilstrekkelig stor gruppe mennesker, og la dei gjennomgå behandling.

Fun fact: James Randi har ei utfordring. Alle som kan påvise paranormale evner, herunder healing, får 1 million amerikanske dollar.
Fun fact 2: Ingen har fått pengane sjølv om utfordringa har vore ståande i 20 år.
xhacktly:

Jeg vil påpeke at for omtrent alle menesker, eksisterer det spesiell mekanikk i hjernern som VIL tro på overnaturlige ting. Hvorfor dette, vet jeg ikke helt sikkert, men jeg skal ikke benekte at det kan være noe viktig og uoppdaget som ligger bak dette, men ting som religion er et (i mangel av bedre ord) symptom på dette.

Det er desverre også slikt at omtrent alle områder i det paranormale og okkulte vil det være enkeltpersoner og bedrifter som forsøker å tjene penger på det, og bevisst lure folk.
Men det finnes altså den andre mer "genuine" halvdelen, av bedrifter og enkeltindivider som tror på seg selv og denne usynlige "kraften".

Erfaring HAR mye og si, det er jeg enig i. Jeg har selv opplevd en hel del merkelige og uforklarlige ting i mitt liv, (og det kan føles teit at andre utenforstående skal putte dine egne erfaringer i bås og si at dette er fordi sånn og sånn, uten at de selv har opplevd det). Men selv om mye ennå står uforklart for meg, kan en del andre opplevelser også forklares dersom man prøver å tenke logisk rundt det. Underbevisstheten har ufattelig mange svar på spørsmål man stiller, derfor elsker jeg drømming

Sammenlikningen min med healing å hypnose går på at de begge opererer i størst grad med subjektets mentalitet. Derfor vil jeg påstå at det skal mer til for å påvirke noen som er skeptiske, enn folk som er mer åpne for det. Om dette (når det kommer til healing) har med blokkering av usynlig energi, kan jeg ikke si noe om, men placebo-effekten har blitt bevist å spille større rolle enn "medisinen" i seg selv. Dette gjelder ikke bare åndelig healing, men også medikamenter som man får av doktoren i utallige tilfeller.

Det er også bevist at man kan f.eks hypnotisere (da spesielt folk som tror på det selv) (personlig eller over telefon) til å føle seg beruset på hvilket som somhelst rusmiddel, (uten at man har intatt noe, eller går i en "spesiell transe") Det er simpelthen, placebo! Men det virker!

(jeg er fortsatt åpen for å tro på denne kraften dersom det skulle finnes bedre bevis for det, da jeg har heller aldri opplevd det selv, men jeg syns det er veldig rart at denne ikke kan bli "oppdaget" eller måles på noen vitenskaplig måte) Så i mellomtiden velger jeg å tro på det som gir mest mening for meg )

Sitat av xhacktly Vis innlegg
javel,tafsern dine matematiske regninger... (har du tenkt på at media blåser opp ting "litt", media skriver at var ca 50 000 helbredringer men dette kan jo ha vært alt fra 45 000 og oppover, ikke heng deg opp i tall , poenget her er at han har helbredet mange mange tusen!)
så videoene du linket til,
å sammenligne healere med scam-artists er vel litt å ta i, snåsamannen eller andre healere driver nødvendigvis ikke med slikt.
jeg mener at de som ikke har vært hos en healer ikke kan diskutere dette, på likt nivå som de som har vært hos en healer.
hvis man går til en healer vil man ikke bli hypnotisert, det blir vel å ta i.
hvis du går til en healer for å få healing kan du bare si at du ikke ønsker noe("som dere påstar "placebo hypnose prat") bare si til healeren at /han/henne skal sette i gang uten å prate, på denne måten kan du selv dømme hva du evt føler eller ikke føler. healeren vil mest sansynlig snakke litt om hva som er vanlig og kjenne eller ikke kjenne før og etter behandling.(dette kan jo for noen virke som placebo-snikksnakk!) så det er bare å be healeren om og bare behandle/heale uten snakking før og etter, slik at du kan dømme selv.

ja snåsamannen tar ikke betalt, men har ofte fått gaver pga helbredende behandling. det er jo en verdi og hjelpe andre ? eller hva Raymond?

(mulig jeg skriver det samme to ganger her.)
Vis hele sitatet...
Igjen, det er ikke snakk om å ikke tro på hva folk forteller, men om å ha en forståelse av at et enkelt individ ikke kan forklare hva som skjer, ikke skjer, hvorfor noe skjer også videre. Det var mange som trodde at de ble helbredet av Peter Popoff også, selv om han senere ble avslørt som svindler. Som jeg nevnte tidligere, kritisk tenking er en viktig egenskap å tillegne seg så en har verktøy for å forsvare seg mot svindel og humbug. Å forstå vitenskaplig metode er også en fordel.
bra at du står på ditt Chikara og dømmer ut i fra dine egene erfaringer.
alt kan forklares, men hva er riktig? og hva tror du på? det er et par av spørsmålene vi kommer til og ende opp med i denne tråden, disse spørsmålene blir opp til vært enkelt menneske og dets ståsted og vurdere.

Derfor vil jeg påstå at det skal mer til for å påvirke noen som er skeptiske, enn folk som er mer åpne for det. Om dette (når det kommer til healing)
Vis hele sitatet...
Det er vanneskelig for mennesker og innrømme at det de har erfart og mener er feil.

ja det skal sykt mye til for å påvirke eller endre skeptisen til medmennesker.
et "under" må til hver gang.
det er jo en grunn til at snåsa fortsetter helt til han er over 80 år (han hadde jo ikke fortsatt hvis han var en svindler som bare healet for "gavene"/og donasjonene han fikk, da ville han jo ha stoppet for lenge siden, fordi han ville da vært miljonær for lenge siden!.)
Jeg synes det er merkelig at media skal ta opp så ufattelig mange dume saker her i landet, også er det jo typisk at det blir tatt opp flere ganger.. Som med denne 'Snåsamannen'. Skulle tro media vil at nordmenn skal begynne å tro på denne dumskapen som han fremstiller gjennom boken sin osv..

Jeg har 0 troverdighet til at han har klart og 'healet' noen med å ta en trolldomsdans eller viftet og befølt litt med hendene sine haha :P
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av commie Vis innlegg
kritisk tenking er en viktig egenskap å tillegne seg så en har verktøy for å forsvare seg mot svindel og humbug.
Vis hele sitatet...
Så lenge man greier å skille hva som er svindel, og hva som ikke er det, så er det nok greit å være kritisk ja. Vil ikke si man kan kalle dette for hverken svindel eller humbug, all den tid denne snåsamannen hverken har svindlet eller lurt noen.. At folk føler seg/blir friske etter at de har besøkt han er da bare flott, right? Uansett om han faktisk kan helbrede folk eller ikke.
Sitat av dain Vis innlegg
Så lenge man greier å skille hva som er svindel, og hva som ikke er det, så er det nok greit å være kritisk ja. Vil ikke si man kan kalle dette for hverken svindel eller humbug, all den tid denne snåsamannen hverken har svindlet eller lurt noen.. At folk føler seg/blir friske etter at de har besøkt han er da bare flott, right? Uansett om han faktisk kan helbrede folk eller ikke.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt Gjerstad er svindler eller ikke vet jeg ikke, Snåsamannen har sikkert lurt seg selv for alt jeg vet.
Frazzy det er en grunn til at han har kommet mye media i hele sitt liv, han er norges mest brømte healer etter marcello haugen, (regner ikke at du vet hvem han er )

ser på KP'en din, man kan vel ikke forvente noen inteligente svar fra deg anyways!

commie:
Hvorvidt Gjerstad er svindler eller ikke vet jeg ikke, Snåsamannen har sikkert lurt seg selv for alt jeg vet.
Vis hele sitatet...
unødvendig komentar commie, dette er helt OT.

ok
viste ikke dette.
beklager Frazzy hvis det var krenkende.

ok
viste ikke dette.
beklager Frazzy hvis det var krenkende skrevet
Sist endret av random40348; 29. januar 2009 kl. 17:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xhacktly Vis innlegg
unødvendig komentar commie, dette er helt OT.
Vis hele sitatet...
Det er faen så viktig. Det er ingen her (som eg har lagt merke til) som har anklaga Mr. snåsamannen for å vere svindler. Tvert imot er eg rimelig sikker på at vedkommande fullt ut trur på det han sjølv, og andre seier, og at han på ingen måte er ute etter å svindle.

At han har gode intensjoner gjer det desverre ikkje meir sannsynlig at det funker...
Sitat av Elemental Vis innlegg

Poenget mitt er at selv om det finnes ting som kansje ikke virker logiskt så skal man ikke være for rask til å si at dette er tullsnakk. Kansje han selv ikke gjør noe med "pasientene", men han gir de et håp. Han gir de en grunn til å TRO at man kan få helbredelse. Hjernen er et fantastisk verktøy og kansje dette er nok til at kroppen healer seg selv.
Vis hele sitatet...
Veldig enig med deg Elemental.

Jeg er selv en mann som ikke tror på noe før det er bevist. Det er ikke bevist at snåsamannen har egenskaper som kan på mirakuløse vis kan heale mennesker, men en ting er sikkert, de fleste av menneskene som drar til han drar dit for å bli healet, i god tro. Noen blir bedre, og da kan man gi faen i å kritisere alle menneskene som tror de blir healet, for det store poenget er at de har blitt bedre! Og jeg er ganske så sikker på at det er en form for placebo-effekt, at hjernen vil og tror at man blir bedre, og hjernen gjør noe med dette selv, og hvis det er en snåsamann eller noe liknende som skal til for at man skal få denne effekten, så kan de så vær så god å få gjøre det?

Skjønner dere skeptikere, som Slashdot, DonT og Commie, og tror jeg slenger meg på her, men dere skal være forsiktig med å kritisere det til de grader, for det er ikke noe poeng i det, fordi det fungerer på noen, og det burde da holde?
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
fordi det fungerer på noen, og det burde da holde?
Vis hele sitatet...
Det jeg også vil fram til. Og all den tid han heller ikke tar betalt for dette (annet enn donasjoner, visstnok?), så ser jeg absolutt ingen grunn til å kritisere karen hvertfall. Han sier jo også at "pasientene" hans ikke skal slutte med medisinene de eventuelt går på.
Funker det, så er det jo fantastisk. Funker det ike, så var det nok verdt et forsøk i alle fall.

Hadde vært noe annet om han hadde hevdet at personen han nå har healet er frisk, og kan kutte ut alle medisiner - det blir 5000 kr,-. Takk.
Sist endret av dain; 29. januar 2009 kl. 18:07.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg blir skuffa og kvalm over at norges helseminister går offentlig ut og sier at han tror på magi, kvakksalveri og overtro.
Vis hele sitatet...
Helseministeren har da bare fortalt om en jævlig merkelig opplevelse han hadde. Det er jo bare rett og rimelig at alt kommer frem, han skal da ikke være nødt til å tie om dette bare fordi hissige skeptikere lar seg provosere av det.
Sist endret av mentalmelt; 29. januar 2009 kl. 18:26.
Syns ikke det er så farlig om snåsa'n flyr rundt og tar på folk, han er jo ingen svindler. Jeg mener det er placebo stort sett, men uansett hjelper jo han folk på en måte.

Det jeg derimot syns er mer urovekkende, er at over 50% tror at han har overnaturlige evner. Dette tallet tok jeg riktignok fra VG, men likevel da... det er drøyt.
Sist endret av Archj; 29. januar 2009 kl. 18:38.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Dokumentaren om Snåsamannen: Kjenner du varmen?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av xhacktly Vis innlegg
snåsa arberider med energi overføring og ikke med steiner, urter og magiske gloser.
Vis hele sitatet...
Eh, som den (wannabe) fysikknerden jeg er, så har jeg et helt annet begrep av energi enn det du har. Og det at du sier at han driver med såkalt "energi overføring" (ord deling) høres like idiotisk ut som magiske steiner, tullete spillkort og hjemmegrodd sopp... Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du kan tro at det styrker din sak? "Nei, han driver ikke med steiner og magiske gloser, det er energioverføring"

Nei, dra meg nå baklengs gjennom fuglekassa...

Sitat av xhacktly Vis innlegg
til dere som er skeptiske:
les boka om snåsa, les om healing generelt, de forskjellige typene, sett dere inn i hva det er og hvordan det fungerer, hvis dere ikke gidder dette men bare sitter og grubler på deres engene trangsynte meninger og erfaringer så skjønner jeg godt at dere er skeptiske!
hvis dere ikke tror på de som har blitt helbredet og føler dere trenger bevis så er det jo bare å prøve healing selv.
Vis hele sitatet...
Til alle dere som sluker new-age søppel rått:

Sitat av slashdot Vis innlegg
Til de som er religiøse: Sett opp ei falsifiserbar hypotese. Om healing funker så burde det å sette opp ei falsifiserbar hypotese med greie betingelser for alle parter vere ein triviell ting. Finn en healer som kan helbrede lidelser som sjelden går over av seg sjølv, saml sammen ei tilstrekkelig stor gruppe mennesker, og la dei gjennomgå behandling.
Vis hele sitatet...
http://scienceblogs.com/pharyngula/upload/2006/08/it_works_bitches.jpg



Forresten... "Snåsa" er et sted i Nord-Trøndelag, ikke navnet på karen.
Sist endret av BomberMan; 29. januar 2009 kl. 18:56.
Egentlig ser jeg meg for god til å i det hele tatt kommentere slike tåpelige ting...
Takker de som står fram og sier at helaing fungerer. Jeg har selv "varme hender" og det er ikke placebo-effekt...
Noen ganger funker det, noen ganger ikke.

Snåsakaillen har jeg stor respekt for, og hans egentlige navn er jo ikke Snåsakaillen, men Joralf Gjerstad...

Det virker p meg som det er noen av dere som har alt for lite å finne på når dere kritiserer en så godhjertet og hjelpsom mann som ham. Han fortjener all den beundring og respekt som et menneske kan få, da han faktisk har hjulpet veldig mange, med mange forskjellige sykdommer og plager.
Jeg synes det er ekstremt respektløst å angripe ham på denne måten... Placebo-effekt får man av å ta for eksempel antidepresiva som man får fra legen, og så føler seg bedre, og tror at alle problemene dine blir løst... Eller diverse andre medikamenter. Det er derimot bevist av slike medisiner ødeleger viktige hjernefunksjoner ang følelser og lignende. Jeg har selv lest dette, men vet ikke om jeg kan klare å finne fram infoen igjen.

De som tjener penger på healing, er av en annen sort enn Joralf er.. De er interesert i å tjene penger, og har gjort healing til en industri, noe jeg synes blir feil.
Dessuten er det korrekt at healing har eksistert me lenger enn medisinindustrien, Hvor har du det fra, at healere er en "nymotens pengemaskin..."? Det vil jeg veldig gjerne få høre mer om!

Helt utrolig altså, visste det var masse skeptikere i befolkningen, men seriøst, skal vi begynne med heksebrenning igjen snart eller hva??! Vi holder på å gå inn i en tidsalder der alternativ medisin, inkludert healing, er anerkjent og godkjent blandt den almenne befolkningen i landet som noe som kan hjelpe enkelte mye bedre enn en lege med en simpel reseptblokk og en ussel holdning til pasientene.... Har selv blit helbredet av flere forskjellige healere, noen med god effekt, noen med mindre effekt.

Du som startet denne tråden tror vel ikke engang på at du har en aura...
Jeg er enig med Ballo når han sier at det er et interessant fenomen og at det burde forskes på med et åpent sinn.

Slik jeg ser det er ikke problemet med snåsamann-saken den skrullete gamle mannen som gjør det gratis, men alle oss andre skrullinger som så inderlig vil at det skal være sant eller løgn og skriker høyt om sannsynlighet og logikk eller tro og at ikke alt mellom himmel og jord er bevist og dermed kveler muligheten for uforutintatt forskning . Mens de som ikke deltar i diskusjonen er menneskene som tjener penger på bok og avis-salgene "debatten" genererer.