Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  136 15505
Sitat av ivioyner
Sukk. Hvis du føler du er mer kvalifisert enn verdens fysikere, så får du eller noen andre komme med noe vettugt som motsier nåværende hypoteser, og ikke bare få all kunnskapen din fra dagbladet-artikler - det er heller vrient å argumentere mot deg når du ikke har engang gjort et forsøk på å forstå hva det går ut på. Fordi noen har nevnt et sort hull så blir alle kjemperedde, alle unntatt de som faktisk forstår hva et sort hull går ut på. Og hvis du ikke stoler på den fysikkforståelsen vi har kommet fram til, foreslår jeg at du kobler deg fra strømnettet, aldri går ombord i fly eller kjøretøy og generelt sett holder deg langt unna sivilisasjonen, for den beviser ved sin eksistens at det vi har kommet fram til er riktig, så langt som hypoteser lar seg bevise.

At artikkelen du lenker til er skrevet av en filmjournalist som prøver å melke agurktiden med skremselsnyheter og kvasifilosofi (gresk mytologi i en dagsaktuell artikkel? Pretensiøst er bare fornavnet) gjør ikke saken noe bedre.

Finnes det en hemmelig dommedagskult blandt fysikere som skriver hemmelige rapporter? Naturvitenskapen er bygget på åpenhet og samarbeid på tvers av landegrenser. "Tenk om"-konjekturer er meningsløse.


Søksmålet vil ikke gå igjennom fordi det ikke er noe faglig grunnlag for påstandene, ikke fordi det er et spørsmål om penger. "Å nei, det er penger involvert!" Hvis jeg protesterer mot at et høybygg skal bygges fordi jeg frykter at det vil forstyrre gravitasjonskreftene og åpne en portal til helvete vil det nok ikke være pengene som er investert som gjør at jeg taper i retten...

Men du må gjerne fortsette å lete etter vindmøller i det vitenskaplige landskapet på Internett, for all del.



Skeptikerne er jo i dette tilfellet de som driver eksperimentet. Det skal godt gjøres å finne folk som er mer kritiske til egne arbeidsmetoder enn teoretiske fysikere.
Vis hele sitatet...

Det meste du sier er riktig. Men jeg synes at det er litt spennende at de skal starte noe de ikke vet 100% hvordan vil reagere. Jeg lever fortsatt litt i angst om at verdenen går under. Det krydder hverdagen litt å frykte et svart hull som skal sluke jorda.

Jeg lurer på hvordan det føles å bli slukt ned et svart hull? Smerte?Varme?Trykk?Kulde?


Sist endret av BaJa; 23. juli 2008 kl. 21:02.
Jeg vil heller stå over enn å bli slukt i et sort hull.
Kommer sikkert til å gå bra, hvis ikke hopper jeg bare inn i romskipet mitt.

Går det galt: Kjett, men det er ikke noe å gjøre med det
men vil vi bare forsvinne inn i hullet da eller? eller havner vi i støvsugerposen?
Tror de kaller det spaghettifisering. Alt blir most og dratt til lange tråder.
Man er vel forhåpentligvis død før den tid uansett.

Det jeg lurer mer på er hvor fort det skjer, og hvordan påvirker det miljøet?
Kommer vannstanden til å stige eller synke? Eller skjer det så fort at man ikke merker noe?

Hadde vel forsåvidt vært spennende? Blir vel ikke skuffa hvis det ikke skjer stort og alt går bra.
Blir sikkert baby-boom først i mai neste år da. Ettersom alle satser på å ta the last fuck rett før de fyrer'n i gang.
skulle forresten ikke forundre meg om de har prøvd allerede!
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Helt ærlig, hva gjør det om jorda går under? Vi dør jo uansett og da merker vi ikke så mye til det.
Sitat av Graapho
Helt ærlig, hva gjør det om jorda går under? Vi dør jo uansett og da merker vi ikke så mye til det.
Vis hele sitatet...
Om det skjer i løpet av sekunder vil nok ikke mye skje, med det vat man jo ikke?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av gummiand
Om det skjer i løpet av sekunder vil nok ikke mye skje, med det vat man jo ikke?
Vis hele sitatet...
Så stor gravitasjonskraft som sorte hull har vil jeg tro det er over rimelig fort. Kanskje man blir sugd inn i noe og det føles som man har falt tusen meter og lander på stein, men isåfall er man jo død like etter uansett så man rekker ikke å kjenne særlig mye smerte.
Det jeg også tenkte, og det høres egentlig helt jævlig ut.
Bare at fallet skjer iløpet av noen få sekunder og vi blir strekt og vridd på mens vi "faller", og er nok død lenge før vi kommer til kjernen. Men jeg skjønner ikke hvorfor vi diskuterer dette da de er sikker på at ingenting kommer til å skje. Derfor er dette ikke særlig relevant til tråden...
De sier at det er en sjangse for at det skal skje, og det er ille nok :P
Men å bli strekt og vridd høres ikke særlig behagelig ut heller.

Noen som vet om det er noen selvmordskulter som gjør seg klar for dette? Var jo mange på Y2K som tok selvmord, så skjedde det ingenting ^^
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Graapho
Så stor gravitasjonskraft som sorte hull har vil jeg tro det er over rimelig fort. Kanskje man blir sugd inn i noe og det føles som man har falt tusen meter og lander på stein, men isåfall er man jo død like etter uansett så man rekker ikke å kjenne særlig mye smerte.
Vis hele sitatet...
Gravitasjonskraft? Stor? Gravitasjonskrafta er den svakaste krafta i naturen - knapt nok merkbar.

Den er direkte avhengig av massen, og ingenting anna. Et svart hull med masse på to protoner vil derfor ha samme gravitasjonskraft som to protoner, altså antakeleg såpass lite at det vil slite med å suge til seg et oksygenatom på en millimeters avstand...

Formelen for krafta er (ifølge newtons mekanikk) F=G*(m1*m2)/r der m er massane til to legemer, G er konstanten 6.67300 × 10-11 m3 kg-1 s-2.

Om vi plotter inn et svart hull med masse 1kg (som er ekstremt mykje over det som vil bli skapt), og lurer på om det vil dra til seg et eple med masse 100g på 1cm avstand sitter vi igjen med ei kraft på 6.6*10^-10N - eller så lita kraft at det knapt er gjennomførbart å måle den.

Svarte hull har bare jævlig stor masse i forhold til volumet!!
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Ja slashdot, jeg vet det. Men det som er poenget til kritikerne er vel at det svarte hullets gravitasjon skal bli stor nok til å "spise" flere partikler, som gjør at det sorte hullet får større gravitasjonskraft, som gjør at det har større spiseradius, osv osv. Og hvis det lille to-protons sorte hullet når frem til huset mitt må det ha spist en god del partikler på veien og dermed fått mye større gravitasjonskraft enn to protoner alene.
Sitat av ivioyner
Sukk. Hvis du føler du er mer kvalifisert enn verdens fysikere, så får du eller noen andre komme med noe vettugt som motsier nåværende hypoteser, og ikke bare få all kunnskapen din fra dagbladet-artikler - det er heller vrient å argumentere mot deg når du ikke har engang gjort et forsøk på å forstå hva det går ut på. Fordi noen har nevnt et sort hull så blir alle kjemperedde, alle unntatt de som faktisk forstår hva et sort hull går ut på. Og hvis du ikke stoler på den fysikkforståelsen vi har kommet fram til, foreslår jeg at du kobler deg fra strømnettet, aldri går ombord i fly eller kjøretøy og generelt sett holder deg langt unna sivilisasjonen, for den beviser ved sin eksistens at det vi har kommet fram til er riktig, så langt som hypoteser lar seg bevise.

At artikkelen du lenker til er skrevet av en filmjournalist som prøver å melke agurktiden med skremselsnyheter og kvasifilosofi (gresk mytologi i en dagsaktuell artikkel? Pretensiøst er bare fornavnet) gjør ikke saken noe bedre.

Finnes det en hemmelig dommedagskult blandt fysikere som skriver hemmelige rapporter? Naturvitenskapen er bygget på åpenhet og samarbeid på tvers av landegrenser. "Tenk om"-konjekturer er meningsløse.


Søksmålet vil ikke gå igjennom fordi det ikke er noe faglig grunnlag for påstandene, ikke fordi det er et spørsmål om penger. "Å nei, det er penger involvert!" Hvis jeg protesterer mot at et høybygg skal bygges fordi jeg frykter at det vil forstyrre gravitasjonskreftene og åpne en portal til helvete vil det nok ikke være pengene som er investert som gjør at jeg taper i retten...

Men du må gjerne fortsette å lete etter vindmøller i det vitenskaplige landskapet på Internett, for all del.



Skeptikerne er jo i dette tilfellet de som driver eksperimentet. Det skal godt gjøres å finne folk som er mer kritiske til egne arbeidsmetoder enn teoretiske fysikere.
Vis hele sitatet...
Jeg har da heller ADLRI utalt meg på den måten at jeg visseligen skulle være mere
kvalifisert enn verdens fysikere, jeg har da tydelig henvist til min ganske så intetandende
nivå når det gjelder fysikk/forskning, min stemme oppi alt det her
er ett mennesket som faktisk VÅGER stille hodet sitt spørsmålet du så tydelig
er mere intresert i å avføye fordi du tydeligvis har stor tiltro til verdensmakten og systemet som opprettholder det.
Jeg stiller bare spørsmål, at du kanskje har andre meninger
er greit nok, men da syntes jeg du skulle lete litt dypere i deg selv,
å finne folkeskikken du forhåpentligvis eier,
tonen din i dette tilfelle finner jeg meget nedlatende.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Forresten, noen som vet hvorfor man skal bli strekt og vridd? Så vidt jeg har forstått trekker gravitasjonskraften partikler mot kjernen, slik at vi vel "bare" ville bli sendt ganske fort inn mot midten av det sorte hullet før vi også blir en del av massen. Og da er det vel ikke så mye strekking og vridning det er snakk om, mer mosing.
(Dette er faktisk et seriøst spørsmål fra min side)
Sitat av Graapho
Forresten, noen som vet hvorfor man skal bli strekt og vridd? Så vidt jeg har forstått trekker gravitasjonskraften partikler mot kjernen, slik at vi vel "bare" ville bli sendt ganske fort inn mot midten av det sorte hullet før vi også blir en del av massen. Og da er det vel ikke så mye strekking og vridning det er snakk om, mer mosing.
(Dette er faktisk et seriøst spørsmål fra min side)
Vis hele sitatet...
Siden det er jeg som har skrevet akkurat det så kan jeg vell forklare hva jeg mente; kjernen er jo på størrelse med et knappenålshode, eller ganske mye mindre, hvis du som person skal få plass på den lille plassen så må du komprimeres ganske kraftig, og menneskekroppen er desverre(heldigvis) laget slik at den er ganske myk og rives i stykker og blir ganske knødd før den blir presset inni kjernen, eller hvor i pokker den havner, ingen vet vel sikkert. Ihvertfall det jeg har hørt.

Dette har jeg langt fra forsket på, men regner med at det er slik det kommer til å skje med en basisk forståelse av ekstremt krafig gravitasjon.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Ja ok, skjønner hva du mener da. Tenkte det var snakk om riving og sliting på vei inn mot kjernen, men som du (og jeg) skriver skjer vel det meste av slitinga først når man kommer helt inn mot midten. Selfølgelig kan farta også rive litt (vet ikke hva slags hastighet vi vil bli sugd i), men det er vel en litt annen sak.

PS: Jeg har forresten heller ikke forsket på dette annet enn diverse internettartikler og wikipedia så det jeg skriver om dette er utifra det lille jeg vet, som for all del kan være feil.
Sist endret av Mr. Meow; 24. juli 2008 kl. 02:12.
Sitat av Graapho
Ja ok, skjønner hva du mener da. Tenkte det var snakk om riving og sliting på vei inn mot kjernen, men som du (og jeg) skriver skjer vel det meste av slitinga først når man kommer helt inn mot midten. Selfølgelig kan farta også rive litt (vet ikke hva slags hastighet vi vil bli sugd i), men det er vel en litt annen sak.

PS: Jeg har forresten heller ikke forsket på dette annet enn diverse internettartikler og wikipedia så det jeg skriver om dette er utifra det lille jeg vet, som for all del kan være feil.
Vis hele sitatet...
Det vil være riving og sliting. Poenget er at gravitasjonskraften avtar med en faktor på 1/r^2 hvor r er avstanden mellom det som trekker (det svarte hullet) og det som blir trukket (enkeltmolekylene i menneskekroppen). Hvis du da tenker deg at kraften er svært, svært stor på grunn av meget høy masse, vil partiklene som er nærmest (la oss si en finger som du peker med) bli trukket mye kraftigere enn partiklene i andre anden av kroppen din. Men det er såpass mange rare effekter rundt svarte hull, tidskontraksjon osv som gjør at det er heller vrient å forutsi hvordan det vil oppleves
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Eyeamare
Jeg har da heller ADLRI utalt meg på den måten at jeg visseligen skulle være mere
kvalifisert enn verdens fysikere, jeg har da tydelig henvist til min ganske så intetandende
nivå når det gjelder fysikk/forskning, min stemme oppi alt det her
er ett mennesket som faktisk VÅGER stille hodet sitt spørsmålet du så tydelig
er mere intresert i å avføye fordi du tydeligvis har stor tiltro til verdensmakten og systemet som opprettholder det.
Jeg stiller bare spørsmål, at du kanskje har andre meninger
er greit nok, men da syntes jeg du skulle lete litt dypere i deg selv,
å finne folkeskikken du forhåpentligvis eier,
tonen din i dette tilfelle finner jeg meget nedlatende.
Vis hele sitatet...
Nei, men ro nå ned mann. Du snakker om verdenskonspirasjoner for å ødelegge universet og da klarer ikke jeg å lese mer enn et par ord til før jeg bryter ut i en salig latterkule.

Men du har totalt rett i at man skal stille spørsmål ved ting man leser/hører/ser, men man burde kanskje ikke gape over for mye?
Vi snakker om kvantefysikk her som er en helt annen verden, man ikke kan foreta målinger uten å påvirke resultatet (schrødingers kattekspiriment)?

For meg håper jeg de finner ut noe brukbart om higgs boson teorien. Her snakker vi om et partikkel som definerer masse. Veldig interessante saker.
Sitat av Dodecha
Nei, men ro nå ned mann. Du snakker om verdenskonspirasjoner for å ødelegge universet og da klarer ikke jeg å lese mer enn et par ord til før jeg bryter ut i en salig latterkule.

Men du har totalt rett i at man skal stille spørsmål ved ting man leser/hører/ser, men man burde kanskje ikke gape over for mye?
Vi snakker om kvantefysikk her som er en helt annen verden, man ikke kan foreta målinger uten å påvirke resultatet (schrødingers kattekspiriment)?

For meg håper jeg de finner ut noe brukbart om higgs boson teorien. Her snakker vi om et partikkel som definerer masse. Veldig interessante saker.
Vis hele sitatet...
Beklager, var litt uhm " omtåket " da innlegget ble skrevet,
men følte meg litt angrepet på måten ting ble servert på.
Sorry ivioyner.

Uannsett, ja, med en viss skepsis venter jeg i spenning på hva de vil
få ut av dette banebrytende prosjektet, dog har jeg aldri lest teorier eller slike ting
om saken, kanskje derfor jeg stiller spørsmål rundt det hele.
Me just beeing Ola Nordmann nedi gata liksom.
Sitat av slashdot
Gravitasjonskraft? Stor? Gravitasjonskrafta er den svakaste krafta i naturen - knapt nok merkbar.

Den er direkte avhengig av massen, og ingenting anna. Et svart hull med masse på to protoner vil derfor ha samme gravitasjonskraft som to protoner, altså antakeleg såpass lite at det vil slite med å suge til seg et oksygenatom på en millimeters avstand...

Formelen for krafta er (ifølge newtons mekanikk) F=G*(m1*m2)/r der m er massane til to legemer, G er konstanten 6.67300 × 10-11 m3 kg-1 s-2.

Om vi plotter inn et svart hull med masse 1kg (som er ekstremt mykje over det som vil bli skapt), og lurer på om det vil dra til seg et eple med masse 100g på 1cm avstand sitter vi igjen med ei kraft på 6.6*10^-10N - eller så lita kraft at det knapt er gjennomførbart å måle den.

Svarte hull har bare jævlig stor masse i forhold til volumet!!
Vis hele sitatet...
Bra oppsummering, tenkte jeg skulle sette det litt mer i perspektiv:

Ett godt eksempel på gravitasjonskrefter er når store tankskip legger til kai:
Tankskipet vil ha så enorm masse at det har en merkbar "tyngdekraft", det samme vil kaia som består av enorme mengder betong.
Tankbåter og andre store båter blir trukket mot kaia når det ligger til kai, man kan se det på dager hvor sjøen er ganske stille og store båter vil fortsatt ligge og slå forsiktig mot kaia.

Poenget er at hvis ett svart hull hadde massen til ett tankskip (20000-halv mill tonn) ville man ikke engang kjent noe til gravitasjonskreftene til dette svarte hullet selv om man sto rett ved siden av det (1m) selv om det hadde vært målbart med gravitometer(ellerno? den maskinen som slipper ett speil i tilnærmet vakum og måler fallhastigheten med laser).

Hvorfor skal man da være redd for ett hull med masse som to protoner (0,0000000000000000000000033452g) hvis det stemmer at disse hullene gir fra seg mer energi enn de tar opp?

Jeg som de fleste andre gleder meg til å se resultatene LHC gir istedet for å grue seg.
Siden de skal gjennomføre det tror jeg de er ganske trygge på at det går bra.

Tror disse fysikerne vet mer om sorte hull enn noen her hvertfall.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Pussig dette med hvordan media (ikke som jeg har sett) "glemmer" å nevne LHC Safety Study Group: http://public.web.cern.ch/PUBLIC/en/LHC/Safety-en.html

Her er en link til en rapport (pdf) http://cern.ch/lsag/LSAG-Report.pdf om sikkerheten.

Har skumlest endel nå, lest konklusjoner og frisket såvidt opp på noen emner jeg leste mye på før (svarte hull, bosoner, elementær kvantefysikk), og det virker som om jeg var rett angående de sorte hullene: Om de i det hele tatt vil oppstå (som dagens kalkulasjoner stiller seg tvilende til) er de så små at hawkingradiasjonen ville få de til å 'fordampe' temmelig fort.

Og til slutt, en liten bit som jeg synes kvelte hele greia:
Sitat av LHC Safety Study Group
Over the past billions of years, Nature has already generated on Earth as many collisions as about a million LHC experiments – and the planet still exists. Astronomers observe an enormous number of larger astronomical bodies throughout the Universe, all of which are also struck by cosmic rays. The Universe as a whole conducts more than 10 million million LHC-like experiments per second. The possibility of any dangerous consequences contradicts what astronomers see - stars and galaxies still exist.
Vis hele sitatet...
Sett at katastrofen inntreffer og resultatet blir fatalt. Et sort hull som sluker alt og alle; hvordan vil dette skje step by step? Har ingen kunnskap innenfor fysikk, men lurer på hvordan det hele ville ende. Om hvor mye vi blir dratt/strekt har jeg allerede lest i tråden - men f.eks hvor lang tid vil det ta? Vil vi få beskjed om mislykket eksperiment eller vil alt bli momentant slukt?
Sitat av wkL
Sett at katastrofen inntreffer og resultatet blir fatalt. Et sort hull som sluker alt og alle; hvordan vil dette skje step by step? Har ingen kunnskap innenfor fysikk, men lurer på hvordan det hele ville ende. Om hvor mye vi blir dratt/strekt har jeg allerede lest i tråden - men f.eks hvor lang tid vil det ta? Vil vi få beskjed om mislykket eksperiment eller vil alt bli momentant slukt?
Vis hele sitatet...
Om det skjer, så går det nok til hælvette med en gang. Eller etter få sekunder.
Tviler på at sånnt tar så lang tid at det vil komme på nyhetene elns.
Les litt om ett vanlig sort hull
http://images.google.no/imgres?imgur...icial%26sa%3DN

på det her bilde viser det seg at du blir grilla før du blir spagetti, sorte hullet trekker til seg så fort at d går som en virvelvinn osv ta bare og søk på google, sort hull så får dere all den teorien og fakta som dere leter etter...
http://bilder.vgb.no/7989/4col/img_481877d30efc9.jpg

http://www.liberalstreetfighter.com/..._BlackHole.jpg
Spørsmålet jeg stiller meg er, hva poenget med maskinen egentlig er?
Mener å ha lest at store summer ble brukt på å skape den, hva med forvaltning av økonomien fremfor pengesløsing så vitenskapen skal ha noe å sysle med?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av amylnitrat
Spørsmålet jeg stiller meg er, hva poenget med maskinen egentlig er?
Mener å ha lest at store summer ble brukt på å skape den, hva med forvaltning av økonomien fremfor pengesløsing så vitenskapen skal ha noe å sysle med?
Vis hele sitatet...
Har du gravd deg ned i et hull?

Partikkelakselleratorer er ledende innen resultater for kvantefysikk, vi snakker her om ekspirimenter som kan avsløre universets gåter. Hvordan gravitasjon fungerer er blant ekspirimentene LHC skal ta for seg.

Hvem vet hva vi kan lære av dette.
Sist endret av Dodecha; 26. juli 2008 kl. 15:13.
http://www.ted.com/index.php/talks/b...rcollider.html

Alle sammen, se den før dere poster noe mer. Der forklarer de ganske godt hva de skal og hvorfor.
Sitat av Dodecha
Har du gravd deg ned i et hull?

Partikkelakselleratorer er ledende innen resultater for kvantefysikk, vi snakker her om ekspirimenter som kan avsløre universets gåter. Hvordan gravitasjon fungerer er blant ekspirimentene LHC skal ta for seg.

Hvem vet hva vi kan lære av dette.
Vis hele sitatet...

Skjønner. Bare jeg som har blitt hjernevasket av det kjærlige menneskesyn hvor vi i I-land skal gå med en konstant skyldfølelse fordi vi faktisk har middler og ressurser til å gjøre annet enn p donere bort alt vi har og eier
Sitat av amylnitrat
Skjønner. Bare jeg som har blitt hjernevasket av det kjærlige menneskesyn hvor vi i I-land skal gå med en konstant skyldfølelse fordi vi faktisk har middler og ressurser til å gjøre annet enn p donere bort alt vi har og eier
Vis hele sitatet...
Vi kan nok ha skyldfølelse for mye, men å ha for investeringer i vitenskap blir litt hykklersk. Bare tenk hvor mye nyttig teknologi som har sprunget ut fra tilsynelatende sløsete prosjekter .
▼ ... over en uke senere ... ▼
En dag igjen Folkens!
Får bare håpe de ikke utsetter igjen.

De har jo tross alt lagt ned mye arbeid, så tviler på at de ikke kommer til å gjennomføre det.
27km tuneller og masse avansert utstyr for partikkelakselerasjon osv. osv.
Billig var det nok ikke!
OMG, de har tatt bort countdown siden? skjedde før under 2 timer siden.. er dette en utsettelse? venter i spenning nå, 2 timer å 36 min igjenn.
har lest at det er utsatt til 21 oktober?
and the first high-energy collisions are planned to take place after the LHC is officially unveiled, on October 21, 2008.[4]
Vis hele sitatet...
fra: http://en.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider

kilden til wiki:
http://en.rian.ru/world/20080805/115771418.html
Ser ut som om de planlegger å fyre opp leketøyet sitt 10 Septemper, dog ikke for full pupp..

Dagens press release:
http://press.web.cern.ch/press/Press.../PR06.08E.html
Sist endret av mentalmelt; 7. august 2008 kl. 23:18.
Den blir jo utsatt hele tiden? Eller tar jeg feil? Er det flere typer oppstarter de driver med? Eller driver de med "brannslokking" ?
hører den ble utsatt til ikvell 00:00
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ahh! I can't take it anymore!!!
Tenkt å utsette verdens undergang på denne måten! Hvem tror de at de er?
Nei, nå er det bare å holde ut til november og håpe at ikke The Combine kommer igjennom de svarte hullene og tar over jorda på 7 timer... Og bygger et svært tårn in øst-europa og gjør syke experimenter på menneskeheten... Take this crowbar and save us Morgan Freeman! ( Hvis du ikke skjønte referansene har du gått glipp av noe. )
LHC sin oppgave er ikke å skape noe sort hull, det er å gjenskape tilstanden umiddelbart etter BB. Men et sort hull kan oppstå i denne prosessen. Det er ingen umulighet at det vil oppstå et sort hull, men dette er ikke grunn til bekymring; de eventuelle sorte "hullene" vil være så små at de ikke kan utgjøre noen reell trussel for vårt solsystem. Jeg vil ikke påstå at de er ufarlige fordi de er små, fordi sorte hull opererer på en måte som gjør at små punkter kan være veldig tette og ha stor tiltrekningskraft: Et sort hull er et relativt lite objekt i universet som har så stor masse at det vrenger romtid, og trekker til seg alt i dets nærhet.

Grunnen til at jeg vil postulere at det ikke er noen grunn til bekymring, er at et sort hull trenger masse for å øke i styrke, det må absorbere, eller trekke til seg noe, for å kunne bli sterkere. I LHC vil de kjøre partikkelstråler mot hverandre i tilnærmet lysets hastighet, kollidere disse, osv. Hvis et sort hull skulle oppstå, så vil ikke dette ha noe masse å fange og vokse på, det vil dø iløpet av nanosekunder; bortsett fra noen elementærpartikler, så har rett og slett det ikke noe det er stort nok til å spise, så det vil forsvinne.

Det er en hel verden av vitenskapsmenn som ikke bekymrer seg, og - unnskyld at jeg sier det, men - de fleste som later til å bekymre seg for LHC, er de som ikke vet så mye om den.

Hvis noen egentlig vil vite litt om LHC så anbefaler jeg å se denne filmen, Brian Cox forklarer litt om maskinen og eksperimenteringens hensikt.

Jeg vil ihvertfall ikke bli del av media sitt hysteri, og biologer sine søksmål.
Sist endret av adiabatic; 15. august 2008 kl. 14:00.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Mens vi venter på ny dato, altså 10 september for oppstart,
her er en ny artikkel, med litt morsomt innhold om LHC.

VG artikkel idag.

Youtube LHC, uhm, nerd rap
Konge den rappen. Forklarer hvordan det funker til oss som ikke er fysikre, på en artig måte.
Fem dager igjen nå. Jeg har ingenting i mot oppstarten av LHC, fordi den mest sannsynlig vil gi oss svar på mange uløste gåter i fysikken. Jeg regner med at de er klar over ansvaret de sitter med, og vurderer all kritikk. Hadde det vært tvil om sikkerheten til jorden, tror jeg aldri de ville startet den opp.

http://abstrusegoose.com/strips/a_wise_man_once_said.PNG
Imorgen skjer det! Hva er faren for at det blir utsatt NOK en gang?
Æsj, Eyeamare, du var mye kjappere enn meg til å poste rappen

Jeg tror ikke at det blir utsatt stort lengre. Jeg lever i den tro at det burde gå bra, så jeg håper de kommer igang snart.

Skal bli moro å lese hva db.no skriver om verdens undergang imorgen, hvis noe går pittelitt galt.
Sist endret av Krakaren; 9. september 2008 kl. 17:46.
Noen som har det eksakte tidspunktet, den starter opp?
Sitat av estragon
Noen som har det eksakte tidspunktet, den starter opp?
Vis hele sitatet...
På dagbladet.no så er det nedtelling
Når de kjører den på full speed og dimensjonene vrenger seg, står det derimot ikke noe om
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av bobbo
Når de kjører den på full speed og dimensjonene vrenger seg, står det derimot ikke noe om
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde vært fare i det hele tatt for at hele jorda ble slukt på et attosekund, tror jeg ikke de hadde rusha inn i det...